• No results found

MAANDELIJKS INFORMATIEBLAD VAN DE PROTESTANTSE GEMEENTE DIEMEN

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "MAANDELIJKS INFORMATIEBLAD VAN DE PROTESTANTSE GEMEENTE DIEMEN"

Copied!
8
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

MAANDELIJKS INFORMATIEBLAD VAN DE PROTESTANTSE GEMEENTE DIEMEN

WOORDEN ZOEKEN VOOR EEN GEBED

De komende maanden zullen mogelijk voor velen de moeilijkste zijn van de corona-crisis. Om het aantal besmettingen terug te dringen zullen nieuwe maatre­

gelen nodig zijn die weer nadelen met zich mee zullen brengen voor ons sociale leven en voor de economie.

Maar zonder die maatregelen zal de economie en ons sociale leven ook getroffen worden, en waar­

schijnlijk erger. Wie denkt dat het gaat om een keuze tussen gezondheid en economie vergist zich: beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

 In de kerk zullen we voorzichtig moeten blijven en van maand tot maand zien wat mogelijk is. Dat we de mogelijkheid hebben om als kerk elke zondag een uitzending op Studio DMN te verzorgen is een kostba­

re omstandigheid die we moeten koesteren. Zelfs als er opnieuw diensten gehouden zullen worden met een beperkt aantal kerkgangers zal de radio voor velen van groot belang blijven.

 Dat de dagen korter worden en het weer misschien niet altijd even mooi, zal het voor velen van ons niet makkelijker maken.

 Als ik me afvraag wat u en ik nu nodig hebben en me daarmee dus afvraag wat wij kunnen noemen in onze gebeden (in welke vorm dan ook), dan denk ik aan verschillende dingen.

 Geduld hebben we nodig, omdat de coronacrisis lang duurt en niet goed te overzien is hoe lang het zal duren en hoe de omstandigheden zullen veranderen.

Daarbij niet te ver vooruitkijken, want daar kunnen we toch weinig over zeggen.

 Wel hopen, - en dat is het tweede wat we nodig hebben: hoop – dat het in de loop van het volgend jaar toch beter wordt, dat wil zeggen de risico’s om ziek te worden kleiner en de mogelijkheden om iets te doen groter.

 Wat we verder nodig hebben, is zachtmoedigheid, een zachtmoedige houding tegenover ons zelf: we moeten niet onderschatten hoe deze epidemie ons mentaal en fysiek kan uitputten, ook als we niet be­

smet zijn.

De onzekerheid, de angst, de zorgen over hoe dingen te doen en of we iets moeten doen, de zorgen over wat er in de wereld om ons heen gebeurt, kunnen ons sterk vermoeien. Door gebrek aan beweging, ont­

moeting en variatie in ons leven, staat daar te weinig tegenover. Diezelfde zachtmoedigheid zouden we vanuit het geloof eveneens tegenover anderen moeten opbrengen, wat niet altijd even gemakkelijk is. 

Daarom hebben we het nodig dat we behoed wor­

den voor een teveel aan boosheid en voor cynisme, bijvoorbeeld vanwege mensen die de coronamaat­

regelen negeren en anderen direct of indirect in ge­

vaar brengen. Om nog maar te zwijgen van nep­

nieuwsverspreiders en mensen die het nodig vinden bezoekers en personeel van teststraten lastig te val­

len. Waarom al die agressie vraag je je dan af? Is dat een andere manier om angst en onzekerheid te ver­

werken? Helpend is het in elk geval niet, voor nie­

mand. Maar ook woede en agressie kan besmettelijk zijn, en ik hoop dat u en ik daarvoor gespaard blijven.

 We zouden moeten afzien van het zoeken van zondebokken, het aanwijzen van ‘schuldigen’, waaraan dan ook, is één van de verleidingen van deze tijd. Niet dat er geen mensen zijn die fouten maken, en dat die niet benoemd zouden mogen worden, maar het kan niet goed zijn één groep (de overheid, de jongeren, de Chinezen etcetera) de schuld van de epidemie en haar gevolgen te geven.

Maar de neiging om dat toch te doen is altijd sterk, misschien omdat het ons de illusie geeft de werkelijk­

heid weer een beetje te begrijpen.

