• No results found

Isa Genzken : Het museum als atelier

afbeelding  29.   Een zaal in de Isa Genzken tentoonstelling

    Het  is  moeilijk  te  testen  of  het  publiek  de  tentoonstelling  begreep.  Volgens  Bart   Rutten  was  de  tentoonstelling  voor  het  publiek  best  moeilijk.  “Mensen  die  toch  zoeken   naar  een  soort  duiding  kwamen  er  iets  minder  goed  van  af.”149  De  kranten  waren  echter  

vol  lof  over  de  tentoonstelling.150  

 

Analyse    

 

De  Oase  van  Matisse  bereikte  een  groot  publiek  maar  was  tegelijk  ook  interessant  voor  

de  kunstkenner.  De  Isa  Genzken  tentoonstelling  was  duidelijk  gericht  op  dit  laatste   publiek.  Het  was  een  statement  van  de  visie  op  hedendaagse  kunst  die  het  museum   inneemt.  Het  script  is  daarom  neutraal.  Het  was  een  white  cube,  waarin  de  bezoeker  zich   zo  neutraal  mogelijk  tot  de  werken  moest  verhouden,  en  daarnaast  een  relatie  aanging   met  de  ruimte  door  de  opstelling  van  de  werken.  Het  museum  kan  in  deze  

tentoonstelling,  door  samen  te  werken  met  de  kunstenaar  en  door  de  neutrale   vormgeving,  gezien  worden  als  een  atelier.  

    Deze  tentoonstellingsvormgeving  sluit  niet  geheel  aan  bij  de  identiteit  van  het                                                                                                                  

149  Rutten,  2016.    

150Vier  sterren  in  de  Volkskrant,  vijf  ballen  in  NRC  Handelsblad.  zie:  Bronwasser,  Sacha.  ‘Met  prik,  Isa  

Genzken  in  het  Stedelijk.’  De  Volkskrant,  04.12.2015:  V,  opening.  &  Borg,  Lucette  ter.  ‘De  vrolijke  ernst  van   Isa  Genzken.’  NRC  Handelsblad,  03.12.2015:  cultureel  supplement.    

museum.  Het  is  gericht  op  een  publiek  van  kunstkenners  waardoor  de  niet  

gespecialiseerde  bezoeker  in  deze  tentoonstelling  niet  goed  bereikt  wordt.  Het  tevens   bereiken  van  het  minder  geschoolde  publiek  had  mijns  inziens  opgevangen  kunnen   worden  door  meer  publieksbemiddeling.  Hierdoor  zou  het  gespecialiseerde  publiek  ook   niet  afhaken.  Het  museum  voldoet  echter  nog  wel  aan  zijn  doelstelling  voor  iedereen   toegankelijk  te  zijn  door  het  gelaagde  tentoonstellingsaanbod  ten  tijde  van  deze   tentoonstelling.    

 

 

Conclusie  

 

Door  een  gelaagd  tentoonstellingsprogramma  wil  het  Stedelijk  Museum  verschillende   soorten  bezoekers  aantrekken.  Niet  in  iedere  tentoonstelling,  maar  in  het  programma   van  tentoonstellingen  komen  alle  bezoekers  aan  hun  trekken.  De  

tentoonstellingsvormgeving  is  hier  mede  van  invloed  op.  In  een  tentoonstelling  als  De  

Oase  van  Matisse  worden  er  door  een  gelaagde  opbouw  verschillende  doelgroepen  

aangesproken,  zowel  gespecialiseerd  als  niet  gespecialiseerd.  Bij  Mach  Dich  Hübsch   wordt  alleen  de  specialist  bediend.  Het  museum  past  in  het  hybride  museumscript,  maar   verwijst  nog  erg  veel  terug  naar  het  onzichtbare  museumscript  dat  het  museum  onder   Willem  Sandberg  zijn  faam  bezorgde.  

