Atelier fotografie in 20 sessies
en actieve werkcolleges Atelier fotografie
in 20 sessies
en actieve werkcolleges
Vrijwilligerswerker Leo Jo Estercam
Atelier 03
Helderheid en Kleur
Licht
Inhoud
Wat zijn kleuren ?
Kleur gebruiken
Helderheid en niveaus
Het Histogram
Kleurbalans en verzadiging
Witbalans
Contrast en kleurtoon
Inhoud
Wat zijn kleuren ?
Kleur gebruiken
Helderheid en niveaus
Het Histogram
Kleurbalans en verzadiging
Witbalans
Contrast en kleurtoon
Wat zijn kleuren
De regenboog
Rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo, violet.
Deze vaste volgorde van kleuren in de regenboog vertaalt zich naar een vaste plaats van kleuren in kleursystemen.
Die plaats geeft inzicht in de samenstelling en eigenschappen van een kleur.
De wereld van de kleuren voldoet aan natuurkundige wetten.
Toch is er naast het logische natuurkundige het minder logische van de menselijke beleving waardoor kleuren minder voorspelbaar zijn dan je natuurkundig zou denken.
Wat zijn kleuren (vervolg)
Rood
Blauw
Groen
Rood
Blauw
Geel
Wat zijn kleuren (vervolg)
Primaire, secundaire en tertiaire kleuren
Om het systeem op te bouwen hanteren we enkele centrale begrippen:
• Primaire kleuren (basiskleuren waarmee je in theorie alle andere kleuren kunt mengen).
• Secundaire kleuren (mengkleuren van twee primairen).
• Tertiaire kleuren (mengkleuren van drie primairen).
Iedereen heeft hiervan gehoord, maar kunstenaars hebben op dit gebied soms een kennisachterstand, mogelijk door de hardnekkigheid van oude literatuur. Zo zijn veel
kleurverhalen nog gebaseerd op de boeken van Johannes Itten uit de 20er jaren van de vorige eeuw.
Ittens primaire kleuren voor de schilder ("rood geel blauw") zijn niet meer adequaat.
Wat zijn kleuren (vervolg)
Primaire en secundaire lichtkleuren
Het lijstje sleutelkleuren vertegenwoordigt zowel de primaire als de secundaire kleuren. Voor het werken met licht zijn primaire kleuren:
rood, groen, ultramarijn.
De afbeelding stelt drie primaire spots voor die elkaar gedeeltelijk overlappen. Waar ze elkaar overlappen mengen de spots zich tot de
secundaire kleuren van het licht: magenta, geel, cyaan
In het midden, waar de drie lichtprimairen samenvallen, ontstaat wit. Dit noemt men additief.
Wat zijn kleuren (vervolg)
Primaire en secundaire verfkleuren
Verf werkt niet alleen anders dan licht maar zelfs precies omgekeerd. De primaire lichtkleuren zijn de secundaire verfkleuren en andersom. In de afbeelding stellen de ronde schijven verf voor in de drie primaire verfkleuren: magenta, geel, cyaan.
Waar ze elkaar overlappen (mengen) ontstaan de secundaire verfkleuren:
rood, groen, ultramarijn
In het midden mengen de drie verfprimairen zich (in theorie) tot zwart. Dit noemt men subtractief.
Kleur en hun impressie (vervolg)
Kleur en hun impressie (vervolg)
Rood
Rood is de kleur van de liefde, van de passie, de erotiek, maar ook van de jaloezie, de blinde haat.
Liefde en haat liggen natuurlijk dicht bij elkaar, vandaar.
Rood is voor mensen heel opvallend, het heeft een grote attentiewaarde, vandaar dat we het veel zien als waarschuwingssignalen en bij
verkeersborden.
Kleur en hun impressie (vervolg)
Geel
Geel symboliseert onbezorgdheid en de zon.
Geel is zonnig en vrolijk, tenminste als die naar oranje gaat,
‘warm’ is.
Fel knalgeel vinden we meestal ‘koud’ en dat zien we dan vaak als de kleur van de haat, vandaar wellicht dat we spreken van ‘zich groen en geel ergeren’?
