• No results found

 

Als  ik  de  conclusies  van  de  voorgaande  hoofdstukken  bekijk,  dan  zijn  er  belangrijke  verschillen   in  de  receptie  van  de  Entartete  Kunst-­‐tentoonstelling  aan  te  wijzen.  Deze  zijn  niet  zozeer   fundamenteel,  maar  hebben  vooral  te  maken  met  de  focus  van  de  artikelen;  waar  gaan  deze   artikelen  over,  en  waar  gaan  ze  niet  over?  

Zo  leggen  de  Nederlandse  recensenten  de  focus  in  hun  artikelen  op  de  'ontaarde'  kunst.   Een  aantal  van  hen  zoals  Niehaus  van  De  Telegraaf,  De  Gruyter  van  Het  Vaderland  en  (naar  ik   meen)  de  recensent  van  De  Maasbode,  gingen  zelf  naar  München  om  zowel  van  Entartete  Kunst   als  de  Große  Deutsche  Kunstausstellung  verslag  te  doen.  In  hun  artikelen  bespreken  zij  niet  alleen   de  dilemma's  rondom  Hitlers  veroordeling  van  de  moderne  kunst,  maar  geven  zij  ook  een  

waardeoordeel  over  de  kunstwerken  die  er  te  zien  zijn.  Dit  levert  Niehaus  kritiek  op  van  Sanders   (Het  Volk)  die  schrijft  dat  Niehaus  Entartete  Kunst  beoordeelt  alsof  het  een  doorsnee-­‐

tentoonstelling  is  van  De  Onafhankelijken,  zonder  het  politiek  oogmerk  van  de  makers  te   benoemen.  Sanders  en  Engelman,  beide  werkzaam  voor  progressieve  nieuwsbladen,  focussen   vooral  op  de  politieke  achtergrond  van  Entartete  Kunst.  Sanders  weigert  als  enige  recensent  (om   principiële  redenen),  een  oordeel  te  geven  over  zowel  goedgekeurde  als  'ontaarde'  kunst.    

De  meningen  van  de  critici  lopen  uiteen  en  zorgen  voor  een  hevige  discussie,  waarin   eerder  gevormde  opinies  over  de  veroordeelde  kunstenaars  een  belangrijke  rol  spelen.  Deze   opinies  worden  niet  zomaar  -­‐  ook  niet  nu  de  moderne  kunst  onder  vuur  ligt  in  Duitsland  -­‐   opzijgezet.  De  Nederlandse  critici  spreken  zich  daarvoor  duidelijk  uit  als  voor-­‐  of  tegenstander   van  staatsbemoeienis  met  de  kunst;  slechts  Niehaus  en  Meuldijk  (van  het  nationaalsocialistische  

Volk  en  Vaderland)  zijn  -­‐  weliswaar  om  verschillende  redenen  –  voorstander  hiervan,  zowel  in  

Duitsland  als  in  Nederland.  Sanders  en  Engelman  zijn  daarentegen  fel  tegenstander.  Kortom,  de   Nederlandse  recensenten  zijn  meer  dan  hun  Engelse  of  Amerikaanse  vakgenoten  verdeeld  in   hun  oordeel  over  Entartete  Kunst.  

Niehaus  heeft  bovendien  nog  een  reden  om  vooral  te  focussen  op  de  kunst  die  in   München  te  zien  was.  Hij  is  van  mening  dat  politiek  en  kunst  niets  met  elkaar  te  maken  hebben   en  weigert  in  te  gaan  op  de  politieke  motieven  voor  de  veroordeling  door  Hitler.  Of  zijn  houding   slechts  principieel  is  of  ook  wordt  ingegeven  door  zijn  instemming  met  de  zuiveringsactie  van  de   nazi’s,  zoals  sommige  van  zijn  collega’s  vermoeden,  blijft  onduidelijk.  

In  Engeland  ligt  de  focus  in  de  berichtgeving  over  Entartete  Kunst  op  de  veroordeling  van   de  moderne  kunst  door  Hitler;  'omdat  ook  de  kunst  haar  toegewezen  plaats  binnen  de  totalitaire   staat  moet  innemen'  zo  schrijft  The  Manchester  Guardian  (26  juli  1937).  Volgens  de  Engelse   recensenten  was  het  'de  oude  garde',  die  zich  eerder  benadeeld  voelde  door  het  succes  van  de   modernisten  voor  de  machtsovername,  die  Hitler  aanzette  tot  een  zuiveringsactie  van  de  

moderne  kunst.  Voor  de  nazi's  staan  de  modernisten  symbool  voor  de  oude  vijand:  de   Weimarrepubliek.  Om  die  reden  zien  de  Engelse  kranten  de  Entartete  Kunst-­‐tentoonstelling   allereerst  als  een  afrekening  door  Hitler  met  het  verleden.      

