In dit hoofdstuk zijn de belangrijkste bevindingen uit de panelgesprekken weergegeven. Er zijn twee panelgesprekken gehouden onder kijkers van De Magische Winkel in de leeftijd van negen tot en met twaalf jaar.
8.1 Data verzameling
Voor het panelgesprek zijn uit groep 6/7 en 8 van OBS ‘t Kogerveld te Zaandam in totaal twaalf geschikte respondenten gevonden. Respondenten regelen uit groep 5 was door prioriteiten van school niet mogelijk. In tabel 8 is overzichtelijk weergegeven waaruit het panel bestond.
Naam Leeftijd Groep Kijkt De Magische
Winkel Maakt gebruik van sociale media
Jongens
Ilkay 10 6/7 Ja Ja
Xavier 11 8 Ja Ja
Emre 12 8 Ja Ja
Sahel 10 6/7 Ja Ja
Luuk 11 8 Ja Ja
Marcus 10 6/7 Ja Ja
Meiden
Denise 11 8 Ja Ja
Eline 10 6/7 Ja Ja
Britt 10 6/7 Ja Ja
Daphne 11 8 Ja Ja
Tiara 12 8 Ja Ja
Isa 12 8 Ja Ja
Tabel 8 Overzicht respondenten
Het eerste panelgesprek duurde 26 minuten en bestond uit zes jongens. Het tweede panelgesprek duurde 25 minuten en bestond uit zes meiden. De panelgesprekken zijn opgenomen en te vinden op de bijgevoegde dvd.
8.2 Bevindingen
In de panelgesprekken stonden drie topics centraal: sociale media, website en evenement. De complete topiclijst is te vinden in bijlage III. Topicslijst panelgesprek. Bij de topics sociale media en website zijn er verschillende visualisaties van websites en berichten op sociale media getoond, deze visualisaties zijn te zien in bijlage V. Visualisaties panelgesprek. Per topic worden de bevindingen beschreven.
8.2.1 Sociale media
De voorbeelden van berichten op sociale media zijn te zien in figuur 5 en 6 van bijlage V. De tekst die in de berichten op sociale media staan, vinden de meiden belangrijk. Denise viel de tekst boven het voorbeeld op, ze zei: “Er staat ‘kijk onze aflevering’ dat vind ik meer een bevel.” Een vraag wordt leuker gevonden. Denise: “Bij het andere bericht staat ‘Lukt het hem om zijn vader over te halen?’ dan ga je het echt checken.”
Het stellen van vragen aan de kijker waarin er dingen geraden moeten worden, in de berichten op sociale media, worden door de meiden leuk gevonden. “Raadt de acteurs bijvoorbeeld, dat er dan delen van gezichten te zien zijn en dat er geraden moet worden wie dat zijn”, zegt Isa. Het achterhouden van informatie in het televisieprogramma bij Spangas zorgt voor
nieuwsgierigheid, “hierdoor lok je mensen naar de website” zegt Denise. Kleine videopreviews worden leuk gevonden.
Bij de vraag wat ze vinden van foto’s achter de schermen roept iedereen “leuk”. “Bij Spangas zie je dat, dan gaan ze lekker chillen. Je ziet dan wat de acteurs doen als ze niet op de set zijn”, zegt Daphne.
Oproepen tot stemmen zorgt ervoor dat er wordt overgeschakeld naar andere media. Emre zegt: “Als er onder een YouTube filmpje staat ga naar de website om te stemmen of om andere video’s te bekijken, dan doe ik dat.”
8.2.2 Website
De meningen zijn verdeeld op de vraag of websites van televisieprogramma’s worden bekeken. “Ik heb daar geen tijd voor”, zegt Britt. Daphne: “Als ik een aflevering heb gemist doe ik dat wel.” “Ja dan doe ik het ook”, zegt Britt. De jongens bekijken verschillende websites. Luuk: “Ik kijk vaak Checkpoint en Disney XD.”
