Stap 1
Allereerst dient er onderzocht te worden wat voor journalistiek verhaal de live-registratie bevat.
Taak eindredacteur:
- geeft aan welke situaties er naar zijn idee in beeld gebracht dienen te worden.
Taken meercamera-regisseur:
- geeft de beoogde cameraposities aan;
- geeft aan in welke situatie hij waar de aandacht op wil vestigen; - bepaalt welke elementen er door de cameraposities extra aandacht krijgen.
Taak uitvoerend producent:
- bewaakt de budgetterende en praktische mogelijkheden.
Taak eindredacteur: - schrijft presentatieteksten. Taak meercamera-regisseur:
- voert een locatiebezoek uit om de beoogde camerastandpunten te controleren.
Taak uitvoerend producent:
- controleert praktische mogelijkheden en haalbaarheid.
Taak eindredacteur:
- legt de presentatieteksten voor aan de meercamera-regisseur. Taak meercamera-regisseur:
- legt de definitieve cameraposities voor aan de eindredacteur. Stap 5
Samenwerkend overleg. Stap 4
Praktisch uitvoeren van de verschillende elementen. Stap 3
Met het driemanschap, eindredactie, regie en productie, overleggen waar de camera’s komen te staan.
Taak eindredacteur:
- verwerkt in het draaiboek de volgorde en inhoud van de instarts, interviews en presentatieteksten.
Taken meercamera-regisseur:
- maakt in het draaiboek de visuele vertaalslag en omschrijft de visuele context van de presentatieteksten;
- beschrijft in het draaiboek de verschillende cameraposities passend bij de onderwerpen.
Taak eindredacteur:
- legt aan de presentatie, redactie en verslaggevers het draaiboek en de beoogde live-registratie uit.
Taak meercamera-regisseur:
- legt het draaiboek aan de camera-, audio-, lichtmensen, opnameleiding en presentatie uit.
Taken eindredacteur:
- controleert en stuurt de verbale inhoud. Deze moet een toevoeging zijn op het beeldverslag;
- communiceert aan de crew de volgorde van de inhoudelijk onderdelen; - stuurt de verslaggevers aan;
- controleert het journalistieke doel en verhaal dat gecommuniceerd wordt; - controleert de lengte van de live-registratie.
Taken meercamera-regisseur:
- maakt door het sturen van de camera’s en de schakelingen het beeldverslag, waarin het journalistieke verhaal verteld wordt;
- zorgt met de cameravoering dat de juiste sfeer wordt overgebracht op de kijker;
- waarborgt de voortgang van de live-registratie door het aansturen van de technische crew.
Stap 8a
Uitvoeren live-registratie. Stap 7
Informeren eigen team. Stap 6
Samenwerken:
- er is constant een open en verbale communicatie. Er kan hierdoor iedere seconde met elkaar gecommuniceerd worden over de voortgang, inhoud, cameravoering en veranderende live situatie.
Stap 8b:
Bronnenlijst
Asseldonk van, P. [Persoonlijk interview]. 10 April 2013.
Algemeen Nederlands Woordenboek. (z.j.). Regisseur. Geraadpleegd op: 17 januari 2016, van: http://anw.inl.nl/article/regisseur
Bakker P. & Scholten O. (2009). Communicatiekaart van Nederland. Amsterdam: Kluwer
Bakker, G. [Persoonlijk interview]. 14 november 2015.
Beers, N (2012). De tv-registratie van live voetbalwedstrijden, De rol van de
regisseur.[rapport]. Universiteit van Groningen, studiepad radio- en televisie.
Boom. (z.j.) Sneak preview: handboek met stevige theoretische basis. Geraadpleegd op: 25 januari 2015, van:
http://www.storytellinghandboek.nl/het_boek/sneak_preview_theorie
Bueters, G. (2002). Handboek voor televisiemakers. één cameraregie voor informatieve televisie. Delft: Eburon
CBS.(3 december 2008). 60 jaar televisie in Nederland: persbericht. Geraadpleegd op 30 januari 2014, van: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije
tijdcultuur/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-2618-wm.htm
Deuze, M. (2 april 2006). Jezelf Opnieuw en Herhalen: De Digitale Cultuur van
Undo!. Geraadpleegd op 10 januari 2014 van:
http://www.henkblanken.nl/?s=beeldcultuur
Dijck van, J. (2002). De plaatjesmaatschappij,essays over de beeldcultuur. Rotterdam: NAi uitgevers
Elsaesser, T. (2000). Hollywood op straat. Amsterdam: Vossiuspers AUP
Evers, H. (2006). Media-ethiek. Groningen: Noordhoff Uitgevers
Gisbertz, M. [Persoonlijk interview]. 25 februari 2015.
Grifhorst, D. [Persoonlijk interview]. 24 april 2015.
