• No results found

Glamour

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Glamour"

Copied!
104
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Media, Informatie en Communicatie

Glamour

Scriptie

Laura Keuken 500635877

Tutor : Jaqueline Storm

Docent : Bregitta Kramer en Aimee Kersten

Redactie en Mediaproductie 4 november 2015

(2)
(3)

Voorwoord

Na maanden zwoegen presenteer ik met trots mijn afstudeerscriptie voor de opleiding Media, Informatie en Communicatie met als profiel Redactie en Mediaproductie. In dit rapport vindt u advies over hoe Glamour zich online meer kan onderscheiden van haar concurrenten.

Tijdens mijn stage op de online redactie van Glamour vertelde mijn stagebegeleider, Senior Online Editor Josephine Kay, dat Glamour moeite heeft zich online te onderscheiden van concurrenten als ELLE, Vogue en Harpers Bazaar. Nederlandse (online) magazines plaatsen vrijwel dezelfde berichten en nieuwtjes op hun website en social mediakanalen, waardoor Glamour opgaat in de massa. De keuze voor het onderwerp van mijn scriptie was dan ook snel gemaakt.

Hoewel ik tijdens het schrijven van mijn scriptie mijn laptop een aantal keer door het raam heb willen gooien, heb ik ook plezier gehad bij het uitvoeren van dit onderzoek. Tijdens mijn stage bij Glamour heb ik zelf ervaren hoe groot de gelijkenis is tussen de online uitingen van Glamour en haar concurrenten en was ik vastberaden een oplossing hiervoor te vinden. Ik heb tijdens mijn onderzoek veel interessante gesprekken gehad met inspirerende mensen en ook uit mijn panelgesprek en enquêtes kwamen interessante punten naar voren. Mijn onderzoek heeft geresulteerd in een adviesrapport met een nieuwe social mediastrategie, waarmee Glamour zich in de toekomst meer kan onderscheiden.

Graag wil ik Glamour bedanken voor het feit dat ik mijn scriptie voor dit bedrijf heb mogen schrijven. Ook wil ik Yvonne Poot bedanken voor de goede begeleiding en Bregitta Kramer en Aimee Kersten voor het lezen en beoordelen van mijn afstudeeronderzoek.

Verder wil ik mijn familie en vriend bedanken voor het meedenken en het lezen van mijn scriptie. Jordi Lammers, Caroline van Beekhoff en Shana Siebelink wil ik bedanken voor de interviews en ook alle respondenten die mijn enquêtes hebben ingevuld en deelnamen aan mijn groepsdiscussie en panelgesprek wil ik bedanken voor hun bijdrage.

Ik wens u veel leesplezier toe.

Houten, november 2015

(4)

Managementsamenvatting

Sinds 2010 is het tijdschrift Glamour online actief met een website en bijbehorende social media. Echter weet Glamour niet goed hoe zij zich op social media kan onderscheiden van concurrenten als ELLE, Vogue en Harpers Bazaar. Glamour en haar concurrenten plaatsen vrijwel altijd dezelfde berichten op social media.

In dit rapport staat omschreven hoe er onderzoek is gedaan naar de invulling van een nieuwe social mediastrategie voor Glamour, waarmee zij zich kan onderscheiden van haar

concurrenten en de binding met haar doelgroep kan optimaliseren. Er wordt dan ook antwoord gegeven op de volgende probleemstelling: “Met welke social mediastrategie is Glamour onderscheidend van haar concurrenten en kan Glamour dus de binding met haar bestaande volgers optimaliseren?”

Om deze vraag te beantwoorden heeft er een brainstormsessie plaatsgevonden, is er een enquête verspreid, heeft er een panelgesprek plaatsgevonden en zijn er drie interviews gehouden met experts. Dit resulteerde in dit adviesrapport met een nieuwe social

mediastrategie voor Glamour. Hieronder volgt een samenvatting van dit onderzoeksrapport.

Opdrachtgever

Het tijdschrift Glamour wordt al bijna 10 jaar in Nederland uitgegeven. Glamour is ook online succesvol, met 450.000 unieke bezoekers en 1,5 miljoen pageviews per maand op de site. Sinds 2010 is Glamour actief bezig met de website en social media en lees je daar het laatste nieuws op het gebied van mode, beauty en celebrities.

Doelgroep

Glamour richt zich online op vrouwen tussen de 18 en 34 jaar oud. Deze vrouwen interesseren zich vooral in betaalbare mode, beauty, reizen, liefde en voeding. Ook kijken zij graag online naar video’s, zijn zij nieuwsgierig naar hoe het er backstage op een (mode)redactie aan toe gaat en nemen zij graag een kijk in andermans leven, door middel van bijvoorbeeld een blog. De doelgroep valt binnen generatie Y en generatie Z. Kenmerken van generatie Y zijn dat ze creatief en open-minded zijn, ze vinden gelijkwaardigheid en persoonlijk contact belangrijk. Generatie Z is altijd online, veeleisend en gretig naar nieuwe ervaringen.

Best practices

De real life serie ‘De wondere wereld van Annic’ op ILFN is zeer onderscheidend en succesvol. KLM blinkt uit vanwege de vele prijzen die de luchtvaartmaatschappij heeft gewonnen dankzij haar social media. Kilroy’s originaliteit heeft het bedrijf te danken aan het feit dat het een reisorganisatie is waar je niet alleen een reis kan boeken, maar ook nieuwsberichten en leuke weetjes kan lezen.

Concurrentie

Elle is Glamour’s grootste concurrent, zowel qua doelgroep als qua inhoud en pijlers. Veel andere concurrenten hebben wel één uniek kenmerk waarmee ze zichzelf onderscheiden, maar lijken voor de rest qua doelgroep en inhoud ontzettend veel op elkaar en op Glamour. Wat Fashionista goed doet zijn de DIY’s (Do It Yourself), het uitleggen hoe je zelf iets kan maken, zoals bijvoorbeeld een tas of een fotolijstje. Daar springen zij echt in uit, anderen doen

(5)

namelijk niet veel tot helemaal niets met dit thema. ILFN springt erbovenuit dankzij video’s, namelijk de real life soap van oprichter Annic.

Social media

Om relevant te blijven en een goede balans te vinden in de frequentie van berichten is het belangrijk om alleen de écht goede content te plaatsen op social media. Er mogen geen berichten worden geplaatst om lege plekken op te vullen en er moet geen minimum aantal berichten per dag zijn. Het is belangrijk interactie te zoeken bij de doelgroep, het publiek een stem te geven door bijvoorbeeld de doelgroep via social media iets te laten kiezen of bepalen. Ook ambassadeurs kunnen een hoop opleveren. Bekende mensen, die passen bij het merk, kunnen worden bestempeld tot ambassadeur en content bijdragen.

Resultaten

De doelgroep wil dat de mode en recepten waarover zij lezen betaalbaar en haalbaar zijn. Ook lezen zij graag real life verhalen en over problemen van anderen. De voornaamste reden waarom de doelgroep Glamour volgt, is om op de hoogte te blijven van mode, beauty en celebrity nieuws. Naast Glamour geeft de doelgroep aan ook fan te zijn van vooral Cosmopolitan, Linda en Vogue. De doelgroep geeft aan zoveel mogelijk persoonlijkheid te willen zien en nieuwsgierig te zijn naar de redactie van Glamour. Glamour moet minder content plaatsen dan ze nu doen, en wat er geplaatst wordt moet relevanter zijn. De doelgroep leest liever geen lange teksten en wil overal een passende afbeelding bij. Ook zien zij graag video’s.

Advies

Binnen de nieuwe social media planning en strategie is rekening gehouden met alles wat tijdens het desk- en fieldresearch naar voren is gekomen. Het is een balans tussen de pijlers waar de doelgroep fan van is, en met de nieuwe rubrieken worden de verdere wensen van de doelgroep beantwoord. Alle content, behalve de nieuwsberichten, is persoonlijke en eigen content van Glamour, waardoor het origineel en onderscheidend is. Je ziet dit alleen bij Glamour. Een klein deel van de content wordt geschreven door de redacteurs en het grootste deel van de content wordt geschreven door de doelgroep zelf. Ook maakt de doelgroep beslissingen over wie er bijvoorbeeld moet worden geïnterviewd. Deze social mediastrategie sluit precies op hun wensen en eigenschappen aan, en is dankzij de persoonlijkheid en eigen content onderscheidend van concurrenten.

(6)

Executive summary

Since 2010, Glamour Magazine hosts a website and social media. The problem is, Glamour doesn’t know how to distinguish herself from her competitors such as ELLE, Vogue and Harpers Bazaar. Glamour and her competitors keep on posting the exact same content on social media.

This research shows how Glamour can distinguish herself from her competitors with a new strategy for her social media, that optimizes the bond with her target audience. The following problem statement will be answered: Which social media strategy will distinguish Glamour from her competition and optimize the bond with her current followers?

To answer this question, a brainstorm, a survey, a panel discussion and three interviews with experts took place. This resulted in this advisory report with a new social media strategy for Glamour.

Now follows a summary of this report.

Client

For 10 years Glamour Magazine appears in the Netherlands. Glamour is also very successful online, with monthly 450,000 unique visitors and 1,5 million page views. Glamour’s website and social media was founded in 2010, and here you can read everything about fashion, beauty and celebrities.

Target group

Glamour’s online target group contains women between 18 and 34 years old. These women are interested in affordable fashion, beauty, traveling, love and food. They also like to watch videos, are curious what it’s like backstage at a (fashion) magazine and they like to take a look into somebody else’s life. The target group belongs to generation Y and generation Z. Features of generation Y are that they are creative and open-minded. Equivalence and personal contact is very important to them. Generation Z is always online, exacting and greedy for new

experiences.

Best practices

The real life soap ‘Annic’s wonderful world’ at ILFN is very successful and original. KLM stands out because of the many prices and awards the company won because of their social media. Kilroy is original because the travel agency isn’t just a place where you can book a trip, but it also provides you news and fun facts about travelling.

