Jonas Suyderhoef (ca. 1613-1686)
Deel III:
Visuele oeuvrecatalogus
John van de Goor
Afbeelding titelpagina: Jonas Suyderhoef, Drie oude vrouwen, 1633-1686. Staat 3 van 6.
Exemplaar in eigen bezit.
© John van de Goor / Universiteit van Amsterdam, 2016.
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd
gegevensbestand of openbaar gemaakt worden in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektro-
nisch, mechanisch of door fotokopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van de auteur.
Jonas Suyderhoef (ca. 1613-1686)
Deel III: Visuele oeuvrecatalogus
John van de Goor
Masterscriptie Kunst- en cultuurgeschiedenis, 10 januari 2016
Faculteit Geesteswetenschappen, Universiteit van Amsterdam
1
elezer/begeleider: Dr. E.P. Kolfin, 2
elezer: Dr. M.J. Bok
Student: John van de Goor. Studentnummer: 6167675
5
Inhoudsopgave
Inleiding 7
Verantwoording 11
Catalogus 13
Overzichtstabel 69
6
7
Inleiding
De eerste stap om het oeuvre van Jonas Suyderhoef (ca. 1613-1686) in een kunsthistorisch ka- der te plaatsen was om het visueel inzichtelijk te maken en kwantitatief te analyseren. De ver- schillende historische oeuvreoverzichten, beginnend bij Johann Wussin (1861) en eindigend bij het overzicht in de Hollstein-reeks (1984), hebben een beschrijving van de prenten, staten, en andere technische gegevens samengebracht. De Hollstein-reeks geeft ook een eerste visuele in- druk van het oeuvre met 37 afbeeldingen van de 138 prenten. De database die is aangelegd als basis voor deze scriptie bevat afbeeldingen van alle aan Suyderhoef toegeschreven prenten én staten.
Deze catalogus heeft drie doelstellingen: het geven van een volledig visueel overzicht van het oeuvre, het daarbij plaatsen van, voor zover bekend, de originele schilderijen, en het sorteren in een chronologische volgorde. In de catalogus is van elke prent één afbeelding opgenomen.
Suyderhoef zal als reproductiegraveur zeker niet alle schilderijen zelf hebben gezien, maar het naast elkaar plaatsen van het origineel en de prent geeft mogelijk al enig inzicht in het wor- dingsproces van zijn prenten. In de casestudies in de scriptie is voor een aantal groepen prenten dit proces verder geanalyseerd en uitgewerkt. De chronologische volgorde maakt eventuele ontwikkelingen in het oeuvre zichtbaar. Deze ontwikkelingen kunnen van velerlei aard zijn, waaronder stilistisch en iconografisch.
Het visuele oeuvreoverzicht spreekt voor zich en geeft een prachtig overzicht van de zeer vak- kundig gesneden koperplaten met meestal ‘schilderachtige’ prenten tot resultaat. De ontwikke- ling van de prentproductie van Suyderhoef toont vier opvallende ontwikkelingen (fig. 1):
momenteel zijn geen prenten gedateerd voor 1635, hoge productie tussen 1635 en 1650, halve- ring van de productie in de jaren ’60 en tenslotte een verwaarloosbaar lage productie vanaf de jaren ’70 tot zijn dood. Het is opvallend dat Suyderhoef schijnbaar vanuit het niets tot een pro- ductie van gemiddeld twee of meer, relatief grote, prenten per maand kwam. In de ‘veelbelo- vende’ jaren, van 1635 tot 1650, sneed hij niet alleen de meeste prenten, maar werkte hij ook aan de meest prestigieuze opdrachten, zoals de prentseries in samenwerking met Pieter Soutman en Joachim von Sandrart. Bovendien had Suyderhoef binnen deze series een groot aandeel in het aantal prenten. Hij moet in aanloop naar deze periode van kwantitatief en kwalitatief hoge productie al veel ervaring in het snijden van koperplaten hebben opgedaan. Mogelijkerwijs is dit allemaal anoniem werk geweest of is het volledig verloren gegaan. Zijn opleidingsperiode tot graveur blijft in het ongewisse.
De daling van zijn prentproductie vanaf de jaren ’50 heeft geen invloed op de kwaliteit,
want zijn late prenten laten nog steeds kwalitatief hoogwaardig snijwerk zien, zoals blijkt uit
8
Boeren op een terras voor een herberg (cat. nr. 118) naar Adriaen van Ostade geproduceerd na 1670. Binnen het oeuvre zelf is voor deze ontwikkeling geen sluitende verklaring te geven.
Suyderhoefs graveersysteem en -stijl verandert nauwelijks in zijn hele oeuvre. De daling kan daarmee niet worden toegeschreven aan fysieke oorzaken. Sommige graveurs werden bijvoor- beeld slechtziend door de voortdurende concentratie van de ogen op de minieme details in de koperplaat. Een oorzaak die de daling mogelijk teweeg heeft gebracht is het stoppen van de ac- tiviteiten van Peter Soutman in 1650. Het jaar ervoor sneed Suyderhoef zijn laatste koperplaat voor Soutman: een portret van Hendrick Goltzius op hoge leeftijd (cat. nr. 83).
Het chronologisch visuele overzicht laat een rode draad van ‘andersoortige’ prenten tussen de overgrote meerderheid van portretprenten zien. In de jaren ’30 sneed Suyderhoef de Vier Am- sterdamse burgermeesters (cat. nr. 14) die wachtten op de aankomst van Maria de’ Medici. In de jaren ’40 sneed hij Peeckelhaering (cat. nr. 29) en een aantal prenten met Bijbelse scènes naar Rubens, zeer waarschijnlijk in samenwerking met Soutman (cat. nrs. 37, en 50 t/m 52), de Saterfamilie (cat. nr. 58), de allegorische figuurstukken in samenwerking met Von Sandrart (cat.
nrs. 61 t/m 65) en de beroemde Beëdiging van de Vrede van Münster (cat. nr. 81). Bovendien sneed Suyderhoef vanaf de tweede helft van de jaren ’40 tot het einde van zijn loopbaan als gra- veur genrescènes naar Van Ostade, Ter Borch en Brouwer. Een aantal van deze prenten zijn niet exact te dateren. Hij wisselde het werk aan de portretten af met andere opdrachten.
De eerst bekende uitgevers van prenten van Suyderhoef tijdens zijn leven staan vermeld in de
overzichtstabel aan het einde van de catalogus. Dit overzicht toont aan dat hij tijdens zijn leven
niet aan één uitgever was verbonden (fig. 2). Zelfs in de jaren ’30 en’40 toen hij met Soutman
en Von Sandrart aan grote series samenwerkte, sneed Suyderhoef ook platen voor andere uitge-
vers, zoals Cornelis Banheyning in Leiden en Pieter Goos in Amsterdam. Een enkele keer pro-
duceerde hij ook platen voor uitgevers buiten Haarlem, Amsterdam en Leiden. Suyderhoef had
zijn standplaats in Haarlem, maar was daarbuiten blijkbaar ook een bekend plaatsnijder.
9
0
28 29
28
12 16
3 5
2 0
15
0 5 10 15 20 25 30 35
Aantal prenten
Figuur 1. Prentproductie Suyderhoef per 5 jaar
0 5 10 15 20
Aantal prenten
Figuur 2. Eerst bekende uitgevers prenten Suyderhoef
Pieter Soutman Cornelis Banheyning Pieter Goos
Joachim von Sandrart Overig Onbekend
10
11
Verantwoording
Deze catalogus is gebaseerd op het oeuvreoverzicht van Jonas Suyderhoef zoals gepubliceerd in de Hollstein-reeks uit 1984 aangevuld met meest recente informatie uit de onlinecollecties van verschillende musea in binnen- en buitenland. Tijdens het onderzoek zijn geen overtuigende argumenten gevonden om nieuwe prenten toe of bestaande prenten af te schrijven aan het oeu- vre. Dit lag ook niet binnen de doelstelling van de scriptie.
De afbeeldingen in deze catalogus staan in chronologische volgorde. Wussin en de Hollstein-reeks hanteerden een alfabetische volgorde op thematische indeling. Een overzichtsta- bel aan het eind van de catalogus bevat de naam van de prent, de datering, de naam van de kun- stenaar van het origineel, de naam van de eerst bekende uitgever en de plaatsnaam van de uitgeverij, en de entry-nummers van de catalogi van Wussin en Hollstein.