Geen  van  de  recensenten  plaatst  de  onderdrukking  van  de  kunsten  binnen  een  breder   kader  van  de  algehele  onderdrukking  van  de  vrijheid  in  Duitsland.  Dat  is  denk  ik  te  wijten  aan   een  combinatie  van  factoren,  zoals  de  invloed  van  de  appeasementpolitiek  op  de  media,  maar   ook  de  relatief  beperkte  kennis  en  belangstelling  voor  de  moderne  (Duitse)  kunst  in  Engeland.   Zowel  de  recensenten  als  het  publiek  konden  zich  in  1937  amper  een  voorstelling  maken  van  de   ‘ontaard'  verklaarde  kunst,  omdat  deze  tot  dan  toe  niet  tot  nauwelijks  te  zien  was  geweest  in   Engeland.  Niettemin  was  het  sensationele  karakter  van  de  Entartete  Kunst-­‐tentoonstelling  het   Engelse  publiek  niet  ontgaan;  in  de  kranten  verschenen  berichten  over  het  onverwacht  grote   aantal  bezoekers  van  Entartete  Kunst.  De  Engelsen  waren  klaarblijkelijk  zo  nieuwsgierig   geworden,  dat  ook  de  Twentieth  Century  German  Art  tentoonstelling,  een  jaar  na  dato,  een  veel   groter  aantal  bezoekers  trok  dan  vooraf  was  voorzien;  de  tentoonstelling  moest  tot  driemaal  toe   verlengd  worden.  Dat  was  opmerkelijk  gezien  het  feit,  dat  de  spaarzame  tentoonstellingen  van   moderne  (Duitse)  kunst  in  Engeland,  in  de  jaren  dertig,  op  weinig  belangstelling  konden   rekenen.  

In  de  Engelse  media  verschijnt  één  artikel  dat  eruit  springt  en  wel  focust  op  de  kunst  die   te  zien  is  in  München,  en  dat  is  Herbert  Read’s  artikel:  "Hitler  on  Art."  Read  analyseert  slechts     Hitler  keuzes  betreffende  goedgekeurde  kunst,  en  niet  zijn  veroordeling  van  de  'ontaarde'  kunst.   Waarom  hij  niet  ingaat  op  de  veroordeling  van  moderne  kunst  door  Hitler  wordt  niet  duidelijk;   Read  schrijft  dat  hij  een  zo  objectief  mogelijke  analyse  wil  geven  van  Hitlers  ideeën,  waarmee  hij   suggereert  dat  hij  neutraal  wil  blijven.  Een  andere,  voor  de  hand  liggende  reden  is,  dat  Read  zich   realiseert  dat  een  duidelijke  afkeuring  door  hem  van  Entartete  Kunst  ook  tot  het  

tegenovergestelde  effect  bij  de  lezers  zou  kunnen  leiden,  namelijk  instemming  met  Hitlers   veroordeling.  Moderne  (Duitse)  Kunst  kreeg  in  de  jaren  dertig  in  Engeland  immers  maar  weinig   waardering.  Niettemin  kan  ik  over  de  precieze  reden  voor  Read’s  zwijgen  slechts  speculeren.  

In  de  Amerikaanse  kranten  ligt  de  focus,  net  als  in  de  Engelse  kranten  op  de  veroordeling   van  de  ‘ontaarde’  kunst  en  kunstenaars,  die  veelal  bekender  en  meer  gerespecteerd  worden  in   de  Verenigde  Staten,  dan  de  kunstenaars  waarvan  Hitler  het  werk  goedkeurt.  Als  de  twee   tentoonstellingen  met  elkaar  worden  vergeleken  zijn  de  Amerikaanse  recensenten  opvallend   gelijkgezind  in  hun  oordeel  over  de  ‘ontaarde’  werken;  die  doen  niet  onder  voor  de  kunstwerken   van  de  Große  Deutsche  Kunstausstellung.  Dit  is  opmerkelijk  aangezien  eerder,  in  het  decenium   voorafgaand  aan  Entartete  Kunst,  de  moderne  kunst  in  de  Verenigde  Staten    slechts  door  een   relatief  beperkte  groep  kunstliefhebbers  werd  gewaardeerd.    

