• No results found

theater gaat maken met mensen met een verstandelijke beperking?

Hoofdstuk 8: Beschrijving product 8.1 Vorm

9.3 Koppeling Creatieve Professional

Een belangrijk punt waar wij aan hebben bijgedragen met ons onderzoek is aan

methodiekontwikkeling. Als SPH’er is het belangrijk om te kunnen te kunnen werken met

methodieken en deze toe te passen op de situatie waar je je in bevindt. Wij vinden dat wij als SPH’ers ook methodieken kritisch moeten kunnen bekijken en aanpassen aan de doelgroep. Daar hoort ook een stuk methodiekontwikkeling bij. Het Landelijk opleidingsoverleg SPH (1999) zegt hierover:

Omdat het beroepshandelen van de SPH'er in veel gevallen betrekking heeft op nieuwe, unieke situaties en vraagstukken is hij genoodzaakt continu te reflecteren en te ontwikkelen. Wanneer de noodzakelijke reflectie van de SPH'er resulteert in het vastleggen en communiceren van ervaringen op een wijze die bijdraagt aan de kwaliteit van het beroepshandelen van zichzelf en van collega's, spreken we van beroepsontwikkeling. In de eerste plaats zal dit betrekking moeten hebben op de ontwikkeling van het beroepshandelen van de SPH'er zelf. Het HBO-niveau komt echter vooral tot uiting in de volgende drie elementen:

 binnen de instelling waarin de SPH'er werkzaam is, kan hij bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van werken ten behoeve van bepaalde (categorieën) cliënten en zo bijdragen aan de verbetering van de instellingsmethodiek;

 ook kan de SPH'er zich daarbij richten op beroepsgenoten binnen een bepaald werkveld van de sociaal pedagogische hulpverlening, en zo bijdragen aan wat wij noemen de

beroepsmethodiek SPH;

54 | P a g i n a

 van beroepsontwikkeling SPH is ook sprake wanneer de bijdragen gericht zijn op de legitimering en profilering van het beroep SPH als zodanig.

Ons onderzoek is ook een stuk methodiekontwikkeling. Op dit ogenblik is er weinig methodiek te vinden over het werken met drama met mensen met een verstandelijke beperking, binnen de setting van een dagbesteding. Wij hebben theatermethodieken gepakt en deze getoetst aan onze criteria of deze methodieken ook geschikt zijn voor een theatergroep voor mensen met een verstandelijke beperking. Daarmee hebben wij een begin gemaakt in de ontwikkeling van dit deel van het SPH-beroepsveld.

55 | P a g i n a

Literatuurlijst

Besseling, A. (1999). Theater vanuit het niets. Amsterdam: IT&FB.

Boske, S. (2006). Helmert Woudenberg. Geraadpleegd op 3 april 2012, van http://www.toneelgroepexpressie.nl/huidige/uitgangspunten/woudenberg.html

Carbo, C. (2010). ‘Toneelspelen is mijn ding geworden’. Markant, 2010 (december), 20-22 Digitale School. (2004). Het episch theater. Geraadpleegd op 3 april 2012, van

http://www.digischool.nl/ckv1/toneel/epischtheater1.htm

Ellenkamp, J. (2010). Disability studies conference, ‘Diversity in Quality of Life’. Gedownload op 26 maart 2012, van

http://disabilitystudies.nl/sites/default/files/vumc_disability_studies_syllabus_program_0.pdf Ellis, J. (n.d.). What is the Stanislavski Method of Acting? Geraadpleegd op 3 april 2012, van http://www.wisegeek.com/what-is-the-stanislavski-method-of-acting.htm

Eskalibur (z.d.). Geraadpleegd op 11 april 2012, van http://www.eskalibur.nl/gezelschap.html Heijmans, R. (n.d.). Training Brug naar werk, werkboek A. Product van Daelzicht.

Hengst, B. (2012). Visie werksoort arbeid & training. Den Haag – Ipse de Brugge

Jong, A. de. & Nieuwenhuizen, C. (2008). Forumtheater. Geraadpleegd op 3 april 2012, van http://prosolva.org/spip/spip.php?article74

Kieboom, A., van den, Meel, K., van, Rooij, T., van & Vos, K., de (2011) Erkend Talent. Podiumkunsten voor en door mensen met een handicap. Hasselt: Lochemdruk. Uitgave van: Kunstfactor en Stichting Special Arts

Klerk, M.M.Y. de. (red.). (2002). Rapportage gehandicapten. Maatschappelijke positie van mensen met lichamelijke beperkingen of verstandelijke handicaps. Geraadpleegd op 3 april 2012, van

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=7&ved=0CG4QFjAG&url=

http%3A%2F%2Fwww.scp.nl%2Fdsresource%3Fobjectid%3D21082%26type%3Dorg&ei=6KlpT96YEce hOtrdraMK&usg=AFQjCNERL1oH9b_xnENaq7JMJY4o9Q3tkA

