• No results found

 

De  correspondent  van  de  Manchester  Guardian  bezocht  de  Große  Deutsche  Kunstausstellung   persoonlijk,  zoals  blijkt  uit  zijn  gedetailleerde  beschrijving  van  het  gebouw  en  de  

tentoonstelling.  Hoewel  hij  beide  prijst  –  hij  is  vooral  erg  onder  de  indruk  van  het  moderne   gebouw  -­‐  constateert  hij  dat  er  geen  kunstwerken  te  vinden  zijn  die  'de  nieuwe  kunst  van  het  

                                                                                                               

133  '(..)  Dürer  and  Cranach  were  not  so  much  Germans  as  Europeans,  and  their  work  is  not  specifically  national  but  

belongs  to  the  general  tradition  of  Western  civilisation.'  Read,  The  Listener,  22  september  1937.  

134  'This  [attack  on  modern  art]  was  entirely  the  result  of  a  rash  and  inconsiderate  identification  of  modernism  in  art  

and  communism  in  politics.  The  word  'Kulturbolshewismus'  was  invented,  and  under  that  cry  a  far-­‐reaching  vendetta   was  declared  on  those  movements  in  contemporary  art  which  are  the  subject  of  this  book.'  Read,  Art  Now,  10.    

135  In  de  literatuur  over  de  receptie  wordt  alleen  verwezen  naar  krantenrecensies.  Er  is  wel  een  verwijzing  naar  een  

artikelen  in  de  Axis  (een  Engels  kunsttijdschrift)  maar  dat  artikel  heb  ik  niet  kunnen  vinden.  

Derde  Rijk  representeren.'137  Hiermee  bedoelt  hij  dat  -­‐  hoewel  veel  werken  middelmatig  zijn  en  

sommige  eerste  klas  -­‐  er  geen  werken  zijn  die  het  predicaat  'geniaal'  verdienen.  Ook  schrijft  hij   dat  de  meeste  deelnemers  al  eerder  naam  maakten,  tijdens  of  voor  de  Weimarperiode;  als   voorbeeld  noemt  hij  de  beeldhouwer  Georg  Kolbe  (1877-­‐1947).    

 Twee  weken  later  verschijnt  een  tweede  artikel  in  de  Guardian,  nu  geheel  gewijdt  aan  

Entartete  Kunst,  waarin  de  schrijver  een  opsomming  geeft  van  ‘ontaard’  verklaarde  kunstenaars:  

Corinth  ('great  artist'),  Nolde  ('his  oils  have  a  repellent  crudity,  but  his  water-­‐colours  are   beautiful’),  Schmidt-­‐Rottluff  ('one  of  the  masters  of  woodcut'),  Modersohn-­‐Becker  ('a  woman   with  an  unusual  talent'),  Hofer  (‘his  work  (…)  is  original’),  Klee  ('one  of  the  founders  of  German   "Expressionism”'),  Kokoschka  en  Marc  ('his  little  water-­‐colours  are  masterpieces').138    

De  recensent  geeft  hier  geen  beschrijving  van  de  kunstwerken  van  de  Entartete  Kunst-­‐

tentoonstelling,  maar  geeft  zijn  mening  over  de  ‘ontaard’  verklaarde  kunstenaars;  zo  schrijft  hij   over  Nolde’s  aquarellen,  ofschoon  het  Nolde’s  olieverfschilderij  Das  Leben  Christi  (1911-­‐12)  is,   dat  een  centrale  plek  inneemt  op  de  tentoonstelling.139  

Waarom  deze  kunstenaars  zijn  veroordeeld  is  voor  de  schrijver  onduidelijk.  Het  kan   volgens  hem  niet  gaan  om  een  politieke  kwestie  aangezien  geen  van  hen  zich  op  enigerlei  wijze   bezighield  met  politiek.140  Hij  denkt  dat  de  nieuwe  machthebbers  het  werk  van  sommige  

kunstenaars  gewoon  niet  begrijpen,  zoals  van  Kokoschka,  wiens  werk  'een  verontrustend,   psychologisch  complex  karakter'  heeft,  of  van  Klee  dat  'te  verfijnd  is  voor  de  “onverholen   mannelijkheid”  van  de  nazi's'.  Alleen  de  veroordeling  van  Chagall,  die  ‘weliswaar  een  groot   kunstenaar'  is,  komt  niet  onverwacht;  zijn  Jood-­‐zijn  is  reden  genoeg  om  hem  te  veroordelen,   denkt  de  schrijver.141  Dat  Joodse  kunstenaars  het  moeten  ontgelden  in  Duitsland,  zal  in  1937,  

door  de  berichtgeving  over  de  anti-­‐Joodse  maatregelen,  neem  ik  aan  bekend  zijn  geweest.  