Bij de datering van de prenten is rekening gehouden met een eventuele datum in de prent of een publicatiedatum in een boek, de levensjaren van de geportretteerden, de actieve jaren van de eerst bekende uitgevers, en de datering van de originele schilderijen. De op basis van deze ge- gevens beredeneerde datering is kort verantwoord bij iedere afbeelding en vergeleken met de datering van de instelling waaraan de afbeelding in deze catalogus is ontleend. Bij de afbeeldin- gen waar een nieuwe datering is voorgesteld, is deze geel gemarkeerd. De prenten die niet exact gedateerd kunnen worden, zijn gedateerd met een periode waartussen de koperplaat moet zijn gesneden en staan gesorteerd op de vroegst mogelijke datering. Bij de prenten zonder enig vali- de argument voor een datering, is de werkzame periode van Suyderhoef aangehouden, namelijk tussen ca. 1623 en 1686. Deze prenten zijn aan het einde van de catalogus opgenomen in alfabe- tische volgorde om een eventuele stilistische ontwikkeling in de chronologie van het oeuvre niet te verstoren.
Van alle prenten in het oeuvre is een afbeelding opgenomen in deze catalogus. Deze af- beelding betreft altijd de vroegste staat mét letters (met of zonder adressering), tenzij van deze staat geen afbeelding beschikbaar is. In dat geval is de eerstvolgende staat met afbeelding opge- nomen. Proefdrukken zijn dus niet opgenomen. Afbeeldingen van de originele schilderijen waarnaar de prenten zijn gemaakt, zijn ook toegevoegd. Het is soms niet met zekerheid vast te stellen wat het origineel was, daarom zijn alleen originelen toegevoegd die exact met de prent overeenkomen.
Alle afbeeldingen die aan een website zijn ontleend, zijn via het inventarisnummer gehy-
perlinkt aan de onlinebron. Hier kan aanvullende informatie en de afbeelding in vaak hoge reso-
lutie worden gevonden. Met name bij afbeeldingen die aan het Rijksmuseum zijn ontleend, kan
men op de website zeer ver met hoge resolutie inzoomen. De afbeeldingen zonder hyperlink
komen uit eigen bezit.
12
13
Catalogus
1. Portret van Karel V naar Titiaan
Midden 16e eeuw. Olieverf op doek,110 x 91 cm. Wenen, Kunsthistorisches Museum. Inv. nr. GG_8060.
Ca. 1637. Gravure en ets, 41,2 x 27,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1898-A-19663. Staat 1 van 3.
Cat. nrs. 1 t/m 9 zijn prenten uit de Duces Burgundiae-serie die Suyderhoef in samenwerking met Pieter Soutman sneed. Zie hoofdstuk 2 voor de verantwoording van de datering van deze prenten.
2. Portret van Karel de Stoute naar Pieter Soutman
3. Portret van Johanna de Waanzinnige naar Pieter Soutman
Ca. 1637. Gravure en ets, 40,6 x 27,0 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1961-338. Staat 1 van 3.
Ca. 1637. Gravure en ets, 40,7 x 27,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.688. Staat 1 van 3.
14 4. Portret van Jan zonder Vrees naar Pieter Soutman
5. Portret van Maria van Bourgondië naar Pieter Soutman
Ca. 1637. Gravure en ets, 41,2 x 27,9 cm. Cambridge, The Fitzwilliam Museum. Inv. nr. P.8858-R. Staat 1 van 3.
Ca. 1637. Gravure en ets, 41,5 x 28,3 cm. Cambridge, The Fitzwilliam Museum. Inv. nr. P.8909-R. Staat 1 van 3.
6. Portret van Maximiliaan I naar Lucas van Leyden
7. Portret van Philips de Schone naar Pieter Soutman
Ca, 1637. Gravure en ets, 40,7 x 27,2 cm. Londen, British Museum. Inv. nr. R,7.144. Staat 1 van 3.
Ca. 1637. Gravure en ets, 41,6 x 28,0 cm. Cambridge, The Fitzwilliam Museum. Inv. nr.30.K.9-53. Staat 1 van 3.
15 8. Portret van Filips II van Spanje naar
Anthonis Mor
9. Portret van Filips III van Spanje naar Pieter Soutman
Ca. 1637. Gravure en ets, 40,9 x 28,0 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.689. Staat 1 van 3.
Ca. 1637. Gravure en ets, 40,8 x 28,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-2010-329-128. Staat 1 van 3.
10. Portret van Albrecht van Oostenrijk naar Peter Paul Rubens
Olieverf op doek, 119 x 86 cm. Antwerpen, Rubenshuis. Inv.
nr.RH.S.205.
Ca. 1637. Gravure en ets, 41,0 x 27,6 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1918-1738. Staat 1 van 2.
Cat. nrs. 10 t/m 19 zijn prenten uit de Ferdinandus-serie die Suyderhoef in samenwerking met Pieter Soutman sneed. Zie hoofdstuk 2 voor de verantwoording van de datering van deze prenten.
16
11. en 13. Portretten van Karel I en Henrietta Maria van Engeland naar Anthony van Dijck
1631-1632. Olieverf op doek, 303,8 x 256,5. Londen, Buckingham Palace. Inv. nr. RCIN 405353.
Ca. 1637. Gravure en ets, 40,6 x 28,0 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.691. Staat 2 van 3.
Ca. 1637. Gravure en ets, 39,7 x 26,9 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.692. Staat 1 van 2.
17 12. Portret van Ferdinand III naar Pieter
Soutman
15. Portret van Johan VIII naar Anthony van Dyck
Ca. 1637. Gravure en ets, 41,0 x 27,5 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1967-984. Staat 1 van 2.
Ca. 1637. Gravure en ets, 41,2 x 27,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1918-1610. Staat 1 van 2.
14. Portret van Isabella Clara Eugenia naar Peter Paul Rubens
Ca. 1637. Gravure en ets, 40,3 x 27,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.693. Staat 1 van 2.
18 16. Portret van Maximiliaan III naar Peter
Paul Rubens
17. Portret van Francisco de Moncada naar Anthony van Dyck
Ca. 1637. Gravure en ets, 39,8 x 26,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.694. Staat 1 van 2.
Ca. 1637. Gravure en ets, 40,7 x 27,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.695. Staat 1 van 2.
18. Portret van Sigismundi III naar Pieter Soutman
19. Portret van Wladislaus VI naar Pieter Soutman
Ca. 1637. Gravure en ets, 40,3 x 27,0 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.696. Staat 1 van 2.
Ca. 1637. Gravure en ets, geen afmetingen. Cambridge, The Fitzwilliam Museum. Inv. nr. P.8920-R. Staat 2 van 2.
19 20. Portret van Caspar Sibelius naar Frans Hals
1637. Olieverf op doek, 26,5 x 22,5 cm. Verloren 1956.
Afbeeldingsnummer RKD: 0000260288.
1637. Gravure, 30,1 x 23,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-60.764. Staat 1 van 3.
Het schilderij is gedateerd in 1637 toen Sibelius (1590-1658) 47 jaar was. De prent heeft ook een datum van 1637, maar vermeldt een leeftijd van 48. Waarschijnlijk is de prent na de verjaardag van de geportretteerde uitgegeven.
22. Portret van Jean de la Chambre naar Frans Hals
Ca. 1638. Olieverf op paneel, 20,6 x 16,8 cm. Londen, National Gallery. Inv. nr. NG6411.
1638. Gravure, 25,7 x 17,4 cm. Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België. Inv. nr. S.II. 15989. Staat 1 van 2.
Frans Hals schilderde de kalligrafeur aan het werk als modello voor de prent. De prent vermeldt 1638 in de tekst.
20
21. De vier Amsterdamse burgemeesters naar Thomas de Keyser
1638. Olieverf op paneel, 28,5 x 38 cm. Amsterdam, Amsterdam Museum. Inv. nr. SB 5755.
1638. Gravure, 32,1 x 37,9. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.664. Staat 1 van 2.
Thomas de Keyser schilderde het gezelschap van wachtende burgermeesters voor aankomst van Maria de Medici als modello voor de prent. Deze gebeurtenis vond plaats op 1 september 1638.
21 23. Portret van Edo Neuhusius
naar onbekend
24. Portret van Reinier Neuhusius naar Matthys van den Bergh
1638-1686. Gravure, 21,5 x 15,1 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.749. Staat 1 van 1.
1638-1658. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-1888-A- 12738. Staat 1 van 1.
Datum in de prent is 1638, daarom zal de prent in of na 1638 gemaakt zijn.
1638 lijkt een vroege datering voor Reinier (1608-na 1663), hij lijkt ouder dan 30 jaar. De prent is gebruikt in Regnerus.