Competition

Elle is Glamour’s biggest competitor. Their target group and their content is exactly the same. Many other competitors have got one characteristic they can distinguish themselves with, but apart from that their target group and content looks a lot like Glamour’s target group and content. Fashionista is doing well with their DIY’s, in which they explain how to make, for example, a bag or a photo frame by yourself. ILFN is standing out because of their real life soap about founder Annic.

(7)

Social media strategy

To stay relevant, it is important to only share the real good content on social media. You shouldn’t place content just to fill in empty spots. It is important to provoke interaction with your target group, to give them a voice and let them make decisions about certain things. Ambassadors can also do a lot for your brand. You should search for celebrities who match your brand perfectly, and make them your brand ambassadors and let them deliver content.

Results

The target group wants to read about affordable and achievable recipes and fashion. They also like to read real life stories and about someone else’s problems. The main reason they follow Glamour is to stay up to date about fashion, beauty and celebrity news. Besides Glamour, the target group follows mainly Cosmopolitan, Linda and Vogue. They like to see as much

personality as possible and are curious about Glamour’s editorial office. Glamour should share less content than they do now, and what they share must be more relevant. The target group doesn’t like reading long texts and they always want a matching image. They also like to watch videos.

Advice

The new social media strategy contains everything that came forward during the desk- and field research. It’s a balance between the subjects the target group likes, and with new sections everything the target groups wishes is answered. Except for the news items, all items are personal and Glamour’s own content, which makes it original and distinctive. You only see this at Glamour. Editors write a small part of the content and the target group writes the biggest part of the content. The target group also makes important decisions about, for example, who Glamour should do an interview with. With every aspect the target group has been taken into account. When are they on social media? What content do they want to see at that very moment? The new social media strategy fulfils all their wishes and matches all their characteristics, and because of all the personality and own content it’s distinctive from the competition.

(8)
(9)

Inhoud

1 Inleiding 11 1.1 Probleemanalyse 11 1.2 Probleem- en doelstelling 12 1.3 Deelvragen 12 1.4 Opbouw rapport 12 2 Methoden en technieken 13 2.1 Onderzoeksmethode 13 2.1.1 Deskresearch 13 2.1.2 Fieldresearch 13 2.1.3 Voor- en nadelen 15 2.1.4 Steekproef 15 3 Interne analyse 16 3.1 Glamour 16

3.2 De website van Glamour 16

3.3 De cijfers op social media 17

3.4 De online doelgroep van Glamour 17

3.5 Social media planning 17

3.6 Conclusie 17

4 Doelgroepanalyse 18

4.1 De doelgroep 18

4.1.1 Omvang online doelgroep 18

4.1.2 Generatiekenmerken online doelgroep 18

4.1.3 Internetgedrag online doelgroep 19

4.1.4 Wat vindt de online doelgroep prettige schrijfvormen? 19

4.2 Conclusie 19

5 Social mediastrategie 20

5.1 Trends binnen social media 20

5.2 De binding met de doelgroep optimaliseren 21

5.3 Conclusie 24

6 Best practices 25

6.1 Criteria voor best practices 25

6.2 I Love Fashion News 26

6.3 KLM 27

6.4 Kilroy 29

6.5 Conclusie 30

7 Concurrentieanalyse 31

(10)

7.2 Conclusie 33

8 Resultaten 34

8.1 Brainstormsessie met de doelgroep 34

8.2 Enquête 35

8.2.1 Verloop dataverzameling en respons 35

8.2.2 Kwalitatieve en/of kwantitatieve resultaten 35

8.3 Panelgesprek 38

8.4 Interview Jordi Lammers 40

8.5 Interview Caroline van Beekhoff 41

8.6 Interview Shana Siebelink 42

9 Conclusie 44 10 Advies 51 10.1 Pijlers en rubrieken 51 10.2 Frequentie en snelheid 55 10.3 Interactie 55 10.4 Tekst en beeld 55 10.5 Persoonlijkheid 56

10.6 Social media planning en posts 56

11 Evaluatie 57

12 Bronnen 58

13 Bijlagen 62

13.1 Afbeeldingen 62

13.2 Schematisch overzicht van de concurrenten 65

13.3 Voorbeelden nieuwe rubrieken 68

13.4 Social media planning met bijbehorende posts 77

13.5 Enquête 82

13.6 Resultaten tabellen 86

13.7 Bijlage 3: Plan van Aanpak 91

13.8 Bijlage 4: Goedkeuring Plan van Aanpak 104

13.9 Bijlage 5: Codeboek 104

(11)

1 Inleiding

Het tijdschrift Glamour is in 1939 opgericht in de Verenigde Staten, waar het door Condé Nast wordt uitgegeven. Inmiddels wordt het blad ook al bijna 10 jaar in Nederland uitgegeven door G+J Media. Tijdschriften als Vogue, Quest, Jan en National Geographic horen ook bij deze uitgeverij. De jonge vrouw waar Glamour zich op richt houdt van mode, beauty, uitgaan, festivals, reizen, liefde en celebrities (G+J Media, 2015). Ook online is Glamour niet meer weg te denken. De website van Glamour trekt 450.000 unieke bezoekers en 1,5 miljoen pageviews per maand (G+J Media, 2015). Op de website en social media verschijnen artikelen over mode, beauty en celebrities te vinden. Dit artikel wordt vervolgens aangejaagd via Facebook en Twitter. Op deze social mediakanalen komt een korte preview van het artikel met een bijbehorende afbeelding of foto en een link naar het artikel op Glamour’s website www.glamour.nl.

1.1 Probleemanalyse

Het probleem is dat Glamour niet goed weet hoe zij zich met de content op haar website kan onderscheiden van haar concurrenten. “Glamour en concurrenten als ELLE, Vogue, Harpers Bazaar, NSMBL en Cosmopolitan plaatsen vrijwel dezelfde content, vooral dezelfde nieuwtjes. Glamour gaat hierdoor op in de massa. Om zich te onderscheiden zal Glamour meer eigen content moeten creëren, alleen is het niet duidelijk wat voor content dit zou moeten zijn,” aldus Senior Online Editor van Glamour, Josephine Kay.

Alles wat Glamour op haar website plaatst, wordt aangejaagd op Glamour’s Facebook- en Twitter-pagina. Dit zijn de kanalen waarmee Glamour bezoekers naar haar website lokt. Zoals in de interne analyse uitgebreider beschreven staat, surft vrijwel niemand direct naar de website van Glamour, maar wordt iedereen aangetrokken via deze social mediakanalen. Om haar volgers te behouden, zal Glamour onderscheidend moeten zijn (De Contentkalender, 2014). De doelgroep, jonge vrouwen die zich interesseren in mode, beauty en celebrities, wordt overladen met dezelfde nieuwtjes van Glamour en haar concurrenten en zal gaan kiezen welke vergelijkbare sites zij blijven volgen, maar ook welke ze stoppen met volgen vanwege een overload aan dezelfde content. Met een nieuwe social mediastrategie kan Glamour haar content aanpassen en zich daarmee meer onderscheiden (Viral Media, 2015).

Omdat Glamour alleen op Facebook en Twitter de content van haar website plaatst, zijn dit de social mediakanalen waarop in dit onderzoek de focus ligt. Op haar andere social

mediakanalen, namelijk Instagram, Pinterest en Youtube, ervaart Glamour geen problemen. Op deze kanalen worden alleen persoonlijke foto’s en backstage beelden gedeeld, waardoor dit van zichzelf al onderscheidend genoeg is van de concurrenten. Deze kanalen staan namelijk los van de website, terwijl met Facebook en Twitter juist de toevoer naar de website wordt geregeld. Met een nieuwe social mediastrategie waarbij de focus ligt op Facebook en Twitter en waarin vernieuwende, originele content wordt ingezet vanaf Glamour’s website, kan Glamour zich beter onderscheiden op deze kanalen. Hierbij wordt ook gekeken naar waar een

(12)

goede social mediastrategie aan moet voldoen, zoals frequentie en de tijdstippen waarop iets geplaatst wordt.

1.2 Probleem- en doelstelling

Probleemstelling

Met welke social mediastrategie is Glamour onderscheidend van haar concurrenten en kan Glamour dus de binding met haar bestaande volgers optimaliseren?

Doelstelling

Glamour krijgt een nieuwe social mediastrategie in handen waarmee zij zich kan

onderscheiden van haar concurrenten en de binding met haar bestaande volgers optimaliseert.

1.3 Deelvragen

De volgende vijf deelvragen vormen de handvaten van het rapport. Alle subdeelvragen van deze deelvragen zijn te vinden in het Plan van Aanpak in §13.7.

 Wie is Glamour? (Interne analyse)  Wie is de doelgroep van Glamour?  Wie zijn de best practices? 

 Hoe ziet een goede social mediastrategie eruit? (Trends binnen social media).

1.4 Opbouw rapport

In dit hoofdstuk staat de probleem- en doelstelling. In hoofdstuk twee wordt besproken hoe de desk- en fieldresearch van dit onderzoek is uitgevoerd. Vervolgens volgt hoofdstuk drie, de interne analyse. In hoofdstuk vier wordt met de doelgroepsanalyse dieper ingegaan op de doelgroep van Glamour. Daarna worden in hoofdstuk vijf gekeken naar trends op het gebied van social media. Hoofdstuk zes omschrijft die best practices, namelijk I Love Fashion News, KLM en reisorganisatie Kilroy. Daarna volgt de concurrentieanalyse en vervolgens het hoofdstuk resultaten, waarin de belangrijkste bevindingen van de brainstormsessie, de enquête, het panelgesprek en de interviews worden besproken. Vervolgens volgt het hoofdstuk conclusie, waarin alle resultaten van het onderzoek samenkomen. In het daaropvolgende hoofdstuk, het advies, wordt de probleemstelling beantwoord en krijgt Glamour een nieuwe social mediastrategie in handen. Tot slot wordt in het hoofdstuk evaluatie gekeken naar wat er goed en fout ging tijdens het onderzoek, de betrouwbaarheid van het onderzoek en mogelijke vervolgonderzoeken.

