• No results found

Kilk! De nieuwswaardigheid van de (burger)fotojournalist

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Kilk! De nieuwswaardigheid van de (burger)fotojournalist"

Copied!
64
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

 

 

 

 

Klik!

De nieuwswaardigheid van de

(burger)fotojournalist

Een analyse van de nieuwswaarden in nieuwsfoto’s van de

burgeroorlog in Syrië en het verschil tussen professionele- en

burgerjournalisten

 

 

 

Master Thesis Martine Braam s1403362 Willem Koetsenruijter Sebastiaan van der Lubben

april 2015

 

 

 

 

 

 

(2)

Abstract  

 

Burgerjournalistiek  speelt  een  steeds  grotere  rol  in  de  wereld  van  de  (foto)journalistiek.  Steeds   meer  nieuwsmedia  maken  gebruik  van  deze  verslaggeving  door  burgers,  bijvoorbeeld  door  hun   foto’s  in  kranten  of  online  te  publiceren.  In  de  nieuwsverslaggeving  van  de  burgeroorlog  in  Syrië   is   de   rol   van   burgerjournalistiek   nadat   het   land   als   onveilig   voor   journalisten   werd   verklaard,     groter  dan  ooit  tevoren.    

De   fotoverslaggeving   van   de   oorlog   in   Syrië   leent   zich   dan   ook   perfect   voor   een   onderzoek  dat  het  verschil  tussen  professionele-­‐  en  burgerjournalisten  wil  meten.  Dat  verschil  is   in   dit   onderzoek   gemeten   in   termen   van   nieuwswaardigheid.   Aan   de   hand   van   een     op   foto’s   aangepaste  versie  van  de  Theorie  van  Nieuwswaarden  van  Galtung  en  Ruge  (1965)  is  onderzocht   of   er   verschillen   bestaan   tussen   gepubliceerde   nieuwsfoto’s   gemaakt   door   professionele-­‐   en   burgerjournalisten.   Nieuwsfoto’s   zijn   nog   niet   vaak   onderzocht   aan   de   hand   van   de   twaalf   klassieke   nieuwswaarden,   en   nog   niet   eerder   werd   het   verschil   tussen   professionele-­‐   en   burgerjournalisten  gemeten  in  termen  van  nieuwswaardigheid.    

Uit   eerder   onderzoek   naar   burgerjournalistiek   blijkt   dat   de   journalistiek   steeds   meer  

vloeibaar  wordt  (Deuze,  2006).  De  grenzen  tussen  professionals  en  burgers  vervagen  in  de  hele  

wereld,   zo   ook   in   de   journalistiek.   Voor   de   nieuwswaardigheid   van   de   nieuwsfoto’s   over   het   geheel   genomen   werden   dan   ook   geen   grote   verschillen   verwacht   tussen   professionele-­‐   en   burgerjournalisten.  Mortensen  (2014)  stelt  echter  dat  burgers  zich  wel  onderscheiden  door  het   principe  van  right  time,  right  place  (Mortensen,  2014).  Hieruit  volgde  de  verwachting  dat  foto’s   gemaakt   door   burgers   vaker   nieuwswaarden   in   zich   hebben   waarbij   het   tijdsbestek   tussen   gebeurtenis   en   het   maken   van   de   foto   van   belang   is.   Te   weten   de   waarden   frequency   en  

unexpectedness.    

Dit  onderzoek  bevestigt  het  idee  dat  burgerjournalisten  zich  onderscheiden  door  ‘het  op   het   juiste   moment,   op   de   juiste   plaats   zijn’.   Nieuwsfoto’s   gemaakt   door   burgerjournalisten   bevatten   significant   vaker   de   waarde   frequency   dan   nieuwsfoto’s   gemaakt   door   professionele   journalisten.   Professionele   journalisten   onderscheiden   zich   weer   door   de   voordelen   van   de   perskaart.   Zij   zijn   vaker   aanwezig   bij   van   tevoren   geplande   persmomenten   en   onderscheiden   zich   hiermee   van   hun   burgercollega’s.   Nieuwsfoto’s   gemaakt   door   professionele   journalisten   tonen   significant   vaker   de   waarde   reference   to   elite   persons   dan   nieuwsfoto’s   gemaakt   door   burgerjournalisten.   Ook   de   theorie   van   Mark   Deuze   over   de   vloeibare   journalistiek   wordt   onderschreven.   Er   blijkt   geen   significant   verschil   te   vinden   tussen   nieuwsfoto’s   gemaakt   door   professionele-­‐  en  burgerjournalisten,  als  het  gaat  om  de  algemene  nieuwswaardigheid.  

(3)

Voorwoord  

 

Bij  het  schrijven  van  een  masterscriptie  is  één  ding  van  het  allergrootste  belang.  De  keuze  voor   het  onderwerp.  Iets  wat  snel,  eigenlijk  ietwat  gehaast  moet  gebeuren.  En  toch  zo  belangrijk.  De   student   zal   immers   maanden   zoet   zijn   met   het   onderwerp   dat   in   die   gehaaste   periode   wordt   uitgekozen.  Ik  heb  destijds  de  keuze  gemaakt  een  onderzoek  te  doen  naar  de  nieuwswaardigheid   van   nieuwsfoto’s   van   de   burgeroorlog   in   Syrië.   In   de     maanden   die   hierop   volgden   ben   ik   overladen  met  de  meest  gruwelijke  beelden  van  gebombardeerde  dorpen,  bloedende  mensen  en   vergaste  kinderen.  Iets  wat  ik  niemand  zal  aanraden.  Ik  kan  inmiddels  het  onderwerp  Syrië  op   het   nieuws   niet   meer   loskoppelen   van   die   honderden   plaatjes   die   ik   de   afgelopen   maanden   grondig  heb  moeten  bestuderen.  (Zet  alsjeblieft  af!)  Maar  toch  heb  ik  geen  spijt.  Sterker  nog,  ik   sta  nog  altijd  achter  mijn  beslissing  dit  onderwerp  te  onderzoeken.  Want  achter  al  die  narigheid   kwam  uiteindelijk  een  voor  mij  erg  interessant  onderzoek  naar  voren.  Bovendien  heeft  het  me   een  interessant  ‘table  topic’  gegeven.  Normaliter  beginnen  mensen  snel  af  te  dwalen  als  je  begint   te   vertellen   over   een   scriptieonderwerp.   Maar   nieuws   en   nieuwswaardigheid   blijken   onderwerpen  die  vrijwel  iedereen  interesseren.    

Dan  rest  mij  nu  nog  een  paar  mensen  te  bedanken,  want  gelukkig  stond  ik  er  al  die  maanden  niet   alleen  voor.  

 

Allereerst   wil   ik   graag   mijn   begeleider   Willem   Koetsenruijter   bedanken   voor   alle   steun   en   feedback.  Al  mijn  angst  voor  een  kwantitatief  onderzoek  is  uiteindelijk  weggenomen  en  met  wat   sparren  heen  en  weer  is  er  uiteindelijk  een  volledig  eindproduct  op  tafel  gekomen.  Zonder  deze   hulp  was  deze  scriptie  nooit  geworden  wat  het  nu  is.    

 

Daarnaast   wil   ik   mijn   vrienden   bedanken   die   iedere   keer   weer   geïnteresseerd   naar   mijn   verhalen  wilde  luisteren.  In  het  bijzonder  Suzanne  van  Hemert  die  mij  kennis  liet  maken  met  de   wondere  wereld  die  SPSS  heet.  En  last  but  not  least,  mijn  lieve  vriend  Mark  van  Hoeke,  die  mijn   hele  scriptieperiode  achter  mij  heeft  gestaan  en  mij  door  dik  en  dun  heeft  gesteund.    

