• No results found

Van Gogh en zijn tijd: de nieuwe opstelling van de vaste collectie

4.   Het Stedelijk museum als echo van het verleden

 

 In  dit  hoofdstuk  volgt  eenzelfde  analyse  als  in  het  voorgaande,  maar  dan  met  betrekking   tot  het  Stedelijk  Museum.  Door  een  analyse  van  de  missie  en  visie,  in  vergelijking  met   een  analyse  van  gebouw  en  tentoonstellingsvormgeving,  wordt  het  museumscript   bepaald  en  gekeken  of  al  deze  punten  bij  elkaar  aansluiten.  Ook  in  dit  hoofdstuk  worden   twee  recente  tentoonstellingen  bekeken.  De  tentoonstelling  in  de  vaste  collectie,  De  oase  

van  Matisse  (2015)  en  de  tijdelijke  tentoonstelling  Mach  dich  Hübsch  (2015).114      

    Het  Stedelijk  Museum  heeft  een  beroemde  historie.  Onder  directeur  Willem   Sandberg  werd  het  wereldberoemd  en  een  typisch  directeurenmuseum.  Onder  zijn   opvolger  De  Wilde  hield  het  Stedelijk  vast  aan  Sandbergs  idee  van  het  museum  als   partner  van  de  kunstenaar:  het  museum  als  atelier.  In  die  tijd  was  de  kunstenaar  echter   ook  al  bezig  buiten  het  museum  te  treden.  Omdat  het  levende  museum  van  Sandberg,   een  idee  dat  eigenlijk  niet  meer  bij  de  tijd  paste,  levend  werd  gehouden  door  zijn   opvolgers,  raakte  het  museum  minder  overtuigend.  

    Het  Stedelijk  verkeert  volgens  Nana  Leigh,  die  promoveerde  op  een  onderzoek   naar  de  identiteitsvormers  in  het  Stedelijk  en  het  MoMA,  in  2008  in  een  identiteitscrisis.   Het  weet  maar  niet  hoe  de  internationale  faam  te  behouden.  Het  Stedelijk  is  nog  steeds   een  directeurenmuseum,  in  de  vorm  dat  van  de  directeur  wordt  verwacht  de  kar  op  de   rails  te  trekken,  zo  anders  dan  in  het  Van  Gogh,  waar  alle  afdelingen  bijdragen  aan  de   algemene  lijn.  Het  Stedelijk  presenteerde  zich  onder  het  directoraat  van  Ann  Goldstein   (van  2010-­‐2013)  vooral  in  het  kunsthistorische  discours,  en  documenteert  haar  eigen   verleden,  dit  is  te  zien  aan  de  publicaties,  symposia  en  collaboraties  met  

researchinstituten.  Ook  is  het  museum  zich  meer  gaan  beseffen  dat  het  publiek  beter   bereikt  moet  worden.115  Deze  identiteitscrisis  wordt  mijns  inziens  geïllustreerd  door  de  

ontstaansgeschiedenis  van  de  nieuwe  uitbreiding  van  het  museum:  “de  badkuip”,   waarover  hieronder  meer.  

    Ann  Goldstein  stapte  eind  2013  op  als  directeur  van  het  Stedelijk  na  een,  voor  een                                                                                                                  

114  Er  is  hier  gekozen  De  Oase  van  Matisse  te  bespreken  en  niet  de  permanente  vaste  collectie,  omdat  deze  

eerste  tentoonstelling  een  nieuwe  manier  van  presenteren  laat  zien  die  goed  uitdrukt  wat  het  museum  wil   uitdragen.    

115  Leigh,  N.  Building  the  image  of  modern  art  :  the  rhetoric  of  two  museums  and  the  representation  and  

canonization  of  modern  art  (1935  -­  1975)  ,  The  Stedelijk  Museum  in  Amsterdam  and  the  Museum  of  Modern   Art  in  New  York.  Diss.  Rijksuniversiteit  Leiden,  2008,  353.  

