Metaforo Avond- en
Nachtfotografie & Flits Nachtfotografie & Flits
Vrijwilligerswerker Leo Jo Estercam
Wat heb je nodig ?
Avond en nachtfotografie heeft zijn
Avond- en nachtfotografie heeft zijn eisen !
Je beschikt over weinig licht zodat je met je ISO kan werken maar dit ten kosten van ruis bij hoge ISO-waarden afhankelijk van je toestel (Zie ISO Independance)
je toestel (Zie ISO-Independance)
Keuze van de lens
Gebruik een lens met een zo groot mogelijk
Wat heb je nodig ? (vervolg)
Een statief
Een statief
De belichtingstijden zullen vlug naar de 15 à 30 seconden lopen
Statief of GorillaPod
Een draad- of Bluetooth ontspanner
Je gaat werken in BULB-mode dus kan je niet
Je gaat werken in BULB mode dus kan je niet op je toestel de ontspanknop gebruiken wegens bewegingsonscherpte (en dat kan je best missen)
Wat heb je nodig ? (vervolg)
Een lichtmeter
Een lichtmeter
Niet zo gek anders moet je gokken voor de juiste belichting !
Door de lichtmeter in te stellen op bv. ISO-100 en je diafragma te kiezen, kan je perfect weten hoelang je moet belichten bij je nachtopname.
Tips
Tip #1
Tip #1
Voor een stedelijke nachtopname kan je best een belichting van 25 sec nemen bij ISO 100 en f/8
Proberen en test als je geen lichtmeter h bt !
hebt !
ISO 100, f/8, 6 seconden
Tips
Tip #2
Tip #2
Probeer een waterlijn in je beeld te hebben.
Dit zal je foto’s positief beïnvloeden.
Tip #3 p
Zorg er voor dat de wolken naar je toe komen
Tips
Tip #4
Tip #4
Hoe kleiner je f-waarde hoe meer de lichtjes als sterren worden weergegeven.
Tip #5
Kijk hoe de auto’s rijden; je zal enkel hun j j ; j lichtschijn zien op de foto. Rood
achteraan, wit vooraan. Let ook op de verkeerslichten !
Tips
Tip #6
Tip #6
Als er neon reclame in beeld is en je gaat een lange sluitertijd handteren moet je opletten wat er in die reclame gebeurt zodat je geen wirwar aan informatie krijgt.
Tips
Tip #7
Tip #7
Als je een sterrenhemel fotografeert wees er dan van bewust dat de Aarde draait.
Al naargelang je positie kan je mooie strepen krijgen.
Nachtfotografie zonder statief...
Om dit te doen MOET je over Adobe
Om dit te doen MOET je over Adobe Photoshop beschikken.
De techniek bestaat er in om toch met
een hoge ISO te werken en de ontstane
ruis door middel van filtering weg te g g
werken.
Ruis is prominent aanwezig !p g
Nachtfotografie zonder statief... (Vervolg)
Werkwijze
Werkwijze
Zet je kamera op ‘continu opname’
Kies je ISO tamelijk hoog (3200/6400 of hoger)
je snelheid zo laag mogelijk (afhankelijk van persoon tot persoon)
Je diafragma afhankelijk van hoe je de lichtjes wil hebben (punt of ster)
Nachtfotografie zonder statief... (Vervolg)
Neem nu een serie beelden achter elkaar
Neem nu een serie beelden achter elkaar (minstens 5), zo vlug je kamera het toelaat.
De rest van de bewerking gebeurt, na de ontwikkeling van je RAW naar JPG in D O t P i i d b Ph t h
DxO met Prime, in adobe Photoshop.
Nachtfotografie zonder statief... (Vervolg)
Adobe Photoshop nabewerking
Adobe Photoshop nabewerking
Gebruik hiervoor de ‘scripts’
File > Scripts > Load files into stack
Select ‘Attempt to automaticaly align souce images’
Select ‘Create Smart Object after loading layers’
Nachtfotografie zonder statief... (Vervolg)
Het gemaakte ‘Smart Object’ moet nu een
Het gemaakte Smart Object moet nu een stack of stapel mode ondergaan:
Laag > Slimme Objecten > Stapelmodus >
Mediaan
Ter vereenvoudiging kan je dat in één keer doen in PS door
keer doen in PS door
Bestand > Scripts > Statistieken
Selecteer je beelden
Ruis is quasi verdwenen ! Ruis is quasi verdwenen !