(13)

2 Methoden en technieken

In dit hoofdstuk wordt duidelijk op welke manier dit onderzoek is verricht. Zo wordt er toegelicht met welke onderzoeksmethoden de desk- en fieldresearch is uitgevoerd, maar ook de onderzoeksgroep en de steekproef worden uitgelegd.

2.1 Onderzoeksmethode

Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van zowel desk- als fieldresearch. De onderzoeksmethodes worden hieronder verder beschreven.

2.1.1 Deskresearch

Voor dit onderzoek wordt veel informatie vergaard door middel van deskresearch. In artikelen, blogs, literatuur en websites is veel informatie te vinden over social media. Een voorbeeld van de gebruikte literatuur is het boek ‘Wat is onderzoek?’ Van Nel Verhoeven en

‘Communicatiekaart van Nederland’ van Piet Bakker en Otto Scholten. De informatie die gebruikt wordt voor de interne analyse is veelal afkomstig van Glamour’s uitgever, G+J Media. Op de website van G+J Media wordt onder andere uitgelegd wat voor bedrijf Glamour is, waar Glamour voor staat, wat Glamour’s doelgroep is en wat de pijlers zijn van Glamour. Ook Susan Lau, de technical director van Glamour en G+J Media, heeft met haar statistieken en cijfers nuttige informatie verschaft voor de interne analyse. Verder komt veel informatie uit de interne analyse voort uit de statistieken van Glamour’s Facebook- en Twitter-pagina en uit de huidige social mediastrategie van Glamour. Voor de doelgroepsanalyse wordt zowel gebruik gemaakt van desk- als fieldresearch. Ook in dit hoofdstuk wordt gebruik gemaakt van de Facebook- en Twitter-statistieken van Glamour. Verder verschaft het onderzoek ‘de vrouw van nu’ van EEN Media veel nuttige informatie over de doelgroep van Glamour. Overige informatie wordt vergaard vanuit de fieldresearch met een brainstormsessie, panelgesprekken en een enquête. Voor de concurrentieanalyse wordt een aantal concurrenten van Glamour geanalyseerd dat een overlapping heeft met Glamour’s doelgroep of pijlers en bij de best practices wordt gekeken naar bedrijven die erbovenuit springen wanneer het aankomt op online content en social media.

2.1.2 Fieldresearch

Bij de fieldresearch wordt zowel gebruik gemaakt van kwantitatief als kwalitatief onderzoek. Zo wordt er onderzoek gedaan door middel van een enquête, maar ook door middel van een brainstormsessie, een panelgesprek en interviews.

Brainstormsessie

Om te bedenken wat er anders kan wat betreft de social mediastrategie van Glamour, zal er eerst een uitgangspunt moeten zijn. De doelgroep kan nuttige ideeën inbrengen wat betreft andere invalshoeken of bijvoorbeeld een andere tone of voice. Dit gaat gebeuren door middel van een brainstormsessie, omdat de doelgroep op deze manier met elkaar kan meedenken en allerlei ideeën en suggesties kan voorstellen. Tijdens de brainstormsessie worden er aan de doelgroep vragen gesteld over hun interesses, de concurrentie van Glamour, de huidige

(14)

content van Glamour op social media en over interessante pijlers. In het boek ‘Focus Groups’ van onderzoekers Richard A. Krueger en Mary Anne Casey omschrijven zij een groepje van vijf tot acht deelnemers als de ideale omvang van een panelgesprek of brainstormsessie. Bij een grotere groep krijgt niet iedere deelnemer van het gesprek de kans om zijn of haar gedachten en observaties te delen met de rest. Wanneer dit gebeurt en iemand het idee heeft dat hij of zij zich niet volledig kan uiten, verandert de gehele groepsdynamiek. Men gaat onderling

fluisteren, omdat zij hun verhaal niet kwijt kunnen in de groep (Focus Groups, 2011). Ook een groep die kleiner is dan vijf deelnemers is niet ideaal. Het aantal ideeën, inzichten en

ervaringen dat in deze kleine groep gedeeld wordt is minimaal, omdat het aantal deelnemers zo laag is (Focus Groups, 2011). Om iedereen aan het woord te laten tijdens de

brainstormsessie en toch voldoende ideeën, inzichten en ervaringen te verzamelen vindt de brainstormsessie plaats met zeven personen. De respondenten worden uitgenodigd via de Facebook-pagina en Twitter-pagina van Glamour. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat de deelnemers van de brainstormsessie écht de doelgroep van Glamour zijn.

Enquête

Vervolgens moeten de ideeën en suggesties die tijdens de brainstormsessie zijn voortgekomen voorgelegd worden aan een groter publiek, een groter deel van de doelgroep. Hier wordt een enquête voor ingezet, omdat je hiermee een grote groep mensen bereikt en omdat de

resultaten gemakkelijk te meten zijn (Verhoeven, 2010). De enquête wordt onder de doelgroep verspreid op de Facebook-pagina van Glamour. De vragenlijst schetst een beter beeld van de eigenschappen en voorkeuren van Glamour’s doelgroep. In de enquête worden niet alleen vragen gesteld over de ideeën, invalshoeken en gedachten die zijn voortgekomen uit de brainstormsessie met de doelgroep, maar er wordt ook gevraagd naar de interesses van de doelgroep en over de concurrentie van Glamour. Verder wordt er aan de respondenten gevraagd wat zij vinden van de content die Glamour op haar site en dus op Facebook en Twitter plaatst. Wat vindt de doelgroep interessante pijlers? Wat vinden zij leuke en minder leuke rubrieken? De informatie die met deze vragen wordt opgedaan kan worden omgezet tot ideeën voor de social mediastrategie.

Panelgesprek

Omdat er bij enquêtes geen mogelijkheid is om ergens dieper op in te gaan of verder over door te vragen, vindt er na het afnemen van de enquêtes een panelgesprek plaats met de

doelgroep. Tijdens dit panelgesprek kan een conceptversie van de nieuwe social

mediastrategie van Glamour worden voorgelegd en hier worden vragen over gesteld aan de doelgroep. Het verschil tussen de brainstormsessie en dit panelgesprek, is dat tijdens de brainstormsessie vooral de deelnemers de leiding nemen en ideeën opperen, terwijl in het panelgesprek vooral vragen gesteld worden en de doelgroep hier antwoord op geeft. Dit panelgesprek dient ervoor om de tot dan toe behaalde resultaten af te toetsen.

Interviews

Tot slot vinden er diepte-interviews plaats met drie experts, waarbij gesproken kan worden over alle resultaten van de voorgaande fieldresearch. Er vindt een interview plaats met Jordi Lammers, een jonge journalist wiens artikelen te lezen zijn op Joop.nl, The Post Online en zijn eigen Tumblr-pagina genaamd ‘jordiilammers’. Met hem wordt besproken hoe Glamour

(15)

zichzelf meer kan onderscheiden met haar artikelen. Vervolgens wordt Caroline van Beekhoff geïnterviewd. Zij is trendwatcher, wat inhoudt dat zij nieuwe trends en ontwikkelingen in de maatschappij tastbaar en toepasbaar maakt en hiermee visies, missies en strategieën ontwikkelt voor merken en bedrijven. Ook schrijft zij hierover op adformatie.nl en c-marketingstrategie.nl. Met haar wordt gekeken naar komende trends die relevant zijn voor Glamour. Tot slot wordt social media expert Shana Siebelink geïnterviewd. Momenteel werkt zij bij de Kamer van Koophandel, waar ze een social mediastrategie aan het opstellen is en de online communicatie regelt. Hiervoor werkte zij bij Rijkswaterstaat, waar zij ook een nieuwe social mediastrategie heeft opgesteld. Met haar wordt gekeken naar de juiste frequentie, tijdstippen, interactie en nog meer zaken die komen kijken bij het ontwikkelen van een nieuwe social mediastrategie. Interviews zijn zeer geschikt om bepaalde informatie te achterhalen bij deze drie kandidaten. Er kan steeds worden doorgevraagd en er is de mogelijkheid om dieper op bepaalde onderwerpen in te gaan.

2.1.3 Voor- en nadelen

Brainstormsessies en panelgesprekken hebben meerdere voordelen. Ten eerste kunnen de respondenten makkelijk op elkaar reageren en zorgt brainstormen met een groepje voor nieuwe ideeën. Ten tweede zijn de onderzoeksresultaten snel beschikbaar. Binnen een korte tijd wordt informatie van meerdere personen uit de doelgroep verkregen (Right

Marktonderzoek, 2015). Tot slot is een panelgesprek persoonlijk en kan je gemakkelijk ergens op inhaken of verder doorvragen. Een enquête verspreiden is goedkoop, makkelijk en je genereert op een praktische en overzichtelijke manier informatie. Ook kan de respondent zelf bepalen wanneer hij of zij de enquête invult en kan hier rustig de tijd voor nemen (Right Marktonderzoek, 2015). Een diepte-interview kan zorgen voor bruikbare tips, ideeën en het inzichten van een expert. Dit kan direct worden toegepast op de social mediastrategie van Glamour. Het grootste voordeel van een diepte-interview is dat er met een individu diep wordt ingegaan op het onderwerp. Ook kan de geïnterviewde kandidaat zich meer op zijn of haar gemak voelen dan in een groepsgesprek en is het gemakkelijker om met één persoon een afspraak in te plannen dan met meerdere personen tegelijk (Right Marktonderzoek, 2015). 2.1.4 Steekproef

Verantwoording steekproef

De onderzoeksgroep is de (online) doelgroep van Glamour, namelijk vrouwen tussen de 18 en 34 jaar, die zich bovenmatig interesseren in mode en beauty. De enquête is verspreid onder de Facebook-volgers van Glamour, zodat deze echt alleen door de doelgroep wordt ingevuld. Omdat veel vragen over de huidige social mediastrategie van Glamour gaan, is het van groot belang dat de respondenten al bekend zijn met de Facebook-pagina van Glamour. Bovenaan de enquête is dan ook vermeld: ‘Ben jij niet bekend met de Facebook-pagina van Glamour? Dan hoef je deze enquête niet in te vullen. Dankjewel.’