 

Dank  jullie  wel.       -­‐  Martine        

 

(4)

Inhoudsopgave  

1.  Inleiding   4

 

2.  Theoretisch  Kader:  Over  nieuwswaarden  en  burgerjournalistiek  in  een  vloeibare  

wereld   7

 

2.1  De  vloeibaarheid  van  de  (burger)Journalistiek   7

 

2.2  De  journalist  vs.  de  burger   9

 

2.3  De  Nieuwswaardigheid  van  Gebeurtenissen   12

 

2.4  Voorbij  Galtung  &  Ruge   15

 

2.5  De  foto  en  de  nieuwswaardigheid   16

 

2.6  Casestudy:  Burgerjournalistiek  in  Syrië   17

 

3.  Afbakening:  Nieuwswaarden  in  nieuwsfoto’s   19

 

3.1  Crisis  in  Syrië:  fotojournalistiek  door  professionals  en  burgers   19

 

3.2  De  keuze  voor  de  Nieuwswaarden  van  Galtung  en  Ruge   20

 

3.3  Van  nieuwswaarden  naar  fotonieuwswaarden   21

 

4.  Methode:  Het  meten  van  het  verschil   26

 

4.1  Kwantitatieve  inhoudsanalyse   26

 

4.2  Codeboek   27

 

4.3  Betrouwbaarheid  van  het  onderzoek   33

 

4.4  Bevindingen  codering   33

 

5.  Resultaten:  Het  verschil  tussen  journalist  en  burger   35

 

5.1  Resultaten:  MANOVA   36

 

5.2  Resultaten  per  nieuwswaarde   38

 

5.3  Resultaten:  Controle   41

 

5.4  Nieuwswaardigheid   42

 

6.  Conclusie   43

 

6.1  Nieuwswaarden  in  nieuwsfoto’s   43

 

6.2  Verschil  tussen  burger  en  journalist   43

 

6.3  Samenvatting   46

 

7.  Discussie   47

 

7.1  Academische  relevantie   47

 

7.2  Maatschappelijke  relevantie   48

 

7.3  Beperkingen  van  het  onderzoek   49

 

7.4  Aanbevelingen  voor  toekomstig  onderzoek   51

 

Bibliografie   53

 

Bijlagen   56

 

Bijlage  1:  Inter  Rater  Reliability  Test   56  

Bijlage  2:  Codering   60  

 

 

 

 

 

 

 

(5)

1.  Inleiding    

 

 

“Foto’s   inspireren   de   lezer,   genereren   emoties,   condenseren   informatie,   moedigen   aan   verder  te  lezen  en  meer  informatie  te  zoeken.”  (Holtz-­‐Bacha  et  al.,  2006)  

 

Zet  een  foto  bij  een  nieuwsbericht  en  de  lezer  wordt  meteen  aangetrokken.  Een  foto  zorgt  ervoor   dat  het  nieuwsverhaal  net  wat  meer  aandacht  krijgt  van  de  lezer.  Nieuwsfotografen  registreren   niet  enkel  het  nieuws,  ze  brengen  het  gevoel  over  van  hoe  het  echt  was  (Kobré,  2008,  p.  322).   Een   foto   leent   zich   dus   perfect   om   de   lezer   een   beeld   te   geven   van   een   nieuwswaardige   gebeurtenis.    

  Tegenwoordig   zijn   het   niet   alleen   professionele   fotografen   die   ons   bereiken   met   nieuwswaardig   beeld.   Mark   Deuze   (2006)   beschrijft   de   hedendaagse   journalistiek   als   liquid  

journalism.  Iedereen   kan   waar   dan   ook   een   foto   maken   en   vervolgens   op   het   internet   verslag  

doen   van   het   nieuws   (Deuze,   2006,   p.   6).   Een   journalistiek   die   vloeibaar   is   geworden.   Deze   ontwikkeling  wordt  door  professionele  nieuwsfotografen  steeds  meer  als  bedreiging  van  het  vak   gezien.   Nieuwsfotograaf   Bas   de   Meijer   schrijft   begin   2013   dat   hij   met   de   komst   van   deze   burgerconcurrenten  en  de  gevolgen  die  dat  met  zich  mee  brengt,  een  professionele  carrière  als   nieuwsfotograaf  niet  meer  vol  kan  houden.  

 

“Ik  stop  ermee.  Want  de  tarieven  zijn  60%  gedaald  en  het  was  al  geen  vetpot.  Daarmee  is   een   absoluut   dieptepunt   bereikt.   Met   geen   goed   fatsoen   kun   je   van   dat   bedrag   als   fotojournalist  een  bedrijf  draaiend  houden”  (De  Meijer,  2013).  

 

Op   grond   van   deze   bevindingen   rijst   de   vraag   op   wat   nog   de   meerwaarde   van   professionele   nieuwsfotografen   is   nu   iedere   burger   overal   zelf   foto’s   kan   maken.   Geeft   een   professionele   fotograaf   nog   een   meerwaarde   aan   de   nieuwsverslaggeving,   en   heeft   een   professionele   foto   meer   nieuwswaarden   in   zich   dan   een   foto   gemaakt   door   een   burger?   Waarom   zou   een   nieuwsorganisatie  nog  professionele  fotografen  in  dienst  nemen  als  er  voor  een  zacht  prijsje,  of   zelfs  gratis,  eenzelfde  soort  foto  van  een  burger  kan  worden  overgenomen.  Onderzoek  naar  de   verschillen   in   nieuwswaardigheid   van   nieuwsfoto’s   gemaakt   door   professionele-­‐   en   burgerjournalisten,  kan  dus  antwoord  geven  op  een  maatschappelijk  relevante  vraag.  

De   term   nieuwswaardigheid   komt   uit   de   Theorie   van   Nieuwswaarden.   Deze   vindt   zijn   oorsprong   in   1965   met   het   werk   van   Galtung   en   Ruge   (1965).   Zij   beschrijven   een   lijst   van  

nieuwsfactoren   van   waaruit   de   nieuwswaardigheid   van   een   bericht   kan   worden   gemeten.   De  

literatuur   over   nieuwswaarden   en   nieuwswaardigheid   richt   zich   voornamelijk   op   nieuwsverhalen   en   geschreven   journalistiek.   Minder   onderzoek   is   er   gedaan   naar  

(6)

nieuwswaarden  in  foto’s.  Foto’s  spelen  echter  een  steeds  grotere  rol  in  de  nieuwsverslaggeving.  

Het   is   dus   interessant   te   onderzoeken   welke   van   de   klassieke   nieuwswaarden   terug   te   vinden   zijn   in   nieuwsfoto’s.   Ook   is   het   verschil   tussen   nieuwsfoto’s   gemaakt   door   professionele-­‐   en   burgerjournalisten   niet   eerder   gemeten   in   termen   van   nieuwswaardigheid.   Hiermee   wordt,   in   beide  gevallen,  beoogd  een  aanvulling  te  geven  op  de  bestaande  literatuur.    

Omdat  in  een  studie  nooit  alle  professionele  nieuwsfoto’s  en  foto’s  gemaakt  door  burgers   kunnen   worden   geanalyseerd,   is   er   gekozen   voor   een   casus.   Deze   casus   richt   zich   op   de   burgeroorlog   in   Syrië.   Nieuwsverhalen   over   oorlogen   bevatten   veel   nieuwswaarden.   Het   zijn   verhalen  vol  spanning,  actie  en  leed.    Vaak  verwijzen  ze  naar  iets  negatiefs  en  zijn  er  bekende   personen  en  belangrijke  landen  bij  betrokken.  Ook  zijn  ze  van  invloed  op  de  politieke  situatie  in   de  wereld  en  dus  op  de  eigen  cultuur  en  zijn  ze  te  herleiden  naar  acties  van  personen.  Allemaal  

nieuwswaarden   beschreven   door   Galtung   en   Ruge   (1965).   Een   nieuwsfotograaf   die   zijn   leven  

waagt   in   een   oorlogsgebied   geeft   een   bijna   heroïsch   beeld.   Maar   niet   enkel   die   professionele   fotografen   bereiken   ons   met   nieuwswaardig   beeld.   In   navolging   van   de   Arabische   Lente   ontstonden  er  in  2011  opstanden  in  het  land  en  vandaaruit  ontstond  de  huidige  burgeroorlog.   Een  oorlog  waarbij  naarmate  deze  vorderde,  steeds  meer  burgers  de  rol  van  journalist  op  zich   namen.  Zo  was  de  wereld  geshockeerd  toen  er  beelden  vrijkwamen  van  de  dode  mensenmassa’s   na   de   gasaanvallen   in   2013.   Beelden   gemaakt   door   burgers.     Ook   het   verhaal   van   deze   oorlog   bevat  veel  nieuwswaarden  die  zijn  beschreven  door  Galtung  en  Ruge  (1965).  De  vraag  is  nu  of   professionele  journalisten  andere  nieuwswaarden  tonen  dan  burgerjournalisten  doen.  Zitten  er   verschillen  in  de  nieuwswaardigheid  van  foto’s  gemaakt  door  beide  groepen?  

