• No results found

Kijk in mijn Wijk P R O J E C T P L A N. C I N D Y Rombouts. B E R Y L Smits. J A S M I J N Visscher. J A N N E K E Verhoeven

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Kijk in mijn Wijk P R O J E C T P L A N. C I N D Y Rombouts. B E R Y L Smits. J A S M I J N Visscher. J A N N E K E Verhoeven"

Copied!
19
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

P R O J E C T P L A N

‘Kijk in mijn Wijk’

C I N D Y Rombouts B E R Y L

Smits

J A N N E K E Verhoeven

J A S M I J N Visscher

J E L L E K E van der Wijst

(2)

INHOUDSOPGAVE | PROJECT ‘Kijk in mijn Wijk’

1. INTRODUCTIE project ‘Kijk in mijn Wijk’ 2

2. LEGITIMATIE 2

Doelgroep 3

Instelling 4

Project ‘Kijk in mijn Wijk’ 4

Werving en selectie 5

De ‘Kijk in mijn Wijk’ ruimte 6

Hoe ziet de ‘Kijk in mijn Wijk’ ruimte eruit? 7

Stakeholders 7

Nazorg, continuïteit en meetbare resultaten van onze doelen 8

3. FINANCIERING 8

4. BESCHRIJVING ACTIVITEIT/ FASERING 9

5. PLANNING/FASERING/ KOSTEN 10

6. COMMUNICATIE 11

Bibliografie/ bronnen 12

Bijlage 1 Educatief ontwerp opleiding ‘Word jij onze wijkfotograaf?’ 13

Bijlage 2 Projectie op de bibliotheek voor werving. 14

Bijlage 3 Ontwerp digitale MIX & MATCH van portretten 14

Bijlage 4 Ontwerp ‘Kijk in mijn Wijk’- ruimte 15

Bijlage 5 Subsidieaanvraag + toevoeging kostenbegroting 17

(3)

1. INTRODUCTIE project ‘Kijk in mijn Wijk’

Wij willen ons project richten op de Nederlandse burger. Daarbij willen wij ons in het bijzonder richten op het gemeenschapsgevoel, op het aanwakkeren en stimuleren van eigenaarschap, bewustwording en actieve deelname in de gemeenschap. Wij ontwikkelen een project dat het sociale boven het persoonlijke promoot. Wij willen weer ruimte bieden voor een ‘ouderwets wij-gevoel’, waarbij wij buren weer aan elkaar voorstellen, zodat zij begrip voor elkaar krijgen en er meer verdraagzaamheid ontstaat binnen een bestaande gemeenschap. Wij denken aan het samenbrengen van mensen uit een dorp of wijk, waarin bepaalde problemen leven (denk bijvoorbeeld aan problemen als een grote toestroom van immigranten, werkloosheid, hangjongeren en criminaliteit). We gebruiken kunst om bepaalde maatschappelijke doelen te realiseren, in ons geval het verbeteren van de leefbaarheid, veiligheid, de sfeer in de wijk, kortom de sociale cohesie1.

Ons uitgangspunt is dat ‘wij Nederlanders’ graag bij anderen ‘binnenkijken’. In de meest letterlijke zin: als het ‘s avonds donker is, maar ook via social media zoals Facebook. “Gluren bij de buren” vonden wij een pakkende term, maar teveel uitgaan van een eenzijdige behoefte. Omdat wij willen dat ons project mensen uitnodigt om vanuit een persoonlijke behoefte te participeren hebben wij onze werktitel aangepast naar het respectvolle ‘Kijk in mijn Wijk’.

2. LEGITIMATIE

Door de veranderingen binnen het zorgstelsel wordt de samenleving getransformeerd van een

verzorgingsstaat naar een participatiesamenleving. Dit brengt grote veranderingen met zich mee, waarbij de taken van de centrale overheid worden verplaatst naar de lokale overheid en ook de rol van de

gemeenschap verandert. Burgers worden geactiveerd om veranderingen in gang te zetten en professionals en instituten gaan zich steeds meer beperken tot faciliteren en ondersteunen. Met name voor kwetsbare burgers kan dit veranderingsproces moeizaam verlopen.

Kunstenaars kunnen mensen aanspreken op hun mogelijkheden. Kunstprojecten kunnen nieuwe

verbindingen leggen tussen alle betrokkenen. Kunst en cultuur verbindt en maakt gebruik van creativiteit en inventiviteit om op maatschappelijke vraagstukken te reageren. Bovendien hebben kunst- en

cultuurparticipatie naast een hoge maatschappelijke waarde ook een positief effect op het welbevinden van mensen (zingeving, eigenwaarde en gezondheid). Met name voor kwetsbare burgers kan kunst worden ingezet als middel om het zelfvertrouwen te vergroten, talenten te ontdekken en te laten ontplooien. Kunst zorgt voor persoonlijke ontwikkeling op artistiek gebied, zorgt voor zingeving en kan het pad naar de arbeidsmarkt vergroten. Kunst laat mensen niet alleen op een andere manier naar zichzelf kijken, naar hun eigen talenten en kwaliteiten, maar ook naar hun omgeving2. Kunstenaars brengen de kracht en creativiteit van mensen naar boven.

