• No results found

 

Uit  de  toespraak  van  Hitler  blijkt  dat    ‘ontaarde’  kunst  gelijk  staat  aan  on-­‐Duitse,  internationale,   marxistische,  bolsjewistische  en  Joodse  kunst.,  maar  dat  zegt  nog  niet  hoe  deze  kunst  eruit  ziet.   Een  manier  om  het  begrip  'ontaarding'  uit  te  leggen  aan  de  lezers  is  om  voorbeelden  hiervan  te   laten  zien.  Vaker  dan  in  de  Engelse  kranten  zijn  afbeeldingen  van  zowel  'goedgekeurde'  als   'ontaarde'  kunstwerken  afgedrukt  in  Amerikaanse  kranten.  The  St  Louis  Post  Dispatch  laat  ter   illustratie  van  een  paginagroot  artikel,  een  vijftal  werken  zien:  van  Beckmann,  Corinth,  Grosz,   Kokoschka,  en  (als  voorbeeld  van  ‘goede’  kunst)  een  werk  van  Hitler.200  De  kop  luidt:  ‘The  Nazis  

move  against  Germany's  Artistic  “Rebels.”'  Ook  The  Chicago  Tribune  toont  een  werk  van   Beckmann  (Der  Strand,  1927)  waarbij  de  krant  vermeldt  dat  het  gaat  om  een  'voorbeeld  van   “ontaarde”  kunst  afgekeurd  in  Duitsland.'201  De  krant  laat  de  lezer  verder  vrij  om  zijn  of  haar  

oordeel  te  vellen  over  de  werken,  dit  in  tegenstelling  tot  de  makers  van  Entartete  Kunst.  Maar  in   het  afbeelden  van  'goede'  en  'ontaarde'  kunst  schuilt  ook  een  gevaar,  vinden  de  pleitbezorgers   van  moderne  (Duitse)  kunst,  waaronder  Barr.202  Holz  schrijft,  dat  zij  bezorgd  zijn  dat  het  'grote  

publiek'  het  weleens  eens  zou  kunnen  zijn  met  Hitler,  namelijk  dat  ook  zij  niet  van  moderne   kunst  houden.203  Daarnaast  besefte  men  dat  het  tonen  van  'ontaarde'  kunst  een  onwenselijke  

reactie  van  pro-­‐nazi  elementen  zou  kunnen  uitlokken.  (Deze  ‘pro-­‐nazi  geluiden’  waren  overigens   niet  alleen  in  de  Verenigde  Staten  te  horen,  maar  in  alle  hier  besproken  landen).  

Dat  zulke  sentimenten  leefden  in  de  Verenigde  Staten,  blijkt  uit  het  redactionele   commentaar  in  The  Sunday  Star  Washington  (25  juli  1937).  De  schrijver  meent  dat  'hij  [Hitler]   door  veel  Amerikanen  zal  worden  toegejuicht  voor  zijn  eis  voor  een  schone  en  gezonde   nationale  kunst.'204  Niet  alleen  de  Duitse  musea  dienen  gezuiverd  te  worden,  ook  in  andere  

landen  (Frankrijk,  Italië,  België,  Nederland  en  Engeland)  zou  een  vergelijkbare  campagne   gehouden  moeten  worden.  Ten  slotte  schrijft  hij  dat  'ontaarde  kunst'  veel  dichter  bij  huis  is  te   vinden  dan  in  München,  namelijk  aan  de  muren  van  het  departement  van  Justitie.  (Wat  de  

                                                                                                               

200  Anoniem,  "Exiled  Reich  art  put  on  view  here",  New  York  Times,  8  augustus,  1939.  Afgebeeld  zijn:  (Haubourdin  15,  

1916)  Adolf  Hitler,  (Cain  and  Abel,  1917  )  Lovis  Corinth,  (A  winter's  Tale,  1918)  Georg  Grosz,  (Tower  Bridge  in  London,   1925)  Oskar  Kokoschka,  (Rugby,  1929  )  Max  Beckmann.    

