• No results found

Dialoog

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Dialoog"

Copied!
97
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Dialoog  

     

Over  oordeel  en  waarheid  in  de  opiniejournalistiek  

     

Evert  te  Winkel  

Fortlaan  7  

7325  ZN  Apeldoorn  

egtewinkel@gmail.com  

06-­‐44022845  

     

Studie:  Journalistiek  

Christelijke  Hogeschool  Ede  

Oude  Kerkweg  100  

6717  JS  Ede  

 

Minor:  Cultuur  en  religie  

     

Afstudeerbegeleider:  

Ruud  Vos  

 

 

     

Datum:  Donderdag  8  mei  2014  

                   

(2)

Voorwoord  

Wat  is  opiniejournalistiek  en  wat  behoort  het  te  zijn?  Het  antwoord  op  deze  twee   vragen  bepaalt  grotendeels  het  antwoord  op  de  vraag  naar  waarheid  binnen  de  

opiniejournalistiek.  Waarheid  staat  over  het  algemeen  binnen  de  journalistiek  ter   discussie,  maar  de  opiniejournalistiek  kent  specifieke  tegenwerpingen.    

Deze  scriptie  behandelt  twee  van  deze  tegenwerpingen:  dat  opiniejournalistiek   niet  waar  is  omdat  deze  subjectief  zou  zijn  en  dat  opiniejournalistiek  

levensbeschouwelijk  en  dus  partijdig  is.  De  scriptie  laat  zien  dat  deze  tegenwerpingen   ofwel  onjuist  zijn  ofwel  niet  problematisch.  Ook  plaatst  deze  de  opiniejournalistiek  in  de   context  van  de  eeuwenlange  journalistieke  en  filosofische  ontwikkeling.    

Het  onderzoek  sluit  af  met  de  visies  van  een  drietal  hoofdredacteuren  van   opiniejournalistieke  magazines,  waarvan  De  Nieuwe  Koers  openlijk  

levensbeschouwelijk  is.  Daaruit  blijkt  dat  het  onderzoek  in  deze  scriptie  niet  louter  een   abstracte  beschouwing  is,  maar  praktische  consequenties  heeft  voor  de  makers  van   opiniebladen.  Om  die  reden  zijn  een  aantal  praktische  aanbevelingen  en  gedachten   direct  na  de  conclusie  uitgewerkt.  

Deze  scriptie  is  een  onderdeel  van  de  specialisatie  Cultuur  &  Religie.  De  

samenhang  tussen  deze  specialisatie  en  de  scriptie  ligt  voor  de  hand,  maar  verdient  wel   extra  uitleg.  Het  onderzoek  behandelt  een  mogelijk  vooroordeel  dat  levensbeschouwing   of  religie  waarheidsvinding  in  de  weg  staat,  wat  overigens  mogelijk  maar  niet  

noodzakelijk  is,  en  betoogt  daarbij  dat  levensbeschouwing  noodzakelijk  is  om  de  wereld   te  begrijpen  (extern)  en  dat  de  journalist  zonder  levensbeschouwing  niet  bestaat  

(intern).  Cultuur  komt  in  de  scriptie  slechts  bij  behandeling  van  Girard  expliciet  naar   voren,  maar  vormt  in  samenhang  met  levensbeschouwing  een  rode  draad  binnen  dit   onderzoek.  

Het  volume  van  de  scriptie  nam  in  de  loop  van  het  onderzoek  fors  toe.  Een  

leeshandleiding  is  daarom  geen  overbodige  luxe.  Bij  thema  #1  ligt  het  zwaartepunt  in  de   tweede  helft,  vanaf  de  vraag  ‘Wat  is  opiniejournalistiek?’  Bij  thema  #2  is  voornamelijk   het  kopje  ‘Toepassing  voor  de  journalistiek’  belangrijk,  bij  thema  #3  is  de  eerste  helft,   tot  en  met  ‘Intersubjectiviteit’  het  belangrijkst  en  in  thema  #4  vormt  het  stuk  onder   ‘Traditie  en  historie’  vooral  een  interessant  zijspoor.  De  interviews  in  deel  #5  geven  een   goed  beeld  van  de  thematiek  die  in  de  gehele  scriptie  besproken  is.  Ik  sluit  af  met  een   aantal  persoonlijke  aanbevelingen  die  ik  als  les  bij  het  maken  van  deze  scriptie  geleerd   heb.  

 

(3)

Inhoudsopgave  

Voorwoord   2  

Inhoudsopgave   3  

#0  Inleiding   6  

1.  De  huidige  situatie   6  

2.  Het  doel  van  deze  scriptie   6  

Thema  #1:  Waarin  verschilt  opiniejournalistiek  van  andere  soorten  journalistiek,  

speciaal  gelet  op  het  thema  waarheid?   8  

1.  Het  probleem  van  journalistiek  met  waarheid   8  

a.  Kopiistiek   9  

b.  De  pauselijke  toespraak   10  

c.  Churnalism   11  

2.  De  zaak  Marinab,  een  voorbeeld  van  journalistiek  falen   12  

a.  Jan  Dirk  Snel   13  

b.  Wat  staat  op  het  spel?   14  

3.  Wat  is  opiniejournalistiek?   15  

a.  Opiniërend  en  feitelijk   15  

b.  Functie  en  doel   16  

c.  Wat  is  opinie?   17  

d.  Journalistiek   19  

4.  Ethiek  en  waarheid  in  opiniejournalistiek   19  

a.  Eigen  onderzoek   20  

b.  Ethische  codes   21  

c.  Oregon  code   22  

d.  Deugdelijke  grondslag   22  

5.  Conclusie   23  

Thema  #2:  Filosofie,  opiniejournalistiek  &  waarheid   24  

1.  De  geschiedenis  van  de  journalistiek   24  

2.  Drie  invalshoeken   25  

a.  Praktische  en  intellectuele  middelen   25  

b.  Projectie   25  

c.  Ideologie   26  

3.  Jürgen  Habermas   27  

a.  Publieke  sfeer   27  

b.  Wat  is  Verlichting?   28  

c.  Communicatietheorie  als  aparte  wetenschap   29  

4.  Waarheid  in  de  voor-­‐kantiaanse  filosofie   30  

a.  Plato  en  Aristoteles   30  

b.  Begrip  en  zaak   31  

5.  Kant  versus  Rorty   32  

a.  Theoretische  rede   32  

b.  Praktische  rede  en  esthetiek   33  

c.  Drie  erven  van  Kant   33  

d.  Positivisme,  materialisme  en  romantiek   34  

e.  Het  relativisme  van  Rorty   35  

f.  Waarheid   36  

6.  Toepassing  voor  de  journalistiek   37  

7.  Conclusie   38  

Thema  #3:  Objectiviteit  versus  subjectiviteit   39  

(4)

a.  Een  onhelder  concept   40  

b.  Vooroordeel   41  

c.  Onder  vuur   42  

2.  Intersubjectiviteit   43  

a.  Taal  is  onnauwkeurig   43  

b.  Invloed  van  de  toeschouwer   45  

3.  Oordeel   46  

a.  Rationeel   46  

b.  Scheiding  tussen  schoon  en  ontzagwekkend   47  

c.  Slechts  over  eigen  gevoelens   48  

d.  Feiten  tegenover  emotie   49  

e.  Objectiviteit  van  waarden   49  

4.  Groepsoordeel  en  journalistiek   50  

a.  Upgrade  van  de  moraal   51  

5.  Conclusie   52  

Thema  #4:  Levensbeschouwing  en  waarheid   54  

1.  Vaste  grond   54  

a.  Referentiekader   56  

b.  Religie   57  

c.  Common  sense   59  

2.  Hetzelfde  schip?   60  

a.  Religie  en  cultuur   61  

b.  Vernieuwing  van  binnenuit   62  

3.  Traditie  en  historie   63  

a.  Klassieken   63  

b.  Leven  op  een  bepaalde  wijze   64  

c.  The  clash  of  civilisations   65  

d.  Cultuur  en  beschaving   66  

4.  Levensbeschouwing  en  journalistieke  duiding   67  

a.  Levensbeschouwelijke  dialoog   67  

b.  Veelzijdig  benaderen   68  

5.  Conclusie   69  

a.  Vooroordelen   69  

#5  Interviews  naar  aanleiding  van  de  vier  thema’s   71  

Thema  1:  Waarheid  en  ethiek   71  

a.  Richting   71  

b.  Naar  de  mond  praten   71  

c.  Kloppende  feiten   72  

Thema  2:  Waarheid,  journalistiek  en  filosofie   72  

a.  Ideologie   72  

b.  De  journalist  als  toeschouwer   72  

Thema  3:  Objectiviteit  en  subjectiviteit   73  

a.  Waardeoordelen   73  

b.  Intersubjectiviteit   73  

Thema  4:  Waarheid  &  Levensbeschouwing   74  

a.  Kaders   74  

b.  Just  the  facts   74  

Samenvatting   76  

Conclusie   77  

1.  Levensbeschouwing   77  

2.  Intersubjectiviteit   77  

(5)