1 http://communityartbrabant.nl/

2 http://www.cal-xl.nl/koplopers/welzijn/

(4)

Door deze gezamenlijke activiteiten, waar meerdere lagen uit de wijken aan deelnemen, groeien

buurtnetwerken en wordt het veiligheidsgevoel van de wijkbewoners versterkt. We hopen op deze manier de solidariteit tussen de bewoners te vergroten. Mensen helpen elkaar, kunnen meer hebben en voelen zich betrokken en verbonden met elkaar en de omgeving. Sociale cohesie kan daarmee sterk bijdragen aan de leefbaarheid in de wijk doordat het juist problemen voorkomt3.

Doelgroep

Wij kiezen niet voor een leeftijdsgebonden doelgroep, maar een gemeenschap gebonden doelgroep. Hierin zijn prompt alle doelgroepen verenigd; kinderen, jongeren, ouderen, immigranten, hoog- en

laagopgeleiden, werkzoekenden, alleenstaanden, enz. Wij dragen met ons project bij aan een open samenleving, waarin mensen van alle leeftijden en achtergronden de mogelijkheid krijgen zich te ontplooien en bij te dragen aan de sociale cohesie in hun wijk.

Wij willen ‘de bewoners uit de Reeshof’ in Tilburg uitnodigen om deel te nemen aan kunst en cultuur. Niet alleen ter lering en vermaak, maar ook als mogelijkheid voor ontmoeting en als voorbereiding op de toekomst waarin veranderingen aan de orde van de dag zijn4. De Reeshof is een gemêleerd stadsdeel aan de westkant van Tilburg en telt in totaal ruim 42.000 inwoners. Rond 1980 werden de eerste woningen gebouwd en het telt tien deelwijken: Heyhoef, Gesworen Hoek, Huibeven, Heerevelden, Campenhoef, Tuindorp de Kievit, Dongewijk, Dalem, Koolhoven en Witbrant5. Sommige buurtbewoners ontmoeten elkaar bij activiteiten in het buurthuis, in de supermarkt, bibliotheek en bij de basisscholen in de wijk.

Ondanks deze ontmoetingen is er weinig sociale cohesie. Volgens de publieke opinie is er niet veel ‘leven’

of ‘verbintenis’ met elkaar in de wijken. Het zijn vooral buitenstaanders die de Reeshof een slecht imago geven. Zij bestempelen de Reeshof als saai, kneuterig, eentonig en burgerlijk.6 Wij willen naast de sociale cohesie met het project ‘Kijk in mijn Wijk’ ook de publieke beeldvorming over de Reeshof bevorderen. Ons project geeft wijkbewoner uit stadsdeel

Reeshof de mogelijkheid om zichzelf te laten zien en te ontwikkelen en daarmee persoonlijk betekenis te geven aan hun omgeving. Door samen iets te ondernemen, te delen en te maken, binnen de juiste context van ‘de Wijk’, ontstaan

ontmoetingen. Deze ontmoetingen brengen mensen dichter bij zichzelf en bij elkaar. De sociale interactie ontstaat wanneer

mensen, die elkaar niet kennen en elkaar op straat niet zomaar zullen groeten, een gemeenschappelijke activiteit ondernemen rond het thema ’Kijk in mijn Wijk’. Op deze manier wordt een veilige omgeving

gecreëerd om persoonlijke verhalen te delen.

3 http://www.wijkinontwikkeling.nl/?page_id=66

4 http://www.cultuurparticipatie.nl/

5 https://nl.wikipedia.org/wiki/Reeshof

6 Bureau Wijkwiskunde (z.d.)

(5)

Instelling

Onze keuze voor het specifieke museum of instelling heeft te maken met het doel van ons project.

Bibliotheek Heyhoef7 biedt de ruimte en mogelijkheid voor ons project. De bibliotheek heeft al een verbindende functie in de wijk en ligt met het naastgelegen wijkcentrum de Heyhoef8 in het Reeshofpark, dat sinds 1997 het hart van de wijk vormt. Er is er aanloop van verschillende doelgroepen mensen uit de wijk. Ook kan de bibliotheek, naast het faciliteren van de ruimte, ons project aanvullen en ondersteunen met personeel en vrijwilligers. Bovendien sluit de missie van de Bibliotheek Midden-Brabant goed aan bij ons doel. Zij willen de wereld van mensen groter maken. De Bibliotheek voorziet burgers van bagage en stimuleert hen om ‘verder te komen door verder te kijken’. De bibliotheek verbreedt en vernieuwt haar rol en versterkt de verbinding met de samenleving. Burgers verdienen de kans hun talenten te ontplooien en moeten optimaal kunnen deelnemen aan de maatschappij. Daar hebben zij kennis en verbeeldingskracht voor nodig. De bibliotheek stimuleert en organiseert het creëren, delen en toegankelijk maken van kennis en verhalen. De bibliotheek is de ideale plek waar de participanten van ‘Kijk in mijn Wijk’ elkaar kunnen ontmoeten.

Project ‘Kijk in mijn Wijk’

Wij zijn op zoek gegaan naar de juiste invulling voor de activiteiten rond het project. Wij proberen dit zo vorm te geven dat participanten worden opgeleid tot wijkfotograaf. Bovendien koppelen wij een aantal leerdoelen9 aan de opleiding ‘Word jij onze Wijkfotograaf’, zodat wij aan de missie van ons project

(bevorderen van de sociale cohesie en de publieke beeldvorming) nog een extra missie kunnen toevoegen, namelijk de mogelijkheid voor persoonlijke ontwikkeling van de burger.