Kunst Algemeen. (2011). Theaterbegrippen. Geraadpleegd op 3 april 2012, van http://kunstalgemeen.wordpress.com/category/theater/

Landelijk opleidingsoverleg SPH. 1999. De creatieve professional, Opleidingsprofiel en

opleidingskwalificaties Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Geraadpleegd op 11 november 2011, van http://www.masters.hu.nl/EVC/~/media/HU-PRODUCTEN/docs/OpleidingsprofielSPH.ashx

Lijn 5. (n.d.). Informatie voor ouders van kinderen met een licht verstandelijke beperking in de leeftijd van 6 tot 23 jaar. Geraadpleegd op 3 april 2012, van

http://www.ln5.nl/site/loader/loader.aspx?DOCUMENTID=88e7263d-5325-450c-9710-b1382b9c174f

56 | P a g i n a Maatwerk (z.d.). Medewerkers. Geraadpleegd op 10 april 2012, van

http://www.theatermaatwerk.nl/medewerkers

MEE (2010) Theatergroep Trivelino naar Suriname. Geraadpleegd op 23 maart 2012, van http://mee-zuid-holland-noord.pressdoc.com/6911-theatergroep-trivelino-naar-suriname

MOMO (z.d.). Index. Geraadpleegd op 26 maart 2012, van http://www.MOMOtheaterwerkplaats.nl/index_1.htm MOMO (z.d.). Mensen. Geraadpleegd op 30 maart 2012, van

http://www.MOMOtheaterwerkplaats.nl/hoofdpaginas/mensen.html MOMO (z.d.). Kosten. Geraadpleegd op 2 april 2012, van

http://www.MOMOtheaterwerkplaats.nl/hoofdpaginas/kosten.html

Pameijer (2009). Partners, modernisering & awbz. Gedownload op 30 januari 2012, van http://www.pameijer.nl/files/images/partners/PARTNERS_oktober09.pdf

Pameijer en Formaat (2010). Circus Pameijer. Regelgevend theater van en met mensen met een verstandelijke beperking. Gedownload op 25 januari 2012, van http://www.formaat.org/wp-content/uploads/CircusPaMeijer-DVDbooklet2.pdf

Stichting Daniel. (n.d.). Beschrijving doelgroep. Geraadpleegd op 3 april 2012, van http://stichting-daniel0.tripod.com/id9.html

Theater Kamak (z.d.) De workshops van theater Kamak. Geraadpleegd op 11 april 2012, van http://www.kamak.nl/ (ga naar: ‘kamak-de groep’ en dan naar ‘workshops’)

Theater Maatwerk (z.d.) Educatie. Geraadpleegd op 11 april 2012, van http://www.theatermaatwerk.nl/educatie

Theater Totaal (z.d.) Theater Totaal, Optreden op maat. Geraadpleegd op 11 april 2012, van http://www.theatertotaal.org/page/87/optreden-op-maat.html

Tiuri (2011). De Tiuriwijzer. Folder, Breda: Theaterwerkplaats Tiuri Tiuri (z.d.). Vriend worden. Geraadpleegd op 2 april 2012, van

http://www.theatertiuri.nl/vrienden/vriend-worden?sid=6f913aa56ac08de9ffeb3c0a949a2273 Tiuri (z.d.). Wat doen we. Geraadpleegd op 20 februari 2012, van

http://www.theatertiuri.nl/tiuri/wat-doen-we

Tiuri (z.d.). Wie zijn wij. Geraadpleegd op 28 maart 2012, van http://www.theatertiuri.nl/tiuri/wie-zijn-wij

TVZ11 (amusement). (2011, 12 september). TVz11 Afl. 19 theater Tiuri/ Rapper Ludo. [youtube-filmpje] http://www.youtube.com/watch?v=oS9kx5ERVDM&feature=related (02:00- 05:05)

Twijnstra, R., Hurk, P. van den, & Verspaget, B. (1988). Dramatiseren een dialectische benadering (pp.

33-36). (2e druk). Amsterdam: International Theatre Bookshop

57 | P a g i n a Vane, S. (2005) Werken met drama. Drama-activiteiten voor agogische beroepen (5e druk). Soest:

Uitgeverij Nelissen

Wikipedia (2010). Visie (bedrijfsleven). Geraadpleegd op 25 april 2012, van http://nl.wikipedia.org/wiki/Visie_(bedrijfsleven)

Woudenberg, H. (1999). Vuur, water, lucht & aarde: handleiding voor acteren. Amsterdam: IT&FB Zwan, van der. M. (2012). Jaarplan 2012. De Ruimte, Centrum voor Arbeid & Training. Dienstverlening

’t Atrium. Manege Prometheus. Den-Haag: Ipse de Brugge.