In dit topic zijn de websites van CupCakeCup, Checkpoint, Het Klokhuis en Spangas getoond aan de panelleden. De screenshots van deze websites zijn te vinden in figuur 1 tot en met 4 in bijlage V. De website van de CupCakeCup wordt door de meiden en een aantal jongens leuk gevonden. “Je krijgt er een leuk gevoel bij”, zegt Tiara. Isa: “Je wil het gelijk gaan doen.” “Het is vrolijk door de figuurtjes”, zegt Emre. De tekst onder de foto’s vinden de meiden duidelijk. Isa: “Als je dan op de foto of tekst klikt dat je dan meer informatie ziet.”
De jongens vinden de website van Checkpoint leuk. Luuk: “Je ziet gelijk check dit check dat, je weet wat ze allemaal hebben.” De navigatiebalk is erg duidelijk, “Je hoeft niet op internet te zoeken als je een aflevering hebt gemist”, zegt Daphne. Het wordt ook leuk gevonden dat er nieuwe filmpjes te bekijken zijn, “dat je thuis kan testen”, zegt Xavier. Hij vindt het daarbij ook belangrijk dat er gelet wordt op het taalgebruik, “Het moeten woorden zijn die wij gebruiken, soort straattaal.” “Lettertype en kleur past bij het programma”, zegt Ilkay. De meiden denken hier hetzelfde over. “De meeste websites hebben aantrekkelijke kleuren en een pagina met spelletjes waar een titel, een plaatje en een beschrijving onder staat”, dat vind Ilkay leuk. Voor de meiden is het bij Checkpoint niet erg dat er geen tekst onder de afbeelding is te lezen, de afbeeldingen zijn duidelijk genoeg.
De website van Spangas vindt iedereen te druk. Xavier: “te veel op elkaar geplakt.” Over de website van Het Klokhuis wordt minder enthousiast gereageerd. “Het is een beetje hetzelfde als Checkpoint. Het is niet te druk en niet te rustig, eigenlijk precies goed”, zegt Luuk. “Het is saai, de groene kleur is niet echt mooi”, zegt Denise.
Activiteiten op de website
Ilkay: “Er zijn vast mensen die willen goochelen, daarom moet er een website komen waar je goocheltrucs kan leren”. “Dat je leert hoe je kaarten moet vasthouden”, zegt Sahel.
Een navigatiebalk op de website van De Magische Winkel is belangrijk, Isa: “Dat je in een balkje kan zien wat je allemaal kan doen en zien.” “Het moet er ook vrolijk uit zien”, vindt Daphne. Ze willen meerdere dingen zien. Isa: “Ik wil nieuwe trucs zien, dat dan in een filmpje wordt uitgelegd.” Denise: ”Ik wil zien wanneer er weer een nieuwe aflevering komt”. Het wordt handig gevonden als er wordt uitgelegd wat je nodig hebt voor een truc en of je dan de kaarten bijvoorbeeld zelf moet maken of niet. Het lezen van informatie over de goocheltalenten vinden de respondenten een leuk idee.
De jongens komen met ideeën voor de games op de website. Luuk: “Je bent dan een man met goochelhoed die konijnen moet vinden, met de pijltjestoetsen kun je hem besturen. De man moet zijn goochelhoed gebruiken om de konijnen te verzamelen.” Emre vult aan: “Net als Mario. De konijnen lopen rond en dat je met je muis de goochelhoed naar voren kan gooien. Als je een konijn vangt kun je sneller rennen of hoger springen.” Er wordt ook nog een ander spel bedacht door Xavier: “Je moet dan een account aanmaken voor het spel. Er is een eiland waar je dingen kunt bouwen die belangrijk zijn voor de magie wereld, zoals een podium en theater. Je moet dit dan verdedigen. Het is eigenlijk een soort mix van risk en meerdere vechtspelletje, maar het moet niet veel met vechten zijn.”
Visualisaties
Er zijn twee visualisaties gemaakt van de website De Magische Winkel aan de hand van deskresearch en de resultaten uit de enquête, zie figuur 9 en 10. Deze visualisaties zijn in het panelgesprek aanbod gekomen.