Nog een voorbeeld
Een ‘Streetlife’ opname met veel
Een Streetlife opname met veel mensen in beweging.
Eerst één enkele foto uit de serie van 8 en vervolgens de gecombineerde.
Let op de nauwkeurigheid en de ruis in
Let op de nauwkeurigheid en de ruis in
beide beelden.
Filmpje
Zoom nl video Belichten met weinig
Zoom.nl video_ Belichten met weinig licht.flv
Zoom.nl video_ Fotografie bij weinig
licht - Bewegingsonscherpte.flv
De Flits
Flitslicht is gecreëerd door een
Flitslicht is gecreëerd door een elektrische stroom met een hoog
voltage door een buis met xenongas af te vuren.
De duurtijd is ~1/40,000 sec j / ,
NOOIT flitsen bij pas geboren baby's
Flits Theorie
(vervolg) Ingebouwde flitser
Maar ik heb toch een flitser, hij zit recht bovenop mijn camera, waarom heb ik dan toch een andere flitser nodig?
De ingebouwde flitser op de meeste camera’s is niet heel erg sterk, het effect is daardoor relatief beperkt. p
Onderwerpen verder dan 3 meter kunnen niet goed worden belicht.
Hij staat ook kort bovenop de camera, hierdoor is de kans op rode ogen bij portretfotografie erg
Flits Theorie
(vervolg)Een flitser kiezen ?
Een flitser kiezen ?
Genoeg redenen om eens te kijken naar de mogelijkheden van een opzetflitser of
reportageflits.
Vrijwel elke camerafabrikant heeft eigen
flit f d lijkh id d t
flitsers of de mogelijkheid deze aan te sluiten op een spiegelreflexcamera en er zijn ook zelfs compactcamera’s met een aansluitmogelijkheid voor een externe flitser.
Flits Theorie
(vervolg) Through the lens (TTL)
Through the lens (TTL)
De opzetflitser wordt over het algemeen geplaatst op de ‘hotshoe’ van de camera (hij kan ook los worden gebruikt met behulp van een ‘PC Sync’ kabel of draadloze zender).
De hotshoe is gestandaardiseerd, maar volgens goed gebruik heeft elk cameramerk zijn eigen contactpunten en elektronica, waardoor andere flitsers dan de ‘eigen- en elektronica, waardoor andere flitsers dan de eigen merk’ flitsers er niet op passen.
Daar moet je dus op letten als je op zoek gaat naar een flitser. Je krijgt echter wel wat terug voor deze
Types
Inbouwflits
Inbouwflits
Externe flits of Reportage flits
Ringflits
Studio flitslicht
Een flits: ja maar ...
Wat ikzelf gebruik:
Wat ikzelf gebruik:
Een reportage flits met GN 58 en wireless optie
Een oude Minoltaflits met wireless optie (eBay)
Een oude Metz flits met GN 45 met draadverbinding (dank U BoP)
Een oude studioflits met draadverbinding op g p statief (dank U fotoklub-SAB)
Het hoeft niet allemaal nieuw te zijn ...
Bereik van de flits
De sterkte wordt weergegeven door het GN of “GuideDe sterkte wordt weergegeven door het GN of Guide Number” (Richtgetal)
Het GN geeft de maximale afstand die het licht kan overbruggen
Het GN is gebaseerd op ISO 100 én f/1
Hoe hoger de waarde hoe meer licht en hoe groter het bereik
Een ingebouwde flits heeft een GN van 10 of 12
Een ingebouwde flits heeft een GN van 10 of 12
Externe flitsen hebben GN's variërend van 24 tot 58 of hoger
De meeste cameralenzen hebben geen f/1 dus moet er berekend worden.
Inbouwflits met GN 12
In theorie kan je dus tot 12 meter gaan
In theorie kan je dus tot 12 meter gaan
bij f/1 en ISO 100 maar ...
Externe flits met GN 58
Hier zien we dat de afstand afhankelijk wordt van deHier zien we dat de afstand afhankelijk wordt van de gekozen intensiteit, de ISO waarde, het type lensen de sluitersnelheid
Met een GN van 58 is de maximale afstand 58m bij f/1
Een externe flits biedt een nieuwe waaier van mogelijkheden zoals bv.
het kantelen van de lichtbron,
het zelf zoomen van de lichtbron afhankelijk van je brandpuntsafstand,
beschikken over een groothoekadapter en/of een diffuser,
stroboscopisch werken
in vele gevallen kan hij draadloos werken zodat je hem of ze (meerdere flitsen) op een verschillende plaats kunt
opstellen.
