• No results found

Bijlage A: Algemene analysemodellen en onderzoekstabellen

Bijlage 2: Onderzoekstabel sequentiële analyse

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit

(wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

Bijlage 3: Onderzoekstabel eerste deelfase formele analyse

Nummer Sequentie Mise-en-

scène

(Foto)- grafische

aspecten

Kadrering Perspectief Camera-

beweging Decor en setting Costum- ering Gezichtsuit- drukking Handeling/ beweging Belichting Binnen of buiten beeld Positie personage Camera- hoek Camera- afstand Camera wordt verplaatst Camera beweegt op zijn plaats

Bijlage 4: Onderzoekstabel tweede deelfase formele analyse

Nummer Sequentie Stereotypen Genrekenmerken

Rollen in de private en publieke sfeer Klassieke man- vrouwdichotomieën Postfeministische superwoman Raciale en seksuele heterogeniteit Aard en oplossing van misdaadzaken Geweld

Rollen van held, dader en slachtoffer

Bijlage 6: Onderzoekstabel kwalitatieve analyse van ideeën en ideologische inhoud

Nummer Sequentie Niveau &

context

Waarden Descripties Prescripties

Rollen in de private en publieke sfeer Mannelijke en vrouwelijke seksualiteit Neoliberaal discours De verhouding tussen feminisme en vrouwelijkheid Tikkende biologische klok Gendergelijk- heid Verkrachtings- mythes Rollen in de private en publieke sfeer Mannelijke en vrouwelijke seksualiteit Neoliberaal discours De verhouding tussen feminisme en vrouwelijkheid Tikkende biologische klok Gendergelijk- heid Verkrachtings- mythes Rollen in de private en publieke sfeer Mannelijke en vrouwelijke seksualiteit Neoliberaal discours De verhouding tussen feminisme en vrouwelijkheid Tikkende biologische klok Gendergelijk- heid Verkrachtings- mythes

Bijlage B: Sequentiële analyse onderzoekstabellen

Liar

Aflevering 1: The Date

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit

(wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

1 02:54-05:06 Andrews auto en Stour Park Secondary School buitenkant Tegenwoordige tijd, ochtend

Andrew komt aangereden in zijn luxueuze Maserati om zijn zoon Luke aan de middelbare school af te zetten. In de auto stelt A voor om die avond thuis samen tv te kijken, maar Lu weigert omdat hij vindt dat zijn vader te weinig uitgaat. Lu stapt uit en vergeet zijn sportzak waardoor A hem achternagaat om die aan hem te geven. Lu bedankt hem niet, dus doet A dat in zijn plaats. Laura is lerares Engels op de school, heeft hun conversatie opgevangen en maakt hierover een humoristische

opmerking terwijl ze van bij haar auto komt aangestapt. Via L’s zus Katy die in hetzelfde ziekenhuis werkt als A, weet hij dat L juist gebroken heeft met haar vriend Tom. Nu ze vrijgezel is, vraagt hij haar om iets te gaan drinken, maar zij twijfelt.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

2 05:08-05:39 Stour Park Secondary School leraarskamer Tegenwoordige tijd, ochtend

Laura praat in de zetel met een mannelijke collega-leerkracht met een donkerdere huidskleur over de situatie met Andrew. Hij moedigt haar aan om met A op date te gaan, want A is een chirurg met een dure sportwagen. L blokt dat onderwerp af en vertelt dat haar ex Tom die ochtend op haar appartement zijn laatste spullen kwam halen. De collega geeft zijn

ongezouten mening over haar relatie met T die volgens hem altijd

gedoemd was om te falen.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit

(wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

3 06:28-07:36 Stour Park Secondary School leraarskamer en buiten het ziekenhuis waar Katy werkt Tegenwoordige tijd, middag

Laura zit na een les Engels opnieuw in de leraarskamer en wordt opgebeld door haar zus Katy. Ook zij spoort L aan om op date te gaan met Andrew en zich te settelen. K pusht L om hem te sms’en en L laat zich uiteindelijk overtuigen. K stuurt zijn gsm-nummer door en L initieert de date.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

4 08:34-09:36 Laura’s appartement: badkamer en slaapkamer Tegenwoordige tijd, avond

