MAANDELIJKS INFORMATIEBLAD VAN DE PROTESTANTSE GEMEENTE DIEMEN
EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID
De corona-epidemie heeft een aantal nieuwe woor
den opgeleverd: naast veel samenstellingen met het woord corona, zoals bijvoorbeeld corona-epidemie, coronarichtlijnen en coronakapsel, ook woorden als hoestschaamte, ellebooggroet, kuchscherm en raamzwaaien. Sommige daarvan zijn grappig, ande
re weerspiegelen de tragische en schrijnende kanten van de epidemie. Veel van die woorden zullen hope
lijk samen met corona weer verdwijnen, maar sommi
gen zullen ook blijvertjes zijn. Taal is altijd in verande
ring.
Naast nieuwe woorden is er ook een bepaald ‘taal
veld’ rond het coronavirus ontstaan, waarin bestaan
de woorden en begrippen een grote rol spelen. Eén daarvan is het begrip ‘eigen verantwoordelijkheid’.
Dit hoorden we eerst vooral van overheidswege, maar werd later door velen overgenomen.
‘Eigen verantwoordelijkheid’: wat is dat eigenlijk?
Verantwoordelijkheid is natuurlijk prima: ook al leven we er niet altijd naar, we weten dat het goed is om verantwoordelijk te leven. Maar wat betekent dat
‘eigen’? Is er verschil tussen ‘je verantwoordelijkheid en ‘je eigen verantwoordelijkheid’? Ik zou het niet weten, en dat maakt me wantrouwig tegenover het woord ‘eigen’.
Veelzeggend is het dat je het meestal niet hoort in combinatie met het woord ‘voor’. “Ik neem mijn verantwoordelijkheid voor iemand of iets” kun je in allerlei variaties tegenkomen. Maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen ‘Ik neem mijn eigen verant
woordelijkheid voor iemand of iets”. Dat geeft te denken. Zou dat ‘eigen’ betekenen dat iemand al
leen verantwoordelijkheid voor zichzelf neemt?
Zo wordt het in elk geval wel gebruikt: ik hoorde bij
voorbeeld iemand zeggen dat hij vond dat het zijn eigen verantwoordelijkheid was om naar een druk bezocht feest te gaan waar men zich niet aan de 1,5 meter hield. Dat wie bang was om met corona besmet te raken toch thuis kon blijven? Zo zou iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen. De één door thuis te blijven en de ander door naar zo’n feest te gaan. Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. Zo wordt dit begrip dus inderdaad vaak uitgelegd.
Dit zou betekenen dat voor veel mensen verantwoor
delijkheid iets is dat alleen op jezelf betrekking heeft.
Dus wat we vroeger ‘egoïsme’ noemden, heet nu
‘eigen verantwoordelijkheid.’ Het gevolg hiervan is dat een deel van de samenleving feestend voortgaat, terwijl een ander deel met niemand meer contact kan en durft te leggen.
Zo zal het niet door de regering bedoeld zijn toen met het begrip gebruikte om burgers op te roepen samen de epidemie te bestrijden. Toch lijkt het er soms op dat de overheid de verantwoordelijkheid zoveel mo
gelijk bij de burger, dus bij de ander, wil laten en zich daarmee afhankelijk maakt van de gedragingen van die burger. Of de kwetsbare mensen in die samenle
ving daarmee geholpen zijn is zeer de vraag en juist tegenover hen heeft ook de overheid een verantwoor
delijkheid.
In het woord ‘verantwoordelijk’ zit het woord ‘antwoor
d’ opgesloten. Een antwoord is een woord van een mens tegenover een ander mens en kan alleen in de vorm van een gesprek plaatsvinden: het veronderstelt mensen die tot elkaar in relatie staan en met elkaar verbonden zijn. Bij verantwoordelijkheid gaat het erom of we op een goede manier met elkaar omgaan en ons gedrag tegenover elkaar kunnen verantwoor
den. Dat is dus geen ‘eigen’ verantwoordelijkheid, maar verantwoordelijkheid tegenover elkaar. Dan zie je dus af van activiteiten waarbij de kans groot is dat het aantal besmettingen zal toenemen, ook al schat je, al dan niet terecht, het risico voor jezelf niet groot in.
Verantwoordelijkheid kent een individuele uiting, waarbij we kunnen spreken van ‘mijn’ verantwoorde
lijkheid’, maar dan zonder dat ‘eigen’. Het ‘ik’ is dan verantwoordelijk voor een ‘jij’, met wie rekening ge
houden wordt.
