• No results found

Dialoog kan ook concreet

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Dialoog kan ook concreet"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

7 december 2011

kerk 11

Dialoog kan ook concreet

Sociaal onthaal Antwerpse parochie kreeg honderden kilo’s vlees van moslims

Een aalmoes, een auto of een babbel

„Als christen herken je Christus’ gelaat in een bedelaar, maar God lijkt je soms in je gezicht uit te lachen”

X

X

Behoeftigen komen aankloppen bij pastorie

X

X

Vlees van Offerfeest is ook bestemd voor niet-moslims

Erik DE SmEt

Dialoog tussen godsdiensten kan heel concreet zijn. Naar aan- leiding van het islamitische Of- ferfeest schonken moslims honderden kilo’s vlees aan de onthaalwerking van de Antwerp- se Sint-Antoniusparochie om het te verdelen onder de behoeftigen.

Hoe kwam dat? Najia en Fari- dah lopen in Sint-Antonius sta- ge in het kader van hun opleiding sociaal werk. Parochieassistente Rita Somers: „Het onthaal in on- ze parochie heeft een lange tradi- tie. Dit was vroeger een kapucij- nenkerk. Mensen brachten hier brood en behoeftigen kwamen het ophalen. Vandaag helpen we mensen uit de buurt die maande- lijks minder dan 200 euro over- houden van hun leefloon.”

Najia doet als sociaal assistent het papierwerk voor het onthaal, de inschrijvingen van nieuwe hulpvragers en ze werkt mee aan een luisterproject met mensen in armoede. „Mij valt vooral de gast- vrijheid hier op”, vertelt ze. „De vrijwilligers leven zich fantas-

tisch in in mensen in armoede.

Dat is oprecht medeleven.”

Hulpvragers ontvangen van de parochiale werking een voedsel- pakket, samengesteld uit produc- ten van de voedselbank en van de voorraad van de Europese Unie – intussen werd op hoog politiek niveau beslist dat deze werking

kan voortbestaan – en uit schen- kingen van parochianen en ande- re parochies.

Rita Somers: „Onze twee Ma- rokkaanse stagiaires stelden vast dat hier, in de pastorie, ook mos- lims over de vloer komen en vroe- gen of we iets bijzonders deden voor het Offerfeest.”

„Wij namen contact op met Al Ikram, een islamitische organisa- tie uit Borgerhout die ook voed- selhulp verstrekt”, vervolgt Na- jia. „En inderdaad, ze konden ons vlees van het Offerfeest bezor- gen. Het werd geschonken door islamitische gezinnen. Een der- de van het vlees van de geslachte

dieren is immers voor het eigen gezin, een derde voor de buren en een derde voor de armen. Buren gelden in onze traditie als fami- lie. Het zou niet mogen dat jij het goed hebt en je familie en buren niet. De gezinnen schonken het vlees aan Al Ikram met de bedoe- ling het te verdelen.”

Rita Somers vult aan: „Ik vond het sterk dat bij de levering uit- drukkelijk werd gesteld dat het vlees voor iedereen was bestemd.

Het ging om 250 kilo. Eerst was sprake van een halve ton, maar daar hadden we geen plaats voor.”

Hoe voelt een moslima zich in een pastorie? Najia: „Ik ging op een katholieke school. Vreemd is dit dus niet. Ik heb het elders, op plekken waar je je geloof niet mag ter sprake brengen, moeilij- ker dan op de parochie. Door het feit dat hier over God wordt ge- sproken, voel ik me hier als mos- lima thuis.”

Rita Somers: „Op onze parochie zijn de mensen het intussen ge- wend dat moslima’s meewerken aan parochieactiviteiten. Fijn dat zoiets mogelijk is.”

Lieve WoutErS

De armoede in ons land neemt toe, en dat is ook te merken op straat. Bedelaars doen er een be- roep op de welwillendheid van voorbijgangers, alle vooroordelen trotserend. Wat doe je als chris- ten? Confronterender nog komt die vraag op je af, wanneer zo’n bedelaar bij jou thuis aanklopt en meer nog wanneer dat huis een pastorie of bisschopshuis is.

„‘Je bent toch priester?’, wierp ooit een drugverslaafde jonge- man me voor de voeten”, vertelt kanunnik Emmanuel De Zeine,

die aan het Brugse bisschopshuis heel wat ‘vaste klanten’ heeft.

