• No results found

Verkenning van cultureel ondernemerschap in de Amsterdamse kunsten- en cultureel erfgoedsector

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Verkenning van cultureel ondernemerschap in de Amsterdamse kunsten- en cultureel erfgoedsector"

Copied!
92
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Media,    Informatie  en  Communicatie                             Afstudeeropdracht  

Verkenning  van  cultureel  ondernemerschap  in  de  Amsterdamse  

kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  

                              Onderzoeksrapport  

Student         :  Annelou  Verrijt   Studentnummer     :  500538176    

Begeleidend  docent   :  Jady  Petovic  

Eerste  beoordelaar   :  Hendrik  Jan  Diekerhof   Tweede  beoordelaar   :  Marloes  Geboers    

   

Nieuws  en  Media  

(2)
(3)

Voorwoord  

 

  'Linkse  hobby!'     'Subsidieslurpers!'  

In  het  maatschappelijk  debat  is  de  culturele  sector  de  afgelopen  jaren  niet  altijd  even  positief   besproken.  In  een  rechts  politiek  klimaat  leek  het  draagvlak  voor  kunst  en  cultuur  te  dalen.  Dat   gelaten  ondergaan  was  echter  niet  aan  de  sector  besteed.  Staatssecretaris  van  Onderwijs,   Cultuur  en  Wetenschap  Halbe  Zijlstra  kon  dan  ook  op  luid  protest  rekenen  toen  hij  de   bezuinigingen  op  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  voorstelde.  Er  werd  geschreeuwd  om  cultuur  en   een  fel  debat  volgde.  Afgelopen  zomer,  anderhalf  jaar  na  de  invoering  van  de  bezuinigingen,   vroeg  ik  me  af  welke  beweringen  en  geschetste  gevolgen  in  het  maatschappelijke  debat   werkelijkheid  zijn  geworden.  Dat  was  de  aanleiding  voor  dit  onderzoek.  

 

In  het  cultuurbeleid  doet  de  overheid  een  groot  beroep  op  het  ondernemerschap  van  de   culturele  sector.  Eigen  inkomsten  moeten  de  subsidieafhankelijkheid  van  instellingen  en   makers  verkleinen,  om  zo  het  maatschappelijk  draagvlak  voor  cultuur  te  vergroten.  In  dit   onderzoek  kijk  ik  hoe  cultureel  ondernemerschap  zich  ontwikkelt  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐   en  cultureel  erfgoedsector  sinds  de  invoering  van  de  bezuinigingen  op  1  januari  2013.  Omdat   Amsterdam  een  voorloper  is  in  de  Nederlandse  cultuurwereld,  bieden  de  resultaten  een   duidelijk  eerste  beeld  van  het  effect  van  het  cultuurbeleid.  

 

Alle  organisaties  en  makers  die  bereid  waren  mee  te  werken  aan  mijn  vooronderzoek,  het   panelgesprek  en  de  interviews  ben  ik  zeer  dankbaar.  Zonder  hun  medewerking  en  input  had  dit   onderzoek  niet  plaats  kunnen  vinden.  Met  name  de  deelnemers  aan  het  panelgesprek  wil  ik   danken  voor  hun  geduld  bij  het  plannen  van  een  datum.  Speciale  dank  gaat  uit  naar  mijn   afstudeerbegeleider  Jady  Petovic  en  studieloopbaanbegeleider  Loeki  Abram,  voor  de   begeleiding  en  steun  die  ze  me  hebben  geboden  tijdens  het  onderzoeksproces.    

Rest  mij  nu  alleen  nog  u  veel  plezier  te  wensen  bij  het  lezen  van  dit  rapport!      

(4)
(5)

Samenvatting  

Cultureel  ondernemerschap  is  een  populaire  term  in  het  maatschappelijke  debat  rondom  het   kunst-­‐  en  cultuurbeleid  en  de  subsidiëring  van  de  culturele  sector.  In  2013  zijn  er,  ingegeven   door  de  economische  crisis,  forse  bezuinigingen  doorgevoerd  op  het  cultuurbeleid  van  de   Rijksoverheid.  Belangrijk  onderdeel  van  het  nieuwe  cultuurbeleid  is  ondernemerschap.  Naar   aanleiding  daarvan  beantwoordt  dit  onderzoek  de  vraag  welke  ontwikkelingen  op  het  gebied   van  cultureel  ondernemen  er  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector   plaatsvinden  in  reactie  op  de  bezuinigingen  op  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  van  2013.  Het  doel   hiervan  is  om  vervolgens  met  de  resultaten  een  achtergrondartikel  voor  de  cultuurpagina's  van   Het  Parool  te  schrijven.  De  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  bestaat  uit  vier   sectordelen:  podiumkunsten,  scheppende  kunsten,  musea  &  cultureel  erfgoed  en  overig  kunst   &  erfgoed.  De  verkenning  van  ondernemerschap  in  deze  sector  bestaat  uit  data-­‐  en  

literatuuronderzoek  over  cultureel  ondernemerschap  en  het  nationale  en  gemeentelijke   cultuurbeleid;  een  panelgesprek  over  de  visie  van  de  sector,  waarin  de  sectordelen  evenredig   naar  werkelijke  grootte  zijn  vertegenwoordigd;  en  negen  interviews  met  werknemers  van   bestaande  instellingen  en  nieuwe  ondernemingen  uit  alle  sectordelen.    

 

In  totaal  bezuinigde  de  Rijksoverheid  in  2013  €200.000.000,-­‐  op  het  cultuurbeleid,  waarbij  de   topinstellingen  werden  ontzien  (Rijksoverheid,  s.d.).  Cultureel  ondernemerschap  was  een   belangrijke  pijler  van  het  nieuwe  beleid.  Kunstenaars  en  culturele  instellingen  werden  geacht   hun  eigen  inkomsten  te  vergroten  en  zo  minder  afhankelijk  te  worden  van  subsidie.  Dit  rapport   maakt  onderscheid  tussen  een  economische  benadering  van  cultureel  ondernemerschap,   waarbij  de  focus  ligt  op  het  vergroten  van  de  eigen  inkomsten  van  instellingen  en  makers,  en   een  maatschappelijke  benadering,  waarbij  de  focus  ligt  op  het  versterken  van  de  culturele   sector  door  het  vergroten  van  het  maatschappelijk  draagvlak.  Het  kabinetsbeleid  benadert   cultureel  ondernemerschap  vooral  economisch.  Van  de  puur  economische  benadering  van   cultureel  ondernemerschap  was  de  kunstwereld  nooit  een  groot  fan  (Klamer,  2000).  De  laatste   jaren  beseft  zij  echter  wel  dat  de  meer  maatschappelijke  benadering,  het  vergroten  van  het   draagvlak  voor  kunst  en  cultuur,  reëel  is.  De  gemeente  Amsterdam  is  zich  hier  meer  van   bewust  en  steekt  haar  geld  juist  in  het  ondersteunen  van  de  kleinere  instellingen  en   talentontwikkeling  (Gemeente  Amsterdam,  2013).  Wel  eist  zij  van  de  gesubsidieerde   instellingen  dat  zij  aan  het  eind  van  de  beleidsperiode  2013-­‐2016  ten  minste  25%  eigen   inkomsten  verwerven.  