 In positieve zin is het belangrijk dat we het zicht op elkaar niet verliezen. We kunnen de neiging krijgen ons mentaal in onszelf op te sluiten, en dat kan wel enige rust geven, maar tegelijk hebben we elkaar nodig. Een kaartje, een telefoontje of een e-mail kan daarbij al veel goed doen. Het zicht op elkaar niet verliezen betekent ook: bidden voor wie ziek zijn, en voor wie verdriet hebben om het verlies van een dierbare. Het zicht op elkaar niet verliezen betekent ook: in onze gebeden degenen gedenken die zich inzetten voor de zorg voor patiënten en voor de vei­

ligheid in samenleving.

jaargang 26, nummer 10 november 2020

(2)

VAN DAG TOT DAG IN NOVEMBER

zo.   1 Psalm 24

ma.   2 Matteüs 22:34-46 di.   3 Matteüs 23:1-12 wo.   4 Psalm 67

do.   5 Matteüs 23:13-24 vr.   6 Matteüs 23:25-39 za.   7 Daniël 7:1-14 zo.   8 Daniël 7:15-28 ma.    9 Daniël 8:1-14 di. 10 Daniël 8:15-27 wo. 11 Matteüs 24:1-14 do. 12 Matteüs 24:15-28 vr. 13 Matteüs 24:29-44 za. 14 Daniël 9:1-14 zo. 15 Daniël 9:15-27 ma. 16 Daniël 10:1-11 di. 17 Daniël 10:12-11:2a wo. 18 Daniël 11:2b-12 do. 19 Daniël 11:13-24 vr. 20 Daniël 11:25-35 za. 21 Daniël 11:36-45 zo. 22 Daniël 12:1-4 ma. 23 Daniël 12:5-13 di. 24 Psalm 97

wo. 25 Matteüs 24:45-25:13   do. 26 Matteüs 25:14-30 vr. 27 Matteüs 25:31-46 za. 28 Jesaja 1:1-9 zo. 29 Jesaja 1:10-20 ma. 30 Jesaja 1:21-31 Er is zeker nog meer te noemen, maar dit zijn de eerste dingen die in me

opkomen als ik me afvraag wat we nu het meest nodig hebben en waarom we kunnen bidden. Het is misschien samen te vatten in een verlangen naar vertrouwen, door zorg en angst en ziekte heen, en naar geloof, hoop en liefde.

 Gebed

 Heer onze God,

 Wij bidden U voor allen

die in deze wereld lijden als gevolg van de corona-epidemie;

voor hen die ziek zijn,

voor hen die hun werk verliezen,

voor hen die geen ander uitzicht hebben dan een leven in armoede.

 Wij bidden om uw zegen voor hen die overal ter wereld eraan werken

om de samenleving te beschermen tegen ziekte en armoede,  Leer ons kritisch, maar ook met zachtmoedigheid te kijken naar de wereld om ons heen: een wereld vol onrust en conflict.

Wij bidden om uw zegen voor hen

die vanuit zorg voor de gemeenschap werken aan uw vrede.

 Wij bidden U voor de kleine wereld om ons heen:

voor de mensen die wij op onze weg ontmoeten en met wie wij ons leven delen.

Wees met hen die leven met zorgen of verdriet, en wees hen nabij die geen rust kunnen vinden.

Wees hen nabij die eenzaam zijn en het gevoel hebben geïsoleerd te raken.

Wees hen nabij die moe zijn van alle zorgen en spanningen die deze tijd met zich meebrengt.

 Wij bidden U om geduld en wijsheid.

Wij bidden u dat wij zicht houden op de goede dingen van ons leven, en zicht houden op elkaar.

 Wees ons nabij en ontferm U over ons.

Geef ons vertrouwen en moed.

Geef dat we kunnen leven in geloof, hoop en liefde.

 Amen.

 ds. Wim Brouwer

VANUIT DE GEMEENTE

In deze moeilijke tijden waarin wij zitten vanwege het coronavirus en de nog steeds oplopende besmettin­

gen ook in Diemen hebben wij moeten besluiten om de geplande bijeenkomsten met gemeenteleden van 3 oktober en 14 oktober jl. niet door te laten gaan.

Wel is het fijn om te horen dat gemeenteleden onder­

ling contact met elkaar houden en we zo als gemeen­

te omzien naar elkaar.

Uit deze contacten blijkt dat enkele gemeenteleden

fysieke en/of geestelijke problemen hebben wat zeer vervelend is en wij hopen en bidden tot God dat zij spoedig weer mogen herstellen of goede hulpverle­

ning krijgen bij hun ziektebeelden.

Verheugend nieuws is er ook omdat in november twee echtparen uit onze gemeente hun 60 jarig hu­

welijksjubileum hopen te vieren en één echtpaar hun 40 jarig huwelijksjubileum.

Wij wensen hen, ook al zal dat op aangepaste wijze zijn, een fijne dag toe.

(3)

UIT DE KERKENRAAD VAN 6 OKTOBER 2020

De vergadering werd geopend met gebed door voorzitter Jan Elbers.

In de Schuilplaatszaal wordt vergaderd op gepaste afstand van elkaar van 1½ meter.

 De digitale diensten worden goed beluisterd en gastpredikanten willen nog naar Diemen komen on­

danks de lege stoelen en banken. De variatie in de muziek wordt gewaardeerd.