Veel van de bloemen die bij ons in het wild voorkomen, zijn geel en dat komt misschien wel omdat bijen dat een hele mooie kleur vinden en ze dus gele bloemen het eerst bevruchten.
Geel is heel gemakkelijk te combineren met andere kleuren.
Geel met blauw kan een wat minder geslaagde combinatie zijn; nogal wat mensen vinden deze combinatie goedkoop.
Geel met zwart zien we vaak als een combinatie die duidelijk maakt dat er gevaar dreigt.
Kleur en hun impressie (vervolg)
Blauw
Blauw is een ‘zakelijke’, ‘koele’ en ‘rationele’ kleur.
Het is de kleur die we overdag zien in de
lucht
en hetwater
dus heel ‘aards’ en herkenbaar,rustgevend.
Vandaar veel blauw bij scheepvaart- en luchtvaartmaatschappijen.
Het is ook een kleur die we associëren met
‘neutraal’ (denk aan het blauw van de Verenigde Naties) en ‘conservatief’ (banken en
verzekeringsmaatschappijen, politieke partijen).
Kleur en hun impressie (vervolg)
Complementaire kleuren
Een zogenaamde complementaire kleur van roodis groen.
Een complementaire kleur is een kleur die tegenovergesteld is, die contrast geeft.
Ze lijken elkaar te versterken als je ze naast elkaar gebruikt.
Ze liggen het verst van elkaar af: rood en groen, blauw en oranje of paars en geel. Dit noemen we ook wel een complementair contrast.
Vandaar waarschijnlijk dat de scheep- en luchtvaart groen gebruikt voor stuurboord (rechts) en rood voor bakboord (links). Het contrast vergroot de attentiewaarde.
Als je complementaire kleuren met elkaar mengt, dan krijg je zwart.
Kleurverzadiging
Kleurverzadiging (vervolg)
Neutrale kleuren worden gekenmerkt door een gebrek aan verzadiging.
Neutrale kleuren liggen langs de helderheidsstrook die alle tinten verenigt. (Gelijke delen
complementaire kleuren worden gemengd om neutrale kleuren te maken.)
Bij elke helderheid is er slechts één echt neutrale kleur.
Het gebruik van neutrale kleuren is betrekkelijk eenvoudig, aangezien de twee andere variabelen van kleur (tint en verzadiging) worden teruggebracht tot dezelfde waarden (nul).
Een goed voorbeeld van zuinig kleurgebruik.
Kleurverzadiging (vervolg)
0 %
Kleurverzadiging (vervolg)
-25 %
Kleurverzadiging (vervolg)
-50 %
Kleurverzadiging (vervolg)
-75 %
Kleurverzadiging (vervolg)
-100 %
Kleurverzadiging (vervolg)
0 %
Kleurverzadiging (vervolg)
+ 25 %
Kleurverzadiging (vervolg)
+ 50 %
Kleurverzadiging (vervolg)
+ 75 %
Kleurverzadiging (vervolg)
+ 100 %
Tint
De tint (‘hue’ in het Engels) wordt een belangrijk punt in de compositie, maar is mogelijk niet het belangrijkste element, afhankelijk van de vraag hoe met de opzettelijke verzadigingsreductie wordt omgegaan.
De tint vormt in combinatie met verzadiging en intensiteit een dimensie van kleur.
Afbeeldingen met weinig verzadiging maken vaak een weinig realistische indruk. Ze lijken wat flets, tussen kleur en zwart-wit in. Veel mensen associëren weinig verzadiging met het verleden, vooral het recente verleden.
http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=26643
Tint (vervolg)
Tint
Tint (vervolg)
Door de tint van een foto aan te passen gaat men een kleurverandering
toepassen op gans het gamma, ttz.
over de 360° van de kleurencirkel.
Een aanpassing in tint doet me het best met zeer kleine stappen
Hier enkele voorbeelden om ‘tint’ nader toe te lichten.