directeur,  redelijk  korte  ambtstermijn  van  vier  jaar.  In  de  pers  was  er  al  lange  tijd  kritiek   op  haar  functioneren.  Haar  tentoonstellingen  werden  braaf  en  naar  binnen  gekeerd   genoemd.  Verder  was  er  kritiek  op  haar  veelvuldige  afwezigheid,  contact  met  pers,  niet   spreken  van  Nederlands  en  haar  slechte  omgang  met  ambtenaren.116  Volgens  hoofd  

collecties  Bart  Rutten  zocht  Goldstein  in  haar  tentoonstellingsbeleid  meer  naar  de   kunsthistorische  onderleggers  en  fundamenten.  Zij  hield  door  onderzoek  bevestigende   tentoonstellingen.  In  het  spanningsveld  tussen  bevragen  en  bevestigen,  neigde  zij  meer   naar  het  bevestigen  van  de  kunsthistorische  canon.117  

    Haar  opvolger  Beatrix  Ruff  staat  vanaf  november  2014  aan  het  roer  van  het   museum.  Haar  tentoonstellingenbeleid  is  ten  opzichte  van  haar  voorganger  volgens  Bart   Rutten  meer  bevragend  dan  bevestigend.  Zij  wil  het  museum  radicaler  maken  en  de   bezoeker  af  en  toe  in  verwarring  achterlaten.  Deze  rol  neemt  het  museum  ook  aan   tegenover  de  buren,  het  Van  Gogh  Museum  en  het  Rijksmuseum,  die  hij  braver  vindt.118  

In  een  artikel  in  de  Volkskrant  zegt  Ruff  dat  ze  niet  de  canon  wil  bevestigen,  maar  deze   wil  vormen.  Ze  wil  experimenteel  zijn,  zoals  het  Stedelijk  dat  in  het  verleden,  met  name   in  de  tijd  van  Sandberg,  ook  was.119  Er  is  dus  een  duidelijke  breuk  met  het  beleid  van  

Ann  Goldstein  te  zien.    

    De  officiële  missie  van  het  museum  is  als  volgt:    

Het  Stedelijk  Museum  verrijkt  het  leven  van  mensen  met  moderne  en  hedendaagse  kunst  en   vormgeving.120  

 

Opvallend  genoeg  ontbreekt  hier  dat  het  zoveel  mogelijk  mensen  wil  bereiken.  Het  is   ook  niet  zozeer  een  missie  omdat  het  wordt  gebracht  als  een  gegeven,  in  plaats  van  als  

                                                                                                               

116  Pontzen,  Rutger  ‘Combinatie  Goldstein  Stedelijk  was  vanaf  het  begin  geen  gelukkige.’  de  Volkskrant,  

28.09.2013:  <http://www.volkskrant.nl/beeldende-­‐kunst/combinatie-­‐goldstein-­‐stedelijk-­‐was-­‐vanaf-­‐het-­‐ begin-­‐geen-­‐gelukkige~a3499791/>  

117  Rutten,  Bart.  Hoofd  collecties  Stedelijk  Museum  Amsterdam.  Persoonlijk  interview.  Amsterdam,  13-­‐04-­‐

2016.  

118  Ibid.  

119  Kruijt,  Michiel,  Rutger  Pontzen.  ‘Het  dna  van  het  Stedelijk  is  internationaal’  de  Volkskrant,  03.11.2014:  

<http://www.volkskrant.nl/beeldende-­‐kunst/-­‐het-­‐dna-­‐van-­‐het-­‐stedelijk-­‐is-­‐internationaal~a3781258/>  

120  ‘Missie  en  visie’  www.stedelijk.nl.  Stedelijk  Museum  Amsterdam.  Bezocht:  08.03.2016,  

een  doel.  Ook  verrijkt  kunst  in  wezen  het  leven  van  mensen,  dat  is  er  inherent  aan.121  

    De  visie  van  het  museum  geeft  iets  meer  duidelijkheid:  

 

Het  Stedelijk  Museum  Amsterdam  is  dé  plek  waar  iedereen  moderne  en  hedendaagse  kunst   en  vormgeving  kan  ontdekken  en  beleven.  Met  onze  collectie,  tentoonstellingen,  publicaties,   onderzoek  en  educatieve  programma’s  bieden  we  nieuwe  inzichten  in  het  nu  –  zowel  op   individueel  als  op  maatschappelijk  niveau.  

 

Bij  het  creëren  van  de  interacties  tussen  publiek  en  kunst  laten  we  ons  inspireren  door  de   dialoog  met  kunstenaars.  We  vertalen  de  urgente  vragen  over  het  heden,  het  verleden  en   de  toekomst  –  zoals  door  kunstenaars  gesteld  en  door  onszelf  gesignaleerd  –  in  een   inspirerend  programma.  Hierbij  beheren,  vernieuwen  en  ontsluiten  we  onze  vermaarde   collectie  op  een  actieve  manier.  