Thalia Alcmariana. Sive Poematum posteriorum liber.
Amsterdam: Johannes Janssonius, 1658.
25. Portret van Nicolaes Bodding van Laer naar onbekend
26. Portret van Franciscus Heerman naar J. Van Ravensteyn [?]
1639. Gravure, 14,7 x 10,1 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr.RP-P-OB-60.707. Staat 2 van 2.
1639. Gravure, 13,3 x 8,3 cm. Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België. Inv. nr. S.II. 31332. Staat 2 van 2.
Datum in de prent is 1639, daarom is de prent in of na 1639 gemaakt zijn.
Datum in de prent is 1639, daarom is de prent in of na 1639 gemaakt zijn. Mogelijk gebruikt in een publicatie.
22 27. Portret van Hendrick Swalmius naar Frans Hals
1639. Olieverf op paneel, 27 x 20 cm. Detroit (MI, USA), Detroit Institute of Arts. Inv. nr. 49.347.
1639-1686. Gravure, 31,7 x 22,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.768. Staat 2 van 2.
Het schilderij van Frans Hals is gesigneerd en gedateerd in 1639, daarmee is de prent in of na 1639 gemaakt.
28. Portret van Maarten Harpertsz Tromp naar Hendrik Pot
1639. Olieverf op paneel, 28,9 x 23,1 cm. Gent, Museum voor de Schone Kunsten. Inv. nr. 1914-ID.
1639-1686. Gravure, 41,9 x 32,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.772. Staat 1 van 1.
Onbekend of het schilderij gesigneerd en gedateerd is. Het is onwaarschijnlijk dat de prent voor het schilderij is gemaakt omdat Pot als inventor in de prent wordt genoemd.
23 29. Meneer ‘Peeckelhaering’ naar Frans Hals
Ca. 1640-1643. Olieverf op doek. Kessel, Museumslandschaft Hessen. Inv. nr. GK 216.
1640-1686. Gravure, 26,9 x 21,5. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-60.667. Staat 1 van 1.
Het schilderij van Frans Hals is gesigneerd maar niet gedateerd. Het museum dateert het schilderij begin jaren ’40. De prent is daarom in of na 1640 gemaakt.
30. Portret van Johannes Polyander van Kerckhoven naar David Baudringien
31. Portret van Gijsbert Voet naar onbekend
1640-1641. Gravure, 32,1 x 23,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.734. Staat 2 van 6.
1640-1686, Gravure, 27,8 x 18,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1907-3430. Staat 2 van 6.
Johannes Polyander (1568-1646) was, zoals vermeld in de prent 72 jaar in 1640.
Gijsbert Voet (1589-1676) was, zoals ook hier vermeld in de prent 51 (LI) jaar in 1640. De prent is in of na 1640 gemaakt.
24 32. Portret van Marcus Zuerius Boxhorn
naar Pieter Dubordieu
33. Portret van Constantijn van Oppyck l’empereur naar David Baudringien
1640-1686. Gravure, 33,2 x 22,6 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-OB-60.708. Staat 1 van 6.
1641-1652. Gravure, 32,4 x 23,5 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.745. Staat 1 van 4.
Zuerius Boxhorn (1612-1653) was 28 jaar in de prent.
Daarmee is de prent in of na 1640 gemaakt.
Constantijn van Oppyck (1591-1648) was 50 jaar in de prent.
Daarmee is de prent in of na 1641 gemaakt.
34. Portret van Jacob Maestert naar Nicolaes van Negre
35. Portret van Jacobus Revius naar Frans Hals
1641-1652. Gravure, 32,9 x 23,1 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.746. Staat 1 van 5.
1641-1686. Gravure, 32,7 x 23,6 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.756. Staat 2 van 2.
Geen datum in de prent. Jacob Maestert (1610-1658) lijkt ouder dan 31 in de prent. Daarmee moet de prent in of na 1641 zijn gemaakt.
Geen datum in de prent. Jacobus Rivius (1586-1658) lijkt ouder dan 55 in de prent. Daarmee moet de prent in of na 1641 zijn gemaakt.
25
37. De val van de verdoemden (2 platen) naar Peter Paul Rubens
Ca. 1621. Olieverf op doek, 286 x 224 cm. München, Alte Pinakothek. Inv. nr. 320.
26
1642. Gravure, 71,3 x 54,6 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-103.750. Staat 1 van 1.
Prent is gesigneerd en gedateerd rechtsonder: ‘I. Suyderhoef Sculp. Aº 1642’. Met privilege.
27
36. Portret van Claudius Salmasius naar Nicolaes van Negre
1641. Gravure, 41,7 x 30,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.759. Staat 1 van 1.
De prent is middenonder gedateerd 1641. Claudius Salmasius (1588-1653) was toen 53 jaar, wat overeen lijkt te komen met zijn uiterlijk.
38. Portret van Laurens Banck naar onbekend
39. Portret van Franciscus Heerman naar Wybrand de Geest
Ca. 1642-1686. Gravure, 16,9 x 11,6 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.710. Staat 1 van 1.
1642. Gravure, 15,6 x 11,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-60.730. Staat 1 van 1.
De tekst refereert aan Laurens Banck (…-1662) een positie als hoogleraar die hij vanaf 1641 bekleedde.
Prent gebruikt in: Heerman, Franciscus. Guldene annotatien.
Leeuwarden: Jan Jansen de Fries en Gysbert Sybes, 1642.
28 40. Portret van Caspar Sibelius
naar Frans Hals
41. Boerenpaar bij een tafel naar Adriaen van Ostade
1642. Gravure, 20,2 x 12,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr.RP-P-1907-2694. Staat 1 van 1.
1643-1677. Gravure, 22,7 x 18,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.668. Staat 2 van 3.
Caspar Sibelius (1590-1658) was 52/53 in 1642. Daarmee moet de prent in of na 1642 gemaakt zijn
Geen aanwijzingen gevonden waarom deze prent vanaf 1643 gedateerd wordt.
42. en 43. Portret van Amalia van Solms en Frederik Hendrik naar Gerard van Honthorst
1643. Gravure en ets, 45,2 x 36,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1918-1611. Staat 2 van 3.
1643. Gravure en ets, 43,8 x 36,1 cm. Wolfenbüttel, Herzog August Bibliothek. Inv. nr. D Geom. 2º Fol. 90. Staat 3 van 3.
Cat. nrs. 42 t/m 48 zijn prenten uit de Comites Nassoviae-serie die Suyderhoef in samenwerking met Pieter Soutman sneed. De prenten zijn niet gedateerd, maar gepubliceerd in verschillende edities vanaf 1643.
29
Ca. 1637-1638. Olieverf op doek, 213,2 x 201,7 cm. Den Haag, Mauritshuis. Inv. nr. 104.
44. en 48. Portretten van Henrietta Stuart en Willem II naar Gerard van Honthorst
1643. Gravure en ets, 44,9 x 35,8 cm. Wolfenbüttel, Herzog August Bibliothek. Inv. nr. D Geom 2º Fol. 93. Staat 2 van 4.
1643. Gravure en ets, 44 x 34 cm. Londen, British Museum.
Inv. nr. P,2.114. Staat 1 van 3.
30 45. Portret van Maurits
naar Pieter Soutman
46. Portret van René van Châlon naar Pieter Soutman
1643. Gravure en ets, 48,5 x 38 cm. Amsterdam Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1898-A-20647. Staat 2 van 2.
1643. Gravure en ets, 44,5 x 36,3 cm. Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België. Inv. nr. S.II. 31831. Staat 2 van 3.
47. Portret van Willem I naar Pieter Soutman
1643. Gravure en ets, 43,8 x 35,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1944-165. Staat 2 van 3.
31
49. Portret van Gillis de Glarges naar Michiel van Mierevelt
1637. Olieverf op paneel, 112,2 x 84 cm. Haarlem, Frans Hals Museum. Inv. nr. OS-I-258.
1643. Gravure, 36,1 x 25,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr.RP-P-OB-60.721. Staat 1 van 5.
Datum in de prent is 1641 toen Gilles Glarges (1559-1661) 82 jaar was. Daarmee moet de prent in of na 1641 zijn gemaakt. De eerst bekende staat is uitgeven door Michiel Segerman die vanaf 1643 actief was in Haarlem.
51. Dronken Silenus naar Peter Paul Rubens
Ca. 1618-1625. Olieverf op paneel, 212 x 214,5 cm. München, Alte Pinakothek. Inv. nr. 319.