Verantwoordelijkheid kent ook een institutionele ui
ting, waarbij bijvoorbeeld de overheid, een bedrijf en ook een kerk een collectieve verantwoordelijkheid hebben voor de samenleving. Ook deze instituten zouden niet alleen naar hun eigen belangen moeten kijken. Alleen in de combinatie van die individuele en collectieve verantwoordelijkheid kunnen we de coro
na-epidemie bestrijden.
ds. Wim Brouwer
jaargang 26, nummer 9 oktober 2020
VAN DAG TOT DAG IN OKTOBER
do. 1 Daniël 5:1-12 vr. 2 Daniël 5:13-6:1 za. 3 Daniël 6:2-10 zo. 4 Daniël 6:11-18 ma. 5 Daniël 6:19-29 di. 6 Psalm 115 wo. 7 Matteüs 20:1-16 do. 8 Matteüs 20:17-34 vr. 9 Psalm 122
za. 10 Ezra 1:1-11(-2:70) zo. 11 Ezra 3:1-13 ma. 12 Ezra 4:1-16 di. 13 Ezra 4:17-5:5 wo. 14 Ezra 5:6-17 do. 15 Ezra 6:1-5 vr. 16 Ezra 6:6-12 za. 17 Ezra 6:13-22 zo. 18 Matteüs 21:18-22 ma. 19 Matteüs 21:23-32 di. 20 Matteüs 21:33-46 wo. 21 Matteüs 22:1-14 do. 22 Matteüs 22:15-22 vr. 23 Matteüs 22:23-33 za. 24 Psalm 110
zo. 25 Nehemia 7:72b-8:12 ma. 26 Nehemia 8:13-18 di. 27 Nehemia 9:1-17 wo. 28 Nehemia 9:18-28 do. 29 Nehemia 9:29-10:1(28) vr. 30 Nehemia 10:29-40 za. 31 Psalm 43
VANUIT DE GEMEENTE
Tijdens de coronatijd hebben enige gemeenteleden o.l.v. Tiny Groot en Paul Germans het initiatief genomen om toch met elkaar in contact te komen.
Zij hebben op de laatste zaterdag van de maanden juni t/m augustus een soort tuin- bijeenkomst georganiseerd voor twee groepen van maximaal 20 personen per groep.
Welnu, deze bijeenkomsten zijn redelijk goed bezocht en uit de verhalen van de aanwezigen blijkt dat men de corona tijd redelijk goed is doorgekomen maar toch het contact mist, waaronder het bezoeken van de kerkdiensten en na afloop het gezamenlijk koffiedrinken.
Ook hebben enkele gemeenteleden fysieke en/of geestelijke proble
men wat zeer vervelend is en wij hopen en bidden tot God dat zij spoedig weer mogen herstellen of goede hulpverlening krijgen bij hun ziektebeelden.
Gelukkig blijven de bijeenkomsten op de zaterdag in stand en de vol
gende staat gepland voor zaterdag 3 oktober aanstaande en zal dan plaatsvinden in de Schuilplaatszaal op gepaste afstand van elkaar.
Fijn dat in deze moeilijke tijden toch gekeken wordt of we op de een of andere manier bij elkaar kunnen komen nu er geen fysieke kerkdiensten zijn voorlopig.
VOORLOPIG GEEN FYSIEKE KERKDIENSTEN
Hoewel wij hoopten dat wij in september weer fysieke kerkdiensten konden aanbieden en met name vanaf startzondag 13 september, is dit door de huidige stand van het virus met oplopende besmettingen ook in Diemen, niet gewenst.
Daarbij hebben we ook te maken dat er geen goede ventilatie is in ons kerkgebouw want er kunnen geen ramen open in de kerkzaal maar alleen deuren.
De kerkenraad heeft in haar vergadering van 1 september 2020 dan ook besloten om tot in ieder geval zondag 15 november 2020 GEEN fy
sieke kerkdiensten te houden.
Deze beslissing is genomen nadat wij leden van het college van kerk
rentmeesters en diaconie, alsmede gemeenteleden tijdens de afgelo
pen bijeenkomst van zaterdag 29 augustus hebben geraadpleegd.