Tint (vervolg)
Het
kleurenwiel
voor Tint
Tint (vervolg)
Tint (vervolg)
- 22 °
Tint (vervolg)
- 45 °
Tint (vervolg)
- 90 °
Tint (vervolg)
- 135 °
Tint (vervolg)
180 °
Tint (vervolg)
+ 135 °
Tint (vervolg)
+ 90 °
Tint (vervolg)
+ 45 °
Tint (vervolg)
+ 22 °
Tint (vervolg)
Het RGB kleursysteem
Op dit ogenblik kennen we drie kleurruimten:
S-RGB (sRGB IEC61966-2.1 )
Gedefinieerd door HP en Microsoft in 1996
Abobe-RGB 1998
Gedefinieerd door Adobe
ProPhoto-RGB
en RAW
Als je een foto gaat afdrukken of op het
internet zetten, moet je ze omzetten naar s-
RGB.
Bereik van het menselijk oog in RGB
Adobe-RGB
S-RGB
Inhoud
Wat zijn kleuren ?
Kleur gebruiken
Helderheid en niveaus
Het Histogram
Kleurbalans en verzadiging
Witbalans
Contrast en kleurtoon
Kleur gebruiken (vervolg)
Kleur en compositie
Kleur kan één van de sterkste compositie elementen zijn van een foto
Als je een sterke kleur op een neutrale
achtergrond isoleert en dan speelt met
vluchtlijnen en perspectief wordt dit nog
eens te meer benadrukt.
Kleur gebruiken (vervolg)
Heel veel kleuren
Als een beeld heel veel kleuren bevat dan moet je er op letten de kleuren te ordenen door middel van je standpunt te
veranderen.
Bij stadsopnamen komt dit veel voor: veel kleur op de voorgrond en een vage
oninteressante achtergrond.
Kleur gebruiken (vervolg)
Levendig en verzadigd
Bij een grijze hemel of halfbewolkte lucht zijn de kleuren meestal levendig en
verzadigd.
Het verspreide licht zorgt er voor dat de sterke hooglichten op blinkende
oppervlakken de rijkdom ervan iets gaan
verminderen
Kleur gebruiken (vervolg)
Belichting
Als je de foto een beetje onderbelicht kan de rijkdom van kleuren verbeterd worden, vooral met digitale camera’s
Dit is van toepassing bij lichte duidelijke
kleuren zoals geel en rood
Kleur gebruiken (vervolg)
Hier enkele voorbeelden van het effect
‘belichting’ op de kleuren van de foto.
De voorbeelden tonen dezelfde foto maar van onderbelicht - 2 EV tot overbelicht + 2 EV
Kleur gebruiken (vervolg)
Kleur gebruiken (vervolg)
Kleur gebruiken (vervolg)
Kleur gebruiken (vervolg)
Kleur gebruiken (vervolg)
Kleur gebruiken (vervolg)
Sfeer
Kleuren zijn bepalen voor het laten overkomen van een stemming of een emotie
Een subtiel kleurpatroon met enkele koele groene en blauwe tinten kan een rustig en vredig gevoel weergeven
Heldere contrastrijke kleuren daarentegen
tonen energie en levendigheid
Kleur gebruiken (vervolg)
Primaire kleuren
Door een beeld te maken met primaire kleuren kan een visuele kracht in je foto leggen.
Meng blauw, rood en geel voor opvallende
foto’s met een grote zeggingskracht
Kleur gebruiken (vervolg)
In het donker worden kleuren door ons minder waargenomen dan door de camera
Met een digitale camera kan nu wel prachtige opnamen maken van avond- en nachtopnamen.
Arequipa (Peru)
Gent : brug aan de Leie
Inhoud
Wat zijn kleuren ?
Kleur gebruiken
Helderheid en niveaus
Het Histogram
Kleurbalans en verzadiging
Witbalans
Contrast en kleurtoon
Het Histogram
Wat toont het histogram
?