Zoals  hiervoor  beschreven  geven  de  Amerikaanse  recensenten  doorgaans  geen  

esthetisch  oordeel  over  ‘ontaarde’  kunst  om  zo  Hitler  niet  in  de  kaart  te  spelen.  Ze  berichten  in   hun  artikelen  bij  voorkeur  over  de  feiten  betreffende  Entartete  Kunst,  zoals  de  reputatie  van  de   ‘ontaard’  verklaarde  kunstenaars.  Door  zich  tot  deze  feitelijkheden  te  beperken,  is  het  moeilijker   voor  de  Duitse  pers  (en  ook  tegenstanders  van    de  moderne  kunst)  om  deze  berichten  tegen  te   spreken.  Dat  Duitsland  kritiek  vanuit  het  buitenland  scherp  in  de  gaten  hield,  bleek  bijvoorbeeld   uit  Hitlers  reactie  op  de  Twentieth  Century  German  Art  tentoonstelling,  waarnaar  hij  verwees  in   zijn  openingsspeech  voor  de  tweede  Große  Deutsche  Kunstausstellung,  in  1938.  Nog  een  feit  dat   meermaals  vermeld  wordt  door  de  Amerikaanse  kranten,  is  dat  de  Entartete  Kunst-­‐

Tentoonstelling  vele  malen  beter  wordt  bezocht  dan  haar  ‘tegenpool.’  Alle  buitenlandse  kranten   berichten  hierover,  net  als  de  Duitse  kranten,  maar  die  geven  uiteraard  een  andere  uitleg  aan  het   ‘succes’  van  Entartete  Kunst,  dan  de  buitenlandse  media.  

 

Een  belangrijke  overeenkomst  in  de  recensies  van  beide  tentoonstellingen  is  het  waardeoordeel   over  de  Große  Deutsche  Kunstausstellung:  de  meningen  van  de  recensenten  uit  alle  drie  de   landen  komen  in  grote  lijnen  met  elkaar  overeen:  de  'goede'  of  goedgekeurde  kunst  in  het  Haus   der  Deutschen  Kunst  is  vooral  'oude  wijn  in  nieuwe  zakken.'  Entartete  Kunst  is  daardoor  alleen   een  binnenlands  succes  te  noemen,  aangezien  Hitler  de  meeste  buitenlandse  recensenten  er  niet   van  heeft  weten  te  overtuigen  dat  hier  de  nieuwe,  nationaalsocialistische  kunst  te  zien  is.     Het  zijn  vooral  de  kunstenaars  met  een  gevestigde  reputatie,  die  al  bekend  waren  tijdens  of  zelfs   voor  de  Weimarperiode  die  hier  te  zien  zijn,  schrijven  de  buitenlandse  kranten.  Zelfs  

voorstanders  van  een  zuivering  van  de  moderne  kunst,  zoals  Niehaus,  vinden  het  niveau  van  de  

Große  Deutsche  Kunstausstellung  niet  heel  hoog.  Enerzijds  merkt  men  op  dat  de  nazi's  nog  maar  

een  paar  jaar  aan  de  macht  zijn,  anderzijds  verwacht  men  niet  dat  het  de  nationaalsocialisten  zal   lukken  om  een  eigen,  nationaalsocialistische  kunst  te  ontwikkelen;  dat  is  eenvoudigweg  niet   mogelijk  binnen  de  restricties  van  een  dictatuur.    

Kritiek  op  de  Große  Deutsche  Kunstausstellung  dient  nog  een  doel,  namelijk  dat  deze   kritiek  ook  op  Hitler  zelf  terugslaat,  aangezien  de  Erste  Große  Deutsche  Kunstausstellung  door  de   nazi's  zo  nadrukkelijk  wordt  gepresenteerd  als  'Hitlers  keuze.'  Het  is  tevens  een  effectievere   manier  voor  de  buitenlandse  recensenten  om  kritiek  te  uiten  op  de  nationaalsocialistische   kunstpolitiek,  dan  door  de  Entartete  Kunst-­‐tentoonstelling  zelf  af  te  keuren.  Het  lijkt  erop  dat   veel  van  hen  deze  gedachtegang  hebben  gevolgd  in  hun  reacties.  Kapser  Niehaus’  is  een  van  de   weinige  recensenten  die  -­‐  uitgezonderd  de  kranten  met  een  duidelijke  nationaalsocialistisch   signatuur  zoals  het  Volk  en  Vaderland  in  Nederland  -­‐  de  opzet  van  de  Große  Deutsche  

de  Große  Deutsche  Kunstausstellung  als  ‘deze  van  afval  gezuiverde  tentoonstelling;’  met  zijn   positieve  oordeel  is  hij  echter  de  uitzondering.  