1644-1650. Gravure en ets, 34,3 x 28. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.654. Staat 2 van 7.
Cat. nrs. 50 t/m 52 zijn drie prenten naar Rubens die Suyderhoef in samenwerking met Pieter Soutman heeft gemaakt, waaraan uiterlijk in 1650 een einde is gekomen. Geen aanwijzingen gevonden waarom deze prenten vanaf 1644 gedateerd worden.
32 50. Dronkenschap van Bacchus naar Peter Paul Rubens
1644-1650. Gravure, 29,7 x 34,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.625. Staat 1 van 4.
52. Leeuwenjacht naar Peter Paul Rubens
1644-1650. Gravure, 46 x 57,6 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-H-H-1300. Staat 1 van 1.
33 53. Portret van Albrecht II
naar Pieter Soutman
54. Portret van Frederik III naar Pieter Soutman
1644. Gravure en ets, 44,4 x 36,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1908-1276. Staat 1 van 4.
1644. Gravure en ets, 44,5 x 36 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1908-1278. Staat 1 van 4.
Cat. nrs. 54 en 55 zijn prenten uit de Imperatorum-serie die Suyderhoef in samenwerking met Pieter Soutman sneed. De prenten zijn gedateerd in 1644.
55. en 56. Portretten van Georg Christoph von Haslang en Godard Reede naar Gerard ter Borch
1644. Gravure, 21,6 x 13,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr.RP-P-OB-60.723. Staat 2 van 3.
1644. Gravure, 20,6 x 13 cm.Londen, British Museum. Inv. nr.
1856607.66. Staat 1 van 3.
34
Ca. 1644. Olieverf op koper, 14,5 x 11 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. SK-A-3842.
Cat. nrs. 55 en 56 zijn gebruikt in Icones Legatorum Monasterii et Osnabrugae… Amsterdam: Abraham van Waesberge, 1644.
Het schilderijtje van Ter Borch wordt door het Rijksmuseum gedateerd 1646-1648, maar het lijkt dat de prent van Reede op dit schilderijtje is gebaseerd en daarmee zou het een tweetal jaar vroeger gedateerd moeten worden.
57. Portret van Pier Winsemius naar onbekend
58. Saterfamilie spelend met luipaarden naar Pieter Bodding van Laer
1644-1646. Gravure, 24,3 x 16,1. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-60.781. Staat 1 van 1.
1645-1665. Gravure, 62,3 x 53,1. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-70.163. Staat 1 van 4.
Prent gebruikt in postuum uitgegeven P. WinsemI IC.
illustrium ... Historiarum ab excessv Caroli V. Leeuwarden:
Claude Fonteyne, 1646. Prent gemaakt tussen het overlijden van Pier Winsemius (1586-1644) en publicatie.
Geen aanwijzingen voor de datering, behalve dat de prent voor ca. 1665 moet zijn gemaakt, omdat de eerste staat is
uitgegeven door de Haarlemse prent- en boekuitgever Robert Tinneken (actief ca. 1647-1665).
35 59. April / APRILIS naar Joachim von Sandrart
1643. Olieverf op doek, 146 x 123 cm. Bayerische
Staatsgemäldesammlungen, Schloss Schleißheim. Inv. nr. 359.
1645. Gravure, 35,1 x 25,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-60.657. Staat 1 van 1.
Cat. nrs. 59 t/m 63 zijn prenten uit de Maanden, Dag en Nacht-serie die Suyderhoef in samenwerking met Joachim von Sandrart sneed. De prentenserie is gedateerd in de December-prent 1645.
60. Mei / MAIVS naar Joachim von Sandrart
1643. Olieverf op doek, 147 x 122 cm. Bayerische
Staatsgemäldesammlungen, Schloss Schleißheim. Inv. nr. 360.
1645. Gravure, 34,8 x 25,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-60.659. Staat 1 van 2.
36 61. Juni / JVNIVS naar Joachim von Sandrart
1642. Olieverf op doek, 146 x 122 cm. Bayerische
Staatsgemäldesammlungen, Schloss Schleißheim. Inv. nr. 361.
1645. Gravure, 35 x 25,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv.
nr. RP-P-OB-60.661. Staat 1 van 1.
62. Augustus / AVGVSTVS naar Joachim von Sandrart
1641-43. Olieverf op doek, 147 x 122 cm. Bayerische Staatsgemäldesammlungen, Schloss Schleißheim. Inv. nr. 363.
1645. Gravure, 34,1 x 24,1. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv.
nr. RP-P-OB-60.663. Staat 1 van 2.
37 63. Nacht / NOX naar Joachim von Sandrart
Olieverf op doek, 149 x 123 cm. Bayerische
Staatsgemäldesammlungen, Schloss Schleißheim. Inv. nr.
onbekend.
1645. Gravure, 35 x 25,4 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv.
nr. RP-P-OB-60.656. Staat 1 van 1.
64. Portret van Julius Beyma naar onbekend
1645-1686. Gravure, 18,5 x 14,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-1905-1696. Staat 1 van 2.
Prent mogelijk gebruikt in Commentaria in varios titulos iuris… Leeuwarden: Claude Fonteyne, 1645.
38
65. en 66. Portret van David Nuyts naar [cirkel van Michiel van Mierevelt] en Magdalena Nuyts naar onbekend
1628. Olieverf op paneel, 66 x 51 cm. Privéverzameling.
Afbeeldingsnummer RKD: IB00107999.
1645. Gravure, 36,8 x 26,5 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-60.750. Staat 1 van 3.
Prent is gedateerd linksonder: ‘I. Suijderhoef Sculp. 1645’.
1645-1686. Gravure, 38,2 x 27,4 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.752. Staat 2 van 2.
Het Rijksmuseum dateert de prent tussen 1631-1686, maar Magdalena is afgebeeld met de achternaam van haar man David Nuyts. Daarmee kan deze prent niet voor hun huwelijksdatum zijn vervaardigd.
39 68. Graflegging van Christus naar Caravaggio
1646-1664. Gravure, 32,5 x 20,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.646. Staat 1 van 4.
De eerste staat noemt geen uitgever. De tweede staat is uitgegeven door Clement de Jonge (actief 1646-1665) in Amsterdam.
68. Drie boeren zittend rond een bankje naar Adriaen van Ostade
1647. Olieverf op paneel, 27,1 x 21,6 cm. Dulwich, Dulwich Picture Gallery. Inv. nr. DPG115.
40
1647-1652. Gravure, 26,4 x 21,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.674. Staat 2 van 6.
Schilderij van Adriaen van Ostade is gesigneerd en gedateerd in 1647, daarmee is de prent in of na 1647 gemaakt.
69. Gevecht in een interieur naar Gerard ter Borch
1647. Olieverf op paneel, 24,8 x 27,5 cm. Montpellier, Musée Fabre. Inv. nr. 48.5.8. Mogelijk een kopie naar de prent.
1647-1686. Gravure, 30,5 x 38,6 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1992-109. Staat 1 van 4.
Schilderij van Gerard ter Borch is gesigneerd en gedateerd in 1647, daarmee is de prent in of na 1647 gemaakt.
41 70. Portret van Samuel Ampzing naar Frans Hals
Ca. 1630. Olieverf op koper, 16,2 x 12,3 cm. Privéverzame- ling, New York. Afbeelding van Wikimedia Commons.
1647-1657. Gravure, 31,8 x 23,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.700. Staat 1 van 4.
Het schilderij van Frans Hals is gedateerd in 1630 toen Ampzing 40 was. De prent moet dus in of na 1630 zijn vervaardigd. De eerst bekende uitgever was Cornelis Banheyning (actief 1647-1657), daarmee moet de prent in of na 1647 zijn gemaakt.
71. Portret van Lodewijk de Dieu naar Pieter Dubordieu
Ca. 1620-1630. Olieverf op paneel, 42 x 33 cm. Hannover, Niedersächisches Landesmuseum. Inv. nr. KM42.
Afbeeldingsnr. RKD: 0000367393.
1647-1657. Gravure, 32,9 x 23,6 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-OB-60.720. Staat 1 van 3.
De prent moet na het overlijden van Lodewijk de Dieu (1590-1642) zijn gemaakt. De eerst bekende staat is uitgegeven door Cornelis Banheyning (actief 1647-1657), daarmee moet de prent in of na 1647 zijn gemaakt.
42
72. Portret van Adriaan van Heereboord naar Pieter Dubordieu
1647. Gravure, 32,3 x 22,9 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-OB-60.724. Staat 2 van 2.
Datum in de prent is 1647 toen Adriaan Heerebord (1613-1661) 33 jaar was. Daarmee moet de prent in of na 1647 zijn gemaakt.
