• No results found

Het is het het zit zo u zegt dat het geldt voor alle

EINDE FRAGMENT

A: Het is het het zit zo u zegt dat het geldt voor alle

-MCU Van Erbudak. -MCU van Spekman.

-MCU van Ali B. -MCU van Spekman.

-MS van Ali B. en Spekman.

-MCU van Ali B gefilmd vanaf de rechterkant zodat een gedeelte van Spekman ook beeld komt.

304 nationaliteiten op het moment dat je zo denkt -MCU van Spekman.

In dit fragment is het opvallend om te zien dat Spekman meteen wil reageren op de uitlatingen van Erbudak. Hij doet dit al eer zij is uitgesproken. Zijn rivaal aan de stamtafel, Ali B., wacht wel tot Erbudak uitgepraat is, maar begint wel door de politicus heen te praten. Als Ali B. begint met praten is er een MCU van Spekman. Spekman reageert meteen op de rapper (Nee, regel 292), en gaat achterover geleund in zijn stoel zitten. Bovendien draait hij zijn hoofd richting de rapper en laat zijn mondhoeken hangen. Zijn non-verbale communicatie straalt uit dat hij lichtelijk geïrriteerd is dat de rapper hem niet uit laat praten. Bovendien slikt hij een keer en als hij nogmaals nee zegt, beweegt hij zijn hoofd een keer van rechts naar links om zijn non-verbale communicatie af te stemmen op zijn non-verbale communicatie. Daarna schudt hij

wederom lichtelijk met zijn hoofd en likt hij een beetje aan de rand van zijn lippen. Zijn houding geeft aan dat hij heel graag zijn verhaal wil doen, maar dat hij dat niet kan omdat hij steeds wordt onderbroken.

Dan toont de camera de beide heren in MCU en ziet men het gezicht van Ali B. die radeloos probeert om zijn punt te maken terwijl Spekman van de achterkant wordt gefilmd. Spekman zijn arm wijst omhoog op de tafel, alsof hij zijn punt kracht bij wil zetten door zijn arm te verheffen. Als de zwaardere stem van Spekman dan de overhand neemt is het duidelijk dat Ali B. uit het veld geslagen is. Hij wendt zich af van de politicus, beschermt zijn hoofd met zijn arm om de politicus maar niet te hoeven zien en stopt zijn vingers in zijn oren. Bovendien zit hij voorovergebogen aan tafel om de politicus maar niet te hoeven zien. Opvallend is dat Ali B. de presentatoren aankijkt; hier is duidelijk de rol van de journalisten weergegeven. Zij zijn de scheidsrechters en bepalen dus wie er het woord krijgt. Ook Spekman kijkt snel naar de presentatoren, maar richt dan zijn blik weer op Ali B. Spekman gaat onverbitterd verder met het proberen van de beurt te krijgen zelfs als Ali B. in regel 298 expliciet te kennen geeft dat hij ook wel even wat wil zeggen. Zelfs na deze uiting van de rapper praat Spekman verder, door nogmaals te stellen dat het niet overbodig is. Ali B. wisselt dan een blik van verstandhouding met de beide presentatoren (zelfs op het moment dat hij alweer zijn vingers in zijn oren wil stoppen), en dan krijgt hij de beurt om te spreken met toestemming van Witteman als die Spekman tot de orde roept (regel 300). Spekman stemt er dan mee in om Ali B. de beurt te geven (regel 302; Ok). Toch verwijdert Spekman zich meer van de strijd aan de stamtafel door zichzelf achter in zijn stoel te plaatsen. Hij is als het ware uit de strijd gegooid door de

spelleiders. Nu moet hij toezien hoe Ali B. het woord voert.

De kijker moet in dit fragment niet alleen de verbale communicatie horen, maar vooral de beelden zien om zich een voorstelling te kunnen maken van de strijd om de sprekersbeurt tussen de politicus en de rapper. De camera’s registreren elke irritatie tussen de twee

tafelgasten en zorgen ervoor dat de kijkers ook ooggetuige zijn van het gesprek.

Een andere escalatie in het programma Pauw & Witteman die zich ook voornamelijk tussen de gasten afspeelt is het bezoek van Ella Vogelaar aan de studio. Zoals in hoofdstuk zeven is geïllustreerd, was er enigszins sprake van een confrontatie tussen Vogelaar en Van Royen. De discussie die aan tafel wordt gevoerd gaat over de ongeregeldheden in de

Amsterdamse wijk Slotervaart. Verschillende Marokkaanse jongeren zijn aan het rellen geslagen met de politie. Het ene incident na het andere stapelt zich op. In de aanloop naar de eerste escalatie wordt Vogelaar verweten dat ze niet ter plekke aanwezig was. Vogelaar geeft aan dat dit een bewuste keuze is geweest omdat ze niet te veel publiciteit wilde trekken, maar om juist de orde en rust weder te laten keren in de wijk.