4.  Richting   78  

5.  Waarheid   78  

Een  aantal  persoonlijke  aanbevelingen   80  

Bronnen   82   Literatuur   82   A   82   B   82   C   82   D   83   E   83   F   84   G   84   H   84   J   84   K   85   L   85   M   86   N   86   P   86   R   86   S   87   T   87   V   87   W   88  

Geluids-­‐  en  beeldfragmenten   89  

Interviews   89  

Bijlagen   90  

 

(6)

#0  Inleiding  

Al  ver  voor  het  begin  van  wat  wij  kennen  als  journalistiek  werd  de  vraag  gesteld   wat  waarheid  eigenlijk  is.  In  de  eerste  helft  van  de  eerste  eeuw  wordt  de  Romeinse   gouverneur  Pilatus  geportretteerd  als  Jezus  bij  hem  terecht  staat:  

 

  “Pilatus  zei:  ‘U  bent  dus  koning?’  ‘U  zegt  dat  ik  koning  ben,’  zei  Jezus.  ‘Ik  ben  geboren  en  naar  de   wereld  gekomen  om  van  de  waarheid  te  getuigen,  en  ieder  die  de  waarheid  is  toegedaan,  luistert  naar  wat   ik  zeg.’  Hierop  zei  Pilatus:  ‘Maar  wat  is  waarheid?’  Na  deze  woorden  ging  hij  weer  naar  de  Joden  buiten.”1  

 

Filosofen  als  Aristoteles  hadden  zich  al  veel  met  de  vraag  naar  waarheid  bezig   gehouden2  en  sinds  deze  woorden  van  Pilatus3  is  er  geen  tijd  geweest  dat  het  begrip  

waarheid  niet  ter  discussie  stond.  Vaak  was  dit  voer  voor  filosofen  (wetenschappers   dus)  en  zeker  in  de  Middeleeuwen  ook  voor  theologen.  Sinds  de  professionalisering  van   de  journalistiek,  voornamelijk  in  de  tweede  helft  van  de  vorige  eeuw,  is  waarheid  ook   binnen  de  journalistiek  steeds  prominenter  in  beeld  gekomen,  maar  deze  is  ook  meer  ter   discussie  komen  te  staan.    

1.  De  huidige  situatie  

De  discussie  over  waarheid  beperkt  zich  relatief  veel  tot  zaken  als  ‘objectiviteit   versus  subjectiviteit’,  ‘hoor  en  wederhoor’  en  ‘één  bron  is  geen  bron’.  Onjuistheden  in  als   feitelijke  berichtgeving  gepresenteerde  artikelen  zijn  relatief  gemakkelijk  te  

onderkennen.  Bij  de  opiniejournalistiek  ligt  dit  lastiger.  Discussie  over  wat  

opiniejournalistiek  is  of  hoort  te  zijn  mist  goeddeels  en  literatuur  ontbreekt  nagenoeg.4  

Wat  is  opiniejournalistiek  en  welke  rol  kan  waarheid  binnen  de  opiniejournalistiek   spelen?  Dit  onderzoek  richt  zich  erop  hoe  er  binnen  de  opiniejournalistiek  over  

waarheid  gedacht  kan  worden,  waarbij  voornamelijk  ethiek  en  filosofie  belangrijk  zijn.   Kan  waarheid  binnen  de  opiniejournalistiek  een  criterium  zijn?  is  de  voornaamste  vraag   van  deze  scriptie.  

 

Waarheid  heeft  niet  alleen  betrekking  op  kennis  van  feiten,  maar  ook  op  keuzes   die  mensen,  ook  journalisten,  vanuit  levensbeschouwing  maken.  Daarom  behandelt  deze   scriptie  de  journalistieke  ethiek,  waarheid  binnen  de  ontwikkeling  van  

(opinie)journalistiek  en  filosofie,  de  verhouding  tussen  objectiviteit  en  subjectiviteit  en   de  rol  van  beide  binnen  de  opiniejournalistiek  en  als  laatste  de  rol  van  

levensbeschouwing  binnen  deze  journalistiek.  

2.  Het  doel  van  deze  scriptie  

Een  verhaal  over  objectiviteit  en  subjectiviteit,  waarheid,  journalistieke  ethiek,   levensbeschouwing  en  filosofie,  is  al  snel  abstract  en  theoretisch.  Dat  is  deze  

onvermijdelijk  ook.  Tegelijkertijd  is  deze  scriptie  zeer  praktisch  van  aard,  deze  poogt  het                                                                                                                  

1  Nederlands  Bijbelgenootschap  (2004),  Johannes  18:37&38   2  zie  bijvoorbeeld:  Organon,  Aristoteles  

3  Of  deze  woorden  daadwerkelijk  door  Pilatus  zijn  uitgesproken,  daar  de  auteur  van  dit  

bijbelboek  geen  ooggetuige  is,  laat  ik  in  deze  scriptie  buiten  beschouwing.  Dat  is  voer   voor  theologen  en  historici.  

4  Tekenend  is  dat  de  zoekterm  ‘opiniejournalistiek’  in  Google  Boeken  slechts  negen  

resultaten  oplevert  en  in  Google  Scholar  slechts  zes.  Ter  vergelijking:  in  Google  Boeken   levert  ‘journalistiek’  ongeveer  73.400  resultaten  op  en  in  Google  Scholar  ongeveer  4.830.  

(7)

denken  over  waarheid  in  de  opiniejournalistiek  door  professionals  van  gespreksstof  te   voorzien.  

Journalisten  kijken  teveel  naar  elkaar,  wordt  verderop  betoogt.  Bewust  komen  in   deze  scriptie  veel  wetenschappers  en  denkers  van  buiten  de  journalistiek  en  van  buiten   deze  tijd  aan  het  woord.  Waar  blikvernauwing  de  norm  is,  onder  het  mom  van  

specialisatie,  streeft  dit  onderzoek  naar  verbreding.  Naast  de  publicaties  over  

journalistieke  ethiek  wordt  gebruik  gemaakt  van  publicaties  over  wetenschappelijke   disciplines  als  geschiedenis,  sociologie,  psychologie,  rechten,  filosofie  en  

communicatiewetenschap.  Ook  komen  krantenartikelen,  onderzoeken  naar  de  pers  en   uitspraken  van  de  Raad  voor  de  Journalistiek  op  meer  anekdotische  wijze  voor.  

 

Naast  een  blikverbreding  naar  verschillende  disciplines  buiten  de  journalistiek   streeft  deze  scriptie  ook  naar  een  blikverbreding  in  tijd.  Het  oudste  als  bron  gebruikte   boek  stamt  uit  1756,  het  meest  recente  uit  2013.  De  inhoud  van  verschillende  gebruikte   bronnen  is  van  ver  voor  1756.  Daarmee  is  deze  scriptie  als  een  reis  door  de  tijd,  meer   dan  alleen  maar  een  schets  van  waarheid  in  opiniejournalistiek.  

(8)

Thema  #1:  Waarin  verschilt  opiniejournalistiek  van  andere  soorten  

journalistiek,  speciaal  gelet  op  het  thema  waarheid?  