Laura is aan het douchen. Haar kleren en lingerie voor de date met Andrew die avond liggen klaar op bed. Daarna drinkt ze half aangekleed een glas wijn, en terwijl ze met Katy belt, kamt ze haar haren en brengt ze haar make-up aan. Ten slotte doet ze haar blouse en schoenen aan en bestelt ze met haar gsm een taxi.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit

(wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

5 13:41-14:33 Katy’s auto Tegenwoordige

tijd, de ochtend na de date

Laura en Katy zitten voor K’s huis in L’s geparkeerde auto. L vertelt in tranen hoe ze zich enkel flitsen herinnert van de date van gisteren. K wijt de black-out aan overmatige alcoholconsumptie, maar L spreekt dat tegen. L suggereert een

verkrachting, want ze wilde niet met Andrew naar bed. K is kritisch en vraagt of ze zich wel voldoende heeft verzet tegen A. L weet het niet zeker.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

6 16:04-18:28 Ziekenhuis voor forensisch onderzoek Tegenwoordige tijd, de ochtend na de date

Een medewerkster van het ziekenhuis begeleidt Laura en Katy naar de wachtkamer. Daar maken ze kennis met forensisch onderzoekster Julia, die een donkere huidskleur heeft. Terwijl de onderzoekskamer wordt klaargemaakt, leest L de posters over verkrachting die aan de muur hangen en K knuffelt haar. In de

onderzoekskamer krijgt L van de onderzoeksters uitleg over wat ze moet doen. Ze kleedt zich uit achter een ziekenhuisgordijn en doet een doorzichtig ziekenhuishemdje aan. Haar ondergoed, sokken, broek en bovenkleding verdwijnen in een ‘evidence bag’. J stelt voor om na het onderzoek en de drugstest een verklaring af te leggen bij de politie. K ijsbeert ondertussen door de wachtkamer. J bestudeert L’s arm, kijkt onder haar nagels en neemt een DNA-staal af door langs de

binnenkant haar wang te schrapen met een wisser. L’s ogen zijn

bloeddoorlopen en ze huilt tijdens het onderzoek.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

7 29:23-29:57 Slaapkamer in Katy’s huis en badkamer in Andrews huis Tegenwoordige tijd, ochtend + flashback avond van de date in Laura’s appartement

Laura verblijft na de verkrachting tijdelijk in Katy’s huis. Ze staat voor de spiegel en wil mascara

aanbrengen, maar na een flashback naar haar opmaakritueel van de vorige avond stopt ze abrupt. Op dat moment verspringt het beeld naar Andrew die net uit de douche komt. Hij kijkt naar zichzelf in de badkamerspiegel en is halfnaakt. Zijn bovenlichaam is ontbloot, maar de rest van zijn lichaam zit in een handdoek gewikkeld. Hij zucht en wrijft door zijn haren.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

8 35:30-36:31 Café The

Waverley Arms

Tegenwoordige tijd, avond

Laura heeft afgesproken met haar ex Tom en hij is al op de hoogte van haar situatie. T kijkt haar empathisch aan, maar L wil niet dat hij haar als slachtoffer behandelt. Aangezien T zelf een politieagent is, wil L van hem horen of de politie iets aan haar zaak gaat doen. L zegt dat Andrew haar kwam opzoeken op school en dat hij heel overtuigend zwoer dat hij haar niet verkracht had. T stelt dat de wet aan L’s kant staat, maar L zegt dat ze geen bewijzen heeft, dat zij A binnenliet in haar appartement en dat de politie haar niet zal geloven omdat ze vroeger medicatie nam. T zegt dat alles goedkomt, maar L is emotioneel. Als L aanstalten maakt om te

vertrekken, dringt T erop aan om haar naar huis te brengen, maar L weigert zijn hulp vastberaden.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