Wij achten het thans niet verantwoord om fysieke diensten te houden waarbij voor de ventilatie alle deuren open zouden moeten staan en met de komende herfstperiode in aantocht, er dan ook mondjesmaat gestookt kan worden in de kerkzaal. Het gevolg is dan een redelijk koude kerkzaal met kans op tochtvorming en als gevolg hiervan meer kans op verkoudheid of erger onder de gemeenteleden.
Enige uitzondering hierop is dat als een eigen gemeentelid komt te overlijden en hij/zij een uitvaartdienst wenst dat dit wel kan gebeuren onder bepaalde voorwaarden qua aantal belangstellenden. Condole
ance na afloop is echter niet mogelijk.
We zullen in onze vergaderingen van oktober en november 2020 op
nieuw de situatie bekijken en daar op inspelen.
De kerkenraad.
NAJAARSSTEMMING
Ik zie het water, ik ruik de bloemen het licht valt schuin, de bijen zoe
menik proef de smaak van honing in de tuin van mijn woning
De kleuren verschieten naar goud en geel
de herfstkleuren pakken langzaam hun deel
alles komt hier nu naar mij toe het leven is mij nog lang niet moe We zingen hier niet de najaars
blues
voelen ons in een heldere roes horen nu een warmbloedig lied overwinnen steeds weer het verdriet
GEVOLGEN VAN GENOMEN BESLUITEN NU ER VOORLOPIG GEEN FYSIEKE KERKDIEN
STEN KOMEN NA 1 SEPTEMBER 2020
Kerkdiensten: Nu er voorlopig geen fysieke kerkdien
sten worden gehouden hebben we gelukkig nog de radio uitzendingen op zondagochtend van 10:00 tot 12:00 uur.
Ds. Wim Brouwer, alsmede enkele gastpredikanten en gemeenteleden verzorgen elke zondag een aangepaste dienst met woord, gebed en omlijst met muziek.
Om 11:00 uur wordt de aangepaste dienst herhaald.
U kunt onze kerkdiensten beluisteren via STUDIODMN;
kabelfrequentie FM103.3; via de ether FM106.1 of via www.studiodmn.nl
Dank aan ds. Wim Brouwer, gastpredikanten, Nico Kruijswijk, Sjaak Groot jr. en fam. Groot sr. dat zij bereid zijn elke zondag weer een aangepaste dienst te ver
zorgen.
Ook bedanken we Els Leijdekkers die elke zondag weer zorgt voor een kopje koffie of thee voor degenen die aanwezig zijn.
Heeft u liederen die u graag een keer wilt horen dan kunt u die doorgeven aan het mailadres t.w. kerkra
dio@kpnmail.nl of aan Sjaak Groot jr.(telefoonnum
mer staat op achterzijde blad Binding).
Heeft u problemen om uw radio op de juiste zender te zetten voor onze zondagse digitale kerkdiensten dan kunt u de hulp inroepen van Hans Holleman en/
of Martijn Groot die zich bereid hebben verklaard om u hiermede te helpen. U kunt hun bereiken via tele
foonnummer van de kerk dat op achterzijde van blad Binding staat.
Activiteiten: Alle kerkelijke activiteiten zijn uitgesteld tot nader order.
Gemeenteberaad: Het geplande gemeenteberaad in september is tot nader order uitgesteld..
Collecten: Nu er voorlopig geen fysieke kerkdiensten worden gehouden kan er niet gecollecteerd worden voor diaconie, kerk en bijzondere landelijke doelen.
We denken dan in deze moeilijke tijd aan creatief collecteren. Niet omdat het in de kerk blijkbaar weer over geld moet gaan, maar omdat de “dienst der offerande” wezenlijk is voor de eredienst. Voor de zegen spreken we onze gebeden uit voor God en geven wij onze gaven in de “dienst van de dankbaar
heid”. Geloven is ook heel concreet. Wij doen dat o.
a. door het geven van geld voor de lokale geloofsge
meenschap en voor allerlei projecten van de ge
meenten en van de kerk dichtbij en ver weg. De nood in de wereld is immers groter dan de zorgen van de lokale geloofsgemeenschap.