Flits modi
Flits uit
De camera zal de flits niet gebruiken zelfs als hij uitgeklapt staat
Auto flitsen
De flits gaat automatisch af wanneer en niet genoeg licht is of als je tegen licht fotografeert (zelfs als de flitser niet uitgeklapt staat)
Fill-in flits of invulflits
De flits gaat steeds afgaan
Bij tegenlichtopnamen zal de toonbalans tussen voor- en achtergrond veel beter zijn
Rear Sync flits
Rear Sync flits
De flits gaat steeds af maar net voor de belichting voltooid is
Dit kan je gebruiken bij bewegende onderwerpen en een langere sluitertijd; de flits zal afgaan op het einde van de belichting
Wireless flits
Stuurt een externe flitser aan via de ingebouwde flits
Flits modi (vervolg)
Je kan de verschillende modi operandi
Je kan de verschillende modi operandi combineren:
Een flits of studiolamp verbonden met een draad aan je camera zal steeds afgaan als je een foto neemt.
é f f f
Eén of meerder ‘wireless’ flitsen op statief met of zonder paraplu’s
Eén reportageflits op je camera
Controle van de flits
Manueel
Manueel
ADI flits (Advanced distance integration)
Hiervoor moet de lens over een ingebouwde afstandsencoder beschikken
TTL of Pre-Flash TTL (TTL staat voor
“through the lens”.
De pre-flash bepaalt eerst hoeveel licht de flits moet geven door het gereflecteerd licht te meten door de lens en pas daarna wordt de foto
Indirect flitsen
Flitsen als verlichting is voor de meeste de standaardFlitsen als verlichting is voor de meeste de standaard toepassing van een flitser.
Wanneer het te donker is om nog een fatsoenlijke sluitertijd te halen en het afwezige licht toe te voegen.
Het flitsen vanaf de camera kan zowel direct als indirect gebeuren.
Bij indirect flitsen krijg je een zachtere j jg j schaduwwerking als bij direct flitsen.
Direct flitsen heeft ook tot gevolg, dat wanneer er zich een oppervlak achter het gefotografeerde object staat, deze een harde schaduw aan één zijde om zich heen krijgt.
Het indirect flitsen word ook wel bounsen genoemd
Nachtportretten
Voor dit soort opnamen moet je naar
Voor dit soort opnamen moet je naar manuele modus overstappen.
Gebruik je flitser als invulflits: deze zal kortstondig belichten op het ‘einde gordijn’.
g j
Stel je belichting in op de achtergrond.
Zorg er voor dat je ‘model’ niet te veel
beweegt.
Nachtportretten (vervolg)
Hier enkele voorbeelden van
Hier enkele voorbeelden van belichtingen bij zulke portretten.
ISO 1600, f/4
1/125 sec met High Speed Sync
1/30 sec met High Speed Sync
Invulflits
Bij het buiten fotograferen kan het wel eens zo zijnBij het buiten fotograferen kan het wel eens zo zijn dat je echt heel erg veel licht hebt, maar er toch soms rare schaduwen ontstaan.
Met name bij het fotograferen in de zomer kunnen er in de ogen van mensen een vervelende donkere schaduw ontstaan.
Om dit op te lossen kun je de flitser gebruiken, jawel overdag met veel licht.
Dit type flits heet invulflits, dit omdat het de donkere schaduwpartijen wegvangt.
De meeste camera's zullen een invulflits automatisch
High Speed flitsen
Vele camera's hebben een
Vele camera s hebben een
flitssynchronisatietijd van 1/60 tot 1/125 of hoger bij duurdere modellen.
Maar wanneer je overdag wilt flitsen heeft het geen zin om een sluitertijd van 1/60 te gebruiken. Op een zonnige dag eindigt je foto bij 1/60 in een grote witte vlek, dit omdat er
t l li ht i d t t
teveel licht is op dat moment.
Om dit te comperseren kunnen sommige flitsers ook afgaan bij hogere sluitertijden.
