9 Resultaten interviews
9.2.2 Interview met Naomi van Stelten
Naomi stelt in het interview een aantal punten waar nog kritisch naar gekeken moet worden. Het is volgens haar van belang dat ouders bij het concept betrokken moeten worden. “Kinderen in de leeftijd van negen tot en met twaalf jaar vinden het nog prima als ouders meedoen. Daarnaast zijn de ouders ook nodig om de kinderen op het evenement te krijgen.” Naomi vindt het een risico om het evenement De Magische Winkel te laten slagen.
“Tegenwoordig wordt er veel meer gekeken naar waar nieuwe concepten aan kunnen sluiten op bestaande concepten. Een event heeft meer kans van slagen als het op een locatie wordt gehouden waar al veel kinderen aanwezig zijn.” Ouders kunnen hier veel meer bij betrokken worden. “Er zijn websites waar kidsproof uitjes te vinden zijn, als je als organisatie bij een van zo een uitje kunt aansluiten zullen meer bezoekers er op afkomen.” Naomi stelde voor dat met een concept door het hele land moet worden gegaan. Het concept sluit dan aan op bestaande evenementen. “Uiteindelijk kan hiermee naar het eind evenement De Magische Winkel toe worden gewerkt.” Hierdoor heeft het evenement meer kans van slagen.
Het laten aansluiten van concepten op bestaande concepten geldt ook voor een website. Vanwege het toekomstige beleid bij de NPO, wat in het interview met Chantal ook is beschreven, gaat het minder gebruikelijk worden om een website op te zetten. “Er gaat veel meer gebruik gemaakt worden van een centraal punt of platform waar de doelgroep al aanwezig is en waar dan op wordt aangesloten.” Het inzetten van Facebook wordt net als Chantal ook door Naomi afgeraden. De leeftijd voor Facebook is dertien jaar en valt buiten de doelgroep. “Als organisatie kun je niet dwingen om kinderen iets te laten doen wat ze niet mogen.” Volgens Naomi is het bijna onmogelijk om de ingezette media te verweven met het format van het programma.
10 Conclusie
In dit hoofdstuk is de conclusie van het onderzoek beschreven. Hier wordt duidelijk hoe een crossmediaal concept voor De Magische Winkel de betrokkenheid van de doelgroep: kijkers in de leeftijd van negen tot en met twaalf jaar, kan vergroten. In het crossmediaal concept wordt gebruik gemaakt van sociale media, website en evenement.
Het kinderprogramma De Magische Winkel sluit nog niet aan op de missie van de AVROTROS. De AVROTROS wil betrokken zijn bij de maatschappij en wil daarbij informeren, vermaken en verbinden. De Magische Winkel probeert op dit moment de kijker actief bij het programma te betrekken door middel van de hashtag: #DeMagischeWinkel. De doelgroep maakt echter geen gebruik van de hashtag. Het programma beschikt over een website waar afleveringen
teruggekeken kunnen worden, maar het beschikt niet over eigen socialemediapagina’s. Het is voor de doelgroep niet mogelijk om zich interactief betrokken te voelen tot het programma. Om deze betrokkenheid te vergroten tot De Magische Winkel, moet er een beleving worden aangeboden door middel van een crossmediaal concept. De probleemstelling voor dit onderzoek luidde dan ook:
Hoe kan een crossmediaal concept voor het programma De Magische Winkel de betrokkenheid van de kijker, kinderen van negen tot en met twaalf jaar, vergroten?
Het onderzoek heeft inzicht gegeven in de missie en visie van de opdrachtgever, de behoeften en het mediagebruik van de doelgroep, de succesfactoren op het gebied van betrokkenheid en trends op het gebied van crossmedia. Verder is er onderzoek gedaan naar best practices die een inspiratie hebben gevormd voor het crossmediaal concept. In fieldresearch is gebruik gemaakt van een enquête, panelgesprekken en interviews. Hierdoor is het crossmediaal concept concreet geworden en sluit het aan op de doelstelling: het crossmediaal concept waarin gebruik wordt gemaakt van sociale media, website en evenement informeert, vermaakt, verbindt en vergroot de betrokkenheid met de doelgroep.
