5 Conclusieinformatie en communicatie verhelderen en eerlijker
2. het verzamelen als middel
Verzamelen als middel is een direct gevolg van verza- melen als doel. Verzamelen wordt meestal in de eerste plaats gezien als een hobby. Iedereen is ooit wel eens gestart met het verzamelen, meestal zonder reden en uit persoonlijke interesse. Daarmee is de verzameling op zich het doel. Zo’n verzameling verdwijnt uiteindelijk in een kast of doos.
Om me heen constateer ik dat steeds meer ontwerpers hun verzameling gebruiken als middel en drager voor hun werk. Zoals Paul Mijksenaar die ontwerper is van de bewegwijzering van onder andere Schiphol. Hij verzamelt alles over bewegwijzering, cartografie en pictogrammen en gebruikt het als fundament voor zijn ontwerpen. Het kan ook zijn dat er doelgericht met een verzameling wordt gestart. Zoals het boek Transitoland van grafisch ontwer- per Rob van Hoesel. Een verzameling beelden van alle Belgische autosnelwegen. Om deze grote hoeveelheid aan verzamelde beelden te ordenen, is een structuur no- dig. Ordenen en herstructureren van grote hoeveelheden informatiestromen is een eigenschap die elke vormgever bezit. Door de beelden in verband met elkaar te brengen krijgt het een nieuwe betekenis.
Verzamelen start vanuit een persoonlijk voorkeur of interesse. Daarom worden de verzamelingen in bijna alle gevallen gebruikt voor opdrachten vanuit eigen initiatief. Er wordt kritiek gegeven op de maatschappij en daarmee krijgt verzamelen een maatschappelijke betekenis. De grens tussen kunst en grafisch ontwerpen vervaagt steeds meer. Ontwerpers geven betekenis aan de wereld om ons heen. De wereld wordt steeds complexer en chaotischer door nieuwe media en snel ontwikkelende technologie. Er is geen eenduidig antwoord op de vraag waarom ontwerpers verzamelen? Verzamelingen worden ingezet als middel om iets inzichtelijk te maken. Grafisch ontwer- pers zijn gidsen die de weg wijzen in de complexe mod- erne wereld. Ze reiken concepten aan waarmee ze de wereld terug brengen tot begrijpelijke proporties en hun verzameling is daarvoor een middel.
verzamelen als middel 75 notenlijst
notenlijst
[1] Bart Jungmann, De volkskrant 26/11/2002, Veel prullaria en een brief van Napoleon [2] H.R. Tupan, De ene verzamelaar is de andere niet
[3] Max Kisman, de goudmijn van Max Kisman, Items 1, 2008 [4] Max Bruinsma, The medium = the message, 1996
[5] Danielle Aubert, www.typeradio.org , 19/09/2005 [6] Renée Steenbergen, le collectionneur imaginaire, 2006 [7] Piet schreuders, Lay in lay out, Morf 2
[8] Gertjan Harberink, Het parallelle universum van Piet Schreuders [9] Boudewijn Büch, Bibliotheken p.178
boeken
Georges Perec, het leven een gebruiksaanwijzing H.R. Tupan, De ene verzamelaar is de andere niet
Dick van der Lugt, Verzamelen gaat vanzelf (150 verzamelingen van jan Anderson) Thomas Leeflang, Verzamelen is ook een kunst
EGBG, Dit is Nederland. De dienstcatalogus Jan Middendorp, ha, daar gaat er een van mij apples & oranges, 2001
Daniel Spoerri, An anecdoted topography of chance
Paul Mijksenaar, Open Here: The Art of Visual Instruction, 1999
Paul Mijksenaar, Visual function: An Introduction to Information Design,1997 Job van Bennekom, RE-magazine
Boudewijn Büch, Bibliotheken
Galeislaven en Rekentuig, monografieën over vormgeving, drukkers, grafische ontwer- pers en de vooruitgang
artikelen
Georgette Koning, verzamelziek, morf 3 Luna Maurer, Algoritmes als airbrush loes verstappen, scriptie: new order
Ewan Lentjes, EGBG: werkplaats voor systematisch routine-onderzoek sybrand zijlstra, Vormgeven in het tijdperk van de chaos
Bart Jungmann, De volkskrant 26/11/2002 - Veel prullaria en een brief van Napoleon Piet schreuders, Lay in lay out, Morf 2
Hendrik-Jan Grievink, Designdelusies, masters of rietveld 2007 Max Bruinsma, The medium = the message
Fanny en Alma, Anthon Beeke, ps van de week, het Parool
Renée Steenbergen, le collectionneur imaginaire, Marres/Centrum voor Contemporaine Cultuur Maastricht,2006
Max Kisman, de goudmijn van Max Kisman, Items 1, 2008 Timo de Rijk, Designers in Nederland, February 2004
Gertjan Harberink, Het parallelle universum van Piet Schreuders
verzamelen als middel 77 de ontwerper, een verzamelaar
boeken
Georges Perec, het leven een gebruiksaanwijzing H.R. Tupan, De ene verzamelaar is de andere niet
Dick van der Lugt, Verzamelen gaat vanzelf (150 verzamelingen van jan Anderson) Thomas Leeflang, Verzamelen is ook een kunst
EGBG, Dit is Nederland. De dienstcatalogus Jan Middendorp, ha, daar gaat er een van mij apples & oranges, 2001
Daniel Spoerri, An anecdoted topography of chance
Paul Mijksenaar, Open Here: The Art of Visual Instruction, 1999
Paul Mijksenaar, Visual function: An Introduction to Information Design,1997 Job van Bennekom, RE-magazine
Boudewijn Büch, Bibliotheken
Galeislaven en Rekentuig, monografieën over vormgeving, drukkers, grafische ontwer- pers en de vooruitgang
artikelen
Georgette Koning, verzamelziek, morf 3 Luna Maurer, Algoritmes als airbrush loes verstappen, scriptie: new order
Ewan Lentjes, EGBG: werkplaats voor systematisch routine-onderzoek sybrand zijlstra, Vormgeven in het tijdperk van de chaos
Bart Jungmann, De volkskrant 26/11/2002 - Veel prullaria en een brief van Napoleon Piet schreuders, Lay in lay out, Morf 2
Hendrik-Jan Grievink, Designdelusies, masters of rietveld 2007 Max Bruinsma, The medium = the message
Fanny en Alma, Anthon Beeke, ps van de week, het Parool
Renée Steenbergen, le collectionneur imaginaire, Marres/Centrum voor Contemporaine Cultuur Maastricht,2006
Max Kisman, de goudmijn van Max Kisman, Items 1, 2008 Timo de Rijk, Designers in Nederland, February 2004
Gertjan Harberink, Het parallelle universum van Piet Schreuders
digitaal
www.bno.nl/unknownland Bob van dijk(NLXL), AGI 2007 www.poly-luna.com, Luna Maurer
www.mijksenaar.com, Stichting Archief Paul Mijksenaar www.corps.com, Corps www.wikipedia.nl, Wikipedia www.flevodruk.nl flevodruk www.cultuurwijzer.nl www.daarzijn.nl/wereldrond/ www.pietschreuders.com
interviews
Rob van Hoesel op 20 december 2007 Jaap van Triest op 19 december 2007 Esther Kokmeijer