• No results found

Opzet van de avond

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Opzet van de avond"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Blind date met het evangelie

Ooit al eens een blind date gehad ? Dat is enerzijds uitkijken naar je date en anderzijds niet weten wat je van die ontmoeting mag verwachten of hoe die date zal verlopen zodat het toch wel iets spannends heeft.

Als het CCV jullie een blind date met het evangelie voorstelt dan beogen wij ongeveer hetzelfde. We hopen dat jullie uitkijken naar jullie date, dat jullie uitkijken om kennis te maken met Bijbelse teksten en verhalen maar beseffen ook dat je je misschien vragen stelt bij zo’n avond of bijeenkomst. “Wat wordt er van je verwacht ? Wat moet je zeggen ?” vraag je je misschien af.

Je voelt jezelf geen expert, geen Bijbelkenner of niet de persoon van de grote en gewichtige woorden of het diepe en overtuigde geloof. Net zoals in een

“gewone” blind date is dat echter niet het

belangrijkste. Het komt er op aan dat je vanuit je eigen geloof en overtuiging het gesprek aangaat met anderen.

We laten ons daarbij inspireren door de

evangelieteksten en de grondtoon van dit werkjaar

“De vreugde van het evangelie” naar de gelijknamige exhortatie van paus Franciscus.

Opzet van de avond

De deelnemers volgen een parcours met drie “haltes”:

1. De eerste “halte” staat in het teken van het beleven van het evangelie. Al wie wil, kan een tekst voorlezen uit het evangelie en zeggen wat bij hem opkomt na het lezen ervan. Daarna schrijft hij een woord/gedachte op een whiteboard.

2. In een tweede “halte” staat vooral in het teken van uitwisselen met elkaar. Op de tafel liggen kaarten met Bijbelse figuren en heiligen en andere personen die

inspirerend werken. Aan de deelnemers wordt gevraagd om een persoon te kiezen en aan de anderen te vertellen waarom men deze persoon gekozen heeft.

3. Bij de derde “halte” wordt er een PowerPoint aangeboden met interessante en vaak vernieuwende manieren om het evangelie beter te leren kennen.

De drie “haltes” of tafels worden verbonden met citaten uit de ‘Vreugde van het evangelie’.

Om het gesprek hieromtrent te activeren kun je als begeleider vragen welke citaten mensen verkiezen. De avond wordt afgerond met een kort gebedsmoment.

(2)

Deel 1 : blind date met een evangelietekst

Aan de hand van enkele methodieken aan de leden uit de groep vertellen wat je is opgevallen in de gelezen evangelietekst en welke gedachte je er uit meeneemt.

Media/materiaal:

8 stapeltjes met evangeliepericopes (zie bijlage) van de zondagsvieringen van het C-jaar van de 1e Advent tot en met de doop van de Heer.

Werkvorm:

Er liggen (8) stapeltjes met evangeliepericopes van de zondagsvieringen van het C-jaar van de 1e Advent tot en met de doop van de Heer. Dat gaat concreet over 8 stapeltjes met 10 keer dezelfde tekst in dezelfde kleur die met de tekst naar beneden liggen.

Iemand uit de groep wordt gevraagd om een kleur te kiezen. Hij deelt de kaarten met dezelfde kleur uit aan de deelnemers. Iedereen heeft dus dezelfde tekst om te lezen.

Er zijn 3 werkwijzen :

 1e werkwijze

o De eerste persoon leest de tekst voor. Iedereen noemt (als hij dat wil) een woord, een zin die hem geraakt heeft en zegt waarom.

o In een volgende ronde zeggen deelnemers welke woorden of zinnen van een andere deelnemer hen hebben getroffen.

o De tekst wordt nog eens gelezen ter afronding.

 2e werkwijze

o Iedereen leest in stilte de tekst of één persoon leest luidop de tekst.

o Hij zegt wat in hem opkomt en waarom. De anderen kunnen aansluiten als ze dat willen.

o In een volgende ronde denken de deelnemers na of deze evangelietekst hen doet denken aan een gebed, een lied. (er kan bv. uitgenodigd worden om het lied samen te zingen)

 3e werkwijze

o Eén persoon leest de gekozen tekst.

o Er wordt wat tijd gegeven om na te denken over de vraag hoe deze tekst te linken valt met de huidige realiteit of wat de deelnemers hieruit meenemen naar hun leven.

o Daarna volgt een gesprek hierover.