In november gaan diverse gastpredikanten en ds.

Brouwer voor in de diensten. De optie wordt bekeken om vanaf 6 december fysieke kerkdiensten te gaan houden.

 22 november is de laatste zondag van het kerkelijk jaar. In die dienst herdenken we dan de gemeente­

leden die zijn overleden het afgelopen jaar. Plan is om een deels fysieke dienst te houden waarbij van iedere overledene die herdacht zal worden  maxi­

maal twee familieleden aanwezig kunnen zijn. De nabestaanden kunnen een lied of gedicht indienen voor deze dienst.

 Syco Paulusma is gestopt als ouderling/kerkrent­

meester. Voor deze vacante functie heeft Jan Elbers gesprekken gevoerd met twee gemeenteleden. Zij hebben aangegeven deze functie niet te kunnen in­

vullen, maar wel hand- en spandiensten te kunnen c.

q. te willen blijven verrichten bij enkele taken.

John Boogaard wordt herbevestigd tot diaken in de digitale dienst van 8 november waarbij enkelen fysiek aanwezig zullen zijn onder wie natuurlijk John zelf en ds. Brouwer.

 De geplande bijeenkomsten van 3 oktober en de themamiddag ‘angstbeleving in de coronacrisis’ van 14 oktober worden afgelast vanwege de oplopende corona-besmettingen.

 Regelmatig vindt overleg plaats met de kerkenraad van Duivendrecht. De voorbereiding daarvan wordt door een klein comité gedaan. Prioriteit is de samen­

werking op middellange termijn en dan voornamelijk op het punt van het predikantschap. Bekeken wordt of er nog meer mogelijkheden zijn tot samenwerking bijv. op gebied van administratie en onderhoud.

 Overleg heeft plaatsgevonden met de huidige huur­

der, Elsina, van onze pastorie aan Burg. Van Tienen­

weg 20. Elsina stopt per 1 januari 2021 met haar ac­

tiviteiten en wil graag dat de huidige onderhuurders kunnen blijven zitten. College van kerkrentmeesters heeft hier in toegestemd en heeft concept-huurcon­

tracten opgemaakt voor een periode van 1 jaar met eventuele automatische verlenging per kalenderjaar.

DEELS FYSIEKE KERKDIENSTEN

In de kerkenraadsvergadering van oktober jl. is be­

sproken of wij toch fysieke kerkdiensten kunnen gaan houden en dan met name nu er bijzondere dagen aankomen.

Er is thans afgesproken, onder voorbehoud van lan­

delijke maatregelen, en in navolging van de diensten bij onze buren, de Protestantse Gemeente Duivend­

recht, om op bepaalde zondagen deels fysieke kerkdiensten te houden voor maximaal 20 gemeen­

teleden per dienst.

In november zullen er GEEN fysieke diensten zijn met uitzondering van zondag 22 november a.s., de zon­

dag van de Voleinding, waarin herdacht worden de overledenen vanuit onze gemeente van het afgelo­

pen kerkelijk jaar. U leest hierover meer in een apart stuk in dit blad.

In december zijn wij voornemens om op 6 december en 20 december alsmede kerstavond 24 december en 1e kerstdag 25 december naast de digitale dien­

sten deels fysieke diensten te houden voor, zoals eerder aangegeven, maximaal 20 gemeenteleden per dienst (excl. medewerkers benodigd voor een dienst).

Hoe u zich hiervoor kunt aanmelden leest u in blad Binding van december en/of via de mededelingen tijdens de radio-uitzendingen op zondagmorgen 10.00 uur.

Tijdens de fysieke diensten wordt er niet gezongen maar is er wel een predikant en organist aanwezig.

Ook is er na afloop geen koffiedrinken en werken we met een protocol.

Op de andere zondagen in november en december dat er geen fysieke diensten zijn blijven er, zoals u gewend bent, de digitale diensten bestaan van 10.00 uur tot 12.00 uur via studio DMN en internet.

 De kerkenraad.

EXTRA KOPY BLAD BINDING

Nu er grotendeels geen activiteiten plaatsvinden in onze gemeente bestaat de kopij van blad Binding voornamelijk uit mededelingen van de kerkenraad , colleges en predikant.

Er is derhalve nog ruimte voor ander nieuws.

Heeft u een verhaal tijdens deze corona-tijd die u met ons wilt delen dan kunt u uw stuk indienen bij de re­

dactie van blad Binding voor de deadline die elke keer wordt vermeld op de achterzijde van blad Bin­

ding.

We hopen dat we uw verhaal mogen begroeten hetzij met naam hetzij anoniem (alleen redactie weet dan wie het stuk geschreven heeft).