Omdat participanten het best gedijen op beperkingen en niet op onbegrensde of vrijblijvende

mogelijkheden10 voor zelfexpressie, zullen wij duidelijke afspraken maken over het door ons beoogde resultaat.

Beroepsfotografen (zoals Bram Tackenberg11) en sociaal-maatschappelijk werkers, worden als educator ingezet en gaan een groep geselecteerde mensen uit de wijk opleiden tot wijkfotograaf. Deze gratis opleiding tot wijkfotograaf wordt aangeboden via het cursusaanbod van Bibliotheek Midden-Brabant en door actieve en persoonlijke werving in en rond de bibliotheek. Om meer mensen te bereiken is ook berichtgeving in de plaatselijke krant mogelijk. Iedereen mag zich aanmelden, er is geen leeftijdsgrens.

7 Bibliotheek Heyhoef is onderdeel van Bibliotheek Midden-Brabant en ligt in het hart van de wijk Reeshof. Zij bieden naast de uitleen van boeken ook educatie en verzorgen verschillende cursussen.

8 Wijkcentrum Heyhoef bevindt zich naast de bibliotheek en biedt onderdak aan verschillende activiteiten en bieden zij verschillende diensten in de wijk als sociale vaardigheidstrainingen en buurtbemiddeling.

9 Leerdoelen en educatief ontwerp opleiding ‘Word jij onze wijkfotograaf?’, zie bijlage 1.

10 Simon, N. The participatory museum, chapter 1.

11 Bram Tackenberg maakt prachtige fotos van huiskamers in huiskamer portretten/ livingroom series. Dit is eigenlijk precies wat we zoeken. http://www.bramtackenberg.nl/huiskamerportretten.

(6)

Werving en selectie

Wijkbewoners worden rondom de bibliotheek gewerfd. Door middel van een grote projectie (met een beamer) op het gebouw van de bibliotheek wordt de interesse en nieuwsgierigheid van de passerende wijkbewoners geprikkeld12. Er worden grote geprojecteerde foto's van wijkbewoners getoond, met als doel:

herkenning en enthousiasme bij passerend publiek. Deze locatie is gekozen omdat de bibliotheek in het enige winkelgebied ligt waar vele wijkbewoners hun boodschappen doen. Een perfecte kans om met hen in gesprek te gaan. Rondom de bibliotheek worden stands geplaatst om zo adequaat de ‘Kijk in mijn wijk’

geïnteresseerden in te schrijven en hen van de benodigde informatie te voorzien. Rondom de stands wordt ook geflyerd, juist voor diegene die nog niet zeker zijn van deelname en dit thuis nog eens op het gemak willen bezien. Er is voor hen de mogelijkheid om zich via het ‘speciaal in het leven geroepen’ Facebook account in te schrijven en aan te melden voor het project. Met dit Facebook account hoopt ‘Kijk in mijn wijk’ meerdere enthousiastelingen binnen te halen. Een pluspunt van Facebook is het gegeven dat er gedeeld en geliked kan worden. Hoe leuk is het om zo foto's van je buren of buurtgenoten te zien die wellicht andersom ongezien blijven?

Wanneer wij als professionals met een open blik en oprechte interesse kunnen kijken en respect tonen voor de verschillende achtergronden (zoals leeftijd, cultuur en religie) van alle deelnemers, heeft dat een positieve invloed op het project. Nieuwsgierigheid en verdieping in de achtergrond van de deelnemers is van groot belang13. Door onze persoonlijke werving en benadering is het mogelijk om de motivatie van onze toekomstige wijkfotografen te peilen en na de aanmeldingsperiode een mooie gemêleerde groep

participanten samen te stellen. Hierbij wordt rekening gehouden met de achtergrond en potentie van de participanten. Het is de bedoeling dat het een representatieve afspiegeling van wijkbewoners is (zoals jongeren, ouderen, hoog opgeleiden, gezinnen, immigranten). Dit zorgt voor de juiste dynamiek in de opleiding ‘Word jij onze wijkfotograaf’ en participanten krijgen de mogelijkheid hun persoonlijke vaardigheden te gebruiken (zoals sociale vaardigheden, taalvaardigheid, behulpzaamheid). Omdat het stadsdeel Reeshof is opgedeeld in 10 deelwijken, zal er per wijk een nieuwe groep wijkfotografen worden opgeleid. Bovendien kan, naast het opleiden van wijkfotografen, het (huiskamer)portretteren van de wijk van wijkfotograaf op wijkfotograaf worden doorgeven. Hiermee is het project ‘Kijk in mijn Wijk’ een duurzaam project, dat op langere termijn voor meerdere wijken in een stadsdeel of gemeente kan worden ingezet.