Meer  specifiek  wordt  in  dit  onderzoek  op  zoek  gegaan  naar  het  antwoord  op  de  vraag;      

Is   er   een   verschil,   te   karakteriseren   in   termen   van   nieuwswaardigheid,   tussen   gepubliceerde  professionele  nieuwsfoto’s  en  gepubliceerde  foto’s  gemaakt  door  burgers?  

 

Omdat   de   theorie   van   nieuwswaarden   zich   expliciet   toespitst   op   geschreven   berichten   moet   de   methode   bij   deze   theorie   worden   aangepast   op   nieuwsfoto’s.   Daarbij   wordt   onderscheid   gemaakt   tussen   nieuwswaarden   die   direct   in   de   afbeelding   te   vinden   zijn,   en  

nieuwswaarden  die  te  vinden  zijn  in  de  gebeurtenis  die  de  foto  toont.    

De   verwachting   vooraf   is   dat   er   bij   de   meeste   nieuwswaarden   geen   significante   verschillen   te   vinden   zijn   in   de   nieuwswaardigheid   van   foto’s   genomen   door   professionele   fotografen  en  burgers.  Deze  verwachting  komt  voort  uit  de  theorie  over  de  vloeibare  wereld  van   Zygmunt   Bauman   (2005)   en   de   vloeibare   journalistiek   van   Mark   Deuze   (2006).   De   wereld   is   continu  in  beweging  en  grenzen  vervagen  (Bauman,  2001).  Zo  ook  in  de  journalistiek.  Door  de   jaren  heen  zijn  burgers  overladen  met  nieuwsverhalen  en  dat  wat  daarin  als  belangrijk  wordt  

(7)

aangemerkt.   Dit   heeft   een   lerend   effect   gehad   op   de   nieuwsontvanger   waardoor   burgers   dezelfde   waarden   als   nieuwswaardig   beschouwen.   De   verschillen   die   wel   voorkomen   hebben   naar  verwachting  enkel  te  maken  met  de  mogelijkheid  om  de  foto  te  nemen.  Mortensen  (2014)   stelt  dat  burgerjournalisten  zich  onderscheiden  van  professionele  journalisten  door  het  principe   van  “right  time,  right  place”  (Mortensen,  2014).  Een  burger  is  vaak  toevallig  op  de  plek  van  een   gebeurtenis  of  is  er  in  de  buurt.  Die  burger  zal  altijd  sneller  ter  plaatse  zijn  dan  een  professional   (uitzonderingen   daargelaten).   Burgers   maken   dan   dus   meer   foto’s   van   nieuwswaardige   gebeurtenissen  waarbij  het  tijdsbestek  tussen  gebeurtenis  en  het  maken  van  de  foto  van  belang   is.   De   verwachting   is   dan   ook   dat   burgerfoto’s   wel   meer   gebeurtenissen   met   de   waarden  

frequency   en   unexpectedness   zullen   tonen   dan   professionele   foto’s.   Professionele   journalisten  

hebben   dan   weer   het   voordeel   dat   ze,   als   professionals,   makkelijker   bij   bepaalde   vooraf   geplande   ‘nieuwswaardige’   momenten   (als   persconferenties)   aanwezig   kunnen   zijn.   Hierdoor   wordt   verwacht   dat   de   nieuwswaarde   reference   to   elite   persons   vaker   bij   professionele   journalisten  voorkomt  dan  bij  burgerjournalisten.  

In  hoofdstuk  twee  wordt  de  opkomst  van  de  burgerjournalistiek  behandeld  alsmede  de   veranderingen   die   dit   met   zich   meebrengt   voor   de   professionele   journalistieke   wereld.   Daarnaast  worden  de  waarden  die  nieuwswaardige  verhalen  in  zich  hebben  volgens  Galtung  &   Ruge   besproken,   alsmede   hoe   die   nieuwswaarden   door   de   jaren   heen   zijn   bekritiseerd   en   eventueel  veranderd.  In  het  derde  hoofdstuk  wordt  nader  ingegaan  op  de  gekozen  casus  en  de  

theorie   van   nieuwswaarden   aangepast   op   nieuwsfoto’s.   Het   vierde   hoofdstuk   bespreekt   de  

methode   en   het   bijbehorende   codeboek.   Het   vijfde   hoofdstuk   toont   de   resultaten   van   het   kwantitatieve   onderzoek   waarbij   de   verschillen   tussen   beide   groepen   worden   benoemd.   In   de   conclusie   wordt   antwoord   gegeven   op   de   hoofdvraag   waarna   dit   antwoord   in   de   discussie   in   perspectief  wordt  geplaatst.    

De   geanalyseerde   foto’s   zijn   te   vinden   op   https://www.flickr.com/gp/124930329@N06/57R13i/   en   de   complete   scorelijst   is   gebundeld   in  bijlage  2.  

 

 

 

 

 

 

 

 

(8)

2.  Theoretisch  Kader:  Over  nieuwswaarden  en  burgerjournalistiek  in  

een  vloeibare  wereld  

 

In  dit  hoofdstuk  wordt  beschreven  wat  burgerjournalistiek  is,  hoe  deze  zich  binnen  het  academisch   spectrum  verhoudt  tegenover  de  professionele  journalistiek  en  welke  verschillen  er  uit  de  literatuur   naar   voren   komen.   Ook   worden   verschillende   theorieën   over   nieuwswaardigheid   uitgewerkt   om   aan   te   geven   hoe   de   theorie   van   nieuwswaarden   eventuele   verschillen   tussen   professionele-­‐   en   burgerjournalisten  kan  duiden.    

 

Nieuwswaarden   en   nieuwswaardigheid   in   gepubliceerde   nieuwsfoto’s   staan   in   dit   onderzoek  

centraal.   Er   wordt   onderzocht   of   er   verschillen   zijn   tussen   nieuwsfoto’s   gemaakt   door   professionele-­‐  en  burgerjournalisten,  in  termen  van  nieuwswaardigheid.  Omdat  de  nadruk  in  dit   onderzoek   ligt   op   het   verschil   tussen   professionele-­‐   en   burgerjournalisten   wordt   allereerst   uiteengezet   welke   theorieën   bestaan   over   burgerjournalistiek,   hoe   deze   passen   binnen   dit   onderzoek,  en  welke  verwachtingen  deze  scheppen  voor  de  resultaten.      

Het   verschil   tussen   professionele-­‐   en   burgerjournalisten   kan   op   allerlei   manieren   worden   gekarakteriseerd,   zoals   economisch,   technisch   of   ethisch.   In   dit   onderzoek   wordt   het   verschil   aangeduid   in   termen   van   nieuwswaarden.   Om   te   achterhalen   welke   theorie   over  

nieuwswaardigheid   het   meest   relevant   is   in   dit   onderzoek   worden   verschillende   theorieën  

behandeld.  Uiteindelijk  kan  hieruit  worden  opgemaakt  welke  theorie  in  dit  onderzoek  centraal   zal   staan.   Die   theorie   zal   worden   gebruikt   om   de   verschillen   tussen   nieuwsfoto’s   van   professionals  en  burgers  te  duiden.    