(4)

OVER LITURGIE (21)

Geloofsbelijdenis

 In veel protestantse kerken wordt na de preek de geloofsbelijdenis gezongen (of gesproken), al dan niet voorafgegaan door orgelspel. Met ‘de’ geloofs­

belijdenis, bedoelen we dan concreet de ‘Apostoli­

sche Geloofsbelijdenis’, die we in het Liedboek vinden als Lied 340b en waarvan de oudste bekende versie opgesteld is rond het jaar 150. Ook wordt soms de Geloofsbelijdenis van Nicea (uit 325 gebruikt, met een iets andere tekst. De bewerking die Luther daarvan maakte vinden we in een Nederlandse vertaling als Lied 341 in het Liedboek. De bijzonder mooie melodie vraagt enige oefening waardoor we het lied zelden horen. Oorspronkelijk werd de Apostolische Geloofs­

belijdenis alleen gebruikt als belijdenis bij de doop, in de tijd dat er nog geen kinderdoop was. De geloofs­

belijdenis van Nicea was van begin af aan bedoeld voor gebruik in de zondagse liturgie.

 Veel kerken zien er tegenwoordig van af om de ge­

loofsbelijdenis elke zondag te zingen, deels omdat het een gevoel van ‘sleur’ kan geven steeds hetzelfde lied te zingen, en deels uit het bewustzijn dat het mensen kan afschrikken die niet van zichzelf kunnen zeggen dat ze alles geloven wat in de geloofsbelijde­

nis genoemd wordt. Wie vol twijfels en vragen zit, zou zich ook in de kerk thuis moeten voelen, en een tekst als die van de geloofsbelijdenis kan dan afschrikken.

 De geloofsbelijdenis is in de liturgie bedoeld als een antwoord op de verkondiging van Gods Woord (wat niet automatisch hetzelfde is als ‘instemming met de inhoud van de preek’). Wie ‘sleur’ wil vermijden, kan naar andere liederen zoeken die deze betekenis ook in zich hebben. Omdat de geloofsbelijdenis oorspron­

kelijk verbonden is met de viering van het Heilig Avondmaal is er veel voor te zeggen om deze alleen in Avondmaalsdiensten te zingen en bij andere diensten voor een ‘antwoordlied’ te kiezen.

 De geloofsbelijdenis (het ‘credo’ = ‘Ik geloof’), vormt al eeuwenlang in de liturgie de overgang van de Woorddienst naar de Tafeldienst. Deze tweedeling van de liturgie dateert uit de begintijd van het chris­

tendom, waarbij een situatie ontstond waarin de woorddienst voor iedereen bedoeld was, maar dat daarna alleen degenen die ingewijd waren in het geloof deelnamen aan de maaltijd. Later bedacht men daar voor de begrippen ‘missa catechume­

norum’ (de mis van de leerlingen, - we herkennen het woord catechisatie) en de ‘missa fidelium’, de mis van de gelovigen. Dit onderscheid vinden we in vari­

aties nog altijd terug, ook in de kerken van de refor­

matie: denk bijvoorbeeld aan het feit dat in veel protestantse kerken alleen belijdende leden aan het Avondmaal kunnen deelnemen. In oude Middel­

eeuwse kerken werd de koorruimte, waar degenen zaten die mochten deelnemen aan de eucharistie, zelfs ommuurd, waardoor het ‘gewone’ volk al binnen

de kerk buitengesloten werd. Veel van die muren zijn verdwenen, maar in sommige oude kerken bestaan ze nog, zoals in de abdij van La Chaise Dieu in Frankrijk. (zie foto)

 Het lijkt me niet ver­

keerd als het gaat om kennis van de bijbel, de geschiedenis van de kerk, dogmatiek, et ce­

tera, onderscheid te maken tussen ‘leken’

en ‘professionals’, tussen leerlingen en leraren. Maar het lijkt me niet houdbaar om dit onderscheid ook te maken met betrekking tot ons geloof. In het geloof zijn we allemaal leerlingen waarbij niemand de waarheid in pacht heeft, laat staan in bezit. Daarom is het jammer dat het onderscheid tussen ‘leerling’ en

‘gelovige’ zo sterk is doorgedrongen in de liturgie van de kerk. Want in de eredienst staan we gelijkwaardig tegenover God en is niemand boven een ander ver­

heven.

 Het is dus de vraag of we gelukkig moeten zijn met de geloofsbelijdenis als een soort portaal (om niet te zeggen, een ‘detectiepoort’, namelijk om te kijken of iemand wel zonder zonde is) naar een tweede deel van de eredienst, dat alleen voor ingewijden bedoeld is. 