                     

Slotbeschouwing  

 

In  deze  scriptie  is  getracht  de  omstandigheden  te  onderzoeken  die  van  invloed  zijn  op   de  vormgeving  van  een  tentoonstelling.  De  vraag  die  centraal  stond  was:  hoe  is  de  

wisselwerking  tussen  de  identiteit  van  een  museum  en  zijn  tentoonstellingsvormgeving?   Om  het  onderzoek  een  focus  te  geven  zijn  het  Van  Gogh  Museum  en  het  Stedelijk  

Museum  als  case  studies  gekozen.  De  historische  ontwikkeling  van  

tentoonstellingsvormgeving  is  vanzelfsprekend  van  invloed  geweest  op  de  

tentoonstellingsvormgeving  zoals  we  die  nu  nog  zien.  Daarnaast  draagt  de  identiteit  die   het  museum  wil  uitdragen  hier  ook  voor  een  sterk  deel  aan  bij.  Deze  identiteit  is  weer   een  gevolg  van  de  geschiedenis  van  het  museum.    

    In  het  historische  kader  bleek  dat  er  vanaf  eind  negentiende  eeuw  verschillende   manieren  van  tentoonstellingsvormgeving  hebben  bestaan.  Veranderingen  hierin   overlappen  elkaar  en  bestaan  naast  elkaar.  Op  enige  momenten  was  er  een  duidelijk   heersende  manier  van  vormgeven  te  zien.  De  grote  tendens  is  dat  begin  twintigste  eeuw   steeds  meer  wordt  afgeweken  van  de  encyclopedische  vormgeving  waar  men  een  zo   groot  mogelijk  overzicht  wou  geven.  De  presentatie  wordt  steeds  esthetischer,  eerst   vanuit  het  uitgangspunt  van  de  woonkamer  van  de  verzamelaar.  De  museumomgeving   wordt  nog  neutraler  wanneer  vanaf  de  jaren  twintig  gedacht  wordt  aan  het  atelier  van   de  kunstenaar  als  ideale  museumruimte.  Deze  tendensen  ontstaan  vanuit  de  gedachte   dat  de  bezoeker  niet  gestoord  moet  worden  terwijl  hij  naar  kunst  kijkt.  Dit  bereikt  rond   de  Tweede  Wereldoorlog  zijn  hoogtepunt  in  het  MoMA-­‐model,  ten  tijde  waarvan  het   museum  een  white  cube  wordt.  Dit  model  is  tot  aan  de  jaren  zeventig  overheersend,   daarna  komt  het  besef  dat  het  museum  an  sich  altijd  betekenis  toevoegt  aan  de  kunst,  de   ongemedieerde  interactie  met  het  kunstwerk  bestaat  dus  niet.  Als  reactie  hierop  wordt   de  tentoonstellingsvormgeving  juist  weer  benadrukt.  Tegelijkertijd  blijft  de  witte   museumruimte  echter,  tot  de  dag  van  vandaag,  in  gebruik  door  de  connotatie  die  deze   heeft  met  moderne  en  hedendaagse  kunst.  In  de  laatste  dertig  jaar  is  de  

tentoonstellingsvormgeving  steeds  meer  in  dienst  komen  te  staan  van  de  ervaring  die   een  bezoeker  in  het  museum  moet  hebben.  Het  museum  moet  namelijk  in  de  neoliberale   samenleving  de  concurrentie  aangaan  met  de  vrijetijdsindustrie  om  de  gunst  van  de   bezoeker.  Het  publiek  is  centraal  komen  te  staan  in  het  museum.  

    Ook  in  de  museumstudies  wordt  steeds  meer  vanuit  de  bezoeker  gedacht.  In  deze   scriptie  is  ook  voor  het  uitgangspunt  van  de  bezoeker  gekozen.  Hiervoor  zijn  enkele   auteurs  gebruikt.  Jessica  Noordegraaf  heeft  de  belangrijkste  tendensen  in  de  

tentoonstellingsvormgeving  ondergebracht  in  een  overzicht.  Zij  gaat  uit  van  het  

museumscript,  waarin  gedacht  wordt  vanuit  de  bezoeker  en  de  ontwerper.  Deze  laatste   ontwerpt  een  script  dat  de  bezoeker  leest  maar  waar  deze  wel  van  kan  afwijken.  Dit   model  werd  in  deze  scriptie  gebruikt  om  te  kijken  welke  historische  

vormgevingstechnieken  nu  nog  in  het  Van  Gogh  en  het  Stedelijk  gebruikt  worden.  Deze   musea  werden  daarnaast  geanalyseerd  aan  de  hand  van  de  door  Stephanie  Moser,  in  het   artikel  ‘The  Devil  is  in  the  Details’,  geïntroduceerde  tentoonstellingscategorieën,  

namelijk:  architectuur,  locatie,  setting,  ruimte,  ontwerp/interieur,  kleur,  verlichting,   subject,  boodschap,  tekst,  lay-­‐out,  tentoonstellingsmiddelen,  tentoonstellingsstijl,   publiek  en  receptie.    