12 Projectie op de bibliotheek voor werving, zie bijlage 2.

13 http://communityartbrabant.nl/hoe-betrek-ik-deelnemers-bij-een-community-art-project

(7)

De ‘Kijk in mijn Wijk’ ruimte

Om met vertrouwen samen te werken met vreemden, moeten de participanten deelnemen vanuit

persoonlijke uitgangspunten, niet vanuit sociale uitgangspunten14. De motivatie om deel te nemen aan een gratis opleiding tot wijkfotograaf komt vanuit een persoonlijke behoefte en zal door de juiste opzet

(educatieve waarde; een opleiding, geen gezellige cursus) leiden tot een grotere sociale betrokkenheid.

Bezoekers komen uit interesse kijken naar het resultaat van deze opleiding; de portretten uit de wijk. Zij worden daarbij uitgenodigd een persoonlijke bijdrage te leveren en raken met andere deelnemers in gesprek, wat een sociale meerwaarde geeft. Door deze activiteiten15 goed voor te bereiden en de ruimte zo in te richten dat het uitnodigt en het zichtbaar is dat de persoonlijke deelname een toevoeging is aan het project, kunnen de bezoekers vol vertrouwen participeren in het creatieve proces met andere

wijkbewoners.16

Toekomstige bezoekers, mogelijke deelnemers, kunnen de (huiskamer) portretten bekijken en ermee aan de slag. Naast de wanden met grote schuifpuzzels is via digitale middelen een ‘MIX & MATCH’17 van de verschillende woonkamers18 mogelijk. Op een groot scherm kunnen deelnemers samenstellen en remixen vanuit de verschillende, geselecteerde beelden uit de foto’s van de wijkfotografen. Die beelden kunnen geplaatst worden in een database en via projecties in de ruimte worden getoond. Deze beelden worden vervolgens weer gedeeld via social media #kijkinmijnwijk, waarop ook de beelden van andere deelnemers bekeken kunnen worden. Ook krijgen de wijkfotografen een plek in deze ruimte. Zij stellen zich voor en laten zien wat zij hebben geleerd tijdens de opleiding met een presentatie van hun (huiskamer)portretten op het digitale scherm en in de ruimte. De locatie wordt zo getransformeerd, van een bibliotheek tot de sociale ‘Kijk in mijn Wijk -plek’, dat de individuele wijkbewoners een onderlinge verbinding ervaren. De verbinding is de inhoud, namelijk de persoonlijke verhalen uit ‘de Wijk’ die zijn vastgelegd door de

‘opgeleide’ wijkfotografen. Door in eerste instantie individuele wijkbewoners te motiveren deel te nemen aan het project (onze wijkfotograaf te worden) en een persoonlijke bijdrage te leveren aan het project “Kijk in mijn Wijk’, worden zij met elkaar verbonden. De volgende stap is het betrekken van de andere

wijkbewoners door de feestelijke opening.

14 Simon, N., The participatory museum, Chapter 1.

15 De activiteiten zijn de educatieve waarde van de opleiding “Word jij onze wijkfotograaf?’, de resultaten van de wijkfotografen en het samenbrengen in de ‘Kijk in mijn Wijk’ ruimte in de bibliotheek.

16 Simon, N. , The participatory Museum, Chapter 1.

17 Ontwerp digitale MIX & MATCH van portretten, zie bijlage 3.

18 Naast huiskamer portretten wordt ook een voorwerp uit de kamer gefotografeerd. De immateriële waarde van object (zoals een huisdier, knuffel, plant, koffiekopje, de tv) wordt de toevoeging aan de MIX & MATCH.

(8)

Hoe ziet de ‘Kijk in mijn Wijk’ ruimte eruit?

19

Een woonkamer als eyecatcher, waarin de sfeer van thuis naar voren komt. Een gemoedelijke plek, waarmee we nieuwsgierigheid en aandacht trekken van de bezoekers in de bibliotheek. Op verschillende plekken kun je de ruimte binnengaan en er zijn overal doorkijkjes waardoor alle gedeelten met elkaar in verbinding blijven staan. De vorm is simpel gehouden en de nadruk is gelegd op de werken van de

wijkfotografen, die in de schuifpuzzels zijn verwerkt en de grote ‘wall of fame’, die op de lange wand in de woonkamer is gesitueerd. Dit is dé plek waar alle creativiteit van de fotografie van ‘Kijk in mijn Wijk’

samenkomt en goed tot z’n recht komt voor iedereen! Je kunt de ruimte zien als een tentoonstelling waar je doorheen kunt lopen, je kunt participeren door de schuifpuzzels te maken tot een foto van een interieur uit de wijk gemaakt door een wijkfotograaf, en je kunt deelnemen aan een digitale woonkamersfeer. Al deze elementen samen vormen het creatieve beeld van de activiteit die we hebben opgezet. De ruimte wordt geplaatst in de openbare bibliotheek Heyhoef in Reeshof. Een overzichtelijke en ruim opgezette bibliotheek met een moderne uitstraling. De ruimte die we gaan plaatsen voor het project is +/- 20

vierkante meter en heeft een hoogte van 2.40 meter. Het bestaat uit een constructie van hout die een open balken structuur heeft waardoor geen enkele ruimte helemaal afgesloten is van de huidige omgeving van de bibliotheek. Hierdoor kunnen we ook gebruik blijven maken van de bestaande verlichting, vloer en lichtinval van buitenaf.

