• No results found

Resultaten open interviews deelvraag 5; Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van de journalist tijdens een live-registratie?

In document Omgaan met een live-registratie (pagina 42-44)

Monitorwand Regie-

Vergelijking 3: Resultaten open interviews deelvraag 5; Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van de journalist tijdens een live-registratie?

4.1.4 Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van de meercamera- regisseur?

Wat zijn tijdens de live-registratie de verantwoordelijkheden en taken van de meercamera-regisseur volgens de professionals? Tijdens het literatuuronderzoek is deze deelvraag ook aan bod gekomen. (zie §3.6) Hoe kijken de professionals tegen de werkzaamheden van de regisseur aan? De functie van regisseur is in één zin te omschrijven, Martin de Groot geeft aan: ‘Het zo goed en zo mooi mogelijk in beeld brengen van de gebeurtenissen.’ Eindredacteur Paul Vloon (2015) zegt over de taken van de regisseur: ‘Die moet de beste vorm vinden bij de vooraf

afgesproken inhoud.’ Meercamera-regisseur David Grifhorst (2015) gaat daar dieper op in:

‘Een meercamera-regisseur moet de visuele vertaalslag van een inhoudelijk idee maken. Dit doet hij door een visie te creëren en bijbehorende mensen aan te sturen op het gebied van decor, licht, camera, geluid, instarts, muziek en vormgeving. Tijdens de uitzending zelf betekent meercamera-regie vooral het samenbrengen van alles wat vooraf is bedacht en dit op het juiste moment, met het juiste ritme laten samenkomen. Dit doe je door te ‘cuen’, te roepen wat je wilt zien, wat je wilt horen, wie waar moet staan en op welk moment, of er muziek te horen moet zijn, wat er qua licht of video moet gebeuren, content in schermen, opkomsten van gasten, plaatsen en dergelijke. Over al die zaken ben je eindverantwoordelijk.’

Inherent aan het aansturen van de crew moet de regisseur er ook voor zorgen dat de voortgang van de registratie gewaarborgd blijft en dat het beeld met de inhoud blijft overeenkomen.

Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van de journalist tijdens een live-registratie?

‘In ieder geval dat je de continuïteit van het programma in de gaten houdt, dus bij de uitzending ben je ook daadwerkelijk verantwoordelijk voor de continuïteit en dus voor de voortgang van het programma. Je moet dan ook dingen die technisch niet goed zijn kunnen identificeren. Als er een plaatje onscherp is moet je dat meteen kunnen opmerken en daar actie op ondernemen. Of als de microfoons het niet doen of iets dergelijks. Dat is in de uitvoer.’ (Jan de Roode, 2015).

De regisseur is artistiek en beeld technisch verantwoordelijk voor de registratie. Wel wordt er van hem verwacht dat hij met zijn beelden en shots ook op de juiste manier op de inhoud inspeelt. Zo geeft eindredacteur Monique Gisbertz (2015) aan:

‘Natuurlijk is de regisseur artistiek verantwoordelijk, dan gaat het om de mooiste plaatjes. Dat is absoluut zijn taak, maar het is natuurlijk ook de bedoeling dat als er iets inhoudelijks gebeurt hij hier goed op inspeelt. Een debat bijvoorbeeld vraagt iets heel anders dan Koningsdag. Bij Koningsdag ga je proberen iedereen zo mooi mogelijk in beeld te brengen, maar een debat vraagt van een regisseur dat je ontzettend goed oplet wie op welk moment wat zegt, dus daar zit ook heus wel die inhoudelijke kant aan.’

De regisseurs geven zelf ook aan dat enige kennis van de inhoud van groot belang is. ‘Je moet het proberen inhoudelijk te begrijpen of het relevant is,’ aldus Jan de Roode (2015). ‘De inhoud kennen en begrijpen is essentieel om iets te kunnen regisseren. Vaak moet je namelijk goed kunnen anticiperen op wat komen gaat,’ aldus David Grifhorst (2015). Hij geeft ook een voorbeeld:

‘Bij entertainment of show weet je dat, wanneer iemand een huwelijksaanzoek doet, deze op zijn knieën zal gaan. Dat er een ring in een doosje zal zitten en er tranen zullen vloeien aan de andere kant. Dat familieleden zullen reageren en er een groot applaus zal volgen. Allemaal zaken waar je klaar voor moet zijn, want alles moet in beeld, op het juiste moment, met het juiste gevoel. Dat is met journalistiek net zo. Bij een verhitte discussie moet je als regisseur begrijpen wat de oorzaak is, waar de gevoeligheden liggen, wie met wie in de clinch ligt of heeft gelegen. En waar eventuele openingen liggen. Voor elk soort programma wil ik het verhaal dat we in beeld brengen begrijpen. Of dat nu DWDD, All You Need is Love, of The Passion is.’

Tijdens de voorbereiding moet er al rekening gehouden worden met de inhoud van de registratie, zo geeft regisseur Eduard Huis in t’Veld (2015) aan: ‘je moet je dus goed op de inhoud voorbereiden zodat je daar ook je cameraplan op kan

toepassen. Het maakt dan niet uit of het muziek, spraak, een evenement of wat dan ook is.’

Om dit te kunnen, dient de regisseur enige journalistieke kennis te hebben over de reden van de live-registratie. De regisseur moet ook journalistieke interesse hebben, zo geeft Jan de Roode (2015) aan:

‘Ik ben wel geïnteresseerd enzo, maar het is niet dat ik dingen heel erg ga uitzoeken. In mijn werk moet je best wel op de hoogte zijn. Je moet in de politiek weten wie, wie is, je moet weten wat er speelt, je moet best wel op de hoogte zijn. Zo ook met muziek, je moet wel iets weten over een bepaalde band. Je moet inhoudelijke interesse hebben.’

Met de inhoud van de live-registratie moet in een vroeg stadium aan de slag gegaan worden, want daarmee bepaalt de regisseur zijn camerastandpunten. Zo geeft meercamera-regisseur Martin de Groot (2015) aan:

‘Je moet in eerste instantie weten wat er aan de hand is. Dus door je gewoon in te lezen in de stukken waar een eindredacteur zich ook in inleest en waar mogelijk te weten wat er speelt en waarom. Aan de hand daarvan ga je een cameraplan maken. De camera’s op de juiste plek zetten is eigenlijk al bepalend voor wat je wel en wat je niet kunt maken.’

Wat precies de taken van de regisseur zijn verschilt ook per soort live-registratie. Een showregisseur gaat anders te werk dan een journalistieke regisseur. Zo geeft Martin de Groot (2015) aan:

‘Maar ik denk echt dat er grote verschillen zijn in regisseurs. In de journalistiek of in de showbussines, op quizen of documentaires, dat is vaak regisseur en eindredacteur in één. Dat kan ook niet anders, dat gaat vanzelf. Ik denk ook dat je mij geen showprogramma moet laten doen waar het ballet van links opkomt. Net zoals je een showregisseur niet zomaar in een nieuwsprogramma moet gooien. Dat is namelijk ook een ander vak. Ik denk dat je ook

journalistiek-regisseur bent.’

Vergelijking 4: Resultaten open interviews deelvraag 6; Wat zijn de taken en

In document Omgaan met een live-registratie (pagina 42-44)