 

Uit  de  cijfers  die  tot  nu  toe  bekend  zijn,  lijkt  de  sector  nog  niet  veel  te  lijden  hebben  gehad   onder  de  bezuinigingen.  De  omvang  van  de  Amsterdamse  sector  is  in  2013  gegroeid  (Rutten  &   Koops,  2014)  en  het  aandeel  van  de  Nederlandse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  in  het   bruto  binnenlands  product  is  sinds  2010  stabiel  gebleven  (Ministerie  van  Onderwijs,  Cultuur  &   Wetenschap,  2014).  In  het  panelgesprek  werd  de  staat  van  de  sector  besproken  en  daaruit   bleek  dat  in  de  sector  echter  het  idee  leeft  dat  dit  beeld  te  rooskleurig  is.  Topinstellingen  gaat   het  nu  voor  de  wind,  maar  de  kleinere  instellingen  hebben  het  zwaar.  Dat  is  een  probleem  voor   de  hele  sector,  omdat  bij  die  instellingen  het  talent  dat  uit  de  opleidingen  stroomt  

klaargestoomd  wordt  voor  de  top.  Een  eigen  inkomstennorm  die  voor  de  hele  sector  hetzelfde   is,  is  onhaalbaar.  Daarvoor  is  de  sector  te  diffuus.  De  maatschappelijke  benadering  van  

(6)

Verkenning  van  cultureel  ondernemerschap  in  de   Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  

6    

 

cultureel  ondernemerschap  deelt  de  sector  wel,  maar  het  overheidsbeleid  slaat  op  dit  gebied   te  ver  door.  De  sector  ziet  innovatie  geremd  worden  door  de  sterke  focus  op  

ondernemerschap.    

Uit  de  negen  interviews  kwam  naar  voren  dat  drie  belangrijke  categorieën  zijn  te  ontdekken  in   de  ontwikkeling  van  het  cultureel  ondernemerschap  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel   erfgoedsector.  Dit  zijn  (het  zoeken  naar)  nieuwe  publieksgroepen,  (het  zoeken  naar)  

alternatieve  financieringsvormen  en  (het  zoeken  naar)  samenwerkingsverbanden.  De  sector  is   druk  zoekende  naar  manieren  om  haar  draagvlak  te  vergroten  en  meer  eigen  inkomsten  te   verwerven  en  deze  drie  categorieën  zijn  daar  de  uitwerking  van.  De  sector  weet  zo  creatieve   oplossingen  te  vinden  voor  het  feit  dat  er  minder  subsidies  beschikbaar  zijn.  Er  schuilt  echter   een  gevaar  in  een  te  sterke  focus  op  ondernemerschap.  Dit  brengt  een  lage  risicobereidheid   met  zich  mee  en  dat  is  funest  voor  innovatie.  Het  verhogen  van  die  risicobereidheid,  waarbij  de   autonomie  van  de  kunst  niet  in  gevaar  komt,  is  de  uitdaging  van  de  komende  jaren.  

   

(7)

Summary  

Cultural  entrepreneurship  is  a  popular  term  in  the  Dutch  social  debate  concerning  cultural   policies  and  subsidies  for  the  cultural  industry.  In  2013  significant  cuts  on  the  cultural  policy  of   the  Dutch  national  government  were  implemented.  Cultural  entrepreneurship  is  an  important   component  of  this  new  policy.  Following  this,  this  study  answers  the  research  question  which   developments  regarding  cultural  entrepreneurship  have  taken  place  in  the  arts  and  cultural   heritage  industry  of  Amsterdam  in  the  first  two  years  after  the  implementation  of  the  2013   cuts.  The  goal  of  this  study  is  to  write  an  in-­‐depth  article  for  the  culture  pages  of  local  

Amsterdam  newspaper  Het  Parool.  The  Amsterdam  arts  and  cultural  heritage  industry  consists   of  four  parts:  performing  arts,  creative  arts,  museums  &  cultural  heritage  and  other  arts  &   cultural  heritage.  The  exploration  of  entrepreneurship  in  this  industry  contains  data  and   literature  reviews  on  cultural  entrepreneurship  and  the  cultural  policies  of  the  Netherlands  and   of  Amsterdam;  a  focus  group  discussion  about  the  industry's  opinion  on  its  state,  in  which  all   industry  parts  are  evenly  represented  according  to  actual  size;  and  nine  interviews  with   employees  of  existing  organisations  and  entrepreneurs  from  all  sector  parts.  

 

The  Dutch  national  government  implemented  a  200  million  euro  cut  on  its  cultural  policy  in   2013  (Rijksoverheid,  s.d.).  The  establishment  was  mostly  spared  these  cuts.  Cultural   entrepreneurship  was  an  important  pillar  of  this  new  policy.  Artists  and  cultural  institutions   were  supposed  to  raise  their  own  income  and  be  less  dependent  on  subsidies.  This  report   makes  a  distinction  between  the  economic  and  social  definition  of  cultural  entrepreneurship.   The  economic  definition  focuses  on  raising  organisations'  own  income  (i.e.  all  income  except   subsidies),  while  the  societal  definition  emphasizes  strengthening  the  cultural  industry  by   raising  its  public  support.  The  Dutch  governmental  policy  looks  at  cultural  entrepreneurship   rather  economically.  The  arts  industry  never  was  a  big  fan  of  this  economic  definition  (Klamer,   2000).  In  recent  years  the  industry  has  grown  to  see  cultural  entrepreneurship  in  the  societal   definition  as  realistic.  The  City  of  Amsterdam  is,  more  than  the  national  government,  conscious   of  the  societal  definition  and  funds  the  smaller  institutions  and  talent  development  (Gemeente   Amsterdam,  2013).  It  does  however  ask  of  subsidised  institutions  to  have  at  least  25%  own   income  by  the  end  of  the  policy  period  2013-­‐2016.  

 

The  data  on  the  Amsterdam  arts  and  cultural  heritage  industry  that  has  been  published  up  until   now  does  not  show  a  big  blow  to  the  industry  just  yet.  It  has  grown  in  size  in  2013  (Rutten  &   Koops,  2014)  and  its  share  in  the  Dutch  arts  and  cultural  heritage  industry  has  stabilised  since   2010  (Ministerie  van  Onderwijs,  Cultuur  &  Wetenschap,  2014).  In  the  focus  group  discussion   the  state  of  the  industry  was  discussed  and  it  showed  that  the  industry  thinks  this  image  paints   too  pretty  a  picture.  The  establishment  is  faring  well,  but  the  smaller  institutions  are  having  a   tough  time.  This  has  an  effect  on  the  entire  industry,  because  the  talent  that  is  graduating  from   the  art  schools  was  always  prepared  for  the  establishment  at  the  smaller  institutions.  The   industry  deems  a  unilateral  own  income  norm  unfeasible,  because  it  deems  itself  too  diffuse.  It   does  share  the  societal  approach  to  cultural  entrepreneurship,  but  thinks  the  government   policy  is  listing  to  one  side.  The  industry  thinks  innovation  is  constrained  by  the  strong  focus  on   entrepreneurship.  

(8)

Verkenning  van  cultureel  ondernemerschap  in  de   Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  

8    

 

The  nine  interviews  show  that  cultural  entrepreneurship  in  the  Amsterdam  arts  and  cultural   heritage  industry  can  be  defined  in  three  important  categories.  These  are  (searching  for)   alternate  financing,  (searching  for)  new  audiences  and  (searching  for)  collaborations.  The   industry  is  working  hard  to  find  ways  to  broaden  its  public  support  and  raise  its  own  income.   These  three  categories  are  the  effect  of  this  work.  This  way,  the  industry  finds  creative   solutions  for  the  fact  there's  less  subsidy  available.  However,  this  strong  focus  on  cultural   entrepreneurship  does  pose  a  risk.  It  comes  with  a  low  risk  appetite,  which  is  detrimental  to   innovation.  Raising  this  risk  appetite  without  endangering  the  independence  of  the  arts  is  the   challenge  of  the  coming  years.  