 

Het  thema  waarheid  is  een  onderwerp  dat  de  journalistiek  ver  overstijgt  en  dat   de  journalisten  zeker  niet  kunnen  claimen.  Daarom  is  het  nodig  bij  dit  onderwerp  om   eerst  de  journalistiek  te  bestuderen  en  daarna  pas  het  onderwerp  waarheid  in  zijn   geheel,  waarna  beide  aan  elkaar  verbonden  kunnen  worden.  

Waarheid  is  niet  zozeer  een  methodologische  kwestie,  het  is  in  de  eerste  plaats   een  ethische  kwestie.  Daarom  behandelt  dit  hoofdstuk  de  journalistieke  ethiek  tamelijk   uitgebreid,  waarin  niet  alleen  de  veelgebruikte  ethische  codes  aandacht  krijgen,  maar   ook  een  aantal  vroege  en  voor  Nederlandse  begrippen  tamelijk  obscure  codes.  Daaruit   wordt  duidelijk  dat  waarheid,  een  nogal  onduidelijk  begrip,  weliswaar  voornamelijk   ethisch  is,  maar  ethiek  ook  overstijgt.  Dat  beïnvloedt  de  betekenis  van  waarheid  binnen   de  journalistiek  en  voornamelijk  van  de  opiniejournalistiek.  

Dit  eerste  hoofdstuk  laat  zien  dat  zelfs  als  objectief  gepresenteerde  berichtgeving   niet  altijd  voor  waar  kan  door  gaan,  laat  met  Jan  Dirk  Snel  zien  dat  waarheid  ook  

dialogisch  kan  worden  opgevat  en  vervolgt  met  de  rol  van  waarheid  en  opinie  binnen  de   journalistieke  ethiek.  Dat  waarheid  belangrijk  is  voor  de  journalistiek  laten  

verschillende  ethische  codes  zien.  Naast  ethische  heeft  waarheid  voor  de  journalistiek   ook  pragmatischer  redenen.  Ook  schetst  dit  hoofdstuk  een  bruikbare  definitie  van   opiniejournalistiek.  

1.  Het  probleem  van  journalistiek  met  waarheid  

De  afgelopen  jaren  zijn  verschillende  malen  journalisten  en  media  in  opspraak   gekomen  omdat  berichtgeving  bewezen  onjuist  was.  Het  archief  met  uitspraken  van  de   Raad  voor  de  Journalistiek  (RvdJ)  staat  er  vol  mee,  terwijl  dat  slechts  het  topje  van  de   ijsberg  vormt.  Een  aantal  casi  (niet  van  de  Raad)  werk  ik  hier  kort  uit  om  een  beeld  te   geven  van  het  probleem,  dat  ik  in  een  bredere  context  plaats  van  een  groeiende   publicatiedruk  en  een  grotere  afhankelijkheid  van  perspublicaties  van  overheden  en   ondernemingen  zelf.  Uit  het  interview  met  Huub  Evers  blijkt  dat  waarheid  volgens  hem   soms  ook  een  te  grote  eis  is,  soms  kan  je  als  journalist  simpelweg  niet  weten  wat  

waarheid  is.    

“Ik  kan  niks  met  de  suggestie  dat  wij  de  waarheid  kunnen  vaststellen  of  het  volk   kunnen  opvoeden.”  Zo  reageert  Marcel  Gelauff,  hoofdredacteur  van  NOS-­‐Nieuws,  in  het   Delftse  universiteitsblad  Delta  op  kritiek  dat  de  NOS  en  andere  nieuwsmedia  slordig  en   weinig  kritisch  met  wetenschappelijke  publicaties  zouden  omgaan.    

Veel  journalisten  zouden  vooral  de  bij  wetenschappelijke  publicaties  gevoegde   persberichten  in  een  bericht  omzetten,  zonder  de  publicatie  zelf  te  lezen,  terwijl   persberichten,  volgens  Volkskrant-­‐wetenschapsredacteur  Maarten  Keulemans,  vaak   stelliger  zijn  dan  de  onderliggende  data  rechtvaardigen.  Ook  zouden  de  journalisten,  met   name  bij  de  NOS  waar  geen  aparte  wetenschapsjournalisten  in  dienst  zijn,  onvoldoende   kennis  hebben  van  de  wetenschappelijke  werkwijze.  Volgens  de  hoofdredacteur  van   NOS  Nieuws  is  waarheid  in  de  wetenschap  veranderlijk  en  niet  absoluut  én  kunnen   journalisten  het  werk  van  wetenschappers  niet  zomaar  overdoen.5    

Natuurlijk  heeft  Gelauff  gelijk  als  hij  zegt  dat  journalisten  het  werk  van  

wetenschappers  niet  kunnen  herhalen:  journalistiek  is  geen  wetenschap.  Maar  het  zou                                                                                                                  

(9)

wel  vreemd  zijn  als  in  de  journalistiek  begrippen  als  waarheid  en  accuratesse  bij   berichtgeving  over  wetenschap  onbelangrijk  zijn.  Ook  blijkt  dat  journalisten  niet  alleen   bij  berichtgeving  over  wetenschap  steken  te  laten  vallen.  Uit  verschillende  publicaties   uit  binnen-­‐  en  buitenland  blijkt  dat  feitelijke  onjuistheden  in  de  journalistiek  geen   uitzondering  zijn.  

a.  Kopiistiek  

In  Gebakken  lucht  laat  Nick  Davies6  zien  dat  in  het  Verenigd  Koninkrijk  

journalisten  al  te  gemakkelijk  nieuws  van  de  persbureaus  zoals  Associated  Press  (AP)  en   Reuters  kopiëren.  De  verstrengeling  van  de  pers  met  propagandamachines  zoals  

regeringen  en  multinationals,  de  angst  om  nieuws  te  missen  en  de  krachtige  neiging  tot   speculatie  worden  in  het  boek  aan  de  kaak  gesteld:    

 

“Hoe  langer  ik  zocht,  hoe  meer  feitelijke  onjuistheden,  verdraaiingen  en  propaganda  ik  ontdekte   in  de  eindproducten  van  een  bedrijfstak  die  juist  wordt  geacht  zich  met  het  omgekeerde  –  het  onthullen   van  de  waarheid  –  bezig  te  houden.”7    

 

Het  oordeel  van  Davies  over  zijn  eigen  beroepsgroep,  hij  is  zelf  al  jarenlang   journalist  bij  de  Britse  krant  Guardian,  is  ongemeen  scherp:  de  journalistiek  staat  er   beroerd  voor.  Dit  boek,  in  combinatie  met  de  rapporten8  van  de  commissie  Leveson  

(volgens  Leveson  zelf  het  meest  grondige  onderzoek  naar  de  pers  in  het  Verenigd   Koninkrijk  ooit9),  levert  bij  mijn  weten  wereldwijd  het  meest  systematische  onderzoek  

naar  het  falen  van  de  journalistiek.  De  resultaten  hiervan  zijn  natuurlijk  niet  zomaar  op   Nederland  toe  te  passen.    

Het  onderzoek  van  Davies  is  voor  Nederland  min  of  meer  overgedaan  in  

Journalistiek  in  diskrediet,  waarbij  minder  dramatische  conclusies  werden  getrokken:  

ruim  veertig  procent  van  de  Nederlandse  berichtgeving  is  deels  gebaseerd  op   persbureaus,  in  Groot-­‐Brittanië  is  dit  zeventig  procent.10  Overigens  twijfelen  de  

onderzoekers  of  uit  de  afhankelijkheid  van  persbureaus  inderdaad  geconcludeerd  kan   worden  dat  het  slecht  gaat  met  de  journalistiek.11  

 

Onwetendheid  is,  zo  schrijft  Davies  in  Gebakken  Lucht,  epidemisch  en  

journalisten  schrijven  onware  verhalen  omdat  zij  in  alle  oprechtheid  geloven  dat  deze   wel  waar  zijn.  Ook  blijkt  dat  journalisten  soms  onder  tijdsdruk  en  de  eis  van  primeurs   zelfs  zo  ver  gaan  om  verhalen  te  verzinnen.12  Belangrijke  kritiek  van  Davies  is  dat  het  

goedkoper  is  om  uitspraken  van  zogenaamde  talking  heads  correct  weer  te  geven  dan   om  de  waarheid  van  uitspraken  te  checken.  Deze  manier  van  werken  wekt  de  indruk  dat   de  waarheid  altijd  ‘ergens  in  het  midden  ligt’,  waarbij  waarheid  niets  anders  is  dan  de   synthese  van  twee  of  meer  tegengestelde  meningen  of  zienswijzen.  

