• No results found

ONDERBOUWING Gelukkig leven kun je leren AFSTUDEREN GEBONDEN PROJECT ESMEE BIEGSTRAATEN

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "ONDERBOUWING Gelukkig leven kun je leren AFSTUDEREN GEBONDEN PROJECT ESMEE BIEGSTRAATEN"

Copied!
32
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

A F S T U D E R E N G E B O N D E N P R O J E C T E S M E E B I E G S T R A A T E N

ONDERBOUWING

Gelukkig leven kun je leren

(2)

Gelukkig leven kun je leren!

Gegevens

Afstuderen - Gebonden Project Startdatum: 3 september 2018 Einddatum: 31 januari 2019 Periode A & B

Student

Naam: Esmee Biegstraaten Studentnummer: 1661603

E-mailadres: esmee.biegstraaten@student.hu.nl Telefoon: +31 6 23 61 45 60

Bedrijf

Naam bedrijf: UNLP, Instituut voor communicatie en persoonlijke ontwikkeling Adres: Schipluidenlaan 4, 1062 HE Amsterdam

Mentor: Marcel Meijlink Functie: Coach en oprichter E-mailadres: Marcel@unlp.nl Telefoon: +31 6 45 34 83 18

School

Hoge School Utrecht

Communicatie and Multimedia Design Begeleider: Lars Eggen

(3)

Voorwoord

Voor u heeft u de onderbouwing van mijn afstudeerproject ‘Gelukkig leven kun je le- ren’, dat is uitgevoerd in het kader van mijn afstuderen van de opleiding Communicati- on and Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht.

Het project waaraan is gewerkt heet: Droom, Leef, Geniet en is onderdeel van het be- drijf UNLP te Amsterdam. Het doel van dit project was aan het begin nog niet duidelijk maar gaandeweg is het volgende doel ontstaan: het verbeteren en professionaliseren van de beleving van Droom, Leef, Geniet. Uit dit doel is een concept met een campagne ontwikkeld en daarbij een stijlgids.

Tijdens dit project heb ik een bijzondere route bewandeld met up’s en down’s. Waar ik in het begin nog heel erg zoekende en onzeker was naar wat ik überhaupt voor dit be- drijf kon betekenen, merkte ik aan het eind dat ik een volwaardige rol in het bedrijf had gekregen en mensen mij niet als de afstudeerder maar als de professional zagen. Ook heb ik ontdekt dat ik mij goed kan aanpassen aan de omgeving. Het project waaraan ik heb gewerkt gaat soms alle kanten op en ik heb mij hier regelmatig op aan moeten passen. Ondanks dat is, er uiteindelijk toch mooi werk geleverd.

Via deze weg wil ik Marcel en Vincent bedanken voor deze mooie kans en het hebben van vertrouwen. Daarnaast wil ik Joyce bedanken die, ondanks dat ze pas later bij het team kwam, mij vaak heeft voorzien van goede feedback. Verder wil ik het hele UNLP- team bedanken voor de altijd positieve sfeer. En als laatst wil ik uiteraard de mensnen uit mijn omgeving bedanken voor hun vertrouwen en steun tijdens dit project.

(4)

Samenvatting

Tijdens dit project is er een campagne en stijlgids ontwikkeld voor Droom, Leef, Geniet om ervoor te zorgen dat de doelgroep zich meer aangesproken voelt tot het merk en om het merk te professionalise- ren.

Hoofdvraag: ‘Hoe zorg je voor een betere beleving van de bezoekers van Droom, Leef, Geniet, met als doel de doelgroep meer te verbinden met het merk?’

Om antwoord te geven op deze hoofdvraag is er onderzoek gedaan naar onderwerpen als: Het bedrijf, de doelgroep, beleving en trends op het gebied van sociale media. Aan de hand van deze onderzoeken volgden er vervolgstappen als het maken van een Customer Journey Map en het bepalen van een strategie. Hieruit werd de basis gevormd voor het maken van een concept voor de uiteindelijke campagne. Ook kwam hieruit voort dat het hebben visuele aantrekkelijkheid belang- rijk is. Daarom is er ook een stijlgids.

Naast deze onderbouwing is er een: Onderzoeksrapport, Concept Map, Campagne, Logo ontwikkeling en huisstijlhandboek opgeleverd.

(5)

Inhoud

1. CONTEXT 6

1.1. Organisatie 6 1.2. De omgeving 6 1.3. De opdracht 7 1.4. Theoretisch kader 7

2. ONDERZOEKSFASE 9

2.1. Deelvraag 1 9 2.2. Deelvraag 2 9 2.3. Deelvraag 3 9

2.4. Deelvraag 4 10 2.5. Deelvraag 5 11

2.6. Deelvraag 6 11

3. CONCEPTFASE 12

3.1. Guiding principles 12 3.2. Twaalf concepten 13 3.3. Drie concepten 13 3.4. Feedback 13 3.5. Uiteindelijk concept 14 3.6. Verantwoording concept 14

4. REALISATIEFASE 15

4.1. Ontwikkelen verbeterde stijl 15 4.2. Ontwikkelen nieuwe stijl 19 4.3. Campagne 22

5. BEROEPSPRODUCTEN 28

5.1. Chronologie van oplevering 28 5.2. Beroepsproducten 28 5.2.1. Onderzoeksrapport 28 5.2.2. Concept map 28 5.2.3. Logo proces 29 5.2.4. Huisstijlhandboek 29 5.2.5. Campagne map 29

6. ADVIES VOOR VERVOLG 30

LITERATUURLIJST 32

(6)

1. Context

Steeds meer mensen raken bekend met het be- grip mindfulness. Waar dit begrip vijf jaar ge- leden misschien nog stoffig was zie je nu een enorme groei. Steeds meer mensen gaan op- zoek naar zichzelf en een manier om tot rust te komen. Dit doen ze door een reis te maken, door yoga te gaan doen, door opleidingen te volgen maar ook door het bezoeken van evene- menten. Vanuit deze trend is dan ook vorig jaar het evenement: Droom, Leef, Geniet ontstaan.

Een evenement dat je helpt (nog) gelukkiger te leven. Maar hoe zorg je er nou voor dat dit eve- nement goed aansluit bij de doelgroep?

1.1. Organisatie

Droom, Leef, Geniet (voortaan DLG) is een eve- nement ontstaan vanuit UNLP. Het evenement, wat vooral gericht is op persoonlijke ontwikkeling, heeft inmiddels in een jaar tijd al drie keer plaats- gevonden en de vierde keer komt er al aan. DLG is een weekend waarin Vincent en Marcel, twee professionals uit het vak, je in twee dagen helpen om gelukkiger te leven. Dit doen ze door middel van veel handige tips, tricks en tools, gebaseerd op bestaande methodes. Met veel energie en positi- viteit en door het geven van seminars zorgen zij ervoor dat het hele publiek aan het eind van het weekend naar huis gaat met tools voor de rest van hun leven.

Vincent en Marcel zijn tevens ook eigenaar van UNLP. Dit opleidingsinstituut is ontstaan in 2005 en biedt opleidingen op het gebied van NLP, Mind- fulness, familieopstellingen en hypnose. Inmiddels hebben zij verschillende trainers in dienst die deze opleidingen, verspreid door het land geven.

Missie van DLG luidt: Gelukkiger leven kun je leren.

De missie van UNLP lijkt daar behoorlijk op name- lijk: Leuker leven kun je leren.