Grootte steekproef

Glamour heeft 70.000 volgers op Facebook. Voor een betrouwbaarheidsniveau van 95% is de minimale steekproefomvang 383 personen. Dit is berekend met een steekproefformule (Verhoeven, 2010). De enquête wordt gedeeld op de Facebook-pagina van Glamour. De enquête wordt daar gedeeld omdat zo in één klap de doelgroep van Glamour wordt bereikt.

(16)

3 Interne analyse

In deze interne analyse wordt vermeld wat het bedrijf Glamour inhoudt en waar Glamour voor staat. Er wordt gekeken naar de website van Glamour, de huidige social media planning en wat voor cijfers deze strategie Glamour oplevert.

3.1 Glamour

Het tijdschrift Glamour wordt al bijna 10 jaar in Nederland uitgegeven. Glamour komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, waar het sinds 1939 door Condé Nast wordt

uitgegeven. Glamour richt zich met haar tijdschrift op vrouwen die ‘27 zijn of zich 27 voelen’ en bovenmatig geïnteresseerd zijn in mode en beauty. Ook houdt ze van uitgaan, feesten, festivals, reizen, liefde en celebrities (G+J Media, 2015). In Nederland valt Glamour onder G+J Media, waar ook de bladen Vogue, Quest, Jan en National Geographic bijhoren.

Glamour is een maandblad met de pijlers mode, beauty, lifestyle, interieur en liefde en maandelijks wordt het door meer dan 230.000 vrouwen gelezen (G+J Media, 2015). Het is het grootste mode en beauty magazine van het land. Het tijdschrift heeft een betaalde oplage van 99.002 exemplaren en een verspreide oplage van 103.483 exemplaren (G+J Media, 2015). De enige vrouwenmaandbladen in Nederland met een grotere oplage zijn Linda, met in 2014 een oplage van 200.000 exemplaren, Happinez, met in 2014 een oplage van 150.000 stuks en 100%NL, met in 2014 een oplage van 114.000 exemplaren. Echter zijn dit magazines met andere pijlers en een andere doelgroep dan Glamour (Communicatiekaart van Nederland, 2014).

3.2 De website van Glamour

Ook online is Glamour, met 450.000 unieke bezoekers en 1,5 miljoen pageviews per maand op de site, één van de grotere spelers (G+J Media, 2015). Sinds 2010 is Glamour actief bezig met de website en social media en lees je daar het laatste nieuws op het gebied van mode, beauty en celebrities. Minimaal ieder anderhalf uur verschijnt op de site van Glamour een nieuw artikel. Dit artikel wordt vervolgens aangejaagd via Facebook en Twitter. Op deze social mediakanalen komt, om de volgers over te halen tot lezen, een korte preview van het artikel met een bijbehorende afbeelding of foto en een link naar het desbetreffende artikel.

99% van alle bezoekers belandt op de website via Facebook en Twitter (Susan Lau, 2015). Er is dus bijna geen verkeer dat rechtstreeks naar de homepage van Glamour surft. Bijna alle bezoekers worden aangetrokken via de posts en links van Glamour op social media.

(17)

3.3 De cijfers op social media

Op Facebook heeft Glamour 70.000 volgers en op Twitter heeft Glamour 18.000 volgers. Van al deze volgers is 92% vrouw. 6% hiervan heeft een leeftijd van 13-17 jaar, 35% hiervan heeft een leeftijd van 18-24 jaar, 30% hiervan heeft een leeftijd van 25-34 jaar en 13% hiervan heeft een leeftijd van 35-44 jaar (Susan Lau, 2015). Hieronder volgt een uitgebreider overzicht van deze cijfers.

(bron: Statistieken van Glamour, 2015).

Ook is Glamour actief op Instagram, Pinterest en Youtube. Op Instagram heeft Glamour 16.400 volgers, op Pinterest 2122 volgers en op Youtube 286 abonnees.

3.4 De online doelgroep van Glamour

Net als bij het tijdschrift, richt Glamour zich online op vrouwen rond de 27 die zich bovenmatig interesseren in mode en beauty. Maar ook richt Glamour zich online op jongere vrouwen, omdat vooral in de leeftijdscategorie 20 tot en met 25 veel vrouwen op internet te vinden zijn (Susan Lau, 2015). Wat dat betreft trekt Glamour online, zoals in bovenstaande tabel te zien is, de juiste leeftijdscategorieën aan.

3.5 Social media planning

Momenteel werkt Glamour voor Facebook en Twitter met een planning. Op vaste dagen en vaste tijdstippen plaatst Glamour vaste onderwerpen en rubrieken. Alles wat Glamour op Facebook plaatst, wordt automatisch ook op haar Twitter-pagina gezet. De planning is in §13.1.7 weergegeven.

3.6 Conclusie

Bijna niemand surft rechtstreeks naar www.glamour.nl, want 99% van alle bezoekers belandt op de website via Facebook of Twitter. Glamour plaatst haar artikelen dus op de website en nodigt vervolgens via Facebook en Twitter de doelgroep uit om via een link deze artikelen te lezen. De doelgroep wordt goed bereikt via deze twee social-mediakanalen, is te zien aan de statistieken. Glamour gebruikt een planning voor Facebook en Twitter en heeft vaste dagen en tijden voor bepaalde content. Nieuws overheerst hierin, terwijl dit juist content is waarmee Glamour zich niet kan onderscheiden van haar concurrenten.

(18)

4 Doelgroepanalyse

In dit hoofdstuk wordt dieper ingegaan op de (online) doelgroep van Glamour. Er wordt gekeken wie deze doelgroep precies in, welke interesses zij hebben en hoe zij zich gedragen op het internet.

4.1 De doelgroep

Glamour richt zich met haar tijdschrift op vrouwen die ‘27 zijn of zich 27 voelen’ en bovenmatig geïnteresseerd zijn in mode en beauty. Ook houdt ze van uitgaan, feesten, festivals, reizen, liefde en celebrities (G+J Media, 2015). Online trekt Glamour een jongere groep aan dan met het tijdschrift. Met 35% is het grootste gedeelte van de online lezeressen tussen de 18 en 24 jaar oud. Daarna volgt met 30% de groep van vrouwen tussen de 25 en 34 jaar oud (Facebook-statistieken van Glamour, 2015). De doelgroep waar Glamour online rekening mee moet houden is dan ook vrouwen tussen de 18 en 34 jaar oud.

4.1.1 Omvang online doelgroep

Volgens cijfers van het CBS (2015) waren in 2014 in Nederland 2.039.000 vrouwen tussen de 18 en 34 jaar oud. Deze groep vrouwen woont verspreid over het hele land, maar in de randstad zijn de meeste vrouwen in deze leeftijdscategorie te vinden.

4.1.2 Generatiekenmerken online doelgroep

De online doelgroep van Glamour valt vooral binnen generatie Y (geboren tussen 1985 en 2000) en generatie Z (geboren na 1992). Deze generaties brengen bepaalde kenmerken met zich mee. Zo is generatie Y, ook wel generatie Einstein genoemd, creatief en open-minded. Zij vinden gelijkwaardigheid belangrijk en hebben graag persoonlijk contact. Zij houden van transparantie en laten grenzen van vroeger achter zich: zij doen niet alles zoals het ‘hoort’. Deze generatie is hoger opgeleid dan voorgaande generaties en aangesloten bij verschillende sociale netwerken, waar zij zinvolle contacten hopen te vergaren (Koerskaart, z.j.)

Generatie Z, ook wel ‘digital natives’ genoemd, wordt gezien als een generatie vol grenzeloze wereldburgers. Zij zijn immers opgegroeid in een digitale, grenzeloze wereld. Online zijn is voor hun een primaire behoefte. Deze generatie ademt nieuwe technologie en kan ontzettend grote hoeveelheden informatie verwerken. Social media horen bij hun leven. Andere kenmerken van deze generatie is dat ze veeleisend zijn en gretig naar nieuwe dingen en ervaringen (Talent Blu, 2014). Generatie Z is veel minder bereid te betalen voor nieuws en content dan voorgaande generaties. Zij halen vrijwel al hun informatie van het internet. Online video’s winnen het binnen deze generatie van tv-programma’s en bioscopen. Een belangrijk kenmerk van deze generatie is dat zij geen tweedeling zien tussen de online en offline wereld, het is voor hun één geheel. Alle ‘real life’ personen zijn ook in de onlinewereld te vinden, van hun buurmeisje tot beroemdheden, en deze kunnen en willen zij allemaal volgen (Frankwatching, 2011).

(19)

4.1.3 Internetgedrag online doelgroep

Uit een onderzoek van EEN Media (2013) blijkt dat 80% van de vrouwen tussen de 15 en 40 jaar in het bezit is van een smartphone en deze altijd bij zich draagt Van al deze vrouwen checkt 50% ’s morgens wanneer ze wakker wordt direct haar telefoon en social media. 55% van de vrouwen is ’s avonds voor het slapen gaan nog even op het internet en social media te vinden. Van alle vrouwen internet 50% langer dan drie uur per dag. Al dit internetten gebeurt voor 50% via de smartphone. Ook geven zij aan dat Facebook altijd open staat tijdens het werk of tijdens het volgen van hun opleiding.

