• No results found

T1CSITIG-JABIG LEYM ES HüYSHO«t

G| vraejjt (nadien ik ben van mynen Staet getreden) Hoe dat ik mynen tyd bier buyten kan besteden?

Eu mits geen wigtig ambt myn zinnen meer belast, Hoe niy bet ledig zyn en buytenleven past?

Wela'en ik ben bercyd u rcgt bekend te maken Wat biir myu wezen is tot aen de minste zaken; .

. Kom boort dan, wacrde neef, wat ik op beden doe Tot ia myii' kamer zelfs, tot in myu bedde toe.

Ik door Gods etgen sT"'ist ontlast van groute zake», Lset uu tot myu gemoed geen afgunst meer genaken,

Ik wensen bun veel gebiks, die God in boogbeyd stelt, Kn daer en is geen uyd, die my de zinnen kwelt.

•Al wat den Staet belangt, dat beb ik laten varen, Nu bezig maer alleen omtrent myn oude jaren,

En scboon myn kleyn geboUw voor ieder open stond, Ik vreeze geen geklap ook van een lastermond.

Ik leef bier on vermomd en kan ook wel gedoogen, UfitArgus my beleert, al bad liy duvzend oogen;

Vv ant mits ik ben getroost dat Gou myn we^en tiat, Zuo pas ik op de klap van booze tongen niet.

Al wner myn Imys gebouwd (of na de kunst geblazen), Van fyn venectsuh gebak of cbristalyne glazen,

'llt liet «en ieder toe te komen bier omtrent, Om dat myu gansch bedryf hcm magte zyn bekent, Wie slimme ranken broed en kan geen zom'e dragen, Maer in de zwarte nacbt daer vindt by zyn bebagen ;

Ilueii uat is 't of de mensch de wereld scboon bedriegt^

Daer is iets binnen ons dat uoovt zyn meester liegt, d Zicb bier iu bet woud met God te gaan vertraden, Hom eeren, bulde doen, en groeten mel gebeden

Door ootmoed in den geest, en dan nog bovendien, Uet keestig boomgewas, *yu scbepsel* aen te zien,

Bat M tent recht vrrrnaek, wie k»n het vergelyken Hrt al het groot heslag van aerdsche koniuj;rykeu'.'

Voorwaer het zoet J^peys dat uyf de velden ryit , Is UDI gelyk een hand, die nacr den Hemel vvyst : Maer al» ik na den geest tut Gode kom gmiaken,"

Dan cal myn evgen klcer my geenszins si-rlvk mnken, . Ik «preek de rykelu* van my» Verlosser aeu, Om met zyn reyn flewaed tot Gud te mogc.n gaen;

Eo alt ik dus gekleed my Goilc kom vertoouen, Zoo weet ik dat zyn gunst myn tVylP.n zal ver»choonen,

En even word ik dan in volle daed Beleert, Dat myn ootmoedig hert met zegen wederkeert.

A Wat ecu diepe vreugd komt in de ziel gerezen, Ab ik maer iets ontvang ny t dat oneyndig wezen, l

Als my de minste streel van Godes heyl genaekt.

Dan schynt het dat de geest tot aen den Hemel raekt.

Wie word er niet verrukt, als God henf komt venchynen, By dunkt dat ik terstond de wereld zie verdwvoen,

Myn geest, iodienze kop, en dat het doenlyk wner, Die zou het aerdsehe deel verhe(Fr<i nevens hacr.

Maer dat is al te lomp, en heeft te grove leden, Want schoon ik anders wil , zoo helt het na heneden,

Ziet daer pns zoet gepeys verdwenen in de lucbt, Dacrom ik menigmael teu haogsteu hen heducht.

Ziet alf er iemand reyst en komt io haest gereden, . Of naer een machtig slot, of wydherpemde steden,

Die ziet veel zeldzaem werk en menig vreemd geul , Dan op een stevlen herg. dan in een ejfen dal,

Zyn weg is menigmael in hoogten zoo gerezen, l Dat hy schyot hy de stad , ja hoven haft te wezen ,

Zoo dal hy soailyds denkt dat al haer schoon gehouw, Met al het deftig werk tot hem genaken wouw, Maer naer een korten stond zoo kan n dit geschieden, Dal al het schoon gezicht schyni van hem wrg te vlieden, •

Een takje van een hoom , of maer een enkel hlad, Ontneemt hem het gezicht ook van een groote stad.