 

2.1  De  vloeibaarheid  van  de  (burger)Journalistiek  

Örnebring  (2013)  stelt  dat  de  term  burgerjournalistiek  over  het  algemeen  wordt  gebruikt  als  het   gaat   over   nieuws   geproduceerd   door   amateurs,   in   tegenstelling   tot   professionele   journalisten.   Deze   uitleg   van   burgerjournalistiek   zal   ook   in   dit   onderzoek   worden   gebruikt.   Nieuws   wordt   niet   enkel   door   professionele   journalisten   geproduceerd.   Al   decennia   lang   maken   burgers,   bewust   of   onbewust,   deel   uit   van   de   productie   van   nieuws.   Deuze   (2006)   benoemd   vroege   vormen   van   burgerjournalistiek   als   pamfletten,   nieuwsbrieven   van   activisten   en   radiopiraten.   Hij   stelt   dat   hoewel   burgerjournalistiek   al   veel   langer   invloed   uitoefent   op   de   productie   van   nieuws,  professionele  media  in  de  twintigste  eeuw  nooit  echt  rekening  hebben  hoeven  houden   met  zulke  burgerjournalisten  (Deuze,  2006).  Hallin  (1992)  spreekt  van  de  ‘High  Modernism’    van   de   Amerikaanse   journalistiek   die   een   “sense   of   wholeness   en   seamlessness”   hadden.   Met   de   komst  van  het  internet  lijken  die  hoogtijdagen  voor  de  professionele  journalistiek  voorbij.    

(9)

Het  internet  biedt  burgers  een  heel  nieuw  platform  waarop  het  produceren  van  nieuws   en  het  bereiken  van  een  groot  publiek  veel  gemakkelijker  is  geworden.  Volgens  Miller  (2005)  is   de   burgerjournalistiek   groot   geworden   door   het   schrijven   van   weblogs,   en   later   ook   door   het   verspreiden   van   digitale   foto’s   en   video’s.   Door   die   opkomst   van   burgerjournalistiek   op   blogs   wordt   deze   vorm   van   journalistiek   dan   ook   vaak   geassocieerd   met   het   internet.   Toch   is   het   internet   niet   het   enige   medium   waar   burgerjournalistiek   is   terug   te   vinden.   Goode   (2009)   beschrijft  dat  nieuwsprogramma’s  op  de  televisie  gebruik  maken  van  materiaal  afkomstig  van  de   mobiele  telefoon  van  een  burger.  Ook  bespreekt  hij  speciale  secties  in  kranten  waar  burgers  hun   verhalen  kwijt  kunnen,  en  hoe  kranten  vaak  foto’s  gemaakt  door  burgers  gebruiken.  Deze  foto’s   staan  centraal  in  dit  onderzoek.    

  Dit   onderzoek   gaat   dus   over   in   kranten   gepubliceerde   nieuwsfoto’s,   gemaakt   door   professionele-­‐   en   burgerjournalisten.   Lasica   (2003,   p.   73)   stelt   dat   burgerjournalisten   voornamelijk   met   visuele   middelen   (foto’s   en   video’s)   bijdragen   aan   de   nieuwsverslaggeving.   Beelden  zijn  voor  burgers  gemakkelijk  te  maken  [een  foto  met  een  mobiele  telefoon  is  makkelijk   gemaakt]   (Örnebring,   2013).   Volgens   Mortensen   (2011)   komt   die   grote   visuele   bijdrage   ook   voort  uit  een  cultuur  waar  iedereen  altijd  bezig  is  met  het  maken  van  foto’s  en  die  meteen  delen   om   te   tonen   wat   men   heeft   meegemaakt.   Bovendien   willen   nieuwsorganisaties   ze   graag   gebruiken.  Foto’s  gemaakt  door  ooggetuigen  worden  door  het  publiek  gezien  als  een  autoriteit   (Örnebring,   2013).   Mortensen   &   Keshelashvili   (2013)   beschrijven   hoe   foto’s   door   het   publiek   worden  gezien  als  de  waarheid  en  dat  ze  daardoor  minder  verificatie  nodig.  Dat  wat  op  de  foto   staat  zal  wel  waar  zijn.  Het  maakt  dan  ook  niet  uit  of  de  foto  door  een  professional  is  genomen  of   niet.   Een   nieuwsfoto   gemaakt   door   een   burger   wordt   door   de   lezer   als   even   betrouwbaar   ervaren  als  een  nieuwsfoto  gemaakt  door  een  professional  (Mortensen  &  Keshelashvili,  2013).   Volgens  Pleijter  (2013)  spelen  zulke  foto’s  gemaakt  door  burgers,  derhalve  een  steeds  grotere   rol  in  de  journalistiek.    De  komst  van  burger(foto)journalistiek  zorgt  volgens  Mortensen  (2011)     voor  een  enorme  hoeveelheid  visuele  informatie  over  wereldwijde  gebeurtenissen  die  we  kort   geleden   nog   niet   ter   beschikking   hadden.   De   grenzen   tussen   professionele   journalisten   en   burgers  worden  zo  steeds  minder  duidelijk  (Mortensen,  2011).  

  Deze  opkomst  van  actieve  burgers  in  de  journalistiek  kan  gezien  worden  als  een  vorm   van   samensmelting   van   professionals   en   burgers.   De   grenzen   in   wereld   vervagen.   Zygmunt   Bauman  (2002)  stelt  dat  we  de  wereld  waarin  we  leven  moeten  zien  als  vloeibaar.  Een  wereld   die   constant   in   revolutie   is,   constant   verandert   en   waar   de   samenleving   zich   niet   snel   genoeg   aan  kan,  of  wil  passen.  We  zijn  nog  bezig  met  het  aanpassen  aan  een  situatie  als  deze  alweer  is   veranderd.  Grenzen  vervagen  en  mensen  krijgen  een  dubbelrol.  Men  heeft  geen  vaste  rol  meer   en   switcht   ook   van   rol.   Zo   wordt   een   patiënt   zelf   arts   als   hij   op   internet   zoekt   naar   wat   zijn  

(10)

symptomen   zouden   kunnen   betekenen.   Hij   benoemt   het   als   de   ‘liquid   life’,   ofwel   de   vloeibare  

wereld.  (Bauman,  2005).    

Een  ontwikkeling  die  met  de  groei  van  de  burgerjournalistiek  dus  ook  merkbaar  is  in  de   journalistiek.   Deuze   (2006)   noemt   dit   liquid   journalism.   De   grenzen   binnen   de   journalistiek   vervagen  en  Deuze  (2006)  roept  de  media  op  om  deze  ontwikkeling  te  omarmen.  

   

“De   media   als   sociale   instituties,   ontsnappen   niet   aan   het   gevoel   van   de   plotselinge   verandering   die   vanuit   de   vloeibare   moderne   wereld   doordringt.   En   het   is   precies   dit   idee  van  een  vergankelijke  en  onzekere  (mondiaal  en  lokaal)  flux  wat  de  professionele   journalistiek  maar  niet  wil  accepteren.”  (Deuze,  2006,  p.  4)  

 

Deuze  (2006)  stelt  dat  de  journalistiek  zich  moet  aanpassen  aan  de  vloeibare  wereld  en  dat  nog   niet  genoeg  doet.  Redacties  hebben  volgens  Mortensen  (2011)  nog  altijd  moeite  om  te  gaan  met   informatie  verkregen  van  burgerjournalisten.  Deuze  (2006)  roept  op  te  genieten  van  de  nieuwe   mogelijkheden  die  de  vloeibare  wereld  ons  biedt.  Hij  benoemt  de  nieuwe  journalistiek  als  “liquid  

journalism’.   “Een   journalistiek   die   deze   ecologie   succesvol   zal   omarmen   zal   zelf   vloeibaar  

moeten  worden.”  (Deuze,  2006,  p.7)  Een  journalistiek  waarin  geen  groot  verschil  meer  is  tussen   journalist  en  publiek.  Iedereen  kan  een  rol  spelen  in  de  verslaggeving  van  nieuws.    

  In   deze   scriptie   wordt   onderzocht   of   er   een   verschil   is   tussen   nieuwswaarden   in   foto’s   van  professionals  en  burgers.  In  een  wereld  of  journalistiek  waarin  er  geen  grenzen  meer  zijn   tussen   professionals   en   burgers,   zou   men   vanuit   de   theorie   over   de   vloeibare   journalistiek,   kunnen   veronderstellen   dat   er   geen   verschillen   zijn   tussen   nieuwswaarden   in   foto’s   van   professionele-­‐  en  burgerjournalisten.  