                                                                                                               

6  Bijzonder  leesbaar  is  ook  de  bijdrage  van  Davies  in  Journalistiek  in  diskrediet,  p.  5-­‐21,  

waarin  hij  de  problematiek  van  zijn  boek  veel  korter  en  kernachtiger  weergeeft.  

7  Davies,  N.  (2010),  p.  7  

8  Leveson,  J.  (2012),  An  inquiry  to  the  culture,  practices  and  ethics  of  the  press   9  Leveson,  J.  (2012,  november  29),  p.  1  

10  Hijmans,  E.  &  Buijs,  K.  &  Schafraad,  P.  (2009),  p.  42,  43   11  Ibidem,  p.  62  

(10)

  Deze  manier  van  werken  ziet  media-­‐ethicus  Huub  Evers  ook  in  Nederland  vaak   terugkomen.  Hoor  en  wederhoor  worden  als  journalistieke  plicht  gezien,  waarbij   waarheid,  die  moeilijk  te  achterhalen  is,  in  de  marge  terecht  komt:  

   

  “Je  kan  zeggen:  Hoor  en  wederhoor,  heb  je  dan  de  waarheid  te  pakken?  […]  Hoe  weet  ik  nu   wanneer  ik  …  mijn  rondje  [heb]  gemaakt  langs  de  velden  [of]  ik  dan  aan  het  einde  daarvan  de  waarheid  te   pakken  heb?  Het  zou  natuurlijk  in  theorie  zo  kunnen  zijn  dat  zij  mij  allemaal  belazerd  hebben.”  

 

  Naarmate  journalisten  efficiënter,  als  dat  al  een  juiste  term  is,  moeten  werken,   wordt  wederhoor,  wat  relatief  gemakkelijk  is,  al  gauw  belangrijker  dan  

waarheidsvinding.    

b.  De  pauselijke  toespraak  

Ook  met  de  nuancering  van  Journalistiek  in  diskrediet  is  duidelijk  dat  de  verhalen   van  de  (internationale)  persbureaus  de  pretentie  waarheid  niet  altijd  vol  kunnen  

houden  en  deze  pretentie  soms  ronduit  geweld  aandoen.  Dat  bewijst  wel  de  

berichtgeving  rondom  de  laatste  kersttoespraak  (voor  de  Curie,  dus  niet  voor  ‘het  volk’)   van  Benedictus  XVI,13  waar  verschillende  persbureaus  over  berichtten.  Terwijl  de  paus  

een  tamelijk  ingewikkeld  en  sterk  filosofisch  getint  verhaal  hield  over  de  betekenis  van   de  familie  en  over  religieuze  dialoog,  valt  het  persbureau  Reuters  op  dat  ‘Paus  

Benedictus  vrijdag  ruimte  binnen  het  Vaticaan  vond  om  een  brede  religieuze  alliantie   tegen  het  homohuwelijk  te  vormen’.14  Associated  Press  maakt  het  in  tweede  instantie  

minder  bont15  door  het  benadrukken  van  familiewaarden,  inderdaad  uitgangspunt  van  

de  toespraak,  centraal  te  stellen.16  

 

Daniël  Gillissen  vat  op  27  december  in  het  Nederlands  Dagblad  de  reacties,   voornamelijk  op  nieuwssites  en  sociale  media,  samen:  “NOS,  RTL,  Nu.nl  en  tal  van   andere  nieuwssites  kopten  over  de  ‘uithaal’  van  paus  Benedictus  XVI  naar  homo’s   tijdens  een  toespraak  voor  zijn  medewerkers.”17  In  het  artikel  schrijft  Gillissen  dat  het  

bij  een  ingewikkeld  betoog  als  dat  van  de  paus  moeilijk  is  de  juiste  vertaalslag  te  maken   en  adviseert  de  communicatoren  van  het  Vaticaan  om  zelf  met  een  interpretatie  hiervan   te  komen.  Tegelijk  heeft  hij  grote  kritiek  op  de  Nederlandse  media:    

 

“De  verdediging  van  NOS-­‐hoofdredacteur  Marcel  Gelauff  dat  andere  media  allemaal  dezelfde   interpretatie  gaven  aan  de  woorden  van  de  paus  als  de  NOS,  is  niet  sterk.  Bij  de  media  draait  het  om   snelheid,  dus  praatte  iedereen  het  persbureau  AP  na.  Media  dienen  zich  af  te  vragen  of  ze  in  een  tijd  van   religiestress  de  nuance  voldoende  ruimte  geven.  Dat  het  bericht  daardoor  wellicht  Teletekst  niet  haalt,  zij   dan  zo.”18  

 

In  Nederland  nam  het  ANP  de  insteek  van  Reuters  over,  waardoor  op  de  website   van  in  onder  meer  Tubantia,  Volkskrant,  Algemeen  Dagblad,  Dagblad  van  het  Noorden                                                                                                                  

13  Benedictus  XVI  (2012)   14  Pullella,  P.  (2012).  Reuters  

15  Dat  geldt  tenminste  voor  de  enkele  weken  later  door  mij  gecontroleerde  tekst  zoals  

deze  op  de  website  staat,  de  van  de  werkelijke  kop  afwijkende  link  (Pope  takes  anti-­‐gay   mariage  stance  [to]  new  level)  naar  het  artikel  duidt  erop  dat  na  plaatsing  nog  aan  het   artikel  is  gesleuteld  

16  Winfield,  N.  (2012).  AP   17  Gillissen,  D.  (2012)   18  Ibidem  

(11)

en  een  bijna  onuitputtelijke  reeks  van  andere  kranten,  naast  nieuwswebsites  en  andere   media,  de  kop  ‘Paus  wil  religies  bundelen  tegen  homohuwelijk’19  of  een  variant  daarop  

verscheen.  Ook  in  Trouw  stond  met  ‘Paus  haalt  opnieuw  fel  uit  naar  homoseksuelen’  een   dergelijk  berichtje.20  Later  werd  dat  door  dezelfde  krant  genuanceerd.21  Ondertussen  

had  paus  Benedictus  XVI  met  geen  woord  over  het  homohuwelijk  gerept,  laat  staan  over   homoseksualiteit,  hoewel  hij  met  een  citaat  van  de  Franse  opperrabbijn  Gilles  Bernheim   wel  indirect  naar  het  homohuwelijk  verwees.  Van  een  alliantie  tegen  het  homohuwelijk   kan  zelfs  in  de  meest  kwaadwillende  interpretatie  geen  sprake  zijn,  toch  stond  het  via   het  ANP  in  vele  Nederlandse  kranten.  

