• No results found

Levensbeschouwing en journalistieke duiding

In document Dialoog (pagina 67-71)

Thema #4: Levensbeschouwing en waarheid

4.   Levensbeschouwing en journalistieke duiding

Opiniejournalistiek  is  journalistiek  die  kennelijk  bedoeld  is  om  persoonlijke   opinie  publiek  te  maken.  Niet  het  resultaat  is  het  criterium  in  mijn  definitie,  maar  de   intentie  die  uit  het  resultaat  spreekt.  Daarbij  zijn  er  twee  soorten  opiniejournalistiek:  de   journalistiek  waarbij  een  journalist  verschillende  (expert)meningen  bij  elkaar  brengt,   volgens  Skovsgaard  et.  al.  de  ‘public  forum’-­‐functie,  en  de  journalistiek  waarbij  een   journalist  zelf  op  basis  van  argumentatie  tot  een  conclusie  komt,  wat  Skovsgaard  et.  al.   de  ‘public  mobilizer’-­‐functie  noemt.    

a.  Levensbeschouwelijke  dialoog  

‘Public  forum’  veronderstelt  verschillende  visies,  zo  niet  verschillende   levensbeschouwingen.  Bij  ‘public  mobilizer’  wordt  geprobeerd  een  groep  van  eigen   opvatting  te  overtuigen,  wat  de  schrijver  alleen  dan  kan  doen  als  hij  bewust  is  van   verschillende  opvattingen  en  gezichtspunten.  Beide  zijn  dus  in  essentie  een  dialoog  van   verschillende  levensbeschouwingen  met  elkaar.  Samengevat  leert  dit  vierde  thema  dat   de  journalist  zowel  op  interne  als  op  externe  wijze  met  levensbeschouwing  in  aanraking   komt:  intern,  omdat  hij  of  zij  zelf  levensbeschouwelijk  is  en  extern  omdat  de  

samenleving  niet  alleen  levensbeschouwelijk  is,  maar  ook  levensbeschouwelijk  divers.   Het  is  in  deze  context  interessant  om  af  te  ronden  met  de  afscheidsrede  van  Van   Peursen,  waarmee  ik  dit  hoofdstuk  begon.    

Van  Peursen  sluit  de  rede  af  met  te  betogen  dat  verschillende  geïsoleerde  

culturen  door  technologische  ontwikkeling  en  globalisering  uit  dit  isolement  raken,  een   confrontatie  noemt  hij  dit,  waardoor  er  steeds  gevarieerder  culturele  beïnvloeding   plaatsvindt.  Voor  beoordeling  van  de  politieke  consequenties  hiervan  is  naast  The  Clash  

of  Civilisations?  van  Huntington,  die  vooral  geïnteresseerd  is  in  beschavingen,  ook  The   End  of  History?356  van  politiek  filosoof  Francis  Fukuyama  interessant,  hoewel  beide  tot  

duidelijk  verschillende  conclusies  komen.  

Van  Peursen  kijkt  vooral  naar  de  consequenties  op  het  gebied  van  kennis,  waarbij   hij  concludeert  dat  de  vraag  naar  het  werkelijkheidsgehalte  van  ons  kennen  niet  

theoretisch  of  filosofisch  van  aard  is,  dat  er  verschillende  manieren  van  kennen  zijn  en                                                                                                                  

355  Ibidem,  p.  78,  79  

dat  deze  geïntegreerd  dienen  te  worden.357  Niet  de  wiskunde  of  andere  ‘zuivere’  

wetenschappen  brengen  echte  kennis  over  de  werkelijkheid,  maar  juist  contact  met  de   gewone  dingen.358  In  die  zin  is  zijn  pleidooi  vergelijkbaar  met  dat  van  Emanuel  Rutten.  

Dat  is  ook  de  wereld  waar  journalisten,  als  het  goed  is,  zich  veel  mee  bezig  houden,  dus   het  belang  hier  lijkt  mij  evident.  