(citaat van de landelijke PKN)
Als protestantse kerk in Diemen willen wij u dan ook vragen om, daar waar mogelijk, op passende wijze toch uw bijdrage te geven middels de navolgende manieren:
u stort geld op de rekeningen van de diaconie en/of kerk o.v.v. Gemiste collecten;
als u alleen gebruik maakt van collectebonnen dan verzoeken wij u om collectebonnen in een envelop te doen en deze apart aan te bieden als er weer fysieke kerkdiensten zijn o.v.v. diaconie, kerk, landelijke col
lecten diaconie en/of kerk en plaatselijke eind collec
ten diaconie en/of kerk;
de landelijke collecten voor diaconie in de maand oktober betreft wereld diaconaat op 16 oktober 2020;
de landelijke collecte voor kerk in de maand oktober betreft Kerk in Israël op 4 oktober 2020 Daarnaast zijn er plaatselijke collecten op 11 oktober voor onder
houd gebouwen en op 25 oktober voor het Eigen Pastoraat.
De rekeningnummers vindt u op de achterzijde van blad Binding maar vermeld ik ook hieronder:
NL54 INGB 0003935599 t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente Diemen
NL71 INGB 0009517449 t.n.v. Kerk Protestantse Ge
meente Diemen
NL75 INGB 0004000599 t.n.v. Pastoraat Protestantse Gemeente Diemen;(ook eigen jeugd)
Jan Elbers
SOLIDARITEITSKAS 2020
In de maand oktober ontvangt u weer de jaarlijkse brief met ac
ceptgiro over de Soli
dariteitskas 2020.
Kerken uit het hele land dragen bij aan dit fonds en dus ook onze gemeente middels een vaste afdracht van
€ 5,00 per belijdend lid.
Met de opbrengst ondersteunt de PKN gemeenten die tegen de grenzen aanlopen zoals menskracht, ruimte of geld.
Daarnaast is de Solidariteitskas er ook voor gemeen
ten die vernieuwende ideeën hebben.
Wij hopen dat vele gemeenteleden een bijdrage willen geven met een bedrag van € 10,00 per persoon.
De opbrengsten in de afgelopen jaren zijn dusdanig dat we geld moeten toeleggen op de vaste afdracht, voor 2020 is dit €1.470,00 , en derhalve er niets overblijft voor het plaatselijk werk wat wel de bedoeling is als een ieder zijn bijdrage doet van € 10,00 zowel meele
vend belijdend als meelevend dooplid.
Dus van harte aanbevolen.
college van kerkrentmeesters.
OVER LITURGIE (20)
Uitleg en verkondiging
Na de lezing(en) uit de Bijbel volgt de uitleg en ver
kondiging die we meestal gemakshalve met ‘preek’
aanduiden. In de preek worden de lezingen of een deel ervan uitgelegd en probeert de voorganger de betekenis van de tekst voor de mens van deze tijd te verwoorden. De vorm van een preek kan heel verschil
lend zijn, maar deze twee aspecten zou men altijd terug moeten kunnen vinden: uitleg van de tekst (wat wordt er bedoeld, waarom wordt het zo verteld?) en de betekenis ervan voor deze tijd. Dit kan op vele manieren: homiletiek (‘predikkunde’) is het vak bin
nen de theologie dat zich hiermee bezighoudt.
Teksten uit de Bijbel bevatten vaak veel betekenissen en kunnen op verschillende wijze worden uitgelegd.
Ook klinken teksten anders in verschillende situaties.
Zo zijn er psalmen waarmee we nu moeite hebben, maar die in tijden van geweld en onderdrukking voor mensen van veel betekenis zijn. Het oudtestamenti
sche verhaal over de kinderloosheid van Hanna kreeg in een preek van dr. J. Koopmans, gehouden in de Tweede Wereldoorlog, een geheel nieuwe lading tegen de achtergrond van de Duitse geboortepoli
tiek. Een zin uit psalm 102, “ als hij zich neigt tot het gebed van de ontheemden” krijgt een indringende betekenis in samenhang met de gebeurtenissen rond het vluchtelingenkamp Moria in Griekenland. Ook in ons persoonlijk leven kan een tekst die we misschien al heel lang ‘kennen’, plotseling een bijzondere bete
kenis voor ons krijgen.
In de eredienst zal de Bijbeltekst altijd het uitgangs
punt moeten blijven. Een preek zou niet het uitgangs
punt moeten nemen in een actueel onderwerp om daar vervolgens ‘passende’ teksten bij te zoeken (“wat zegt de Bijbel hierover”). In dat opzicht zijn
‘themadiensten’ enigszins problematisch: er is dan een risico dat de Bijbel als illustratie gaat dienen voor een thema en dat de gekozen teksten niet in hun ei
genheid worden gelezen.