DLG is flink in de groeifase (Floor, van Raaij, & Bouw- man, 2015). Waar ze vorig jaar nog maar 200 men- sen naar het evenement kregen is dit jaar het De- LaMar Theater uitverkocht (900 mensen). De groei is ook te zien in het aantal medewerkers. Er zijn in de periode van september 2018 tot januari 2019 twee vaste fulltime medewerkers bijgekomen.

1.2. De omgeving

De omgevingsanalyse van zowel DLG als UNLP zijn te vinden in het onderzoeksrapport hoofd- stuk 1 tot en met 3. Hier is onder andere ook een SWOT-analyse en Businessmodel canvas in te vin- den. Hier volgt een beknopte versie van de resulta- ten uit dit onderzoek.

DLG heeft nog geen grote concurrenten behalve

‘365 dagen succesvol’. Dit merk is een van de kop- lopers in dit vakgebied. Wel onderscheiden beide partijen zich wat betreft hun insteek. Naast ‘365 dagen succesvol’ zijn er ook een aantal wat kleinere concurrenten die geen grote bedreiging vormen.

Waar DLG zeker nog aan kan werken is wat ze naar buiten willen brengen. Er zijn veel verschillende marketing uitingen, designs, kleuren en plannen maar er ontbreekt een geheel, terwijl ‘365 dagen succesvol’ daar heel goed in is. DLG staat wat dat betreft nog in de kinderschoenen en heeft nu een goed plan nodig om de volgende stap te maken.

(7)

1.3. De opdracht

Aan het begin van de afstudeerperiode was er nog geen concrete opdracht, maar was er wel duidelijk dat er iets moest gebeuren. Ook was het nog niet duidelijk of de opdracht specifiek voor DLG, UNLP of allebei zou zijn. Na onderzoek bleek al snel dat dit vooral lag bij de ontwikkeling van DLG. Hierop is de student met Marcel in gesprek gegaan om te kijken naar wat dan de uiteindelijke opdracht zou gaan worden.

Hieruit ontstond de volgende opdracht:

‘Het op een creatieve manier verbeteren van de beleving van de bezoekers van DLG met als doel de doelgroep meer te verbinden met het merk DLG’.

Vanuit deze opdrachtomschrijving is de volgende hoofdvraag geformuleerd:

‘Hoe zorg je voor een betere beleving van de be- zoekers van Droom, Leef, Geniet, met als doel de doelgroep meer te verbinden met het merk?’

Vanuit deze opdracht zijn een aantal deelvragen ontstaan:

1. Wie is de doelgroep?

2. Wat is de beleving die het bedrijf wil creëren?

3. Wat is een goede beleving voor de doelgroep?

4. Wat wordt er nu gedaan om een goede bele- ving te creëren?

5. Wat zijn trends die kunnen bijdragen aan de online beleving?

En als aanvulling op deze vragen is deze vraag ont- staan:

Welke elementen uit de eerdere onderzoeken dra- gen bij aan de ultieme beleving van de doelgroep van DLG?

Om een invulling te geven is er gewerkt met de vol- gende onderzoeksmethoden:

• Deskresearch

• Interviews

• Enquêtes

• Literatuuronderzoek

• Overleg met team en begeleiders

1.4. Theoretisch kader

Mentality model

Mentality™ (Verheggen, Pieter Paul, n.d.) is het unieke waarden- en leefstijlonderzoek van Motivaction dat een effectieve kijk geeft op doelgroepeninde- ling en -benadering.

SWOT Analyse

De sterkte-zwakteanalyse (Sterkte zwakte Analyse, 2018) is een bedrijfskundig model dat intern de sterktes en zwaktes en in de omgeving de kan- sen en bedreigingen analyseert; op basis hiervan wordt vervolgens de strategie bepaald.

Business Model Canvas

Het Business Model Canvas (Business Model Canvas, 2018) is een model voor strategisch management en lean startups om een nieuw bedrijfsmodel te creëren of een bestaande in kaart te brengen.

Customer Journey Map

Customer journey mapping (Ingrid Archer, 2016) maakt zichtbaar hoe een klant interacteert met een bedrijf tijdens het koop- en klanttraject.

Brand equity model van Keller

In het Customer Based Brand Equity model van Ke- vin Lane Keller is het proces van het bouwen van sterke merken in kaart gebracht (Eurib team, 2009). Het model beschrijft zes dimensies van ‘brand-ad- ded value’: brand salience, brand performance, brand imagery, consumer judgements, consumer feelings en brand resonance.

(8)

Moodboard

Een moodboard is een visualisatie van een con- cept, idee, gedachte of gevoel (Creatief denken met moodboard, 2018). Het is een hulpmiddel waarmee je keuzes kunt maken en waarmee je doel of wens tastbaarder wordt: je verzamelt allerlei afbeeldin- gen en teksten die de sfeer en inhoud van het doel dat je wilt bereiken, weergeven.

Psychosociale betekenis

In de uiteindelijke strategie wordt gesproken over psychosociale betekenis. Dit betekent dat er een emotie of persoonlijk aspect wordt toegevoegd aan een campagne (Floor, van Raaij, & Bouwman, 2015). Zo kan de doelgroep zich hiermee identificeren.

(9)

2. Onderzoeksfase

terview gehouden met Marcel te vinden in het on- derzoeksrapport hoofdstuk 4.4. Marcel gaf hier een heel kort antwoord op. Namelijk: Een weekend vol positieve energie, plezier en vrolijkheid.

2.3. Deelvraag 3

Wat is een goede beleving voor de doelgroep?

Deze vraag is uiteindelijk verdeeld in twee deelvra- gen:

1. Wat is een goede beleving voor de doelgroep van DLG?

2. Hoe creëer je een goede beleving passend bij je doelgroep?

Om antwoord te geven op deze vragen is deskre- search gedaan. Verder is er een Customer Journey Map gemaakt, te vinden in het onderzoeksrap- port hoofdstuk 5 en 4.3, die door middel van in- terviews met de doelgroep en directie is ontwik- keld.

Deelvraag 3.1

Wat is een goede beleving voor de doelgroep van DLG?

Een concreet antwoord op deze vraag is er niet.

Wel is er achterhaald door middel van interviews te vinden in het onderzoeksrapport hoofdstuk 4.3. wat positieve maar ook negatieve punten wa- ren aan de beleving. Voor de doelgroep van DLG waren dit de voornaamste punten waardoor ze de beleving minder ervaarde:

• De beloftes werden niet goed nagekomen. Zo wordt er tijdens het evenement toegezegd dat de seminars na het evenement worden gepu- bliceerd op Facebook, maar na een aantal we- ken staan deze seminars er nog niet op.

De eerste fase van dit project bestond voor- namelijk uit het doen van onderzoek. Dit gaf antwoord op een aantal deelvragen.

Deze onderzoeken zijn terug te vinden in het onderzoeksrapport te vinden in bestand:

20182019_B_1661603_EsmeeBiegstraaten_On- derzoeksrapport. Hieronder zijn de belangrijk- ste punten uit het onderzoek terug te vinden.

2.1. Deelvraag 1

Wie is de doelgroep?

Om deze vraag te beantwoorden is er gebruik ge- maakt van deskresearch en interviews met zowel de doelgroep als directie van DLG. Onder deze link.

zijn twee oudere onderzoeken te lezen die bijdra- gen aan het antwoord op deze deelvraag.

De doelgroep van DLG betreft grotendeels vrou- wen met een gemiddelde leeftijd van 44. Meren- deel van de doelgroep is hoger opgeleid. Grootste deel van de doelgroep geeft aan het belangrijk te vinden om bezig te zijn met persoonlijke ontwik- keling. Daarnaast geeft doelgroep ook aan zich verbonden te voelen doordat iedereen hetzelfde soort doel heeft.