Toch kan de plaats van de geloofsbelijdenis in het hart van de liturgie voor velen zinvol zijn als we deze in de eerste plaats zien als een instemming met de liefde en trouw van God. Dan wordt de geloofsbelij­

denis tot een lofzang waarin we instemmen met de liefde van God en de vrede van Christus. Dan is het géén opsomming van wat wij verstandelijk voor waar aannemen, maar een aanbidding van God de Schepper, de Zoon en de Heilige Geest.*  We zingen daarbij niet zozeer ómdat we geloven, maar vooral ópdat we geloven, in de hoop dat we kunnen leven vanuit Gods liefde. Die instemming is een gedeelde instemming van de gemeente, want het gaat over gedeelde hoop en gedeeld geloof.

 De geloofsbelijdenis is een zaak van heel de gemeen­

te. We gebruiken daarbij heel oude en heel grote woorden, waar we nauwelijks bij kunnen, maar die wel vorm en richting kunnen geven aan ons leven. Je zou het kunnen vergelijken met de gewelven en de bogen van een grote kathedraal, waar je evenmin bij kunt, maar die toch de ruimte en de sfeer bepalen waarin je je bevindt. Ook blijven we ons bedenken, dat bij de uiting van ons geloof, we altijd weer wan­

kelen op de grens van het ongeloof. Daarom bidden en zingen we tegelijk: Heer, ik geloof, maar kom mijn ongeloof te hulp. Zo belijden we ons geloof met de kerk van alle plaatsen en door alle eeuwen. Als de geloofsbelijdenis gevolgd wordt door de viering van het Heilig Avondmaal, vieren we in die maaltijd het verlangen dat God werkelijk in ons bestaan aanwezig zal zijn.

(5)

Omdat de woorden van de Apostolische Geloofsbe­

lijdenis toch kunnen afschrikken en kunnen worden opgevat als een ‘geloofs-eis’ en als een voorwaarde om aan het Avondmaal deel te nemen, kan het geen kwaad om naar alternatieve teksten te zoeken die minder drempelverhogend zijn. Zelf ben ik erg gesteld op het lied ‘Wie is die God die eeuwig leeft’ van Henk Jongerius. Het stond in de bundel Tussentijds, maar kreeg helaas geen plaats in het Liedboek. We vinden er veel in terug dat ook in de grote belijdenisteksten te vinden is, maar minder abstract onder woorden gebracht, en in een bijzondere vorm: vraag en ant­

woord. Alsof we elkaar er in de gemeente aan herin­

neren waar het in het geloof om gaat.

 Wie is die God die eeuwig leeft en al wat is geschapen heeft, die oerbegin en einde is, de zin van de geschiedenis?

 De Vader die de wereld schiep, de stem die ons tot leven riep:

dat is mijn God, ik roep Hem aan en zeg Hem dank voor mijn bestaan.

 Wie is dat ene mensenkind dat anderen zo heeft bemind dat Hij zich aan het kruis liet slaan, ons nog doet vragen naar zijn naam?

 De Zoon die ons geboren is, het licht in onze duisternis,

voor kleine mensen, diep in nood, en hoopvol woord tot in de dood.

 Wie zingt in ons dat ene lied:

het leven doet de dood teniet?

verlangen dat maar niet verslijt, een ademtocht van eeuwigheid?

 De Geest die ons de ruimte geeft de levenskracht die ons beweegt, de liefde krijgt de overhand

en aarde wordt tot vruchtbaar land.

 Het zou te ver voeren om nu in te gaan op de geschie­

denis en de betekenis van het begrip Drie-eenheid dat in veel geloofsbelijdenissen terug te vinden is, maar zelf kan ik me goed vinden in de uitleg dat ermee bedoeld wordt dat God aan het begin van alles staat (God als Schepper), dat God werkelijk en zichtbaar geworden is in onze wereld door Jezus Christus (de Zoon) en dat God door de tijd met ons meegaat tot aan de voltooiing van alle dingen (Heilige Geest).

  

ds. Wim Brouwer  

AMBTSDRAGERS

Na het vertrek van Syco Paulusma als ambtsdrager en tevens voorzitter van het college van kerkrentmees­

ters zijn wij op zoek geweest naar vervanging voor hem.Er zijn gesprekken geweest met twee gemeenteleden maar die hebben er niet toe geleid dat zij deze functie wilden aanvaarden om motiverende rede­

nen.Na overleg hierover binnen het college van kerkrent­

meesters hebben Sjaak Groot sr. en Corrie Amsing zich bereid verklaard om, voor in principe 4 jaar, be­

vestigd te worden in het ambt van ouderling-kerkrent­

meester.

Daarnaast hebben Hans Holleman, diaken, en Jan Elbers, ouderling-kerkrentmeester, aangegeven hun aflopende termijn als ambtsdrager te willen verlengen resp. met 2 en 4 jaar en heeft John Boogaard aange­

geven opnieuw diaken te willen zijn voor een periode van 4 jaar.

