• No results found

Recht dat de kiemen van geweld bestrijdt

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Recht dat de kiemen van geweld bestrijdt"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tilburg University

Recht dat de kiemen van geweld bestrijdt

Barendrecht, J.M.

Published in: Ars Aequi Publication date: 2008 Document Version

Publisher's PDF, also known as Version of record

Link to publication in Tilburg University Research Portal

Citation for published version (APA):

Barendrecht, J. M. (2008). Recht dat de kiemen van geweld bestrijdt. Ars Aequi, 57(6), 435-436.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights.

• Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal Take down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

(2)

Recht dat de kiemen van geweld bestrijdt

AA 2008, nummer 6, p.435-436

Bij moord en doodslag denken we aan vreemden die uit het niets opduiken en wreed het leven verstoren. Maar van iedere honderd moorden worden er 85 gepleegd door bekenden. In meer dan twintig gevallen is de partner de dader, en in nog eens bijna twintig een ander familielid. Vrienden tekenen voor vijftien van die moorden en kennissen plegen er dertig van de honderd. Er zijn negen roofmoorden bij, maar de kans om door je eigen partner om te worden gebracht is dus veel groter.i Zinloos geweld, een uit de hand gelopen ruzie op straat, komt maar een enkele keer voor.

Als we een schaal groter naar relaties kijken, dan komt hetzelfde beeld terug. De grootste moordpartijen uit de geschiedenis hebben plaatsgevonden tussen buren; gepleegd door mensen die samen hetzelfde gebied deelden: de Hutu’s tegen de Tutsi’s, Bosnische Serviërs tegen de moslims in de Balkan, de Iraakse soennieten tegen de sjiieten. Het lijkt wel of het meeste kwaad tot uitbarsting komt binnen relaties. Hoe komt dat?

Ervin Staub is al veertig jaar op zoek naar de antwoorden op een aloude vraag: waar komen het goede en het kwade vandaan? Hij zocht de waarheid op schoolpleinen, in tehuizen, op wilde studentenfeesten, bij de dwaze moeders in Argentinië, bij de daders van de Holocaust, en in Rwanda. Vanwaar die enorme investering die hij als onderzoeker deed? Misschien heeft die te maken met het feit dat hij als zesjarig jongetje in de omgeving van Boedapest verborgen gehouden werd voor de nazi’s. Dankzij de hulp van Raoul Wallenberg en medewerkers van de Zweedse ambassade, die passen vervalsten voor zijn familie en duizenden anderen, kon Ervin Staub aan het kwaad ontkomen.

Volgens Staub heeft agressie vooral te maken met basale menselijke behoeften die niet worden vervuld; behoeften zoals veiligheid, autonomie, zorg en respect (Ervin Staub, The psychology of good

and evil: Why children, adults and groups help and harm others. Cambridge University Press 2001, p.

10 e.v.). Agressie komt tot bloei in omgevingen die dat niet kunnen bieden. Ieder mens doet weleens ervaringen op waarin ouders, klasgenoten of andere belangrijke personen het niet veilig voor hem maken. In ieders leven wordt weleens gesnauwd, geslagen en getreiterd. Maar sommige mensen komen dat vaker tegen dan anderen. Ze worden steeds weer gekleineerd in plaats van in hun waarde gelaten. Hun omgeving ondersteunt geen autonomie en competentie. Ze komen thuis, bij hun vrienden of op hun werk steeds in relaties terecht waarin ze weinig zorg en respect krijgen. Falende relaties zijn een broedplaats voor vijandige gevoelens richting anderen.

Het is het verhaal van de ‘slechte jeugd’, maar dan verfijnd, diepgaand geanalyseerd en gekoppeld aan kennis over wat mensen het allerbelangrijkste vinden. Frustrerende ervaringen leiden zeker niet automatisch tot agressie. De kans daarop wordt wel groter als mensen steeds weer worden gefrustreerd in hun basale behoeften in hun cruciale relaties. Agressie is voor hen een manier van overleven, een intuïtieve routine die er langzaam insluipt. Wanneer mensen niet van zich afbijten als hun basale belangen worden geschaad, wordt er te vaak met hen gesold, en zouden zij het in de evolutie niet redden. In dat opzicht is agressie misschien zelfs erfelijk. Het is een ingebouwde reactie die moeilijk is te stoppen, een nuttig afweermechanisme.