 

In  Nederland  geven  we  steeds  een  nieuwe  invulling  aan  onze  voortrekkersrol  op  het  gebied   van  beeldende  kunst  en  vormgeving,  internationaal  kunnen  we  dankzij  onze  

toonaangevende  collectie  en  programmering  een  innovatieve  uitdager  zijn.  We  

onderzoeken  en  definiëren  nieuwe  wegen  en  stellen  conventies  liever  ter  discussie  dan  dat   we  ze  bevestigen.  Zoals  we  altijd  al  hebben  laten  zien,  hebben  we  experimenteren  hoog  in   het  vaandel  staan  –  met  als  doel  om  door  middel  van  kunst  en  vormgeving  het  heden  beter   te  begrijpen  en  te  becommentariëren.”122  

 

Twee  punten  vallen  op.  Ten  eerste  is  het  museum  bedoeld  voor  iedereen  en  richt  zich   niet  op  een  bepaalde  doelgroep  van  ingewijden.  Zelf  zie  ik  wel  degelijk  het  proberen  te   bereiken  van  een  groep  ingewijden.  Ten  tweede  is  het  ter  discussie  stellen  van  

conventies  en  het  experimenteren  iets  wat  ik  in  de  tentoonstellingsvormgeving  niet   terug  zie.  Die  zou  ik  eerder  traditioneel  noemen.  

    Het  tentoonstellingsprogramma  volgt  volgens  Bart  Rutten  geen  vaste  frequentie,   omdat  er  ook  gerekend  wordt  op  ad  hoc  programmeren,  om  actuele  tendensen  op  te   vangen.  In  een  jaar  wisselt  het  museum  af  tussen  jonge  kunstenaars,  mid  career                                                                                                                  

121  Pine  II,  Josephe,  B.  &  James  Gilmore.  Authenticity.  What  consumers  really  want.  Boston:  Harvard  

Business  School  Publishing,  2007:  p.  76-­‐77.  

122  ‘Missie  en  visie’  www.stedelijk.nl.  Stedelijk  Museum  Amsterdam.  Bezocht:  08.03.2016,  

kunstenaars  en  tenminste  een  of  twee  keer  per  jaar  een  klassiek  moderne  kunstenaar.   Er  wordt  niet  gedacht  vanuit  blockbuster  tenoonstellingen,  maar  bij  de  laatst  genoemde   categorie  ligt  dat  wel  voor  de  hand.  De  Matisse  tentoonstelling  valt  hier  duidelijk  onder.   De  Isa  Genzken  tentoonstelling  kan  als  mid  career  gezien  worden.123  

      Het  museum  richt  zich  met  de  verschillende  tentoonstellingen  op  een  wisselend   publiek.  Dat  publiek  is  volgens  Bart  Rutten  ook  anders  dan  dat  van  het  Van  Gogh.  De   vaste  collectie  en  de  Matisse  tentoonstelling  zijn  bedoeld  voor  hetzelfde  soort  publiek   als  het  Van  Gogh  Museum  trekt.  De  Isa  Genzken  tentoonstelling  is  meer  gericht  op  een   publiek  dat  wil  weten  wat  zich  afspeelt  in  het  hedendaagse  circuit.  Hierin  ligt  ook  het   belangrijkste  verschil  in  de  missie  tussen  de  twee  musea.  Waar  het  Van  Gogh  zoveel   mogelijk  mensen  in  aanraking  wil  brengen  met  de  kunst  en  het  leven  van  Vincent  van   Gogh,  wil  het  Stedelijk  inspireren  en  verrassen.  Dit  maakt  de  tentoonstellingen  van  dit   museum  soms  ingewikkeld  en  niet  voor  iedereen  begrijpbaar.  Bart  Rutten  richt  zich  ook   niet  alleen  op  het  moment  dat  de  bezoeker  oog  in  oog  staat  met  het  kunstwerk,  maar   ook  op  dat  wat  doorsijpelt  in  het  onderbewuste,  het  verrassingseffect  en  het  verwarren.   Het  museum  wil  dus  iedereen  bereiken,  maar  doet  dit  door  voor  wisselende  

doelgroepen  verschillende  tentoonstellingen  te  maken.