9 39:00-42:11 Woonkamer in

Katy’s huis

Tegenwoordige tijd, ochtend

Na Laura’s verklaring en Andrew’s verhoor komen een vrouwelijke en mannelijke politie-inspecteur, detective inspector Vanessa Harmon en detective sergeant Rory Maxwell, L opzoeken om haar te ondervragen. VH heeft een donkerdere huidskleur en een hogere rang dan RM. Ze zeggen dat A op borgtocht is vrijgelaten en dat hij beweert dat de seksuele daad plaatsvond met wederzijdse toestemming. L ontkent dat en zegt dat ze hem vroeg om te stoppen. VH stelt dat de drugtest negatief was, en dat er geen (genitale) verwondingen zijn gevonden bij L of A. RM zegt dat getuigen en

camerabeelden aantonen hoe L en A samen lachend wegwandelen. VH vraagt of L probeerde te ontkomen, maar ze herinnert zich weinig, was in shock en kon niet bewegen. RM vraagt hoeveel ze zich niet herinnert, en VH vraagt hoeveel ze gedronken had. L ontkent dat ze dronken was en stelt dat ze zich glashelder herinnert hoe ze A vroeg om te stoppen. Ze is het beu om zich te moeten

verantwoorden tegenover de politie en zegt dat ze er die dag niet meer over wil praten. VH en RM

vertrekken, maar VH zegt dat ze het verhoor een andere keer moeten overdoen. L krijgt daarna een

ingeving als ze twee wijnglazen ziet staan.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

10 42:51-44:56 Laura’s appartement en een café op de zeedijk Tegenwoordige tijd, ochtend + flashback avond van de date in Laura’s appartement

Laura gaat haar appartement binnen, kijkt naar de

salontafel en ziet in een flashback voor zich hoe er twee wijnglazen op stonden op de avond van de date. Als ze naar de keuken stapt, ziet ze hoe de lichtjes van de vaatwasser branden. Ze opent het toestel en ziet de twee wijnglazen liggen. Daarna verspringt het beeld naar L en Katy die in een café zitten. L beweert dat Andrew de wijn inschonk en suggereert dat hij haar gedrogeerd heeft en daarna zijn sporen heeft uitgewist door de glazen in de vaatwasser te steken. Ze ziet dat als de verklaring voor haar passieve verweer en haar black-out. K weerlegt haar theorie met de negatieve drugstest, maar L stelt dat GHB (gamma hydroxybutyric acid) in de juiste dosis al na twaalf uur uit het bloed verdwenen is. Aangezien A een chirurg is, is hij hier ook van op de hoogte. L zegt echter dat de politie haar niet zal geloven en haar zal bestempelen als zottin door haar medische achtergrond.

Aflevering 2: I know you’re lying

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit

(wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

11 03:09-04:58 Buiten Katy’s

huis met zicht op zee

Tegenwoordige tijd, avond

Laura staat buiten een luchtje te scheppen en net als ze naar binnen wil gaan, belt Andrew haar op. A is boos omdat ze het

verkrachtingsverhaal op sociale media heeft gepost, waardoor zijn reputatie gevaar loopt en ook zijn familie het kan lezen. L brengt daar tegenin dat ze zijn misdaad niet gewoon kan verzwijgen of passief kan ondergaan, omdat hij haar lichaam heeft misbruikt. L zegt dat ze weet dat hij haar gedrogeerd heeft, maar A geeft zijn eigen draai aan het verhaal. L wil dat hij gestraft wordt, maar A blijft ontkennen, dus haakt ze in.

Daarom besluit ze om zelf actie te ondernemen.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

12 14:42-15:29 Moerasachtig

gebied om te kajakken

Tegenwoordige tijd, ochtend

Laura is alleen aan het kajakken in een weids landschap en uit enkele opgekropte gevoelens van na de verkrachting. Ze is in een emotioneel instabiele staat. Eerst heeft ze een woede-uitbarsting en schreeuwt ze haar onmacht uit. Daarna maakt de woede plaats voor verdriet en begint ze te huilen.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit

(wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

13 17:30-18:09 Andrews auto Tegenwoordige

tijd, middag

Andrew stapt in zijn auto en leest de reacties op Laura’s online post. Ze verdedigen L, maar bestempelen haar als machteloos slachtoffer. A wordt veroordeeld als “scumbag” en “monster” en is zichtbaar

