• No results found

Sterven hoort bij het leven, maar...

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Sterven hoort bij het leven, maar..."

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Sterven hoort bij

het leven, maar…

(2)

Sterven hoort bij het leven, maar…

... Ervaar je persoonlijk de ruimte om na te denken over

je levenseinde en neem je die ook?

... Is er ruimte voor een eigen invulling van je levens einde?

Waar wil je bijvoorbeeld de laatste levensfase door­

brengen, thuis, in een hospice of zorginstelling? Ervaar je

voldoende steun in je directe omgeving om dat mogelijk te

maken?

… Voel je je ongemakkelijk als het over sterven en dood

gaat of onthand als je iemand in zijn laatste levensfase

ontmoet?

... Geef je anderen de ruimte om over hun levenseinde te

spreken? Is het een onderwerp waar binnen je eigen

familie, op het werk of in je omgeving aandacht voor is?

... Kun je ergens terecht met twijfels, angsten en/of

vragen om informatie?

Sterven hoort, net als geboren worden, bij het leven. Maar we denken liever niet aan dood gaan. Toch overkomt het ons allemaal. Laten we ons overvallen als de tijd daar is, of krijgt het onderwerp al eerder een plaats in onze gesprekken en in ons leven?

(3)

De beweging Van Betekenis tot het einde

Als mensen eerder nadenken over wat de dood voor hun betekent en hoe ze hun laatste levensfase door willen brengen, kan dat rust geven in de stervensfase. Het kan kwaliteit toevoegen aan léven tot het einde. Ook hun naasten en de zorgaanbieders spreken over meer kwaliteit van leven, omdat de zorg zoveel mogelijk kan worden afgestemd op individuele wensen. Van beide kanten kan men dan veel meer van betekenis zijn voor elkaar, tot het einde toe. Dit betekent dat er aandacht is voor een breed scala aan onderwerpen: Het ongemak dat je kunt voelen bij confrontatie met sterven en dood en hoe je van betekenis kunt zijn voor de ander in de laatste levens fase. De wens om al dan niet medische behandelingen te ondergaan. De invloed van sterven, in alle fasen van het leven.

De beweging Van Betekenis tot het einde streeft naar meer ruimte voor een voor ieder passend levenseinde. Passend bij ieders persoonlijke idee over een goed levenseinde en een ‘goede dood’, in de lijn van het geleefde leven. Die ideeën kunnen flink uit elkaar liggen, net als ideeën over andere onderwerpen in de samenleving. Het gaat ons om openheid, het bevorde­ ren van het onderlinge gesprek over sterven en dood, over de zin van, en de behoefte aan zorg en (medische) ingrepen, de betekenis daarvan voor iemands verdere leven en over de plaats waar iemand oud wil worden en wil sterven.

De beweging Van Betekenis tot het einde pleit niet voor één zienswijze op ‘een goed levenseinde’, maar voor ruimte voor al die verschillende ziens­ wijzen en uitingen die horen bij ieders idee over kwaliteit aan het einde van het leven en ‘een goede dood’.

Dit is een persoonlijke opgave én een voor de samenleving. We hebben elkaar als gemeenschap nodig om individuele invullingen van het levens­ einde te kunnen ondersteunen en realiseren.

(4)

De coalitie Van Betekenis tot het einde

Op veel plaatsen ontstaan initiatieven van mensen en organisaties die denken en werken om dit onderwerp vorm te geven. Dat doen ze in hun persoonlijk leven, in hun werk en in hun gemeenschap. Het is de moeite waard om deze mensen en organisaties te verenigen en samen te werken. In 2012 is daarom de coalitie Van Betekenis tot het einde ontstaan, om vanuit een brede scope van waarden te pleiten voor meer aandacht en ruimte voor het levenseinde.

De coalitiepartners (zie achterzijde) ondersteunen initiatieven gericht op diverse doelgroepen en ontwikkelen acties in hun achterban, elk met een eigen insteek. De doelgroep zijn burgers, met de nadruk op hen die zelf of in hun naaste omgeving te maken hebben met kwetsbaarheid en sterven, werkers in de zorg en politici.

(5)

De missie van Van Betekenis

tot het einde

De specifieke insteek van de coalitie Van Betekenis tot het

einde is om binnen de Nederlandse samenleving ruimte te

creëren voor het thema eindigheid, om mensen aan te zetten

tot nadenken over (hun eigen) kwetsbaarheid, er met elkaar

over te spreken en na te gaan hoe ze van betekenis kunnen

zijn voor elkaar in die laatste fase.

(6)

Aansluiting bij Van Betekenis tot het einde

Het is voor alle geïnteresseerden mogelijk zich aan te sluiten bij de coalitie en mee te doen om zo de beweging meer draagvlak en bekendheid te geven.

Er wordt gewerkt met een open structuur. Daarbij vormen de coalitie­ partners de stuurgroep met daaromheen een kring van inhoudelijk betrokkenen, steunbetuigers en belangstellenden (stakeholders). Geïnteresseerd of meer informatie? Mail naar vanbetekenis@agora.nl

Gemeenschappelijk actief

De coalitiepartners: Agora, landelijk ondersteuningspunt palliatieve zorg; de ouderenorganisaties PCOB en Unie KBO; het Humanistisch Verbond; NPV, Nederlandse Patiënten Vereniging, Zorg voor het leven; Reliëf, Christelijke vereniging van zorgaanbieders; Vilans, Kenniscentrum voor langdurende zorg; VPTZ Nederland, Landelijke vereniging Vrijwillige Palliatieve Terminale Zorg

Contactgegevens Van Betekenis tot het einde | Groeneweg 21a, Bunnik | 030­65 75 898

vanbetekenis@agora.nl | www.vanbetekenis.info

september 2014 • Vormgeving De Z

agerij ontwerpbure

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

factoren wordt dan niet verdedigd vanwege de juistheid, maar vanwege de bruikbaarheid van het concept.5~ Te onder- zoeken blijft dan de gevoeligheid van de uitkomsten van Vintaf II

middelen; (4) het mogelijk maken van continuiteit in de uitvoering van ac- tiviteiten die regelmatig onderbroken (moeten) worden (arbeid en spel); (5) het mogelijk maken

Dat het gebied dat vroeger Mandatory Palestine was al vijftig jaar de facto, uiteindelijk onder Israëlische staats- macht valt, en dat er inmiddels meer dan 600 000 kolonis- ten

Niet alleen mogelijk levensverlengende behandelingen moeten in het overleg tussen arts en patiënt een centraal aandachtspunt zijn, ook de kwaliteit van het leven hoort een

Gat in Zeylen, komende van benoorden soo myd de Noord-Wal, en Seylt by het Zuyd Eylant in en daar digt by langs, soo laat gy de Blinde aan Bak-Boort en hout soo u Koerts tot dight

moeten allemaal een beetje rondkomen in het leven, maar heel veel meer waarde wil ik er niet aan hechten, ik vind het belangrijk dat wij hier een prettig bedrijf hebben waar mensen

Een deel van de afvoer die verzameld wordt in Salland stroomt in deze situatie dus niet meer door de Weteringen naar het Zwarte Water maar het achterliggende gebied in.. De hoogte van

The likelihood-ratio is the probability of the score given the hypothesis of the prose- cution, H p (the two biometric specimens arose from a same source), divided by the probability