Volgens het mentality model valt de doelgroep onder de groep: Postmoderne hedonist. Zelfont- plooiing en vrijheid staan op één. Deze groep zoekt graag nieuwe uitdagingen en doorbreekt graag ta- boes.

2.2. Deelvraag 2

Wat is de beleving die het bedrijf wil creëren?

Om antwoord te geven op deze vraag is er een in-

(10)

• Er waren veel verschillende aanbiedingen waar niet goed over was nagedacht. Dit voelt te commercieel voor de doelgroep.

• De beleving na het evenement sloot niet aan bij de beleving voor en tijdens het evenement.

Hier viel een gat.

• De doelgroep geeft aan zich verbonden te voelen met Marcel en Vincent tijdens het eve- nement. Voor en na het evenement heeft de doelgroep dit gevoel niet.

• De marketingmiddelen waren kwalitatief niet allemaal even goed. Ook gaf de doelgroep aan geen geheel in de stijl te zien, wat ook invloed heeft op de beleving

Wat voor de doelgroep wel een toevoeging was:

• De doelgroep voelde zich erg verbonden met elkaar. Iedereen kwam er met hetzelfde doel.

Hierdoor werde snel contact gemaakt.

• Op bovenstaand punt werd slim ingespeeld door het uitdelen van contact boekjes waarin je elkaars contactgegevens makkelijk kon de- len.

• De kracht van DLG was voor iedereen het gou- den duo Vincent en Marcel. Alle respondenten van de interviews gaven aan veel energie te krijgen van hen.

• De letters en kleur oranje van de stijl werd door de respondenten met vrolijkheid en posi- titviteit geassocieerd, wat weer aansluit bij het gevoel dat DLG wilt geven.

Door het maken van een Customer Journey Map werd de mening van de doelgroep bevestigd. Zo zag je terug in de tijdlijn dat er een gat valt op Fa- cebook na het evenement. Het duurt lang voordat er weer leuke en passende content op Facebook te vinden is. Terwijl dit punt juist belangrijk is om je doelgroep verbonden te houden.

2.3. Deelvraag 3.2.

Hoe creëer je een goede beleving passend bij je doelgroep?

Voor deze deelvraag is er vooral deskresearch ge- daan te vonden in het onderzoeksrapport hoofd- stuk 4. Hieronder volgt een beknopt antwoord op deze deelvraag.

Er zijn veel verschillende elementen die kunnen helpen om de beleving te verbeteren. Ook hier is geen specifiek antwoord op. Wat wel duidelijk in het onderzoek naar voren is gekomen, is dat het hebben van een goede beleving te maken heeft met wat je merkidentiteit is en welke verhaal je wilt vertellen. Dit kun je deels bepalen door gebruik van het Brand Equity Model van Keller. Ook be- langrijk is een goede strategie. Volgens Floor, van Raaij, & Bouwman (Floor, van Raaij, & Bouwman, 2015) is een goede strategie essentieel voor het maken van een succesvolle campagne.

Daarnaast is een authentiek, consistent verhaal belangrijk (Marlous Vennegoor op Nijhuis, 2013) zodat je je goed kunt onderscheiden van andere. Daarbij aansluitend is visuele aantrekkelijkheid belangrijk (Janneke van Kester, 2013).

2.4. Deelvraag 4

Wat wordt er nu gedaan om een goede beleving te creëren?

Om deze vraag te beantwoorden heeft er een interview plaats gevonden tussen Marcel en de student. De resultaten hiervan en het interview zijn terug te vinden in het onderzoeksrapport hoofdstuk 4.4. Hieronder volgt een beknopte versie van het antwoord hierop.

Wat opviel in dit onderzoek was dat er heel veel ui- tingen worden gebruikt voor DLG, zoals banieren,

(11)

vlaggen en posters. Verder werd hierbij aangege- ven dat de coaches in het blauw rondlopen, ter- wijl het notitieboekje zwart is en de posters oranje.

Ook hieruit bleek dat er geen eenheid is in stijl.

Ook kwam hier duidelijk naar voren dat er na het evenement bijna niets meer gebeurt om de doel- groep te verbinden met het merk. Het enige wat hier wordt gedaan is het versturen van een be- dankt mailtje en het plaatsen van wat foto’s, maar dan wel vijf weken na het evenement.

Het gebruik van e-mails naar de bezoekers wordt wel consequent ingezet. Zo worden er meerdere mails voor het evenement verstuurd met bijvoor- beeld de laatste informatie. Na het evenement blijft de bezoeker ook ingeschreven voor bericht- geving over nieuwe edities.

2.5. Deelvraag 5

Wat zijn trends die kunnen bijdragen aan de online beleving?

Voor deze vraag is er deskresearch gedaan. Dit onderzoek was voornamelijk gericht op trends op het gebied van Social media. De resultaten hiervan vind je in het onderzoeksrapport hoofdstuk 8.

Hieronder volgt een kort antwoord op dit onder- zoek.

Een echte trend is het maken van authentieke con- tent die alleen voor jouw merk van toepassing is.

Het maken van (live) video’s is hier dan ook een heel goed voorbeeld van. Het richt zich op de doel- groep en zorgt voor authentieke content.

Een andere opvallende trend is ‘emphemeral mar- keting’. Hiermee wordt bedoeld dat content in je verhaal, zoals bij Snapchat of Instagram, komt te staan en na 24 uur weer verdwijnt.

Laatste opvallende punt is dat contant met de klanten belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van Messenger op Facebook.

2.6. Deelvraag 6

Welke elementen uit de eerdere onderzoeken dragen bij aan de ultieme beleving van de doel- groep van DLG?

Er zijn een aantal punten voortgekomen uit de eer- dere onderzoeken.

1. Het hebben van een strategie en identiteit.

In hoofdstuk 6 en 7 van het onderzoeksrapport is er onderzoek gedaan naar strategie en het be- palen van de identiteit. Hier volgt een korte versie van de conclusie van dit onderzoek.

Voor DLG is het toevoegen van psychosociale be- tekenis een strategie die goed aansluit bij de fase waarin DLG zich op dit moment bevindt, namelijk de groeifase. Met deze strategie zal de doelgroep zich kunnen identificeren met de campagne. Ver- der is dominantie belangrijk. Hoe vaker de doel- groep in contact komt met een merk, hoe herken- baarder dit wordt. Dit kan door middel van het delen van content met een logo of icoon.

2. Het hebben van een overkoepelende stijl Hierover vindt u meer in hoofdstuk 4 van dit do- cument. Ter invulling hiervan is onder andere het huisstijlhandboek ontwikkeld.

3. Het hebben van een overkoepelend concept Hierover vindt u meer in hoofdstuk 3 van dit do- cument.

4. Een campagne

Hierover vindt u meer in hoofdstuk 4 van dit do- cument.

(12)

3. Conceptfase

Aan het bedenken en ontwerpen van de cam- pagne voor Droom, Leef, Geniet zijn een aantal randvoorwaarden gesteld. Voor deze randvoor- waarden zijn er een aantal guidingprinciples opgesteld. Vanuit deze inzichten is het concept verder ontwikkeld.

3.1. Guiding principles

Online campagne

De campagne zal voornamelijk online plaats vin- den, via Facebook. Dit komt onder andere doordat er al veel wordt geadverteerd via dit kanaal en uit de respons blijkt dat dit effectief is voor de doel- groep van DLG. De stijl van de campagne zal hierna worden doorgevoerd in andere uitingen zoals bij- voorbeeld op het evenement.