De wijkfotografen zullen tevreden zijn wanneer zij zich hebben kunnen ontwikkelen binnen de opleiding en persoonlijk kunnen bijdragen aan het project ‘Kijk in mijn Wijk’, waarmee zij zichzelf kunnen verbinden aan het project. Wij willen dat ‘onze wijkfotografen’ verder gaan in hun ervaring, dat hun persoonlijke bijdrage van betekenis wordt voor de hele wijk. Hun bijdrage wordt door andere wijkbewoners gebruikt om met elkaar in contact te komen. Als we kunnen bewerkstelligen dat ‘de Reeshof’ zich na het project “Kijk in mijn Wijk’ veiliger voelt, meer gemeenschapsgevoel ervaart en bij elkaar terecht kan (sociale cohesie), dan is het project voor alle belanghebbenden nog interessanter en betekenisvoller.

Stakeholders

Zowel de bewoners uit de wijk, ongeacht hun afkomst, achtergrond of interesse, als de gemeente Tilburg en de bibliotheek Midden-Brabant hebben belang bij het project; het vergroten van de sociale cohesie in de wijk en stimuleert de ontwikkeling van (kwetsbare) burgers. Het eerste deel van het project wordt feestelijk afgesloten met de opening van de expositie, waarbij belangstellenden, stakeholders en alle bewoners uit

‘de Wijk Reeshof’ zijn uitgenodigd. Door een plek te creëren waarin het project ‘Kijk in mijn Wijk’ wordt gedeeld, kunnen andere bewoners uit ‘de Wijk’, die niet hebben deelgenomen aan het project, zien wat het project heeft opgeleverd. Zij zien wat de bijdrage is geweest van hun mede-wijkbewoners en krijgen de mogelijkheid zich alsnog te verbinden met het project. Bovendien zal door de aanwezigheid van belangstellenden/hebbenden getoond worden hoe waardevol het project is voor hun wijk en voor de gemeente.

19 Ontwerp ‘Kijk in mijn Wijk’- ruimte, zie bijlage 4

(9)

Nazorg, continuïteit en meetbare resultaten van onze doelen

Na het openen van de tentoonstelling en de ‘Kijk in mijn Wijk’ ruimte is het belangrijk om de continuïteit van het project te kunnen waarborgen. Stadsdeel Reeshof bestaat uit 10 wijken, die allen aan het project zullen deelnemen. Door onze wijkfotografen steeds in te zetten bij de opleiding van de volgende groep wijkfotografen, krijgen zij een nog belangrijkere rol toebedeeld. Zij krijgen de kans anderen op te leiden. In dit regelmatige contact blijft persoonlijke benadering de belangrijkste vorm van communicatie. Door het introduceren van nieuwe onderwerpen (na de huiskamerportretten kunnen wijkbewoners bijvoorbeeld in de voortuin geportretteerd worden, waarmee de verloedering van voortuinen kan worden aangesproken) of door opdrachten buiten het project (bijvoorbeeld voor de plaatselijke krant of lokale evenementen) te realiseren kan de wijkfotograaf zichzelf steeds blijven verbeteren.

Om de sociale cohesie te kunnen controleren is het belangrijk om met de wijkfotografen in contact te blijven (sociaal-maatschappelijk werkers). Als wijkfotografen zich door het project en door de continuïteit van het project verantwoordelijk gaan voelen voor hun wijk (denk aan verloedering van de openbare ruimte, persoonlijk contact met mede wijkbewoners en zelf buiten de wijk), dan zijn zij ons eerste

aanspreekpunt. Door op regelmatige momenten met alle wijkfotografen samen te komen en te praten over bepaalde thema’s is het mogelijk om bepaalde maatschappelijke vraagstukken te signaleren en daarop in te spelen (zoals bij signaleren van criminaliteit contact gelegd wordt met de wijkagent). Ook hier krijgt de wijkfotograaf weer de mogelijkheid om persoonlijk bij te dragen aan de hele wijk. Hiermee wordt de functie van wijkfotograaf een nog belangrijker functie; zij zijn de ogen van de wijk geworden.

3. FINANCIERING

Voor de financiering van het project willen we een beroep doen op de middelen van bibliotheek Heyhoef.

Zo willen wij onder andere gebruik maken van hun materialen en ruimtes en vragen wij samenwerking van de medewerkers en vrijwilligers die in dienst zijn van de bibliotheek.

Door middel van crowdfunding willen we extra financiële middelen vrij krijgen. Dit doen we in

samenwerking met de bibliotheek. Dit zorgt tevens voor naamsbekendheid en het op de kaart zetten van het project en de bibliotheek. Het projectvoorstel wordt geplaatst op het online platform voordekunst.nl, met daarbij de vraag voor donatie voor ons project ‘Kijk in mijn Wijk’. Iedere donateur krijgt als

tegenprestatie een beloning, die wij gezamenlijk met de bibliotheekmedewerkers verzinnen. We gaan het bedrag vaststellen naar aanleiding van de begroting en zetten de streefdatum vast. Het volledige bedrag moet wel zijn behaald voor de streefdatum, anders krijgen we niets.

We maken gebruik van de mogelijkheden voor subsidies binnen de Gemeente Tilburg. Hiervoor is een subsidieaanvraag geschreven voor ART FACT BKA20 Subsidies Gemeente Tilburg21 welke kan worden ingediend samen met het online aanvraagformulier.

