2 Interne analyse
5.1 Definitie van crossmedia
Het begrip: crossmedia, kent verschillende definities. Voor het onderzoek wordt de volgende definitie gebruikt:
“Er is sprake van crossmedia als er ten behoeve van een communicatiedoelstelling een
kruisbestuiving bestaat van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, de bladen, het internet, games, mobiele apparaten en live-‐evenementen. De verschillende media communiceren hierbij de mediumspecifieke betekenissen die deel uitmaken van een synergetisch geheel: via een verhaal wordt er een bepaalde boodschap over de media
uitgedragen, waarbij rekening wordt gehouden met de kwaliteiten en eigenaardigheden van de ingeschakelde media, de participerende houding en het mediagebruik van de consument.”
(Reynaert, 2012, p.32)
Om het crossmediaal concept te ontwikkelen zijn storytelling, mediumspecifiteit, usability, relevantie en cocreatie belangrijke speerpunten die gebruikt moeten worden. (Reynaert & Dijkerman, 2012) Wanneer al deze elementen op de juiste manier worden ingezet kan de doelgroep actief deelnemen en binding krijgen met het concept. In het advies wordt het crossmediaal concept van De Magische Winkel aan de hand van de vijf speerpunten toegelicht. Wat de speerpunten inhouden wordt hieronder uitgelegd.
Storytelling
Het is een middel om een gedachtegoed te koppelen aan een merk of concept. Bij het formuleren van een gedachtegoed moeten visie, houdingen, overtuigingen, motivaties en interesses terugkomen die bij de doelgroep een betekenis hebben en een beleving oproepen. Het verhaal moet uitnodigend zijn om het verder te kunnen ontdekken door naar andere media te gaan.
Mediumspecifiteit
Elk medium onderscheidt zich op een specifiek aspect, waar het ene medium tekort schiet moet het andere medium aanvullen. De media die voor het concept van De Magische Winkel worden ingezet zijn sociale media, website en evenement. Deze media moeten op hun kwaliteiten worden ingezet. In het vorige hoofdstuk Betrokkenheid is beschreven hoe deze media optimaal ingezet kunnen worden om de betrokkenheid te vergroten.
Usability
De ingezette media moeten niet alleen aansluiten op de doelgroep, maar ook op een
gebruiksvriendelijke manier bedacht worden. Een medium moet makkelijk te bedienen zijn en datgene wat de doelgroep verwacht, moet laagdrempelig zijn. Als er rekening wordt gehouden met usability wordt er gestreefd naar effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid van de
doelgroep.
Relevantie
De boodschap moet relevant zijn voor de doelgroep. De mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat moet op het juiste moment via het juiste middel. Het is de bedoeling dat er een call to action plaatsvindt, wat inhoudt dat de motivatie er moet zijn om van het ene naar het andere medium over te schakelen. Het concept moet beleving, betrokkenheid en ervaring oproepen.
Cocreatie
De doelgroep moet een actieve rol krijgen in het proces. Ze moeten erbij betrokken worden met het doel gezamenlijk te werken aan producten, ideeën, ervaringen en informatie.
5.2 Trends
Het medialandschap verandert voortdurend. Ingaan op trends is van belang om onder andere in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en om onderscheidend te zijn. In deze paragraaf worden de trends beschreven, die meegenomen kunnen worden in het crossmediaal concept van De Magische Winkel.