     

(9)

Inhoud  

1

 

Inleiding   11

 

1.1

 

Aanleiding   11

 

1.2

 

Probleemsituatie   11

 

1.3

 

Doelstelling   13

 

1.4

 

Probleemstelling   13

 

1.5

 

Opbouw  van  het  rapport   13

 

2

 

Methoden  en  technieken   15

 

2.1

 

Operationalisering   15

 

2.1.1

 

Begripsafbakening   15

 

2.1.2

 

Deel-­‐  en  subdeelvragen   16

 

2.2

 

Onderzoeksontwerp   17

 

2.2.1

 

Deskresearch   17

 

2.2.2

 

Panelgesprek   17

 

2.2.3

 

Diepte-­‐interviews   18

 

2.3

 

Analyse   19

 

3

 

Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  in  de  afgelopen  vijf  jaar   21

 

3.1

 

Staat  van  de  sector  in  2010   21

 

3.1.1

 

Sector  in  cijfers   21

 

3.1.2

 

Ondernemerschap   23

 

3.2

 

Kunst-­‐  en  cultuurbeleid   24

 

3.2.1

 

Beleid  en  bezuinigingen  van  2013   24

 

3.2.2

 

Veranderingen  in  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  na  2013   25

 

3.2.3

 

Gevolgen  van  de  bezuinigingen  in  Amsterdam   25

 

3.3

 

Conclusie   26

 

4

 

Cultureel  ondernemen  in  theorie   29

 

4.1

 

Gangbare  visies  in  binnen-­‐  en  buitenland   29

 

4.2

 

Basis  van  het  nationale  en  gemeentelijke  beleid   30

 

4.2.1

 

Beleid  van  de  Rijksoverheid   30

 

4.2.2

 

Beleid  van  de  gemeente  Amsterdam   31

 

4.3

 

Conclusie   31

 

5

 

Staat  van  de  sector  in  2015   33

 

5.1

 

Sector  in  cijfers   33

 

5.2

 

Visie  van  de  sector   34

 

5.2.1

 

Omstandigheden   34

 

5.2.2

 

Culturele  organisaties   35

 

5.2.3

 

Kunst-­‐  en  cultuurbeleid   36

 

5.2.4

 

Cultureel  ondernemen   36

 

5.2.5

 

Ontwikkelingen   37

 

(10)

Verkenning  van  cultureel  ondernemerschap  in  de   Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  

10    

 

6

 

Cultureel  ondernemen  in  de  Amsterdamse  praktijk   39

 

6.1

 

Vernieuwing  in  de  sector   39

 

6.1.1

 

Alternatieve  financieringsvormen   39

 

6.1.2

 

Nieuwe  publieksgroepen   40

 

6.1.3

 

Samenwerking   41

 

6.2

 

Verandering  van  de  sector   43

 

6.2.1

 

Inkomstenbronnen   43

 

6.2.2

 

Draagvlak   43

 

6.3

 

Conclusie   43

 

7

 

Conclusies   45

 

8

 

Evaluatie   47

 

8.1

 

Onderzoeksproces   47

 

8.1.1

 

Panelgesprek   47

 

8.1.2

 

Interviews   47

 

8.1.3

 

Onderzoeksontwerp   48

 

8.2

 

Generaliseerbaarheid  en  validiteit   48

 

8.3

 

Mogelijkheden  voor  vervolgonderzoek   49

 

8.4

 

Maatschappelijke  relevantie   49

 

Literatuurlijst   51

 

Bijlage  I:  beroepsproduct   55

 

Bijlage  II:  plan  van  aanpak   61

 

Bijlage  III:  topiclijst  panelgesprek   71

 

Bijlage  IV:  uitwerking  panelgesprek   73

 

Bijlage  V:  topiclijsten  interviews   87

 

Bijlage  VI:  samenvatting  interview  Stedelijk  Museum   91

 

   

(11)

1 Inleiding  

Cultureel  ondernemerschap  heeft  een  belangrijke  plaats  ingenomen  in  het  kunst-­‐  en  

cultuurbeleid  van  de  afgelopen  jaren.  Dit  onderzoek  tracht  een  antwoord  te  geven  op  de  vraag   hoe  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  daarop  ingespeeld  heeft.  Dit   hoofdstuk  vertelt  u  wat  de  aanleiding  is  voor  dit  onderzoek  en  schetst  de  probleemsituatie.   Vervolgens  geeft  het  aan  wat  de  doel-­‐  en  probleemstelling  van  dit  onderzoek  zijn  en  hoe  dit   rapport  is  opgebouwd.  

1.1 Aanleiding  

In  2010  kwamen  het  kabinet  Rutte-­‐I  en  de  kunstwereld  lijnrecht  tegenover  elkaar  te  staan.   Halbe  Zijlstra,  staatssecretaris  van  Onderwijs,  Cultuur  en  Wetenschap  (OCW),  stelde  een   pakket  harde  bezuinigingsmaatregelen  in  de  culturele  sector  voor  aan  de  Tweede  Kamer   (Bockma,  2011).  Ingegeven  door  de  economische  crisis  moest  er  voor  miljoenen  euro's  worden   bezuinigd  en  hier  werden  dan  ook  plannen  voor  gemaakt.  Tegenstanders  van  deze  

bezuinigingen  lieten  al  snel  van  zich  horen.  Op  verschillende  manieren  kwamen  zij  samen,  zoals   tijdens  de  Mars  der  Beschaving  waarmee  de  culturele  wereld  een  collectieve  vuist  wilde  maken   tegen  deze  'afbraak  van  beschaving'  (Mars  der  Beschaving,  2011).  In  2013  voerde  het  kabinet   de  bezuinigingen  toch  door,  waarbij  het  een  groot  beroep  deed  op  cultureel  

ondernemerschap.  Dit  cultuurbeleid  en  mijn  nieuwsgierigheid  naar  de  daadwerkelijke  gevolgen   ervan  zijn  de  aanleiding  geweest  voor  dit  onderzoek.  

1.2 Probleemsituatie  

Eind  2010  schetste  Zijlstra  in  een  Kamerbrief  de  uitgangspunten  van  zijn  nieuwe  cultuurbeleid   (Zijlstra,  2010).  Zo  vond  het  kabinet  een  kwalitatief  hoogwaardig  aanbod  in  alle  regio's   belangrijk  en  dus  lag  de  focus  op  regionale  kernpunten,  waarin  cultuur  en  bedrijvigheid   samenkomen.  Een  voorbeeld  van  een  regionaal  kernpunt  is  de  stad  Amsterdam.  Zijlstra  deed   een  sterk  beroep  op  ondernemerschap  in  de  culturele  wereld:  subsidie  moet  in  verhouding   staan  tot  eigen  inkomsten.  De  culturele  wereld  moest  dus  nieuwe,  creatieve  manieren  vinden   om  inkomsten  te  genereren  en  zichzelf  daarmee  te  kunnen  onderhouden.  Verder  wilde  het   kabinet  zich  inspannen  voor  cultuureducatie  en  collecties  van  nationale  betekenis.  Culturele   instellingen  zonder  nationale  betekenis  zouden  dan  ook  aan  moeten  kloppen  bij  lagere   overheden.  Met  de  bezuinigingen  en  het  beleid  daaromheen  hoopte  het  kabinet  op  een   efficiëntere  verdeling  van  het  geld  dat  nog  wel  beschikbaar  was.  