73. Portret van Daniel Heinsius naar Jacob van der Merck
Ca. 1610-1664. Olieverf op doek, 68 x 59,5 cm. Amsterdam, Universiteit van Amsterdam. Inv. nr. 000.033.
1647-1665. Gravure, 32,4 x 23,1 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.727. Staat 1 van 5.
Geen aanwijzingen voor een datering gevonden. De datering is gebaseerd op de actieve periode van de eerst bekende uitgever van de prent Cornelis Banheijning (actief ca. 1647-1665) in Leiden.
43 74. Portret van Abraham Heydanus
naar Joris van Schooten
75. Portret van Johannes Koetsius naar Roelof Koets
1647-1665. Gravure, 32,2 x 23 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.731. Staat 1 van 4.
1647-1686. Gravure, 28,2 x 23,1 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.741. Staat 1 van 2.
Geen aanwijzingen voor een datering gevonden. De datering is gebaseerd op de actieve periode van de eerst bekende uitgever van de prent Cornelis Banheijning.
Overlijdensdatum in de prent is 20 juni 1647, daarmee is de prent in of na 1647 gemaakt.
76. Portret van Frans Plante naar Dirck van Santvoort
77. Portret van André Rivet naar Pieter Dubordieu
1647. Gravure, 37 x 24,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv.
nr. RP-P-OB-60.754. Staat 1 van 2.
1647. Gravure, 32,7 x 22,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-60.757. Staat 1 van 4.
Prent gebruikt in Francisci Plante Brugensis Maritiados. Libri XII… Leiden: Johannes Maire/Joan Blau, 1647.
Datum in de prent is 1647, daarmee is de prent in of na 1647 gemaakt.
44 78. Portret van Johan van Roubergen
naar Willem Eversdijck
80. Portret van Frederick Spanheim naar Pieter Dubordieu
1647-1686. Gravure, 20,9 x 15,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-OB-60.758. Staat 3 van 3.
1647-1649. Gravure, 33,5 x 22,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.766. Staat 1 van 4.
Johan Roubergen (ca. 1610-…) lijkt ouder dan 35 jaar, daarmee wordt de datering van het Rijksmuseum aangehouden
Frederick Spanheim (1600-1649) was 47 jaar in de prent, daarmee is de prent in of na 1647 gemaakt.
79. Portret van Theodorus Schrevelius naar Frans Hals
1617. Olieverf op koper, 15,5 x 12 cm. Haarlem, Frans Halsmuseum. Inv. nr. os 2003-18.
1647-1649. Gravure, 21,5 x 14,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.761. Staat 1 van 4.
De eerst bekende staat is uitgegeven door Cornelis Banheyning (actief 1647-1657), daarmee moet de prent in of na 1647 zijn gemaakt. Volgens Martin Bijl is de prent voor de dood van Schrevelius (1572-1649) gemaakt op basis van de tekst.
45
81. De beëdiging van de vrede van Münster naar Gerard ter Borch
1648. Olieverf op koper, 45,4 x 58,5 cm. Londen, National Gallery. Inv. nr. NG896.
1648-1650. Gravure, 44,7 x 58,2 cm. Londen, British Museum. Inv. nr. 1871812.711. Staat 1 van 2.
Het British Museum dateert de prent ca. 1650, terwijl het Rijksmuseum de prent 1648 dateert. In 1650 was de prent in circulatie.
Daarmee moet de prent tussen 1648 en 1650 zijn gemaakt.
46 82. Portret van Jacobus Hollebeek naar onbekend
1648. Gravure, 31 x 22 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.732. Staat 1 van 2.
Jacob Hollebeek (1593-1650) was 55 jaar in de prent, daarmee is de prent in of na 1648 gemaakt.
83. Portret van Hendrick Goltzius naar Pieter Soutman
Ca. 1637. Zwart en rood krijt, zwart en grijs gewassen, witte hooglichten, 17,9 x 13,9 cm. Parijs, Frits Lugt Collection.
Afbeelding: foto van Barrett (2012): 256.
1649. Gravure en ets, 40,5 x 26,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1940-1743. Staat 1 van 2.
Prent gebruikt in publicatie Quator personae, quibus leyda… Haarlem: Pieter Soutman, 1649.
47 84. Portret van René Descartes naar Frans Hals
Ca. 1649. Olieverf op paneel, 19 x 14 cm. Kopenhagen, Statens Museum for Kunst. Inv. nr. DEP7.
1649-1675. Gravure, 31,5 x 22,6 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.717. Staat 2 van 6.
Het schilderij is in ca. 1649 gemaakt, het laatste jaar dat Descartes in Nederland woonde. Daarmee moet de prent in of na 1649 zijn gemaakt.
85. Portret van Anna Maria van Schurman naar Jan Lievens
1649. Olieverf op doek, 87 x 68,6 cm. Londen, National Gallery. Inv. nr. NG1095.
1649-1665. Gravure, 35,2 x 25,9 cm. Haarlem, Teylersmuseum. Inv. nr. KG 03188. Staat 1 van 3.
Het schilderij is gesigneerd en gedateerd, daarmee is de prent in of na 1649 gemaakt.
48 86. Portret van Aertgen van Leyden
naar Aertgen van Leyden
87. Portret van Albert Kijper naar David Bailly
1650-1675. Gravure 22,8 x 16,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.699. Staat 1 van 2.
1650-1665. Gravure, 29,3 x 21, 8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.742. Staat 1 van 3.
De eerste bekende uitgever is Pieter Goos (actief 1650-1675) in Amsterdam.
Geen datum in de prent. Albert Kijper (1614-1655) lijkt ouder dan 35 jaar, daarmee moet de prent in of na 1650 zijn gemaakt
88. Portret van Ottavio Piccolomini naar Franciscus van Lucxensteyn
89. Portret van Jacob Baron van Wassenaar naar onbekend
1650-1656. Gravure, 42,1 x 30,4 cm. Londen, British Museum. Inv. nr. 1855414.226. Staat 1 van 2.
Ca. 1650-1686. Gravure, 40,5 x 31,4 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.777. Staat 2 van 2.
Geen datum in de prent. Geen datum in de prent. Jacob van Wassenaer (1610-1665) lijkt ouder dan 40 jaar, daarmee moet de prent na 1650 zijn gemaakt.
49
90. Portret van Thomas Bartholinus naar Karel van Mander III
Ca. 1630. Olieverf op doek, 82 x 66,5 cm. Amsterdam, Amsterdam Museum. Inv. nr. SA 894.
1651. Gravure, 14,5 x 9,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv.
nr. RP-P-OB-60.701. Staat 1 van 2.
Prent gebruikt in Thomae Bartholini Casp. F. anatomia… Franciscus Hackius & zn.: Leiden, 1651. Schilderij hing in de vergaderplaats van het Collegium Medicum in de kleine vleeshal (Nes, Amsterdam).
91. Portret van Willem van der Cramer naar Frans Hals
1651. Gravure, 12,3 x 9,1 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-OB-60.711. Staat 1 van 1.
Prent gedateerd 1651: ‘I.S. sculp. 1651’.
50 92. Portret van Johannes Hoornbeeck naar Frans Hals
1645. Olieverf op doek, 79,5 x 68 cm. Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten. Inv. nr. 2245.
Ca. 1651. Gravure, 33,1 x 25,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. 1852,1211.26. Staat 2 van 7.
Datum in de prent is 1651 toen de Johannes Hoornbeeck (1617-1666) 34 jaar was, daarmee moet de prent in of na 1651 zijn gemaakt, een aantal jaar na het schilderij.
93. Portret van Johannes Cocceius naar Jan de Vos
94. Portret van Adolf Visscher naar onbekend
1652-1665. Gravure, 30 x 23 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr.RP-P-OB-60.715. Staat 1 van 2.
1652-1654. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1904- 3761. Staat 1 van 1.
Het schilderij is geschilderd in 1652: ‘J d. Vos pinxit. 1652.’.
Daarmee moet de prent in of na 1652 gemaakt zijn.
De prent moet na het overlijden van Adolf Visser (1605-1652) zijn gemaakt.
51 95. Portret van Maximiliaen Teellinck
naar onbekend
96. Portret van Johannes Knijff naar onbekend
1653-1686. Gravure, 30 x 22,2. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-60.769. Staat 1 van 1.
1654. Gravure, 31,8 x 23,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-60.739. Staat 1 van 2.
Datum in de prent is 1653 het jaar van overlijden van Maximiliaan Teelinck (1606-1653), daarmee moet de prent in of na 1653 zijn gemaakt.