(3)

Deel 2: Laat je inspireren!

De boardgame van de inspirerende figuren. Elk van deze figuren heeft een Bijbelse inslag:

 Bijbelse figuren maken deel uit van de grote Bijbelse verhalen.

 Heiligen die hun leven in dienst stelden van Gods Woord, die dit vorm gegeven hebben in hun manier van leven, in hun spiritualiteit.

 Hedendaagse figuren schrijven nog altijd verder aan dit verhaal door hun engagement dat doordrongen is van die Bijbels-christelijke spiritualiteit.

De bedoeling is dat elke deelnemer een kaart uitkiest uit de collectie die opgesteld staat in de ruimte. De deelnemers gaan in gesprek: elk vertelt zijn keuze en de motivatie waarom net die persoon gekozen is. Als uitbreiding worden de kenmerken genoteerd bij elke gekozen persoon. Wie weet, merken de deelnemers dat hun keuzes overeenkomen en dat ze op zoek zijn naar gemeenschappelijke kenmerken.

Media/materiaal:

Inspirerende figuren: boardgame. (zie bijlage)

De set kaarten worden best afgedrukt en ergens centraal open gelegd. Leg ook de 3 groepen kaarten (Bijbelse figuren, heiligen, hedendaagse figuren) door elkaar.

Werkvorm: Elke persoon kiest een figuur die hem of haar inspireert. Er kan gekozen worden uit allerhande figuren, met een korte beschrijving en een quote. Geef hen voldoende tijd om de kaarten door te nemen. De groep wordt opgesplitst in groepjes van 4, waar ze met elkaar in gesprek gaan:

Opdrachten:

 Ronde 1: Kies een figuur uit de volledige set kaarten. Schrijf jouw motivatie op waarom je deze kaart gekozen hebt.

 Ronde 2: Verduidelijk aan je groepsleden waarom je deze persoon gekozen hebt.

 Ronde 3: Mochten we dit spel opnieuw spelen, zou je nog dezelfde kaart kiezen? Of kies je voor een andere inspireerde figuur, misschien een die niet opgenomen is?

 Ronde 4: Zijn er bepaalde belangrijke kenmerken die je zowel bij jouw figuur als bij de figuren van je klasgenoten hebt teruggevonden?

(4)

Deel 3: Bijbelse inspiratie voor elke dag

Wist u dat er verschillende Bijbels bestaan? We zetten even enkele uitgaven naast elkaar en zien hoe vorm en taal de Bijbel een verfrissend alternatief kan geven.

Daarnaast zijn er heel wat methodieken om de Bijbel te integreren in je dagdagelijkse

routine. Elk van deze methodieken vertrekken vanuit een ander gegeven. Wil je je verdiepen in de woorden, vanuit een gesproken woord (podcast), vanuit beeldende kunst, vanuit muziek, vanuit video…We willen de deelnemers op het spoor brengen van deze methodieken en misschien ga je wel aan de slag met het aangeboden materiaal.

Media/materiaal:

PowerPoint presentatie (zie bijlage)

Werkvorm:

De begeleider neemt de presentatie door en vraagt na de presentatie om feedback aan de deelnemers:

 Zijn er methodieken die je nu al toepast?

 Zijn er methodieken die je kent, maar die niet opgelijst werden in de presentatie? Met andere woorden zijn er aanvullingen op het aangeboden materiaal?

(5)

Deel 4: Afsluitend gebedsmoment

‘We zijn geroepen om waterdragers te zijn die anderen te drinken geven…’

EG 7 : “Christen zijn wordt niet in de eerste plaats bepaald door een ethische beslissing maar door de ontmoeting met een Persoon.” In veel evangelieverhalen zien we hoe diepgaand en ‘leven-gevend’ de ontmoeting met die Christus wel kan zijn…

We lezen uit Lucas 19,1-10

Jezus ging Jericho in en trok door de stad. Er was daar een man die Zacheüs heette, een rijke hoofdtollenaar. Hij wilde Jezus zien, om te weten te komen wat voor iemand het was, maar dat lukte hem niet vanwege de menigte, want hij was klein van stuk. Daarom liep hij snel vooruit en klom in een vijgenboom om Jezus te kunnen zien wanneer hij voorbijkwam.