(ook mogelijk is een hoger f getal)
High Speed flitsen
links sluitertijd rechts richtgetal in Meter bij
links sluitertijd, rechts richtgetal in Meter bij flits op zoom 105mm, ISO 100 op full power
1/125 --> 38.9 M
1/250 --> 27.5 M
1/500 --> 19.4 M
1/1000 --> 13.8 M
1/1000 > 13.8 M
1/2000 --> 9.7 M
1/4000 --> 6.9 M
1/8000 --> 4.9 M
Rode ogen
Ze worden veroorzaakt doordat flitslicht
Ze worden veroorzaakt doordat flitslicht weerkaatst wordt door het netvlies achter in het oog en is rood omdat het licht de
bloedvaten in het oog belichten.
Het effect is sterker als de flitser bij weinig licht wordt gebruikt, wanneer de pupillen helemaal open staan.
De meeste camera's hebben nu een anti- rode-ogenfunctie; er wordt eerste een klein flitslicht gestuurd zodat de pupillen sluiten en daarna wordt de foto gemaakt
Opletten bij dieren !!!
Indirect licht
Door de flitser in een andere hoek te
Door de flitser in een andere hoek te plaatsen ten opzichte van de camera krijg je veel realistische belichtingen.
Wij zijn gewoon dat licht van boven
komt (zon, lampen enz.) dus als je de ( , p ) j
flits naar de zoldering draait dan zal het
flitslicht reflecteren op je onderwerp.
Er kan veel mis gaan ...
Er kan veel mis gaan ...
(vervolg) Het is allebei met dezelfde sluitertijd
Het is allebei met dezelfde sluitertijd
geschoten, hetzelfde f -getal, bijna hetzelfde moment.
En toch is de ene overbelicht, en de andere niet. Hoe is dat mogelijk?
Dit lag in dit geval aan het verkeerd meten
Dit lag in dit geval aan het verkeerd meten van het licht waar de camera zich op instelt.
Op foto 1 heeft het meisje een wit truitje aan, op de 2de foto is de kleding een stuk
Er kan veel mis gaan ...
(vervolg) De camera denkt hierdoor bij foto 2 dat het
De camera denkt hierdoor bij foto 2 dat het ook een stuk donkerder is, en gaf de flitser de opdracht meer output af te geven.
Daarnaast waren voor deze foto's
centraalmeting gebruikt, hierbij meet de camera het licht alleen in het centrale deel camera het licht alleen in het centrale deel van de zoeker.
Dus zag de camera in dit geval alleen het wit zwart gestreepte op 1 en het bruine op 2
Een voorbeeld van werkwijze
Alle foto’s op ISO 100 Alle foto s op ISO 100
Flits en gemeten op de kat
f/4.5 1/60 sec
Beeld van de buitenlucht
f/4.5 1/350 sec
Stand naar M (manueel) op camera
f/4.5 1/350 sec
Met flits op TTL
Met flits op TTL
f/4.5 1/350 sec
Op hogere snelheid
f/4.5 1/4000 sec
f/4.5 1/60 sec flits TTL
f/4.5 1/350 sec geen flits scherp op de kat
f/4.5 1/4000 sec met flits op TTL en scherp op de kat
Wanneer de inbouwflits gebruiken
Gebruik hem slechts wanneer je er
Gebruik hem slechts wanneer je er niemand mee stoort.
Gebruik hem enkel voor objecten die op minder dan 3m voor een inbouwflits en 20m voor een externe flits staan.
Als je je reportageflits vergeten bent ...
Wanneer de flits gebruiken
Interessante toepassingen
Interessante toepassingen
Stillevens (bloemen, objecten, gerechten,
…)
Reportages met invulflits of gekantelde flits naar het plafond
Tegenlichtopnamen met een onderwerk in
Tegenlichtopnamen met een onderwerk in kort bereik (bv een persoon)
Speciale effecten met multi-flits
Studio opnamen
Enkele filmpjes ...
Zoom nl video Fotograferen bij weinig
Zoom.nl video_ Fotograferen bij weinig licht - Binnen flitsen.flv
Zoom.nl video_ Flitstechnieken - Inflitsen.flv
Zoom.nl video TTL voor optimale
Zoom.nl video_ TTL voor optimale resultaten.flv
Links
https://digital-photography-school.com/recommended-equipment-night-photography/
https://digital-photography-school.com/night-photography-without-tripod-photoshop-help/
https://digital-photography-school.com/create-shoot-night-portraits/
https://digital-photography-school.com/6-tips-long-exposure-night-photographs/
https://digital-photography-school.com/5-reasons-night-photography/
https://digital-photography-school.com/weekly-photography-challenge-night-photos/