Een interessante bevinding uit het onderzoek is het feit dat 65% van de vrouwen graag online shopping tips ontvangt. Dit houdt in dat deze vrouwen graag gewezen worden op mode-items die op dat moment online te koop zijn en de moeite waard zijn om te bekijken. Ook ontvangt 60% van deze vrouwen graag online kledingadvies, oftewel advies over welke kleding goed past bij hun figuur of huidskleur. Ook vindt 70% van de vrouwen het ontspannend om

entertainmentnieuws te lezen.

EEN Media hield het onderzoek onder 5500 vrouwen die tussen de 15 en 50 jaar oud zijn. 4.1.4 Wat vindt de online doelgroep prettige schrijfvormen?

Het jongste gedeelte van de doelgroep (vrouwen tussen de 15 en 22 jaar) leest liever geen lange teksten. Dit doen zij niet meer omdat zij dit niet gewend zijn. Zij zijn mee gegroeid met het internet, een medium waar vooral korte teksten te vinden zijn. Het oudere gedeelte van de doelgroep (vrouwen tussen de 23 en de 34 jaar oud) kan beter overweg met lange teksten dan de jongere vrouwen, maar vindt kortere teksten vaak fijner op het internet (Carr, A. 2010).

4.2 Conclusie

Glamour richt zich online op vrouwen tussen de 18 en 34 jaar oud. De online doelgroep van Glamour valt vooral binnen generatie Y en generatie Z. Generatie Y kenmerkt zich door creatief en open-minded te zijn, en ze vinden gelijkwaardigheid, persoonlijk contact en transparantie belangrijk. Generatie Z is een digitale generatie die altijd online is. Ze zijn veeleisend en niet bereid om te betalen voor nieuws en content. Online video’s zijn belangrijk voor deze generatie en zij zien geen tweedeling tussen de online en offline wereld.

Het merendeel van de vrouwen waar Glamour zich online op richt ontvangt graag online shopping tips. Ook vinden zij het prettig om via het internet kledingadvies te krijgen. Wanneer ze wakker worden checkt ongeveer de helft van de doelgroep direct haar smartphone en social media. Ook vlak voordat ze gaan slapen is het grootste deel van de doelgroep nog even op social media te vinden. Het merendeel van de vrouwen is over het algemeen ’s avonds het meest aanwezig op social media.

(20)

5 Social mediastrategie

In dit hoofdstuk wordt bekeken hoe je met een social mediastrategie de binding met de doelgroep optimaliseert. Ook wordt er gekeken naar trends op het gebied van social media.

5.1 Trends binnen social media

5.1.1 Video’s

Volgens de Amerikaanse social media expert Frederic Gonzalo wordt video op social media nog groter dan het nu al is. Korte video’s zijn een belangrijke tool om de doelgroep te informeren of inspireren. Youtube groeit nog steeds, per uur wordt er 100 uur videomateriaal geüpload op het medium. Gonzalo bezocht in 2014 het Social Media Marketing World Event in San Diego, waar video naar voren kwam als meest veelbelovende marketingtool. Consumenten willen de video’s steeds korter. Daarom duren de video’s op het medium Vine maximaal zes seconden en op Instagram maximaal 15 seconden. Korte video’s produceren is snel, goedkoop en zeer efficiënt om een verhaal te vertellen. Zoals Gonzalo zelf zegt: “Als een foto meer zegt dan 1000 woorden, zegt een video meer dan een miljoen,” (Gonzalo, 2014). Ook Mark de Bruin van Marketingfacts sluit zich hierbij aan. Hij noemt de statistieken van Youtube bizar. Elke maand wordt de site door meer dan één miljard unieke bezoekers bezocht en er wordt iedere maand meer dan zes miljard uur aan video bekeken op Youtube. Dat is bijna een uur voor ieder mens op aarde. Het aantal video’s dat wordt bekeken op Youtube is in een jaar tijd verdubbeld. Naar verwachting zal het gebruik van bewegende beelden alleen maar meer toenemen

(Marketingfacts, 2014). 5.1.2 Contentmarketing

Contentmarketing wil zeggen dat je met wedstrijden, games en apps de doelgroep verleidt met het merk bezig te zijn en erover te praten. Er wordt content gecreëerd en gepubliceerd waarmee je een relatie wil aangaan of behouden met de doelgroep. De doelgroep wordt voorzien van inspiratie en kennis. De input van de doelgroep zelf is hierbij onmisbaar. Het is de bedoeling dat de doelgroep verhalen, beoordelingen en reviews kan delen met elkaar. Deze vorm van content, ook wel ‘peer-to-peer’ genoemd, wordt namelijk gezien als de meest betrouwbare informatiebron. Goede manieren van contentmarketing zijn: het uitnodigen van reacties op een blog of artikel, het aanzwengelen van een discussie, de doelgroep vragen om reviews van bepaalde producten of diensten, bloggers met autoriteit vragen om een product of dienst te reviewen en iets erover te schrijven, wedstrijden organiseren waarmee de interactie vergroot wordt en vragen van de doelgroep beantwoorden op social media (Hooijdonk, 2013). 5.1.3 Storytelling

Met storytelling ga je als bedrijf terug naar de basis. Zoals marketing- en communicatieadviseur Martine Linnemeijer het op Finch & Sparrow omschrijft: “Wanneer je storytelling goed doet, doe je eigenlijk niet veel meer dan je passie delen en laten zien wie het kloppend hart is van het bedrijf. Gewoon jezelf zijn en dat delen, niets meer en niets minder.” Wanneer je kritisch naar jezelf kijkt als merk of bedrijf en kijkt wie je bent en wat je wilt uitdragen, kan je de doelgroep inspireren en betrekken. Voorheen bood je als merk of bedrijf een product of dienst

(21)

aan en dat was het. Tegenwoordig wil de consument het hele plaatje. Consumenten willen een verhaal en een achtergrond, ze willen geïnspireerd worden (Finch & Sparrow, 2014).

5.1.4 Authenticiteit

Authenticiteit houdt in dat je als merk of bedrijf echt bent en je soms kwetsbaar opstelt. Het is belangrijk om niet alleen succesverhalen te delen maar ook tegenslagen en blunders. Het is goed als de doelgroep hierbij betrokken wordt of zelfs de mogelijkheid krijgt om zijn of haar eigen blunders en tegenslagen te delen. Op deze manier win je vertrouwen van de doelgroep (Finch & Sparrow, 2014).

5.1.5 Dialoog

Om een kwaliteitsrelatie met fans op social media op te bouwen is het belangrijk om adequaat en snel te reageren op hun reacties en berichten. Je gaat als merk de dialoog aan met de doelgroep. Social media is altijd open, dus als merk ben je niet slechts bereikbaar tussen 09:00 en 17:00. De doelgroep verwacht inmiddels dat ze snel te woord worden gestaan. Zo kweek je sympathie en bouw je een kwaliteitsrelatie op (Timm en Pimm, 2015).

5.2 De binding met de doelgroep optimaliseren

5.2.1 Frequentie

Het is belangrijk om kwaliteit boven kwantiteit te plaatsen. Bij ieder bericht dat je wilt plaatsen is het goed om te denken: hoe relevant is dit bericht? De relevantie van de gedeelde informatie moet belangrijker worden bevonden dan het aantal berichten dat wordt geplaatst

(Frankwatching, 2013).

De juiste frequentie is een balans tussen informatief en vervelend. Deel alleen de écht goede content, waarmee je waarde toevoegt voor je volgers. In plaats van een minimum aantal berichten per dag vast te stellen, is het beter om per dag te kijken hoeveel relevant nieuws er is. Bij de grote merken geldt: hoe meer berichten zij per dag op Facebook en Twitter plaatsen, hoe minder likes zij hierop krijgen. Er is hierbij gekeken naar de merken iTunes, Victoria’s Secret, Skittles, Red Bull, Converse, Converse All Star, Disney, Oreo, Starbucks en Coca-Cola. Uit onderzoek van social media marketingbedrijf Social Bakers blijkt dat deze merken gemiddeld slechts één bericht per dag op deze social mediakanalen plaatsen (Buffer App, 2014). Bij een (online) magazine als Glamour, dat draait op nieuwsberichten en views, werkt dit natuurlijk anders. Maar het geeft wel duidelijk aan: less is more. Deze merken hebben een gigantische marketingafdeling waar men honderden social media berichten kan bedenken, maar toch kiezen zij er bewust voor om minimaal te posten op social media.

5.2.2 Tijdstip

Het is belangrijk om rekening te houden met het tijdstip waarop je berichten plaatst, omdat je wilt dat je bericht door zoveel mogelijk mensen wordt gezien en gelezen. Liek Crossmedia (2015) heeft onderzoek gedaan naar de beste tijdstippen om berichten te plaatsen op social media. Voor Twitter geldt dat de beste tijd om een tweet te plaatsen tussen 13:00 en 15:00 uur is en de beste dagen om dit te doen zijn maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. Je kunt op Twitter beter geen berichten plaatsen voor 09:00 en na 20:00 uur of op vrijdag na 15:00.

(22)

Ook op Facebook is de meest geschikte tijd om een bericht te plaatsen tussen 13:00 en 15:00 uur. De piektijd op Facebook is woensdag om 15:00 uur. Het is geen goed idee om in het weekend voor 08:00 en na 20:00 uur een bericht te plaatsen op Facebook.

5.2.3 Interactie

Om binding met de doelgroep te optimaliseren, is interactie met de doelgroep noodzakelijk. Meer dan ooit draait het om de dialoog (Frankwatching, 2013). Om interactie met de doelgroep uit te lokken is het handig om rekening te houden met de volgende punten: relevantie, originaliteit, humor, je publiek een stem geven en je publiek kennis laten delen (Frankwatching, 2014).

Een manier om na te gaan of het bericht dat je op Facebook of Twitter wilt delen relevant genoeg is, is bedenken of het bericht iets te maken heeft met je merk, in dit geval Glamour. In de social mediastrategie moet duidelijk aangegeven staan wat wel en wat niet onder de waardes van het merk valt (Frankwatching, 2014).