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

14 18:58-20:23 Woonkamer van

Katy’s huis

Tegenwoordige tijd, avond

Ook Laura leest de online

commentaren van vreemden op haar verhaal en bij haar zijn ze eveneens negatief, want ze wordt niet geloofd. Zowel L als A worden puur op basis van hun uiterlijk beoordeeld, waarbij A als knap wordt

beschouwd, maar L niet: “He’s hot! No way this is real”, “Yeah, have you seen her though? Reckon she should be grateful”, “Looks like a slapper [slet] to me!!!” Katy komt de kamer binnen en zegt dat ze moet stoppen met de kritiek te lezen. L leest enkele posts voor: “She deserved it. She looks like slut”, “Guy she’s accusing is so much hotter than her, she’d be lucky.” K klapt L’s laptop toe en zegt dat ze de politie de tijd moet geven om de zaak op te lossen. Als K aan L voorstelt om even vrijaf te nemen van haar werk zegt L dat zij niet degene is die zich moet verstoppen.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

15 31:08-35:16 Andrews huis: woonkamer, badkamer en slaapkamer Tegenwoordige tijd, ochtend

Laura herinnerde zich na een flashback van de date dat Andrew haar vertelde dat hij een huissleutel bewaart onder een tuinkabouter. Via Katy weet L dat A niet thuis is omdat hij de hele dag in het

ziekenhuis werkt. Daarom beslist ze om op eigen houtje zijn huis binnen te dringen als amateurdetective. Als ze de trap wil oplopen, wordt ze bijna betrapt door de huishoudster die naar beneden komt en vertrekt. Hoewel ze zichtbaar geschrokken is, gaat ze door met haar plan en doorzoekt ze met haar mouw over hand zijn lades om geen

vingerafdrukken achter te laten. Het beeld verspringt echter naar A die onverwacht met zijn auto huiswaarts keert. L gaat naar boven en

doorzoekt zijn spiegelkast in de badkamer, de lades in de slaapkamer, en kijkt in de dozen onder het bed. Daar vindt ze een kistje waar een flesje in zit met een klein laagje doorzichtige vloeistof. Overtuigd dat het GHB is, is ze geschokt door de vondst, maar ze legt alles terug op zijn plaats en neemt het niet mee. Op dat moment komt A toe en omdat hij boven geluiden hoort, gaat hij kijken. L wordt dus opnieuw bijna betrapt,

maar kan het huis tijdig verlaten, terwijl A op bed gaat liggen.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit

(wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

16 35:22-37:22 Op de zeedijk Tegenwoordige

tijd, middag

Laura heeft met Tom afgesproken en vertelt over haar zoektocht in Andrews huis. T reageert

verontwaardigd, maar L verdedigt haar actie door te stellen dat ze zelf wel actie moest ondernemen omdat niemand A zomaar zal opsluiten. L vertelt over het flesje, maar T valt haar in de rede, omdat hij denkt dat ze het illegaal meegenomen heeft, en vingerafdrukken heeft

achtergelaten. L heeft hier echter allemaal aan gedacht en weet dat het flesje niet als bewijsmateriaal kan dienen als het gestolen wordt. Aangezien T politieagent is, wil L dat hij een huiszoeking regelt. T stelt echter dat de politie de officiële procedures moet volgen, waardoor er een huiszoekingsbevel nodig is en dus een goede reden, niet enkel L’s woord. L wil zich wreken op A, gebruikt emotionele chantage en smeekt T om haar te helpen.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

17 40:10-42:15 Woonkamer van

Katy’s huis

Tegenwoordige tijd, avond

De twee politie-inspecteurs komen Laura opzoeken, omdat Andrews huis na een anonieme tip uitgekamd werd door een drugsteam en hij hierover een klacht heeft ingediend bij hun baas. A denkt dat L erachter zit, omdat ze wist waar zijn

huissleutel was, maar ze ontkent. De politie vermoedt echter dat Tom ook in het complot zit en vraagt L om niet in de weg te lopen. RM vermeldt dat er twee voertuigen en zes politiemannen nodig waren voor de huiszoeking, wat hij als een verspilling van politiemiddelen beschouwt en hij dreigt met T’s ontslag. Ook VH vraagt haar om te stoppen en zegt dat L haar eigen grootste vijand is. Als L naar het resultaat van de huiszoeking vraagt, zegt VH dat er enkel een flesje met insuline werd gevonden. VH maant L nogmaals aan om de politie hun werk te laten doen.