2.2  De  journalist  vs.  de  burger  

Niet  iedereen  deelt  het  optimisme  van  Deuze  (2006)  over  een  vloeibare  journalistiek.  Örnebring   (2013)   stelt   dat   voornamelijk   professionele   journalisten   de   opkomst   van   burgerjournalistiek   zien   als   een   bedreiging   voor   de   journalistiek   als   professie.   Een   professie   die   onder   vuur   ligt.   Wtischge   en   Nygren   (2009)   beschrijven   een   trend   richting   de   ‘de-­‐professionalisatie’   van   de   journalistiek.   Een   dreiging   die   zorgt   voor   een   clash   tussen   de   twee   groepen.   De   houding   van   professionele   journalisten   tegenover   burgerjournalistiek   is   dan   ook   overwegend   negatief.   Journalisten   proberen   steeds   meer   de   grenzen   en   waarden   van   hun   beroep   proberen   te   beschermen  (Witschge  &  Nygren,  2009).  Journalisten  houden  zich  niet  simpelweg  bezig  met  het   verslaan  van  nieuws  en  het  tikken  van  stukjes  voor  de  krant.  Een  journalist  moet  zijn  werk  doen   en   daarbij   een   aantal   ongeschreven   regels   ter   harte   nemen.   Zo   beschrijft   Reese   (1990)   dat   journalisten   het   journalistieke   paradigma,   het   geaccepteerde   conventionele   nieuwsmodel   waarbinnen   de   journalistiek   te   werk   gaat,   moeten   beschermen.   Als   er   sprake   is   van   een  

(11)

abnormaliteit   die   gedeeltelijk,   of   geheel   buiten   dit   journalistieke   paradigma   valt,   moeten   journalisten   deze   ‘Paradigm   Repair’   (Reese,   1990,   p.   394)   uitvoeren.   Journalisten   uiten   hun   zorgen   over   de   kwaliteit   van   het   werk   van   burgers.   Ze   zien   grote   verschillen   tussen   hen   en   burgerjournalisten.   Örnebring   (2013)   beschrijft   de   drie   verschillende   vlakken   waarop   professionele  journalisten  vinden  dat  ze  zichzelf  onderscheidden  van  burgerjournalisten;    

1. Expertise   2. Duty   3. Autonomy  

Als  eerste  expertise.  Professionals  bezitten  een  vorm  van  expertise  die  burgers  niet  hebben,  deze   expertise   benoemen   ze   als   ‘editorial   judgement’   (Örnebring,   2013,   p.   43).   Professionals   zijn   [volgens   hen]   in   staat   voor   het   publiek   te   bepalen   wat   ze   moeten   weten   en   wat   belangrijk   is.   Hieruit   kan   worden   opgemaakt   dat   professionele   journalisten   verwachten   dat   hun   werk   meer  

nieuwswaarden   zal   bevatten   dan   het   werk   van   burgerjournalisten.   Het   tweede   vlak   waarop  

burgers   van   professionals   verschillen   is   die   van   duty,   ofwel   plicht.   De   plicht   om   objectief   en   eerlijk  te  zijn  en  het  vinden  van  de  juiste  balans  (Örnebring,  2013).  Hierbij  benoemd  Örnebring   de  code  of  ethics  (2013,  p.  45).  Professionals  onderscheiden  zich  van  amateurs  door  hun  ethische   waarden   (Mortensen,   2014).   Burgers   hebben   geen   oog   voor   deze   ethische   code   en   publiceren   hierdoor   zonder   verificatie   en   ethische   overdenkingen.   Als   derde   en   laatste   autonomy   (Örnebring,  2013,  p.  46).  Een  professionele  journalist  werkt  voor  een  journalistieke  organisatie,   een   ‘institution’,     en   dat   wekt   vertrouwen   bij   het   publiek.   Professionele   journalistiek   kan   dus   direct   vertrouwd   worden,   burgerjournalistiek   niet.   Sterker   nog,   nieuwsfoto’s   gemaakt   door   burgers  zijn  vaak  anoniem.  Dit  kan  gezien  worden  als  een  genreconventie.    

Professionele   journalisten   verwachten   dus   meer   nieuwswaardige   verhalen   te   bieden   omdat  ze  een  vorm  van    expertise  bevatten.  Een  interessant  gegeven  om  in  het  achterhoofd  te   houden  bij  het  bekijken  van  de  resultaten.  Maar  omdat  dit  onderzoek  slechts  de  mening  van  de   groep   professionele   journalisten   beschrijft,   kan   deze   uitspraak   geen   objectieve   verwachting   scheppen  voor  dit  onderzoek.  Örnebring  doet  verder  alleen  uitspraken  over  het  maakproces  van   de   foto   (en   van   waaruit   de   foto   wordt   genomen)   die   niet   direct   van   invloed   zijn   op   de  

nieuwswaarden  in  een  foto.  Daarom  schept  deze  theorie  ook  verder  geen  verwachtingen  over  het  

verschil   in   nieuwswaarden   in   gepubliceerde   nieuwsfoto’s   gemaakt   door   professionals   en   burgers.    

  Niet   alleen   zien   professionals   zichzelf   als   anders   dan   burgerjournalisten,   maar   ook   als   ‘beter’.   Mortensen   &   Keshelashvili   (2013)   onderzoeken   in   hun   artikel   hoe   professionele   journalisten  over  de  burgerjournalistiek  denken  en  in  hoeverre  deze  aannames  kloppen  met  de   werkelijkheid.   De   professionals   in   het   onderzoek   stellen   dat   de   kwaliteit   van   het   werk   van   burgerjournalisten  te  wensen  over  laat.  Zowel  aan  de  technische  bekwaamheid  als  journalistieke  

(12)

ethiek   van   burgerjournalisten   wordt   sterk   getwijfeld.   Kan   een   burger   wel   de   juiste   belichting   instellen  en  is  een  burger  wel  in  staat  het  menselijke  aspect  in  de  foto  te  krijgen  (Mortensen  &   Keshelashvili,   2013)?   Uit   het   onderzoek   van   Mortensen   &   Keshelashvili   (2013)   blijken   professionele  journalisten  op  het  gebied  van  ethische  journalistiek  ook  daadwerkelijk  hoger  te   scoren.  Tara  Mortensen  (2014)  zegt  hierover  in  later  onderzoek  dat  het  dan  ook  van  belang  is   dat  als  nieuws  steeds  meer  door  burgers  wordt  gemaakt,  professionele  journalisten  instappen   om   de   ethische   waarden   toe   te   voegen.   Mette   Mortensen   (2011)   geeft   aan   dat   bestaande   nieuwsmedia   procedures   moeten   gaan   bedenken   om   burgerjournalistiek   te   kunnen   gebruiken   zonder   deze   ethische   waarde   te   verlagen.   Hierbij   kan   gedacht   worden   aan   de   rol   van   de   professionele  redactie,  die  voor  publicatie  ingrijpt.  Mortensen  &  Keshelashvili  (2013)  stellen  wel   dat  professionele  journalisten  foto’s  gemaakt  door  burgers  lager  inschatten  op  het  moment  dat   het   bekend   is   dat   ze   door   burgers   zijn   gemaakt   dan   wanneer   dit   niet   zo   is.   Zij   trekken   de   volledige   objectiviteit   van   professionele   journalisten   tegenover   het   werk   van   burgerjournalistiek  dan  ook  in  twijfel.    

