Kosovo
Inhoudsanalyse: subjectiviteit
Future Express, Rob Hof. Uitzenddatum: 24 juni 2010 - NCRV
Documentaire vorm (combinatie mogelijk): a) Poëtisch
b) Beschrijvend
Rob Hof filmt en legt door middel van een voice-over uit wie de personen zijn en wat de geschiedenis is van de locaties.
c) Observerend d) Participerend e) Reflexief f) Performatief
3. Het doel van de serie:
a) Vastleggen, openbaren (aan anderen) of behouden b) Overtuigen van een standpunt
c) Analyseren of bevragen
In deze aflevering refereert Rob Hof naar de situatie twintig jaar geleden. Hoe hij zich in dezelfde trein bevond. Hij vergelijkt de situatie van toen met de situatie nu. Hij bevraagt wat er is veranderd.
d) Uitdrukken (van een gevoel of gedachte) e) Anders: Namelijk:
4. Wordt er gebruik gemaakt van interviews? a) Ja 5. Is er een verteller? a) Ja b) Nee 6. Is de verteller zichtbaar? a) Ja b) Nee Subjectiviteit/objectiviteit
7. In de serie wordt er een vraag gesteld die beantwoord moet worden a) Ja
b) Nee (ga door naar vraag 9)
8. Van wie is de vraag afkomstig? a) Uit de ervaring van de verteller b) Vanuit het publiek
c) Vanuit een derde partij (de verteller krijgt bijvoorbeeld de opdracht iets uit te zoeken)
d) Anders, namelijk
9. De verteller refereert aan een persoonlijke ervaring a) Ja
b) Nee (door naar vraag 11)
10. Hoe vaak gebeurt dit?
a) 1-2 keer b) 3-4 keer c) 5-6 keer d) > 6 keer
11. Wanneer gebeurt dit? a) In de voice-over b) In de stand-ups c) Anders, namelijk:
12. De verteller scheidt waarden van feiten a) Ja
b) Nee
13. De verteller geeft een voorkeur aan voor waarden a) Ja
b) Nee
14. Aan welke waarden wordt de voorkeur gegeven?
a) Waarden voortkomend uit levensovertuiging (religie, politieke overtuiging) b) Waarden met een duidelijk Westerse basis (op basis van sekse, religie) c) Niet-Westerse waarden (poligamie, sharia)
d) Anders, namelijk:
15. De verteller bekritiseert waarden a) Ja
b) Nee
16. Welke waarden worden bekritiseerd?
a) Waarden voortkomend uit levensovertuiging (religie, politieke overtuiging) b) Waarden met een duidelijk Westerse basis (op basis van sekse, religie) c) Niet-Westerse waarden (poligamie, sharia)
d) Anders, namelijk:
17. De verteller geeft inzicht in zijn/haar emoties a) Ja
b) Nee
18. Hoe gebeurt dit?
19. Is er sprake van een tegenstelling van personen? a) Ja, namelijk Serviërs tegenover Albaniërs b) Nee
20. Hoe reageert de journalist daarop? a) De journalist kiest een kant b) De journalist is neutraal
c) De journalist twijfelt tussen de verschillende kanten d) Anders, namelijk
21. De journalist vertegenwoordigt naast zichzelf ook een andere partij a) Ja, namelijk
b) Nee
22. De journalist geeft een waardeoordelen over een persoon of groep a) Ja
b) Nee
23. Wie wordt beoordeeld? a) Een geïnterviewde b) De interviewer zelf
c) Een overheid of bovengestelde d) Anders, namelijk
Transcript
Tijd Locatie Tekst
0.49 Voice-over Het station van Skopje, de hoofdstad van Macedonië.
Tweemaal per dag vertrekt vanaf hier een trein naar Kosovo. Samen met mijn zoon Erik, ga ik deze reis maken. Jarenlang reed er echter geen trein op dit traject. Kosovo was verwikkeld in een bloedige oorlog tussen de Albanese meerderheid en de
Servische minderheid van de bevolking. Twintig jaar geleden zat ik in dezelfde trein. De Serviërs die ik ontmoete, vertelden mij afschuwelijke verhalen. Hoe hun Albanese buren vrouwen verkrachtten en klein kinderen vermoorden. Van de Albanezen hoorde ik heel andere verhalen. Hoe ze onderdrukt en
vernederd werden door de Serviërs. En dat ze hun eigen taal niet meer mochten spreken.
3.48 Voice-over Macedonische pascontrole. Nog even en we zijn in
Kosovo. Eind jaren tachtig begon hier het conflict wat zou leiden tot het definitieve uiteenvallen van de republiek Joegoslavië. In 1999 begon het Servische leger samen met politie en paramilitairen op grote schaal met de verdrijving en uitroeiing van alle Albanezen in Kosovo. Het deed denken aan de systematische uitroeiing van de Joden in Nazi- Duitsland. Kosovo moest Servisch worden. Mensen werden uit hun huizen gejaagd. Vanuit Pristina, de hoofdstad van Kosovo, reden treinen volgepakt met vluchtelingen af en aan naar de grens van
Macedonië. Honderduizenden Albanezen werden gedeporteerd naar omringende buurlanden.
4.55 Voice-over De grens van Kosovo. Internationaal gezien was er
weinig aandacht voor de strijd in dit land. Uiteindelijk kreeg de wereld genoeg van al het geweld. De NAVO begon met het bombarderen van Servische stellingen. De Serviërs trokken zich terug en er kwam een einde aan de oorlog. Kosovo is sinds vorig jaar onafhankelijk en is daarmee de jongste staat Europa. De Ambassadeur van de Verenigde Staten die tien jaar gelden de wereld aanspoorde om in te grijpen, wordt hier als held vereerd.
Aflevering 6
10.36 Voice-over Fatlume en haar vriend Ersin overleefden de oorlog
door samen met duizenden andere Albanezen de bergen in te vluchten. Ook hier was je niet altijd veilig voor de bombardementen. Maar nu is de oorlog voorbij. Fatlume studeert aan het
conservatorium en wil verder in de muziek. Ersin leidt een succesvolle theatergroep.
24.48 Voice-over Toen NAVO-vliegtuigen militaire doelen in Kosovo
en Servië bestookten, klonk er gejuich in de
hoofdstad Pristina. Met ieder jachtvliegtuig kwam de bevrijding een stap dichterbij. Grote reclameborden langs de weg bedanken de legermacht van de NAVO, die sinds het eind van de oorlog in Kosovo is
gestationeerd. Bill Clinton en Barack Obama worden hier geëerd als vaders van de nieuwe staat. Maar niet iedereen is blij met de onafhankelijkheid. De
Servische minderheid voelt zich beroofd van haar land. Ze wonen in enclaves waar ze de droom van een Servische staat in leven houden. De
internationale vredesmacht probeert nieuwe
conflicten te voorkomen. De jeugd van Pristina houdt zich daar niet mee bezig. Zij hebben andere dingen aan hun hoofd. Kosovo is nu ook van hen.
33.45 Voice-over Het eindstation is in zicht. De verschrikkingen van de
oorlog zijn voorbij. Je hoeft in Kosovo niet meer te verbergen dat je Albanees bent. Je mag weer trots zijn op je afkomst. En je mag weer reizen. Albanezen reizen massaal. maar de Servische minderheid, mijdt de trein.