Mediamix

Tot nu toe wordt er voornamelijk gebruikgemaakt van Facebook en e-mailmarketing. Dit zullen dan ook de kanalen zijn waar de campagne op te zien zal zijn. Daarnaast zal de stijl hiervan ook terugko- men tijdens het evenement (op bijvoorbeeld pos- ter of banners). Ook is het van belang dat er meer verbinding ontstaat tussen de onlinekanalen en het evenement.

Het DLG-weekend

Tijdens het DLG-weekend zal er ook een leuke en creatieve actie moeten zijn die de beleving van de bezoekers tijdens het evenement verbeterd.

Kosten

Er moet rekening worden gehouden met de kos- ten. Het is niet zo dat er een vast budget beschik- baar is, maar als het idee en de uitwerking goed

is, is het wel belangrijk dat het ook een acceptabel kostenplaatje heeft. Naast een klein budget voor nieuwe ideeën, blijft er een bedrag over voor de al bestaande dingen die kunnen worden vernieuwd, zoals posters en banieren.

Stijl

Er zal een consistente stijl moeten zijn die in de hele campagne terug is te zien. Gezien de huidige stijl van DLG zal hier dan ook aandacht aan moe- ten worden besteed. Dit draagt ook bij aan de vi- suele aantrekkelijkheid, wat de doelgroep meer zal binden aan het merk.

Dominantie

Uit onderzoek blijkt dat het toevoegen van domi- nantie kan bijdragen aan een goede strategie (on- derzoeksrapport hoofdstuk 7). Daarom is het belangrijk zoveel mogelijk gebruik te maken van het logo van DLG of het daar bijhorende icoon.

Psychosociale betekenis

Ook blijkt uit onderzoek dat het toevoegen van psychosociale betekenis in de groeifase van een merk kan bijdrage aan een goede strategie (on- derzoeksrapport hoofdstuk 7). Gezien het feit dat DLG in de groeifase zit is het belangrijk dit te waarborgen.

Uitwerkingen en alternatieven

Vanuit bovengenoemde kennis zijn er verschillen- de uitwerkingen en alternatieven ontstaan voor het concept. Dit is, samen met alle feedback terug te vinden in de Concept Map met documentnaam:

20182019_B_1661603_EsmeeBiegstraaten_Con- ceptmap Hieronder zijn de verschillende uitwer- kingen in een beknopte versie beschreven.

(13)

3.2. Twaalf concepten

Voor het maken van een campagne zijn er aan de hand van de bovengenoemde principles twaalf ver- schillende kleine concepten bedacht. Al deze con- cepten en de daarbij aansluitende moodboards en mindmaps zijn terug te vinden in de Concept Map.

Hieruit zijn de drie volgende concepten ontstaan:

3.3. Drie concepten

#IkDroomLeefGeniet

Bij dit concept gaat het erom dat de doelgroep ac- tief bezig blijft met wat er tijdens het evenement is geleerd en gedaan. Dit zal voornamelijk gebeuren door het gebruik van Hashtags en het delen van foto’s.

Bij deze campagne wordt de doelgroep continu be- trokken en blijven ze actief bezig met Droom, Leef, Geniet. Daarnaast zorgt dit ervoor dat er meer op Facebook zal worden gedeeld, waardoor meer mensen worden bereikt voor eventuele inschrij- ving van een nieuw evenement. Ook sluit dit mooi aan bij het feit dat de doelgroep aangeeft het en- thousiasme van tijdens het evenement niet meer zo te voelen na het evenement, doordat er weinig interessants gebeurd op Facebook.

Concept 2: Droom, Leef, Geniet

Bij dit concept gaat het vooral om Droom, Leef, Ge- niet. De doelgroep wordt gedurende de campagne meerdere keren geconfronteerd met vragen als:

‘Wat is jouw ultieme droom?’ ‘Wat zou je willen ver- beteren in je leven?’ en ‘waar geniet jij het meest van?’. Zo wordt ervoor gezorgd dat doelgroep elke keer opnieuw na moet denken over: ‘Waar sta ik nu?’. Uiteindelijk kan de campagne worden geslo- ten met de vraag: ‘Is het je gelukt je leven te verbe- teren?’.

Met deze campagne laat je het publiek nadenken voor, tijdens en na het evenement. Hiermee wordt het psychologische aspect van het weekend be- nadrukt. Ook laat dit het publiek nadenken over waarom ze op dat moment gekozen hebben daar te zijn. Verder zorgt dit ervoor dat wat er tijdens het DLG-weekend gebeurt niet zomaar ophoudt.

Ook hierdoor krijgt de Facebookpagina meer func- tie.

Concept 3: De tips voor een gelukkiger leven DLG heeft als missie: gelukkiger leven kun je leren.

Daar gaat dit concept ook over. Voor, tijdens en na het evenement worden er allemaal tips gegeven om gelukkiger te leven. Tips als: ‘Maak een foute playlist op Spotify’ en ‘Zeg vaker nee’ zullen gedu- rende deze campagne via verschillende kanalen met de doelgroep worden gedeeld.

Ook met dit concept wordt Facebook weer actief gehouden door leuke en creatieve content. Hier- mee blijft het evenement toch langer in het geheu- gen van het publiek.

3.4. Feedback

Bovengenoemde concepten zijn gepresenteerd aan Vincent en Marcel. Zij hebben hierbij hun feed- back en voorkeur gegeven te vinden in hoofdstuk 2.3 van de Concept Map.

Aan de hand van deze feedback is het uiteindelij- ke concept ontstaan. De volledige uitwerking van dit concept is te vinden in hoofdstuk vier van de Concept Map. Op de volgende pagina volgt een beknopte bij uitleg.

(14)

3.5. Uiteindelijke concept

Dé tips naar een gelukkiger leven

‘Dé tips voor een gelukkiger leven’ is volledig bedoeld om op een makkelijke manier geluk- kiger te leven. Het is namelijk helemaal niet moeilijk om gelukkiger te leven. Met een aantal tips en tricks maak je zo de eerste stappen!

Plan

Het idee van ‘Dé tips naar een gelukkiger leven’ is dat de doelgroep allemaal tips en tricks krijgt om het leven leuker te maken. Hierbij zijn verschillen- de uitingen mogelijk zoals:

• Posts met tips voor een gelukkiger leven

• Winacties

• De ‘welke tien tips ken jij’? test

• Persoonlijke tips van Marcel of Vincent

Tijdens het evenement:

• Posters, banners en andere marketingmateri- alen met tips

• Grote uitwerking van de ‘welke tips ken jij?’ test

• Banners en andere marketingmaterialen met tips

• Een groot bord waarop iedereen zijn eigen tip mag opschrijven

Verdere uitwerking, uitwerkingen en feedback van dit concept volgen in de campagne map met do- cumentnaam: 20182019_B_1661603_EsmeeBieg- straaten_Campagne map. In dit document zijn ook uitwerkingen toegevoegd aan het concept.

3.6. Verantwoording concept

Online campagne

Het grootste deel van de campagne, op de uitingen tijdens het evenement na, vindt online plaats.

Mediamix

Zowel op facebook als e-mail zal de campagne te zien zijn. Daarnaast zullen ook de uitingen op het evenement worden meegenomen en aangepast.

Ook is er uiteindelijk toch Instagram toegevoegd aan de mediamix.

Het DLG-weekend

Er zal een ‘photobooth’ op het evenement staan en een bord waar alle gelukkig leven tips kunnen wor- den gedeeld door de bezoekers. Hiermee wordt er een creatieve, ludieke en zelfs interactieve ac- tie toegevoegd aan het evenement wat zal zorgen voor verbondenheid.