    De  belangrijkste  auteurs  in  deze  scriptie,  Josephe  Pine  II  en  James  Gilmore,   betogen  dat  de  missie  en  visie  van  een  museum  –  om  het  authentiek  te  maken  –  overeen   moeten  komen  met  hoe  het  museum  op  de  bezoeker  overkomt.  Hoe  het  museum  op  de   bezoeker  overkomt  werd  in  deze  scriptie  bepaald  door  het  museumscript  vast  te  stellen,   met  behulp  van  de  hierboven  genoemde  tentoonstellingscategorieën.  Daarnaast  zijn   hiervoor  interviews  afgenomen  met  de  betrokken  tentoonstellingsvormgevers.  Wat  het   museum  zegt  te  zijn,  de  identiteit,  werd  bepaald  door  de  missie,  visie  en  

bedrijfsstructuur  en  door  interviews  met  conservatoren  en  curatoren  van  de  musea.  In   de  case  studies  in  hoofdstuk  drie  en  vier  zijn  aan  de  hand  van  deze  theorie  de  twee   behandelde  musea  getoetst.  

    Hieruit  bleek  dat  in  het  Van  Gogh  Museum  wordt  getracht  een  zo  groot  mogelijk   publiek  in  aanraking  te  brengen  met  zijn  leven  en  de  kunst  van  hem  en  zijn  tijdgenoten.   In  het  tentoonstellingsprogramma  wordt  goed  nagedacht  waarom  het  museum  iets   moet  doen  en  waarom  op  dat  moment.  In  projectgroepen  worden  de  tentoonstellingen   met  alle  afdelingen  en  de  vormgever  goed  uitgedacht.  In  het  museum  is  duidelijk  te  zien   dat  de  bezoeker  centraal  staat.  Het  museum  past  in  het  hybride  museumscript.  Er  wordt   gebruik  gemaakt  van  verschillende  historische  presentatiemethodes  en  moderne  

interactieve  tentoonstellingsmiddelen.  Er  is  nagedacht  over  de  wensen  van  de   verschillende  bezoekers  door  een  duidelijk  verhaal,  gelaagde  teksten  en  aparte   onderdelen  voor  kinderen.  Ook  door  het  kiezen  voor  blockbuster  tentoonstellingen  

wordt  een  zeer  groot  publiek  aangesproken.  In  de  vormgeving  wordt  het  verhaal  dat  het   museum  wil  vertellen  als  uitgangspunt  genomen  en  door  de  vormgever  zo  goed  mogelijk   gebruikt  in  het  tentoonstellingsontwerp.  De  begeleiding  van  de  bezoeker  is  een  van  de   belangrijkste  taken  die  de  vormgever  meekrijgt.  De  identiteit  van  het  museum  komt  dus   duidelijk  tot  uiting  in  de  tentoonstellingsvormgeving.  

    Het  Stedelijk  Museum  richt  zich  op  een  naar  eigen  zeggen  veelzijdiger  publiek   dan  het  Van  Gogh  Museum.  Het  museum  wil  verrassen,  uitdagend  zijn  en  de  kunst  niet   alleen  direct  overbrengen,  maar  ook  in  het  onderbewuste  laten  doorsijpelen.  Naast  het   grote  publiek  wil  het  de  kunstkenner  aanspreken,  die  het  Van  Gogh  Museum  volgens   Bart  Rutten  vaak  mijdt.  Dit  wordt  gedaan  door  een  gelaagd  tentoonstellingsprogramma.   Tentoonstellingen  als  De  Oase  van  Matisse  worden  nadrukkelijk  ingezet  als  blockbuster.  