Een  uitbreiding  van  dit  onderzoek  naar  nog  meer  landen,  lijkt  mij  een  interessante  optie   voor  een  vervolgonderzoek.  Ik  denk  hierbij  vooral  aan  België  en  Frankrijk.  Een  breder  

onderzoek  dan  ik  nu  heb  gedaan,  waarbij  ook  de  reacties  uit  tijdschriften  betrokken  zouden   worden  -­‐  nu  deels  buiten  beschouwing  gelaten  vanwege  de  omvang  van  deze  scriptie  -­‐  zou   tevens  een  interessant  vervolg  kunnen  zijn.  

Bibliografie  

 

Anoniem.  "Nieuwe  Zakelijkheid  in  het  Stedelijk  Museum."  Handelsblad,  26  mei  1929.    

Anoniem.  "Neue  Sachlichkeit."  De  Maasbode,  1  juni  1929.    

Anoniem.  "Art  Nazis  Spurned  is  Exhibited  here."  The  New  York  Times,  11  oktober  1933.    

Anoniem.  "Art  Exhibition.  Mr.  Paul  Klee."  The  Times,  17  januari  1934,  17.    

Anoniem.  "Exhibition  Shows  Vagaries  of  Recent  'Expressionism."  Los  Angeles  Times,  25  augustus   1936.  

 

Anoniem.  'Dag  der  Duitsche  Kunst'  te  München."  Algemeen  Handelsblad,  19  juli  1937,  7.    

Anoniem.  "Artistieke  gruwelkamer  te  München."  Algemeen  Handelsblad,  20  juli  1937.    

Anoniem.  "Un-­‐German"  Art.”  The  Daily  Mail,  20  juli  1937.    

Anoniem.  "How  to  become  an  artist."  The  Manchester  Guardian,  20  juli,  1937.    

Anoniem.  “Art  Critics  Rub  Eyes.”  The  Detroit  Free  Press,  20  juli  1937.    

Anoniem.  "300  'Awful  Examples'  of  Art  Before  Hitler  Put  on  View."  The  Courier-­‐Journal  

(Louisville,  Kenthucky),  20  juli  1937.  

 

Anoniem.  “De  kunstgruwelkamer:  Hitler  als  kunstcriticus.”  Het  Vaderland,  21  juli  1937.    

Anoniem.  “Degenerate  art.”  The  Sunday  Star  Washington,  25  juli  1937.    

Anoniem.  "The  House  of  German  Art:  Two  Exhibitions  The  Sheep  and  the  Goats."  The  Manchester  

Guardian,  26  juli  1937.  

 

Anoniem.  "German  Art,  Exhibition  of  XXth-­‐century  art  at  the  New  Burlington  Galleries.”  Apollo,     1  augustus  1938.  

 

Anoniem.  "Wag  [Wat]  mag,  wat  mag  niet."  Algemeen  Handelsblad,  4  augustus  1937.    

Anoniem.  "Art  Purge  In  Prussia:  No  "Decadence"  in  the  galleries.  Grass  must  be  green."    

The  Times,  4  augustus  1937.  

 

Anoniem.  "Munich  two  art  exhibitions.  Wrong  one  still  popular."  The  Manchester  Guardian,     6  august  is  1937.  

 

Anoniem.  "German  "Decadent  Art"  Exhibition.  Many  British  and  American  Visitors."  Belfast  

News-­‐Letter,  6  augustus,  1937.  

 

Anoniem.  "Degenerate  Art."  The  Manchester  Guardian,  12  augustus  1937.    

Anoniem.  "Mediocre."  The  Ironwood  Daily  Globe,  Ironwood,  Michigan,  8  september  1937.    

Anoniem.  "Reich  Degenerate  Art  Propaganda  Stresses  Defence  of  Christianity."  The  Sunday  Star  

 

Anoniem.  "Bilderbogen,  De  politieke  strijd  werkt  in  München  met  kunst  -­‐middelen."  De  

Maasbode,  17  augustus  1937.  

 

Anoniem.  "Hitler  Forbids  Art  Not  Obvious  to  All."  The  New  York  Times,  19  juli  1937.    