Kosten

Zowel voor Facebook als e-mail lopen er al (be- taald) campagnes. Dit betekent dat hier geen extra kosten aan verbonden zullen zijn. Ditzelfde geldt voor de al bestaande uitingen op het evenement.

De directie heeft voor de nieuwe uitingen en acties goedkeuring gegeven.

Stijl

Er is een huisstijlhandboek ontwikkeld die zal bij- dragen aan het ontwikkelen van een vaste (huis) stijl, die in de hele campagne terug is te zien. Hier- mee wordt ook dit punt gewaarborgd.

Dominantie

Bij het ontwerpen van alle uitingen wordt het logo of het icoon geplaatst. Ook bij uitingen zoals shirts, pennen en ballonnen.

Psychosociale betekenis

Er zal zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van beelden en teksten die aansluiten bij de doelgroep.

(15)

4. Realisatiefase

Omdat er uit de onderzoeken naar voren kwam dat een goede stijl bijdraagt aan een goede be- leving, is de realisatiefase verdeeld in meerde- re onderdelen

1. De realisatiefase voor het ontwikkelen van de verbeterde stijl

2. De realisatiefase voor het ontwikkelen van een geheel nieuwe stijl

3. De realisatiefase voor het ontwikkelen van de campagne

4.1. Verbeterde stijl

Omdat er nog geen goede en concrete stijl van DLG bestaat behalve het logo en het lettertype heeft de student ervoor gekozen om de huisstijl te verbeteren en hiervoor een huisstijlhandboek te ontwikkelen, te vinden onder documentnaam:

20182019_B_1661603_EsmeeBiegstraaten_Huis- stijlhandboek. Naast de stijl heeft ook het logo een opknapbeurt gekregen. Deze is te vinden onder documentnaam: 20182019_B_1661603_

EsmeeBiegstraaten_Logoproces Hier volgt een beknopte versie van dit proces.

Bestaande stijl

De bestaande stijl bestaat uitingen met een logo in een vale kleur oranje zoals te zien in figuur 1.

Verder wordt er wel eens gebruik gemaakt van het lettertype ‘Amatic’. Daarnaast worden er posts ge- plaatst op Facebook zoals te zien in figuur figuur 2.

Onderzoek

Naar aanleiding van onderzoek onder de doel- groep en door het overleggen met de directie heeft de student twee moodboards ontworpen. Zoals te

Figuur 1 - Logo DLG

Figuur 2 - Facebookposts

(16)

zien in figuur 3. Deze moodboards heeft de student vervolgens weer laten zien aan de directie. De directie was hierover meteen enthousiast en vonden zelfs dat dit precies het DLG gevoel uitdrukt. Wel moeten de voorgestelde kleuren worden getest.

Testen

Aan de hand van de feedback heeft de student een test op gezet waarbij ze drie verschillende uitwerkingen heeft gemaakt van een boek, te vinden in het onder- zoeksrapport op hoofdstuk 10). Deze uitwerkingen zijn verspreid door UNLP opgehangen om, tijdens opleidingsweek- enden en dagen, te testen welke kleuren combinatie voorkeur heeft bij de doel- groep. Naast deze voorstellen zijn stem- briefjes geplaatst waarop de doelgroep haar voorkeur op kon geven en daarbij ook kon opschrijven waarom. In figuur 4 vindt u een foto van hoe deze test eruit zag.

Uitslag

De uitslag was verassend. Grootste deel van doelgroep koos voor optie drie, de zachtere kleuren. Dit waren de kleuren van het moodboard dat de student ook al eerder had voorgelegd aan de directie.

Huisstijlhandboek

Met deze kennis is het huisstijlhandboek ontwikkeld. Hierbij is uitgegaan van een aantal kernwaardes: Positief, energie en ontwikkeling. Belangrijk is wel dat wan- neer er wordt gekozen verder te gaan met deze stijl, deze stijl nog beter moet worden getest. Op de volgende pagina

Figuur 3 - moodboards

Figuur 4 - test uitwerking

(17)

Figuur 5 - Deel van het huiss- tijlhandboek

(18)

volgen een aantal pagina’s uit de stijlgids te vinden in figuur 5.

Opfrisbeurt logo

Naast de stijlgids heeft de student ook geprobeerd het logo op te knappen door een andere kleur toe te passen. Het gehele proces plus de feedback hier- van is te vinden in: 20182019_B_1661603_Esmee- Biegstraaten_Logoproces. Hiervoor zijn een aan- tal opzetjes gemaakt zoals te zien in figuur 6.

De gekozen kleuren

De kleur rood was een vraag van de opdrachtge- ver. Deze kleur had dan ook de grote voorkeur.

Tevens is dit ook de kleur van de concurrent (365 dagen succesvol). De student heeft dan ook tijdens feedback geadviseerd deze kleur niet te kiezen.

De kleur blauw was gekozen door de student aan de hand van het kleuronderzoek onder de doel- groep en aan de hand van (Brenda Montijn, 2017) . Hier staat beschreven dat de kleur blauw de mees- te voorkeur heeft bij zowel mannen als vrouwen.

Daarnaast heeft de student een wat creatievere uitwerking van oranje toegevoegd.

Deze ontwerpen zijn meerdere keren besproken en uiteindelijk is er gekozen voor een iets sterkere oranje zoals te zien in figuur 7.

Figuur 6 - nieuwe uitwerkingen van ouder logo.

Figuur 7 - Logo en icoon in nieuwe kleur

(19)

4.2. Geheel nieuwe stijl

Naast het verbeteren van de oude stijl heeft de student gekozen een nieuwe stijl voor te leggen.

De visie van de student is namelijk dat de stijl die er al is nog niet goed genoeg aansluit bij de doel- groep. Daarom is het belangrijk om meerdere op- ties te bieden. Deze uitwerkingen en de feedback hierop zijn te vinden in logoproces hoofdstuk 2.

Helaas is er, gezien de tijd, gekozen om verder te gaan met de oude stijl in een nieuw jasje. Hier volgt een beknopte uitleg van dit proces.

Schetsfase

Na een uitgebreide brainstormsessie met Joyce kwamen we tot de eerste ideeën en schetsen voor het bedenken van een nieuw logo met daarbij een nieuwe stijl. Bij de ontwikkeling van deze logo’s is uitgegaan van: Vrijheid, groei, positiviteit en ener- gie. Hieruit ontstonden onder andere de vormen en schetsen te zien in figuur 8.

Door verder te ontwikkelen en te discussiëren met andere collega’s kwamen er nieuwe vormen en ontwerpen. Zo bleek het ‘watercolor’ effect po- pulair onder de collega’s. De twee ontwerpen uit figuur 9 zijn gepresenteerd aan de directie.

Feedback en verder ontwikkelen

De directie vond de ontwerpen zeker mooi maar kreeg te veel een yoga gevoel bij het logo. Met die kennis heeft de student nieuwe ontwerpen en schetsen gemaakt zoals te zien in figuur 10. Deze figuren zijn ook weer door verschillende collega’s bekeken. Alle collega’s hadden de voorkeur voor het logo in figuur 11. Hierdoor werd besloten hier- mee verder te gaan.

Kleur en stijl toevoegen

Aan de vorm in figuur 12 op de volgende pagina, werden in dit onderdeel vormen en kleuren toe-

Figuur 8 - Deel van de schetsen

Figuur 9 - Eerste oplevering

Figuur 10 - nieuwe schetsfase

Figuur 11 - Eventueel nieuw logo

(20)

gevoegd. Zo ontstonden er weer nieuwe ontwerpen. Hieruit zijn drie verschillende ontwerpen gekozen waarbij ook een stijl is ontworpen zoals te zien in figuur 13 op de volgende pagina.