De belangrijkste succesfactor om de betrokkenheid tussen het programma De Magische Winkel en de doelgroep te vergroten is: interactie. Voor de doelgroep is communicatie belangrijk om vrienden te kunnen ontmoeten. De media die worden ingezet helpen de
doelgroep om te communiceren met leeftijdgenoten. Hierdoor kunnen zij hun zelfonthulling en zelfpresentatie oefenen en verbeteren.
Per media wordt duidelijk waaraan de sociale media, de website en het evenement moeten voldoen om de betrokkenheid tussen het programma en de doelgroep te vergroten.
Sociale media
Uit hoofdstuk 3 Doelgroepanalyse is gebleken dat een groot deel van de doelgroep in het bezit is van een smartphone, die vooral gebruikt wordt om sociale media te bekijken. De Magische Winkel moet sociale media gaan inzetten, zodat de doelgroep met elkaar kan communiceren. De sociale media die moeten worden ingezet zijn: Instagram, Whatsapp en Snapchat.
Instagram moet worden ingezet, omdat uit hoofdstuk 3 Doelgroepanalyse en hoofdstuk 7 Resultaten enquête is gebleken dat de doelgroep het veel gebruikt. Daarnaast is uit hoofdstuk 4 Betrokkenheid gebleken dat Instagram voor meer betrokkenheid zorgt. De doelgroep maakt ook gebruik van Whatsapp en Snapchat, deze sociale media moeten worden ingezet om in te spelen op de trends zoals is beschreven in hoofdstuk 5 Crossmedia.
In het voorlopig crossmediaal concept van De Magische Winkel (zie bijlage VI) staat beschreven dat Facebook en YouTube worden ingezet. Uit hoofdstuk 3 Doelgroepanalyse, hoofdstuk 4 Betrokkenheid en hoofdstuk 7 Resultaten enquête is gebleken dat Facebook en YouTube ook populaire sociale media zijn onder de doelgroep. Aan de hand van de resultaten uit de interviews met experts is besloten, dat Facebook en YouTube niet worden ingezet. Facebook is geschikt voor kinderen vanaf dertien jaar, deze leeftijd valt buiten de doelgroep en is daarom niet geschikt. De Nederlandse Publieke Omroep heeft een eigen website waar onder andere programma’s teruggekeken kunnen worden. Het wordt daarom door de experts afgeraden om YouTube als sociale media in te zetten.
Uit het onderzoek is gebleken dat het effectief is als de content op de sociale media nieuwe informatie, afbeeldingen en video’s bevat. Het moet de doelgroep inspireren en helpen. Interactie wordt gecreëerd met de doelgroep door vragen te stellen in de berichten op de sociale media. Op Instagram moeten hashtags gebruikt worden, omdat dit leidt tot meer interactie (zie hoofdstuk 4 Betrokkenheid). De sociale media Whatsapp wordt ingezet om de doelgroep op de hoogte te houden van nieuwe content op de website. In hoofdstuk 5 Crossmedia is gebleken dat Whatsapp als communicatiemiddel tussen de kijker en het
programma gebruikt kan worden. Naar aanleiding van een interview met een expert is gekeken op welke manier de sociale media: Snapchat, ingezet kan worden. Uit hoofdstuk 5 Crossmedia is gebleken dat de applicatie een magische beleving moet bieden aan de doelgroep. De Snapchatgebruikers krijgen een geheim van een goochelaar te zien. De video duurt maximaal drie minuten en is vierentwintig uur beschikbaar, waarna het verdwijnt.
Sociale media zorgen ervoor dat de doelstelling van het onderzoek behaald wordt. Sociale media bieden de doelgroep informatie aan door hen te inspireren en te helpen. De doelgroep wordt vermaakt door afbeeldingen en video’s. Daarnaast helpen sociale media de doelgroep om te kunnen communiceren met leeftijdgenoten. Hierdoor wordt de doelgroep met elkaar verbonden. Interactie op de sociale media zorgen ervoor dat de betrokkenheid wordt vergroot.
