• No results found

Het doel van deze topic guide is het vormen van de basis voor de vragenlijst voor de interviews die gehouden gaan worden in het kader van het kwalitatieve deel van dit onderzoek. Hier staan

achtereenvolgens de probleemstelling, deelvragen, doelgroep, methode, locatie, het verloop, de inhoud, de cardsortingopdracht en de daadwerkelijke vragenlijst in.

Probleemstelling

De probleemstelling luidt als volgt: hoe kan de Universiteitsbibliotheek Nijmegen de corporate identity mix op een dusdanige wijze inzetten dat haar identiteit als digitale bibliotheek overkomt op de klant?

Deelvragen

• Deelvraag 1: wat is de huidige identiteit van de Universiteitsbibliotheek Nijmegen?

• Deelvraag 2: wat het imago van de Universiteitsbibliotheek Nijmegen?

• Deelvraag 3: hoe komt de identiteit van de bibliotheek tot uiting in de verschillende onderdelen van de corporate identity mix?

• Deelvraag 4: hoe kan de bibliotheek de onderdelen van de corporate identity mix met behulp van storytellingtechnieken invullen?

Doelgroep

De doelgroep voor het kwalitatieve deel van het onderzoek en voor deze topic guide bestaat uit de huidige medewerkers van de Universiteitsbibliotheek Nijmegen en de klanten van de

Universiteitsbibliotheek Nijmegen.

Methode

3 medewerkers, 3 veelgebruikers van de bibliotheek, 3 matige gebruikers van de bibliotheek en 3

uitsluitend digitale gebruikers van de bibliotheek worden benaderd om deel te nemen aan het onderzoek via de e-mail. Na bevestigingen worden er face-to-face interview afgenomen met de respondenten. Het interview is semigestructureerd en er mag doorgevraagd worden op interessante uitspraken en

bevindingen. De tijdsindicatie bij het verloop van het interview is niet statisch. Er wordt gemikt op interviews van 20 minuten met een uitlooptijd van 10 minuten.

De medewerkers van de UBN krijgen een andere vragenlijst dan de gebruikers van de bibliotheek.

Locatie

De respondenten krijgen de vraag of er een ruimte beschikbaar is voor een half uur op hun eigen werkplek. Daar wordt het interview afgenomen. Mocht daar geen plek zijn, dan wordt er een ruimte gereserveerd door de interviewer.

Verloop interview

1 Introductie 00:00 – 00:05 uur

Welkom : Inleiding - Voorstellen

- Uitleg doel van het interview

2 Kern 00:05 - 00:25 uur

- Vragen van de vragenlijst

3 Afsluiting 00:25 - 00:30 uur

- Belangrijkste punten herhalen - Bedanken

Topic Guide

Tijdens het onderzoek zullen de volgende onderwerpen aan bod komen:

- De huidige identiteit van de Universiteitsbibliotheek - Het huidige imago van de Universiteitsbibliotheek - Het gewenste imago van de Universiteitsbibliotheek

Cardsortingopdracht

Bij het onderdeel ‘de huidige identiteit van de Universiteitsbibliotheek’ komt een cardsorting opdracht aan bod. De bibliotheek heeft sinds kort vier kernwaarden benoemd van de organisatie: dichtbij,

betrouwbaar, alert, verbindend & verdiepend (de laatste twee horen samen, vandaar vier kernwaarden).

De geïnterviewde krijgt twintig kaartjes met kernwaarden erop en mag daaruit de vier kaartjes kiezen die hij of zij het meest vindt passen bij de identiteit van de Universiteitsbibliotheek.

50

Vragenlijst interview voor medewerkers

Algemeen:

- Mag ik uw functie opnemen in het interview en wat is deze?

- Hoelang bent u al werkzaam bij de UBN?

Cardsortingopdracht

- Kunt u uit deze twintig kernwaarden de vier waarden benoemen die u het beste vindt passen bij de organisatie?

- Kunt u uit deze twintig kernwaarden de vier waarden benoemen die u denkt dat de klanten kiezen voor de UBN?

- Kunt u uit deze twintig kernwaarden de vier waarden benoemen die u denkt dat perfect past bij de identiteit die de UBN zou moeten willen hebben?

- Kent u de kernwaarden van de UBN?

Communicatie en visuele uitingen (poster UBN)

- Wat vindt u van de symbolische uitingen van de UBN? Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleurgebruik, aan het logo, typografie, aan de bladspiegel, etc.

- Wat vindt u van de communicatie van de UBN? Denk hierbij aan tone-of-voice, mediumgebruik, frequentie, inhoud, etc.

- Hoe denkt u dat belanghebbenden de visuele uitingen van de UBN ervaren? Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleurgebruik, aan het logo, aan de bladspiegel, etc.

- Hoe denkt u dat belanghebbenden denken over de communicatie-uitingen van de UBN ervaren?

Denk hierbij aan tone-of-voice, mediumgebruik, frequentie, inhoud, etc.

- Wat zou er kunnen veranderen/verbeteren aan de symbolische uitingen van de UBN? Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleurgebruik, aan het logo, typografie, aan de bladspiegel, etc.

- Wat zou er kunnen veranderen/verbeteren aan de UBN? Denk hierbij aan tone-of-voice, mediumgebruik, frequentie, inhoud, etc.

Gedrag van de organisatie

- Heeft u veel contact met mensen buiten de organisatie, zoals klanten of het universiteitsbestuur?

Hoe zou u dat contact omschrijven?

- Hoe zou u het contact met het management omschrijven?