DROOM LEEF GENIET

DROOM LEEF GENIET

Figuur 12 - verschillende uitwerkingen van het eventuele nieuwe logo.

(21)

Stel je eens voor dat je

I n v l o e d k u n t u i t o e f e n e n o p h o e j e j e v o e l t . R u s t h e b t i n j e h o o f d . G e e n g e p i e k e r m e e r . D u i d e l i j k i n k a a r t h e b t g e b r a c h t w a a r j e n u s t a a t , o . a . i n r e l a t i e s , w e r k e n f i n a n c i ë n .

H e l d e r h e i d h e b t o v e r w a t j e w i l t e n w a a r j e n a a r t o e w i l t g a a n i n j e l e v e n .

V o l o p z e l f v e r t r o u w e n h e b t , o m t e k u n n e n d o e n e n l a t - e n w a t j i j w i l t .

J e n i e t m e e r z o s n e l l a a t i r r i t e r e n d o o r w a t e r d o o r a n d e r e n w o r d t g e d a a n o f g e z e g d .

STEL JE EENS VOOR DAT JE

I n v l o e d k u n t u i t o e f e n e n o p h o e j e j e v o e l t . R u s t h e b t i n j e h o o f d . G e e n g e p i e k e r m e e r . D u i d e l i j k i n k a a r t h e b t g e b r a c h t w a a r j e n u s t a a t , o . a . i n r e l a t i e s , w e r k e n f i n a n c i ë n .

H e l d e r h e i d h e b t o v e r w a t j e w i l t e n w a a r j e n a a r t o e w i l t g a a n i n j e l e v e n .

V o l o p z e l f v e r t r o u w e n h e b t , o m t e k u n n e n d o e n e n l a t - e n w a t j i j w i l t .

J e n i e t m e e r z o s n e l l a a t i r r i t e r e n d o o r w a t e r d o o r a n d e r e n w o r d t g e d a a n o f g e z e g d .

DROOM LEEF GENIET

Stel je eens voor dat je

I n v l o e d k u n t u i t o e f e n e n o p h o e j e j e v o e l t . R u s t h e b t i n j e h o o f d . G e e n g e p i e k e r m e e r . D u i d e l i j k i n k a a r t h e b t g e b r a c h t w a a r j e n u s t a a t , o . a . i n r e l a t i e s , w e r k e n f i n a n c i ë n .

H e l d e r h e i d h e b t o v e r w a t j e w i l t e n w a a r j e n a a r t o e w i l t g a a n i n j e l e v e n .

V o l o p z e l f v e r t r o u w e n h e b t , o m t e k u n n e n d o e n e n l a t - e n w a t j i j w i l t .

J e n i e t m e e r z o s n e l l a a t i r r i t e r e n d o o r w a t e r d o o r a n d e r e n w o r d t g e d a a n o f g e z e g d .

Figuur 13 - Eerste uitwerkingen/moodboards gebaseerd op nieuwe logo.

(22)

4.3. Campagne

Voor het maken van de campagne heeft de stu- dent meerdere uitwerkingen gemaakt, gebaseerd op feedback en eerder onderzoek. De verzameling van deze uitwerkingen van de campagne is te vin- den in de campagne map met documentnaam:

20182019_B_1661603_EsmeeBiegstraaten_Cam- pagne map. In dit document is er steeds iets aange- past of toegevoegd aan de campagne.

De producten

De student heeft gekozen voor uitingen die de cam- pagne kracht geven. Facebook en Instagram zorgen voor een goed bereik bij de doelgroep, daarom is er logischerwijs ook gekozen om deze kanalen te gebrui- ken. Daarnaast werd er in het concept al een korte beschrijving gegeven van hoe het evenement aan- gekleed zou kunnen worden. In dit document ziet u stapsgewijs hoe dit vorm heeft gekregen. Ook zie je dat de vorm een aantal keer is veranderd voor zowel de online als offlineproducten.

Facebook en Instagram

Hiernaast (figuur 14) ziet u een aantal voorbeelden van uitingen die gaande weg zijn bedacht voor social media. Hier zijn verschillende ontwerpen uitgekomen die aan zowel de directie als het team zijn voorgelegd.

Daar kwamen veel uiteendlopende reacties op te vin- den in de campagne map. Hierdoor is de student ook gaan testen bij de doelgroep. Ook uit deze test is geen concreet antwoord gekomen. Er was dan ook geen sterke voorkeur voor een specifiek ontwerp. Het enige waar iedereen het over eens was, was dat grij- ze foto’s aan de dood deed denken Het uiteindelijke ontwerp is te vinden in campagne map en het huis- stijlhandboek.

E-mail

Voor de campagne is ook een voorbeeld e-mail uitge- werkt. Deze is te vinden in de campagne map. Deze

(23)

e-mail biedt een leidraad van hoe een e-mail in de nieuwe stijl er ongeveer uit zou kunnen zien. Er wordt nu al veel via e-mail gecommuniceerd, dus ook deze uiting biedt kracht in de campagne.

Tijdens het evenement

Voor de stijl en beleving tijdens DLG is er verschil- lende keren geïtereerd. Zo is er begonnen met het ontwerp voor een zeil voor de ‘gelukkig leven tips’

en een zeil voor de photobooth. Door middel van feedback met de directie en het team is dit veran- derd in banieren en later is er gekozen voor een heel groot zeil en een abri verderop te zien in dit verslag. In figuur 15 en 16 vindt u de verschillende uitwerkingen.

Posters

Er komen ook posters te hangen door het theater.

Deze zullen aansluiten op de uitingen voor online.

In het DeLaMar theater kunnen deze ook digitaal worden gebruikt.

De uiteindelijke campagne

Op de volgende pagina ziet u een deel van het eindresultaat van de campagne.

Wat maakt jou nou écht gelukkig?

Schrijf het op een post-it en plak het hier op!

De beste tip wordt bekend gemaakt via de Facebookpagina en wint daarmee het boek van Vincent!

Ik was erbij!

#DroomLeefGeniet

D E T V M E T G E D E E L D E T I P S

Figuur 15 - Verschillende versies ‘gelukkig leven tip’

(24)

ZET HET STEMMETJE IN JE HOOFD UIT

Maak een playlist van jouw favoriete

“foute” liedjes

BERG DE DIGITALE WERELD EENS OP EN GA NAAR BUITEN

Durf te

dromen jouw foute Dans op liedjes!

kies vaker voor jezelf

Eet die kikker op

Eet die kikker op

Online uitingen

In figuur 17 hierboven vindt u een voorbeeld van een post voor Facebook. Dit is een voorbeeld zoals het zou kunnen worden. Deze dient wel nog verder getest te worden onder de doelgroep.

In figuur 18 ziet u een voorbeeld van een quote en in figuur 19 vindt u de DLG pagina zoals hij op Instagram zou kunnen worden. In dit figuur ziet u ook meteen dat het gebruik van video inmiddels al wordt toegepast. Op de volgende pagina in figuur 20 volgt een voorbeeld mail. Zoals te zien is, is dezelfde stijl toegepast.

Figuur 17 - Voorbeeld Facebook post

Figuur 18 - Voorbeeld post quote

Figuur 19 - Voorbeeld Instagram pagina

(25)

Eet die kikker op

Figuur 20 - Voorbeeld mail

(26)

DEEL HIER JOUW TIP VOOR EEN GELUKKIGER LEVEN

Welke tip heb jij voor anderen? Deel hem hier!

Uitingen evenement

In figuur 21 ziet u de uitwerking van een abri.