Wij zijn hier natuurlijk heel blij mee en het zorgt er mede voor dat wij als kleine kerkenraad kunnen blijven functioneren in de komende jaren.

Indien er voor 2 november a.s. geen schriftelijke be­

zwaren worden ingediend bij de scriba van de ker­

kenraad, worden Corrie, Sjaak en John bevestigd in een, grotendeels, digitale dienst op zondag 8 novem­

ber a.s.

De bevestiging zal plaatsvinden in de Ontmoeting, waarbij alleen leden van kerkenraad, leden van col­

lege van kerkrentmeesters en leden van de diaconie worden uitgenodigd voor het fysiek bijwonen van deze dienst die wordt geleid door ds. W.H. Brouwer.

Helaas is het vanwege de corona-maatregelen niet mogelijk, om ook gemeenteleden uit te nodigen voor deze dienst, maar we hopen dat u hiervoor begrip heeft en dat u zich toch via radio of internet betrokken zult voelen bij de bevestiging van Corrie, Sjaak en John. We hopen dat u aan hen zult denken in uw gebeden en hen Gods zegen toewenst voor de taken die zij op zich genomen hebben.

 Namens de kerkenraad, Jan Elbers

COLLECTEOPBRENGSTEN

Diaconie:   Kerk:  

KIA diaconaat Ghana   35 Kerk algemeen187

Diaconie algemeen 135    

KIA Zending Wereldwijd  35    

Alle gevers       

heel hartelijk dank.      

Ondanks dat wij geen fysieke kerkdiensten hebben vanaf 15 maart zijn wij blij dat onze gemeenteleden gehoor hebben gegeven aan de oproep om de ge­

miste collecten in de dienst over te maken op de di­

verse bankrekeningen.

Voor de maand september waren die opbrengsten als volgt:

(6)

ZONDAG DER VOLEINDING

Op zondag 22 november aanstaande gedenken we de gemeenteleden die het afgelopen kerkelijk jaar zijn overleden. Alleen naaste familieleden/vrienden (maximaal 2 personen) van de overledenen krijgen een uitnodiging voor deze dienst om een kaars aan te steken tijdens deze dienst ter nagedachtenis aan hun dierbare overledenen.

Indien er niemand van de naaste familie/vrienden aanwezig is zal dit gebeuren door de ouderling/liturg van dienst.

Ook bestaat er gelegenheid om een lied en/of ge­

dicht aan te dragen die dan tijdens aansteken van de kaars wordt gespeeld door de organist of wordt voorgelezen.

Vanwege de corona-maatregelen kunnen wij slechts een beperkt aantal kerkgangers toelaten tijdens deze dienst en is derhalve gekozen om alleen familiele­

den/vrienden uit te nodigen en geen gemeentele­

den.De dienst wordt geleid door voorganger ds. T.C.

Wielsma uit Uithoorn en het orgel zal worden bespeeld door Jan Ootjers.

Aanvang van de dienst is 10:00 uur in De Ontmoeting en is te beluisteren via studio DMN en internet.

ELSINA

Vanaf juni 2008 huurt El'sina onze voormalige Pastorie aan de Burg. van Tienenweg 20.

El'sina wordt gerund door Els en Fred Nuisker en creëert een omgeving, die ontmoeting faciliteert.

Els en Fred hebben aangegeven dat zij formeel met deze werkzaamheden gaan stoppen per 1 januari 2021 en hebben de huur per die datum opgezegd.

Wel is het de bedoeling dat, nu onze kerk weer de beschikking krijgt over de pastorie, om deze vorm van faciliteren ook in 2021 voort te zetten waarbij Els en Fred ook de nodige hand en spandiensten zullen blijven verlenen voorlopig.

Verder is het de bedoeling dat op termijn ds. Wim Brouwer in de pastorie een eigen werk/slaapruimte krijgt.

Met de huidige gebruikers zijn afspraken gemaakt over voortzetting van hun werkzaamheden op allerlei gebied in de pastorie middels huur-contracten.

Ook zal worden nagedacht over een nieuwe naam voor onze pastorie i.p.v. El'sina.

Voor de duidelijkheid voor een ieder en ook buiten­

staanders is het niet zo dat de voormalige pastorie beschikbaar komt voor derden. In de media (Diemer Nieuws) gaat het over verkoop pastorie van R.K. Pa­

rochie en niet over onze pastorie)  College van kerkrentmeesters.

GEVOLGEN VAN GENOMEN BESLUITEN

Kerkdiensten:   Grotendeels in november en decem­

ber geen fysieke kerkdiensten maar gelukkig hebben we nog de radio-uitzendingen op zondagochtend van 10:00 tot 12:00 uur.

Ds. Wim Brouwer, alsmede enkele gastpredikanten en gemeenteleden verzorgen elke zondag een aange­

paste dienst met woord en gebed en omlijst met muziek.