201  Anoniem,  "Example  of  "Degenerate  Art"  frowned  upon  in  Germany,"  Chicago  Tribune  (Chicago  Illinois),  29  juli  

1937.  

202  ‘Barr  privately  acknowledged  that  unsympathetic  popular  opinion  toward  modern  art  in  the  democracies  might  

vally  support  for  Hitler’  London  1938,  218.    

203  "If  he  [Hitler]  is  not  quite  sure  what  he  likes,  at  least  he  knows  what  his  uncorrupted  audience  does  not  like.  It  does  

not  like  MODERN  ART."  Citaat  uit:  Francis  Watson,  "The  New  Laokoon,"  Architectural  Review  LXXXIV,  no.  501  (August   1938),  45-­‐46.  Overgenomen  uit:  Holz,  "Brushwork  thick  and  easy,"  [28].  

204  Citaat  uit:  Anoniem,  “Degenerate  art,”Sunday  Star  Washington,  25  jui  1937.  '(…)  he  [Hitler]  will  be  applauded  by  

many  Americans  for  his  demand  for  ‘a  clean  and  healthy  national  art,  to  replace  that  of  'filfthy  examples  of   frightfulness  inflicted  on  the  nation  by  fakers,  dilettantes  and  charlatans'.  (…)  Similar  campaigns  of  correction  are   needed  in  France  and  Italy,  Belgium  and  the  Netherlands,  even  in  England.  Furthermore,  protest  against  some  of  the   abominations  now  being  set  up  in  Government  buildings  throughout  the  United  States  -­‐  the  horrors  inflicted  on  the   walls  of  the  Department  of  Justice,  for  instance  -­‐  is  in  order.  There  is  'degenerate  art'  much  nearer  home  than  Munich   that  ought  to  be  condemned'.  

schrijver  hiermee  bedoelt,  wordt  in  het  artikel  niet  duidelijk,  maar  hij  lijkt  erop  te  vertrouwen   dat  zijn  lezers  hem  wel  begrijpen).  De  berichten  over  Entartete  Kunst  benadrukken  vooral  de   reputatie  van  de  kunstenaars:  de  museumcollecties  waarin  hun  werk  te  vinden  is,  of  de  

tentoonstellingen  waar  werk  te  zien  was  en  de  prijzen  die  ze  wonnen.  Voorbeeld  daarvan  is  Max   Pechstein  die  in  1927  de  prestigieuze  Carnegie  Prijs  won;  een  feit  dat  door  een  aantal  kranten   wordt  vermeld.  Er  wordt  niet,  zoals  dat  in  Nederland  wel  gebeurde,  ingegaan  op  kenmerken  van   kunstwerken  zoals  de  voorstelling  of  schilderstijl.    

'Ontaarding'  wordt  behalve  als  een  esthetische  kwestie,  ook  uitgelegd  als  een  politieke   kwestie  door  zowel  Tolischus  als  Barnes.  Tolischus  schrijft:    

 

In  the  totalitarian  State,  all  things  must  serve  the  ends  of  that  State,  and  a  regime  which,  in  the   mobilization  of  all  national  energies,  considers  it  necessary  to  regiment  politics  and  economics,   capital  and  labor,  the  press,  the  school  and  even  the  church,  could  never  permit  freedom  to  the  arts   that  form  the  highest  synthesis  of  the  age  and  provide  the  inspiration  for  the  future.    

For  that  reason,  the  arts,  like  everything  else  in  the  Third  Reich,  have  been  put  in  uniform,  and  the   artists  have  been  mobilized  as  soldiers  of  the  National  Socialist  Weltanschauung.  The  government   has  established  a  monopoly  in  the  arts  as  well,  and  arrogates  itself  the  exclusive  right  to  determine   what  is  'good'  and  what  is  'bad,'  not  according  to  artists  or  cultural  criteria  but  according  to   political  usefulness.205  

 

Tolischus  schrijft  dat  alleen  kunst  die  zich  in  dienst  stelt  van  de  staat,  nog  bestaansrecht  heeft.   Het  denkbeeld  van  l'art  pour  l'art  -­‐  dat  ten  grondslag  ligt  aan  alle  moderne  kunst  -­‐    wordt   hiermee  in  één  klap  verboden  verklaard.  