b.  Veelzijdig  benaderen  

Deze  alledaagse  wereld  blijkt,  naarmate  wij  hier  verder  in  doordringen,  

veelzijdiger  dan  wij  denken,  betoogt  Van  Peursen  verder,  en  daarom  zijn  verschillende   manieren  van  kennen  nodig  om  deze  te  begrijpen.  Hiertoe  rekent  hij  ook  religieuze  en   metafysische  kennis.  Integratie  is  nodig  omdat  het  tegen  elkaar  uitspelen  van  soorten   kennis  leidt  tot  verkokering  en  verbrokkeling,  zoals  hij  al  eerder  in  de  toespraak  zei,  en   tot  een  lager  werkelijkheidsgehalte.  “Religieuze  kennis  verwordt  dan  tot  sociale  pressie,   instinctieve  reactie  of  een  irrationele  sprong”,  zegt  Van  Peursen,  waar  de  diep  

instinctieve  reactie  bijvoorbeeld  kennis  uit  de  natuurreligie  is.  Louter  rationele  kennis   zorgt  voor  een  “ragfijn  net  van  desnoods  wetenschappelijke  kennis,  dat  echter  de  ware   wereld  aan  het  oog  onttrekt.”359  

De  werkelijkheid  is  bij  Van  Peursen  tamelijk  narratief,  de  theoretische  en  zekere   kennis  is  volgens  hem  te  beperkt  om  veel  over  de  werkelijkheid  te  kunnen  zeggen.  Het   gaat  hem  om  het  vertellen  van  geschiedenissen:  

 

“Consistente  en  overtuigende  kennis  ontstaat  als  men  althans  begint  met  werkelijke  

gebeurtenissen  op  een  rij  te  zetten  om  er  zo  iets  naar  voren  te  brengen  dat  onder  alle  tijden  herkenbaar   is.”  

 

Daarbij  is  Van  Peursen  van  mening,  dat  blijkt  al  enigszins  uit  het  bovenstaande   citaat,  dat  het  hierbij  niet  alleen  gaat  over  achtergrond  voor  wetenschappelijke  kennis,   maar  ook  om  ethische  overtuigingskracht.  ‘Een  taal  die  alleen  beschrijft,  sluit  talloze   andere  beschrijven  uit’,  citeert  Van  Peursen  Rosenzweig.360  Verhalen  kunnen,  anders  

dan  beschrijvingen,  richtinggevend  zijn  voor  denken  en  handelen.361  Van  Peursen  heeft  

het  hier  nadrukkelijk  niet  over  de  journalistiek  en  zijn  pleidooi  voor  verhalen  kan  niet   direct  gelezen  worden  als  een  betoog  voor  narratieve  journalistiek.  

Nicholas  Wolterstorff  wijst  op  de  verantwoordelijkheid  in  het  denken  en  

handelen  voor  wetenschappers,  maar  dit  geldt  net  zo  goed  voor  journalisten,  in  De  rede  

binnen  de  grenzen  van  religie,  waarin  hij  betoogt  dat  de  mens  in  bepaalde  kennis  en  niet  

zonder  deze  kennis,  en  dat  is  niet  noodzakelijke  zuivere  wetenschap,  zijn  bestemming   vindt.362  Sterker,  volgens  Wolterstoff  heeft  ook  de  wetenschapper  om  een  bijdrage  te  

leveren  aan  ‘shalom’,  dus  strijden  tegen  armoede  en  onderdrukking.    Wetenschappers   mogen  niet  doen  alsof  de  ‘culturele  bestemming  van  de  mens’  bereikt  kan  worden   zonder  de  worsteling  om  die  bestemming  van  de  mens  te  verbinden  met  het  verbreken   van  ‘ketenen  van  armoede  en  onderdrukking’.363    

                                                                                                               

357  Van  Peursen,  C.  A.  (1985),  p.  13   358  Ibidem,  p.  14   359  Ibidem,  p.  15   360  Ibidem,  p.  16   361  Ibidem,  p.  17   362  Wolterstorff,  N.  (1993),  p.  94   363  Ibidem,  p.  104  

De  werkelijkheid  veelzijdig  benaderen  kan  ook  door  middel  van  dialoog,  zoals  bij   Emmet,  en  hangt  samen  de  vorming  van  een  groepsoordeel,  zoals  beschreven  door   Dalkey  en  Rourke  en  zoals  uitgebreider  behandeld  in  het  vorige  hoofdstuk.  

5.  Conclusie  

Wolterstorff  en  Van  Peursen  hebben  duidelijk  een  norm  voor  ogen  ‘hoe  het  zou   moeten  zijn’,  een  norm  voor  de  orde  van  de  samenleving,  een  norm  voor  hoe  mensen   met  elkaar  om  zouden  moeten  gaan,  een  norm  voor  hoe  mensen  zouden  moeten  kunnen   leven.  Het  is  ondenkbaar  dat  deze  normen  wel  voor  wetenschappers  zouden  gelden,   maar  de  journalistiek,  in  het  bijzonder  de  opiniërende  journalistiek  die  het  publiek  zou   moeten  mobiliseren,  hieraan  voorbij  zou  gaan.  Deze  normen  zijn  niet  toevallig;  een   vergelijking  met  ethische  normen  binnen  andere  culturen,  zoals  C.S.  Lewis  heeft   gemaakt,  geeft  in  grote  lijnen  hetzelfde  beeld,  al  verschillen  details  en  zijn  er  graduele   verschillen.  