Toen Jezus daar langskwam, keek hij naar boven en zei : “Zacheüs, kom vlug naar beneden want vandaag moet ik in jouw huis verblijven.” Zacheüs kwam meteen naar beneden en ontving Jezus vol vreugde bij zich thuis. Allen die dit zagen, zeiden morrend tegen elkaar :

“Hij is het huis van een zondig man binnengegaan om onderdak te vinden voor de nacht.”

Maar Zacheüs zei tegen de Heer : “Kijk, Heer, de helft van mijn bezittingen geef ik aan de armen, en als ik iemand iets afgeperst heb,vergoed ik het viervoudig.” Jezus zei tegen hem :

“Vandaag is dit huis redding ten deel gevallen, want ook hij is een zoon van Abraham. De Mensenzoon is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren was.”

Stilte

Paus Franciscus zegt in EG 8 : “Als je de liefde hebt aanvaard, hoe kan je die dan niet met anderen delen ?” en ook in EG 86 : “Wij allen zijn geroepen om waterdragers te zijn die anderen te drinken geven.”

Laten we daarom bidden

 Dat wij ons laten inspireren door de figuur van Jezus Christus. Dat wij, aangespoord door zijn manier van leven, zorg dragen voor wat ons omgeeft en wie ons omringt.

 Dat wij niet alleen waterdragers zijn die anderen te drinken geven, maar ons zelf ook laten inspireren door wat anderen ons te bieden hebben.

 Dat wij meewerken aan de opbouw van een kerk die er naar streeft te doen en te zijn wat zij verkondigt.

Goede God Wij bidden U,

wees bij ons aanwezig

in ons leven en geloven, in ons handelen en denken.

Hoed ons en leid ons.

Toon ons wegen om anderen te vinden.

En laat ons geïnspireerd door uw woord werk maken

van een wereld waar het goed leven is voor ieder onder ons.

Dat vragen wij U, door Christus onze Heer.

(6)

Amen.

Extra

Deze avond is uitgewerkt onder de grondtoon “De vreugde van het evangelie”. We willen de deelnemers een aantal citaten aanbieden vanuit deze tekst.

Media/materiaal:

Uitgeprinte citaten (zie bijlage)

Werkvorm:

De citaten worden opgehangen in de ruimte waar de avond doorgaat. De deelnemers krijgen een aantal stickers bij het binnenkomen:

 Rood: het citaat bevalt me niet, ik ben niet akkoord met de stelling, boodschap.

 Groen: dit is mijn favoriete citaat.

Daarna kan er een groepsgesprek volgen:

 De deelnemers maken gebruik van de tijd voor of na de andere gedeeltes van de avond om de citaten door te nemen. Je kan hen ook uitnodigen om in gesprek te gaan rond een van de citaten in een groepsmoment.

 Of je vraagt om een citaat uit te kiezen die best bij deze avond past.

 Of je vraagt welk citaat hen het meest inspireert.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De Wet Identiteitsvaststelling Verdachten, Veroordeelden en Getuigen (WIVVG) heeft de wijze van identificatie van verdachten en veroordeelden (evenals getuigen) in het

van de patient zijn.l+ FIet is nameliik helemaal niet zo dat wat menser voof zichzelf belangrijk vrnden ook altijd voor henzelf helemaal duidelijk is'. vrouwen

2.2. Het bepalen van rechtsmacht wanneer de Brussel I-bis-Verordening van toepassing is Wanneer de internationale civiele procedure onder de Brussel I-bis-Verordening valt en

Hoewel het slachtoffer nu metterdaad een positie met rechten lijkt te krijgen, kunnen toch diverse kritische opmerkingen worden gemaakt. Allereerst moet gezegd dat het slachtoffer

Numeri 9:7: “het dode lichaam (of “ziel”, NEFESJ) van een mens”. Noot: In het Nederlands zouden we een dood lichaam nooit een “ziel” noemen, en een dier noemen wij niet

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

- parkeergarage bezoekers in avonduren en evenementen gebruik van moeten kunnen maken, meer parkeergelegenheid in centrum beschikbaar stellen (parkeerdek in centrum waar.

Andere vormen zoals strokenteelt of gewoon oude boomgaarden kunnen wel een deel van dat voedsel leveren, maar zijn dan bijvoorbeeld onderdeel van natuurinclusieve