Barnes  vergelijkt  in  zijn  artikelen  voor  The  New  York  Herald  Tribune  van  15  en  22   augustus,  de  politiek  van  nazi-­‐Duitsland  met  die  van  de  Sovjet-­‐Unie,  waarin  hij  opmerkt  dat  er   frappante  overeenkomsten  zijn.206  Zoals  in  Hitlers  speech  waarin  hij  stelt  dat  de  kunstenaar  niet  

creëert  voor  zichzelf,  maar  voor  iedere  Duitser.  Een  soortgelijke  uitspraak  tekende  Barnes  ooit   op  uit  de  mond  van  een  Sovjet-­‐functionaris,  die  hem  vertelde  dat  kunst  het  proletariaat  moet   dienen.  Volgens  Barnes  heeft  de  Sovjet-­‐Unie  haar  rigide  aanpak  van  de  kunst  al  enigszins   teruggedraaid,  maar  hij  betwijfelt  of  Hitler  zijn  koers  zal  veranderen;  ‘Hitler  fails  to  realize  that   the  form  it  [art]  will  take  certainly  cannot  be  commanded.’207  Deze  vergelijking  tussen  nazi-­‐

Duitsland  en  de  Sovjet-­‐Unie  maakt  Thompson  ook  als  zij  schrijft:  ‘The  Nazi  government  has   actually  out-­‐bolshevized  the  bolsheviks.’208  

                                                                                                               

205  Tolischus,  New  York  Times,  22  augustus  1937.  

206  15  augustus:  “Art  under  the  dictatorships.  Hitler  embarks  on  repression  from  which  Stalin  had  turned”  en    

22  augustus:  “Germans  Ask:  Does  Feuhrer's  frustrated  ambition  as  artist  explain  'degenerate  art'  ban.”  

207  Barnes,  New  York  Herald  Tribune,  22  augustus  1937.   208  Thompson,  New  York  Herald  Tribune,  9  augustus  1937.  

Naast  politieke  worden  ook  de  racistische  drijfveren  voor  Entartete  Kunst  beschreven.   Tolischus  schrijft  dat  kunst  in  Duitsland  vanaf  nu  'gezond'  en  'natuurlijk'  moet  zijn.  Deze   'nieuwe'  kunst  moet  het  goede,  mooie  en  sterke  weergeven,  niet  noodzakelijk  het  ware;  ook   kunst  wordt  zo  een  onderdeel  van  de  nazi-­‐propaganda.  Bovendien  moet  kunst  in  de  plaats  van   internationaal  en  modern,  voortaan  ‘Duits’  en  eeuwig  zijn.  Deze  principes  sluiten  volgens  de   schrijver,  automatisch  alle  'niet-­‐Duitse'  of  'Joodse'  kunst  uit.  Van  Joodse  kunst  kan  namelijk  niet   worden  verwacht  dat  het  de  nationaalsocialistische  ideologie  verheerlijkt.209    

In  veel  berichten  over  de  Entartete  Kunst-­‐tentoonstelling,  wordt  vermeld  dat  de  Joden   schuld  hebben  aan  de  ‘ontaarding’  van  de  kunst;  zij  worden  verantwoordelijk  gehouden  voor   'het  tijdperk  van  schaamte'  (‘the  era  of  shame’)  waarmee  Duitsland  tijdens  de  Weimarperiode   (1918-­‐1933)  wordt  bedoeld.  Ook  voor  Amerikaanse  recensenten  is  het  duidelijk  dat  het  label   ‘Joods',  te  pas  en  te  onpas  op  kunst  wordt  geplakt,  die  volgens  de  nationaalsocialistische  

principes  ‘ontaard’  zou  zijn.  Dit  is,  zo  schrijft  Tolischus,  Hitlers  methode  om  alle  vijanden  op  één   hoop  te  gooien  en  te  beschuldigen  van  ‘Joods  cultureel  bolschevisme,’  zonder  dat  duidelijk  is  wat   Hitler  hieronder  verstaat.210  Zijn  opmerking  illustreert  nog  eens  het  gevoel  bij  veel  recensenten  

van  willekeur,  waarmee  werken  wel  of  niet  ‘ontaard’  zijn  verklaard.  