Hierop zijn gaandweg verschillende versies ge- maakt en uiteindelijk is ervoor gekozen te gaan werken met een grote abri waar het publiek op mag schrijven met stiften. Deze posters kunnen later ook weer op de opleiding worden gebruikt zodat er verbinding is met het DLG evenement en zodat het wordt herkend door de doelgroep.

In figuur 22 ziet u hoe de uiteindelijk photobooth eruit komt te zien. Deze photobooth wordt in de buurt van de ingang geplaatst en bij deze photo- booth komen ook linten en een rode loper met een fotograaf. Zo wordt het een soort filmpremi- ère en krijgen de deelnemers speciale aandacht.

Verder kan het publiek hier tijdens de pauze ook met borden op de foto gaan waarop ze zelf leuke of inspirerend teksten mogen schrijven.

Op de volgende pagina vindt u een aantal posters (figuur 23) die in het theater zullen hangen op zo- wel digitale borden als gewoon drukwerk. De rest van de uitwerkingen vindt u in de campagne map.

Figuur 21 - Gelukkig leven tip abri

(27)

18 & 19 januari 2019

Maak een playlist van jouw favoriete

“foute” liedjes

Durf te dromen

Dans op jouw foute

liedjes!

(28)

5. Beroepsproducten

Het grootste deel van de uitslagen van dit rapport is verwerkt in de concepten en uitwerkingen. Daar- om is dit rapport niet eerder opgeleverd aan de opdrachtgever. Het zou voor de opdrachtgever al- leen van toepassing zijn wanneer er toch nog vra- gen komen over de opgeleverde producten. Wel zijn verschillende uitslagen van dit rapport bespro- ken met de directie en gebruikt ter onderbouwing.

De student vindt dat er in dit rapport duidelijk antwoord is gegeven op de deelvragen. Er is ook voldoende onderzoek gedaan. Wel zal de student in het vervolg eerder, meer tests willen uitvoeren tijdens het onderzoek.

5.2.2. Concept Map

In dit document zijn alle verschillende uitwerkin- gen en feedback te vinden. Ook vindt u in dit docu- ment moodboards en mindmaps die zijn gemaakt om tot een uiteindelijk concept te komen. Ook is het uiteindelijke concept hier te vinden, met daar- bij een beknopte uitwerking. Verdere uitwerking is te vinden in de campagne map.

Zoals te zien in dit document is er gewerkt met rondes waarin eerst de concepten worden voor- gelegd waarop weer feedback volgde. Dit proces volgde meerdere keren. Daarom is er gekozen om de feedback en uitwerkingen te verzamelen in een document. Zo kan er makkelijk worden verwezen naar eerdere en-vervolgstappen binnen hetzelfde document.

Gaandeweg is dit document gedeeld met de op- drachtgever en is hier over en weer feedback op- gegeven. Dit document is dan ook gegroeid gedu-

5.1. Chronologie van oplevering

20-10-2018 Onderzoeksrapport

Naam: 20182019_B_1661603_EsmeeBiegstraaten_

Onderzoeksrapport

30-11-2018 Concept Map

Bestandsaam: 20182019_B_1661603_EsmeeBiegs- traaten_Conceptmap

15-12-2018 Logo proces

Bestandsaam: 20182019_B_1661603_EsmeeBiegs- traaten_Logoproces

05-01-2019 Huisstijlhandboek

Bestandsnaam: 20182019_B_1661603_Esmee- Biegstraaten_Huisstijlhandboek

13-01-2019 Campagne map

Bestandsnaam: 20182019_B_1661603_Esmee- Biegstraaten_Campagne map

5.2. Beroepsproducten

5.2.1. Onderzoeksrapport

In dit rapport wordt er antwoord gegeven op het grootse deel van de deelvragen. Hierbij wordt ge- bruik gemaakt van verschillende onderzoeksme- thodes. Daarnaast biedt dit rapport verschillende inzichten die hebben bijgedragen aan het gehele proces van dit project.

Gaandeweg is dit rapport aangevuld met verschil- lende kennis en inzichten. Omdat de opdracht niet vanaf het eerste moment vast stond, staan er ook minder relevante dingen in het rapport. Toch heeft een groot deel van de onderzoeksresultaten bijge- dragen aan het uiteindelijk opgeleverde resultaat.

(29)

rende het project en daarom niet meer aan het eind in zijn geheel geëvalueerd.

De student zou in de toekomst nog meer concep- ten willen bedenken, voor het ontwikkelen van een concreet concept. Verder zou de student andere brainstormtechnieken willen proberen.

5.2.3. Logo proces

In dit document vindt u een verzameling van de uitwerkingen op het oude logo en het ontworpen nieuwe logo. Verder vindt u de feedback op de ver- schillende versies en uitwerkingen van de logo’s.

Zoals te zien in dit document, zijn de uitwerkingen voor het oude en nieuwe logo samengevoegd in een document. De student heeft hiervoor geko- zen omdat dit bij hetzelfde proces van dit project hoort. Ook is het makkelijk om te verwijzen naar hetzelfde document en is het voor de opdrachtge- ver overzichtelijker om alle ideeën en ontwerpen in een document te ontvangen.

Dit document is niet in zijn geheel gedeeld met de opdrachtgever. Steeds zijn er stappen van het document gepresenteerd aan de opdrachtgever, waarop vervolgens weer feedback kwam. Dit do- cument is dan ook alleen van toepassing als na- slagwerk en kan mogelijk worden gebruikt voor het verder ontwikkelen van een nieuwe stijl.

De student zou in de toekomst eerder willen ko- men met nieuwe voorstellen voor een logo. Dit kwam pas laat in het proces waardoor er geen ruimte meer was om hier mee verder te gaan.

5.2.4. Huisstijlhandboek

In dit document vindt u het uiteindelijk opgelever- de huisstijlhandboek die is ontwikkeld aan de hand van onderzoeken. In dit document staat stapsge-

wijs wat er wel en niet mag worden gedaan met de huisstijl van DLG.

Zoals is te zien is de gids een volwaardig document geworden. De reactie van DLG-medewerkers op deze gids was positief. Deze gids is dan ook in ge- bruik genomen door DLG. Er is nog geen laatste feedback gegeven op dit document. Tijdens de af- studeerperiode is er middels overleg wel een aan- tal keer feedback gegeven op de gids. Deze feed- back is dan ook meegenomen in het eindresultaat.

De student hoopt in de toekomst op dit document nog feedback te krijgen.

5.2.5. Campagne map

In dit document vindt u een verzameling van uit- werkerkingen en feedback voor de uiteindelijk campagne. Er is gewerkt door middel van verschil- lende uitwerkingen met daaropvolgend feedback en daarna weer een nieuwe versies. Ook zijn er voor de campagne verschillende uitwerkingen te vinden in dit document.

Er is gekozen om de feedback toe te voegen aan dit document omdat dit een levend document was tijdens dit project. Er werd veel aangepast en toe- gevoegd. Ook hier was het zo dat de opdrachtge- ver elk keer een onderdeel van het document te zien kreeg en hierop reageerde. Daarom is dit do- cument ook een naslagwerk. Het grootste deel van de uitwerkingen te vinden in dit document worden al geïmplementeerd tijdens het nieuwe evene- ment. Tijdens meetings zijn deze ideeën en me- teen meegenomen om toe te passen in het bedrijf.

De student zou in het vervolg nog meer creatieve uitingen willen bedenken voor het evenement. De student denkt dat je daar nog meer uit zou kunnen halen.

(30)

6. Advies voor vervolg

Tijdens het onderzoek naar beleving van Droom, Leef, Geniet kwam ik tot een aantal ontdekkingen. Sommige van deze punten zijn terug te vinden in dit verslag maar de volgende punten zou ik ook nog willen adviseren.

