• No results found

De Oase van Matisse: de vaste collectie als tentoonstelling

Afbeelding  25.   De monumentale trap in de tentoonstelling De Oase van Matisse

 

    Schmalgemeijer  paste  een  handige  truc  toe  in  de  opdeling  van  de  ruimte  op  de   begane  grond.  De  werken  van  Matisse  in  de  vaste  collectie  waren  met  subtiele  gele  lijnen   die  vanaf  het  plafond  liepen  gemarkeerd.  Hetzelfde  geel  werd  geïntroduceerd  in  de   openingshal,  en  kwam  terug  in  de  doorgangen  tussen  de  verschillende  museumzalen,   alsook  op  de  eerder  genoemde  trap.  Op  de  bovenverdieping  zijn  de  lijntjes  echter  korter   en  zitten  ze  dichter  bij  het  plafond.  Volgens  Schmalgemeijer  is  dit  gedaan  omdat  

moderne  werken  zonder  lijsten,  kleuren  om  zich  heen  niet  kunnen  verdragen.  Daarom   zijn  de  muren  ook  wit:    

 

Wanneer  deze  lijntjes  langer  zouden  zijn,  of  als  je  de  muren  een  kleur  geeft,  dan  gaat  dit   werken  met  het  kunstwerk,  dan  lijkt  het  er  bij  te  horen.  Werken  als  die  van  Van  Gogh  zijn   bedoeld  als  versiering  van  de  ruimte,  de  cut-­outs  van  Matisse  en  moderne  kunst  in  het   algemeen  gaan  iets  aan  met  de  ruimte,  hebben  veel  ruimte  nodig,  en  die  moet  je  ze  ook   geven.139    

 

    Naast  het  leidende  geel  waren  de  muren  Sandbergwit.  De  neutraliteit  wordt  in   het  Stedelijk  als  een  duidelijke  identiteitsvormer  gezien  en  volhardend  toegepast.  Deze   neutraliteit  is  terug  te  zien  in  de  verlichting  en  in  de  vitrines  met  kazuifels.  De  esthetiek                                                                                                                  

en  sacraliteit  van  de  objecten  en  niet  de  historische  context  of  significantie  van  de   werken  werden  hierdoor  benadrukt.  Het  museum  presenteert  het  als  tijdloze  objecten.   Volgens  Bart  Rutten  is  het  neutrale  beginpunt  in  het  Stedelijk  altijd  wit,  “Maar  als  er  een   tentoonstelling  is  die  zich  goed  leent  voor  pimpelpaarse  muren,  dan  zullen  we  dat  zeker   doen.”140  Matisse  zelf  zag  het  onderscheid  tussen  gebruiksvoorwerpen  en  kunst  ook  

niet.  Dit  rechtvaardigt  volgens  het  museum  het  tonen  van  de  kazuifel  als  kunst   (afbeelding  26).  Ook  heeft  dit  onderscheid  in  het  museum  nooit  echt  bestaan.  In  de   komende  vernieuwing  van  de  vaste  collectie  zullen  deze  dan  ook  weer  door  elkaar   getoond  worden.141  

    De  ruimtes  op  de  benedenverdieping  zijn  door  Benthem  Crouwel  teruggebracht   naar  het  formaat  dat  architect  Weissman  meer  dan  een  eeuw  geleden  ontwierp.  De   ruimtes  verschillen  in  grootte,  maar  door  de  ruimte  tussen  de  werken  en  de  witte  muren   wordt  een  soort  aura  rondom  de  schilderijen  gecreëerd.  De  bovenzalen  van  de  expositie   zijn  veel  weidser,  waardoor  de  schilderijen  lijken  te  zweven  in  het  overdonderende  wit   (afbeelding  27).  Deze  werken  waren  ook  groter,  en  de  periode  dat  Matisse  gelovig  was  –   aan  het  eind  van  zijn  leven  -­‐  werd  hier  besproken.  Deze  werken  werden  samen  met   werken  uit  het  abstract  expressionisme  en  de  periode  van  de  white  cube  getoond.  Het   geheel  gaf  deze  zalen  hierdoor  een  sacraliteit.  Het  vormde  ook  de  afsluiter  van  de   tentoonstelling.  

                                                                                                               

140  Rutten,  2016.  

 

  Afbeelding  26.  Vitrine  met  kavuizels  in  de  tentoonstelling  de  Oase  van  matisse.  

 

 

Afbeelding  27.  Een  Matisse  en  schilderij  van  Mark  Rothko  naast  elkaar  gepresenteerd.