  Dat   professionele   journalisten   niet   objectief   kijken   naar   het   werk   van   hun   burgercollega’s   komt   volgens   Mortensen   en   Keshelashvili   (2013)   voort   uit   het   feit   dat   professionele   journalisten   zich   bedreigd   voelen.   Door   dat   gevoel   van   bedreiging   halen   journalisten  wellicht  niet  genoeg  uit  het  werk  dat  burgers  aanleveren.  Aan  de  andere  kant  zijn   ook   burgerjournalisten   nog   altijd   op   zoek   naar   de   rol   die   ze   binnen   het   journalistieke   venster   vervullen.   Weinig   burgers   zijn   bereid   het   werk   te   doen   dat   door   professionele   nieuwsorganisaties   van   journalisten   wordt   geëist   (Mortensen   &   Keshelashvili,   2013).   Toch   denken   ze   vaak   dat   ze   zich   net   zo   moeten   gedragen   als   professionele   journalisten.   Hierdoor   hebben   ze   volgens   Mortensen   (2014)   te   weinig   oog   voor   dat   wat   ze   onderscheidt   van   de   professionele   journalisten.   Namelijk   het   principe   van   het   ‘op   de   juiste   plek   zijn   op   het   juiste   moment’   (Mortensen,   2014).     Burgers   hebben   een   grote   voorsprong   op   professionals   als   er   onverwachts  iets  nieuwswaardigs  gebeurt.  [Een  toevallige  passant  is  altijd  eerder  ter  plekke  dan   een  journalist  die  vanaf  de  redactie  moet  komen  nadat  het  nieuws  bekend  is  gemaakt.]  En  dat  is   volgens  Mortensen  &  Keshelashvili  (2013)  ook  waarvoor  de  burgerjournalistiek  als  waardevol   moet   worden   gezien.   Professionele   journalisten   moeten   inzien   dat   zijzelf   niet   altijd   direct   ter   plekke   kunnen   zijn   en   burgers   wel   en   dus   het   nut   van   een   samenwerkingsverband   inzien   (Mortensen,  2014).  Hiermee  onderschrijft  Mortensen  gedeeltelijk  de  theorie  over  de  vloeibare   journalistiek  van  Deuze  (2006),  over  een  journalistiek  waarin  iedereen  een  rol  kan  spelen  in  de   verslaggeving   van   nieuws.   Hoewel   Deuze   stelt   dat   er   geen   groot   verschil   meer   is   tussen   journalist   en   burger,   claimt   Mortensen   juist   dat   beide   groepen   het   verschil   in   kracht   moeten   onderkennen.   In   beide   theorieën   wordt   echter   gesteld   dat   professionals   en   burgers   meer   moeten  samenwerken  om  zo  tot  beter  journalistiek  werk  te  komen.    

(13)

In   dit   onderzoek   worden   beide   groepen   met   elkaar   vergeleken.   Uit   de   resultaten   van   het   onderzoek  zal  blijken  of  er  een  verschil  te  vinden  is  in  nieuwswaarden  die  terug  te  vinden  zijn  in   foto’s  van  professionele-­‐  en  burgerjournalisten.  Hierbij  kan  het  principe  van  het  ‘op  de  juiste  tijd   op   de   juiste   plek   zijn’   wellicht   een   rol   spelen.   Dit   kan   betekenen   dat   burgerfoto’s   meer   gebeurtenissen   tonen   die   de   nieuwswaarden   frequency   en   unexpectedness   in   zich   hebben.   Bij   deze   waarden   is   het   tijdsbestek   waarin   een   foto   wordt   gemaakt   na   de   gebeurtenis   meer   van   belang   dan   bij   de   andere   nieuwswaarden   die   Galtung   en   Ruge   (1965)   beschrijven.   De   verwachting  is  dan  ook  dat  ook  deze  nieuwswaarden  vaker  te  vinden  zullen  zijn  in  nieuwsfoto’s   gemaakt  door  burgers.    

2.3  De  Nieuwswaardigheid  van  Gebeurtenissen  

In  de  paragrafen  hierboven  zijn  de  verschillende  theorieën  die  bestaan  over  burgerjournalistiek   en   het   verschil   met   de   professionele   journalistiek   uiteengezet.   Zoals   aangegeven   wordt   het   verschil   tussen   beide   groepen   in   dit   onderzoek   gekarakteriseerd   in   termen   van  

nieuwswaardigheid.    

 

“Journalisten  spreken  van  “het  nieuws”  alsof  gebeurtenissen  uit  zichzelf  nieuws  worden.   […]   Maar   uit   miljoenen   gebeurtenissen   die   iedere   dag   plaatsvinden,   wordt   slechts   een   heel   klein   gedeelte   ooit   zichtbaar   als   “potentiële   nieuwsverhalen”:   en   uit     die   selectie   wordt  door  de  media  slechts  een  fractie  geproduceerd  als  het  nieuws  van  de  dag.”  (Hall,   1973,  p.  181)  

 

Zoals  Hall  (1973)  het  in  de  quote  hierboven  stelt,  journalisten  doen  lijken  alsof  gebeurtenissen   vanzelf   nieuws   worden.   Maar   een   verhaal   komt   niet   zomaar   in   het   nieuws.   Men   kan   zich   afvragen   wat   het   is   dat   een   gebeurtenis   nieuwswaardig   maakt.   Waarop   worden   die   verhalen   geselecteerd?   Harcup   en   O’Neill   (2001)   stellen   dat   men   in   de   wetenschappelijke   wereld   het   proces   van   nieuwsselectie   probeert   te   begrijpen   door   de   nieuwswaarden   die   gebruikt   worden   wanneer  journalisten  verhalen  selecteren,  te  identificeren  en  te  definiëren.  Men  onderzoekt  dus   welke  waarden  in  een  verhaal  aanwezig  zijn  die  deze  nieuwswaardig  maken.  Dit  idee  wordt  voor   het  eerst  door  Walter  Lipmann  (1922)  benoemd.  Met  deze  theoretische  benadering  tracht  hij  te   achterhalen   waarom   sommige   gebeurtenissen   wel   in   het   nieuws   komen   en   anderen   juist   genegeerd   worden   (Lipmann,   1922).   Om   deze   theoretische   benadering   te   kunnen   toetsen   kwamen   Östgaard   (1965)   en   Galtung   en   Ruge   (1965)   ieder   met   een   lijst   van   nieuwsfactoren.   Hiermee   ontstond   de   Theory   of   News   Values,   ofwel   de   Theorie   van   Nieuwswaarden.   Östgaard   benoemt   drie   nieuwswaarden.   Simplification,  identification  en   sensationalism.  Galtung   en   Ruge   onderzoeken  in  hun  artikel  de  verslaggeving  in  Noorse  kranten  rondom  drie  buitenlandse  crises.   Te  weten  Congo,  Cuba  en  Cyprus.  Zij  gaan  een  stap  verder  dan  Östgaard  (1965)  en  presenteren  

(14)

een  lijst  van  twaalf  factoren  “die  in  het  bijzonder  belangrijk  lijken”  (Galtung  &  Ruge,  1965,  p.65).     Hierbij  maken  ze  onderscheid  tussen  acht  algemeen  geldende  nieuwswaarden:  

 

1. Frequency:    Een  gebeurtenis  die  zich  net  zo  snel  ontwikkeld,  of  met  een  gelijke  snelheid,   als  het  nieuwsmedium.  (Harcup  &  O’Neill,  2001,  pp.  262-­‐263)  

2. Threshold:   Gebeurtenissen   moeten   een   bepaalde   drempelwaarde   overgaan   voordat   ze   als  nieuwswaardig  beschouwd  kunnen  worden.  (Harcup  &  O’Neill,  2001,  p.  263)  

3. Unambiguity:   Hoe   minder   ambigu,   of   onduidelijk,   het   verhaal   is   hoe   eerder   de   gebeurtenis  nieuws  wordt.  (Harcup  &  O’Neill,  2001,  p.  263)  

4. Meaningfulness:  Dat  wat  gelijkend  is  aan  de  eigen  cultuur  zal  eerder  worden  geselecteerd   als   nieuws.   Dit   omdat   de   gebeurtenis   dan   beter   past   in   het   referentiekader   van   de   ontvanger.  (Harcup  &  O’Neill,  2001,  p.  263)    

5. Consonance:     Het   nieuwsmedium   kan   een   gebeurtenis   voorspellen   of,   hopen   dat   deze   gebeurt.   Hierbij   maakt   het   medium   een   “mental   pre-­‐image”   van   een   bepaalde   gebeurtenis,   waardoor   de   kans   dat   het   echt   nieuws   wordt   vergroot   wordt.   (Harcup   &   O’Neill,  2001,  p.  263)  