Volgens Staub en zijn collega-onderzoekers zijn er nog andere factoren die van invloed zijn op het ontstaan van agressief gedrag. Intense, impulsieve kinderen hebben iets meer kans om agressief te worden. Dat is te verklaren doordat zij harder worden aangepakt dan anderen, wat weer ten koste kan gaan van hun autonomie, gevoel van eigenwaarde en andere basale behoeften. Ook drugs spelen een rol, mede omdat zij de eigenwaarde tijdelijk verhogen. Bij warm weer, hard geluid, fysieke inspanning, of pijn zijn mensen agressiever. Agressieve gedachten, opgewekt door geweld op televisie, kunnen meespelen. Om echt tot geweld of verkrachting over te kunnen gaan, moet de agressor ver ‘uit relatie zijn’ en de ander als object zien, in plaats van als mens. Ten slotte is er de rol van de groep. De normen van een jeugdbende kunnen agressie ondersteunen, zeker als de groep een jongen het gevoel van eigenwaarde kan geven, de competenties, de autonomie en de vriendschap, die hij thuis zo miste.

(3)

kinderen, vrouwen, minder sterke mannen, of minderheden. Met zijn agressieve gedrag kan hij bij hen op korte termijn halen waaraan hij behoefte heeft: eigenwaarde, controle.

Kun je trouwens beter worden van agressie? Econoom Jack Hirshleifer stelde dat ieder mens een keuze heeft tussen meedoen in het spel van relaties met anderen of zijn wapens oppakken om zich dingen van anderen toe te eigenen. Het is een heel algemeen en abstract model. Aan de ene kant zijn er de kosten en baten van samenleven volgens de spelregels. Wat kan een individu of een groep mensen bereiken door in relaties met anderen samen te werken? Welke van zijn behoeften kan hij zo waarschijnlijk bevredigen? Wat zijn de kosten daarvan, bijvoorbeeld in de vorm van hard moeten werken en risico’s van mislukking? Aan de andere kant zijn er de baten die een persoon of een groep zich kan toeëigenen: land, vrouwen, goud, olie of geld. Wat zijn de kansen dat het mogelijk is om daar ongestraft bezit van te nemen? Wat zijn de kansen op tegenacties en escalatie? Deze levenswijze heeft ook kosten. Je hebt er wapens voor nodig, en mensen die hun leven voor je willen wagen. Op lange temijn is de keuze voor agressie meestal een verkeerde inschatting van de voor- en nadelen. Uitbuiting, roven en verkrachten levert op zijn best een tijdelijke bevrediging op van basale behoeften. De opbrengsten zijn moeilijk te gelde te maken. Het is op zichzelf een gevaarlijk spel, want agressie lokt agressie uit en de verdediging is soms sterker dan je denkt. De agressor leeft in angst.

Als we Jack Hirshleifer en Ervin Staub samen aan tafel konden hebben, vertelden ze ons waarschijnlijk dat we niet bang hoeven te zijn voor ieder ander mens. We leven nu in een omgeving waarin bijna iedereen veel uit relaties kan halen. In zo’n omgeving zijn mensen veilig voor elkaar. Respectvol met mensen omgaan is meestal de beste manier om je behoeften vervuld te krijgen. Zelfs als je vroeger klem zat in relaties waarin je zwaar geleden hebt, valt er in het nu veel te winnen door je agressiviteit te beheersen.

Onze maatschappij is niet zo gewelddadig meer. Toch is er nog steeds alle reden om huiselijk geweld, kleinerende opvoed- en onderwijspraktijken, discriminatie, en intimidatie op het werk zo veel mogelijk tegen te gaan. Want daar, diep in de relaties tussen mensen die niet zonder elkaar kunnen, ontstaan de allergrootste problemen.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

1. Het profiel is een positioneringsinstrument om de zwaarte van de functie CAG te kunnen bepalen en om deze goed te positioneren in de gemeentelijke organisatie. De juiste zwaarte

Na afloop tekenen de melder, en degene aan wie het incident formeel gemeld is het formulier en tenslotte wordt het formulier aangeleverd bij de Beveiligingsfunctionaris/CISO

De meest genoemde redenen om incidenten niet te bespreken zijn dat medewerkers het incident niet erg genoeg vinden en dat incidenten bij de functie horen. Andere redenen zijn

(Zeer) tevreden over bespreken Neutraal over bespreken (Zeer) ontevreden over bespreken Heeft incident niet

Het slachtofferschap van deze twee vormen van agressie en geweld zijn daardoor niet geheel vergelijkbaar met voorgaande

Binnen het onderzoek is gekeken naar de mate en vorm waarin de werknemers uit de verschillende overheidssectoren in aanraking komen met agressie en geweld door mensen van buiten

Daarnaast biedt het onderzoek inzicht in de mate waarin medewerkers in organisaties in het verleden te maken hebben gehad met agressie en geweld en de aard

Dat bood de unieke mogelijkheid om met behulp van een korte extra vragenlijst over slachtofferschap (die eind 2013 is afgenomen) de verbanden tussen persoonlijkheid en agressie