Ook originaliteit is belangrijk wanneer het aankomt op interactie. Er worden steeds nieuwe manieren bedacht om interactie uit te lokken op social media. Afbeelding 1 is een goed voorbeeld hiervan. Een spelletje zoals dit lokt veel reacties uit. Wel is het belangrijk om af te blijven wisselen. Plaats dus niet steeds dit soort spelletjes zodra je doorhebt dat dit goed werkt, maar blijf vernieuwen en veranderen.

Om berichten op social media luchtig te houden is humor een belangrijke tool. Dit kan door middel van een grappig geschreven artikel, een artikel met een grappig onderwerp of door het bericht dat je plaatst op Facebook of Twitter een humoristisch tintje te geven.

Een andere geschikte manier om interactie te creëren met de doelgroep, is door je doelgroep een stem te geven. Zo zou je hun, via social media, kunnen laten bepalen hoe een bepaald product of bepaalde content eruit komt te zien. Hiermee geef je je volgers niet alleen het gevoel dat ze

belangrijk zijn, je weet ook zeker dat de beste keuze naar voren komt.

Een laatste manier om interactie uit te lokken is door de doelgroep kennis te laten delen. Een goed voorbeeld hiervan is een Facebook-bericht van A-Film. Het bedrijf plaatste een afbeelding met daarop: “Noem de eerste Franse film die in je opkomt.” De gedachte hierachter is dat mensen graag laten zien hoeveel ze weten. Ze hebben in hun achterhoofd dat alles waar zij op reageren, gezien wordt door hun vrienden (Frankwatching, 2014).

(23)

Afbeelding 2: Interactie A-Film

5.2.4 Tekst of beeld

Uit onderzoek van Liek Crossmedia (2015) blijkt dat een bericht op social media met afbeelding meer likes oplevert dan een bericht met alleen tekst. Op Twitter zorgen tweets met een afbeelding voor 33% meer kans op een hoger bezoekersaantal, 41% meer retweets en 36% meer kliks op de bijgaande link. Ook op Facebook loont het om een afbeelding bij je bericht te voegen. Zo zorgen foto’s voor 104% meer reacties en 53% meer likes dan berichten met alleen tekst.

5.2.5 Ambassadeursflow

Ambassadeurs kunnen erg waardevol zijn voor een merk op social media, omdat zij een groot viraal effect teweegbrengen. Het is belangrijk dat de ambassadeurs goed weten waar de focus ligt en wat zij moeten delen met hun netwerken. Om ambassadeurs betrokken te houden en hun het gevoel te blijven geven dat zij meerwaarde hebben, is het goed om ze mee te laten beslissen over bepaalde punten. Ook is het belangrijk de ambassadeurs op de hoogte te houden van interne en externe ontwikkelingen.

5.2.6 Implementatie

Om van een social mediastrategie een succes te maken, is het belangrijk dat deze strategie goed geïmplementeerd wordt. Dit houdt in dat de social media strategie goed gekaderd wordt binnen de huidige organisatiestrategie en dat de hele organisatie (af en toe) betrokken wordt bij deze strategie. Social media is één van de belangrijkste onderdelen van een bedrijf en zo moet het ook behandeld worden, niet als een ‘speeltje’ van de redactie.

(24)

5.3 Conclusie

Er zijn verschillende nuttige trends gaande op het gebied van social media en online communicatie. Ten eerste worden video’s nog groter en belangrijker dan ze nu al zijn. Een korte video produceren (soms van slechts zes tot 15 seconden) is snel, goedkoop en zeer efficiënt om een verhaal te vertellen. Ook contentmarketing is een steeds belangrijker wordend begrip. Door middel van wedstrijden, games en apps verleid je de doelgroep bezig te zijn met het merk en erover te praten. Eigen input van de doelgroep is onmisbaar: zij delen verhalen, beoordelingen en reviews met elkaar. Vervolgens is storytelling op social media een belangrijke trend. Je deelt als merk online de passie en laat zien wie het kloppend hart is van het bedrijf. Je geeft de doelgroep een verhaal en een achtergrond waarmee je ze inspireert. Ook is het belangrijk om niet alleen succesverhalen te delen, maar ook blunders. Met authenticiteit stel je je als merk kwetsbaar op, wat zorgt voor vertrouwen bij de doelgroep. Verder is het dialoog een steeds groter wordende trend. Om sympathie te kweken en een kwaliteitsrelatie te ontwikkelen met de doelgroep, ben je altijd bereikbaar en worden vragen en berichten snel en adequaat beantwoord.

Om relevant te blijven en een goede balans te vinden in de frequentie van berichten is het belangrijk om alleen de écht goede content te plaatsen op social media. Er moet geen minimum aantal berichten per dag zijn. De beste tijd om iets op Facebook en Twitter te plaatsen is tussen 13:00 en 15:00.

Het is belangrijk om interactie te zoeken bij de doelgroep en het publiek een stem te geven door ze bijvoorbeeld mee te laten beslissen over iets op social media. Om zoveel mogelijk likes, reacties en shares te bemachtigen is het belangrijk om bij ieder bericht een foto of afbeelding te plaatsen. Ook ambassadeurs kunnen een bedrijf op social media een hoop opleveren. Deze bekende mensen die bij het bedrijf of merk passen creëren af en toe content voor het desbetreffende bedrijf en delen dit ook via hun eigen online kanalen. Tot slot is het van belang dat een nieuwe social media goed wordt opgenomen binnen de gehele organisatie en echt een belangrijk onderdeel van het bedrijf wordt.

(25)

6 Best practices

In dit hoofdstuk wordt gekeken naar de social media(strategieën) van best practices. Aan de hand van een criterialijst wordt iedere best practice geanalyseerd. Vervolgens wordt er per best practice gekeken naar wat dit bedrijf goed doet en waar dit bedrijf in uitblinkt als het aankomt op online content en social media.

6.1 Criteria voor best practices

De best practices zijn geselecteerd om verschillende redenen. Online magazine I Love Fashion News springt eruit dankzij video’s. In paragraaf 5.1.1 van het trendhoofdstuk is te lezen dat video’s in de toekomst nog belangrijker worden op social media. I Love Fashion News produceert een succesvolle real life soap over oprichtster Annic van Wonderen, waarin men haar volgt in haar dagelijks leven. In §6.2 wordt er dieper op deze best practice in gegaan. Vervolgens wordt best practice KLM behandeld. Luchtvaartmaatschappij KLM is geselecteerd vanwege de vele awards die het bedrijf heeft gewonnen met haar social media. KLM is al meerdere keren in de prijzen gevallen en staat dan ook bekend om haar scherpe social media-uitingen. In §6.3 wordt hier meer over verteld. Tot slot is Kilroy geselecteerd als best practice op originaliteit. Kilroy is een reisorganisatie, maar op social media zet het bedrijf zich neer als veel meer dan dat. Dankzij originele content en uitingen wordt Kilroy in §6.4 behandeld als best practice.

Naast de zojuist omschreven redenen waarom de best practices geselecteerd zijn, worden alle best practices verder nog omschreven aan de hand van de volgende criteria:

- Originaliteit

- Aantal volgers op social media - Frequentie

- Schrijfstijl / tone of voice

Deze criterialijst is als volgt tot stand gekomen. Het aantal volgers op social media is een belangrijk punt omdat het de populariteit van de best practice aangeeft. Hoe meer volgers, hoe beter het bedrijf erin slaagt om succesvol te zijn op een medium. De frequentie, die aangeeft hoe vaak de best practice berichten plaatst op social media, is belangrijk omdat het aangeeft hoe actief het desbetreffende bedrijf op social media is. De levensduur van een artikel op een website is gemiddeld 2,5 jaar. De levensduur van een bericht op social media is gemiddeld 3 uur, daarna ziet men het niet meer voorbijkomen op hun tijdlijn (Orange Talent, 2014). Het is daarom van belang om de juiste frequentie aan te houden op sociale netwerken. Ook de originaliteit van de best practice is van groot belang. Het doel van de nieuwe social

mediastrategie voor Glamour is dat Glamour hiermee zich meer zal onderscheiden van haar concurrenten. Het is dus goed om te kijken welke bedrijven en organisaties er met hun content bovenuit springen op social media wanneer het aankomt op originaliteit. De schrijfstijl en tone of voice worden ook bekeken. Wanneer je berichten deelt op social media, is het de inhoud die indruk maakt, maar de tone of voice die impact maakt en die je content en merk een gezicht geeft (Frankwatching, 2013).

(26)

6.2 I Love Fashion News

Vijf jaar geleden richtte Annic van Wonderen de website www.ilovefashionnews.nl op. I Love Fashion News (ILFN) richt zich op vrouwen rond de 30, maar ook meiden van 10 en vrouwen van 60 bezoeken de website voor het laatste nieuws op het gebied van mode (Marketingfacts, 2014).

Originaliteit

De pijlers en rubrieken van ILFN zijn mode, beauty, celebs, diaries, lifestyle, musthaves, reports, vacatures en webshops. Onder diaries lees en bekijk je dagboeken en fotoverslagen van bekende Nederlanders. Zo doen onder anderen voetbalvrouw Winonah de Jong, modeontwerpster Josh Veldhuizen en Yolanthe Sneijder-Cabau verslag van hun week. Binnen musthaves wordt geschreven over de laatste trends en bekijk je leuke mode-items die momenteel in de winkels te koop zijn. Bij reports lees je verslagen over evenementen waar ILFN aanwezig is geweest, zoals bijvoorbeeld de lancering van een nieuw parfum. Waar ILFN zich mee onderscheidt is de categorie vacatures. Hier vind je alle banen en stages in de mode-industrie in Nederland. Maar waarmee ILFN zichzelf echt origineel maakt is de serie ‘De wondere wereld van Annic’. Twee keer per week is er een korte video op de site te zien over Annic van Wonderen, de oprichtster van ILFN. Zij wordt in deze video’s gevolgd in haar dagelijks leven, zodat men een kijkje krijgt in haar wereld. Ze neemt de kijkers mee naar persdagen, afspraken en vergaderingen, maar ook naar persoonlijke dingen, zoals wanneer ze gaat winkelen (I Love Fashion News, 2015). Geen enkel ander (online) magazine maakt dit soort persoonlijke video’s.