6. Unexpectedness:  De  meest  onverwachte  of  zeldzame  gebeurtenissen  hebben  de  grootste   kans  om  nieuws  te  worden.  (Harcup  &  O’Neill,  2001,  p.  263)  

7. Continuity:     Als   een   gebeurtenis   eenmaal   nieuws   is   geweest   zal   het   naar   alle   waarschijnlijkheid  ook  in  het  nieuws  blijven.  Dit  omdat  het  publiek  het  verhaal  kent  en   zo   gewend   is   geraakt   aan   het   onderwerp   en   het   makkelijk   zal   begrijpen.   (Harcup   &   O’Neill,  2001,  p.  263)  

8. Composition:   Of   een   gebeurtenis   nieuws   wordt   is   niet   enkel   afhankelijk   van   de   intrinsieke   nieuwswaarde   maar   ook   of   de   gebeurtenis   past   in   de   compositie   van   het   nieuwsmedium  van  die  dag.  (Harcup  &  O’Neill,  2001,  p.  263)  

 

En  vier  waarden  die  cultureel  bepaald  worden:    

9. Reference  to  elite  nations:  De  acties  van  een  eliteland  worden  als  meer  belangrijk  gezien   dan  de  acties  van  andere  landen.  De  definitie  van  zo’n  eliteland  worden  bepaald  door  de   cultuur,  de  politiek  en  de  economische  situatie  van  een  land.  (Harcup  &  O’Neill,  2001,  p.   263)  

10. Reference   to   elite   persons:   De   acties   van   elite   personen   worden   door   nieuws   verzamelaars   geien   als   meer   belangrijk   dan   de   acties   van   andere   personen.  (Harcup   &   O’Neill,  2001,  p.  263)  

(15)

11. Reference  to  persons:  Nieuws  heeft  de  neiging  om  gebeurtenissen  als  acties  van  personen   weer   te   geven.   (Harcup   &   O’Neill,   2001,   p.   263)   Galtung   en   Ruge   geven   een   aantal   redenen  voor  deze  drang  naar  personificatie.  Het  is  een  uitkomst  van  ‘cultural  idealism’.   Men   ziet   de   mens   als   meester   van   zijn   eigen   lot   en   hierdoor   kunnen   gebeurtenissen   enkel  gezien  worden  als  daad  van  vrije  wil.  De  lezer  kan  zich  beter  identificeren  met  een   persoon  door  een  combinatie  van  objectie  en  empathie.  Een  persoon  kan  beter  binnen   een  tijdspanne  handelen  die  in  lijn  ligt  met  de  tijdspanne  van  een  nieuwsmedium  en  als   laatste   ligt   de   drang   naar   personificatie   in   lijn   met   de   opkomst   van   ‘nieuwere’   nieuwsmedia.  Het  is  makkelijker,  en  duidelijker,  om  een  foto  te  maken  van  een  persoon   dan  van  een  ‘structuur’.  (Galtung  &  Ruge,  p.  68-­‐69)  

12. Reference   to   something   negative:   Negatieve   gebeurtenissen   kunnen   gezien   worden   als   niet   ambigu   en   consistent,   is   vaak   meer   onverwacht   en   ontwikkelt   zich   vaak   in   een   kortere  periode  dan  positief  nieuws.  (Harcup  &  O’Neill,  2001,  pp.  263-­‐264)    

Ook  voor  de  hang  naar  negativisme  binnen  nieuwsverhalen  geven  Galtung  en  Ruge  een   aantal   verklaringen.   Dit   komt   voornamelijk   voort   uit   het   feit   dat   negatieve   nieuwsberichten  vaak  voldoen  aan  criteria  van  andere  nieuwswaarden.  Zo  zijn  negatieve   verhalen   vaak   frequent   en   onverwacht,   er   is   niet   veel   tijd   nodig   om   iets   negatiefs   te   veroorzaken,   om   iets   positiefs   voor   elkaar   te   krijgen   is   vaak   meer   moeite,   en   dus   tijd,   nodig.  Ook  zijn  negatieve  verhalen  sneller  niet  ambigu.  Dat  wat  positief  is  voor  de  één  is   voor   de   ander   niet   positief,   er   hangt   meer   onduidelijkheid   aan   iets   positiefs   vast.   Als   laatste   zijn   negatieve   verhalen   vaak   meer   consonant.   Negatief   nieuws   voldoet   de   behoefte  aan  negatieve  berichten  die  een  mens  blijkbaar  nodig  heeft.  (Galtung  &  Ruge,  p.   69-­‐70)  

 

Bij  deze  nieuwswaarden  benoemen  ze  drie  belangrijke  verwachtingen  voor   de  uitwerking  van   hun  theorie:  

 

1. Hoe   meer   een   gebeurtenis   de   bovenstaande   criteria   benadert,   hoe   eerder   deze   zal   worden  geselecteerd  als  nieuws.  (“selectie”)  (Galtung  &  Ruge,  1965,  p.  71)  

2. Als   een   nieuwsitem   is   gekozen   zullen   de   criteria   die   dit   item   nieuwswaardig   maken   in   het  verhaal  worden  geaccentueerd.  (“distorsie”)”  (Galtung  &  Ruge,  1965,  p.  71)  

3. Zowel  het  proces  van  selectie  als  distorsie  vindt  plaats  in  al  de  stappen  in  de  ketting  van   gebeurtenis  naar  lezer.  (“replicatie”)  “  (Galtung  &  Ruge,  1965,  p.  71)  

 

Samenvattend;  “hoe  hoger  de  totale  score  van  een  gebeurtenis  is,  hoe  aannemelijker  het  is  dat   iets  nieuws  wordt”  (Galtung  &  Ruge,  1965,  p.  71).  De  Theorie  van  Nieuwswaarden  van  Galtung  en  

(16)

Ruge   (1965)   is   wordt   een   mijlpaal   in   het   theoretisch   kader   rondom   nieuwswaardigheid   genoemd.   Harcup   en   O’Neill   (2001,   p.   265)   noemen   het   een   “landmark   study”     en   Bell   (1991,   p.155)  )  stelt  dat  de  theorie  “het  fundament  voor  de  studie  naar  nieuwswaarden  heeft  gelegd.”     De  theorie  van  nieuwswaarden  van  Galtung  en  Ruge  (1965)  is  bruikbaar  in  dit  onderzoek  omdat   de  in  dit  onderzoek  gekozen  casus,  de  burgeroorlog  [crisis]  in  Syrië,  overeenkomsten  toont  met   de   cases   in   het   onderzoek   van   Galtung   en   Ruge   (1965).   In   dat   onderzoek   worden   drie   crises   behandeld.   De   twaalf   nieuwswaarden  zijn   dus   opgesteld   aan   de   hand   van   onderzoek   naar   drie   cases  die  vergelijkbaar  zijn  met  de  casus  die  in  dit  onderzoek  wordt  gehanteerd.  

2.4  Voorbij  Galtung  &  Ruge  

De   theorie   van   nieuwswaarden   van   Galtung   en   Ruge   (1965)   wordt   gezien   als   het   meest   invloedrijke  verklaringsmodel  van  nieuwswaarden  (Harcup  &  O’Neill,  2001,  p.  265).  Ook  in  dit   onderzoek  lijkt  deze  theorie  toereikend  aan  de  onderzoeksvraag.  Toch  zijn  deze  nieuwswaarden   in  de  bijna  50  jaar  na  uitgave  een  aantal  keer  bekritiseerd  en  herzien.  Om  een  volledig  beeld  te   krijgen  van  de  theorieën  over  nieuwswaarden  is  het  van  belang  voorbij  Galtung  &  Ruge  (1965)   te  kijken.    

  Bell  (1991)  geeft  toe  dat  de  lijst  van  Galtung  en  Ruge  zeker  relevant  is  maar  voegt  wel   een  extra  dimensie  toe  aan  de  theorie,  het  selectieproces.  Hij  beschrijft  vier  waarden;  selection,  

cooption,  predictablity  en  prefabrication,  die  hij  van  belang  acht  bij  de  selectie  van  het  nieuws.    