20 BKA: Bijzondere amateurkunst activiteiten. Deze regeling is bedoeld om amateurkunst groepen te ondersteunen bij grootschalige en/of unieke presentaties. Met deze regeling wil Art-fact hoogwaardige producties stimuleren en amateurkunst in Tilburg letterlijk en figuurlijk een podium bieden om zich te tonen aan het Tilburgse publiek. Het betreft hier een incidentele subsidie voor amateurkunst activiteiten binnen de disciplines vocale- en instrumentale muziek, dans- en (muziek)theater, beeldende -,

audiovisuele vormgeving en letteren en diverse vormen van urban arts, waarbij het getoonde het reguliere aanbod van een groep moet overstijgen en in die zin bijzonder van karakter is.

21 Subsidieaanvraag, zie bijlage 5.

(10)

4. BESCHRIJVING ACTIVITEIT/ FASERING

Februari ‘17 Maart ‘17 April ‘17 Mei ‘17 Juni ‘17

Fase 1 - initiatiefase Fase 2 - definitiefase Fase 3 - ontwerpfase Fase 4 - realisatiefase Fase 5 - nazorgfase

Borging

WAT

Projectideeën genereren, onderzoeken Door wie:

X Projectgroep

Literatuuronderzoek - Projectopzet maken

Keuzes maken uit ideeën. Concreet maken. Door wie: X Projectgroep

Projectsubsidie mogelijkheden onderzoeken en indienen Door wie:

X Zie werkverdeling

Benaderen organisatie bibliotheek: aansluiting zoeken bij behoefte die er leeft, behoefte onderzoek. Door wie:

X Projectgroep - zie werk verdeling

Fotograaf zoeken Door wie: X Projectgroep - zie werkverdeling

Flyers ontwerpen Door wie: X Projectgroep - zie werkverdeling

Werven wijkbewoners Door wie: X Projectgroep - zie werkverdeling

Trainingen opzetten en uitvoeren Door wie: X Projectgroep

Zie werkverdeling

X Projectgroep Zie werkverdeling

Inrichten bibliotheek Door wie: X Projectgroep

Zie werkverdeling

X Projectgroep Zie werkverdeling Presentatie, opening organiseren en uitvoeren Door

wie:

X Projectgroep

Zie werkverdeling

Evaluatie werkverdeling X

Projectgroep

X

Projectgroep

X

Projectgroep

X

Projectgroep

Presentatie X Projectgroep - zie werkverdeling X Eindpresentatie - Projectgroep

NAZORFASE BORGING Het in stand houden

X Plan van aanpak

nazorgfase presenteren

X Uitvoeren Plan van aanpak nazorg

(11)

5. PLANNING/FASERING/ KOSTEN

(12)

6. COMMUNICATIE

WANNEER Februari ‘17 Maart ‘17 April ‘17 Mei ‘17

WIE en communicatiemiddel WIE en communicatiemiddel WIE en communicatiemiddel WIE en communicatiemiddel

WAT

Kick-off project Projectgroep

- Bijeenkomst

Contact bibliotheek Projectgroep

- Werkoverleg

- Plannen presenteren

Project subsidie Crowdfunding

Projectlid 1

- Subsidieaanvraag - Brief

- Online platform

Contact fotograaf

Werkoverleg met projectteam en fotograaf

Presentatie plannen

Flyers verspreiden

Werving wijkbewoners huisbezitters

Persoonlijke benadering

huis aan huis

Trainingen educatie Beroepsfotografen – Presentaties - Scholingstraject

Inrichten bibliotheek

Projectgroep

Medewerkers en vrijwilligers bibliotheek afstemming Werkoverleg

Presentatie, opening organiseren en uitvoeren

Bezoekers bibliotheek informeren

Projectgroep

presentatie

INTERN Evaluatie werkverdeling Projectgroep Werkoverleg

Projectgroep Werkoverleg

Projectgroep Werkoverleg

Projectgroep Werkoverleg Presentatie

Stakeholders

Projectgroep Presentatie

BORGING

Plan van aanpak presentatie

Plan van aanpak nazorg

Presentatie alle belanghebbende.

(13)

Bibliografie/ bronnen

- Art-fact. Geraadpleegd op 04/04/2017, van http://www.art-fact.nl/

- Bram Tackenberg Fotografie. Living room series. Geraadpleegd op 31/01/2017, van http://www.bramtackenberg.nl/huiskamerportretten

- BureauWijkwiskunde (z.d.). Reeshof: plan en gebruik (Tilburg). Geraadpleegd op 26/2/2017, van http://www.wijkwiskunde.nl/reeshof-tilburg.html

- Community Art Brabant. Geraadpleegd op 25/01/2017, van http://communityartbrabant.nl/

- Community Art Brabant. Hoe betrek ik deelnemers bij een community art project. Geraadpleegd op 25/01/2017, van http://communityartbrabant.nl/hoe-betrek-ik-deelnemers-bij-een-community- art-project

- Community arts Koplopers. Geraadpleegd 28/01/2017, van http://www.cal-xl.nl/koplopers/

- ContourdeTwern, Tilburg Reeshof activiteiten en diensten. Geraadpleegd op 25/01/2017, van http://www.contourdetwern.nl/over-ons/teams-werkgebieden/tilburg-reeshof/1289/activiteiten- diensten.html

