• No results found

Íulmun aÌÃaru 95

In document Dīwān 2.0 (pagina 54-59)

Hoofdstuk 3 | Beschrijving van de onderzochte blogs

3.5. Íulmun aÌÃaru 95

3.5.1. De auteur

De auteur van Íulmun aÌÃaru is Trad al-Asmari, een twintiger uit Jeddah. Hij studeerde aan de King Khalid University in Abha. Het blog bevat weinig persoonlijke informatie over de auteur. In de kantlijn wordt verwezen naar Al-Asmari’s pagina op Facebook, waarbij ook een afbeelding van hem te zien is. Op deze foto is hij gekleed in de traditionele Saoedische thawb

en ÈuÔra.

Al-Asmari begon zijn blog in september 2008 met het plaatsen van een korte, zelfgemaakte documentaire over armoede in Saoedi-Arabië. Zijn blog is voor hem een platform om de aandacht te vragen voor armoede en daarmee verwante problemen in zijn thuisland. Hij ziet het als zijn taak als blogger en media-activist om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de welvaart van zijn gemeenschap.96

De naam Íulmun aÌÃaru betekent ‘Groene droom’ en is afkomstig uit een gedicht dat Al-Asmari schreef in de periode dat hijzelf werkloos was. Het verwijst naar het Saoedi-Arabië waar Al-Asmari van droomt: een land zonder de droogte van armoede en werkloosheid, maar bloeiend en groen en met welvaart voor iedereen. Het beeld dat Al-Asmari boven aan de pagina gebruikt, is tekenend voor de hoge werkloosheid onder jonge Saoediërs: een menigte

95 Tussen 1 mei en 30 juni 2010 verschenen er 9 nieuwe berichten op alasmari.wordpress.com. Het aantal reacties op deze berichten varieerde tussen de 2 en 24.

96 Informatie afkomstig van Íulmun aÌÃaru (alasmari.wordpress.com) en uit een interview met Al-Asmari naar aanleiding van de toekenning aan zijn blog van een Reporters Without Borders Award door de Duitse

internationale omroep Deutsche Welle. Zie het artikel ‘People’s choice: Saudi bags Best of the Blogs Award’ op Arab News, arabnews.com/lifestyle/science_technology/article52757.ece (laatst geraadpleegd 27-8-2010).

Saoedische mannen die hun sollicitatiedossiers in de lucht houden, in de hoop dat ze een werkgever kunnen verleiden om hen aan te nemen.97

Naast de blogberichten bevat Íulmun aÌÃaru verschillende secties met onder meer een verzameling advertenties op internet waarin mensen proberen een baan te kopen, cijfers over armoede in Saoedi-Arabië, filmpjes, cartoons, en getuigenissen van slachtoffers van de sociale problemen die Al-Asmari onder de aandacht brengt.

3.5.2. Thema’s

Het thema dat centraal staat op Íulmun aÌÃaru, is armoede in Saoedi-Arabië. Subthema’s die daarbij aandacht krijgen, zijn werkloosheid, huisvesting en wanbestuur.

Armoede

Al-Asmari stoort zich eraan dat armoede in Saoedi-Arabië vaak wordt ontkend, met name ook door de overheid. Deze ontkenning is voor hem een belangrijke drijfveer om de armoede te documenteren en onder de aandacht te brengen van media en bestuurders. Hij schrijft over schrijnende gevallen van vaak verborgen armoede, of armoede waarvoor sommige andere Saoediërs de andere kant op kijken. Al-Asmari zet deze armoede af tegen de olierijkdom van de elites, en roept op tot een eerlijker samenleving waarin elke burger zijn basisrechten heeft en geen armoede hoeft te lijden.

Werkloosheid

Een van de problemen waar Al-Asmari de aandacht op vestigt, is de werkloosheid in Saoedi-Arabië. Veel jonge afgestudeerden – waaronder hijzelf – kunnen geen baan vinden, niet in de publieke sector en niet in de commerciële sector. Hij is sceptisch over de plannen van de overheid om in de komende jaren miljoenen extra banen te scheppen voor Saoediërs. Op een aparte pagina op zijn blog verzamelt hij advertenties en artikelen over werkloosheid en wat mensen doen om een baan te bemachtigen.98

97 De ondertitel van het blog luidt: ‘een natie… die wij ademen… en groener maken’. Dit is een regel uit een gedicht van Al-Asmari. De groene mappen die de mannen op de illustratie boven aan de pagina omhooghouden, zijn de dossiers met papieren die in Saoedi-Arabië nodig zijn bij een sollicitatie, zoals een cv, diploma’s, bewijs van goed gedrag en referenties. Zie Turki al-Dakheel, ‘Local Press: Job Seekers’ Nemesis’, Arab News, 17 maart 2011, via http://www.arabnews.com/saudiarabia/article320514.ece (laatst geraadpleegd 27-8-2010). Zie voor een ironisch voorbeeld van de inhoud van zo’n groene map het artikel ‘ﻒﻴﺻﺮﻟا ﻰﻠﻋ ﺮﻀﺧأ ﻒﻠﻣ’ in Al-Riyadh, 8 januari 2011, http://www.alriyadh.com/2011/01/08/article592610.html (geraadpleegd 27-3-2011).