Dit risico is er ook als de dogmatiek, de leer van de Kerk, de uitleg te sterk gaat bepalen. Dan wordt elke tekst in het keurslijf van de dogmatiek gehesen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als het verhaal over het (bijna) offeren van Isaäk door Abraham als een voorspelling gelezen wordt van het offer van Christus. Als ‘beeld’
kan het zo gezien worden, maar dit staat los van de wereld waarin dit verhaal ontstaan is. Dit alles neemt niet weg dat elke uitleg en toepassing van een tekst vanuit het geloof van de Kerk geïnspireerd zou moe
ten zijn. Maar ‘gelovig’ lezen betekent dan vooral:
lezen met liefde en respect voor de tekst en de auteur ervan, en lezen met heel ons hart, heel ons verstand en heel onze ziel. Zo kan het tot een echte ontmoeting met de Bijbel komen, in gebed in het geheel van de liturgie, die bedoeld is als een ontmoeting met God.
ds. Wim Brouwer
ANGSTBELEVING IN DE CORONACRISIS
Naast enkele zaterdagmiddagen willen we u in dit seizoen ook enkele woensdagmiddagen de gelegen
heid geven om elkaar te ontmoeten in de Schuil
plaatszaal van De Ontmoeting. Daarbij zal een deel van de tijd worden ingevuld met een onderwerp, besproken onder leiding van ds. Wim Brouwer.
De eerste keer zal dat zijn op woensdag 14 oktober a.s., opnieuw in twee groepen van maximaal 20 deelnemers.
De eerste groep is welkom om 13:30 uur tot 14:45 uur.
De tweede groep zien we dan van 15:30 uur tot 16:45 uur.
Het thema van deze middag is ‘Omgaan met angst tijdens de coronacrisis’. Zijn we bang voor het virus en de mogelijke gevolgen ervan voor onze gezondheid en die van anderen? Zijn we bang om mensen te ontmoeten en ons in de publieke ruimte te begeven?
Zijn we bang voor de maatschappelijk gevolgen? En hoe gaan we met deze en andere angsten om? Het wordt een middag waarop we onze ervaringen uitwis
selen en elkaar hierin misschien ook kunnen helpen, al was het alleen maar doordat we iets in elkaars er
varingen herkennen.
U kunt zich opgeven via internet: kerkradio@kpnmail.
nl of telefonisch. Als u zich per telefoon wilt opgeven, kunt u het telefoonnummer achterop het blad Bin
ding, bij kerkgebouw de Ontmoeting gebruiken:
020-690 18 98. Bij geen gehoor kunt u het antwoord
apparaat inspreken.
Geeft u zowel telefonisch als via de e-mail door of u zich voor de 1e of de 2e groep wilt opgeven en dan met uw naam en telefoonnummer.
Uiteraard gelden dezelfde richtlijnen als op de zater
dagmiddagen, waaronder 1,5 m afstand houden van elkaar en gebruik van het toilet alleen in uiterste noodzaak.
ds. Wim Brouwer
EXTRA KOPIJ BLAD BINDING
Nu er grotendeels geen activiteiten plaatsvinden in onze gemeente bestaat de kopij van blad Binding voornamelijk uit mededelingen van de kerkenraad , colleges en predikant.
Er is derhalve nog ruimte voor ander nieuws.
Heeft u een verhaal tijdens deze corona tijd die u met ons wilt delen dan kunt u uw stuk indienen bij de re
dactie van blad Binding voor de deadline die elke keer wordt vermeld op de achterzijde van blad Bin
ding.
We hopen dat we uw verhaal mogen begroeten hetzij met naam hetzij anoniem (alleen redactie weet dan wie het stuk geschreven heeft).
ELKAAR WEER EENS ONTMOETEN IN DE ONTMOETING.
Waarschijnlijk heeft u al een aantal keren vernomen dat bij de mededelingen van de radiodiensten die iedere zondagochtend wordt uitgezonden, er een ontmoetingsbijeenkomst is georganiseerd voor alle gemeenteleden.
Dat gaan we in oktober 2 maal doen namelijk op zaterdag 3 oktober en op zaterdag 31 oktober.
Misschien is het samenkomen op de 3e oktober al voorbij bij het uitkomen van de Binding van septem
ber. Dat zou jammer zijn, ( het is wel afgekondigd op de zondagochtenden via radio Diemen) maar dan hebben we in ieder geval nog de laatste zaterdag van oktober.