- De Bibliotheek Midden-Brabant. De bibliotheek Heyhoef. Geraadpleegd op 25/01/2017, van http://www.bibliotheekmb.nl/vestigingenoverzicht/vestigingen.260086.html

- Ebbens, S., & Ettekoven, S., (2013), Effectief Leren, H.1. Geraadpleegd op 01/03/2017, van http://cb-catalogus.rdcgroup.nl/images/fragments/9789001840808.pdf

- Fonds voor cultuurparticipatie. Geraadpleegd op 28/01/2017, van http://www.cultuurparticipatie.nl/

- Simon, N. (2010). Chapter 1 Principles of Participation. The participatory museum. Geraadpleegd op 5/01/2017, van http://www.participatorymuseum.org/chapter1/

- Wijkontwikkeling. Sociale betrokkenheid. Geraadpleegd op 01/01/2017, van http://www.wijkinontwikkeling.nl/?page_id=66

- Wikipedia, Reeshof. Geraadpleegd op 25/01/2017, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Reeshof

(14)

Bijlage 1 Educatief ontwerp opleiding ‘Word jij onze wijkfotograaf?’

Door aan de opleiding ‘Word jij onze wijkfotograaf?’ verschillende leerdoelen22 te koppelen krijgt ons project, naast het bevorderen van de sociale cohesie en de publieke beeldvorming, nog een missie. Door de educatieve waarde van de opleiding krijgt de burger de mogelijkheid zich persoonlijk te ontwikkelen.

Bovendien maken we heldere en realistische afspraken met de participanten over het project, waarbij wij duidelijk aangeven wat wij van onze wijkfotografen verwachten, wat het doel is van hun werk en wat we met het werk gaan doen. Door respectvol met hun werk om te gaan, helder te communiceren en duidelijke afspraken te maken, wordt vertrouwen opgebouwd. Door de duidelijke afspraken scheppen wij geen valse verwachtingen en kunnen we binnen de kaders en de doelstellingen van het project blijven. Onze

persoonlijke aanpak is de beste en meest betrouwbare manier van communiceren. Dit versterkt de

onderlinge relatie en vergroot de wederzijdse betrokkenheid tussen deelnemers en organisatie.23 Door een goede samenwerking tussen fotograaf en sociaal-maatschappelijk werker, die beiden worden ingezet als educator in de opleiding ‘Word jij onze Wijkfotograaf?’, wordt naast het kunstzinnige ook het sociale component van de educatie goed begeleid. Deze opleiding zou voor (kwetsbare) burgers met afstand tot de arbeidsmarkt een mogelijkheid kunnen zijn om hun persoonlijke kwaliteiten te ontdekken, zich te

ontwikkelen en een ingang kunnen bieden naar een zinvol en werkzaam leven.

-Opleiden in de fotografie (technische vaardigheid, cognitieve vaardigheid) Goed gebruik van fotocamera (leren van technische vaardigheid)

Gebruik van licht, kleur en compositie (leren van beeldaspecten en ontwikkelen van eigen smaak) Waar let je op bij het maken van portretten en bij het maken van huiskamerportretten? (leren kijken) -Afspraken maken (verantwoordelijkheid, sociale vaardigheid)

Afspraken maken over de bruikleen van de fotocamera (nemen van eigen verantwoordelijkheid).

Contract opstellen over gebruiksvoorwaarden en afspraken over het juiste gebruik van de fotocamera.

Ook bij het verbreken van afspraken (kwijtraken of stukgaan door onjuist gebruik) sancties opleggen.

Hoe maak je goede afspraken? (sociaal en verantwoordelijkheid)

Wat is de voorwaarde voor deelname aan opleiding? (ontdekken en benoemen van eigen motivatie) Wat verwachten wij van de wijkfotografen in opleiding? (afspraak over manier van werken)

Wat is het doel van hun werk? (zingeving van de opleiding)

Wat gaan wij met het werk doen? (nut van hun huiskamerportretten) -Communiceren en sociale vaardigheidstraining

Hoe stel ik mezelf voor? (Wat is beleefd gedrag en een goede manier van spreken?) Hoe leg je contact met mede wijkbewoners (sociale vaardigheid)

Wat is een goede manier om een gesprek te voren (verbale communicatie, manier van spreken) Wat is de invloed van non-verbale communicatie en hoe gebruik je dat?

Hoe presenteer ik mijn werk?

- Evaluatie leerdoelen (affectieve vaardigheid)

Tussentijdse bespreking en beoordelingen met wijkfotografen over werk, leerdoelen en zelfwerkzaamheid.

Nabesprekingen en terugkomdagen met alle wijkfotografen.

Nazorg en continuïteit van het project ‘Kijk in mijn Wijk’ waarborgen.

22 Ebbens, S en Ettekoven, S., (2013), Effectief Leren , H 1

23 http://communityartbrabant.nl/hoe-betrek-ik-deelnemers-bij-een-community-art-project

(15)

Bijlage 2 Projectie op de bibliotheek voor werving.

Bijlage 3 Ontwerp digitale MIX & MATCH van portretten

14

(16)

Bijlage 4 Ontwerp ‘Kijk in mijn Wijk’- ruimte

Visuele beelden om het ontwerp de ruimte inzichtelijk te maken qua sfeer en schaalverhouding.