Website
De website van De Magische Winkel moet een aanvulling zijn van het programma, hierdoor wordt de betrokkenheid tussen de kijker en het programma vergroot. Uit hoofdstuk 3 Doelgroepanalyse en hoofdstuk 4 Betrokkenheid is gebleken dat de website nieuwe content aan de doelgroep moet bieden in de vorm van tekst en video’s. Daarnaast is het belangrijk dat de content positief is en een ervaring aanbiedt. Het moet mogelijk zijn om op de video’s te reageren, hierdoor kan de doelgroep communiceren met leeftijdgenoten. De best practices, zie hoofdstuk 6, hebben een inspiratie gevormd voor de activiteiten op de website. De website moet achtergrondinformatie geven over de goochelaars en deelnemers aan het programma. De doelgroep moet ook de mogelijkheid hebben om hun kennis over goochelen te testen.
Uit de analyse van de best practices is het idee gekomen om attributen te verkopen op de website, dit werd door de panelleden niet nuttig gevonden. Daarom is besloten om het verkopen van attributen niet toe te passen. Het wordt mogelijk om op de website te gamen. Gamen is een van de grootste activiteiten die de doelgroep in hun vrije tijd doet, zoals staat beschreven in hoofdstuk 3 Doelgroepanalyse. Uit de resultaten van de enquête en de panelgesprekken blijkt dat de doelgroep een avonturenspel, met als thema goochelen, het leukst vindt.
Het ontwerp van de website is belangrijk om de doelgroep te blijven boeien om op de website te blijven. Uit hoofdstuk 8 Resultaten Panelgesprekken is gebleken dat de website
gebruiksvriendelijk is als er gebruik wordt gemaakt van een navigatiebalk, zoekbalk, kaders, titels en tekst om de mogelijkheden die de website aanbiedt uit te leggen. De magische sfeerelementen in het programma moeten terugkomen op de website. Uit hoofdstuk 4 Betrokkenheid is gebleken dat lichte kleuren gewaardeerd worden, de panelleden hadden hierover een andere mening. Aan de hand van een visualisatie met een lichte achtergrond en een visualisatie met een donkere achtergrond, is gebleken dat de panelleden het enthousiasts waren over de visualisatie met de donkere achtergrond. Daarom is er gekozen voor een donkere achtergrond.
Uit hoofdstuk 5 Crossmedia is gebleken dat de website moet beschikken over een mobiele versie. Hierdoor heeft de doelgroep, waarvan een groot deel in het bezit is van een
smartphone (zie hoofdstuk 3 Doelgroepanalyse), altijd toegang tot de website van De Magische Winkel.
De doelstelling van het onderzoek wordt behaald, omdat de website nieuwe informatie biedt aan de doelgroep door onder andere achtergrondinformatie over de goochelaars te plaatsen. Het aanbieden van achtergrondinformatie zorgt ervoor dat de doelgroep zich meer betrokken gaat voelen tot De Magische Winkel. Daarnaast verbindt de website de doelgroep, omdat het mogelijk is om te reageren op video’s. Hierdoor kan de doelgroep communiceren met
leeftijdgenoten. De website vermaakt de doelgroep, omdat er games gespeeld kunnen worden.
Evenement
Voor het evenement van De Magische Winkel is het belangrijk dat het een doel heeft en dat sociale media worden ingezet om de betrokkenheid te vergroten. Het inzetten van sociale media sluit aan op de bevinding, dat een groot deel van de doelgroep sociale media gebruikt op hun smartphone (zie hoofdstuk 3 Doelgroepanalyse).
De doelgroep is door het doel van het evenement, op de hoogte wat van hen verwacht wordt en wat zij kunnen verwachten. Uit de resultaten van de enquête en panelgesprekken blijkt dat activiteiten als: ontmoeten van Nederlandse goochelaars en goocheltalenten, leren van nieuwe trucs en bekijken van grote shows van bekende goochelaars leuk worden gevonden. De mening over de locatie van het evenement liepen in de enquête en panelgesprekken uiteen. Uit hoofdstuk 7 Resultaten enquête is gebleken dat het evenement moet plaatsvinden in een attractiepark. In hoofdstuk 8 Resultaten panelgesprekken is te lezen dat de keuze voor een attractiepark werd tegengesproken, omdat de doelgroep afgeleid wordt van het evenement
door de attracties in het park. Een groot park wordt door de panelleden leuker gevonden. In een interview met een expert (zie hoofdstuk 9 Resultaten interview) is gebleken dat het een risico is om een evenement, dat niet aansluit op een bestaand concept te laten slagen. Het wordt daarom toch aangeraden om het evenement in een attractiepark te houden. Door aan te sluiten op een locatie waar veel publiek komt wordt de kans om het evenement te laten slagen groter. Uit de resultaten van de panelgesprekken (zie hoofdstuk 8) is gebleken dat de sportactiviteiten die op het evenement plaatsvinden het thema goochelen moeten hebben.