 

Hoe  wordt  het  doel  van  de  tentoonstelling  beoordeeld  en  welke  argumenten  worden  

daarbij  gebruikt?    

 

In  de  artikelen  die  ik  voor  dit  hoofdstuk  heb  bestudeerd  -­‐  met  uitzondering  van  een  redactioneel   artikel  in  The  Sunday  Star  Washington  -­‐  wordt  het  doel  van  de  tentoonstelling  namelijk  de   zuivering  van  de  kunsten,  niet  goed-­‐  of  afgekeurd;  de  recensenten  doen  hierover  namelijk  geen   uitspraak.  Deze  neutrale  houding  wordt  in  de  literatuur  toegeschreven  aan  het  isolationisme  van   de  Verenigde  Staten  tezamen  met  de  appeasementpolitiek.  Het  achterliggende  doel  van  

Entartete  Kunst  -­‐  om  als  tegenhanger  te  dienen  voor  de  Große  Deutsche  Kunstausstellung  -­‐  is  

volgende  de  Amerikaanse  recensenten  in  ieder  geval  mislukt.  Door  de  zeer  ongunstige  en   gemanipuleerde  presentatie  van  de  'ontaarde'  kunstwerken  zou  (met  name)  het  Duitse  publiek   overtuigd  moeten  raken  van  de  superioriteit  van  de  'goede'  of  goedgekeurde  kunst.  Niettemin   beoordelen  de  Amerikaanse  recensenten  dat  de  kwaliteit  van  de  kunstwerken  van  Entartete  

Kunst  niet  onderdoet  voor  de  kunstwerken  van  de  Große  Deutsche  Kunstausstellung.211  Zowel  

Barnes  als  Thompson  en  Tolischus  constateren  dat  Hitler  weliswaar  de  moderne  kunst  afkeurt,   maar  daar  tot  nu  toe  geen  kwalitatieve,  nationaalsocialistische  kunst  tegenoverstelt,  die  zich  met  

                                                                                                               

209  Tolischus,  New  York  Times,  22  augustus  1937.   210  Ibidem.  

211  Zoals  bijvoorbeeld  de  Ironwood  Daily  Globe  schrijft:  'Qualified  New  Yorkers  who  lately  visited  both  [exhibitions]  of  

'degenerate'  and  of  'approved'  art  say  the  'degenerate'  collection  contains  at  least  a  few  good  pieces,  while  the  official   exhibit  is  unanimously  mediocre.'  Anoniem,  "Mediocre,"  Ironwood  Daily  Globe,  Ironwood,  Michigan,  8  september  1937.  

de  'ontaarde'  kunst  kan  meten.  Dit  komt  volgens  Tolischus  omdat  de  nazi's  kunst  niet  willen   geven  wat  in  de  ogen  van  de  westerse  wereld  essentieel  is  voor  het  scheppen  van  (echte)  kunst,   namelijk  artistieke  vrijheid.  Deze  stellingname,  dat  de  ‘ontaarde’  kunst  niet  onderdoet  voor  de   meer  realistische,  goedgekeurde  kunst  van  de  GDK,  is  opmerkelijk  te  noemen,  aangezien  eerder   in  dit  hoofdstuk  bleek  dat  in  de  jaren  dertig,  Amerikaanse  critici  doorgaans  de  meer  realistische   kunst  positiever  beoordeelden  dan  bijvoorbeeld  het  werk  van  de  expressionisten.  Een  deel  van   deze  critici,  hadden  naar  aanleiding  van  Entartete  Kunst,  hun  mening  over  de  moderne  (Duitse)   kunst  klaarblijkelijk  bijgesteld.  

Zoals  hiervoor  al  beschreven  spreekt  alleen  de  redacteur  van  de  (conservatieve)  Sunday  

Star  zich  duidelijk  uit  voor  zuivering  van  musea,  in  zowel  Duitsland  als  de  Verenigde  Staten.  