Afbeelding 1, zicht op de eyecatcher woonkamer.

Afbeelding 2, zicht op de

schuifpuzzels met woonkamerportret

Afbeelding 3, zicht van binnenuit het huisje.

Doorkijk naar woonkamer en schuifpuzzels.

Afbeelding 4, zijaanzicht eyecatcher woonkamer, zitgedeelte en schuifpuzzels.

Afbeelding 5, zicht van binnenuit het huisje met twee schuifpuzzels.

(17)

Afbeelding 6, plattegrond en alle aanzichten met maatvoering voor de schaalverhouding.

Afbeelding 7, voorbeeld afbeelding van constructie van de schuifpuzzels.

(18)

Bijlage 5 Subsidieaanvraag

Motivatiebrief subsidieaanvraag bij aanvraagformulier ART FACT BKA Subsidie Gemeente

Tilburg, 28-2-2017

Art-fact, servicepunt voor amateurkunst Koningsplein 11A

5038 WG Tilburg

Betreft: motivatie subsidieverzoek project ‘Kijk in mijn Wijk’

Geachte Mijnheer/ Mevrouw,

Naast het online ingevulde aanvraagformulier willen wij u graag ons projectvoorstel presenteren welke we voor u hebben bijgevoegd in de bijlage.

Door de veranderingen binnen het zorgstelsel wordt de samenleving getransformeerd van een

verzorgingsstaat naar een participatiesamenleving. Dit brengt grote veranderingen met zich mee, waarbij de taken van de centrale overheid worden verplaatst naar de lokale overheid en ook de rol van de

gemeenschap verandert. Burgers worden geactiveerd om veranderingen in gang te zetten en professionals en instituten gaan zich steeds meer beperken tot faciliteren en ondersteunen. Met name voor kwetsbare burgers kan dit veranderingsproces moeizaam verlopen. Kunst kan hierbij een ondersteunende rol spelen.

Met dit project willen we de onderlinge relaties tussen bewoners en organisaties in het stadsdeel Reeshof, te Tilburg stimuleren en blijvend versterken door middel van actieve kunstbeleving. Wij willen naast de sociale cohesie met het project ‘Kijk in mijn Wijk’ ook de publieke beeldvorming over de Reeshof

bevorderen. Ons project geeft wijkbewoners uit de Reeshof de mogelijkheid om zichzelf te laten zien en te ontwikkelen en daarmee persoonlijk betekenis te geven aan hun omgeving. Door samen iets te

ondernemen, te delen en te maken, binnen de juiste context van ‘de Wijk’, ontstaan ontmoetingen. Dit gaan wij doen door bewoners uit de Reeshof op te leiden tot wijkfotograaf. Zij gaan hun eigen

woonomgeving fotograferen en tentoonstellen in de ‘Kijk in mijn Wijk- ruimte’ welke wordt opgebouwd in de plaatselijke bibliotheek. Wijkbewoners worden actief betrokken bij de presentaties. Voor verdere informatie en legitimatie van dit project wil ik u verwijzen naar ons projectplan.

Om uitvoering te kunnen geven en te werken aan blijvende kwaliteit en borging van dit project hebben we behoefte aan financiële ondersteuning. Wij verzoeken u om subsidie te verstrekken in de kosten voor de

‘Kijk in mijn Wijk- ruimte’. Voor de uitwerking van de begroting en de specifieke kosten voor de ‘Kijk in mijn Wijk- ruimte’ verwijzen we u ook naar ons projectplan.

Uiteraard zijn we bereid deze aanvraag toe te lichten. U kunt hiervoor contact opnemen met projectgroep

‘Kijk in mijn Wijk.

Hoogachtend,

Projectgroep ‘Kijk in mijn Wijk’

(19)

Toevoeging bijlage 5 subsidieaanvraag

Kostenbegroting voor de subsidieaanvraag motivatiebrief van de ‘Kijk in mijn Wijk-ruimte’

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De vraag naar sociale huur is het grootst in kernen met voldoende voorzieningen en richt zich in hoofdzaak op grondge- bonden woningen met bad- en slaapkamer beneden die

Jaarlijkse bijdrage (in absolute bedragen) aanvullende pensioen voor actief aangesloten werknemers in 2019 – gemiddelde, mediane & totale jaarlijkse bijdrage per

Schrijf hieronder uit wat je voelt in je hart en je buik.. Vergeet niet: alles mag

T ot het voegen dezer verfchillcnde foorten van werkwoorden, zijn noodzaakelijk de hulp­.. woorden ,

Daarnaast zijn er voor het VO extra vrije dagen (indien en voor zover feestdagen niet in een centraal vastgelegde vakantie vallen). Denk aan Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag,

Jouw gedachten, emoties, situaties zijn niet wie jij bent..

Ik wil mij de komende twee jaar inzetten voor een werkomgeving waar iedereen zich gewaardeerd en aangemoedigd weet en voor een transparant bestuur dat oor en oog heeft voor wat er

Naar verwachting gaan dit jaar ook 50 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, dat zijn er 12,5 miljoen.. In totaal komen naar verwachting dus 24,5 miljoen minder