 

                             

De  tentoonstelling  was  gebaseerd  op  een  concept.  De  werken  van  Matisse  werden   chronologisch  gepresenteerd  en  naast  de  werken  uit  de  collectie  van  het  Stedelijk   gepresenteerd  om  soms  een  tijdsbeeld  te  geven  en  anders  crosslinks  te  stimuleren,  zoals   die  al  door  Fuchs  in  diens  Couplettentoonstellingen  werden  gemaakt.  Daarnaast  werden   de  werken  soms  ook  op  thema  gepresenteerd.  Het  kan  als  verwijzing  naar  het  verleden   worden  gezien.  De  tentoonstelling  had  weinig  tekst  en  die  werd  klein  gepresenteerd,  op   grote  afstand  van  de  werken.  De  tentoonstelling  leek  te  willen  zeggen  dat  de  werken  van   Matisse  altijd  hebben  geïnspireerd,  in  alle  tijden  relevant  zijn  geweest  en  dat  zij  voor   zichzelf  kunnen  spreken.  De  tekst  werd  geschreven  door  de  curatorial  staff,  die  werd   aangepast  door  de  educatieafdeling.  Een  boekje  begeleidde  de  tentoonstelling.142  

                     Interactie  werd  niet  gestimuleerd  in  de  tentoonstelling.  De  tentoonstelling  was   zeer  sec.  De  boodschap  leek  dat  deze  kunst  voor  zichzelf  kon  spreken.  Het  aantal  

tentoonstellingsmiddelen  was  klein.  Volgens  Schmalgemeijer  is  dit  een  keuze.  De  nadruk   lag  op  schilderijen  en  werk  op  papier.  De  gewaden  en  glas-­‐in-­‐loodramen  kregen  

dezelfde  artistieke  waarde  toebedeeld.  Met  name  de  artistieke  waarde  was  van  belang.   Contextualisering  werd  gedaan  door  het  in  relatie  tonen  met  andere  werken,  maar  deze   relatie  werd  –  in  de  traditie  van  Fuchs  –  vaak  niet  geëxpliceerd.  

Tentoonstellingsmiddelen  als  het  palet  van  de  kunstenaar,  of  kleurstalen  die  deze   gebruikte  werden  volgens  Bart  Rutten  expliciet  niet  getoond:    

 

Ik  vind  dat  een  vals  sentiment.  Dat  gaat  over  een  historische  sensatie,  die  niet  per  se  in   dienst  staat  van  de  esthetische  sensatie  en  die  moet  altijd  lijdend  zijn.  Van  mij  mag  het,   maar  dan  in  een  educatieve  setting,  of  in  een  bijruimte  met  een  film.  Maar  nooit  in  een   zelfde  positie,  op  een  zelfde  podium  als  de  kunst.143  

 

Wel  waren  er  twee  video’s  te  zien,  maar  met  name  omdat  deze  in  het  onderzoek  dat  de   Tate  en  het  MoMA  hebben  gedaan  werden  herontdekt.  De  video  op  de  begane  grond   werd  gekozen  om  de  afwezigheid  van  vroege  tekeningen  aan  te  vullen.  

                         De  tentoonstelling  kan  gezien  worden  als  een  succes.  De  recensies  waren  

                                                                                                               

142  Rutten,  2016.  

onverdeeld  positief144.  Daarnaast  was  het  de  best  bezochte  tentoonstelling  in  het  

Stedelijk  ooit  (360.000  bezoekers),  in  een  jaar  waarin  het  Stedelijk  Museum  8  %  minder   bezoekers  trok  dan  het  voorgaande.145  De  bezoekers  wisten  hun  weg  naar  de  

tentoonstelling  te  vinden.  Het  was  een  blockbuster.      

Analyse

   

Het  hybride  museumscript  is  te  herkennen  in  de  Matisse  tentoonstelling.  De  vormgeving   wordt  benadrukt  door  het  gebruik  van  geel.  Er  wordt  duidelijk  vanuit  de  looproute  van   de  bezoeker  gedacht.  Er  wordt  ook    terugverwezen  naar  presentatiemethoden  uit  het   verleden,  zoals  de  methode  Fuchs.  Daarnaast  zijn  bepaalde  aspecten  van  het  onzichtbare   museumscript  te  ontdekken.  De  ongemedieerde  ervaring  met  het  kunstwerk  is  te  zien  in   de  neutrale  ruimtes,  met  name  op  de  bovenverdieping,  iets  wat  door  Bart  Rutten  ook   benadrukt  wordt.  

                                 Deze  neutrale  vormgeving  is  duidelijk  een  deel  van  de  identiteit  van  het   gebouw  en  waarvoor  het  museum  volgens  de  commissie  CTSM  staat.  Het  

blockbustergehalte  van  de  tentoonstelling  sluit  aan  bij  de  doelstelling  dat  het  museum   voor  iedereen  is.  De  tegenstrijdigheid  in  de  identiteit,  het  museum  richt  zich  ook  op  een   publiek  van  kunstkenners,  is  ook  in  de  tentoonstelling  te  zien.  De  objecten  worden  op   een  neutrale  manier  gepresenteerd,  zonder  veel  toelichting  en  met  crossverwijzingen  in   de  traditie  van  Fuchs,  die  een  gespecialiseerd  publiek  zullen  aanspreken.  Zo  ontstaan  er   verschillende  lagen  in  de  tentoonstelling  die  het  voor  een  gevarieerd  publiek  

aantrekkelijk  maken.