De wondere wereld van Annic

De serie verschijnt iedere week in de vorm van een reality soap waarin iedere keer een ander deel van het leven van Annic belicht wordt. Op deze manier leren de kijkers haar zakelijke kant, haar soms harde kant maar ook haar kwetsbare kant kennen. Dit is wat de serie zo sterk maakt. In het hoofdstuk over trends op social media is in paragraaf 5.1.3 en 5.1.4 te lezen dat

storytelling en authenticiteit van groot belang zijn op social media. De wondere wereld van Annic bevat dit allebei. Annic deelt haar passie en laat zien wie ze is en wie er achter het bedrijf staat. Ook laat ze zien hoe erg ze in de stress kan zitten wanneer er iets misgaat en hoe nerveus ze kan zijn voor bepaalde afspraken. De doelgroep leert Annic kennen en gaat haar volgen, ze krijgt fans die erg betrokken bij haar zijn én bij haar bedrijf, I Love Fashion News. Bovendien sluit de serie perfect aan op het feit dat video’s in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden op social media (te lezen in §5.1.1). Het gebruik van bewegende beelden gaat in de toekomst alleen maar toenemen. Video’s zijn een belangrijke tool om de doelgroep te informeren of inspireren en dat doet Annic met deze serie.

Aantal volgers op social media

Momenteel heeft de Facebook-pagina van I Love Fashion News 80.216 likes, de Twitter-pagina heeft 15.700 volgers (@ILFN), op Instagram telt ILFN 31.800 volgers (@ilfn) en op Youtube 20 abonnees (maar hier plaatsen zij niet hun video’s, want die plaatsen zij rechtstreeks op hun site). ILFN heeft 1.400 volgers op Pinterest (ILFN HQ).

(27)

Frequentie

ILFN plaatst gemiddeld 14 berichten per dag op haar website en Facebook- en Twitter-pagina. Hier beginnen zij opvallend vroeg mee: rond 05:20 verschijnt het eerste bericht op Facebook en Twitter en daarna wordt ongeveer om het uur een nieuw bericht geplaatst. Dit gaat door tot ongeveer 00:30 uur.

Schrijfstijl / tone of voice

De manier waarop de berichten van ILFN geschreven worden is schreeuwerig, informeel en er wordt veel gebruik gemaakt van Engelse woorden. De volgende post is hier een goed

voorbeeld van. ILFN plaatste op Facebook het volgende: “BANNED! Er schoot weer een reclamecampagne van een modehuis in het verkeerde keelgat van de UK…” En bij de bijbehorende campagnefoto werd geschreven: “STATEMENT: Ook Miu Miu advertenties verbannen in Engeland.” In dit Facebook-bericht wordt Engels en Nederlands door elkaar geschreven en er wordt geschreven in Caps Lock, wat het ietwat schreeuwerig maakt. Het Facebook-bericht is te zien in §13.1.1. Bij ILFN worden de artikelen in verschillende vormen geschreven. De artikelen die het meest voorbij komen zijn nieuwsartikelen die bestaan uit hooguit drie korte paragrafen. Maar ook verschijnen er fotogalerijen met weinig tekst over bijvoorbeeld de laatste modeshow van Chanel. Ook de fotodagboeken die door bekende mensen zoals stylist Danie Bles worden geproduceerd, bevatten weinig tekst. Danie Bles laat zien hoe haar week eruit zag door middel van foto’s die zij die week gemaakt heeft. Columns verschijnen ook regelmatig op ILFN. Deze columns worden door vijf verschillende mensen geschreven. Onder anderen door foodblogger Lisa en Personal Branding expert Nynke, die schrijft over carrière tips. Ook verschijnen er regelmatig persoonlijke, korte artikelen op ILFN, geschreven vanuit Annic zelf. Deze artikelen zie je terug in alle categorieën, bijvoorbeeld in de categorie ‘beauty’, waar Annic een kort artikel wijdt aan haar favoriete wimperkruller.

6.3 KLM

KLM is geselecteerd op de vele prijzen die de luchtvaartmaatschappij heeft gewonnen dankzij haar social media.

Awards en onderscheidingen

Luchtvaartmaatschappij KLM staat bekend om haar scherpe social media-uitingen. Het bedrijf won in juni 2015 maar liefst drie prijzen tijdens de ‘De Beste Social Media Awards’. KLM won daar twee publieksprijzen, namelijk voor ‘de beste reactie op een ander bedrijf’ en de prijs voor ‘beste visueel’. Ook kreeg KLM van de vakjury de award voor ‘beste merk’

(Luchtvaartnieuws, 2015).

Snelle service

KLM laat op Facebook met haar omslagfoto zien hoelang het op dat moment naar verwachting duurt tot een vraag wordt beantwoord. Deze omslagfoto wordt iedere vijf minuten geüpdatet. Met deze omslagfoto informeert KLM consumenten over de wachttijden voor reacties van het bedrijf. Vaak ligt dit tussen de 15 en 30 minuten, wat voor een bedrijf dat zoveel vragen gesteld krijgt helemaal niet lang is.

(28)

Originaliteit

Geschiedenis en verhaal

KLM laat graag zien dat de luchtvaartmaatschappij een rijke geschiedenis heeft. De tijdlijn van hun Facebook-pagina gaat helemaal terug tot december 1919, waar een foto te zien is van koningin Wilhelmina en luchtvaartpionier Albert Plesman die de eerste

luchtvaarttentoonstelling van Amsterdam (ELTA) bezoeken. Deze post is terug te vinden in §13.1.2. KLM laat hiermee de rijke geschiedenis van het bedrijf zien en inspireert de consumenten met hun verhaal. Ook laat KLM zien dat ze al lange tijd bestaan, waarmee ze vertrouwen opwekken bij consumenten (Adformatie, 2015).

Inhaken op feestdagen en belangrijke momenten

KLM doet haar huiswerk en weet precies wanneer er feestdagen of andere belangrijke dagen aanbreken. Zo plaatsen ze met Pasen een KLM-vliegtuig dat versierd is als een paasei, maar ook dagen als International Women’s Day worden niet overgeslagen. Het bedrijf plaatste een foto van KLM-stewardessen met de tekst: “Dit is een deel van onze vrouwelijke crew die vandaag naar Chicago vliegt! Om International Women’s Day te vieren serveren we vandaag in de vliegtuigen wijn van ‘Wordclass Wine Women’.” Deze post werd uiteraard goed ontvangen. KLM laat hiermee zien betrokken te zijn én goed voor haar passagiers te zorgen. De Facebook-post is terug te vinden in §13.1.3.

Reageren op andere bedrijven

KLM wordt regelmatig uitgedaagd door andere bedrijven die de gevatheid van KLM willen testen. KLM reageert hier zo goed op dat zij hier zelfs een award voor heeft gewonnen. Zo had Chocomel een foto geplaatst van een koffer vol pakjes Chocomel die door de bagagecheck gaat, met daarbij de tekst: “Hé KLM, we willen op vakantie. Kom dit door de douane?” Waarop KLM antwoordde met een foto van een KLM-stewardess die een snorretje heeft gekregen van het drinken van Chocomel, met de tekst: “Hallo Chocomel, volgens ons zit dat wel snor.” KLM laat met zelfspot zien dat zij niet terugdeinzen voor een grapje van andere bedrijven. De desbetreffende Facebook-post is terug te vinden in §13.1.4.

Aantal volgers op social media

Op Facebook (KLM) heeft KLM maar liefst 9,6 miljoen volgers en op Twitter (@KLM) 1,9 miljoen volgers. Ook op Instagram is KLM actief (@KLM), waar de luchtvaartmaatschappij 188.000 volgers telt. Op Pinterest heeft KLM (KLM Royal Dutch Airlines) 9.900 volgers en op Youtube (KLM) 60.065.

Frequentie

KLM plaatst tussen de één en drie berichten op haar Facebook- en Twitter-pagina. KLM doet dit meestal rond 07:00 uur, 10:00 uur en 16:00 uur. Het is voor KLM natuurlijk belangrijk om rekening te houden met allerlei verschillende tijdzones, in verband met hun internationale klantbestand. KLM reageert daarnaast ook dag en nacht op berichten van consumenten.

(29)

Schrijfstijl / Tone of voice

KLM is niet op haar mondje gevallen wanneer het aankomt op het beantwoorden van sommige vragen op social media. Een voorbeeld hiervan (te vinden in §13.1.5) is wanneer een man op Twitter plaatste: “Ben ik een hele grote zuurpruim als ik een beetje klaar ben met altijd maar KLM dit en KLM dat als het over social media gaat?” KLM plaatste vervolgens met Photoshop het hoofd van de man op een pruim met de tekst: “Een heel klein ieniemini pruimpje

misschien.” Deze reactie van KLM werd vervolgens massaal geliked en gedeeld, waardoor KLM een negatieve opmerking om wist te zetten in iets positiefs.

6.4 Kilroy

Kilroy is een reisorganisatie voor jongeren, studenten en backpackers die opzoek zijn naar een vakantie, reis of stage in het buitenland. Wereldwijd bestaat de organisatie al 65 jaar en in 1996 opende Kilroy haar eerste vestiging in Nederland (Kilroy, z.j.) In deze best practice worden de online kanalen van de Nederlandse Kilroy behandeld.