Aflevering 3: White rabbit

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit

(wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

18 10:41-11:59 Buiten voor het politiebureau

Tegenwoordige tijd, ochtend

Andrew staat buiten te wachten op Dennis Walters, de ex-directeur van de vorige school waar Laura werkte en tegen wie ze een klacht indiende voor seksuele intimidatie. L trok de klacht echter in, omdat de stress en aandacht haar te veel werden, want ze nam toen antidepressiva. Hij komt na zijn verklaring in L’s nadeel samen met de politie-

inspecteurs aangestapt. A zegt tegen hen dat dit alles verandert en bestempelt L als een labiele vrouw die geen bewijzen heeft, enkel haar eigen woord. VH en RM willen hier niet op reageren omdat de zaak lopend is. A zet dit discours voort en beweert dat hij medelijden heeft met L omdat ze duidelijk nood heeft aan professionele bijstand. Als A en DW wegstappen stelt RM VH gerust door te zeggen dat L’s verleden niet relevant is in deze zaak. VH spreekt dit tegen, want het Centre of Policing and Security zal hierdoor anders naar de zaak kijken.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

19 15:06-15:58 Klaslokaal in

Stour Park Secondary School en op straat aan een taverne

Tegenwoordige tijd, middag

Laura belt op school met DW en vraagt waarom hij naar de politie is gestapt. DW bevindt zich op buiten op straat en vergelijkt Andrew met zichzelf: een fatsoenlijke en hardwerkende man die het slachtoffer geworden is van L’s woorden. L zegt dat ze de klacht tegen DW liet vallen, maar hij verwijt haar dat ze een ravage heeft aangericht. Hij verwijst

onrechtstreeks naar het huidige MeToo-tijdperk en stelt dat vrouwen enkel moeten zeggen dat een man hen aangeraakt heeft en dat de mensen die dat niet geloven hun rechten schenden en misogyn zijn. Hij brengt daartegen in dat die situatie oneerlijk is en dat de wereld werkt volgens het principe dat mannen en vrouwen gelijk zijn. L haakt in.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

20 39:11-41:16 Stour Park Secondary School: Laura’s kantoor en een toespraakruimte Tegenwoordige tijd, middag

VH belt Laura op, omdat ze aan de ontvangstbalie van de school staat en haar wil spreken. L gaat haar halen en vraagt of er nieuwe ontwikkelingen zijn. VH zegt van niet, maar stelt dat ze zelf

ontevreden is met het verloop van de zaak en dat ze de huidige toestand haat. Ze waarschuwt L voor Andrew en beschouwt hem als een gevaarlijke man. In het verleden kwam hij immers ook al in opspraak bij de politie van Edinburgh inzake de zelfmoord van zijn voormalige vrouw. VH lijkt te geloven dat hij hier aandeel in had, hoewel er geen bewijzen voor zijn, en raadt L aan om ver uit zijn buurt te blijven. VH verontschuldigt zich omdat ze L moet teleurstellen in deze zaak.

Aflevering 4: Catherine

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit

(wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

21 13:47-15:15 Vanessa

Harmons huis

Tegenwoordige tijd, avond

VH heeft een Skypegesprek met haar geliefde die voor haar werk in Irak zit tussen het wapengeweld. VH heeft dus niet enkel een donkerdere huidskleur, maar is ook een lesbienne. Ze is bovendien zwanger, want de conversatie gaat over het embryo. Ze discussiëren over elkaars werk en als de geliefde zegt dat ze VH’s job niet zou willen uitoefenen, is VH zelf heel negatief over haar beroep. Ze vergelijkt zichzelf met een vuilnisman, omdat ze zelf niets actief verandert, maar enkel achteraf, nadat de misdaad plaatsvond, de rommel opruimt, die elke dag terugkeert.

Nummer Sequentie Locatie (waar) Temporaliteit (wanneer)

Plot: wie, wat, hoe

22 16:52-19:01 Café in

Edinburgh

Tegenwoordige tijd, middag

Als amateurdetective gaat Laura praten met familieleden en kennissen van Andrew om

informatie over hem te vergaren. Ze sprak met A’s schoonmoeder en met Catherine, de beste vriendin van zijn ex-vrouw Mary die zelfmoord pleegde. Na een eerste vruchteloos contact praat Laura opnieuw met C,