Hans van Zetten. (z.j.). Uw commentator & verslaggever. Geraadpleegd op 23 februari 2015 van: http://www.hansvanzetten.tv/hoofdpagina-1/sub-1-2/
Helden van toen, radio-uitzending. (21 april 2012). Geraadpleegd op 15 januari 2015 van: http://www.npogeschiedenis.nl/helden-van-toen/afleveringen/tv- helden/rudolf-spoor.html
Hermes, J & Reesink, M. (2011) Televisietudies. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers
Huis in t’ Veld, E. [Persoonlijk interview]. 20 juli 2015.
Jarvis, J. (8 december 2009). Is Journalism Storytelling. Geraadpleegd op 14 januari 2015 van: http://buzzmachine.com/2009/12/08/is-journalism-storytelling/
Kersten, A. (2007). Research en redactie voor televisie. Amsterdam: Boom
Luijten A. (2013) Verslag. Geloven in het geluk. Geraadpleegd op 25 februari 2015 van: http://www.gebiedsontwikkeling.nu/artikel/8109-geloven-in-het-geluk
McLuhan, M. (1967). The medium is the message (New revised edition Published 2001). Gingko Press Inc. Berkeley.
Mediacourant. (3 februari 2008). 7 miljoen kijkers voor Peter R de Vries. Geraadpleegd op 23 februari 2015 van: http://www.mediacourant.nl/2008/02/7- miljoen-kijkers-voor-peter-r-de-vries/
Michels, W.J. (2006). Communicatie handboek. Groningen/Houten: Wolters- Noordhoff
Nationale beroepengids. (z.j.). Regisseur, beroepsprofiel regisseur. Geraadpleegd op: 15 augustus 2013, van: http://www.nationaleberoepengids.nl/Regisseur
NOS. (1 mei 2013). Bijna 7 miljoen kijkers eedaflegging. Geraadpleegd op: 25 januari 2015, van: http://nos.nl/artikel/502026-bijna-7-miljoen-kijkers-
eedaflegging.html
NVJ. (29 augustus 2013). Code voor de journalistiek. Geraadpleegd op 23 december 2014 van: http://www.nvj.nl/wat-wij-doen/dossiers/ethiek/code-voor-de- journalistiek/
NVJ. (29 augustus 2013). Code van Bordeaux. Geraadpleegd op 23 december 2014 van: https://www.nvj.nl/wat-wij-doen/dossiers/ethiek/code-van-bordeaux/
Oosterbaan, W. (2002). De beelden van de beeldcultuur. [Essay] Geraadpleegd op 17 januari 2015.
Roode de, J. (jan.de.roode@nos.nl, 3 augustus 2014.). Re: Definitie regisseur
Roode de, J. [Persoonlijk interview]. 25 februari 2015.
SKO.( 3 februari 2014). TV in Nederland 2013: Rapport. Geraadpleegd op 23 februari 2014, van:
http://kijkonderzoek.nl/images/TV_in_Nederland/SKOTV_IN_NEDERLAND_2013.p df
SKO.(z.j.) Jaar top 100 inclusief sport, 2013. Geraadpleegd op 23 maart 2015, van:
https://kijkonderzoek.nl/component/com_kijkcijfers/Itemid,133/file,j1-1-1-p
SKO.(z.j.) Jaar top 100 inclusief sport, 2014. Geraadpleegd op 23 maart 2015, van:
https://kijkonderzoek.nl/component/com_kijkcijfers/Itemid,133/file,j1-0-1-p
Simons, S. (2004). Radio- en televisiejournalistiek. Amsterdam: Boom
Swinnen J. (2012). Beeldcultuur. Antwerpen: Essentie. Geraadpleegd op 15 januari 2015
Terreehorst, P. (2002) Shaken not stirred, de cocktail van de beeldcultuur. [Essay]. Geraadpleegd op 15 januari 2015
Van Dale Uitgevers (2016.). Betekenis ‘Regisseur’. Geraadpleegd op: 17 januari 2016, van:
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=regisseur&lang=nn#.VpubDvnhDIU
Vanoost, L. (2012). Rol van de media in de VS bij presidentsdebatten en wat zegt
dat over de media hier. Geraadpleegd op: 15 augustus 2013, van:
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/10/17/rol-media-vs-in- presidentsdebatten-en-wat-dat-zegt-over-de-media-hier
Verhoef, E. & Revoort, A. (1995). Basisboek televisie maken, handboek voor het regisseren en produceren van videoprogramma’s. Groningen/Houten: Wolters- Noordhoff
Vloon, P. [Persoonlijk interview]. 25 februari 2015.
Vree van, F. (2002) De sensatie van het beeld. [Essay] Geraadpleegd op 17 januari 2015
Winkler M. Frankwatching.com. (5 januari 2012). Digital Storytelling meer dan een goed verhaal. Geraadpleegd op 15 december 2014 van:
http://www.frankwatching.com/archive/2012/01/05/digital-storytelling-meer-dan- een-goed-verhaal/