 

In  Amsterdam  kwamen  de  plannen  voor  de  cultuurbezuinigingen  hard  aan.  De  kunst-­‐  en   cultuursector  was  en  is  sterk  geclusterd  in  de  grote  steden  en  dan  met  name  in  de  hoofdstad.   Om  de  cultuursector  in  cijfers  te  kunnen  duiden,  deelt  het  Centraal  Bureau  voor  de  Statistiek   (CBS)  de  creatieve  industrie  in  Nederland  op  in  drie  deelgebieden:  kunsten  &  cultureel  erfgoed,   media  &  entertainment  en  creatieve  zakelijke  dienstverlening  (Braams,  2011).  Onder  de  eerste   vallen  de  podiumkunsten  (theater,  muziek  en  dans),  de  scheppende  kunsten,  musea  &  

(12)

Verkenning  van  cultureel  ondernemerschap  in  de   Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  

12    

 

cultureel  erfgoed  en  overig  kunst  &  erfgoed.  Dit  is  het  deelgebied  dat  onder  het  kunst-­‐  en   cultuurbeleid  valt.  De  andere  twee  deelgebieden  hebben  daar  minder  tot  niet  mee  te  maken.   De  Cross  Media  Monitor  2012  (Rutten,  Koops  &  Nieuwenhuis,  2012)  geeft  aan  dat  er  in  2011  in   de  Nederlandse  creatieve  industrie  280.450  banen  waren,  waarvan  98.874  banen  onder   kunsten  en  cultureel  erfgoed  vielen.  Grote  steden  zijn  blijkens  de  Monitor  sowieso  

oververtegenwoordigd  in  deze  industrie,  maar  Amsterdam  springt  zelfs  daar  nog  boven  uit:  er   waren  in  2011  in  deze  stad  53.043  banen  in  de  creatieve  industrie  waarvan  21.384  in  kunsten   en  cultureel  erfgoed,  grof  gezegd  20%  van  het  Nederlandse  totaal.  

 

Uit  een  adviesrapport  aan  het  kabinet-­‐Rutte  I  (The  Hague  Centre  for  Strategic  Studies  &  TNO,   2011)  blijkt  dat  de  creatieve  industrie  in  Nederland  werd  beschouwd  als  topsector  en  dat   Amsterdam  hier  een  belangrijke  rol  in  speelde.  De  creatieve  industrie  in  Amsterdam  had  een   goede  internationale  reputatie  en  werd  gezien  als  een  van  de  vijf  meest  creatieve  plekken  ter   wereld.  Versterking  van  deze  industrie  werd  in  het  rapport  belangrijk  gevonden,  omdat  deze   ook  een  sleutelrol  kon  vervullen  bij  groei  en  innovatiekracht  in  andere  sectoren.  De  

bestedingen  aan  kunst  en  cultuur  door  de  overheid  in  deze  stad  waren  dan  ook  

bovengemiddeld  (CBS,  2013).  In  Amsterdam,  Rotterdam,  Utrecht  en  Den  Haag  woonde  13%   van  de  Nederlandse  bevolking  en  gezamenlijk  waren  deze  steden  in  2012  goed  voor  28%  van   de  Nederlandse  netto-­‐bestedingen  aan  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid.  In  Nederland  werd  in  dat   jaar  per  inwoner  gemiddeld  €103,-­‐  aan  kunst  en  cultuur  besteed,  terwijl  deze  bestedingen  in   Amsterdam  maar  liefst  €230,-­‐  per  inwoner  bedroegen.  Bezuinigingen  op  het  kunst-­‐  en   cultuurbeleid  zouden  in  Amsterdam  dus  harder  gevoeld  worden  dan  in  de  rest  van  het  land  en   er  werd  in  de  stad  dan  ook  fel  geprotesteerd  tegen  de  voorgestelde  bezuinigingen.  Zo  bracht   de  hoofdstad  20%  van  de  ruim  honderdduizend  deelnemers  aan  de  protestmanifestatie   Nederland  Schreeuwt  om  Cultuur  op  de  been  (Algemeen  Nederlands  Persbureau,  2010)  en   organiseerden  studenten  van  de  Amsterdamse  Hogeschool  voor  de  Kunsten  een  protest  dat   door  enkele  honderden  studiegenoten  in  hun  examenperiode  werd  bijgewoond  (Amsterdamse   Hogeschool  voor  de  Kunsten,  2011).  

 

Op  1  januari  2013  is  het  nieuwe  beleid  dan  toch  daadwerkelijk  ingegaan,  waarmee  in  totaal   €200.000.000,-­‐  euro  bezuinigd  werd.  Hierbij  zijn  de  musea,  het  cultureel  erfgoed  en  de   topinstellingen  zoveel  mogelijk  ontzien.  De  podiumkunsten  en  de  beeldende  kunsten  werden   wel  hard  getroffen  (Bockma,  2011;  Zwennes  &  Griffioen,  2011).  Nu,  anderhalf  jaar  later,  krijgt   een  aantal  culturele  instellingen  en  kunstenaars  minder  tot  geen  subsidie  en  moet  dus  hun   werk  anders  in  gaan  richten.  In  hoeverre  lukt  het  de  sector,  zoals  het  kabinet  graag  wil  zien,   zichzelf  te  onderhouden  en  nieuwe  manieren  te  vinden  om  inkomsten  te  genereren?  Door  de   grootte  van  de  lokale  sector  en  de  goede  reputatie  in  de  internationale  sector,  is  Amsterdam   een  voorloper  binnen  de  Nederlandse  kunst-­‐  en  cultuurwereld.  Hoe  deze  Amsterdamse   cultuursector  zichzelf  hervormt,  kan  een  voorbeeld  gaan  vormen  voor  de  rest  van  het  land.   Daarom  heb  ik  onderzocht  op  welke  manieren  de  Amsterdamse  culturele  sector  zich  heeft   vernieuwd  als  gevolg  van  de  bezuinigingen  op  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  van  2013.  

(13)

1.3 Doelstelling  

Met  dit  onderzoek  wil  ik  inzicht  geven  in  de  manier  waarop  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en   cultureel  erfgoedsector  zich  ontwikkelt  op  het  gebied  van  cultureel  ondernemen  na  de   bezuinigingen  op  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  van  2013,  om  met  deze  resultaten  vervolgens  een   achtergrondartikel  voor  de  cultuurpagina's  van  Het  Parool  te  kunnen  schrijven.  

1.4 Probleemstelling  

De  centrale  vraag  die  ik  met  dit  onderzoek  wil  beantwoorden  is:  welke  ontwikkelingen  op  het   gebied  van  cultureel  ondernemen  vinden  er  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel   erfgoedsector  plaats,  in  reactie  op  de  bezuinigingen  op  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  van  2013?  

1.5 Opbouw  van  het  rapport  

In  dit  rapport  presenteer  ik  de  bevindingen  van  mijn  onderzoek  en  schets  ik  een  beeld  van  het   ondernemerschap  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  anno  2015.  Dat   begint  met  mijn  onderzoeksontwerp  in  hoofdstuk  2,  waarin  ik  mijn  belangrijkste  begrippen   afbaken,  mijn  deel-­‐  en  subdeelvragen  aangeef  en  mijn  onderzoeksmethoden  verantwoord.   Mijn  eerste  bevindingen  vindt  u  in  hoofdstuk  3.  Hierin  schets  ik  een  beeld  van  de  Amsterdamse   kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  in  de  afgelopen  vijf  jaar.  Dat  begint  in  2010,  vlak  voordat   de  bezuinigingen  werden  voorgesteld  en  loopt  via  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  door  naar  nu.   Vervolgens  leg  ik  in  hoofdstuk  4  uit  wat  de  meest  gangbare  visies  zijn  op  cultureel  ondernemen   in  binnen-­‐  en  buitenland  en  hoe  deze  gebruikt  worden  in  het  nationale  en  gemeentelijke   cultuurbeleid  en  bij  organisaties  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector.  In   hoofdstuk  5  vertel  ik  hoe  de  sector  anno  2015  erbij  staat.  Dit  doe  ik  aan  de  hand  van  cijfers  en   de  visie  van  mensen  die  werkzaam  zijn  binnen  de  sector.  Ten  slotte  schets  ik  in  hoofdstuk  6  een   beeld  van  het  cultureel  ondernemerschap  in  de  Amsterdamse  praktijk,  waarin  ik  vernieuwing   en  verandering  laat  zien  en  aangeef  hoe  ondernemerschap  hierop  van  invloed  is  geweest.  In   hoofdstuk  7  trek  ik  mijn  conclusies  en  beantwoord  ik  mijn  probleemstelling.  Hoofdstuk  8  is  een   evaluatie  van  mijn  onderzoek,  waarin  ik  inga  op  het  proces,  de  validiteit  en  