Mach  dich  Hübsch,  de  tentoonstelling  van  Isa  Genzken  was  daarentegen  een  statement  

van  de  positie  van  het  museum  in  de  kunstwereld.  Een  gespecialiseerd  publiek  werd   aangetrokken,  andere  bezoekers  begrepen  het  minder  goed.  Het  Stedelijk  wil  dus  naast   een  zo  groot  mogelijk,  een  zo  veelzijdig  mogelijk  publiek  trekken.  

    In  de  tentoonstellingsvormgeving  komen  deze  wensen  deels  tot  uiting.  Er  wordt   in  de  tentoonstellingen  voor  de  kenner  gebruik  gemaakt  van  de  neutrale  

museumomgeving.  Het  past  in  het  neutrale  museumscript,  het  museum  is  een  atelier   waar  de  kunstenaar  met  de  curator  de  tentoonstelling  maakt.  In  de  Matisse  

tentoonstelling,  bedoeld  voor  een  breder  publiek,  is  de  vormgeving  meer  aanwezig  en  is   er  sprake  van  een  hybride  museumscript,  waarin  de  bezoeker  centraal  staat.  Toch  is  er   op  veel  plekken  nog  de  nadruk  op  het  neutraal  tonen  van  kunst.  De  identiteit  komt  in   deze  laatste  soort  tentoonstellingen  dus  minder  goed  tot  uiting  in  de  vormgeving.         De  bezoeker  is  in  het  museum,  net  als  in  het  onderzoek  naar  musea  steeds  meer   centraal  komen  te  staan.  De  twee  besproken  musea  denken  goed  na  over  wat  ze  het   publiek  mee  willen  geven.  Het  verschil  tussen  het  op  zijn  wenken  bedienen,  om  een  zo   aangename  mogelijke  ervaring  te  geven,  en  het  uitdagen  van  het  publiek  levert  een   interessant  spanningsveld  op.  Het  is  de  vraag  hoe  dit  spanningsveld  zich  in  de  toekomst   gaat  ontwikkelen.

 

 

 

 

Literatuur  

   

-­‐  Alkrich,  Madeleine  &  Bruno  Latour.  ‘A  Summary  of  a  Convenient  Vocabulary  for  the   semiotics  of  Human-­‐Nonhuman  Assemblies.’  Shaping  Technology/Building  Society,  ed.   W.E.  Blijker  en  J.  Law.  Cambridge,  MA:  MIT  Press  1992:  259-­‐264.  

 

-­‐  Arens.  E.L.G.  Rietveld,  de  ingenieur  en  het  museum;  architectuur  bouw  en  verbouw  van  

het  Rijksmuseum  Vincent  van  Gogh  (1890-­2011).  Scriptie  technische  universiteit  Delft,  

2011.    

-­‐  Arian,  Max.  Zoeken  &  scheuren:  de  jonge  Sandberg.  Huizen:  Johannes  van  Kessel   publishing,  2010.  

 

-­‐  Bergvelt,  Ellinoor.,  Debora  J.  Meijers  &  Mieke  Rijnders,  red.  Kabinetten,  galerijen  en  

musea  :  het  verzamelen  en  presenteren  van  naturalia  en  kunst  van  1500  tot  heden.  Zwolle  

:  Waanders,  2005.    

-­‐  Blühm,  Andreas.  ‘Displaying  van  Gogh.’  Van  Gogh  Studies.  1999:  p.  63-­‐85.    

-­‐  Blühm,  Andres  (red.)  &  Hans  Ibelings  (tekst).Van  Gogh  Museum  Architecture,  Rietveld  to  

Kurokawa.  Rotterdam:  NAi  Publishers,  1999.  

 

-­‐  Borg,  Lucette  ter.  ‘De  vrolijke  ernst  van  Isa  Genzken.’  NRC  Handelsblad,  03.12.2015:   cultureel  supplement.    

 

-­‐  Breunesse,  Caroline.  ‘Een  heldere  structuur.  De  bouw  en  verbouwing  van  het  Van  Gogh   Museum  1973-­‐1998.’  Van  Gogh  Museum  Bulletin  13.  (1998)  no.2,  p.  10.  