Op deze zaterdagmiddagen willen we u de gelegen
heid geven om in de Schuilplaatszaal van De Ont
moeting elkaar te ontmoeten met een kopje koffie of thee. Dan zien we elkaar weer eens en kunnen we gezellig bijpraten. Ook is er de mogelijkheid om een kaarsje aan te steken of even stil te zijn voor u zelf.
In verband met de corona maatregelen kunnen we 2 groepen van 20 personen verwelkomen.
De eerste groep is welkom om 13:30 uur tot 14:45 uur.
De tweede groep zien we dan van 15:30 uur tot 16:45 uur.U kunt zich opgeven via internet: kerkradio@kpnmail.
nl of telefonisch. Als u zich per telefoon wilt opgeven, kunt u het telefoonnummer achterop het blad Bin
ding, bij kerkgebouw de Ontmoeting gebruiken: 020 - 690 18 98. Bij geen gehoor kunt u het antwoordappa
raat inspreken.
Geeft u zowel telefonisch als via de mail door of u zich voor de 1e of de 2e groep wilt opgeven en dan met uw naam en telefoonnummer.
Hopelijk wordt er zo weinig mogelijk gebruik maken van het toilet.
We hopen op een fijn samenzijn!
Van harte welkom.
Namens de werkgroep fondsenwerving Paul Germans
AMBTSDRAGERS EN VRIJWILLIGERS
Het wordt steeds moeilijker om voor onze gemeente voldoende ambtsdragers te hebben en ook het aantal vrijwilligers wordt steeds minder mede vanwe
ge hoge leeftijd en/of gezondheidsproblemen.
Syco Paulusma heeft aangegeven dat hij na 10 jaar zijn functie als ouderling/kerkrentmeester heeft neer
gelegd nu zijn termijn op 12 september afliep.
Wij bedanken Syco voor zijn inzet, niet alleen de afge
lopen 10 jaar maar ook daarvoor, ten behoeve van het kerkenwerk in Diemen. We zullen op gepaste wijze afscheid van hem nemen en waarschijnlijk op zon
dag 8 november aanstaande.
Op die zondag is het ook de bedoeling dat John Boogaard, met zijn instemming, weer wordt bevestigd als diaken voor een periode van 4 jaar in een semi digitale dienst geleid door ds. W.H. Brouwer op die zondag van 8 november aanstaande.
Verder heeft Hans Holleman aangegeven dat hij zijn tweede termijn als diaken, die formeel loopt tot 6 november 2020, wil verlengen met 2 jaar.
Jan Elbers heeft aangegeven dat zijn eerste termijn van 4 jaar, die afloopt op 11 december 2020 te willen verlengen met nogmaals 4 jaar.
Fijn dat deze heren hun werk binnen onze gemeente willen voortzetten maar er zijn ook zorgen om de open gevallen plaats van Syco als ambtsdrager weer op te vullen.
Daarnaast moeten we rekening houden dat enkele vrijwilligers hetzij tijdelijk hetzij permanent hun werk voor onze gemeente moeten neerleggen.
Sommige werkzaamheden zullen worden overgeno
men door andere vrijwilligers maar het feit blijft dat de aanwezige mankracht steeds minder wordt.
De kerkenraad is druk doende om een aantal opties te bekijken waaronder wellicht samenwerking op deelgebieden met PKN gemeente Duivendrecht maar dit is nog ter bespreking op de gezamenlijke kerkenraadsvergadering van Diemen en Duivend
recht op dinsdag 6 oktober a.s. als uitvloeisel van de detacheringsovereenkomst met Duivendrecht dat Ds.
Wim Brouwer voor onze gemeente werkzaamheden kan verrichten.
Wij houden ons aanbevolen voor suggesties vanuit de gemeente.
De kerkenraad.
COLLECTEOPBRENGSTEN
Diaconie: Kerk:
Voedselbank 60 Eigen Pastoraat 70 Diaconie algemeen 115 Kerk algemeen 529 KIA Zending Rwanda 30 Eigen Jeugd 5
Alle gevers
heel hartelijk dank.
Ondanks dat wij geen fysieke kerkdiensten hebben vanaf 15 maart zijn wij blij dat onze gemeenteleden gehoor hebben gegeven aan de oproep om de ge
miste collecten in de dienst over te maken op de di
verse bankrekeningen.