generaliseerbaarheid,  de  maatschappelijke  relevantie  en  mogelijkheden  voor  

vervolgonderzoek.  Aan  het  einde  van  dit  rapport  vindt  u  de  literatuurlijst  en  mijn  bijlagen,   bestaande  uit  mijn  beroepsproduct  (het  achtergrondartikel  voor  Het  Parool),  mijn   goedgekeurde  plan  van  aanpak,  de  topiclijst  en  uitwerking  van  het  panelgesprek,  de   topiclijsten  van  de  interviews,  de  samenvatting  van  het  interview  met  Sophia  Dijkgraaf   (medewerker  development  Stedelijk  Museum)  en  het  toestemmingsformulier  voor  publicatie   op  HvA  Scripties  Online.  Deze  samenvatting  van  het  interview  met  Sophia  Dijkgraaf  heb  ik   inbegrepen  omdat  zij  het  interview  niet  opgenomen  wilde  hebben.  De  audiobestanden  van  de   overige  interviews,  alsook  het  videobestand  van  het  panelgesprek  en  de  digitale  

samenvattingen  zijn  te  vinden  op  de  bijgeleverde  USB-­‐stick  (USB-­‐AV/Scriptie  Annelou  Verrijt).    

(14)
(15)

2 Methoden  en  technieken  

Om  mijn  probleemstelling  te  kunnen  beantwoorden,  heb  ik  een  onderzoeksontwerp  gemaakt.   Hiervoor  heb  ik  eerst  mijn  belangrijkste  begrippen  afgebakend  en  deel-­‐  en  subdeelvragen   opgesteld.  Dit  kunt  u  lezen  in  de  eerste  paragraaf  van  dit  hoofdstuk.  In  de  volgende  paragraaf   leg  ik  uit  welke  onderzoeksmethoden  ik  heb  gekozen  om  deze  deelvragen  te  beantwoorden  en   waarom.  

2.1 Operationalisering  

Om  mijn  onderzoek  te  kunnen  operationaliseren,  is  het  ten  eerste  belangrijk  te  weten  wat  ik   onder  welke  begrippen  versta.  Dit  zal  ik  afbakenen  in  paragraaf  2.1.1.  Vervolgens  geef  ik  in   paragraaf  2.1.2  een  lijst  van  mijn  deel-­‐  en  subdeelvragen.  Door  deze  vragen  in  mijn  onderzoek   te  beantwoorden  kan  ik  uiteindelijk  mijn  probleemstelling  beantwoorden.  

2.1.1 Begripsafbakening  

Om  mijn  onderzoek  uit  te  kunnen  voeren  is  het  belangrijk  om  de  sector  af  te  bakenen.  Zoals  in   paragraaf  1.2  te  lezen  is,  is  de  term  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  afkomstig  van  het  CBS   en  wordt  vervolgens  verdeeld  in  podiumkunsten,  scheppende  kunsten,  musea  &  cultureel   erfgoed  en  overig  kunst  &  erfgoed.  Deze  worden  volgens  de  Standaard  Bedrijfsindeling  2008   van  het  CBS  (Rutten,  Koops,  &  Roso,  2010)  op  hun  beurt  weer  verdeeld  in  een  aantal  sectoren,   zoals  te  zien  in  onderstaande  tabel:  

 

Podiumkunsten   Scheppende   kunsten  

Musea  &  cultureel   erfgoed  

Overig  kunst  &   erfgoed   Beoefening  van  

podiumkunst  

Kunstgalerieën  en   -­‐expositieruimten  

Musea   Dienstverlening  voor  

uitvoerende  kunst   Producten  van   podiumkunst   Schrijven  en   overige   scheppende  kunst  

Bibliotheken   Vriendenkringen  op  het   gebied  van  cultuur  en   fanclubs   Theaters  en   schouwburgen       Kunstuitleen  en   overige  culturele   uitleencentra   Informatieverstrekking   op  het  gebied  van   toerisme  

    Openbare  archieven   Steunfondsen  

    Monumentenzorg    

 

Dienstverlening  voor  uitvoerende  kunst,  wat  onder  overig  kunst  &  erfgoed  valt,  is  een  ruim   begrip.  De  overheid  verstaat  hieronder  het  volgende  (Overheidscijfers,  s.d.):  

  "decorontwerpers,  -­‐bouwers,  -­‐schilders,  grimeurs  e.d.  voor  het  theaterwezen;  verhuur  van     geluids-­‐  en  lichtapparaten  met  bedienend  personeel  voor  het  theaterwezen;  organiseren     van  culturele  evenementen,  veelal  bestaande  uit  het  samenbrengen  van  een  aantal     producties  of  kunstenaars  binnen  een  eenmalig  of  periodiek  terugkerend  samenvattend     geheel,  zoals  een  festival"  

(16)

Verkenning  van  cultureel  ondernemerschap  in  de   Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  

16    

   

Wanneer  ik  in  dit  rapport  spreek  over  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector,   spreek  ik  dus  over  instellingen  en  makers  die  in  Amsterdam  actief  zijn  in  een  van  deze  

disciplines.  Hetzelfde  geldt  voor  de  vier  sectordelen.  Verder  kunt  u  in  onderstaande  tabel  lezen   wat  ik  onder  voor  dit  rapport  belangrijke  begrippen  versta.  

 

Begrip   Uitleg  

Eigen  inkomsten   alle  inkomsten  van  culturele  instellingen  en  makers   anders  dan  subsidie  

Subsidie   door  de  overheid  gefinancierde  inkomsten  van  culturele   instellingen  en  makers  

 

2.1.2 Deel-­‐  en  subdeelvragen  

Om  mijn  probleemstelling  te  kunnen  beantwoorden,  zal  ik  een  aantal  kleinere  deelvragen   moeten  beantwoorden  die  op  hun  beurt  ook  weer  in  kleinere  subdeelvragen  te  verdelen  zijn.   In  deze  paragraaf  leest  u  welke  vragen  dit  zijn.  

 

1.  Welke  ontwikkelingen  vonden  in  de  afgelopen  vijf  jaar  plaats  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐   en  cultureel  erfgoedsector?  

• Hoe  stond  de  sector  ervoor  in  2010?  

• In  hoeverre  kon  de  sector  zichzelf  in  2010  onderhouden?  

• In  welke  mate  bestond  cultureel  ondernemerschap  in  de  sector  in  2010?   • Welke  cultuurbezuinigingen  van  2013  troffen  de  sector?  

• Waar  is  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  van  2013  op  gebaseerd?   • Hoe  is  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  sinds  2013  veranderd?  

• Welke  gevolgen  hebben  de  bezuinigingen  van  2013,  voor  zover  nu  bekend,  gehad?    

2.  Welke  visies  bestaan  er  op  cultureel  ondernemen?  

• Wat  zijn  nationaal  en  internationaal  de  meest  gangbare  visies  op  cultureel  ondernemen?   • Op  welke  visies  is  het  nationale  en  het  gemeentelijke  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  gebaseerd?    

3.  Hoe  wordt  er  binnen  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  gedacht  over  de   staat  van  de  sector?  

• Hoe  wordt  er  binnen  de  sector  gedacht  over  cultureel  ondernemen?  

• Hoe  wordt  er  binnen  de  sector  gedacht  over  het  kabinetsbeleid  en  de  bezuinigingen?   • Hoe  wordt  er  binnen  de  sector  gedacht  over  het  beleid  van  organisaties  in  de  sector?   • Zijn  personen  uit  de  sector  positief,  negatief  of  neutraal  over  de  omstandigheden  

waarbinnen  zij  moeten  opereren?  