   

-­‐  Bronkhorst,  G.  Van.    De  oprichting  van  het  Rijksmuseum  Vincent  van  Gogh  –  geschiedenis  

en    achtergronden.  [Doctoraalscriptie]  Universiteit  Utrecht.  1993.    

 

history’  in:  Ronald  de  Leeuw  en  Louis  van  Tilborgh.  (red.)  Van  Gogh  Museum  Journal  

1995.  Amsterdam:  Van  Gogh  Museum  en  Zwolle:  Waanders  1995:  25-­‐33  

 

-­‐  Bronwasser,  Sacha.  ‘Met  prik,  Isa  Genzken  in  het  Stedelijk.’  De  Volkskrant,  04.12.2015:   V,  opening.  

 

-­‐  Davidts,  Wouter.  ‘Nostalgie  en  pragmatiek,  architectuur  en  het  nieuwe  Stedelijk   Museum  Amsterdam.’  In:  De  Witte  Raaf.  Nr  128,  juli-­‐augustus  2007.  Ingezien  op   dewitteraaf.be  <http://www.dewitteraaf.be/artikel/detail/nl/3207>  

 

-­‐  Davidts,  Wouter.  Bouwen  voor  de  kunst?  Museumarchitectuur  van  Centre  Pompidou  tot  

Tate  Modern.  Ghent:  A&S  Books/  Universiteit  Ghent,  2006.  

 

-­‐  Hartog  Jager,  Hans  den.  ‘Vreugdevuur  van  vrijheid  en  eigenzinnigheid.’  NRC  

Handelsblad,  26.03.2015:  Cultureel  Supplement.      

 

-­‐  Duncan,  Carol.  Civilizing  Rituals:  Inside  Public  Art  Museums.  London,  1995.    

-­‐  Elshout,  Dos.  ‘De  moderne  museumwereld  in  Nederland.  Sociale  dynamiek  in  beleid,   erfgoed,  markt,  wetenschap  en  media’.  Amsterdam,  2015    (proefschrift).  

 

-­‐  Fuchs,  Rudi.  ‘Conversaties’  In:  Leeuw,  Riet  de,  red.  De  kunst  van  het  tentoonstellen.  De  

presentatie  van  beeldende  kunst  in  Nederland  van  1800  tot  heden.  Den  Haag,  1991:.  98-­‐

104.      

-­‐  ‘Isa  Genzken:  Mach  Dich  Hübsch!’  www.stedelijk.nl.  Stedelijk  Museum  Amsterdam.   Bezocht:  08.04.2016,    

 

-­‐  Jansen  van  Galen,  John  en  Huib  Schreurs,  Het  huis  van  nu,  waar  de  toekomst  is.  Een  

kleine  historie  van  het  Stedelijk  Museum  Amsterdam,  1895-­1995.  V  +  K  Publishing  1995.  

 

Paulien  Koopmans,  Rietbroek,  Karin,  Robert  van  Rixtel.  Tentoonstellingsvormgeving,   Eindhoven  2002,  pp.  16-­‐24.  

 

-­‐  Kempers,  P.  Binnen  was  buiten  :  de  Sandbergvleugel  Amsterdam.  Amsterdam:  Valiz   uitgevers,  2010.    

 

-­‐  Keijer,  Kees.  ‘Leven  en  dood,  liefde  en  lijden.’  Het  Parool,  27.08.2015.  sectie  specials.      

-­‐  Keijer,  Kees.  ‘Thuis  tussen  het  oude  spul’  Het  Parool.  23.04.2015.  PS  donderdag.    

-­‐  Kimmelman,  Michael.  ‘Why  is  this  building  shaped  like  a  tub?’  TheNewYorkTimes.com   23.12.2012.  The  New  York  Times,  bezocht:  16-­‐03-­‐2015.  