Hiermee  kan  echter  niet  worden  geconcludeerd  dat  deze  krant  sympathiek  staat  tegenover  het   naziregime.  In  dezelfde  krant  verschijnt  twee  maanden  later  een  kritische  recensie  over  de  

Entartete  Kunst-­‐tentoonstelling.  Met  de  suggestie  van  de  tentoonstellingsmakers  dat  zij  (de  

nationaalsocialisten)  de  beschermers  zijn  van  het  christendom,  lijkt  de  schrijver  het  niet  eens.    

Musea,  en  dan  met  name  het  MoMA,  speelden  een  belangrijke  rol  in  de  receptie  van  de  moderne   (Duitse)  kunst  in  de  Verenigde  Staten.  Barr's  tentoonstelling  uit  1931  zette  de  toon;  hierin   presenteerde  hij  het  expressionisme  en  de  nieuwe  zakelijkheid  als  'typisch  Duitse  kunst.’   Aangezien  het  expressionisme  het  mikpunt  was  van  de  makers  van  Entartete  Kunst,  wordt  naar   deze  MoMA-­‐tentoonstelling  vaak  verwezen  in  de  Amerikaanse  recensies.  Tot  verbazing  van  de   recensenten,  is  het  werk  van  kunstenaars  die  vertegenwoordigd  zijn  in  zowel  Duitse  als   Amerikaanse  museumcollecties,  voortaan  verbannen  uit  de  musea  in  Duitsland.  Voor  de  

Entartete  Kunst-­‐tentoonstelling  werd  moderne  (Duitse)  kunst  door  de  Amerikaanse  kunstcritici  

wisselend  beoordeeld;  in  de  stedelijk  gebieden  aan  de  Oostkust  waren  critici  doorgaans   positiever  dan  elders  in  de  Verenigde  Staten.    

Net  als  in  de  Nederlandse  en  Engelse  kranten,  wordt  in  de  Amerikaanse  kranten  het   begrip  ‘ontaarde’  kunst  allereerst  uitgelegd  als  een  esthetische  kwestie,  pas  daarna  komen  de   politieke  en  racistische  motieven  ter  sprake  en  dan  met  name  in  de  artikelen  van  de  buitenland-­‐ correspondenten.  Vaker  dan  in  Engeland,  laten  de  Amerikaans  kranten  afbeeldingen  zien  van   'ontaarde'  kunstwerken,  maar  pleitbezorgers  voor  de  moderne  kunst  zijn  bezorgd  dat  het  tonen   van  deze  kunst  de  vooroordelen  van  die  Amerikanen,  die  moderne  kunst  toch  al  geen  warm  hart   toedragen,  zou  kunnen  versterken.  De  berichten  over  Entartete  Kunst  focussen  vooral  op  de   veroordeling  door  Hitler  van  de  moderne  kunst  en  op  de  reputatie  van  de  ‘ontaard’  verklaarde   kunstenaars.  

Hitlers  eis  dat  'goede'  kunst  voor  iedere  Duitser  begrijpelijk  moet  zijn  is  een  onmogelijke   en  onverstandige  voorwaarde,  vinden  de  recensenten.  Zij  tonen  zich  opvallend  eensgezind  in  

hun  oordeel  over  de  ‘goedgekeurde’  kunst  van  de  Große  Deutsche  Kunstausstellung:  de  kwaliteit   van  deze  kunst  doet  onder  voor  de  'ontaarde'  verklaarde  kunst.  Thompson  betoogt  dat  Hitlers   eis  voor  kunst  voor  ‘het  volk’  ervoor  zorgt  dat  er  geen  ‘nieuwe’  culturele  elite  kan  ontstaan,   volgens  Tolischus  kan  kunst  alleen  in  vrijheid  tot  bloei  kan  komen  en  Barnes  herinnert  de  lezers   eraan  dat  een  soortgelijk  experiment  als  door  de  nazi's  gewenst  eerder  in  de  Sovjet-­‐Unie  was   mislukt.  