- Hoe denkt u dat belanghebbenden contact met de bibliotheek ervaren?

- Wat zou er kunnen veranderen/verbeteren aan het gedrag van de UBN naar buiten toe, bijvoorbeeld naar de klanten?

- Wat zou er kunnen veranderen/verbeteren aan het gedrag van de UBN binnen de organisatie?

Organisatiecultuur

- Kent u de missie en de visie van de UB?

- Vindt u die passen bij de organisatie?

- Denkt u dat belanghebbenden de missie en de visie van de UB kennen? Hoe ervaren ze de missie en de visie?

- Zou u zelf iets willen toevoegen aan de missie en visie van de UBN?

Digitale bibliotheek

- Zou u de bibliotheek omschrijven als een traditionele of een digitale bibliotheek? Waarom?

- Wat is een digitale bibliotheek volgens u? Heeft de Universiteitsbibliotheek dat?

- Welke diensten zou een digitale bibliotheek aan moeten bieden volgens u? Doet de Universiteitsbibliotheek dat?

Afsluiting

- Wilt u nog iets toevoegen aan dit gesprek?

- Wilt u graag het eindresultaat van deze scriptie ontvangen?

51

Vragenlijst interview voor gebruikers

Algemeen:

- Bent u student of medewerker van de Radboud Universiteit?

- Mag ik uw studie/functie opnemen in het interview en wat is deze?

- Hoelang bent u al studerende/werkzaam bij de UBN?

- Hoe vaak maakt u gebruik van de bibliotheek? Fysiek of digitaal?

Cardsortingopdracht:

Huidige identiteit:

- Kunt u uit deze twintig kernwaarden de vier waarden benoemen die u het beste vindt passen bij de organisatie?

Gewenste identiteit:

- Kunt u uit deze twintig kernwaarden de vier waarden benoemen die u denkt dat perfect past bij de identiteit die de UBN zou moeten willen hebben?

Communicatie en visuele uitingen (poster UBN) Huidige situatie:

- Wat vindt u van de symbolische uitingen van de UBN? Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleurgebruik, aan het logo, typografie, aan de bladspiegel, etc.

- Wat vindt u van de communicatie van de UBN? Denk hierbij aan tone-of-voice, mediumgebruik, frequentie, inhoud, etc.

Gewenste situatie:

- Wat zou er kunnen veranderen/verbeteren aan de symbolische uitingen van de UBN? Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleurgebruik, aan het logo, typografie, aan de bladspiegel, etc.

- Wat zou er kunnen veranderen/verbeteren aan de UBN? Denk hierbij aan tone-of-voice, mediumgebruik, frequentie, inhoud, etc.

Gedrag van de organisatie Huidige situatie:

- Heeft u contact gehad met de Universiteitsbibliotheek, bijvoorbeeld bij de servicedesk of via de Ask A Librarian functie?

- Hoe zou u dat contact omschrijven?

Gewenste situatie:

- Wat zou er kunnen veranderen/verbeteren aan het gedrag van de UBN naar buiten toe, bijvoorbeeld naar u?

Organisatiecultuur Huidige situatie:

- Kent u de missie en de visie van de UB?

- Vindt u die passen bij de organisatie?

Gewenste situatie:

- Zou u zelf iets willen toevoegen aan de missie en visie van de UBN?

Digitale bibliotheek

- Zou u de bibliotheek omschrijven als een traditionele of een digitale bibliotheek? Waarom?

- Wat is een digitale bibliotheek volgens u? Heeft de Universiteitsbibliotheek dat?

- Welke diensten zou een digitale bibliotheek aan moeten bieden volgens u? Doet de Universiteitsbibliotheek dat?

Afsluiting

- Mist u nog een dienst van de bibliotheek in uw dagelijkse werkzaamheden?

- Heeft u nog tips of feedback voor de bibliotheek?

- Wilt u nog iets toevoegen aan dit gesprek?

- Wilt u het eindresultaat van deze scriptie ontvangen?

52

Cardsortingopdracht

Betrouwbaar Actueel Benaderbaar Open en transparant Veelzijdig Digitaal Behulpzaam Alert Traditioneel Zelfverzekerd Dichtbij Bereikbaar

Disruptief Conventioneel Kwaliteit en

kwantiteit Vernieuwend

Verbindend verdiepend en

Innovatief Prikkelend en

motiverend Actief

53

Poster van de UBN

54

Showcard visie en missie van de Universiteitsbibliotheek

Visie en missie

Visie

In partnerschap met onderzoekers, docenten, studenten en bestuurders van de Radboud Universiteit levert de bibliotheek diensten en producten die optimaal aansluiten bij de behoeften van onderwijs en onderzoek. Zij zorgt daarbij voor:

Voldoende kritische massa aan wetenschappelijke informatie door uitbreiding van het aanbod aan digitale bronnen.

Opslag en zichtbaarheid van de wetenschappelijke onderzoeksproductie van de Radboud Universiteit in de Radboud Repository.

Nieuwe interactieve dienstverlening in een optimaal toegankelijke digitale bibliotheek, onafhankelijk van tijd en plaats.

Een geïntegreerde en gedifferentieerde fysieke studie- en informatieomgeving.

Aanbod van scholing in academische vaardigheden op het gebied van wetenschappelijke communicatie.

Missie

De universiteitsbibliotheek ondersteunt de realisering van de kwaliteitsambities van de

Radboud Universiteit Nijmegen door een optimale wetenschappelijke informatievoorziening

en een kwalitatief hoogstaande studieomgeving.