 

  NRC  Handelsblad  moest  zelfs  diep  door  het  stof22  toen  lezers  besloten  zelf  de  

toespraak  te  lezen.  De  berichtgeving  van  het  NRC  Handelsblad  was  naar  eigen  zeggen   voornamelijk  gebaseerd  op  de  berichtgeving  van  AP,  AFP  en  Reuters,  de  grote  

internationale  persbureaus,  waaruit  zij  onder  meer  gedistilleerd  hadden  dat  

homoseksualiteit  het  gezin  bedreigt  en  daarmee  de  kern  van  de  menselijke  schepping.23  

Ook  had  de  krant  geschreven,  naar  Reuters,  dat  de  paus  een  wereldwijde  alliantie  tegen   het  homohuwelijk  smeedt.  “Tot  mijn  verbazing  vond  ik  geen  enkele  concrete  oproep,   noch  woorden  die  rechtvaardigen  de  paus  de  geciteerde  woorden  toe  te  schrijven,”   schrijft  lezer  Jan  Kienhuis.  

c.  Churnalism  

De  berichtgeving  rond  de  pauselijke  toespraak  is  misschien  wel  het  meest   sprekende,  maar  zeker  niet  enige,  voorbeeld  van  wat  Nick  Davies  wel  ‘churnalism’   noemt  (hoewel  hij  niet  de  uitvinder  van  deze  term  is):  nieuws  komt  binnen  en  wordt   verwerkt  door  journalisten,  maar  niet  gecontroleerd  door  journalisten.  Wel  worden  de   meest  extreme  of  opvallende  uitspraken  of  gebeurtenissen  consequent  uitgelicht  of  zelfs   overdreven.  Dat  is  precies  wat  ook  gebeurde  in  de  aanloop  naar  de  ‘Project  X’-­‐rellen  in   Haren,  schrijft  commissievoorzitter  Job  Cohen:  

 

“Op  dinsdagochtend  18  september  bericht  dagblad  Trouw  over  een  mogelijke  noodverordening   voor  Haren.  Dat  bericht  wordt  die  avond  overgenomen  door  NOS  op  3  met  een  belangrijke  wijziging,   namelijk  dat  de  verordening  al  was  afgekondigd.  Ook  al  wordt  dat  bericht  later  teruggetrokken,  het   belandt  wel  in  een  ANP-­‐bericht  en  meteen  daarna  op  NU.nl.”24  

 

Veel  media  nemen  elkaars  berichtgeving  en  de  berichtgeving  van  de  persbureaus   slordig  over  en  de  persbureaus  zijn  vaak  niet  accuraat.  Maar  media  hebben,  zeker  in  het   geval  van  buitenlands  nieuws,  niet  altijd  een  andere  keus  dan  het  overnemen  van  deze   berichtgeving.  Zo  klaagt  journalist  en  antropoloog  Joris  Luyendijk  in  Het  zijn  net  mensen   over  de  afhankelijkheid  van  persbureaus.  De  kritiek  van  Luyendijk  is  meer  dan  die  van   Davies  intern  gericht;  de  journalisten  zouden  veel  opener  moeten  zijn  over  wat  zij  niet   weten,  dan  pas  benaderen  zij  de  waarheid,  terwijl  de  meer  externe  kritiek  van  Davies  

                                                                                                               

19  Davidson,  D.  (2012)  

20  Auteur  onbekend,  Trouw  (2012)   21  Kleinjan,  G.  J.  (2012)  

22  De  lezer  schrijft/De  krant  antwoordt,  in  NRC  Handelsblad  (2013)   23  Auteur  onbekend,  NRC  Handelsblad  (2012)  

(12)

zegt;  als  de  nieuwsorganisaties  maar  minder  commercieel  zouden  werken,  dan  komt   waarheid  meer  binnen  handbereik.25  

 

Als  correspondent  in  het  Midden-­‐Oosten  bleek  Joris  Luyendijk  nauwelijks  eigen   nieuws  te  achterhalen  en  de  redactie  in  Hilversum,  hij  werkte  toen  voor  NOS-­‐radio,   bleek  beter  op  de  hoogte  dan  hij.  “Hier  Hilversum.  We  zien  op  de  persbureaus  dat  er   fundamentalisten  in  je  land  zijn  opgepakt.  Weet  jij  daar  meer  van?”26  Dat  weet  hij  dus  

niet  en  Luyendijk  concludeert  dat  hij  in  het  Midden-­‐Oosten  weinig  meer  doet  dan  het   presenteren  van  door  persbureaus  voorgekookt  nieuws.  Dat  komt  omdat  hij  als   correspondent  nooit  alle  persconferenties  kan  aflopen  in  heel  het  Midden-­‐Oosten,  

daarbij  zijn  de  landen  daar  zeer  gesloten.  Democratische  verkiezingen  zijn  er  niet,  net  zo   min  als  opiniepeilingen,  en  een  journalist  kan  er  nauwelijks  achter  komen  hoe  er  in  het   land  over  allerlei  zaken  gedacht  wordt.  In  een  dictatuur,  concludeert  hij,  is  journalistiek  

de  facto  onmogelijk.27  

2.  De  zaak  Marinab,  een  voorbeeld  van  journalistiek  falen  

Dictatuur  kan  niet  altijd  als  schuldige  aangewezen  worden  voor  onjuiste   berichtgeving  of  beeldvorming.  Waar  Joris  Luyendijk  klaagt  over  een  gebrek  aan   opiniepeilingen  en  onafhankelijk  onderzoek  in  het  Midden-­‐Oosten,  een  klacht  die   ongetwijfeld  vaak  terecht  is,  is  hiervan  juist  in  het  geval  van  Marinab28  geen  sprake.  

Dit  dorpje  in  het  zuiden  van  Egypte  trekt  de  aandacht  van  de  internationale  pers   nadat  bij  onlusten  in  de  Egyptische  hoofdstad  Caïro  een  groot  aantal  koptische  

demonstranten  omkomt.29  Directe  aanleiding  van  de  onlusten  is  volgens  Al-­‐Ahram  de  

aanval  van  een  grote  groep  moslimjongeren  op  een  koptische  kerk  in  Marinab  op  30   september  2011  waarbij  de  kerk  vernield  wordt  en  in  brand  gestoken.30  

 

De  onlusten  in  Caïro  wekken,  naar  blijkt,  zodanig  de  aandacht  van  de  NOS  dat   besloten  wordt  dat  onderzoeksjournalist  Lex  Runderkamp  ter  plekke  polshoogte  gaat   nemen.  De  televisiereportage  die  hij  daar  maakt,  vormt  de  aanleiding  om  deze  casus  hier   op  te  nemen.  Lex  Runderkamp  arriveert  eind  november,31  ongeveer  anderhalve  maand  

na  de  aanval  op  de  kerk.  Runderkamp  concludeert  in  de  reportage  van  26  november   2011  dat  de  feiten  rond  de  brand  heel  anders  zijn  dan  in  het  algemeen  gedacht  wordt:  

 

“Er  is  in  Egypte  geen  politie  die  uitzoekt  wie  de  brand  heeft  aangestoken.  We  gaan  er  eigenlijk   allemaal  blindelings  vanuit  dat  de  moslims  het  gedaan  hebben.  Maar  er  zijn  echt  sterke  aanwijzingen  dat   iedereen,  ook  de  internationale  gemeenschap,  reageert  op  de  verkeerde  feiten.”32  

 

Deze  conclusie  valt  nauwelijks  anders  te  interpreteren  dan  dat  Runderkamp  niet   gelooft  dat  moslims  de  brand  hebben  aangestoken.  Wie  wel?  Dat  antwoord  laat  

Runderkamp  eerder  in  de  reportage  geven,  als  hij  de  islamitische  leider  Abdallah  Ali  laat                                                                                                                  

25  Broersma,  M.  (2009),  p.  36   26  Luyendijk,  J.  (2006),  p.  13   27  Ibidem,  p.  105  

28  De  precieze  schrijfwijze  verschilt,  onder  meer  Mari-­‐Nab,  Al  Merinab  en  Al  Marinab  

worden  gebruikt.  Ik  gebruik  Marinab,  tenzij  een  citaat  een  afwijkende  schrijfwijze  bevat.  

29  Shenker,  J.  &  Neild,  B.  (2011).  Guardian  

30  El-­‐Gergawi,  S.  (2011,  oktober  11),  Al-­‐Ahram  Online   31  Runderkamp,  L.  (2011,  november  26)  

(13)

vertellen  dat  kopten  de  kerk  zelf  in  brand  hebben  gestoken.  Nergens  in  de  reportage   spreekt  Runderkamp  deze  versie  tegen,  of  zet  hij  hier  ook  maar  enige  vraagtekens  bij.  