Mobiele versie van de website
Tegenwoordig beschikt bijna iedereen over een mobiel met toegang tot het internet. Een website moet daarom beschikken over een mobiele versie. Voor de betrokkenheid is het belangrijk dat de doelgroep op elk moment toegang kan krijgen tot de website. (Say Daily, 2014)
Content creëren
Mediagebruikers zijn door de middelen, zoals een smartphone met camera en internet, in staat om eigen content te creëren. Het maken van video’s wordt steeds populairder. De filmpjes die gebruikers maken, uploaden ze via YouTube en sociale media om het te laten zien aan vrienden, familie en andere gebruikers die ze niet kennen. (Say Daily, 2014)
Whatsapp als communicatiemiddel
Whatsapp is een applicatie die steeds vaker wordt gebruikt als communicatiemiddel tussen bedrijf en consument. In Nederland gebruiken ruim 9,4 miljoen mensen Whatsapp. Het inzetten van de applicatie kan de betrokkenheid vergroten, omdat het mogelijk is om interactie te creëren. Whatsapp kan dienen als een service of persoonlijke coach om te helpen. Het kan de gebruiker ook laten weten dat er iets nieuws op de website is te vinden, Whatsapp dient dan als content aanbieder. (Ruiter, 2015) Het programma Checkpoint gebruikt Whatsapp om
kinderen op de hoogte te houden van nieuwe content op de website. (EO, 2015) De applicatie is hierdoor een communicatiemiddel tussen de kijker en het programma.
Snapchat
In hoofdstuk 3 Doelgroepanalyse staat beschreven, dat de doelgroep de applicatie Snapchat gebruikt om bevestiging van leeftijdgenoten te krijgen. Voor merken en bedrijven is deze applicatie interessant om interactie te creëren met de doelgroep. (Wijsman, 2014) Snapchat biedt de mogelijkheid om foto’s en video’s te delen, die voor een bepaald aantal seconden of uren zichtbaar zijn voor de gebruikers. Het kan gebruikt worden om video’s van drie minuten naar de gebruikers te zenden, waarin een verhaal vertelt wordt. De video is beschikbaar voor vierentwintig uur, waarna het verdwijnt. (Comm-‐unity, 2015)
5.3 Conclusie
In het advies wordt het crossmediaal concept door middel van de speerpunten: storytelling, mediumspecifiteit, usability, relevantie en cocreatie beschreven. Door optimaal gebruik te maken van de speerpunten wordt er betrokkenheid met de doelgroep gecreëerd. De speerpunten kunnen concreet worden beschreven als het desk-‐ en fieldresearch is afgerond.
Het crossmediaal concept voor De Magische Winkel bevat in ieder geval een gedachtegoed dat in elk van de ingezette media terug moet komen. De media: sociale media, website en
evenement, moeten op hun kwaliteiten worden ingezet. De boodschap die via de media worden verspreid moet relevant zijn voor de doelgroep. Ook is het belangrijk dat de media die worden ingezet gebruiksvriendelijk zijn, zodat het voor de doelgroep makkelijk te bedienen is. Op deze manier wordt er van het ene naar het andere medium overgeschakeld. De doelgroep moet een actieve rol krijgen in het proces, om interactie te vergroten.
De trends die hierna beschreven zijn, moeten meegenomen worden om het crossmediaal concept onderscheidend te maken. De website van De Magische Winkel moet over een mobiele versie beschikken, zodat de doelgroep op elk moment toegang heeft tot de website. De website moet de mogelijkheid bieden om eigen content te creëren en te plaatsen, waarmee het aan vrienden, familie en kennissen kan worden laten zien. Hier moet gedacht worden aan het inzenden van zelfgemaakte filmpjes. De applicatie Whatsapp moet worden ingezet om de doelgroep op de hoogte te houden van nieuwe content op de website. Naar aanleiding van de interviews met de experts (zie hoofdstuk 9 Resultaten interviews) is gekeken naar wat Snapchat kan betekenen voor De Magische Winkel. Snapchat moet de doelgroep iets magisch laten beleven. In drie minuten legt een goochelaar uit de aflevering één van zijn geheimen uit, deze video wordt direct na afloop van een aflevering naar de Snapchatgebruikers gestuurd. De video kan vierentwintig uur bekeken worden, waarna het verdwijnt. Het is bij Snapchat ook mogelijk om interactie met de doelgroep van De Magische Winkel te vergroten door hen te vragen om foto’s terug te sturen.