Originaliteit

Op hun website, www.kilroyworld.nl, kan men reizen samenstellen en boeken, een stage in het buitenland regelen of sportieve activiteiten in het buitenland boeken zoals kitesurfen. Het originele van Kilroy is dat zij daarnaast ook dagelijks nieuwsberichten, reiservaringen en leuke weetjes op de site plaatsen. Denk hierbij aan een artikel over de vijf Europese steden waar het bier het goedkoopst is, maar ook serieuze artikelen over vulkaanuitbarstingen en reisadviezen komen voorbij. Deze artikelen worden allemaal doorgelinkt naar hun Facebook- en Twitter-pagina, waar zij met scherpe teksten en grappige oneliners hun volgers overhalen tot een bezoek aan hun website. In §13.1.6 is een voorbeeld te zien van een post op Facebook die leidt naar hun website.

In paragraaf 5.1.2 is te lezen hoe belangrijk contentmarketing is. Kilroy houdt hier goed rekening mee. Onlangs hield Kilroy een online actie in de vorm van een wedstrijd waarbij Facebook-gebruikers hun droomreis konden samenstellen en deze vervolgens ook daadwerkelijk konden winnen. Kilroy voorzag de doelgroep van inspiratie en kennis en vervolgens bracht de doelgroep eigen input. Een groot succes, want iedereen wil zijn of haar droomreis natuurlijk winnen, en door de vorm van de wedstrijd was het ook nog eens een leuke bezigheid om deze droomreis bij Kilroy samen te stellen. Gaandeweg leerde je tijdens het samenstellen van die droomreis namelijk steeds meer over de bestemmingen en de plaatsen waar je tijdens die droomreis langs zou komen (Kilroy, 2015). Waar Kilroy ook erg sterk in is, is de dialoog aangaan met de doelgroep. In §5.1.5 is omschreven hoe belangrijk dat is. Kilroy reageert snel op berichten en reacties van de doelgroep en is niet alleen tussen 09:00 en 17:00 bereikbaar op social media. Ook voorziet de reisorganisatie consumenten graag van extra tips en weetjes wanneer er een vraag aan ze wordt gesteld. Door deze extra service denkt men al gauw aan Kilroy wanneer zij een vraag hebben over een bepaalde bestemming of reis. Kilroy kweekt sympathie en bouwt aan een kwaliteitsrelatie met de doelgroep.

(30)

Aantal volgers op social media

Op Facebook (KILROY Netherlands) heeft Kilroy 91.806 likes.

Op Twitter heeft Kilroy 3107 volgers (@KILROYnl), op Instagram 1873 volgers (@Kilroynl), op Youtube 227 abonnees (KILROY Netherlands) en op Pinterest is Kilroy niet actief.

Frequentie

Kilroy plaatst tussen de één en drie berichten per dag op hun Facebook- en Twitter-pagina. Tussen de tijden waarop Kilroy iets op deze kanalen plaatst zijn geen verbanden te leggen. De ene dag verschijnt het eerste bericht om acht uur ’s ochtends, de andere dag verschijnt het eerste bericht om drie uur ’s middags. Aan Kilroy’s frequentie is dus niets opvallends te ontdekken, behalve dat de organisatie vrij weinig berichten plaatst.

Schrijfstijl / tone of voice

De schrijfstijl van Kilroy vlot en soms humoristisch. Kilroy houdt haar teksten kort en gebruikt hier en daar een pakkend Engels woord. Kilroy heeft veel contributors die artikelen schrijven voor de site. De artikelen zijn persoonlijk geschreven, vanuit eigen reiservaringen of dromen over bepaalde reizen. De artikelen zijn kort en er wordt veel gebruik gemaakt van mooie foto’s van de bestemmingen.

6.5 Conclusie

Best practices I Love Fashion News en Kilroy zijn geselecteerd om hun originaliteit en KLM is geselecteerd vanwege de vele prijzen die de luchtvaartmaatschappij heeft gewonnen op het gebied van social media. Verder zijn de best practices geanalyseerd aan de hand van het aantal likes op social media, frequentie en tone of voice.

De real life serie ‘De wondere wereld van Annic’ op ILFN is zeer onderscheidend en succesvol. Het geeft aan dat men graag een kijkje backstage krijgt en nieuwsgierig is naar het leven van Annic van Wonderen, de oprichtster van de site. De redacteur wordt erg op de voorgrond geplaatst. Kilroy’s originaliteit heeft het bedrijf te danken aan het feit dat het een

reisorganisatie is waar je niet alleen een reis kan boeken, maar ook nieuwsberichten en leuke weetjes kan lezen. Het bedrijf denkt, in tegenstelling tot organisaties als Oad en Arke, out of the box. Ook is het duidelijk waarom KLM zoveel prijzen in de wacht sleept. Het bedrijf reageert ontzettend snel en op een gevatte manier op berichten van consumenten, gaat regelmatig de uitdaging aan om een grap uit te halen bij een ander bedrijf en de luchtvaartmaatschappij doet er op social media alles aan om de klant koning te maken.

ILFN plaatst gemiddeld 14 berichten per dag op Facebook en Twitter, KLM gemiddeld één tot drie berichten per dag en Kilroy gemiddeld twee per dag. Het is lastig om te zeggen wat Glamour hiervan kan leren, omdat de getallen zo ver uit elkaar liggen. Kilroy kiest ervoor alleen het belangrijkste en grappigste van die dag te delen en de rest achterwege te laten terwijl ILFN haar volgers zoveel mogelijk content biedt. ILFN schrijft schreeuwerig, informeel en gebruikt veel Engelse woorden. Ook Kilroy schrijft vlot, met humor en gebruikt soms Engelse woorden. De bedrijven zijn ervan overtuigd dat hier en daar een Engels woord een tekst pakkender maakt. Ook houden alle bedrijven hun teksten kort en is humor belangrijk.

(31)

7 Concurrentieanalyse

In dit hoofdstuk kijken we naar de concurrenten van Glamour. Deze Nederlandse (online) magazines hebben ofwel dezelfde doelgroep, ofwel dezelfde pijlers als Glamour. De afsluitende tabel geeft een overzichtelijke weergave van Glamour’s concurrenten en hun doelgroep, online pijlers, aantal volgers op social media, frequentie en schrijfstijl. De concurrenten die worden behandeld zijn Elle, NSMBL, Vogue, Cosmopolitan, Grazia, LINDA, I Love Fashion News, Fashionlab, Fashionista en Amayzine.

7.1 De concurrenten

Elle

Elle wordt door de Glamour-redactie gezien als Glamour’s grootste concurrent. Elle en Glamour richten zich op dezelfde doelgroep en plaatsen dezelfde content. Het is met Elle altijd een strijd wie er eerder is met het nieuws. De vrouw die Elle leest en volgt is tussen de 16 en 30 jaar oud. Ze interesseert zich net wat meer in (zowel betaalbare als iets duurdere) mode en beauty dan het gemiddelde meisje, maar ze vindt het niet het belangrijkste wat er is. Ze leest namelijk ook graag over interieur, reizen, koken en nieuwe gadgets. Af en toe leest ze nieuws over celebrities, maar alleen als het gaat over een beroemdheid waar zij echt meer van wil weten.

NSMBL

NSMBL richt zich wel op dezelfde leeftijd als Glamour (18 tot en met 24 jaar oud), maar toch op een net wat andere vrouw. De NSMBL-vrouw is wat minder meisjesachtig en heeft ook een stoerdere kant. “NSMBL is er voor vrouwen die dagelijks geïnspireerd willen worden, maar geen zin hebben om zich telkens te moeten worstelen door de constante waterval van roze glitters” (NSMBL, z.j.). NSMBL is een stuk brutaler dan Glamour en schrijft regelmatig over gebeurtenissen en nieuws-items waar Glamour voor terugdeinst omdat het te zwaar of te grauw zou zijn. De NSMBL-vrouw is nieuwsgierig en kritisch, ze leest graag over lifestyle-nieuws en wereldproblematiek, maar ook over (zowel betaalbare als iets duurdere) mode, beauty, reizen en koken.

Vogue

Vogue is de chiquere en duurdere zus van Glamour. De Vogue-lezeres is tussen de 20 en 45 jaar oud. Mode is erg belangrijk voor haar. Ze heeft meer geld te besteden aan luxe producten, dus ze leest graag over de nieuwste designertassen. Ook interesseert ze zich in kunst en cultuur, leest ze graag uitgebreide interviews met bijvoorbeeld interessante acteurs,

kunstenaars of modeontwerpers en wordt ze graag geïnspireerd op het gebied van verre, luxe reizen. Het is een concurrent van Glamour omdat veel vrouwen toch aangetrokken worden door een onbereikbare, mooie wereld.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Iets wat met de eigen hand gemaakt is heeft veel meer waarde dan iets wat gekocht is.. Bovendien is je doosje een uniek voorwerp want

Je trekt van de opgeplakte strepen achterelkaar de folie af en bestrooid elk met een bijpassende glitter - bijvoorbeeld bij een rode streep rode glitters, bij een blauwe streep

Dat deze NGO’s toch aangewezen zijn als ‘best practices’ heeft deels te maken met het land: er zijn bv in Albanië nog weinig NGO’s en zeker geen grote en de gesteunde NGO is er

Het gebruik van rituelen bleek een goe- de keuze omdat mevrouw B daarna in het contact met de geestelijk verzorger minder last van haar trauma liet blijken.. De uitno- diging aan

Where Frisian, North Frisian and other European minority languages have a (very) low degree of institutionalization, the Basque language is strongly institutionalized (Trenz,

The result that ‘glamour firms’ earn significant negative abnormal returns in the post-acquisition period independent of the method of payment is in line with Rau and

with the amount of hours worked per shift (e.g. The results and dose are calculated accordingly. The average working shift is 9.5 hours long, and is used as such in the

RE: PERMISSION TO CONDUCT RESEARCH ON UNMARlED FEMALE ADOLESCENTS' KNOWLEDGE AND ATTITUDES TO\VAItDS THE USE OF CONTRACEPTIVE SERVICES IN MASERU HEALTH SERVICE AREA. Please refer