Op  Twitter33  wordt  de  geloofwaardigheid  van  deze  impliciete  bewering  betwist:  

kopten  zouden  geen  enkele  reden  hebben  hun  eigen  kerk  te  vernielen.  De  reportage   leidde  volgens  het  Nederlands  Dagblad  tot  een  golf  van  reacties,  de  krant  noemt  

voormalig  Radio1-­‐correspondent  en  anglicaans  priester  Jos  Strengholt  bij  name  die  het   ‘schandelijk’  genoemd  zou  hebben.34  Amsterdam  Post,  een  website  die  regelmatig  op  

anti-­‐islamitische  wijze  uit  de  hoek  komt,  reageert  diezelfde  nacht  dat  de  feiten   ‘natuurlijk’  duidelijk  zijn,  namelijk  dat  de  christenen  geterroriseerd  worden.35  Feiten  

voegt  het  commentaar  van  deze  website  niet  toe.  Veel  genuanceerder  is  Maarten  Jan   Hijmans,  voormalig  chef  buitenland  bij  het  ANP  en  correspondent  in  het  Midden-­‐Oosten   voor  Volkskrant,  Vara  en  NCRV,  als  hij  op  maandag  28  november  hierover  schrijft  dat   gesprekken  met  de  Egyptische  bevolking  geen  goede  basis  vormen  voor  

feitenonderzoek.36  

a.  Jan  Dirk  Snel  

Het  meest  grondig  gaat  historicus  Jan  Dirk  Snel  te  werk,  die  al  op  27  november  op   basis  van  bronnen37  38  duidelijk  maakt  dat  het  verhaal  van  Lex  Runderkamp  weinig  

plausibel  is.39  Hij  verwijst  hiervoor  veelvuldig  naar  de  Nederlandse  onderzoeker  

Cornelis  Hulsman,  die  al  een  dag  na  de  brand  aankomt  voor  onderzoek,  in  de  vroege   ochtend,  samen  met  zijn  Arabischsprekende  en  islamitische  (niet  dat  dit  laatste  ertoe   doet)  collega-­‐onderzoeker  Lamis  Yahya.    

Uiteindelijk  besteedt  Jan  Dirk  Snel  in  tien  artikelen  op  zijn  blog  aandacht  aan  de   zaak  Marinab,  waarbij  hij  beweringen  uit  zijn  eerste  artikel  aanvult,  verduidelijkt,   nuanceert  en  soms  corrigeert  en  waarin  hij  verschillende  andere  uitingen  van  Lex   Runderkamp  over  dit  onderwerp  onder  de  loep  neemt.40  Niet  alleen  blijkt  de  reportage  

van  Runderkamp  daadwerkelijk  feitelijke  onjuistheden  te  bevatten,  ook  slaagt   Runderkamp  er  niet  in  om  zich  hier  goed  voor  te  verantwoorden.  

Het  zou  goed  mogelijk  zijn  om  nog  vele  voorbeelden  van  journalistiek  falen  te   noemen.  De  twee  genoemde  casi  en  het  meer  systematische  werk  van  Joris  Luyendijk  en   Nick  Davies  laten  voldoende  zien  dat  waarheid  binnen  de  journalistiek  weleens  

problematisch  is.  Er  is  hier  al  veel  over  geschreven,  ook  in  onder  meer  de  mediaspecial   van  de  Groene  Amsterdammer.41  

 

                                                                                                               

33  Hoewel  ik  mij  dit  zelf  ook  kan  herinneren  slaag  ik  er  niet  in  de  tweets  zelf  te  

achterhalen.  Wel  verwijst  Jan  Dirk  Snel  hiernaar  in  zijn  tweede  artikel  over  Marinab,  van   maandag  5  december   34  Veenhof,  H.  (2011,  november  29)   35  Pennings,  M.  (2011,  november  27)   36  Hijmans,  M.J.  (2011,  november  28)   37  El-­‐Gergawi,  S.  (2011,  oktober  11)   38  Casper,  J.  (2011,  oktober  3)   39  Snel,  J.D.  (2011,  november  27)   40  Zie  jandirksnel.wordpress.com/2011/12/31/de-­‐affaire-­‐marinab-­‐de-­‐omstreden-­‐nos-­‐ reportage-­‐een-­‐overzicht-­‐marinab-­‐x/  voor  een  overzicht  van  de  artikelen  van  Snel,  

Runderkamp  en  anderen.    

(14)

Vanwege  alle  aandacht  hier  voor  de  berichtgeving  over  Marinab  is  de   ‘nabeschouwing’42  die  Jan  Dirk  Snel  hier  aan  het  einde  van  2011  over  schrijft  

interessant:  “Wat  me  bij  de  zaak  het  meest  opviel,  is  hoe  zwak  het  idee  dat  waarheid  een   waarde  als  zodanig  is,  vandaag  de  dag  soms  staat”,  schrijft  hij  onder  meer.  Slechts  de   journalistieke  betrouwbaarheid  en  geloofwaardigheid  staan  voor  hem  op  het  spel.  Snel   stelt  voor  dat  journalisten,  maar  ook  mensen  die  kritiek  op  hen  leveren,  kennis  nemen   van  verschillende  perspectieven:  

 

“De  beschuldiging  van  eenzijdigheid  valt  al  gauw,  maar  elke  individuele  reportage  is  in  zekere  zin   per  definitie  eenzijdig.  Waar  het  op  aankomt,  is  of  de  feiten  kloppen  en  of  die  in  een  verhelderend  

perspectief  geplaatst  worden.  Pas  door  van  verschillende  benaderingen  kennis  te  nemen  en  daarbij  steeds   nauwkeurig  te  kijken  naar  de  harde,  feitelijke  kern  kun  je  zelf  verantwoord  een  beeld  opbouwen.”  

 

“Journalistiek  is  geen  kwestie  van  voor  postbode  spelen”,  gaat  Jan  Dirk  Snel   verder  onder  het  kopje  ‘Waarheidsvinding’,  “maar  van  waarheidsvinding,  waarbij  je  wel   zoveel  mogelijk  mensen  moet  spreken  en  allerlei  perspectieven  moet  afwegen.”  Dat  de   waarheidsvinding  in  dit  geval  mis  ging,  kan  Snel  in  deze  ‘nabeschouwing’  nog  wel  

billijken,  maar  de  verantwoording  hierover  van  Lex  Runderkamp  en  de  NOS  vindt  hij  ver   onder  de  maat.  Op  basis  van  argumenten,  zegt  Snel,  had  hij  wel  verwacht  tot  een  

inhoudelijke  uitwisseling  te  komen  over  de  gebeurtenissen  in  Marinab,  waarbij  hij  naar   de  Duitse  filosoof  Jürgen  Habermas  verwijst.    

b.  Wat  staat  op  het  spel?  

Op  het  moment  dat  de  waarheid  van  de  journalistiek  ter  discussie  staat  en  men   niet  meer  gelooft  dat  de  inhoud  van  het  journalistieke  product  waar  is,  dan  betekent  dat   het  einde  van  de  journalistiek.  Met  de  waarheid  staat  ook  de  geloofwaardigheid  van  de   journalistiek  en  daarmee  het  ‘business-­‐model’  op  het  spel.  

 

Tegelijkertijd  is  het  business-­‐model  niet  het  belangrijkste  bezwaar  tegen  een   journalistiek  waarvan  de  waarheidspretentie  meesmuilend  weggehoond  wordt.  Jo   Bardoel  noemt  in  zijn  advies  aan  de  staatssecretaris  van  Onderwijs,  Cultuur  en  

Wetenschappen  drie  modellen  voor  de  relatie  tussen  journalistiek  en  democratie:  1.  Het   marktmodel,  2.  Het  spreekbuismodel  en  3.  Het  machtigingsmodel.43  De  eerste  dient  om  

de  lezer  te  geven  wat  hij  vraagt,  de  tweede  dienst  als  spreekbuis  van  politieke   bewegingen  en  partijen  en  in  de  derde  beoordeelt  de  professionele  journalist  of  de   burger  deze  informatie  nodig  heeft  om  te  functioneren  in  een  democratie.    

Elk  van  deze  modellen  heeft  waarheid  nodig,  het  meest  bij  het  machtigingsmodel.   Als  de  lezer  niet  langer  het  idee  heeft  dat  de  informatie  in  de  journalistieke  uitgave   betrouwbaar  is,  neemt  ook  de  invloed  van  de  uitgave  af  en  verliest  zij  haar  

bestaansrecht.  De  lezer  krijgt  dan  niet  wat  hij  vraagt  (1),  de  boodschap  van  politieke   partijen  slaat  niet  langer  aan  (2)  en  de  lezer  krijgt  niet  langer  de  informatie  om  naar   behoren  te  functioneren  binnen  een  democratie  (3).  Daarmee  is  waarheid  in  de  eerste   plaats  een  ethische  kwestie.    