Voor de maand augustus waren die opbrengsten als volgt:
ELSINA
Vanaf juni 2008 huurt El'sina onze voormalige pastorie aan de Burg. van Tienenweg 20.
El'sina wordt gerund door Els en Fred Nuisker en creëert een omgeving, die ontmoeting faciliteert.
Els en Fred hebben aangegeven dat zij formeel met deze werkzaamheden gaan stoppen per 1 januari 2021 en hebben de huur per die datum opgezegd.
Wel is het de bedoeling dat, nu onze kerk weer de beschikking krijgt over de pastorie, om deze vorm van faciliteren ook in 2021 voort te zetten waarbij Els en Fred ook de nodige hand en spandiensten zullen blijven verlenen voorlopig.
Verder is het de bedoeling dat op termijn ds. Wim Brouwer in de pastorie een eigen werk/slaapruimte krijgt.
Met de huidige gebruikers zullen afspraken worden gemaakt over voortzetting van hun werkzaamheden op allerlei gebied in de pastorie.
Ook zal worden nagedacht over een nieuwe naam voor onze pastorie i.p.v. El'sina.
Voor de duidelijkheid voor een ieder en ook buiten
staanders is het niet zo dat de voormalige pastorie beschikbaar komt voor derden. In de media (Diemer Nieuws) gaat het over verkoop Pastorie van R.K. Pa
rochie en niet over onze pastorie)
U hoort hier nader over in de komende uitgaven van blad Binding.
College van kerkrentmeesters.
VAN DE DIACONIE
Collecte 4 oktober
Leren door ontmoeting en dialoog De Protestantse Kerk voelt
zich onopgeefbaar ver
bonden met Israël vanwe
ge Gods geschiedenis met dit volk en de joodse wor
tels van ons christelijk ge
loof. Kernwoord in de rela
tie is gesprek en ontmoe
ting.
In Israël steunt de Protes
tantse Kerk het werk van de oecumenische gemeen
schap Nes Ammim, die zich inzet om het vertrou
wen tussen joden en christenen te vergroten.Bijvoor
beeld met ontmoetingsprogramma’s voor tieners. In Nederland investeert de kerk in opbouwende relaties met de joodse gemeenschap en verzet ze zich actief tegen het toenemende antisemitisme, bv. in een gezamenlijke verklaring met de Rooms Katholieke Kerk. Plaatselijke gemeenten worden ondersteund met inspiratie- en gespreksmaterialen, ontmoetings
dagen en het tijdschrift Kerk en Israël Onderweg.
Op 4 oktober, Israëlzondag, is de collecte bestemd voor het werk van Kerk & Israël. Geef in de collecte of maak uw bijdrage over via NL 10ABNA 0444 444 777, t.n.v. Protestantse Kerk o.v.v. Kerk en Israël.
Collecte 11 oktober Onderhoud gebouwen
NL71 INGB 0009517449 t.n.v. Kerk Protestantse Gemeente Diemen
Collecte 18 oktober
Met zusters werken aan voldoende eten in Rwanda Sinds Evariste een land
bouwtraining volgde bij Rwandese zusters heeft zijn gezin het een stuk beter:
“Wij kunnen nu leven van de opbrengst van ons land. We verbouwen zelfs genoeg om groenten te verkopen. Daardoor kan ik onze elektriciteit, ziektekos
tenverzekering en de school voor mijn drie kinderen be
talen en nog geld opzij leggen voor moeilijke tijden.”
De Rwandese zusters hebben hem geleerd om terras
sen aan te leggen, zodat vruchtbare grond niet kan wegspoelen. Ook maakt hij nu gebruik van irrigatie en wisselteelt.
Vroeger verbouwde Evariste alleen zoete aardappels en bananen, nu veel meer gewassen: aubergines, paprika’s, bieten, bonen, uien en tomaten, die hij ieder jaar van plek verandert. Ook weet hij nu hoe belangrijk bomen zijn om water vast te houden. Zijn leerproces gaat door: ongeschoolde boeren als Evariste worden gekoppeld aan een professionele boer in de buurt. De Rwandese zusters kunnen één boer of boerin trainen voor 160 euro. Daar vragen we uw bijdrage voor via Kerk in Actie. Dank u wel.
www.kerkinactie.nl/zustersrwanda Collecte 25 oktober
Eigen Pastoraat
NL75 INGB 0004000599 t.n.v. Pastoraat Protestantse Gemeente Diemen;(ook eigen jeugd)