De  Amerikaanse  recensenten  veroordelen  Entartete  Kunst  niet  met  zoveel  woorden,   maar  laten  een  oordeel  over  aan  de  lezer  zelf.  Slechts  een  (conservatieve)  krant  is  voor  zuivering   van  de  kunst,  maar  of  dit  om  dezelfde  redenen  is  als  in  Duitsland,  wordt  niet  duidelijk.  

Hoofdstuk  4  |  Conclusie  

___      

 

 

In  de  voorgaande  hoofdstukken  heb  ik  het  antwoord  gezocht  op  het  eerste  deel  van  mijn  

onderzoeksvraag  namelijk,  hoe  is  de  receptie  van  de  Entartete  Kunst-­‐tentoonstelling,  die  in  1937   in  München  werd  gehouden,  in  zowel  Nederland,  Engeland  als  de  Verenigde  Staten  verlopen.   Deze  tentoonstelling  diende  als  tegenpool  voor  de  Große  Deutsche  Kunstausstellung,  die  een  paar   straten  verderop  te  zien  was  in  het  Haus  der  Deutschen  Kunst.  Het  tweede  deel  van  mijn  

onderzoeksvraag  zal  ik  in  dit  laatste  hoofdstuk  beantwoorden;  wat  zijn  de  verschillen  en   overeenkomsten  in  de  receptie  van  Entartete  Kunst  in  alle  drie  de  landen,  en  hoe  zijn  die  te   verklaren?  

In  elk  hoofdstuk  heb  ik  allereerst  een  beeld  proberen  te  schetsen  van  de  context;  hoe  was   de  receptie  van  de  moderne  (Duitse)  kunst,  in  het  decennium  voorafgaand  aan  Entartete  Kunst?   Ik  ben  ervan  uitgegaan  dat  bekendheid  van  recensenten  met  deze  kunst,  invloed  zou  hebben  op   hun  oordeel  over  de  tentoonstelling.  Zo  speelden  in  ons  land,  waar  (gespecialiseerde)  

kunstcritici  verslag  deden,  eerdere  overtuigingen  over  moderne  (Duitse)  kunst  een  belangrijke   rol,  net  als  in  de  Verenigde  Staten,  waar  een  overzicht  van  moderne  Duitse  kunst  in  1931  in  het   MoMA  te  zien  was.  In  Engeland  daarentegen  speelde  de  bekendheid  met  de  moderne  Duitse   kunst  veel  minder  een  rol,  daar  veel  recensenten  pas  in  1938,  na  de  tentoonstelling  Entartete  

Kunst,  kennis  konden  maken  met  deze  kunst.  

De  eerste  berichten  rondom  de  opening  van  zowel  de  Große  Deutsche  Kunstausstellung   als  de  Entartete  Kunst-­‐tentoonstelling  komen  in  alle  drie  de  landen  in  grote  lijnen  met  elkaar   overeen.  Hitlers  openingsspeech  voor  het  Haus  der  Deutschen  Kunst  vormde  meestal  het   uitgangspunt  voor  de  interpretatie  van  Entartete  Kunst,  ook  omdat  er  geen  catalogus  voor  deze   tentoonstelling  beschikbaar  was.  Zoals  De  Maasbode  schreef  was  Entartete  Kunst  vooraf  niet   aangekondigd,  in  tegenstelling  tot  de  Große  Deutsche  Kunstausstellung.  Daarvoor  duurde  het   waarschijnlijk  even  voordat  de  kranten  met  een  uitgebreidere  analyse  kwamen.  Bepaalde   aspecten  van  de  tentoonstelling  worden  in  bijna  alle  krantenartikelen,  ongeacht  het  land,   besproken.  Deze  heb  ik  onderzocht  in  mijn  deelvragen:  welke  kunstenaars  en  kunstwerken   komen  aan  bod;  wat  wordt  verstaand  onder  'ontaarding';  en  hoe  wordt  het  doel  van  de   tentoonstelling  beoordeeld  en  welke  argumenten  worden  daarbij  gebruikt?