Huub  Evers  noemt  waarheid  in  Media-­‐ethiek  een  plicht,  maar  tegelijkertijd  spelen   vele  dillema’s  bij  het  vertellen  van  dat  waarheid.  Want  wat  is  waarheid  en  wat  is  liegen?  

                                                                                                               

42  Snel,  J.D.  (2011,  december  31)   43  Bardoel,  J.  L.  H.  (2000),  p.  20  

(15)

En  wanneer  is  de  waarheid  vertellen  verkeerd?44  Deze  ethische  kwesties  krijgen  later  in  

dit  hoofdstuk  meer  aandacht.  

3.  Wat  is  opiniejournalistiek?  

Inhoudelijke  uitwisseling,  zoals  Jan  Dirk  Snel  dat  noemt,  en  machtsvrije  dialoog   zoals  bij  Habermas,  betreft  duidelijk  meer  dan  alleen  feitelijke  berichtgeving.  Als   waarheid  door  middel  van  dialoog  benadert  wordt,  dan  heeft  opinie  en  

opiniejournalistiek  daar  zeker  een  rol  in.  Maar  wat  opiniejournalistiek  precies  is  blijft   vaak  onhelder.    

Elsevier-­‐hoofdredacteur  Arendo  Joustra  zegt  in  NVJ  en  vakmanschap  dat  het  grote   probleem  van  de  Nederlandse  journalistiek  de  opiniejournalistiek  is.  Hij  legt  uit:  

“Meninkjes  lijken  hier  belangrijker  dan  feiten.  Als  je  een  krantenverhaal  natrekt  klopt  er   vaak  weinig  van.”45  Volgens  Huub  Evers  doelt  Joustra  hiermee  voornamelijk  op  

meningenjournalistiek  in  kranten,  maar  heeft  dat  met  de  reguliere  opiniejournalistiek   weinig  te  maken.  Het  gaat  erom,  zegt  Evers  in  het  interview,  een  krant  als  NRC  

tegenwoordig  bomvol  staat  met  columns  en  dat  feiten  daarin  een  ondergeschikte  rol   spelen.    

 

Hoogleraar  communicatiewetenschap  Joan  Hemels  heeft  een  totaal  andere  kijk   op  opiniejournalistiek.  Op  de  vraag  of  zijn  verwachting,  dat  jongere  generaties  meer  aan   opiniejournalistiek  zouden  gaan  doen,  uitgekomen  is,  antwoordt  hij:  “Ja,  gelukkig  wel.   Met  name  denk  ik  dan  aan  alles  wat  met  religie  te  maken  heeft  […]  En  dan  niet  kerkelijke   zaken,  maar  de  betekenis  van  religie  in  een  cultuur.  Dat  vind  ik  een  geweldige  

vooruitgang,  dat  daar  weer  een  antenne  voor  is.”46  Deze  positieve  kijk  op  

opiniejournalistiek  lijkt  uit  een  andere  definitie  voort  te  komen.  Hemels  antwoordt  op   de  vraag  ‘wat  houdt  opiniejournalistiek  precies  in?’  met:  “Dat  je  mensen  buiten  hun   eigen  denkraam  laat  denken,  dat  je  ze  prikkelt  om  het  eens  op  een  andere  manier  te   bekijken  dan  ze  uit  gewoonte,  uit  routine  of  uit  luiheid  willen.”  

a.  Opiniërend  en  feitelijk  

Basisboek  Journalistiek  noemt  het  opinieverhaal  ‘bij  uitstek’  een  genre  waarin  

journalisten  onder  eigen  naam  hun  visie  op  een  bepaalde  zaak  kunnen  geven.  “Het   opinieverhaal  bevat  feiten,  meningen  en  een  conclusie.”47  Hoe  opinieverhalen  zich  

precies  moeten  verhouden  tot  opiniejournalistiek  vermeldt  het  boek  niet.  Wel  is  

duidelijk  dat  het  Basisboek  Journalistiek  het  opinieverhaal  voornamelijk  definieert  naar   vorm:  Het  opinieverhaal  is  een  genre  waarin  de  feiten  ‘subjectief  worden  weergegeven’.   Overigens  richt  het  Basisboek  zich  vooral  op  de  opiniepagina’s  van  de  krant.  

Ook  de  woordenboeken  lijken  er  niet  helemaal  uit  te  komen.  Verschillende   woordenboeken  kennen  het  woord  opiniejournalistiek  niet,  maar  definiëren  wel  het   woord  ‘opinieblad’.  Koenen  definieert  dit  als  volgt:  “periodiek  verschijnend,  algemeen   blad,  dat  een  bepaalde  richting  vertegenwoordigt.”48  Wolters  vat  het  woord  meer  

                                                                                                               

44  Evers,  H.  (2007),  p.  225  

45  Van  der  Meulen,  T.  (2011),  p.  15   46  Van  der  Meulen,  H.  (2009),  p.  11  

47  Kussendrager,  N.  &  Van  der  Lugt,  D.  (2007),  p.  334   48  Koenen,  M.J.  &  Endepols,  J.  (1974),  p.  959  

(16)

summier  samen:  “Blad  dat  een  bepaalde  richting  vertegenwoordigt”49  en  Prisma  houdt  

het  op  “blad  dat  een  richting  toont.”50    

 

De  woordenboeken  kiezen  bij  hun  definitie  van  opinieblad  consequent  voor  een   verwijzing  naar  relatie  tussen  het  blad  en  de  doelgroep,  een  opinieblad  heeft  als  

vertegenwoordiger  van  een  ‘richting’  een  sterke  relatie  met  de  lezer,  waarbij  de  lezer   niet  louter  consument  is.  Een  blad  dat  een  richting  toont  heeft  weliswaar  een  minder   nauwe  band,  maar  is  nog  verre  van  algemeen.  Met  deze  definitie  is  het  wel  lastig,  zo  niet   onmogelijk,  om  op  deze  manier  individuele  artikelen  te  beoordelen.  

Het  opinieverhaal  volgens  het  Basisboek  Journalistiek  geeft  die  mogelijkheid  wel,   maar  biedt  geen  inhoudelijke  criteria.  Blijkbaar  is  opiniejournalistiek  gewoon  een  ander   genre,  een  vorm  die  journalisten  aan  een  verhaal  meegeven.  Zo  is  er  als  vorm  ook  

nieuwsverhaal,  het  achtergrondverhaal,  analyse,  column  en  recensie.  Als  het  doel  van   opiniejournalistiek  is  om  te  ontregelen,  om  mensen  eens  op  een  andere  manier  te  laten   kijken  dan  ze  uit  gewoonte  of  luiheid  willen,  dan  is  een  bredere  kijk  nodig  dan  de  vorm-­‐ definitie  van  het  opinieverhaal  suggereert.  Een  op  het  doel  gerichte  definitie  zou  

bijvoorbeeld  columns  en  recensies  ook  kunnen  meenemen,  waar  een  op  vorm  gerichte   aanpak  –zeker  columns  hebben  een  grote  variatie  aan  vormen-­‐  te  beperkt  is.    

b.  Functie  en  doel  

Jo  Bardoel  ziet  drie  functies  voor  de  journalistiek  vanuit  het  oogpunt  van   overheidsbeleid,  waarbij  de  sociaal-­‐culturele  functie  voor  de  opiniejournalistiek  het   meest  interessant  is:    

 

“1)  een  politieke  functie,  in  de  communicatie  tussen  burgers  en  overheid  in  een  democratisch   staatsbestel;  2)  een  sociaal-­‐culturele  functie,  als  instrument  voor  de  interactie  en  identiteitsvorming  van   individuen  en  groepen  binnen  een  open  samenleving  en  3)  een  economische  functie,  als  bron  van  

bedrijvigheid  en  werkgelegenheid  en  als  smeermiddel  voor  het  vrije  verkeer  van  goederen  en  diensten  en   daarmee  als  bijdrage  aan  welvaart.”51  

 

Een  opinieblad  is  vertegenwoordigt  volgens  de  woordenboeken  een  richting.  De   sociaal-­‐culturele  functie  bij  Bardoel  doet  precies  dat:  journalistiek  is  daar  een  

instrument  voor  interactie  tussen  groepen  en  voor  identiteitsvorming.  Deze  drie   functies  zijn  wel  tamelijk  grofmazig  en  moeilijk  te  onderscheiden.  Daarbij  ziet  Bardoel   de  functie  van  publieke  opinievorming52  vooral  als  onderdeel  van  de  politieke  functie,53  

waar  de  sociaal-­‐culturele  functie  mijns  inziens  meer  voor  de  hand  ligt.  Daarmee  vind  ik   zijn  insteek  verwarrend.  