Datum in de prent is 1553, daarmee moet de prent in of na 1653 zijn gemaakt.
97. Portret van Adriaen Tegularius naar Frans Hals
Na 1650. Olieverf op paneel, 27,9 x 22,8 cm. Oslo, privéverzameling Ludv. G. Braathen. Afbeelding: onbekend.
1654-1669. Gravure, 34,6 x 25,5 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.770. Staat 1 van 1.
Uit de tekst is af te leiden dat de Tegularius (1605-1654) is overleden, daarmee moet de prent in of na 1654 zijn gemaakt.
52 98. Portret van Johannes Clauberg naar Johann Pfeffer
1655-1664. Gravure, 32,5 x 22,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-OB-60.713. Staat 2 van 2.
Geen datum in de prent. Johannes Clauberg (1622-1665) lijkt ouder dan 30 jaar, daarmee moet de prent ca. 1655 zijn gemaakt.
99. Portret van Frans Post naar Frans Hals
Ca. 1655. Olieverf op paneel, 27,5 x 23 cm. Worcester (MA, USA), Worcester Art Museum. Inv. nr. 1994.273.
Ca. 1655-1686. Gravure, 27,8 x 22,9 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.755. Staat 1 van 2.
Het schilderij van Frans Hals wordt gedateerd ca. 1655, daarmee moet de prent ook in of na ca. 1655 zijn gemaakt.
53
100. en 101. Portret van Johannes Vrechemius naar Ary Verveer
1655-1686. Gravure, 32,2 x 22,9 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.775. Staat 1 van 1.
1655-1686. Gravure, 32,1 x 23,2. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-1905-2048. Staat 1 van 2.
De prenten lijken identiek, maar zijn duidelijk anders bij het boek en de plooien van de mouw en daarmee gesneden in verschillende platen. Geen datering.
102. Portret van Rudolph Hegger naar Jan de Vos
1656. Gravure, 31,7 x 22,5 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.725. Staat 2 van 5.
Datum in de prent is 1656, daarmee moet de prent in of na 1656 zijn gemaakt.
54
103. Boereninterieur met een dansend paar naar Adriaen van Ostade
Ca. 1657-1672. Gravure, 44,4 x 37,6 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.685. Staat 1 van 3.
Datering gebaseerd op actieve periode van de eerst bekende uitgever Pieter Goos (1616-1675) in Amsterdam.
55 104. Herders met vee op een pad naar Nicolaes Berchem
Ca. 1657-1672. Gravure, 44,5 x 37,4 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.687. Staat 2 van 3.
Datering gebaseerd op de actieve periode van de eerst bekende uitgever Pieter Goos (1616-1675) in Amsterdam.
105. Portret van Jacobus Crucius naar onbekend
106. Portret van Adriaan Beeckerts van Thienen naar Jan de Vos
1657-1675. Gravure, 21,5 x 15 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-OB-60.716. Staat 1 van 1.
1657. Gravure, 32,3 x 23,1 cm. Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België. Inv. nr. S.II. 795. Staat 2 van 4.
Geen datum in de prent. Datering gebaseerd op de actieve periode van de eerst bekende uitgever Pieter Goos.
Datum in de prent is 1657, daarmee moet de prent in of na 1657 gemaakt zijn.
56
107. Portret van Eleazar Swalmius naar Rembrandt van Rijn
1637. Olieverf op doek, 13,2 x 10,9 cm. Antwerpen, Koninklijke Museum voor Schone Kunsten. Inv. nr. 705.
1657-1675. Gravure, 32,7 x 25,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.767. Staat 1 van 4.
Volgens de prent is deze gebaseerd op het schilderij van Eleazar Swalmius van Rembrandt, gedateerd in 1637. Dit moet dan een vrije interpretatie zijn. Datering prent gebaseerd op de actieve periode van de eerst bekende uitgever Pieter Goos.
108. Portret van Conradus Viëtor van Aken naar Frans Hals
1644. Olieverf op doek, 82,5 x 66 cm. Privéverzameling.
Afbeelding: Christie’s, 2 december 2008.
1657-1686. Cambridge, The Fitzwilliam Museum. Inv. nr.
P.8957-R. Staat 1 van 3.
Conradus Viëtor (1588-1657) was in 1657 gestroven, daarmee moet de prent in of na 1657 zijn gemaakt.
57 109. Drie oude vrouwen naar Adriaen van Ostade
1658-1664. Gravure, 30,1 x 22,1 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1903-A-23186. Staat 4 van 6.
De eerste bekende uitgever is Dancker Danckerts (actief 1658-1664) in Amsterdam.
110. Ruziënde boeren rond een tafel naar Adriaen van Ostade
1658. Olieverf op paneel, 44 x 37 cm. Verblijfplaats onbekend. Afbeeldingsnummer RKD1001199048.
1658-1665. Gravure, 44,6 x 37,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-OB-60.683. Staat 1 van 4.
Volgens het RKD is het schilderij van Adriaen van Ostade gesigneerd en gedateerd, maar het is niet bekend waar. De prent kan dan pas in of na 1658 zijn gemaakt.
58 111. Portret van Watzo Frans Cammingha
naar Andries Nyhoff
112. Portret van Augustyn Alsten Bloemaert naar Johannes Verspronck
1658. Gravure, 13,6 x 8,9 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv.
nr.RP-P-1888-A-12737. Staat 1 van 1.
Ca. 1659. Gravure, 31,8 x 23,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-OB-60.706. Staat 2 van 3.
Prent gebruikt inStatuten, ordonnantien, ende costumen van Ameland. Leeuwarden: Frans Hardomans, 1658.
Volgens De werken van Vondel, dl. 8 met werk tussen 1656- 1660 is de tekst onder de prent in 1659 gepubliceerd in het van overlijden van Bloemaert (1585-1659).
113. Portret van Adriaan Heereboord naar onbekend
114. Portret van Johannes de Mey naar Willem Eversdijck
1659. Gravure, 19,2 x 14,8 cm. Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België. Inv. nr. S II 15993. Staat 1 van 3.
1660. Gravure, 18,7 x 13,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr.RP-P-OB-60.748. Staat 2 van 2.
Prent mogelijk gebruikt in: Heereboord, Adriaan. Meletemata philosophica. Leiden: Franciscus Moyaerd, 1659.
Johannes de Mey (1607-1678) was 44 jaar in 1660. Mogelijk gebruikt in een van zijn eigen publicaties.
59 115. Portret van Willem III naar Leendert van Haester
1660-1686. Gravure, 47,4 x 36,4. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.780. Staat 1 van 1.
Geen argumenten gevonden voor de datering van het Rijksmuseum. Aangezien de prent jonge prins een commandantstaf in de hand heeft zou een datering van in of na 1672 plausibel zijn, toen hij werd geïnstalleerd als nieuwe stadhouder.
116. Portret van Cornelis van Trigland naar Jan Mijtens
1661. Olieverf op paneel, 32 x 24,8 cm. Den Haag, Geschiedkundige Vereniging Oranje-Nassau. Inv. nr. A5371.
1661-1686. Gravure, 37,2 x 27,4 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-OB-60.771. Staat 2 van 3.
Schilderij gesigneerd (linksonder) en gedateerd (rechtsboven) 1661, daarmee moet de prent in of na 1661 zijn gemaakt.
60 117. Portret van Johannes Beenius
naar Hendrick van Vliet
118. Portret van Petrus Lacher naar onbekend
1665-1686. Gravure, 44,2 x 31,4 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr.RP-P-OB-60.702. Staat 1 van 2
1665-1667. Gravure, 29,9 x 22 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.743. Staat 1 van 1.
Geen argumenten gevonden voor de datering van het Rijksmuseum. Johannes Beenius (1588-1660/61) lijkt op hoge leeftijd, volgens de datering minimaal over de 70 jaar.
Petrus Lacher (1610-1679) was 55 jaar in 1665, daarmee moet de prent in of na 1665 zijn gemaakt.
120. Tempel met opengeslagen bijbel naar onbekend
1665. Gravure, 14,6 x 8,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1878-A-1623. Staat 1 van 1.
Prent gebruikt als titelpagina Il nuovo testamento del signor nostro Jesus Christo… Haarlem: Jacob van Beverwijk, 1665.
61 119. Portret van Johannes Schade van
Westrum naar Hendrick van Vliet
121. Portret van Noah Smaltius naar Jan Thopas
1665. Gravure, 45,3 x 31 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv.
nr. RP-P-OB-60.760. Staat 1 van
1668. Gravure, 30,7 x 21 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv.
nr. RP-P-OB-60.765. Staat 1 van 1.