Wanbestuur

Al-Asmari beschouwt wanbestuur als een belangrijke oorzaak van de sociale problemen in Saoedi-Arabië.99 Al-Asmari richt zijn kritiek hoofdzakelijk tegen plaatselijke overheden en ministeries. Indirect raakt zijn kritiek ook aan het koningshuis, dat immers verantwoordelijk is voor de ongelijke verdeling van de opbrengsten van de nationale economie. Toch spreekt hij zich lovend uit over de toenemende vrijheid van meningsuiting onder koning Abdullah.100

Al-Asmari legt ook de vinger bij de scheve verhoudingen in de Saoedische maatschappij. De olie-export brengt miljarden in het laatje, maar aan de onderkant van de samenleving heerst armoede. Er is volgens hem ook sprake van klassenjustitie: regels gelden wel voor arme burgers, maar mensen met een bestuurlijke verantwoordelijkheid staan boven de wet.101

3.5.3. Links

Trad al-Asmari is spaarzaam in het gebruik van links in zijn berichten. Het merendeel van de verwijzingen is naar artikelen in Saoedische, Arabischtalige media, hetzij ter illustratie of ter ondersteuning van zijn verhaal.102

Youtube

Al-Asmari plaatst ook een aantal filmpjes van Youtube op zijn blog. Eén ervan is een compilatie van zijn eigen optreden in een talkshow op de Saoedische televisie, de andere vormen de aanleiding tot een aantal kritische opmerkingen ten aanzien van het

overheidsbeleid. Op zijn Youtube-pagina heeft Al-Asmari overigens meerdere zelf

99 Al-Asmari geeft het voorbeeld van een technische faculteit in Jeddah, waar geen werkende airco is in de collegezalen, terwijl het enorme budget opgaat aan andere dingen. Ook noemt hij een bouwproject van koning Abdullah, waar het enige concrete resultaat tot nu toe niet op de grond, maar slechts op papier zichtbaar is. Zie de berichten ‘!!ﻢﻟﺆﻣ ﻊﻗاو ﻰﻠﻋ "كﺎﺒﺷ ﻒﻴﻜﻣ ﺔﺤﺘﻓ" ﻦﻣ ﺔﻟﻼﻃا’ van 18 juni 2010 en ‘!!ىﺮﻧ ﻢﻟو ﻦّﺷد’ van 21 juni 2010.

100 Al-Asmari heeft het over de ‘periode van bloei onder koning Abdullah, waarin we onze zorgen openlijk bespreekbaar kunnen maken’. Zie het interview met Al-Asmari in het artikel ‘People’s choice: Saudi bags Best of the Blogs Award’, Arab News, 12 mei 2010, via

http://arabnews.com/lifestyle/science_technology/article52757.ece (geraadpleegd 27-8-2010).

101 Zie het bericht ‘ ﺮﺒﺘﻌﻣ ﺮﻴﻏ ﻦﻃاﻮﻣ ﻦﻣ ًاﺪﺟ ﻞﺟﺎﻋ ﻢﻴﻤﻌﺗ!! ’ van 20 mei 2010, over een man die zelfmoord pleegt nadat een verkeersboete hem financieel de das heeft omgedaan. Al-Asmari betoogt dat de wet ook moet gelden voor de prins, de minister, de rechter en andere verantwoordelijken.

102 De meeste artikelen waarnaar verwezen wordt zijn afkomstig van Al-Riyadh, verder van Al-Watan, Okaz en Al-Sharq al-Awsat – alle in handen van het Saoedische koningshuis.

geproduceerde filmpjes staan over maatschappelijke problemen in Saoedi-Arabië. Youtube fungeert voor hem als verlengstuk van zijn blog.103

Twitter

Ook Trad al-Asmari is actief op Twitter. Aanvankelijk gebruikte hij Twitter uitsluitend om nieuwe berichten op zijn blog onder de aandacht te brengen, maar sinds januari 2011

publiceert hij dagelijks meerdere tweets. Hij gebruikt het medium voornamelijk om berichten uit te wisselen met andere Twittergebruikers. Daarnaast attendeert hij zijn volgers op

interessante artikelen, filmpjes of websites. Een enkele keer plaatst hij een aforisme of een brokje poëzie. Al-Asmari twittert uitsluitend in het Arabisch.

3.5.4. Taalaspecten en verhouding tot publiek

Al-Asmari blogt in het Modern Standaard Arabisch. Hij bouwt zijn berichten op rond foto’s en filmpjes. Deze voorziet hij van commentaar, of ze vormen een illustratie bij zijn verhaal. De hoeveelheid tekst varieert per bericht. De meeste berichten beginnen met de omschrijving van een probleem, waarna Al-Asmari zijn commentaar levert en eventuele kritiek.