 

Morten  Skovsgaard  kiest  voor  een  variant  op  een  teleologische  benadering.  In   mijn  opvatting  hangt  opiniejournalistiek  sterk  samen  met  wat  volgens  Skovsgaard  et.  al.   de  op  participatie  en  conversatie  gerichte  journalistieke  rol  is.54  Hij  verdeelt  de  

journalistiek  schematisch  in  een  informerende/representerende  rol  en  een  

converserende/participerende  rol.  De  informerende/representerende  rol,  die  ik  verder                                                                                                                  

49  De  Boer,  W.  Th.  (1996),  p.  284  

50  Spectrum  Lexicografie  (2003),  p.  345   51  Bardoel,  J.  L.  H.  (2000),  p.  22  

52  zie  voor  een  uitgebreidere  behandeling  hiervan  hoofdstuk  2   53  Bardoel,  J.  L.  H.  (2000),  p.  22,  23  

(17)

niet  inhoudelijk  behandel,  vat  ik  hier  consequent  samen  met  ‘nieuwsjournalistiek’,   hoewel  genres  als  het  achtergrondverhaal  en  de  analyse  hiermee  niet  geheel  recht   wordt  gedaan.  Het  belangrijkste  is  dat  duidelijk  is  dat  er  onderscheid  is  tussen  sterk   feitelijke  journalistiek  en  opiniërende  journalistiek,  waarbij  deze  scriptie  over  het  

laatste  gaat.  Amusement,  volgens  sommigen  een  derde  journalistieke  taak,  laat  ik  in  deze   scriptie  in  het  geheel  buiten  beschouwing.  Amusement  zou  bijvoorbeeld  onderdeel   kunnen  zijn  van  de  economische  functie  bij  Bardoel.  

Het  doel  van  deze  converserende/participerende  journalistieke  rol  is  niet  slechts   om  feitelijk  te  informeren  of  zelfs  als  publieke  waakhond  op  te  treden,  maar  om  het   democratische  proces  te  dienen.  Binnen  die  converserende/participerende  en  

informerende/representerende  rol  kunnen  journalisten  passief  en  actief  zijn.  Binnen  de   converserende/participerende  rol  geeft  de  passieve  journalistiek  voornamelijk  de   meningen  weer  (public  forum),  de  actieve  journalistiek  komt  met  een  eigen  standpunt   (public  mobilizer).55  Deze  laatste  hangt  samen  met  het  ‘opinieverhaal’  in  Basisboek   Journalistiek,  maar  de  visie  van  Skovsgaard  et.  al.  gaat  veel  meer  over  de  de  inhoud  en  

het  doel  van  een  verhaal.  

Als  ik  het  over  opiniejournalistiek  heb,  bedoel  ik  daarmee  grofweg  de  

converserende/participerende  rol  volgens  Skovsgaard  et.  al.  Opiniejournalistiek  kan  dan   gedefinieerd  worden  als  ‘journalistiek  met  de  kennelijke  bedoeling  om  persoonlijke   opinies  publiek  te  maken’.  

c.  Wat  is  opinie?  

Het  persoonlijke  van  opinie  betekent  binnen  deze  definitie  niet  dat  deze  louter   subjectief  of  individueel  is,  dat  deze  dus  niet  de  mening  van  een  groep  weergeeft  of   raakvlakken  met  de  werkelijkheid  heeft,  maar  betekent  vooral  dat  deze  niet  universeel   is  of  geacht  wordt  te  zijn.  Ook  wil  het  niet  zeggen  dat  de  journalist  alleen  de  eigen  opinie   weergeeft,  in  welk  geval  de  functie  ‘public  forum’  hier  geen  onderdeel  van  zou  zijn.   Opinies,  daar  ga  ik  hierna  uitgebreider  op  in,  hebben  altijd  een  wat  beperkte  reikwijdte   en  worden  daarin  geacht  anders  te  zijn  dan  kennis.    

 

Wat  opinie  precies  is,  synoniem  hiervan  is  mening,  is  moeilijk  te  achterhalen.  De   oude  Griekse  filosoof  Plato  dacht  bij  meningen  meer  aan  feiten,  wat  al  aangeeft  dat  deze   voor  hem  niet  louter  subjectief  zijn.  Het  gaat  bij  hem  om  verslagen  van  waarnemingen.   Het  betrof  hier  geen  ‘kennis’,  daar  kennis  alleen  uit  de  directe  ervaring  voort  kan   komen.56  Karl  Popper  verwijst  hiervoor  steeds  naar  de  Griekse  woorden  doxa  en  

epistēmē,  waarbij  doxa  staat  voor  mening,  (ver)onderstelling  en  gissing  en  epistēmē  voor  

kennis.57  

John  Stuart  Mill  denkt  bij  mening  aan  waarheid,  net  als  Plato,  en  stelt  dat  een   mening  een  juiste  of  een  onjuiste  opvatting  kan  zijn.58  Behalve  opvatting  gebruikt  Mill  de  

woorden  inzicht,  begrip,  overtuiging,  oordeel  en  idee  als  synoniem  voor  mening.59  Dit  

hele  hoofdstuk,  ‘over  de  vrijheid  van  denken  en  spreken’,  valt  te  karakteriseren  als  een   oproep  om  alle  zekere  kennis  ter  discussie  te  stellen  door  zoveel  mogelijk  verschillende   meningen  en  zoveel  mogelijk  bezwaren  tegen  deze  zekere  kennis  in  discussie  mee  te   nemen.  Mill  houdt  een  pleidooi  voor  een  ‘advocaat  van  de  duivel’  in  de  wetenschap  en                                                                                                                   55  Ibidem.   56  Decorte,  J.  (2000),  p.  69   57  Popper,  K.  (1978),  p.  28   58  Mill,  J.  S.  (1978),  p.  55   59  Ibidem,  55-­‐57  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

‘Het zijn niet degenen die gelukkig zijn, maar het zijn degenen die zalig zijn, die toegang hebben tot het Koninkrijk Gods.’.. En daarin zijn precies diezelfde waarden

„zomaar‟ gebeuren. Wetenschappelijke en technische innovatie, die zo wordt toegejuicht door onze cultuur, blijkt ook vaak hardnekkige gevoelens van wantrouwen, weerstand en

Leden van de VGN willen medewerkers faciliteren om het werk goed te kunnen doen?. Dit vraagt om de

• Aanbieders hebben niet altijd de ruimte om al een strategische planning te maken omdat ze afhankelijk zijn van de plannen van de gemeente.. Hierdoor moeten ze vaak juist de

Door de aandacht voor de strategie en tactiek per risico laten we onze opdrachtgevers zien dat zij de voor de realisatie van de strategie of de doelen afhankelijk zijn van de

Rita Somers: „Onze twee Ma- rokkaanse stagiaires stelden vast dat hier, in de pastorie, ook mos- lims over de vloer komen en vroe- gen of we iets bijzonders deden voor

Vergeet niet: dialogeren is luisteren naar wat de ander mij te zeggen heeft en met mildheid uitspreken wat ik denk. Als dat gebeurt, worden gezinnen, wijken en

Central versus Peripheral Tumor Location: Influence on Survival, Local Control, and Toxicity Following Stereotactic Body Radiotherapy for Primary Non-Small-Cell Lung Cancer..