<http://www.nytimes.com/2012/12/24/arts/design/amsterdams-­‐new-­‐stedelijk-­‐ museum.html?_r=0>  

 

-­‐  Kruijt,  Michiel,  Rutger  Pontzen.  ‘Het  dna  van  het  Stedelijk  is  internationaal’  de  

Volkskrant,  03.11.2014:  <http://www.volkskrant.nl/beeldende-­‐kunst/-­‐het-­‐dna-­‐van-­‐het-­‐

stedelijk-­‐is-­‐internationaal~a3781258/>    

-­‐  Lamoree,  Jhim.  ‘Hoe  de  kunst  nader  tot  ons  komt’.  Vrij  Nederland.  10.12.2014.  Ingezien   op:  www.vn.nl,  20-­‐04-­‐2016.  <  https://www.vn.nl/hoe-­‐de-­‐kunst-­‐nader-­‐tot-­‐ons-­‐komt/>    

-­‐  Langfeld,  Gregor.  Het  Stedelijk  in  de  oorlog.  Uitgeverij  Lubberhuizen  en  Stedelijk   Museum  Amsterdam.  Amsterdam  :  2015.  

 

-­‐  Laurijsse,  Ilona.  Een  nieuwe  museumvisie.  De  positionering  van  

tentoonstellingsarchitectenbureau  Kossmann.  dejong  in  het  hedendaagse  museumdiscours.  

Masterscriptie  Universiteit  van  Amsterdam.  2009.    

-­‐  Leeuw,  Riet  de,  red.  De  kunst  van  het  tentoonstellen.  De  presentatie  van  beeldende  kunst  

in  Nederland  van  1800  tot  heden.  Den  Haag,  1991.  

-­‐  Leigh,  N.  Building  the  image  of  modern  art  :  the  rhetoric  of  two  museums  and  the  

representation  and  canonization  of  modern  art  (1935  -­  1975)  ,  The  Stedelijk  Museum  in   Amsterdam  and  the  Museum  of  Modern  Art  in  New  York.  Diss.  Rijksuniversiteit  Leiden,  

2008.    

-­‐  Leighton,  John.  “Het  van  Gogh  Museum:  een  beknopte  geschiedenis”.  In:  Van  Gogh   Museum  :  een  portret  =  Van  Gogh  Museum  :  a  portrait.  Amsterdam  ;  Zwolle  :  Van  Gogh   Museum  ;  Waanders,  2003.  tekst  John  Leighton,  Bas  Heijne  ;  foto's  Luuk  Kramer  ;   eindred.  Suzanne  Bogman:  11-­‐12.  

 

-­‐  Leering,  Jean.  ‘Gebruiksaanwijzing  of  genotsmiddel.’  In:  Leeuw,  Riet  de,  red.  De  kunst  

van  het  tentoonstellen.  De  presentatie  van  beeldende  kunst  in  Nederland  van  1800  tot   heden.  Den  Haag,  1991:  54,57  

 

-­‐    ‘Missie  en  visie’  www.stedelijk.nl.  Stedelijk  Museum  Amsterdam.  Bezocht:  08.03.2016,   <http://www.stedelijk.nl/over-­‐het-­‐stedelijk/missie-­‐en-­‐visie>  

 

-­‐  ‘Missie  en  strategie’  www.vangoghmuseum.nl.  Van  Gogh  Museum  Amsterdam.  Bezocht:   08.03.2016,  <  http://www.vangoghmuseum.nl/nl/over-­‐het-­‐museum/missie-­‐en-­‐

strategie>      

-­‐  Missie  en  visie’  www.stedelijk.nl.  Stedelijk  Museum  Amsterdam.  Bezocht:  08.03.2016,   <http://www.stedelijk.nl/over-­‐het-­‐stedelijk/missie-­‐en-­‐visie>    

 

-­‐  Moser,  Stephanie.  “The  Devil  Is  in  the  Detail:  Museum  Displays  and  the  Creation  of   Knowledge.”  Museum  Anthropology,  33(1),  2010,  pp.  22-­‐32.  

 

-­‐  O’Doherty,  B.  Inside  the  White  Cube:  The  Ideology  of  the  Gallery  Space.  Berkeley  

University  of  California  Press,  1999  (herdruk  van  essays  verschenen  in  Artforum,  1976).    

-­‐  Pine  II,  Joseph  &  Glimore,  James.  ‘Museums  &  Authenticity.’    Museum  News,  mei/juni   2007.  

-­‐  Pine  II,  Josephe,  B.  &  James  Gilmore.  Authenticity.  What  consumers  really  want.  Boston:   Harvard  Business  School  Publishing,  2007.  