Al-Asmari schrijft in de ik-vorm en een enkele keer in de wij-vorm. Hij betrekt de lezer niet door deze rechtstreeks aan te spreken, maar meer door zijn indringende schrijfstijl, die vergezeld gaat van uitroeptekens en vraagtekens.

Al-Asmari maakt regelmatig gebruik van contrasten om zijn punt duidelijk te maken. Zo plaatst hij een foto van een overdreven uitgebreide maaltijd ter ere van een plaatselijke emir naast een foto van Obama die een simpele hamburger eet met de Russische president

Medvedev. In een ander bericht vertelt hij het verhaal van iemand die een schadevergoeding van een miljoen riaal (een kleine 200.000 euro) heeft gekregen voor een dode kameel. Hij contrasteert de snelle afhandeling van deze zaak met het feit dat het ministerie van

Werkgelegenheid al drie jaar nodig heeft om hem een baan aan te bieden.104

Veel van Al-Asmari’s teksten waarin hij misstanden aan de kaak stelt, hebben een spottende ondertoon. In zijn bericht naar aanleiding van de ontbrekende airco aan de technische faculteit

103 Op Youtube heeft Al-Asmari zijn eigen account via www.youtube.com/user/tradalasmari (laatst geraadpleegd 27-8-2010), waarop hij filmpjes plaatst over armoede in Saoedi-Arabië.

van Jeddah vraagt hij zich af of de studenten niet tenminste in koelte mogen studeren, voor ze na hun afstuderen door de werkloosheid worden verzwolgen. En in het bericht over de kameel betoogt Al-Asmari dat je in Saoedi-Arabië nog beter een kameel kunt zijn dan een gewone burger.105

Een enkele maal is Al-Asmari ronduit hard en aanvallend richting overheidsfunctionarissen die onrecht aanrichten of laten voortbestaan. Zo roept hij schande af over de burgemeester en het bestuur van een dorp, waar de kinderen van een gezin per ezel naar school moeten omdat het dorpsbestuur de vader achter de tralies heeft gezet. Elders zet hij een verkeersagent neer als een man die met de regels in de hand zijn best doet om nietsvermoedende automobilisten lastig te vallen.106

3.5.5. Reacties

De berichten van Al-Asmari oogsten veel bijval en herkenning onder de reageerders. Velen van hen reageren heftig en verontwaardigd op het onrecht dat hij beschrijft. Er is nauwelijks een kritische reactie te lezen.

Wat opvalt is dat Allah regelmatig in de reacties wordt betrokken, veelal als uiting van

onmacht en tegelijk als vloek over degenen die het onrecht veroorzaken, in het vertrouwen dat Allah op de dag des oordeels de zaken zal rechtzetten.107

Al-Asmari antwoordt zelf niet op zijn reageerders. Er ontstaan ook geen discussies tussen de reageerders onderling.

105 Zie de berichten ‘!!ﻲﻗﻮﻘﺣ ﻲﻧﻮﻄﻋأو "ًاﺮﻴﻌﺑ" ﻲﻧوﺮﺒﺘﻋا’ van 6 juni 2010 en ‘’ van 18 juni 2010.

106 Zie het bericht ‘!!ﻂﻔﻨﻠﻟو ﺔﻳﺪﻠﺒﻟا ﺲﻴﺋﺮﻟ ًﺎﺒﺗ’ van 5 mei 2010.

107 Uitdrukkingen die enkele malen terugkomen zijn bijvoorbeeld de Îawqala (‘ﷲﺎﺑ ﻻإ ةﻮﻗ ﻻو لﻮﺣ ﻻ’, d.w.z.: ‘Er is geen macht of kracht, behalve bij Allah’; een uitdrukking van eigen onmacht en een bevestiging dat Allah de enige is die de macht heeft om de problemen op te lossen en de onrechtvaardige heerser te bestraffen) of de zin ‘ﻞﻴآﻮﻟا ﻢﻌﻧو ﷲا ﺎﻨﺒﺴﺣ’, ‘Allah is ons genoeg, hij is de beste vertegenwoordiger’, oftewel: we laten het over aan Allah om onze zaak te beslechten. Zie bijvoorbeeld de reacties op de berichten ‘!!ﻂﻔﻨﻠﻟو ﺔﻳﺪﻠﺒﻟا ﺲﻴﺋﺮﻟ ًﺎﺒﺗ’ van 5 mei, ‘ ﻢﻴﻤﻌﺗ ﺮﺒﺘﻌﻣ ﺮﻴﻏ ﻦﻃاﻮﻣ ﻦﻣ ًاﺪﺟ ﻞﺟﺎﻋ’ van 20 mei en ‘ ﺮﻴﻌﺑو ﺮﺟﺮﺑ!! ’ van 27 juni 2010.

Hoofdstuk 4 | Saoedische bloggers en het

In document Dīwān 2.0 (pagina 54-59)