Schaduw zone Midden tonen Hoge lichten
De waarden lopen van 0 (zwart) tot 255 (wit)
De curve geeft een samengesteld beeld van de drie kleuren
Het Histogram (vervolg)
De drie kleuren kunnen uit elkaar getrokken worden
Dit geeft dan een beeld van de verdeling van de ZES kleuren : rood, groen, blauw, geel, magenta en cyaan
Bron: http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_41/essay.html
Het Histogram (vervolg)
In een juist belichte foto bevinden zich al de tinten achter de
nulwaarde
en voor de
255 waarde.
Neutrale belichting
Het Histogram (vervolg)
In een
onderbelichte
foto zie een
piek aan de
nulwaarde
Duidelijk onderbelichte foto maar gewild !
Het Histogram (vervolg)
In een
overbelichte
foto zie een
piek aan de
255-waarde
Duidelijk overbelichte foto; onherstelbaar !
Het Histogram (vervolg)
Typische situaties waar aanpassing nodig is
Sneeuwopnamen : zijn steeds overbelicht als je de camera laat doen
onderbelichten met 2 stops
Een portret tegen een donkere achtergrond zal meestal onderbelicht zijn licht meten op het portret ofwel 1 of 2 stops
overbelichten
Inhoud
Wat zijn kleuren ?
Kleur gebruiken
Helderheid en niveaus
Het Histogram
Kleurbalans en verzadiging
Witbalans
Contrast en kleurtoon
Wit-Balans
De meeste camera’s hebben standaard een reeks instellingen met betrekking tot belichting namelijk de wit-balans
De wit-balans zal er voor zorgen dat onder de gekozen omstandigheid de kleuren echt zijn.
Je kan een keuze maken tussen opnames
In volle zon
In de schaduw
Met een bewolkte hemel
Met kunstlicht
Met neon-lampen
Met flits
Enz. enz afhankelijk van het toestel
Wit-Balans (vervolg)
De meeste camera’s hebben een waaier van instellingen beschikbaar.
Begin met mode op ‘AUTO’ te zetten wat in 90% van de gevallen een goed resultaat oplevert.
Neem je nu foto’s bij kunstlicht, neonlicht of flitslicht, dan is het aangeraden om je
witbalans aan te passen en ... Vooral niet
vergeten ze terug te zetten op ‘auto’ nadien.“as shot” of zoals opgenomen
Optie daglicht
Optie Schaduw
Optie : “tungsten” of gloeilamp
Optie : “fluorescent” neonlicht
Optie : Camera-RAW preset met cameracorrectie
Inhoud
Wat zijn kleuren ?
Kleur gebruiken
Helderheid en niveaus
Het Histogram
Kleurbalans en verzadiging
Witbalans
Contrast en kleurtoon
Contrast en kleurtoon
Met contrast verstaan we de relatie tussen de grijstinten en wit en zwart of de manier waarop de middentonen zicht gaan verhouden met de lichtste en
donkerste tinten in een foto.
Contrast wordt bepaald door de hoeveelheid licht tijdens de opname.
Contrast en kleurtoon (vervolg)
We kennen contrastrijke foto’s (gaande van zeer donker tot zeer licht) maar ook foto’s met weinig contrast (mistig
landschap)
Hoog contrast : in je foto komt zowel pikzwart als sneeuwwit voor
Laag contrast : in je foto komen enkel
grijstinten voor
Kleurtemperatuur
Kleurtemperatuur wordt gemeten in graden
Kelvinen loopt van 1,200 °K tot 10,000 °K
Daglicht (5500 K - 10.000 K)
Kunstlicht (2800 K -
3300 K)
Kleurtemperatuur (vervolg)
Als je wil weten of je camera de juiste kleur weergeeft, kan je een ‘kleurkaart’
fotograferen.
Iedere kleur heeft hier een exacte gekende waarde en moet dus ook exact
gereproduceerd worden.
Eens je het beeld hebt kan je het vergelijken met de kaart en de instellingen van je camera muizenvoetje per muizenvoetje aanpassen.
Kleurtemperatuur (vervolg)
Kleurkaart met de waarden per kleur voor Rood, Groen en Blauw