Bylaetaf, lieve ziel, van uw weemoedig treuren, Die na den Hemel reyst kan even dit gehenren,

By wylea stygt de mensen tot 100 verheven geest, Dat by geen oleeke dood, geen hel of duyvel vree»t, . Dat hy teu vollen smack de vrucht van zyu geheden, Ja gauich den Hemel ziet, als in zyn volle leden ,

Maer als dat Hemels- vuer daer na in ons vervriral, Zoo vind men dat de geest zyn eerste kragt verlit&t.

Eygaet niet, lievf Hel , met zoo hezwaerde zinnen, ' Gy stilt teus «oor gewis aw iqadea overwinnen ,

./.— 5

-•••' ' . .s

Steil, steil lo Christi Bloed, stelt n w vertrouwen vaft, ' Nadien het hcv lig Zaed in n gedurig watt.

Een heeft zeer wel gezevd : God heeft twee groote hoeken, Daer veel te vinden ii voor die inanr willen zoeken ,

En (na my n oordeel draegt) het U een deftig man , DieÜKic ichriften leicst en wel gehruykenkan.

Het eerst is 't Heylig Wourd, het tweede Godcs Werken, Da«r in dat ieder mensch veel wonde rs kaa tiemerken ;

Want zoo hethey gelvk mrj. oordeel word hedacht, Heleen leert zynen; Wil,'hel tweede zvne Macht.

Al wat God heeft gezeyd, al wat hy heeft geschapen, Daer is van iedereen veel voordeels uyt te rapen ,

Zyn Wil ia in de Sohrift gelaten acn deu mensch.

En die hetreglgehruvkt die vind er herten wensuh.

Dr wereld heeft (yustaeu en vry niet weynig jaren, D»t onder Godet volk geen schrifi of hoeken, waren,

Het veld dat was haer school en in bel jeugdig gras, Zoo vond men dat het volk de groote Schepper las, Be hloemen in den tnyn geplant op nette reken,

De faoomen in het woud en alle krnydeu preken , 1 Daplanten in den hof en al het jeugdig kruyd,

Die spreken tot den mensch al slaen ze geen geluyd.

Trad Isaac niet ia 't woud. en ging d ier overleggen Wat al het hoom gewas, wat al de kruyden zeggen ?

Dat is hoe God zyn magt en hooge wysheyd tuont, Als hy het woeste veld mei schoone hloemen kroont.

En dat hem 't zoet gepeys niet kwaelyk is hekomen, . Djenl hier uyt (na my dunkt) te werden afgeuonieQ, < i

'Dat ('t wyl hy 't veld hetreed en op deu Schepper dacat) Hem ia de schoonste maegd Hehecca t'huys gehragt.

Nu wil i k u voor eerst ook dit te kennen geven, Dat ik een dag hemerk gelyk ons gantsche leven ,

Ziet dit kan uyt •!.• daed geduerig zyn geleert,

^ Uns tyd is als een dag die dikmauls wederkeert, Gaet over dil geheym den ouden Jaeoh (a) vrageu, . Die noemt zyn gansohen lyd alleen aaer wey .ii|; dagen,

En Hoyses naderhand die houd dien eyg<.u voet,

£n leert dat ieder mensch ook zoo gevoelen m 'et.

De heste oyffer koust die leert ons dagen tellen (h) Om op een vasten grond iya voet te mogen stelten ,

(a) De woorden van den AerdsvanVr Jaeob van Pharao,

»vu dece : JFeynig en hoot tyn myue dagen. ÜE». C. 47 v. }.

.(h) Ps. 90. v. 12. Leert oos «nze dagen tollen, on dat wy * i -•« wy» hert mogen hekomen.

/

— 6 —

Ben horder di* gestaag iyn schapen overteld , En zal niet ligt een schaep verliezen op het veld , Ey l wat is toch de tyd , die gy en ik heleven ? Die word gehkeen mist ia haesten Weg gedreven,*

't Is als een kleyne tak, die eer de klokke slact Zich menigmael verheft en dikraaels hooren laet.

En ziet dit kfeyn getal van onze korte dagen , Dat word (gelyk men zegt) hy manden uvtgedragen,

Want schoon het is een ding, het dierste dat men vind Men laet het henen gaen gelyk een schrale wind , Ons tyd word veel verkwist met jokken, spe'^n, praten, Daernauw ccn nru tyds voor God en word gelaten',

Ziet wat verslint de jn;;t , de kaeit een dohhel steen , ' En al dat tyd verliest is schier nu als gemeen.

Hrt waer een nuttig ding, ons dagen uyt te koopen, (o) Als met een lossen toom on» tyd te laten loopeu.

't Is ieder een hekent, hoe ras orts jaren gaen,

Ka 't paerd dat vaerdig loojit eri huer'tïnen niet teslaen.