Nieuwe stijl DLG

Tijdens het afstuderen is er al een eerste stap ge- nomen om de stijl van DLG te verbeteren. Hier- door is dan ook de stijlgids ontstaan. De kleuren zijn getest en aan het testen van de stijl is begon- nen. Op het testen van de stijl was nog te weinig resultaat om dit aan te passen. Daarom is ook het advies de hele stijl verder te gaan testen. Het merk is nu nog niet super bekend, dus dit is het moment om door te pakken. Daarvoor is het belangrijk om na te gaan wat de kernwaardes zijn van het merk, wat het merk uitstraalt of wilt uitstralen en of dit al aansluit op elkaar.

Testen na het evenement

Het volgende DLG-evenement vindt 19 januari plaats, dit betekent dat daarna pas de nieuwe ui- tingen echt goed kunnen worden getest. Het ad- vies is dan ook om na dat weekend de doelgroep zo snel mogelijk te benaderen en te vragen naar hun beleving.

Website DLG

Helaas is het door de beperkte tijd niet gelukt de website aan te pakken in dit project. De website is nu nog rommelig met veel verschillende en her- halende elementen. De vernieuwde stijl zou hierin kunnen worden meegenomen. Het advies is dan ook om vanaf de basis de website opnieuw op te bouwen. Kijkende naar de structuur, stijl, afbeel- dingen en pakkende call-to-actions.

Instagram

Wat momenteel nog zeker ontbreekt is het gebruik van Instagram. Instagram groeit steeds harder en wordt steeds populairder (onderzoeksrapport hoofdstuk 9). Langzaamaan wordt Facebook door Instagram ingeruild. Onlangs is de eerste stap ge- maakt toch wel te gaan werken met Instagram.

Mijn advies is hier mee verder te gaan en dit serieus op te pakken. De posts en filmpjes die nu worden ontworpen voor Facebook kunnen dan ook daar worden gebruikt. Hiermee wordt de doelgroep via meerdere kanalen bereikt.

Stijl en design UNLP

Omdat nu de stijl van DLG in een nieuw jasje is gestoken, is het ook goed om te kijken hoe UNLP hierbij kan aansluiten. Ook voor UNLP is er geen huisstijlhandboek. Mijn advies is dan ook er een te creëren waarin de stijl van UNLP en DLG meer tot elkaar komen, zonder hun eigen imago daarbij de verliezen. Tenzij UNLP en DLG los van elkaar ko- men te staan, maar ook dan is het belangrijk om te gaan werken met een huisstijlhandboek zodat er een geheel kan worden gecreerd.

Website UNLP

Door middel van interviews, door testen en probe- ren en door de feedback van Marcel (onderzoeks- rapport) kwam de student erachter dat de web- site van UNLP vernieuwing nodig heeft.

Het is namelijk zo dat de website toch als ouder- wets wordt ervaren. Verder vinden verschillende respondenten hem te wit en te traag. Vooral op een smartphone duurt het lang voordat de site ge- laden is. Daarnaast staat er veel informatie op wat regelmatig wordt herhaald.

(31)

Daarnaast heeft Marcel ook aangegeven dat zij door het doen van een test (mouseflow) onder de bezoekers van de site, al hebben ontdekt dat de bezoeker vaak niet verder naar beneden scrolt en daardoor de helft van de website eigenlijk niet ziet.

UX Planet (Natalia Kharchenko, 2018) noemt verschil- lende redenen waarom het de hoogste tijd is om je site te updaten. Zo zeggen ze bijvoorbeeld:

• De interfaces van je site heeft veel onnodige details. Als er elementen zijn die kunnen wor- den verwijderd zonder dat functionaliteit ver- loren raakt, verwijder ze dan zonder spijt.

• Als je site traag is. De meeste gebruikers ver- laten een site als deze meer dan 5-6 seconden laadt.

• Als je site er verouderd uit ziet.

Al deze punten sluiten aan bij de gegeven kritieken van bezoekers en de directie.

Het advies hierover is dan ook dat ook de website van UNLP vernieuwd mag worden. Hierbij moet worden gekeken naar een nieuwe structuur die efficiënter werkt. Verder is het van belang de stijl goed mee te nemen en de site moderner en snel- ler te maken.

(32)

Literatuurlijst

Brenda Montijn. (2017, 06 15). Psychoglogie van kleur.

Opgehaald van The Big Story: http://thebigstory.nl/psychologie-van-kleur/

Business Model Canvas. (2018).

Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Business_Model_Canvas

Creatief denken met moodboard. (2018, 11 4).

Opgehaald van Dare too: https://daretoo.nl/creatief-denken-met-moodboard/

Eurib team. (2009). Customer based brand equity model van Keller.

Opgehaald van Eurib: https://www.eurib.net/customer-based-brand-equity-model-van-keller/

Floor, K., van Raaij, F., & Bouwman, M. (2015). Stap vier: Marketing communicatie strategie. In K. Floor, F. van Raaij, & M. Bouwman, Marketing communicatie strategie (pp. 188-263). Noordhoff Uitgevers.

Ingrid Archer. (2016). Wat is Customer journey mapping en wat zijn de ontwikkelingen.

Opgehaald van Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-customer-journey- mapping-en-wat-zijn-de-ontwikkelingen

Janneke van Kester. (2013, 7 1). Beleving, persoonlijkheid en de online geur van succes.

Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2013/07/01/beleving-per- soonlijkheid-en-de-online-geur-van-succes/)

Marlous Vennegoor op Nijhuis. (2013, 7 1). 7 Principes voor optimale online mode merkbeleving.

Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2013/07/01/7-princi- pes-voor-optimale-online-mode-merkbeleving/)

Natalia Kharchenko. (2018, 01 12). 9 UI trends to get your product ready for 2018.

Opgehaald van UX Planet: https://uxplanet.org/9-ui-trends-to-get-your-product-ready-for-2018- b423028ac4bd

Sterkte zwakte Analyse. (2018).

Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sterkte-zwakteanalyse Verheggen, Pieter Paul. (sd). Mentality.

Opgehaald van Motivaction: https://www.motivaction.nl/mentality

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

 In publicaties of duiding neemt u volgende verwijzing op: “Het logo van de geknoopte zakdoek werd voor het eerst gebruikt in 2010 tijdens de acties van Foton voor

“Indien ten behoeve van het werk in gebruik zijnde hulpmiddelen, zoals vaartuigen, werktuigen, ankers, kettingen of andere voorwerpen, dan wel voor het werk bestemde bouwstoffen

De meeste activiteiten van het Flower Weekend zijn in het weekend van zaterdag 2 en zondag 3 oktober. De locaties zijn toegankelijk voor de normale entreeprijzen. Wie alle drie

De inspectie vindt dat zorgorganisaties hier iets meer aandacht voor mogen hebben.. Bijvoorbeeld door jou zelfstandig te leren

Kiezen voor de hoop is niet een algemeen theoretisch principe maar de hoop manifesteert zich op elke speelplaats, in elke klas, in elke school.. Ze vindt haar sporen in de inzet

4p 17 Toon met behulp van de grafiek op de uitwerkbijlage aan of de inzittenden van het ruimteschip zich astronaut mogen noemen na

Zestig procent van onze basisscholen en tachtig pro- cent van onze secundaire scholen meldden op vraag van het Vlaams Vredesinstituut dat ze jaarlijks een of meerdere projecten heb-

Elke Smeets • Ondanks al- le kanttekening toont weten- schappelijk onderzoek aan dat je wel degelijk iets kunt doen om gelukkiger door het leven te gaan..