• Welke  ontwikkelingen  zien  personen  uit  de  sector  in  de  sector  plaatsvinden?    

4.  In  hoeverre  heeft  cultureel  ondernemerschap  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel   erfgoedsector  veranderd  in  de  afgelopen  twee  jaar?  

(17)

o Op  welke  visies  zijn  deze  vernieuwingen  gebaseerd?   o Hoe  zijn  deze  vernieuwingen  uitgevoerd?  

o Welke  resultaten  hebben  deze  vernieuwingen  gehad?   • Welke  invloed  hebben  deze  vernieuwingen  gehad  op  de  sector?   • In  hoeverre  kan  de  sector  zichzelf  in  2015  onderhouden?  

2.2 Onderzoeksontwerp  

Om  mijn  deelvragen  te  kunnen  beantwoorden  en  daarmee  uiteindelijk  mijn  probleemstelling,   heb  ik  gekozen  voor  een  drietal  onderzoeksmethoden:  deskresearch,  panelgesprek  en  diepte-­‐ interviews.  In  deze  paragraaf  leg  ik  per  methode  uit  waarom  ik  voor  deze  

onderzoeksmethoden  heb  gekozen  en  hoe  ik  deze  gebruik  in  mijn  onderzoek.  

2.2.1 Deskresearch  

Ik  begin  mijn  onderzoek  met  deskresearch.  Ik  bekijk  hoe  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel   erfgoedsector  er  vijf  jaar  geleden  voor  stond.  Ik  kies  voor  dit  moment  omdat  vlak  hierna  de   plannen  voor  de  bezuinigingen  op  tafel  werden  gelegd.  Vervolgens  onderzoek  ik  hoe  de  sector   zich  in  deze  vijf  jaar  heeft  ontwikkeld  en  wat  de  bezuinigingen  op  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid   van  2013  concreet  voor  de  sector  hebben  betekend  en  schrijf  hiermee  een  historisch  kader.  Dit   zal  vooral  gaan  over  geldstromen  (subsidie  en  omzet)  en  werkgelegenheid  en  dus  kwantitatief   van  aard  zijn.  Met  de  uitkomsten  beantwoord  ik  mijn  eerste  deelvraag.  Ook  ga  ik  alvast  op  zoek   naar  cijfers  over  cultureel  ondernemen  als  basis  voor  mijn  vierde  deelvraag.  Ik  wil  weten  in   hoeverre  de  sector  zichzelf  kan  onderhouden  en  daarvoor  moet  ik  erachter  komen  wat  de   verhouding  is  tussen  eigen  inkomsten  en  subsidie  bij  bedrijven  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en   cultureel  erfgoedsector.  Zo  kom  ik  erachter  in  hoeverre  de  sector  zichzelf  kan  onderhouden.  In   mijn  literatuuronderzoek  ga  ik  ook  op  zoek  ga  naar  bestaande  (internationale)  theorieën  over   cultureel  ondernemen  en  schrijf  ik  een  theoretisch  kader.  Hiermee  beantwoord  ik  mijn  tweede   deelvraag  en  leg  ik  een  basis  voor  de  inhoud  van  mijn  panelgesprek  en  diepte-­‐interviews,  waar   ik  deelvraag  3  en  4  mee  zal  beantwoorden.  

2.2.2 Panelgesprek  

Om  mijn  derde  deelvraag,  over  de  visie  van  de  sector  op  haar  huidige  staat,  te  kunnen   beantwoorden,  heb  ik  ervoor  gekozen  een  panelgesprek  te  organiseren.  Ik  ben  benieuwd  naar   de  visie  op  de  sector  van  mensen  binnen  de  sector.  Door  een  discussie  te  organiseren  met   mensen  die  werkzaam  zijn  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  kom  ik  er   niet  alleen  achter  wat  hun  visie  is,  maar  horen  deze  mensen  eventueel  ook  andere  visies  en   worden  zij  daardoor  gestimuleerd  verder  na  te  denken  over  het  onderwerp  en  komen  er  dus   meer  waardevolle  inzichten  uit  het  gesprek  dan  wanneer  ik  hen  allemaal  apart  zou  spreken.   Voor  dit  panelgesprek  heb  ik  acht  personen  uit  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel   erfgoedsector  uitgenodigd.  Ik  heb  getracht  een  zo  representatief  mogelijke  groep  samen  te   stellen,  zodat  de  uitkomsten  van  het  gesprek  zo  betrouwbaar  mogelijk  zullen  zijn  voor  de   gehele  sector.  Ik  keek  hiervoor  naar  de  grootte  van  de  verschillende  delen  van  de  sector  zoals   aangegeven  in  de  Cross  Media  Monitor  (Rutten  et  al,  2012)  en  de  ideale  grootte  van  een   panelgesprek  (zes  tot  acht  personen)  en  kwam  uit  op  drie  personen  uit  de  podiumkunsten,  

(18)

Verkenning  van  cultureel  ondernemerschap  in  de   Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  

18    

 

twee  uit  zowel  de  scheppende  kunsten  als  overig  kunst  en  erfgoed  en  een  uit  musea  en   cultureel  erfgoed.  Het  deelnemersveld  wil  ik  laten  bestaan  uit  zowel  zzp'ers  als  medewerkers   van  kleine  en  grote  instellingen.  De  volgende  personen  hebben  aangegeven  mee  te  willen   werken  aan  mijn  panelgesprek:  

• Podiumkunsten:  Marthe  Jongmans  

               Hoofd  fondsenwerving  en  relatiebeheer  bij  Toneelgroep  Amsterdam   • Podiumkunsten:  Rufus  Kain  

               Singer-­‐songwriter;  radiopresentator  bij  Amsterdam  FM   • Podiumkunsten:  Marieke  Nooren  

               Dramaturg;  regisseur;  programmeur  bij  kunstenaarssociëteit  de  Kring   • Scheppende  kunsten:  Ada  Breedveld  

               Zelfstandig  beeldend  kunstenaar   • Scheppende  kunsten:  Steven  Jongejan  

               Secretaris  College  van  Bestuur  bij  Gerrit  Rietveld  Academie   • Cultureel  erfgoed:  Koen  van  Santen  

               Medewerker  Development/Vrienden  bij  Rijksmuseum   • Overig  kunst  en  erfgoed:  Saskia  de  Leeuw  

               Stafmedewerker  bij  Amsterdams  Fonds  voor  de  Kunsten   • Overig  kunst  en  erfgoed:  Anneke  Jansen  

               Artistiek  directeur  Amsterdam  Fringe  Festival    

Op  de  dag  van  het  panelgesprek  bleek  Rufus  Kain  ziek  te  zijn  geworden.  Omdat  ik  het   panelgesprek  al  een  keer  eerder  had  moeten  verzetten  (zie  paragraaf  8.1  van  het  hoofdstuk   Evaluatie)  en  ik  niet  het  risico  wilde  lopen  dat  de  andere  deelnemers  niet  meer  bereid  waren   tot  medewerking  wanneer  het  gesprek  een  tweede  keer  verzet  moest  worden,  heb  ik  het   gesprek  met  zeven  deelnemers  door  laten  gaan  en  heb  ik  Rufus  na  het  panelgesprek  

telefonisch  geïnterviewd.  In  dit  gesprek  heb  ik  de  naast  de  vragen  die  ik  in  het  gesprek  gesteld   heb  ook  de  belangrijkste  antwoorden  van  de  andere  deelnemers  meegenomen.    

 

Naast  het  antwoord  op  mijn  derde  deelvraag  wil  ik  met  het  panelgesprek  ook  te  weten  komen   in  hoeverre  de  focusgroep  cultureel  ondernemen  heeft  zien  toenemen  na  de  bezuinigingen.  Dit   zal  een  onderdeel  vormen  van  het  antwoord  op  mijn  laatste  deelvraag.  