The  Times  merkt  op  ‘dat  het  pikant  is  dat  een  aantal  van  de  verbannen  kunstenaars,  

eerder  beschermheren  hadden  binnen  de  nationaalsocialistische  partij,'  hiermee  waarschijnlijk   doelend  op  Nolde.  Voor  de  Engelse  recensenten  lijkt  de  Entartete  Kunst-­‐campagne  op  het  eerste  

gezicht  redelijk  willekeurige  kunstenaars  te  treffen.  De  persberichten  die  hierover  door  de  nazi's   worden  verspreid,  geven  kennelijk  onvoldoende  uitsluitsel.  De  correspondent  schrijft  dat  zelfs  

veel  Duitsers  verbaasd  zijn  over  de  willekeurige  manier  waarop  bepaalde  kunstwerken   'ontaard'  zijn  verklaard,  zeker  als  men  deze  werken  vergelijkt  met  de  werken  die  wél  zijn   'goedgekeurd.'142  

                                                                                                               

137  Van  onze  Berlijnse  correspondent,  The  Manchester  Guardian,  26  juli  1937.   138  Anoniem,  "Degenerate  Art,"  The  Manchester  Guardian,  12  augustus  1937.  

139  Met  drieëndertig  werken  was  Nolde  ‘het  beste”  vertegenwoordigd  tijdens  de  tentoonstelling  Entartete  Kunst.  Bron:  

London  1938,  209.  

140  ‘All  three  painters  [Corinth,  Nolde  en  Schmidt-­‐Rottluff]  are  concerned  with  art;  nothing  else.’  Anoniem,  

"Degenerate  Art,"  The  Manchester  Guardian,  12  augustus  1937.  

141  Van  onze  Berlijnse  correspondent,  The  Manchester  Guardian,  26  juli  1937.  

De  namen  van  hiervoor  genoemde  kunstenaars,  komen  ook  in  andere  berichten  over  

Entartete  Kunst  voor;  het  ligt  voor  de  hand  dat  zij  enigszins  bekend  waren  in  Engeland.  Hoewel  

moet  worden  opgemerkt  dat  bekendheid  hier  een  relatief  begrip  is;  er  was  maar  een  klein   groepje  liefhebbers  van  moderne  Duitse  kunst.  Natuurlijk  is  er  een  veel  grotere  groep   kunstenaars  die  niet  wordt  genoemd,  waaronder  Max  Beckmann,  hoewel  zijn  werk  ruim   vertegenwoordigd  was  tijdens  de  Entartete  Kunst-­‐tentoonstelling.  Een  jaar  later  (in  1938)  zou   Beckmann  Twentieth  Century  German  Art  openen  en  zou  zijn  naam  in  veel  Engelse  kranten   staan.143    

Geen  van  de  krantenberichten  over  Entartete  Kunst  geven  een  beschrijving  van  de   propagandistische  opzet  van  deze  tentoonstelling,  zoals  de  indeling  van  de  kunstwerken  in   groepen,  de  geschilderde  leuzen  op  de  muur  of  de  opzettelijke  chaotische  presentatie  van  de   kunstwerken,  in  schril  contrast  met  de  presentatie  van  de  kunstwerken  in  het  Haus  der  

Deutschen  Kunst.  Slechts  The  Daily  Mail  maakt  melding  van  de  rode  briefjes  die  zijn  opgehangen   naast  de  kunstwerken,  waarop  staat  'dit  werk  is  gekocht  van  het  geld  bijeengebracht  door  de   “gewone  man”  in  Duitsland.'144  Nog  een  aspect  dat  ontbreekt  zijn  de  titels  van  de  kunstwerken.  

Enige  uitzondering  daarop  is  Franz  Marc's  Der  Turm  der  blauen  Pferde  (1913).  Zijn  naam  was   vooral  bekend  in  Engeland  door  de  verspreiding  van  zijn  werk  middels  kleurenreproducties.