• No results found

Lympha en phlegma

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Lympha en phlegma"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

SCHIEDENIS

der

ENEESKUNDE

J A A R G A N G 2

V E R S C H I J N

T W E E M A A N D E L I J K S

L O S S E N U M M E R S / 1 9 , 5 0 / BEF 3 7 5

Geneesmiddelen voor de

traan- en zouthandel in

de 17de eeuw

i

Syfilis als dagelijkse kost

Hippocrates en de

(2)

O N T S T A A N V A N A N A T O M I S C H E N O M E N C L A T U U R

Lympha en Phlegma

- H . B e u k e r s & H . F . J . H o r s t m a n s h o f f

B

loedvaten zijn duidelijk herken-bare structuren en waren als zodanig in de Oudheid reeds bekend. Een ander vaatsysteem in ons lichaam, het lymfesysteem, is moeilijker te ontdekken. Het werd door Blankaart in zijn

Nieuw-her-vormde anatomie (1678) beschreven

als 'seer dun en fijn van maaksel, soo dat men se nauwlijks sien kan.' Het bevat een waterig vocht, hetgeen ook niet bijdraagt tot een duidelijk on-derscheid met omgevende structu-ren. De lymfevaten worden pas in de 17de eeuw ontdekt door de Deense anatoom Thomas Barthol inus en zijn assistent Michael Lyseren ongeveer tegelijkertijd door Olaus Rudbeck.

Het lukt Bartholinus deze vaatjes zichtbaar te maken door ze te laten zwellen na afbinden van grote aders. De meeste 17de-eeuwse onderzoe-kers nemen aan dat de lymfevaten een vloeistof uit de weefsels afvoeren naar de bloedbaan. De kleine vaat-jes verenigen zich tot steeds grotere, die uiteindelijk in de aders uitmon-den. In dat verband vergelijkt Bar-tholinus het lichaam met een stuk land, waar water wordt afgevoerd via beken en ondergrondse stromingen die zich ten slotte verenigen in een grote rivier. Het geheel doet Bartho-linus denken aan de mythologie, aan de Najaden en Nereïden, nimfen le-vend in het water: de Najaden in bron-nen en rivieren en de Nereïden in zeeën. Deze waternimfen ziet hij als het ware de lichaamsvloeistoffen be-volken, elk met een speciale, hem

nog onbekende functie. Afbeelding uit Vasa lymphatic» (1653) floor Thomas Bartholinus.

(3)

Als Bartholinus zich in één van de hoofdstukken van de verhandelingen over de Vasa lymphatica (1653) af-vraagt hoe de gevonden vaten te be-noemen, stelt hij voor: 'Laten we ze

lymph-of watervaten noemen, als ie-dereen dat bruikbaar vindt. Lijken ze niet op de heldere beken die over de vlakte kronkelen?' Hoewel het woord

misschien Grieks aandoet is lympha onvervalst Latijn (weliswaar gevormd naar het Griekse voorbeeld numphè of waternimf) voor helder bronwater. In die betekenis komt het ook voor als bijvoeglijk naamwoord in febris

lymphatica, nu meestal febris

catar-rhalis genoemd. Kenmerkend is de catarre, dat wil zeggen een ontste-king, die gepaard gaat met de af-scheiding van veel slijm. Slijm is in de klassieke humorale pathologie ook bekend als phlegma, het li-chaamssap dat de kwaliteiten koud en vochtig bezit. Beide termen wer-den ook als synoniemen gebruikt: 'lymphatici' of 'phlegmatici' zijn vol-gens de klassieke temperamentleer

mensen met een onverstoorbare be-daardheid, die wordt veroorzaakt door het overheersen van 'slijm'. Mensen met een dergelijk temperament zijn zeer gevoelig voor catarren.

Slijm kan men ook opvatten als opgebrande stof, de indifferente ma-terie die na verbranding overblijft. Oude chemici duidden de restanten die na destillatie overbleven dan ook met 'phlegma' aan. Hiermee zijn we bij een tweede betekenis van 'phleg-ma', namelijk brand of vlam. In die betekenis ziet Hippocrates dit li-chaamsvocht als oorzaak van ont-stekingen. Als zodanig komen we dit woord dan ook tegen in begrippen als

phlegmasia of ontsteking of phleg-mone, een onderhuidse ontsteking.

In de eerste betekenis kennen we het bijvoorbeeld in phlegmasia alba

do-lens, ook wel 'water- of slijmgezwel'

bij kraamvrouwen, een witte pijnlijke zwelling van de dij.

Hiermee zijn nog niet alle toe-passingen van phlegma gegeven. Het woord hangt samen met het

werk-woord phlegomaino, dat behalve 'ont-stoken zijn' ook 'in verwarring zijn' be-tekent. Het Latijnse lymphaticus wordt dan ook gebruikt als equivalent van het Griekse numpholeptos (let-terlijk: door de nimf gegrepen) in de betekenis 'razend' en 'waanzinnig'. Seneca spreekt in dit verband van

lymphaticos, qui sine mente sunt. m

Prof.dr. H. Beukers

hoogleraar geschiedenis der geneeskunde, Rijksuniversiteit Leiden,

Leiden.

Dr. H.F.J. Horstmanshoff

universitair docent oude geschiedenis, Rijksuniversiteit Leiden,

Leiden.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Tauchte eine solche Meldung danach nicht prominent in allen Zeitungen auf, und würden nicht Leitartikler den Niedergang der „Bildungsrepublik Deutschland“ beklagen?. Politiker

Door de Geest groeit de liefde voor elkaar steeds meer.. Daarom bidden we samen dat die eenheid

Hier legde ik de meege- brachte bloemen in de Israëlische kleu- ren blauw-wit, versierd met de Israëlische vlag, als groet van het verre en toch voor hen en mij

Foto’s van het CHG-symposium op 14 september 2018 in de Ambassade van de Vrije Geest in het Huis met de Hoofden.. De Ambassade van de Vrije Geest in het Huis met de

Na het symposium vindt er een rondleiding plaats door de zeer bijzondere Bibliotheca Philosophica Hermetica/The Ritman Library, waarin verschillende beroemde boeken over de chemie

Nieuwe Rijn 97, een voorhuis, kort na 1658, van twee bouwlagen met samengestelde balklagen.. Dit gebouw

D.J. Balfoort, Het muziekleven in Nederland in de 17de en 18de eeuw.. niet zeggen dat er in de 18de eeuw niet tijdelijk ook andere troepen in Den Haag gevestigd zijn

Zij betoogden (met onderlinge verschillen) dat er in de geschiedenis van het gezin sprake is van een ontwikkeling tussen middeleeuwen en 20ste eeuw van sterk door familie en