2.2.3 Diepte-­‐interviews  

Voor  het  beantwoorden  van  deze  laatste  deelvraag,  waarbij  ik  wil  weten  in  hoeverre  cultureel   ondernemerschap  de  sector  in  de  afgelopen  twee  jaar  heeft  veranderd,  ga  ik  ook  een  aantal   diepte-­‐interviews  afnemen.  Hiervoor  ben  ik  op  zoek  naar  de  motivatie  voor  vernieuwingen   binnen  de  sector  en  de  theorieën  waarop  deze  zijn  gebaseerd.  Een  diepte-­‐interview  is  hiervoor   de  beste  onderzoeksmethode,  omdat  door  met  ieder  persoon  individueel  in  gesprek  te  gaan  en   gericht  door  te  kunnen  vragen,  ik  een  volledig  beeld  krijg  van  de  ontwikkelingen  en  nieuwe   initiatieven  binnen  de  sector.  Ten  eerste  ben  ik  op  zoek  gegaan  naar  bestaande  instellingen  die   gevolgen  hebben  gemerkt  van  het  cultuurbeleid  of  die  zich  om  een  andere  reden  bezighouden   met  vernieuwing  van  hun  ambacht.  Van  hen  wil  ik  weten  waarom  ze  vernieuwing  belangrijk   vinden,  hoe  ze  hier  uitvoering  aan  geven  en  wat  ze  verwachten  van  de  toekomst  van  hun  

(19)

sector.  Hiervoor  kies  ik  een  instelling  uit  ieder  sectordeel.  Hiervoor  heb  ik  de  volgende  mensen   geïnterviewd:  

• Podiumkunsten:  Maritska  Witte  en  Bettie  de  Bruijn  

  Directeur  en  medewerker  bij  de  PIT  (voormalig  Rozentheater)   • Scheppende  kunsten:  Anneke  Dammers  

  Bestuurslid  en  ballotagecommissielid  bij  kunstenaarsvereniging  De  Onafhankelijken   • Cultureel  erfgoed:  Sophia  Dijkgraaf  

  Medewerker  development  bij  het  Stedelijk  Museum   • Overig  kunst  en  erfgoed:  Fabian  Jon  Ming  

  Projectmedewerker  communicatie  Amsterdam  Light  Festival    

Daarnaast  wil  ik  weten  hoe  nieuwe  ondernemingen  in  de  sector  tot  stand  komen  en  of  de   sector  openstaat  voor  ondernemerschap.  Hiervoor  interview  ik  ten  eerste  Roy  Cremers,   initiatiefnemer  van  voordekunst  (crowdfundingplatform  voor  culturele  projecten).  Dit  platform   bestaat  sinds  2010  en  begeleidt  culturele  ondernemers  in  hun  crowdfundingcampagnes.      

Naast  Cremers  interview  ik  een  aantal  ondernemers  die  sinds  de  invoering  van  de   bezuinigingen  een  nieuw  initiatief  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector   hebben  opgezet.  Hen  vraag  ik  naar  hun  onderneming,  de  ideeën  waarop  deze  gebaseerd  zijn,   cultureel  ondernemerschap  en  de  relevantie  voor  de  sector.  Ook  hierbij  kies  ik  een  initiatief  uit   ieder  sectordeel.  De  ondernemers  die  ik  geïnterviewd  heb  zijn  de  volgende  personen:  

• Podiumkunsten:  Norman  van  Dartel     Zakelijk  leider  bij  Splendor  

• Scheppende  kunsten:  Eline  van  Hagen     Initiatiefnemer  van  Meesters  op  Straat   • Cultureel  erfgoed:  Marleen  Kurvers     Initiatiefnemer  van  galerie  OODE  

• Overig  kunst  en  erfgoed:  Marlies  Buurman  en  Kees  van  Ruyven     Cultureel  curator  en  procesmanager  bij  WOW  Amsterdam    

Met  de  informatie  die  deze  negen  interviews  verschaffen  krijg  ik  een  helder  beeld  van  de   ontwikkelingen  in  de  sector  en  de  rol  die  cultureel  ondernemerschap  hierin  speelt.  

2.3 Analyse  

Door  de  resultaten  van  mijn  deskresearch,  panelgesprek  en  interviews  te  combineren  maak  ik   een  analyse  over  de  hervormingen  op  het  gebied  van  cultureel  ondernemen  in  de  sector.  Ik   begin  met  een  historisch  kader:  ik  maak  een  analyse  van  de  ontwikkelingen  in  de  sector  in  de   afgelopen  vijf  jaar.  Ik  neem  daarin  de  stand  van  zaken  in  2009,  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  in   deze  jaren,  de  bezuinigingen  en  de  merkbare  gevolgen  hiervan  in  Amsterdam  mee.  Het   volgende  onderdeel  van  mijn  analyse  is  een  theoretisch  kader  over  cultureel  ondernemen.  Ik   kijk  naar  gangbare  theorieën  in  binnen-­‐  en  buitenland  en  naar  de  basis  van  het  beleid  in   Nederland  en  in  Amsterdam.  Hiervoor  gebruik  ik  het  literatuuronderzoek.  Het  historisch  en   theoretisch  kader  gebruik  ik  vervolgens  als  basis  voor  mijn  analyse  van  de  staat  van  de  sector  

(20)

Verkenning  van  cultureel  ondernemerschap  in  de   Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  

20    

 

anno  2015.  Dit  doe  ik  aan  de  hand  van  de  resultaten  van  mijn  panelgesprek.  Daarop  volgt  een   analyse  van  cultureel  ondernemen  in  de  Amsterdamse  praktijk  en  in  hoeverre  dit  de  conditie   van  de  sector  heeft  veranderd.  Met  behulp  van  mijn  data-­‐  en  literatuuronderzoek  en  de   resultaten  van  het  panelgesprek  en  de  diepte-­‐interviews  beschrijf  ik  in  hoeverre  het   ondernemerschap  in  de  sector  is  toegenomen.  Met  deze  analyses  beantwoord  ik  mijn  vier   deelvragen  en  daarmee  kan  ik  een  volledig  antwoord  op  mijn  probleemstelling  geven,  om  dat   vervolgens  weer  tot  een  achtergrondartikel  voor  Het  Parool  te  verwerken.  

   

(21)

3 Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  

in  de  afgelopen  vijf  jaar  

Om  de  invloed  van  cultureel  ondernemerschap  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel   erfgoedsector  te  kunnen  analyseren,  is  het  ten  eerste  belangrijk  een  antwoord  te  vinden  op  de   vraag  hoe  de  sector  zich  in  de  afgelopen  jaren  heeft  ontwikkeld.  Bijna  vijf  jaar  geleden  maakte   staatssecretaris  van  OCW  Zijlstra  zijn  plannen  voor  de  bezuinigingen  op  het  nationale  kunst-­‐  en   cultuurbeleid  voor  het  eerst  bekend.  Dit  hoofdstuk  schetst  een  beeld  van  de  sector  zoals  die   was  op  dat  moment  en  hoe  het  veranderende  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  daarop  in  de  afgelopen   vijf  jaar  van  invloed  is  geweest.  

3.1 Staat  van  de  sector  in  2010  

Tegenstanders  van  de  bezuinigingen  op  het  kunst-­‐  en  cultuurbeleid  zagen  deze  als  een  kaalslag   van  hun  werkveld.  Om  te  zien  in  hoeverre  dat  het  geval  was  in  Amsterdam,  is  het  ten  eerste   van  belang  te  weten  hoe  de  sector  er  vlak  daarvoor,  in  2010,  voor  stond.  Aan  de  hand  van   cijfers  van  de  gemeente  en  kunstinstellingen  schetst  de  eerste  paragraaf  daar  een  beeld  van.   Vervolgens  richt  de  tweede  paragraaf  zich  op  ondernemerschap  in  de  Amsterdamse  kunsten-­‐   en  cultureel  erfgoedsector,  waarbij  de  subsidieafhankelijkheid  wordt  uitgelicht.  