De sociale media: Instagram en Snapchat, spelen een belangrijke rol bij het evenement om de betrokkenheid te vergroten. Voor, tijdens en na het evenement moet de doelgroep door korte en bondige berichten op sociale media, op de hoogte worden gehouden van de vorderingen en gebeurtenissen. Het gebruik van de hashtag: #DeMagischeWinkel op Instagram is hierbij belangrijk, want hiermee kan de doelgroep het evenement vinden en volgen.
Het evenement zorgt er ook voor dat de doelstelling van het onderzoek wordt behaald. Informatie wordt aangeboden, doordat de doelgroep onder andere nieuwe trucs kan aanleren. De doelgroep kan zich vermaken door deel te nemen aan activiteiten en door goochelshows te bekijken. De verbondenheid wordt gecreëerd, doordat het voor de doelgroep mogelijk is om contact te leggen met leeftijdgenoten en goochelaars. Naast de mogelijkheid dat de doelgroep contact kan leggen zorgt het inzetten van sociale media ook voor het vergroten van de betrokkenheid.
Criteria
Bovenstaande wordt meegenomen naar het advies, dat te lezen is in het volgende hoofdstuk. Het advies is een crossmediaal concept dat aan de hand van de speerpunten, die in hoofdstuk 5 Crossmedia zijn toegelicht, wordt beschreven. De speerpunten leiden tot de volgende criteria: - storytelling; - mediumspecifiteit; - relevantie; - usability; - cocreatie.
11 Advies
Het advies voor het crossmediaal concept van De Magische Winkel is hier concreet beschreven. Het concept is visueel gemaakt door middel van visualisaties van de website, een
socialemediastrategie en een moodboard van het evenement.
11.1 Storytelling
Het crossmediaal concept van De Magische Winkel moet over een gedachtegoed beschikken, waardoor een beleving bij de doelgroep wordt opgeroepen. Het gedachtegoed dat is voortgekomen uit het format is: treed De Magische Winkel binnen en word een
goochelgrootmeester. In De Magische Winkel krijgen goocheltalenten de kans om een
magische truc te leren van een Nederlandse goochelaar. De Nederlandse goochelaar
presenteert twee goocheltrucs, waarna het aan het goocheltalent de keuze is welke truc hij wil leren en gaat uitvoeren voor een groot publiek. Het moet niet alleen voor goocheltalenten mogelijk zijn om goocheltrucs te leren, maar ook voor de doelgroep: kijkers negen tot en met twaalf jaar. Het gedachtegoed komt daarom terug in de sociale media, op de website en op het evenement. Deze worden verder toegelicht bij het element mediumspecifiteit in de volgende paragraaf.
11.2 Mediumspecifiteit
Het televisieformat van De Magische Winkel blijft grotendeels onveranderd, zie paragraaf 11.4. De sociale media, de website en het evenement gaan het programma De Magische Winkel verrijken om de betrokkenheid van de doelgroep te vergroten. Per ingezette media wordt beschreven hoe het eruit gaat zien.
11.2.1 Sociale media
De Magische Winkel krijgt op Instagram en Snapchat een eigen account onder de naam De Magische Winkel. Daarnaast wordt Whatsapp ingezet om de doelgroep op de hoogte te houden van nieuwe content op de website. Op Instagram moeten wekelijks een aantal berichten en video’s worden geplaatst. Op Snapchat worden na afloop van de afleveringen berichten gestuurd naar de gebruikers. Er volgen hierna voorbeelden van berichten op sociale media per socialemediakanaal. In tabel 9 en 10 (p. 77) zijn de socialemediastrategieën van Instagram en Snapchat te zien. Dit is een weergave van zes weken waar in week vijf het evenement is ingepland. De tabellen geven een overzicht van wanneer de berichten op sociale media geplaatst moeten worden.