 

-­‐  Pontzen,  Rutger  ‘Combinatie  Goldstein  Stedelijk  was  vanaf  het  begin  geen  gelukkige.’  

de  Volkskrant,  28.09.2013:<  http://www.volkskrant.nl/beeldende-­‐kunst/combinatie-­‐

goldstein-­‐stedelijk-­‐was-­‐vanaf-­‐het-­‐begin-­‐geen-­‐gelukkige~a3499791/>    

-­‐  Pontzen,  Rutger.  ‘Dansende  ogen.’  de  Volkskrant,  27.03.2015:  V  opening.    

-­‐  Pontzen,  Rutger.  ‘Geen  vergelijk.’  de  Volkskrant,  25.09.2015:  sectie  V  opening.    

-­‐  Riet,  Marlies  van  der.  „De  conservator  als  regisseur.  Het  museum  op  zoek  naar  nieuwe   presentatievormen.‟  In:  Boekman  61,  jrg.16,  herfst  2004,  pp.  155-­‐159.    

 

-­‐  Sandberg,  Willem.  ‘Réflexions  disparates  sur  l’organisation  d’un  musée  d’art   d’aujourd’hui’  Art  d’aujourd’hui.  Jrg.  2,  nr.  1  (oktober,  1950)  zoals  gevonden  in:  Ad   Petersen  &  Brattinga,  P.,  A.  Petersen.  Sandberg,  een  documentaire.  Amsterdam:  Kosmos   uitgevers,  1975.,  p.  113-­‐118.  

 

-­‐  Schumacher,  Rogier.  ‘Met  deze  kunst  kun  je  de  wereld  anders  inrichten.’  In:  Hein   van  Haaren  et.  al,  red.  Om  de  kunst  :  opvattingen  van  een  museumman  over  

moderne  kunst,  kunstenaars,  musea  en  kunstbeleid.  Rotterdam  :  NAi  Uitgevers  cop.  2005.  

 

-­‐  Smallenburg,  Sandra.  ‘Twee  schilderkanonnen  zij  aan  zij.’  NRC  Handelsblad,   13.09.1984:  sectie  in  het  nieuws.  

 

-­‐  ‘Stedelijk  Museum  trekt  720.000  bezoekers  in  2015.’  Het  Parool.  22.12.2015.   www.Parool.nl.  Bezocht:  22-­‐04-­‐2016.  <http://s.parool.nl/4212685>  

 

-­‐  Van  Dale.  VanDale.nl  geraadpleegd:  16-­‐09-­‐2015.  

<http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=identiteit&lang=nn#.VflNrWTtmko>    

-­‐  Witman,  Bob.  ‘En  nu  naar  bad  architectuur  interview  Mels  Crouwel,  architect  van  de   uitbreiding  van  het  Stedelijk.  NRC  Handelsblad.  17.03.2011.  p.8.  

 

-­‐  Yee,  R.  ‘A  touch  of  De  Stijl’,  Progressive  Architecture.  vol.  56,  no.  3,  1975.  1975:  68  71.   <http://www.stedelijk.nl/persberichten/isa-­‐genzken-­‐mach-­‐dich-­‐huebsch>  

 

Interviews  

 

-­‐  Blerk,  René  van.  Senior  educator  Van  Gogh  Museum.  Persoonlijk  interview.  Amsterdam   24  februari  2016.  

 

-­‐  Becker,  Edwin.  Hoofdconservator  tentoonstellingen  Van  Gogh  Museum.  Persoonlijk   interview.  Amsterdam,  24  februari  2016.  

 

-­‐  Kimpe,  Peter  de.  Tentoonstellingsvormgever  Persoonlijk  interview.  Amsterdam,  14   maart  2016.  

 

-­‐  Leeuw,  Ronald  de.  Oud  directeur  Van  Gogh  Museum.  Interview  met  Thijs  de  Raedt  via   e-­‐mail.  10  augustus  2015.    

 

-­‐  Rutten,  Bart.  Hoofd  collecties  Stedelijk  Museum  Amsterdam.  Persoonlijk  interview.   Amsterdam,  13  april  2016.  

 

-­‐  Schmalgemeijer,  Marcel.  Tentoonstellingsvormgever.  Persoonlijk  interview.   Amsterdam,  7  april  2016.