Tydkwistiujj , lieve ziel, die is vooral te schroomi:», 'Want dat in haest vergact dient waer te zyu genomen.

6 God doe my de gunst, dat ik niet eencn dag Ten dienste van het vleesch of wereld spullen mag.

Liet uny nooyt ledig zyn om Lier te liggen woelen, Maer geeft dat ik gestarg n* liefde mag gevoelen.

Geeft dat myn oog, en oor, en tong cu innig herr, Van uwen reynen geest altyd gedreven vrert. . Al hen ik zonder staet, 'k en wil niet ledig weten, Dat hetft de wyste vorst en niemand ooy t geprezen , (h)

Het water krygt een stank , wanneer het stille staet.;

Et als het yzcr rust, zoo roest het met er daed. .' "

W.y zyna! schuldenaars, van dit kort wylig leven Aen God, die eerst de tyd zyn oorsprong heeft gegeven t

Wieooyteen dagmishrüvkt, die neemt een kivaedeu voet, Maer die er een verliest, die is een k wiste goed.

,'t Is nut (na myn hegryp) vïior d'e op aerdsn leven , Dat ieder dag zyn werk hy ons word toegeschreven,

En dat men oversla wat ieder start te doen, Of hinnen in hut huys of huyteu in hetgroen.

(0) Ephes. C. 5, v. 10. Den tyd uytkoopende terwyl do dagen hoos syn. ,

(1) Prov. 6, v. 6. Gaet tot de mieren 'gy luyaerd, en w'ord wys. Hoe lang zult gv nederlig#en,? Wauneet zult gy vao

uwen slacp •

t l

MORGENDSTOND.

/ *

Wanneer omtrent den dag de slaep my gaet begerta,

,0f dat ik heter acht) van my is weggedreven 7 \ Zoo dat ik wederom van nieuws een mensche hen Üii' •« •

*.n Godes cygen Gunst en goeden Geest heken :

Dan is 't dat ik voor eerst in myn gedachten hrenffe ' •' En mets van aerdsch hedryf daer in of onder menee

Ik geve grooten dank aen God myn hoogste goed "

Van dat hy in den nacht myn leven heeft hehoed lier hy komt myn {yehed, dat God my wil hewaren

>en dag die nu hegint en nog aenstaende jaren,

En als ik na den slaep aldus myn zaken doe, ", r;

Den dag die snaekt er na tot aen den avond to«- >Y , tas is myn vast hesluyt, dat ik tot aller.stonden

,al myden ook den schyn van alle slimme zonden» . • \ ' En darer niet met al hy my zal zyn gewaegd, ' Daer over ik aen God geeft raed en heh gejraegd. ' ' - ' ; k leere dez« pligt in onze groene klingen,

>aer hoor ik met den dag de kleynste vogels zmgen.

Tot lof van d.e h»er schiep («). Ik zie het jeugdig krnyd.

Dat voeld den koelen dauw en roept den hemel uy*. . k zie hoe met de zon. de hloemen haer ontluvken, 10 ffloeyen als kocael te voren dorre struyken,

d God'ik heh herouw dat ik niet dankhaer hen Gelyk het minste dibg dat ik op aerden ken. ' en gaf het eersteling van allerhande heesten («

l, tot een pfferw«rk, ó Vader aller Geesten!

Ik wil dat d'eersrt vonk die uyt myne ziel rvst

B magtig Hemel- Vorst, met ootmoed eer hei «{, '' y geeft de stille nacht, op dat wy mogen rusten, M

yzenddeguldezon,diegeeftont nieuwe lusten, -Kn wat er vnor een heyl komt zygen op het land ' '• ' .

ftyst uyt de milJe hron van uwe vaderhand.

«nu toteenig werk deleden «ytie strekken, 11 ik geen pragtig kleed om my te mogen dekken . JBen ioeft geen ryk ge waed hezonder op het land . Geen spel of naeldewerk alwaer men hoomei» plant

,,J, '**' . V • 4

(a) Gen. C. 1. v. 21.

r-)P».104T20.GyheschJktdedny»ierni»,enlietwordn«6kt,

tk l»et bet titstig volk en alle Venu» dieren Ha er to yen na de kunst en al de leden tieren ,

ttaer die een man geiykt en zoo wilt tyn gcnaemt ,..

"TBn dient geun ander dragt ak die een man betaAit.

ïenkleeding zonder pragt, een buy» met Inge muren, Is dienstig, op' bet land . en kan ook lange duren , _ . Hen leeft, bier voor bem zelfs en na zyn evgen zin»

Dat toorregt beeft voor allwtbuy ten-Ie» ei» in.