Pauw & Witteman – 13 November 2007 Ella Vogelaar

P: Jeroen Pauw W: Paul Witteman E: Ella Vogelaar

J: Jort Kelder H: Heleen van Royen

R: Gesproken: Beeld: 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295

H: [Maar voelde] u ineens de drang van: ‘nou ik ga daar nu toch eens kijken, wat daar nou allemaal gaande [is’.]

E: [Njou] ja dat dit als ik dat zou willen dan hoef

ik dat niet in de schijnwerpers te doen zoals ik dat ook al in [Ondiep uh Nee.]

H: (….) (….) [Bent u stiekem Bent u stiekem undercover] even gaan kijken?=

E: =Uh dat gaat er niet om of je dat stiekem doet of niet maar er zit altijd een kant aan van dan veel publiciteit en of dat dan iets toevoegt op dat moment of dat je [echt wat wilt laaa]

H: [Uhm maar ja dit is] allemaal maar zo dat gepraat. Dat is daarom staat u wat lager in mijn top 100 dan Rita Verdonk.

T: hahah

E: [Die praat ook veel volgens mij.]

H: [ik uh hah ja] maar het is=

P: [Maar mevrouw Vogelaar is het van belang om daar te zijn als politicus? ]

H: [=Ja maar ik stel een heel duidelijke vraag volgens mij.] E: Dat kan soms het geval zijn ja maar dat moet je wel in

overleg doen met de mensen die daar inderdaad [de frontlinie staan.]

-MCU van Vogelaar.

-MS van Van Royen en Kelder gefilmd vanaf de linkerkant van Vogelaar zodat zij ook gedeeltelijk in beeld te zien is. -MCU van Vogelaar.

-MCU van Van Royen.

-MLS van Vogelaar -MCU van Vogelaar.

-MCU van Van Royen.

-MCU van Vogelaar.

-MS van Van Royen en Kelder gefilmd vanaf de linkerkant van Vogelaar.

-MS van Jeroen, Paul en Vogelaar gefilmd vanaf de rechterkant van Vogelaar. -MCU van Vogelaar.

De aanleiding voor deze escalatie is de vraag van Van Royen (regel 277 – 278). Vogelaar reageert hier heel normaal op, maar ze wijst qua relevantie de vraag van Van Royen wel af en licht de afwijzing ook toe (regel 279 – 281). Dan komt er ineens een uitbarsting van Van Royen die de woorden van Vogelaar maar gepraat vindt en eraan toevoegt dat ze vanwege dat

gepraat, lager staat in de top 100 van machtige vrouwen dan de concurrent van Vogelaar,

Verdonk. Vogelaar reageert hier nog op middels een sarcastische opmerking en probeert niet te lachen (regel 286). Van Royen zou de discussie met Vogelaar nog verder voort willen zetten

door te stellen dat ze wel een duidelijke vraag heeft gesteld. Echter Jeroen Pauw wil verder ingaan over het onderwerp dat ter zake doet en niet ingaan op de irrelevante opmerking van Van Royen, dus stelt hij Vogelaar een nieuwe vraag (regel 288). Om Vogelaar haar aandacht af te leiden van de vraag van Van Royen, noemt hij tevens haar naam. Echter Vogelaar zet haar antwoord iets te luid in waardoor ze eigenlijk impliciet te kennen geeft dat er niet meer naar haar overbuurvrouw wordt geluisterd en zij zich volledig richt op de presentator die wél relevante vragen stelt.

De tweede escalatie is die tussen Vogelaar en Jort Kelder. De discussie gaat nog steeds over het niet afgelegde bezoek van Vogelaar aan Slotervaart. Aangezien Kelder nog niets heeft gezegd, kan het zo zijn dat hij de aandacht van Witteman heeft getrokken of dat Witteman graag wil dat Kelder een reactie geeft, want zijn naam wordt genoemd. Door middel deze reactie weet Kelder de gemoederen op te laaien.