Datum in prent 1665. Noach Smaltius (1629-1685/86) was 39 jaar in de prent, daarmee moet de prent in of na 1668 zijn gemaakt.
122. Boeren op een terras voor een herberg naar Adriaen van Ostade
Na ca. 1670. Olieverf op paneel (geparketteerd), 39,5 x 34,5 cm. Privéverzameling. Afbeeldingsnummer RKD 0000068871.
62
1670-1686. Gravure, 40,8 x 34,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.679. Staat 1 van 5.
Het RKD dateert het schilderij van Adriaen van Ostade in ca. 1670, daarmee kan de prent pas in of na 1670 zijn gemaakt.
123. Portret van Cornelis van Beveren naar onbekend
1677. Gravure, 18 x 12 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.704. Staat 3 van 3.
Prent gebruikt in Beschrijvinge der stad Dordrecht… Dordrecht: Matthijs Balen, 1677: fol. 222. Daarmee moet de prent voor of in 1677 zijn gemaakt.
63 124. Hel naar Peter Paul Rubens
1623-1686. Gravure en ets, 13,9 x 17,9 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.649. Staat 1 van 1.
125. Maria lactans naar [studio van] Peter Paul Rubens
Vroeg 17e eeuw. Studio van Rubens. Olieverf op paneel, 62 x 42 cm. Salt Lake City, Utah Museum of Fine Arts. Inv. nr.
UMFA1951.015.
1623-1686. Gravure, 15,8 x 14 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.651. Staat 1 van 1.
64 126. Maria met kind naar Peter Paul Rubens
1623-1686. Gravure, 20,3 x 16,1 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.650. Staat 1 van 2.
127. Boer met pijp en kruik in de hand naar Adriaen van Ostade
128. Twee boeren zittend aan een tafel naar Adriaen van Ostade
1623-1686. Gravure, 22,1 x 17,9 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.666. Staat 1 van 4.
1623-1686. Gravure, 22,5 x 18. Amsterdam, Rijksmuseum.
Inv. nr. RP-P-OB-60.669. Staat 1 van 5.
65
129. Drie boeren zittend in een interieur naar Adriaen Brouwer
S.d. Cirkel van Adriaen Brouwer. Olieverf op paneel, 19,7 x 24,2 cm. Gegevens: artnet.com.
1633-1686. Gravure, 32,6 x 25,2 cm. Londen, British Museum. Inv. nr. 1865610.47.+. Staat 1 van 2.
Het British Museum dateert de prent 1633-1686, terwijl het Rijksmuseum de prent ca. 1623-1686. Er is geen indicatie voor een datering.
130. Boereninterieur met triktrakspelers naar Adriaen van Ostade
1633-1686. Gravure, 34 x 27,9 cm. Londen, British Museum. Inv. nr. 1856209.90. Staat 1 van 5.
66 131. Portret van Ferdinand III
naar onbekend
132. Portret van Constantijn Huygens naar onbekend
Ca. 1623-1686. Gravure, 49,4 x 38,7 cm. Haarlem, Teylersmuseum. Inv. nr.KG 03143. Staat 1 van 1.
Ca. 1623-1686. Gravure, 24,1 x 19,8 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.783. Staat 1 van 1.
133. Portret van Hendrik de Keyser naar Thomas de Keyser
134. Portret van Claudius Salmasius naar onbekend
Ca. 1623-1686. Gravure, 22,9 x 15,8. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.736. Staat 1 van 2.
Ca. 1623-1686 Gravure, 22,4 x 17,5. Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België. Inv. nr. S II 19519. Staat 1 van 2.
67 135. Portret van Jacobus Vermoelen
naar onbekend
136. Portret van Franz Wilhelm von Wartenberg naar onbekend
Ca. 1623-1686. Gravure, 15,4 x 11,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1882-A-5868. Staat 1 van 1.
1625-1686. Gravure, 18,6 x 12,3 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.776. Staat 1 van 1.
137. Portret van Theodorus Wikenburg naar Frans Hals
138. Portret van een onbekende geleerde naar Albert Freyse
1623-1686. Gravure, 37,5 x 29,2 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-OB-60.778. Staat 1 van 2.
1623-1686. Gravure, 22,3 x 16,7 cm. Amsterdam, Rijksmuseum. Inv. nr. RP-P-1904-3762(R). Staat 1 van 1.
68
69
Overzichtstabel
Cat.
nr. Titel Datering Naar Eerst bekende
uitgever Plaats
uitgever Wussin
nr. Hollstein nr.
1 Portret van Karel V Ca. 1637 Titiaan Pieter
Soutman Haarlem 15 30
2 Portret van Karel de Stoute Ca. 1637 Pieter Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 17 31
3 Portret van Johanna de
Waanzinnige Ca. 1637 Pieter
Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 43 32
4 Portret van Jan zonder Vrees Ca. 1637 Pieter Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 41 33
5 Portret van Maria van
Bourgondië Ca. 1637 Pieter
Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 52 34
6 Portret van Maximiliaan I Ca. 1637 Lucas van Leyden
Pieter
Soutman Haarlem 53 35
7 Portret van Philips de Schone Ca. 1637 Pieter Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 63 36
8 Portret van Filips II van Spanje Ca. 1637 Anthonis Mor Pieter
Soutman Haarlem 64 37
9 Portret van Filips III van Spanje Ca. 1637 Pieter
Soutman Pieter
Soutman Haarlem 65 38
10 Portret van Albrecht van
Oostenrijk Ca. 1637 Peter Paul
Rubens
Pieter
Soutman Haarlem 4 39
11 Portret van Karel I van Engeland Ca. 1637 Anthony van Dyck
Pieter
Soutman Haarlem 16 40
12 Portret van Ferdinand III Ca. 1637 Pieter
Soutman Pieter
Soutman Haarlem 26 39
13 Portret van Henrieta Maria van
Engeland Ca. 1637 Anthony van
Dyck
Pieter
Soutman Haarlem 36 40
14 Portret van Isabella Clara
Eugenia Ca. 1637 Peter Paul
Rubens
Pieter
Soutman Haarlem 44 41
15 Portret van Johan VIII Ca. 1637 Anthony van Dyck
Pieter
Soutman Haarlem 42 42
16 Portret van Maximiliaan III Ca. 1637 Peter Paul Rubens
Pieter
Soutman Haarlem 54 43
17 Portret van Francisco de
Moncada Ca. 1637 Anthony van
Dyck
Pieter
Soutman Haarlem 57 44
18 Portret van Sigismundi III Ca. 1637 Pieter Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 81 45
19 Portret van Wladislaus VI Ca. 1637 Pieter Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 101 46
20 Portret van Caspar Sibelius 1637 Frans Hals Onbekend Onbekend 79 116
21 De vier Amsterdamse
burgemeesters 1638 Thomas de
Keyser
Joan en
Cornelis Blaeu Amsterdam 102 14 22 Portret van Jean de la Chambre 1638 Frans Hals Onbekend Onbekend 18 96 23 Portret van Edo Neuhusius 1638-
1686 Onbekend Onbekend Onbekend 59 100
24 Portret van Reinier Neuhusius 1638- 1658
Matthys van
den Bergh Onbekend Onbekend 60 101
25 Portret van Nicolaes Bodding
van Laer 1639 Onbekend Onbekend Onbekend 13 67
26 Portret van Franciscus Heerman 1639 J. van
Ravensteyn Onbekend Onbekend - 83
27 Portret van Hendrick Swalmius 1639-
1686 Frans Hals Onbekend Onbekend 86 121
28 Portret van Maarten Harpertsz
Tromp 1639-
1686 Hendrik Pot Onbekend Onbekend 90 125
29 Meneer ‘Peeckelhaering’ 1640-
1686 Frans Hals Onbekend Onbekend 117 16
30 Portret van Johannes Polyander van Kerckhoven
1640- 1641
David Baudringien
Jacobus
Lauwikius Leiden 45 90
31 Portret van Gijsbert Voet 1640-
1686 Onbekend Hendric Toyen [Dordrecht?] 93 129 32 Portret van Marcus Zuerius
Boxhorn
1640- 1686
Pieter Dubordieu
Jacob
Lauwikius Leiden 14 68
33 Portret van Constantijn van Oppyck l’empereur
1641- 1652
David Baudringien
Jacobus
Lauwikius Leiden 24 97
70
Cat.
nr. Titel Datering Naar Eerst bekende
uitgever
Plaats uitgever
Wussin nr.
