• No results found

Resultaten open interviews deelvraag 6; Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van de meercamera-regisseur?

In document Omgaan met een live-registratie (pagina 44-47)

Monitorwand Regie-

Vergelijking 4: Resultaten open interviews deelvraag 6; Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van de meercamera-regisseur?

4.1.5 Op welke manier werken journalisten en regisseurs op dit moment samen tijdens een live-registratie?

Om de doelstelling te kunnen bewerkstelligen en een advies voor de werkwijze te ontwikkelen, moet er eerst duidelijk worden hoe er op dit moment tijdens een live- registratie wordt samengewerkt en wat de belangrijke onderdelen van die aanpak zijn. Daarom is deze deelvraag ook aan de professionals voorgelegd. Daarnaast is tevens een observatie onderzoek uitgevoerd.

Bij het medium televisie is het uiteraard het belangrijkst of iets in beeld gebracht kan worden. Wanneer dit namelijk niet het geval is kan hetgeen ook niet op televisie worden uitgezonden. Het eerste waar in de praktijk rekening mee

gehouden wordt, is dan ook naar wat er in beeld gebracht kan worden, legt Martin de Groot (2015) uit:

‘Bij een Koninginnedag of Koningsdag gaat eerst de productie en regie overleggen met de organisatie wat er gaat gebeuren. Wat is er aan de hand, hoe wordt het en hoe ziet het eruit. Daarbij wordt dan langzamerhand de eindredactie betrokken. Het gaat namelijk in eerste instantie om het beeld. Kan ik het in beeld brengen en hoe breng je het in beeld? Is het te doen? Zijn er kleine straatjes en parkeerplaatsen waar ik de bekabeling kan leggen, enzovoorts. Dan is de voorbereiding veel meer vanuit de plaatjes-kant. Maar als je een herdenking neemt, dat is ook op straat en dat is ook met een organisatie die iets organiseert, dan gaat vaak de eindredacteur er als eerste naartoe. Die dient eerst duidelijk te hebben wat er precies aan de hand is. De regisseur stapt dan wat later in.´

Elke geïnterviewde professional geeft aan dat er op een intensieve manier samengewerkt moet worden tussen de redactie en de regie, volgens regisseur David Grifhorst (2015) geeft dat altijd het beste eindresultaat:

‘Je werkt namelijk heel nauw samen met de redactie. Zij bedenken vaak inhoudelijke lijnen, maar daar werk je zelf ook aan mee, net zo goed als dat de redactie visueel moet meedenken. Hoe meer je op eilandjes werkt, hoe slechter en minder coherent een eindproduct vaak is. Als iedereen op één lijn zit qua inhoud en visuele vertaling gaat het vaak het lekkerst en wordt het resultaat het sterkst.’

Jan de Roode (2015) geeft aan dat er in de praktijk op verschillende fronten goed overleg gepleegd wordt over de inhoud van het programma:

‘Er zijn gewoon vergaderingen. In voorbereidingen kijk je tussentijds ook even naar de teksten die voor de presentator gemaakt zijn. Daarin heb je ook de mogelijkheid om te zeggen: ‘Zou je die niet even omdraaien,’ of ’Kan je daar

niet twee zinnen toevoegen waarin je even benoemt dat we in de rijwielenloods zitten, dan is dat ook voor de kijker duidelijk.’

Monique Gisbertz duidt het beste verschil tussen de twee afdelingen: ‘eigenlijk is het gewoon een samenspel. Als het goed is heb je voortdurend contact met elkaar. De één met de bril van de plaatjes en de ander met de bril van het horen. Daar zit voor mijn gevoel het grootste verschil.’ In het voorbereidende proces komt er nòg een expertise om de hoek kijken die in die fase onmisbaar is.

‘De voorbereidingen doe je in het driemanschap; productie, redactie en regie. En daarin hebben allen evenveel stem en medezeggenschap over de inhoud, maar ook over de vorm. De vorm is wel echt een ding dat bij regie hoort, verder zijn dat decor, graphics, kleuren, licht, geluid en muziek. Daar denk je over na en neem je in ieder geval het initiatief in, want dat is wel echt hetgeen wat bij regie hoort.’ (Jan de Roode, 2015).

Belangrijk element van het voorbereidende werk is dat de eindredacteur en regisseur op één lijn moeten zitten en weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. Dat geeft ook Gerben Bakker (2015) aan: ‘We werken altijd goed samen. Van de start van een project tot aan de live-registratie. Met goede communicatie, respect, vertrouwen en liefde voor het vak kom je een heel eind. Het is wel belangrijk dat je op dezelfde golflengte zit en dezelfde taal spreekt.’

De eindredacteur kan in de voorbereidende fase het meeste zijn stempel drukken op de uitzending. Tijdens live-uitzending ligt de grootste invloed bij de regisseur omdat die altijd eerder kan reageren dan een eindredacteur. De werkverhouding verschuift tijdens de live-registratie volgens Paul Vloon (2015):

‘Wat treffend is het te vergelijken met een voetbaltrainer langs de kant. Een wedstrijd heeft zijn eigen dynamiek en een uitzending ook. Je kunt daar misschien nog een paar dingen in bijstellen, maar dan loopt het. Of het loopt niet, maar dan heb je iets in de voorbereiding verkeerd gedaan.’

Zo geeft ook eindredacteur Monique Gisbertz (2015) aan:

‘Primaat ligt wel bij de regisseur. Je probeert in het voorafgaande wel goed af te spreken welke kant iets op dient te gaan. Als het live zich dan ontrolt is het vooral belangrijk dat je met je neus er bovenop zit.’

Tijdens de live-registratie is het vooral belangrijk dat de eindredacteur en regisseur een groot vertrouwen in elkaar hebben. Veel beslissingen moeten in een split second genomen worden en dan is het heel erg belangrijk dat er in een vroeg stadium veel overeenstemming over de inhoud is bereikt. Eduard Huis in t’Veld (2015) stelt in twee termen de meest duidelijke takenverdeling:

‘Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor de inhoud bij de eindredacteur. Hoe ik dat dan in beeld breng, dat is mijn verantwoordelijkheid. Over het algemeen is het belangrijk dat de sfeer, hoe je de dingen in beeld brengt, goed correspondeert met de inhoud van het programma.’

Vergelijking 5: Resultaten open interviews deelvraag 7; Op welke manier werken

In document Omgaan met een live-registratie (pagina 44-47)