De berichten op Instagram moeten de aankomende afleveringen aankondigen, dit moet door: - Het laten zien van een korte preview van de aankomende aflevering, waarin het
goocheltalent op het punt staat om de truc te kiezen. Bij de video staat de tekst:
- Het plaatsen van een afbeelding van een onherkenbaar gemaakte goochelaar. De vraag in de afbeelding luidt: Welke goochelaar zie jij? Zie figuur 11b. Onder het bericht staat de tekst: Vanavond kun je hem in een nieuwe aflevering van De
Magische Winkel zien!
De berichten zijn in de socialemediastrategie, zie tabel 9 (p.77), terug te vinden onder de naam
aankondiging aflevering.
De berichten op Instagram moeten op de dagen na de afleveringen zorgen voor vermaak, dit moet door:
- Het plaatsen van een afbeelding, waarin alleen attributen te zien zijn van één truc uit De Magische Winkel. In de afbeelding staat de vraag: Hoe heet deze truc? - Het plaatsen van een afbeelding, waarin het
goocheltalent voor de keuze staat welke truc hij gaat kiezen of waarin twee trukendozen te zien zijn. In de afbeelding wordt de vraag gesteld: Welke truc kiest ‘naam
van goocheltalent’? Zie figuur 12 voor de visualisatie.
De berichten zijn in de socialemediastrategie terug te vinden onder de naam vermaak, zie tabel 9 (p. 77).
Figuur 11b Aankondiging bericht op Instagram
Figuur 11a Aankondiging bericht op Instagram
De doelgroep vindt het ook leuk om berichten op sociale media te zien die hen iets nieuws kunnen leren, kunnen helpen of kunnen inspireren. Daarom moeten de volgende berichten op Instagram worden geplaatst:
- Een bericht met een afbeelding van een goochelaar, met onder het bericht een tip. Bijvoorbeeld: Wist je dat
goochelen draait om het acteren en presenteren? Je kunt elke truc uitvoeren, maar om het publiek echt te verwonderen moet je goed kunnen presenteren en acteren.
- Een bericht met een afbeelding, waarin te zien is dat een goochelaar kaarten vast heeft. In de afbeelding wordt de vraag gesteld: Hoe houd jij je kaarten vast? Bij de afbeelding staat de tekst: Plaats jouw foto met
#DeMagischeWinkel. Zie figuur 13 voor de visualisatie.
Door de doelgroep te vragen om een foto te plaatsen ontstaat er interactie. Door middel van de hashtag kunnen ze andere foto’s bekijken en daarmee elkaar inspireren.
De berichten zijn in de socialemediastrategie terug te vinden onder de naam wijzer worden, zie tabel 9 (p.77).
Interactie is de belangrijkste succesfactor om de betrokkenheid tussen de doelgroep en het programma te vergroten. Het is daarom van belang dat een webredacteur, onder de naam De
Magische Winkel reageert op de reacties van de doelgroep. Er volgen nu een paar voorbeelden van reacties die een inspiratie vormen, het is van te voren niet altijd bekend wat de reacties van de doelgroep zullen zijn:
-‐ Welke truc is jouw favoriet? -‐ Heb jij deze truc al geoefend? -‐ Kijk jij vanavond ook?
Snapchat
De applicatie Snapchat gaat voor een magische beleving bij de doelgroep zorgen. De berichten die geplaatst moeten worden via de applicatie zijn:
- Een video, die direct na afloop van de aflevering op dinsdag moet worden verstuurd. Hierin onthult de goochelaar uit de aflevering één van zijn geheimen. De video duurt drie minuten en is vierentwintig uur te zien voor de gebruikers. De geheimen worden in samenspraak met de redactie en de goochelaar bedacht.
- Een afbeelding, waarin de doelgroep wordt gevraagd om een foto terug te sturen. De afbeelding is voor de gebruiker tien seconden zichtbaar, waarna het verdwijnt. In de afbeelding staat de vraag: Hoe houd jij je kaarten vast?
Snapback! Zie visualisatie in figuur 14.
De berichten zijn in de socialemediastrategie weergegeven, zie tabel 10 (p. 77).
Figuur 13 Wijzer worden
Whatsapp biedt de mogelijkheid om de doelgroep op de hoogte te houden van nieuwe content die op de website staat. De doelgroep moet zich hiervoor aanmelden. Via een telefoonnummer moet het volgende Whatsapp bericht worden gestuurd: De Magische Winkel aan.