Pauw & Witteman – 13 November 2007 Ella Vogelaar

P: Jeroen Pauw W: Paul Witteman E: Ella Vogelaar J: Jort Kelder H: Heleen van Royen

R: Gesproken: Beeld: 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 P: Jort?=

J: =Maakt u zich nou t t t tis allemaal zo ontzettend zus want als u daar nou zou gaan praten dan slaapt natuurlijk de hele wijk binnen een half uur maar maakt u zich wel eens zorgen als je nou kijkt naar de Diaspora op rechts hè dat is natuurlijk lachen voor de Partij van de Arbeid jullie zijn inmiddels ook een splinter maar als je Wilders plus uhm uh uh plus Verdonk

optelt, die zijn groter dan de Partij van de Arbeid en als u nou

lekker blijft sussen. Als je dat als één partijtje zou zien dan is er

dus een enorm groot blok in Nederland, misschien wel miljoenen mensen die op dit soort wellicht xenofobe clubs stemmen. En u bent

[verantwoordelijk] en u blijft sussen.= E: [Jah ma ik]

J: =D’r is iets aan de [hand]

E: [Jah ma] ik weet niet. U constateert dat uh uw constatering dat ik blijf sussen uh

[dat lijkt mij volstrekt onterecht.]

J: [Toch een beetje (….)] [ik ga er niet heen, ik

-MCU van Vogelaar.

-MCU van Kelder.

-MLS van de tafel gefilmd vanaf de linkerkant van Witteman.

-MCU van Jort Kelder.

-MCU van Vogelaar.

318 319 320 321 322 323 324 325 326 327

toon geen leiderschap, we regelen het zelf wel. De commissaris zei het al.]

E: [Nee, Nee, Nee.]

J: De commissaris zegt het en u zegt: ‘De commissaris ach ja’. Het zijn [mijn woorden niet.]

E: [Nee, ik ben niet] Nee ik ben niet de enige die vragen heeft gesteld over die uitlating van de commissaris dus

wat dat

betreft denk ik dat ik me daar wel een opvatting over uh kan uh [hebben.]

-MCU van Vogelaar.

-MLS van de tafel gefilmd van de voorkant; vanuit een

hoogperspectief.

-Two shot Kelder en Van Royen.

Zodra Kelder begint te praten is er voor de kijkers thuis nog het gezicht van Vogelaar te zien. Zij kijkt vrij strak en houdt haar kaken stijf op elkaar. Vervolgens zet Kelder uiteen hoe hij de regering op dit moment ziet. Hij maakt de situatie, door middel van zijn handbewegingen, visueel. Hij kijkt zijn gesprekspartner aan en lijkt aardig vol van zichzelf, vooral in regel 309 als hij aangeeft dat er veel mensen zijn die vooral niet op de Partij van de Arbeid zouden gaan stemmen en dat hierdoor de partijen van Verdonk en Wilders steeds groter worden. In regel 312 wil Vogelaar zich verdedigen. Op hetzelfde moment is de camera op haar gericht en de kijker ziet dat ze zich niet zo goed raadt weet met de kritiek die ze krijgt. Haar gezicht houdt ze scheef, haar hand beweegt ze naar haar mond toe, maar ze beweegt hem ook weer naar

beneden. Ze wil een verklaring geven, maar het lukt haar niet om Kelder te onderbreken. In regel 314 houdt ze nog steeds haar hoofd scheef en likt ze zichzelf langs haar lippen.

Bovendien beweegt ze haar schouders een keer omhoog en omlaag wat erop duidt dat ze in de verdediging is geschoten. Ook laat ze haar ongenoegen doorschemeren over de beschuldiging van het sussen als ze deze woorden herhaalt in regel 315. Als ze de beschuldigingen van Kelder ontkent en een paar keer achter elkaar nee roept, schudt ze daarbij haar hoofd heftig. In regel 321 verwijst Kelder naar een uitspraak van de commissaris die is aangehaald door de

presentatoren. In regel 323 herstelt Vogelaar zich vrij snel door te stellen dat ze het niet eens is met de commissaris. De kijker moet in dit fragment vooral ooggetuige zijn om de non-verbale communicatie juist te kunnen interpreteren.

De volgende escalatie gaat over de maatregelen die genomen moeten worden om een recidivist harder en beter aan te pakken. Vogelaar refereert in de eerste paar regels van het voorbeeld aan het systeem om niet elk incident apart te vervolgen, maar om te kijken naar een langere reeks van incidenten en daar de straf op te baseren.

Pauw & Witteman – 13 November 2007 Ella Vogelaar

P: Jeroen Pauw W: Paul Witteman E: Ella Vogelaar J: Jort Kelder H: Heleen van Royen

R: Gesproken: Beeld:

402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 En

da dat is dus geen oplossing om met dat soort uh aaneenrijging van uh veroordelingen de problematiek en de overlast

[onder de jongeren te verzorgen.] P: [Maar wat dan wel?]

E: Dus moet je kijken of uh je daar andere maatregelen. En dat