Hollstein nr.
34 Portret van Jacob Maestert 1641- 1652
Nicolaes van Negre
Jacobus
Lauwikius Leiden 51 98
35 Portret van Jacobus Revius 1641-
1686 Frans Hals Onbekend Onbekend 71 108
36 Portret van Claudius Salmasius 1641 Nicolaes van Negre
Johannes
Maire Leiden 74 111
37 De val van de verdoemden 1642 Peter Paul Rubens
Pieter
Soutman Haarlem 105 2
38 Portret van Laurens Banck 1642-
1686 Onbekend Onbekend Onbekend - 60
39 Portret van Franciscus Heerman 1642- 1665
Wybrand de Geest
Jan Jansen de
Fries Leeuwarden 37 82
40 Portret van Caspar Sibelius 1642 Frans Hals Onbekend Onbekend 80 117
41 Boerenpaar bij een tafel 1643- 1677
Adriaen van Ostade
Clement de
Jonge Amsterdam 118 18
42 Portret van Amalia van Solms 1643 Gerard van Honthorst
Pieter
Soutman Haarlem 5 51
43 Portret van Frederik Hendrik 1643 Gerard van Honthorst
Pieter
Soutman Haarlem 28 52
44 Portret van Henrietta Stuart 1643 Gerard van Honthorst
Pieter
Soutman Haarlem 7 53
45 Portret van Maurits 1643 Pieter
Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 58 54
46 Portret van René van Châlon 1643 Pieter
Soutman Pieter
Soutman Haarlem 70 55
47 Portret van Willem I 1643 Pieter
Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 98 56
48 Portret van Willem II 1643 Gerard van Honthorst
Pieter
Soutman Haarlem 99 57
49 Portret van Gillis de Glarges 1643 Michiel van
Mierevelt Michiel
Segerman Haarlem 29 77
50 Dronkenschap van Bacchus 1644- 1650
Peter Paul Rubens
Pieter
Soutman Haarlem 108 6
51 Dronken Silenus 1644-
1650
Peter Paul Rubens
Pieter
Soutman Haarlem 109 7
52 Leeuwenjacht 1644-
1650 Peter Paul
Rubens Pieter
Soutman Haarlem 129 28
53 Portret van Albrecht II 1644 Pieter Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 3 49
54 Portret van Frederik III 1644 Pieter Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 27 50
55 Portret van Georg Christoph von
Haslang 1644 Gerard ter
Borch Abraham van
Waesberge Amsterdam 31 79
56 Portret van Godard van Reede 1644 Gerard ter Borch
Abraham van
Waesberge Amsterdam 69 107
57 Portret van Pier Winsemius 1644-
1646 Onbekend Claude
Fonteyne Leeuwarden 100 136
58 Saterfamilie spelend met
luipaarden 1645-
1665
Pieter Bodding van Laer
Robert
Tinneken Haarlem 110 8
59 April / APRILIS 1645 Joachim von
Sandrart
Joachim von
Sandrart Amsterdam 112 10
60 Mei / MAIVS 1645 Joachim von
Sandrart
Joachim von
Sandrart Amsterdam 113 11
61 Juni / JVNIVS 1645 Joachim von
Sandrart Joachim von
Sandrart Amsterdam 114 12
62 Augustus / AVGVSTVS 1645 Joachim von
Sandrart
Joachim von
Sandrart Amsterdam 115 13
63 Nacht / NOX 1645 Joachim von
Sandrart
Joachim von
Sandrart Amsterdam 111 9
64 Portret van Julius Beyma 1645-
1686 Onbekend Claude
Fonteyne Leeuwarden 11 65
65 Portret van David Nuyts 1645 Onbekend
De
Aelmosseniers van Leyden
Leiden 61 102
66 Portret van Magdalena Nuyts 1645-
1686 Onbekend Onbekend Onbekend 62 103
67 Graflegging van Christus 1646-
1665 Caravaggio Clement de
Jonge Amsterdam 107 1
68 Drie boeren zittend rond een bankje
1647- 1652
Adriaen van
Ostade Claes Visscher Amsterdam 121 22
71
Cat.
nr. Titel Datering Naar Eerst bekende
uitgever
Plaats uitgever
Wussin nr.
Hollstein nr.
69 Gevecht in een interieur 1647- 1686
Gerard ter Borch
Clement de
Jonge Amsterdam 122 23
70 Portret van Samuel Ampzing 1647-
1657 Frans Hals Cornelis
Banheyning Leiden 6 59
71 Portret van Lodewijk de Dieu 1642 Pieter Dubordieu
Cornelis
Banheyning Leiden 22 75
72 Portret van Adriaan van
Heereboord 1647 Pieter
Dubordieu Onbekend Onbekend 32 80
73 Portret van Daniel Heinsius 1647-
1665 Jacob van der
Merck Cornelis
Banheyning Leiden 35 85
74 Portret van Abraham Heydanus 1647- 1665
Joris van Schooten
Cornelis
Banheyning Leiden 38 86
75 Portret van Johannes Koetsius 1647-
1686 Roelof Koets Onbekend Onbekend 48 93
76 Portret van Frans Plante 1647 Dirck van Santvoort
Johannes
Maire Leiden 67 105
77 Portret van André Rivet 1647 Pieter Dubordieu
Cornelis
Banheyning Leiden 72 109
78 Portret van Johan van Roubergen 1647- 1686
Willem
Eversdijck Onbekend Onbekend 73 110
79 Portret van Theodorus
Schrevelius 1647-
1649 Frans Hals Cornelis
Banheyning Leiden 77 114
80 Portret van Frederick Spanheim 1647- 1649
Pieter Dubordieu
Cornelis
Banheyning Leiden 83 119
81 De beëdiging van de vrede van Münster
1648- 1650
Gerard ter
Borch Onbekend Onbekend 103 15
82 Portret van Jacobus Hollebeek 1648 Onbekend Pieter Goos Amsterdam 39 87 83 Portret van Hendrick Goltzius 1649 Pieter
Soutman
Pieter
Soutman Haarlem 30 78
84 Portret van René Descartes 1649-
1675 Fran Hals Pieter Goos Amsterdam 23 74
85 Portret van Anna Maria van Schurman
1649-
1665 Jan Lievens Cornelis
Banheyning Leiden 78 115
86 Portret van Aertgen van Leyden 1650- 1675
Aertgen van
Leyden Pieter Goos Amsterdam 1 58
87 Portret van Albert Kijper 1650-
1665 David Nailly Cornelis
Banheyning Leiden 49 94
88 Portret van Ottavio Piccolomini 1650- 1656
Francis van Lucxensteyn
Pieter
Soutman Haarlem 66 104
89 Portret van Jacob Baron van Wassenaar
Ca.
1650- 1686
Gerard van
Honthorst T.V. Bosch Onbekend 96 133
90 Portret van Thomas Bartholinus 1651 Karel van Mander
Franciscus
Hackius Leiden 8 61
91 Portret van Willem van der
Cramer 1651 Frans Hals Onbekend Onbekend - 69
92 Portret van Johannes Hoornbeeck Ca. 1651 Frans Hals Pieter Goos Amsterdam 40 88 93 Portret van Johannes Cocceius 1652-
1665 Jan de Vos Cornelis
Banheyning Leiden 20 72
94 Portret van Adolf Visscher 1652-
1654 Onbekend Zacharias
Webber Amsterdam 92 128
95 Portret van Maximiliaen Teellinck
1653-
1686 Onbekend Onbekend Onbekend 87 122
96 Portret van Johannes Knijff 1654 Onbekend Simon
Brekegeest Alkmaar 47 92
97 Portret van Adriaen Tegularius 1654-
1669 Frans Hals Robbert
Tinneken Haarlem 88 123
98 Portret van Johannes Clauberg 1655- 1664
Johan Kaspar Pfeffer
Adriaen
Wijngaerden Leiden 19 71
99 Portret van Frans Post
Ca.
1655-
1686 Frans Hals Onbekend Onbekend 68 106
100 Portret van Johannes Vrechemius (naar links)
1655-
1686 Ary Verveer Onbekend Onbekend 94 130
101 Portret van Johannes Vrechemius (naar rechts)
1655-
1686 Ary Verveer Onbekend Onbekend - 131
102 Portret van Rudolph Hegger 1656 Jan de Vos Cornelis
Banheyning Leiden 34 84
103 Boereninterieur met een dansend paar
Ca.
1657- 1672
Adriaen van
Ostade Pieter Goos Amsterdam 128 27