„Persoonlijk vind ik dat een sterk argument. Ja, ik ben priester, en nee, ik stuur niet graag mensen met lege handen weg. Als chris- ten herken je het gelaat van Chris- tus in iedere mens en vooral in ‘de minste van mijn broeders’. Soms echter lijkt God je in je gezicht uit te lachen. De solidariteit onder straatbewoners is overigens nog groot: ze vertellen door waar er iets te rapen valt. Sommigen lij- ken het kerkelijke jaarboek met alle adressen te kennen.”

Ook Dany Verstijn, parochie- priester in Denderleeuw, staat be- kend om zijn vrijgevigheid. „Als mensen voor de eerste keer ko- men, geef ik een kleinigheid: 20 euro. Als ik hen beter ken en hun situatie zie, geef ik wel eens gro- tere sommen. Als priester-in-zen- ding in Congo schonk ik ooit een auto weg.”

Anders helpen

Enkele jaren geleden werd Ver- stijn overvallen. Een vrouw vroeg 100 euro, een bedrag dat hij niet bij zich had. Even later kreeg hij te maken met haar echtgenoot, die zijn portefeuille binnenste- buiten keerde. De politie raadde de priester aan geen geld meer te geven, maar bedelaars door te verwijzen naar de hulpverlening.

„Sindsdien ben ik voorzichtiger.

Je moet gewoon goed weten wel- ke mensen of projecten je steunt.”

Vanuit die bekommering richt- ten heel wat parochies Welzijns- schakels op. Behoeftigen uit de buurt konden daar door vrijwil- ligers geholpen worden met ma- teriële en andere hulp. Of er werd een potje aangelegd om men- sen in noodsituaties bij te staan.

Heel wat asielzoekers konden op die manier de afgelopen jaren vermijden door hun huisbaas op straat te worden gezet.

Johnny De Mot van de Brusselse Goede-Bijstandskerk kent de pro- blematiek door en door. „In het

centrum krijgen we vaak te ma- ken met bedelaars. De meesten kennen we. Zelden geven we geld zonder de mensen ook te begelei- den. Dat haalt immers weinig uit.

Integendeel, je houdt armoede in stand. Ik zou dus zeggen: steun

geen netwerken van mensenhan- del, een babbel heeft voor mensen in armoede soms veel meer bete- kenis dan geld. Breng desnoods in je gemeenschap een team van vrijwilligers bij elkaar om een structureler antwoord te bieden.”

Mijn Stannah Starla, de stijl die me bevalt, de teruggevonden vrijheid ...

Documentatie en gratis prijsofferte op

0800 95 950 info@stannah.be

Naam + Voornaam ...

Adres ...

Postcode ... Stad ...

Tel: ... E-mail ...

Stannah bvba, Poverstraat 94, 1731 Relegem

www.stannah.be

advert stannah_NL_100x100.indd 1 10/08/11 15:50

Advertentie

Een babbel is voor mensen in armoede vaak van veel grotere bete- kenis dan wat geld.  © Patrick Claessens

Rita Somers (links) en Najia aan het werk in de administratie van het onthaal.  © Erik De Smet

„Hier wordt over God

gesproken en daarom

voel ik me hier thuis”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Draag steeds zorg voor uw eigen veiligheid maar ook voor die van collega’s en patiënten.. Meldt ook steeds mogelijke gevaren op

Samen Verder. Waar sociaal en fysiek elkaar versterken. De fysieke wereld ontmoet het sociale domein en vice versa. Sterker nog, in Samen Verder worden het fysieke en het soci- ale

Draag steeds zorg voor uw eigen veiligheid maar ook voor die van collega’s en patiënten.. Meldt ook steeds mogelijke gevaren op

Maar om een aanzet te doen om het leuker te maken, moet je wel kritisch kunnen zijn over de wijze waarop het nu gaat.. Alle geïnterviewden, fracties, college, management en

Als eerste basisoperatie kan je aan kinderen van de lagere school vra- gen om langere zinnen te maken, bepaalde werkwoorden te gebruiken, zelfstandige of bijvoeglijke naamwoorden

luatie's, aanzienlijk aan koopkracht heeft ingeboet. Wil men derhalve sociale recht- vaardigheid betrachten, dan moet men eerst zorgen · voor gezond geld. Zonder

Draag steeds zorg voor uw eigen veiligheid maar ook voor die van collega’s en patiënten7. Meldt ook steeds mogelijke gevaren op

Geflankeerd door het ontsluitende jonge leven enerzijds en het zich afsluitende leven anderzijds, begin ik aan een tekst die ik al veel eerder had moeten schrijven; uit respect