Deze  min  of  meer  objectieve  ethische  normen,  zoals  in  het  vorige  hoofdstuk  naar   voren  gekomen,  en  de  geschiedenis  van  waaruit  de  journalisten  gevormd  zijn,  vormen   het  paradigma  van  waaruit  journalisten  werken,  van  waaruit  zij  een  oordeel  kunnen   vellen.  De  cultuur  van  waaruit  journalisten  werken  is  bepalend  voor  hun  oordeel  over   allerlei  zaken.    

Taal,  ethische  normen,  esthetische  normen  en  allerlei  gebruiken  komen  uit   cultuur  voort.  Cultuur,  zegt  Girard,  komt  voort  uit  religie.  Zelfs  als  hij  geen  gelijk  heeft,   blijkt  religie  en  levensbeschouwing  niet  te  ontwijken  voor  journalisten,  al  was  het  maar   omdat  religie  en  levensbeschouwing  grote  invloed  hebben  op  politiek,  conflicten  en   gedrag.  Dat  wil  niet  zeggen  dat  er  sprake  is  van  een  cultureel  determinisme,  een  kleine   groep  of  een  vasthoudend  individu  kunnen  grote  invloed  hebben  op  de  verandering  van   een  cultuur  en  van  ethische  normen  door  vasthoudend  gedrag.  Journalisten  komen   vanuit  ethische  normen  en  geschiedenis  niet  noodzakelijk  tot  een  goed  oordeel.    

a.  Vooroordelen  

De  ethische  normen  van  vroeger  kunnen,  door  bijvoorbeeld  dat  

trekkersmechanisme,  onacceptabel  worden.  Dan  worden  onjuiste  ethische  oordelen   gezien  als  vooroordelen.  Vooroordelen,  zo  zegt  het  vorige  hoofdstuk,  blijven  vaak   onzichtbaar  als  vooroordeel  omdat  zij  gezien  worden  als  echte  kennis.    

 

Oplossingen  voor  vooroordelen  die  als  echte  kennis  worden  gezien  zijn  onder   andere  het  lezen  van  oude  boeken  naast  nieuwe  boeken,  zoals  Lewis  zegt,  en  het  gebruik   maken  van  verschillende  soorten  kennis,  niet  alleen  ‘zuivere  kennis’,  maar  ook  

ervaringswijsheid,  metafysische  en  religieuze  kennis,  zoals  Van  Peursen  aanraadt.  Veel   in  de  werkelijkheid  verandert,  de  journalist  krijgt  pas  zeebenen  als  hij  of  zij  zicht  krijgt   op  die  zaken  die  niet  veranderen.  Op  die  manier  kan  het  oordeel  van  de  journalist   verbeteren.  Door  steeds  te  zoeken  naar  andere  gezichtspunten  en  steeds  in  dialoog  te   zijn  met  andere  opvattingen,  van  nu  en  van  vroeger,  kan  de  journalist  eigen  

vooroordelen  deels  herkennen  en  zo  voorkomen.  

Het  varende  schip  van  kennis  kan  niet  zomaar  in  één  keer  vervangen  worden,  het   is  alleen  te  veranderen  vanaf  het  schip  en  de  eigenschappen  die  het  tot  schip  maken   kunnen  nooit  veranderen.  Wil  een  journalist  dus  goed  functioneren,  dan  is  het  nodig  dat   hij  zich  bewust  is  van  zijn  geschiedenis  en  van  de  vaste  eigenschappen  van  kennis  en   moraal.  Om  zeebenen  te  krijgen  binnen  de  veranderende  samenleving  moeten  

journalisten  zicht  op  de  horizon  krijgen,  op  dat  wat  niet  verandert.  Religie,  moraal  en   zuivere  kennis  hebben  elk  eigen  zwakheden,  om  tot  een  goed  oordeel  over  de  

werkelijkheid  te  komen  dienen  deze  met  elkaar  in  dialoog  te  zijn.  Op  die  manier  kan  de   journalist  binnen  zijn  levensbeschouwing  en  steeds  in  dialoog  waarheid  benaderen.  

In document Dialoog (pagina 67-71)