3.1.1 Sector  in  cijfers  

Sinds  2005  geeft  de  Dienst  Onderzoek  en  Statistiek  jaarlijks  de  Monitor  Creatieve  Industrie  uit,   waarbij  ze  kwantitatieve  data  over  de  Amsterdamse  creatieve  industrie  presenteert.  De   kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  maakt  onderdeel  uit  van  deze  industrie  en  dus  geeft  de   editie  van  2010  relevante  informatie  over  de  sector  in  Amsterdam  dat  jaar  (Groep,  Oosteren  &   Jong,  2010).  In  2010  waren  8.718  vestigingen  actief  in  de  Amsterdamse  kunsten.  Vestigingen   zijn  alle  ondernemingen  in  de  sector,  van  eenmanszaken  tot  de  grote  stichtingen.  Bij  deze   vestigingen  waren  18.163  mensen  werkzaam.  Dit  betekent  dat  er  gemiddeld  2,08  personen  per   vestiging  werkten.  In  heel  Nederland  waren  er  in  de  kunsten  in  2010  97.408  personen  

werkzaam  bij  43.714  vestigingen,  zo  blijkt  uit  de  Monitor  Creatieve  Industrie  2012  (Oosteren  &   Teirlinck,  2013).  Dat  betekent  dat  18,6%  van  de  werknemers  in  de  Nederlandse  kunstensector   werkzaam  waren  in  Amsterdam  en  dat  19,9%  van  de  vestigingen  in  de  Nederlandse  sector  zich   bevonden  in  de  hoofdstad.  

 

Er  bestaan  verschillende  manieren  om  de  economische  waarde  van  een  branche  te  meten.  De   Monitor  Creatieve  Industrie  doet  dat  aan  de  hand  van  toegevoegde  waarde,  het  verschil  tussen   de  gerealiseerde  omzet  en  de  kosten  van  grondstoffen  en  halffabricaten.  Voor  het  jaar  2010   zijn  alleen  cijfers  van  de  Metropoolregio  Amsterdam  (Almere,  Amsterdam,  Haarlem,  Hilversum   en  Zaanstad)  beschikbaar.  In  dat  jaar  was  de  toegevoegde  waarde  van  de  kunsten-­‐  en  cultureel   erfgoedsector  in  deze  regio  €  989.000.000,-­‐.  Dit  betekende  een  groei  van  6,9%  ten  opzichte   van  2009.  Omdat  de  overheid  de  kunstensector  meer  dan  de  andere  sectoren  in  de  creatieve   industrie  financiert,  merkte  deze  sector  in  2010  nog  weinig  van  de  economisch  slechtere  tijden.  

(22)

Verkenning  van  cultureel  ondernemerschap  in  de   Amsterdamse  kunsten-­‐  en  cultureel  erfgoedsector  

22    

 

In  heel  Nederland  bedroeg  de  toegevoegde  waarde  van  de  sector  in  2010  €  3.228.000.000,-­‐,   een  daling  van  0,3%  ten  opzichte  van  2009.  

 

Culturele  instellingen  kunnen  in  de  gemeente  Amsterdam  subsidie  verkrijgen  via  het  

Kunstenplan.  In  2010  waren  140  instellingen  in  dit  Kunstenplan  opgenomen.  Gezien  het  totaal   aantal  vestigingen  van  8.718  lijkt  maar  een  heel  klein  deel  van  de  sector  deel  uit  te  maken  van   het  Kunstenplan.  Schijn  bedriegt  echter.  Zoals  gezegd  is  de  vestigingsgrootte  in  de  sector  niet   groot,  wat  betekent  dat  een  groot  deel  van  de  vestigingen  een  eenmanszaak  is.  Ook  zij  kunnen   subsidie  van  de  gemeente  ontvangen,  maar  dit  loopt  via  fondsen  zoals  het  Amsterdams  Fonds   voor  de  Kunst  (AFK)  en  zij  worden  dus  niet  direct  in  het  Kunstenplan  opgenomen.  Uit  een   kwantitatieve  analyse  van  de  gemeente  blijkt  dat  bij  de  Kunstenplaninstellingen  circa  4.118   personen  werkzaam  waren  (Gemeente  Amsterdam,  2011,  November  3).  Dat  betekent  dus  dat   22,7%  van  de  personen  in  de  Amsterdamse  kunstensector  werkzaam  waren  bij  een  

gesubsidieerde  instelling,  waarmee  het  dus  een  groter  deel  blijkt  te  zijn  dan  je  in  eerste   instantie  zou  denken.  De  analyse  behandelde  ook  de  gemiddelde  opbouw  van  de  inkomsten   van  een  Kunstenplaninstelling,  waarbij  gegevens  van  134  van  de  140  instellingen  zijn   meegenomen.  Deze  opbouw  kunt  u  zien  in  onderstaand  diagram.  

 

   

61,7%  van  de  inkomsten  van  de  Kunstenplaninstellingen  bestond  dus  uit  subsidie.  In  totaal   ontvingen  de  140  instellingen  in  2010  €86.974.274,-­‐  aan  subsidie  van  de  gemeente  Amsterdam   (Gemeente  Amsterdam,  2008).  Volgens  het  Kunstenplan  ontvingen  24  van  deze  instellingen   subsidie  van  het  ministerie  van  OCW,  in  totaal  €35.584.537,-­‐.  Daarnaast  was  er  voor  twintig   instellingen  €6.777.688,-­‐  beschikbaar  vanuit  het  Fonds  Podiumkunsten  en  voor  drie   instellingen  €1.025.898  vanuit  het  Fonds  voor  Cultuurparticipatie.  Voor  het  AFK  was  in  deze   beleidsperiode  €9.400.000,-­‐  beschikbaar  vanuit  de  gemeente  (Gelder,  2013).  

 

Opbouw  inkomsten  gemiddelde  

Kunstenplaninstelling  2010    

(Gemeente  Amsterdam,  2011,  November  3)  

Subsidies  

Publieksinkomsten   Sponsorinkomsten   Private  bijdragen   Overige  opbrengsten  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Deze masterthesis heeft kortom: cultureel ondernemerschap geherdefinieerd voor de popmuzikant, de discussie rondom cultureel ondernemerschap sociologisch geduid, de

OCE is het platform voor uitwisseling en afstemming tussen de deelsectoren, culturele archiefinstellingen, musea, erfgoedbibliotheken, expertisecentra cultureel erfgoed,

Het gaat niet aan om dan in de visie fatalistisch te volstaan met "Hier ontkomen we niet aan in deze regio maar er moet sprake zijn van een goede balans." Inwoners mogen

De persoon met dementie vindt de weg niet, vergeet naar waar hij onderweg was, … Zorg voor een duidelijke aanduiding van het toilet, de vestiaire, de balie, … Gebruik

Doordat het Nederlands in de loop van de tijd fors is veranderd, zijn oude teksten niet zonder meer begrijpelijk voor leerlingen.. Met name betekenisveranderingen zetten lezers

Coalitieakkoord: voor het theater moeten meer mogelijkheden worden gecreëerd voor cultureel ondernemerschap .... De essentie van het vraagstuk: het gaat

De Erfgoedcel Leie Schelde is de cultureel erfgoedcel binnen de Cultuurregio Leie Schelde die zich inzet voor het roerend en immaterieel erfgoed in de Leie Schelde regio: Deinze,

24-03-2005 ten kantore van de SCEZ over bovengenoemd onderwerp bevestig ik u schriftelijk dat ter plaatse van de uit te voeren werkzaamheden geen archeologische waarden in het