Om 11:00 uur wordt de aangepaste dienst herhaald.

U kunt onze kerkdiensten beluisteren via STUDIODMN;

kabelfrequentie FM103.0; via de ether FM106.1 of via www.studiodmn.nl

Dank aan ds. Wim Brouwer, gastpredikanten en Nico Kruijswijk, Sjaak Groot jr. en de fam. Groot sr. dat zij bereid zijn elke zondag weer een aangepaste dienst te verzorgen.

Ook bedanken we Els Leijdekkers die elke zondag weer zorgt voor een kopje koffie of thee voor degenen die aanwezig zijn.

Heeft u liederen die u graag een keer wilt horen dan kunt u die doorgeven aan het mailadres t.w.

kerkradio@kpnmail.nl of aan Sjaak Groot jr.(tele­

foonnummer staat op achterzijde blad Binding).

Heeft u problemen om uw radio op de juiste zender te zetten voor onze zondagse digitale kerkdiensten dan kunt u de hulp inroepen van Hans Holleman en/

of Martijn Groot die zich bereid hebben verklaard om u hiermede te helpen. U kunt hun bereiken via tele­

foonnummer van de kerk dat op achterzijde van blad Binding staat.

Activiteiten:  Alle kerkelijke activiteiten zijn uitgesteld tot nader order. Ook een geplande bijeenkomst van gemeenteleden op 31 oktober gaat niet door.

 Collecten: Nu er voorlopig geen fysieke kerkdiensten worden gehouden kan er niet gecollecteerd worden voor diaconie, kerk en bijzondere landelijke doelen.

We denken dan in deze moeilijke tijd aan creatief collecteren. Niet omdat het in de kerk blijkbaar weer over geld moet gaan, maar omdat de “dienst der offerande” wezenlijk is voor de eredienst. Voor de zegen spreken we onze gebeden uit voor God en geven wij onze gaven in de “dienst van de dankbaar­

heid”. Geloven is ook heel concreet. Wij doen dat o.

a. door het geven van geld voor de lokale geloofsge­

meenschap en voor allerlei projecten van de ge­

meenten en van de kerk dichtbij en ver weg. De nood in de wereld is immers groter dan de zorgen van de lokale geloofsgemeenschap.

(citaat van de landelijke PKN)

Als protestantse kerk in Diemen willen wij u dan ook vragen om, daar waar mogelijk, op passende wijze toch uw bijdrage te geven middels de navolgende manieren:

 U stort geld op de rekeningen van de diaconie en/of kerk o.v.v. ‘Gemiste collecten’;

als u alleen gebruik maakt van collectebonnen dan verzoeken wij u om collectebonnen in een envelop te

(7)

 Collecte 15 november  Eigen jeugd

Collecte 22 november

 Omzien naar mensen binnen en buiten de kerk De kern van pastoraat is omzien naar elkaar in de naam van Christus. Het is de hulp die we elkaar bieden om de weg met God te gaan, in alle omstandigheden van het leven. Binnen de gemeente, maar vaak ook buiten de muren van de kerk. Zeker ook voor mensen in kwetsbare omstandigheden. Wat kan het belang­

rijk zijn: een luisterend oor en een begrijpend woord.

Om gemeenteleden toe te rusten in hun pastorale taken heeft Protestantse Kerk materialen en trainin­

gen ontwikkeld. Zoals de training ‘Leiding van uitvaar­

ten’, waar ingegaan wordt op wat er komt kijken bij het verzorgen van een uitvaart, zoals het gesprek met de nabestaanden, het samenstellen van de liturgie en ook het spreken in het openbaar. Naast de diver­

se pastorale trainingen zijn er ook brochures, gedich­

ten- en gebedenboekjes beschikbaar en een online ideeënbank met suggesties voor het organiseren van pastorale activiteiten.

Met uw bijdrage aan de collecte steunt u de Protes­

tantse Kerk in het ontwikkelen van pastorale trainin­

gen en toerustingsmaterialen. Geef aan de collecte of maak een bijdrage over op NL10 ABNA 0444 444 777 t.n.v. Protestantse Kerk o.v.v. Pastoraat.

 Collecte 28 november

 School van onze Dromen biedt kinderen veilig­

heid – Oekraïne

Veel weeskinderen en kinderen met gedragsproble­

men in Oekraïne worden opgevangen in staatsinter­

naten, die moeite hebben om een echt gezinsvervan­

gend huis te zijn.

Zo ook in het stadje Vynnyky. Het personeel van het staatsinternaat voor basis- en middelbaar onderwijs in Vynnyky had moeite met de minimale voorzienin­

gen voor de kinderen: het eten was ongezond, de medische zorg was slecht, het personeel was onver­

schillig ten opzichte van de kinderen. Directrice Liliya Svystovych richtte daarom de School of our Dream Vynnyky op om deze kinderen betere kansen te geven. 