Harcup  en  O’Neill  (2001)  nemen  de  twaalf  nieuwsfactoren  onder  de  loep  door  nieuwsverhalen   gepubliceerd   in   grote   kranten   uit   het   Verenigd   Koninkrijk   te   analyseren.   Ze   bekijken   welke  

nieuwswaarden   te   operationaliseren   zijn   en   beginnen   hierbij   met   de   twaalf   klassieke   nieuwswaarden.  Galtung  en  Ruge  (1965)  focussen  zich  alleen  op  grote  internationale  crises  en  

zagen  daarmee  volgens  Harcup  en  O’Neill  (2001,  p.  276)  het  ‘normale’  meer  lokale  en  simpelere     nieuws  over  het  hoofd.  Zij  voegen  dan  ook  een  aantal  ‘vrolijkere’  nieuwswaarden  toe  aan  die  van   Galtung  en  Ruge,  zoals  amusement,  humor,  positivisme  en  promotiewerk.    

Brighton  en  Foy  (2007,  p.  29)    gaan  een  stap  verder  en  benoemen  de  nieuwsfactoren  van   Galtung   en   Ruge   als   niet   meer   van   deze   tijd.   In   de   tussenliggende   veertig   jaar   zijn   er   nieuwe   media  ontstaan  en  het  publiek  daarvan  reikt  verder  dan  één  land.  Het  onderzoek  van  Galtung  en   Ruge   onderzoekt   enkel   Noorwegen.   De   nieuwe   multimediale   journalist   hanteert   andere   nieuwswaarden  als  selectiefactoren.  (Brighton  &  Foy,  2007).  Zo  noemen  ze  ongebruikelijkheid  en  

externe  invloeden  als  extra  factoren.    

Toch   komt   ook   een   groot   deel   van   de   nieuwswaarden   van   Brighton   en   Foy   (2007)   nog   steeds   overeen   met   de   klassieke   waarden   van   Galtung   en   Ruge   (1965)   die   in   het   debat   over  

nieuwswaardigheid  nog  altijd  overeind  blijven  staan.  In  doet  onderzoek  is  bovendien  sprake  van  

een  met  Galtung  &  Ruges  vergelijkbare  casus,  namelijk  de  burgeroorlog  in  Syrië.  Ook  wordt  een   vergelijkbaar   onderzoek   uitgevoerd,   waar   in   plaats   van   gepubliceerde   krantenartikelen,  

(17)

gepubliceerde  foto’s  bekeken  worden.  Er  wordt  geen  rekening  gehouden  met  het  selectieproces   en   er   is   geen   sprake   van   veranderende   media.   Derhalve   is   in   dit   onderzoek   de   theorie   van   Galtung  &  Ruge  (1965)  het  meest  toepasbaar.    

2.5  De  foto  en  de  nieuwswaardigheid  

De  nieuwsfoto  speelt  een  onderbelichte  rol  in  de  theorie  van  nieuwswaarden.  “Ondanks  het  feit   dat  nieuwsfoto’s  een  belangrijke  rol  spelen  in  de  verslaggeving  door  media  is  er  […]  een  tekort   aan   studies   die   de   theorie   van   nieuwswaarden   toepassen   op   fotojournalistiek”   (Rössler,   Bomhoff,  Haschke,  Kersten  &  Müller,  2011,  p.  415).  Harcup  en  O’Neill  (2001,  p.  274)  benoemen   kort   zogenaamde   “fotomogelijkheden”,   de   mogelijkheid   die   een   verhaal   biedt   om   foto’s   bij   te   voegen,   ook   al   hebben   ze   geen   echte   toegevoegde   nieuwswaarde.   Die   “fotomogelijkheden”   zijn   slechts  een  klein  onderdeel  van  de  categorie  ‘entertainment’  voor  Harcup  en  O’Neill  (2001).  

Singletary   en   Lamb   (1984)   bespreken   de   nieuwswaarden   in   prijswinnende   foto’s   en   komen   tot   de   conclusie   dat   foto’s   beoordeeld   kunnen   worden   d.m.v.   de   klassieke  

nieuwswaarden,   en   dat   foto’s   over   het   algemeen   focussen   op   een   kleiner   gedeelte   van   deze  

nieuwswaarden   (Singletary   &   Lamb,   1984,   p.   108).   Singletary   en   Lamb   stellen   dat   het   aanlokkelijk  is  om  speciale  fotonieuwswaarden  te  onderscheiden,  als  emotie,  spanning  of  actie.   Maar   deze   liggen   uiteindelijk   te   dichtbij   de   klassieke   nieuwswaarden   om   deze   apart   te   benoemen  (1984,  p.108,  p.233).    

Rössler   et   al.   (2011)   komen   wel   met   een   lijst   van   “fotonieuwswaarden”   die   zijn   samengesteld   op   basis   van   nieuwsfactoren   uit   eerder   onderzoek   naar   nieuwswaarden.   Deze   nieuwsfactoren  zijn  opgesteld  voor  hun  onderzoek  “naar  de  criteria  die  redacteuren  toepassen   bij  de  selectie  van  beelden  voor  een  nieuwsblad  en  hoe  deze  foto’s  aankomen  bij  de  ontvanger”   (Rössler   et   al.,   2011,   p.   416).   Hierbij   noemen   ze   damage,   violence/aggression,   controversy,  

celebrities,  unexpectedness,  emotions,  execution  and  technique  en  sexuality/eroticism.    

 

Als  een  gebeurtenis,  of  een  foto,  geen  nieuwswaarden  bevat  is  deze  niet  nieuwswaardig.  En  als   deze  niet  nieuwswaardig  is  dan  wordt  het  ook  geen  nieuws.  In  dit  onderzoek  is  het  de  vraag  of  er   een   verschil   is,   te   karakteriseren   in   termen   van   nieuwswaardigheid,   tussen   gepubliceerde   professionele   nieuwsfoto’s   en   gepubliceerde   foto’s   gemaakt   door   burgers?   Zoals   Rössler   et   al.   (2011)  al  aangeven  is  er  relatief  weinig  onderzoek  gedaan  naar  nieuwswaarden  in  nieuwsfoto’s.   Er  is  nog  geen  bestaande  methode  die  bovenstaande  vraag  kan  beantwoorden.  In  het  volgende   hoofdstuk   zal   de   theorie  van  nieuwswaarden   van   Galtung   en   Ruge   (1965)   worden   omgevormd   naar  een  zogenaamde  theorie  van  fotonieuwswaarden.  Hierbij  wordt  kwantitatief  bekeken  welk   van   deze   fotonieuwswaarden   te   vinden   zij   in   nieuwsfoto’s   van   professionele-­‐   en   burgerjournalisten.    

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Daar- na werd van elke partij 20 of 30kg fruit bij kamertemperatuur gezet en na een week weer gesorteerd ter beoordeling van de houdbaarheid na de opslag.. In de tabel zijn

Niet lang daarna voerde Lubbers een telefoongesprek met Jacques Delors, die hem zei: 'Ruud, het zit bij Kohl niet goed met jouw kandidatuur.' Of het een rol speelde is onduidelijk,

De internationale vereniging voor de burgerluchtvaart, de IATA, heeft een "crisis-confel"entie" moesten bijeenroepen in verband met het veto, dat de

Bovendien is het bevorderlijk om het verband tussen neuroticisme van moeders tijdens de zwangerschap en de frequentie van huilgedrag van kinderen op de leeftijd van nul tot

I then go on by extending the model in two ways, to account for the main purpose of the paper which is to test for the changes in the multiplier in relation to (changes in) global

Het huidige onderzoek vormt een goede start voor toekomstig onderzoek, omdat het negatieve opvoedingsvaardigheden van ouders van schoolverzuimende jongeren in kaart heeft

European Journal of Political Research Political Data Yearbook published by John Wiley & Sons Ltd on behalf of European Consortium for Political Research... 204 SIMON OTJES

The challenges around data, a contextual feature, in relation to other design features (e.g., the filtering algorithm design, dimensionality reduction techniques, evaluation