Figuur 9 Visualisatie 1
Visual 2, zie figuur 10, kwam bij de jongens als eerst ter sprake. In het algemeen vinden de jongens de visualisatie redelijk. Ze hadden wat opmerkingen over het kleurgebruik. Luuk: “Het groene past niet bij de andere kleuren.” De meiden zijn het hierover ook eens. “Het moet bruin zijn”, vindt Emre. De achtergrond vinden zowel de jongens als de meiden wel leuk. “De achtergrond is heel magisch alsof het eruit springt”, zegt Daphne. Emre heeft een idee voor een magische effect in de achtergrond, “Er moeten kaarten van hoek naar hoek bewegen. ”Het karakter van De Magische Winkel moet volgens de panels duidelijk zichtbaar zijn. “Er moet meer van De Magische Winkel te zien zijn”, zegt Xavier. Luuk zegt: “Er moet een balkje komen met wat je allemaal kunt doen.”
Over visualisatie 1, zie figuur 9 (p. 59), zijn ze meer over te spreken. Luuk: “Dit is vet!” “Alsof het boek eruit springt”, zegt Daphne. De meiden en jongens zijn het met elkaar eens dat het rode weg moet of een andere kleur moet krijgen. De groene kaders worden bij deze visualisatie ook niet gewaardeerd. Het moet meer passen bij de achtergrond. Tiara: “Een lichte kleur is mooier.” “Het boek of iets van het licht moet bewegen”, zegt Emre. De transparante kaders worden wel gewaardeerd. De jongens vinden het kopen van spullen niet handig. Prijzen winnen vinden ze leuk. Daphne kwam met een idee, “Dat er aan het eind van de uitzending een vraag wordt gesteld over de goochelaar. Bijvoorbeeld: Welke truc heeft deze goochelaar uitgevoerd op een groot podium?”
8.2.3 Evenement
Het organiseren van een evenement waar onder andere goochelaars zijn te ontmoeten wordt leuk gevonden. Ze vinden het leuk om de goochelaars vragen te kunnen stellen of om met ze op de foto te gaan. “Het is ook leuk om trucs zelf te ontdekken, dat je een truc van een goochelaar eerst zelf moet proberen na te doen voordat het aan je wordt uitgelegd”, zegt Luuk. De verwachtingen die de panelleden hebben van het evenement, zijn het leren van nieuwe trucs en het bekijken van grote shows van bekende goochelaars. Luuk: “Er moet een groot podium zijn met van die luidsprekers.”
De meningen zijn verdeeld wat betreft de locatie van het evenement. De meiden vinden zowel een attractiepark, een theater als een park een geschikte locatie. De jongens hebben duidelijk een andere mening. Luuk: “Ik ga liever in een achtbaan zitten dan dat ik goocheltrucs ga bekijken”. “De attracties leiden af”, zegt Xavier. Het evenement in een groot park zien de jongens wel zitten, “in een grote tent of circustent is vet”, zegt Sahel. Op de vraag of zij goocheltalenten willen ontmoeten reageren de jongens niet enthousiast. Luuk: “Ik wil alleen de goochelaars ontmoeten.” De meiden vinden dat wel leuk. “Zij zijn ook ver gekomen met goochelen”, zegt Daphne.
Sportactiviteiten op evenement
De meiden en jongens vinden het belangrijk dat de activiteiten op het evenement met goochelen te maken moeten hebben. Xavier zegt: “Voetballen heeft niets met De Magische Winkel te maken.” Na de vraag wat voor spellen zij wel willen doen komen er allerlei ideeën. Luuk: “Je kunt estafette doen dat de goochelaar aan het eind van het spel het overgeefstokje laat verdwijnen. De kinderen moeten deze dan gaan zoeken.” Xavier vult aan: “In een bos of struik. Een gewoon spel moet gemixt worden, zodat het past bij De Magische Winkel.” Het spelen van wedstrijden vinden de panelleden leuk. Ook bij dit onderdeel komen er ideeën. Emre zegt: “Een goochelaar leert een paar kinderen een truc. Het kind dat de truc het eerste leert en uitvoert of het beste uitvoert wint.” “Of wie de beste goocheltruc heeft”, zegt Luuk. Dit kan voor zowel de goocheltalenten als de beginnende goochelaars. Het raden van goocheltrucs wordt ook benoemd. Daphne zegt: “Een paar goochelaars die tegelijkertijd allemaal trucs gaan doen en dan moet je raden welke truc de goochelaar deed.” “Of dat één goochelaar een truc voordoet en dat deze geraden moet worden hoe deze werkt.”