Deze school zet zich in om het speciaal onderwijs in internaten positief te veranderen. Ze trainen perso­

neelsleden hoe ze een goede, liefdevolle relatie kunnen opbouwen met de kinderen, hun ouders, voogden of verzorgers. Het personeel leert om te gaan met de sociale problemen en gedragsproble­

men. Er is een uitwisseling met een school in Polen, die zich hier ook voor inzet. Daarnaast wordt het ge­

bouw opgeknapt tot een veilige, schone en vrolijke leefomgeving voor kinderen.

VAN DE DIACONIE

Afgelopen diaconievergadering is besloten dat de activiteiten die we gepland hadden in december niet doorgaan. Dit gaat om de kerstviering en de inzame­

ling van voedselwaren voor de voedselbank.

 John Boogaard   

Collecte 1 november

 Sterke vrouwen opleiden op Papoea

Vrouwen in West-Papoea zijn actief betrokken bij de ontwikkeling van hun land en volk. Dat is hard nodig en zeker niet vanzelfsprekend in een maatschappij waar vrouwen traditioneel voorbestemd zijn tot een leven binnenshuis en nauwelijks opgeleid zijn. Vor­

mingscentrum P3W wil daar verandering in brengen.

Vrouwen leren lezen en schrijven, volgen bijbelstudies en krijgen praktijklessen over gezonde voeding of een vakopleiding.  Zo spelen steeds meer vrouwen een actieve rol in hun lokale gemeenschap, en bouwen mee aan kerk en samenleving. En zij geven dit op hun beurt weer door aan hun dochters.

Met deze collecte steunt u het werk van P3W in Wes­

t-Papoea. Van harte aanbevolen!

Geeft u ook? Dit kan ook op NL 89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie o.v.v. Vrouwen kerk Papoea.

 Collecte 8 november

 Opvoeden doe je niet alleen

Ook in de geloofsopvoeding hebben ouders anderen om hen heen nodig, een geloofsgemeenschap die hen ondersteunt en ruimte biedt om ervaringen uit te wisselen. De kerk is zo’n plek waar ouders hun geloof kunnen delen en levend houden, hun opvoedvragen kunnen delen en bemoedigd kunnen worden door anderen. Jong Protestants heeft materiaal ontwik­

keld om het geloofsgesprek tussen ouders en kinde­

ren te stimuleren. Omdat de rol van vaders in de le­

vens van jonge kinderen nogal eens wordt onder­

schat, zijn er ook speciaal materialen gemaakt rond het vaderschap en geloofsopvoeding. Daarnaast worden kerken ondersteund om een plek te zijn waar gezinnen zich thuis voelen en gehoord weten.

Steun het jeugdwerk van de Protestantse Kerk. Geef in de collecte of maak uw bijdrage over op

NL52 ABNA 041 41 41 415 t.n.v. Jeugdwerk Protestant­

se Kerk o.v.v. collecte Jeugdwerk september.

kerkdiensten zijn o.v.v. diaconie, kerk, landelijke col­

lecten diaconie en/of kerk en plaatselijke eind collec­

ten diaconie en/of kerk.

 De rekeningnummers vindt u op de achterzijde van blad Binding 

 Jan Elbers

(8)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het College van Kerkrentmeesters is onder verantwoordelijkheid van de Kerkenraad belast met het beheer en het onderhoud van de kerkelijke gebouwen en de overige eigendommen in

De voorzieningen bestaan uit voorzieningen voor groot onderhoud Oude Kerk, groot onderhoud orgel Oude Kerk, groot onderhoud pastorie Franz Lehárlaan 37 te Heemstede, groot

Voor zover niet anders is vermeld, worden de activa en de voorzieningen en schulden opgenomen tegen nominale waarde.

Op grond van mijn beoordeling is mij niets gebleken op basis waarvan ik zou moeten concluderen dat de jaarrekening niet in alle van materieel belang zijnde aspecten is opgesteld

Het college van kerkrentmeesters is als zelfstandig orgaan verantwoordelijk voor het beheren van de aan hen toevertrouwde middelen en vermogensrechtelijke aangelegenheden van de

Door te zenden collecten en giften Opbrengsten uit subsidies en bijdragen Totaal baten A.. Uitgaven

  Collecten: Nu er voorlopig geen fysieke kerkdiensten worden gehouden  kan er niet gecollecteerd worden voor diaconie, kerk en bijzondere landelijke doelen.. We denken dan in deze

De Diaconie heeft namens de Protestantse Kerk te Diemen een gift van € 500,- geschonken aan Kerk in Aktie ten behoeve van Hulp aan Oekraïne. Deze gift is geleid via Kerk