Anoniem.  "Art  under  Hitler,  Medieval  tradition  denounced."  The  Yorkshire  Post,  26  oktober  1937.    

Anoniem.  "De  expositie  van  abstracte  kunst  in  het  Stedelijk  museum.  Richting  die  op  haar  eigen   vernietiging  uitloopt."  De  Telegraaf,  12  april  1938.  

 

Anoniem.  “Herr  Hitler’s  New  Attack  on  Modern  Art.”  The  Daily  Telegraph  and  Morning  Post,     11  juli  1938.  

 

Appleton  Read,  Helen.  “German  Moderns.”  Brooklyn  Daily  Eagle  New  York,  15  maart  1931.          

Barnes,  Ralph.  “Art  Under  the  Dictatorships.  Hitler  Embarks  on  Repression  from  which  Stalin   Had  Turned.”  The  New  York  Herald  Tribune,  15  augustus  1937.  

 

Barnes,  Ralph.  “Germans  Ask:  Does  Feuhrer's  Frustrated  Ambition  as  Artist  Explain  'Degenerate   Art'  Ban.”  The  New  York  Herald  Tribune,  22  augustus  1937.  

 

Barr,  Alfred  Hamilton.  Defining  modern  art:  Selected  Writings  of  Alfred  H.  Barr,  Jr.  (New  York:   Abrams,  1986).  

 

Barr  Jr.,  A.H.  “Press  release  MoMA:  Introduction  to  -­‐  and  collection  of  quotes  from  reviews  of   German  Painting  and  Sculpture  by  A.H.  Barr  -­‐  for  Museum  der  Gegenwort  (sic!)”,  geraadpleegd   4-­‐2020.  https://www.moma.org/momaorg/shared/pdfs/docs/press_archives/55/releases/   MOMA_1929-­‐31_0055.pdf,    

 

Bealle,  Penny.  "J.B.Neumann  and  the  Introduction  of  Modern  German  Art  to  New  York,  1923  –   1933."  American  Art  Journal,  Vol.  29,  No.  1/2  (1989):  2-­‐15.    

 

Blunt,  Anthony.  “Superrealism  in  London.”  The  Spectator,  19  juni  1936.    

Blunt,  Anthony.  "Contemporary  German  Art."  The  Spectator,  8  juli  1938.    

Calverton,  V.F.  "The  Cultural  Barometer."  Current  History,  1  september  1937.    

“Degenerate  Art":  The  Fate  of  the  Avant-­‐Garde  in  Nazi  Germany.  red.  Stephanie  Barron  en  Peter  

W.  Guenther.  Los  Angeles,  Californie:  Los  Angeles  County  Museum  of  Art,  1991.  Catalogus.    

Degenerate  Art  the  Attack  on  Modern  Art  in  Nazi  Germany  1937.  red.  Olaf  Peters,  Ronald  S.  

Lauder,  Renée  Price  en  Bernhard  Fulda.  (Munich:  Prestel,  2014).  Catalogus.    

Dekkers,  Dieuwertje.  "Bonte  schreeuwerigheid'  uit  het  'kunst-­‐arme  Groningen'.  Hoe  in   Nederland  op  De  Ploeg  werd  gereageerd  (1922-­‐1940).”  In  Nederland  en  Duitsland  in  het  

interbellum.  Wisselwerking  en  contacten:  van  politiek  tot  literatuur,  Frits  Boterman  en  Marianne  

Vogel,  103  –  112.  Hilversum:  Verloren,  2003.      

Dittrich  van  Weringh,  K.  Blom,  P.  en  Bool,  P.  Berlijn-­‐Amsterdam,  1920-­‐1940:  wisselwerkingen.   Amsterdam:  Querido,  1982.  

 

Engelman,  Jan.  "De  Ezelstrap."  De  Groene  Amsterdammer,  14  augustus  1937.    

Engelman,  Jan.  “De  kunst  onder  het  politieke  juk.”  Kroniek  van  Hedendaagsche  Kunst  en  Kultuur,   2e  jaargand  no.  10,  oktober  1937.  

 

Engelman,  Jan.  “Zoveel  jaar  na  dato.”  De  Groene  Amsterdammer,  9  april  1938.    

Exiles  +  Emigrés:  The  Flight  of  European  Artists  from  Hitler.  Stephanie  Barron,  Matthew  Affron  en  

Sabine  Eckmann.  Los  Angeles:  Los  Angeles  Country  museum  of  Art,  1997.  Catalogus.    

Fletcher,  Pamela  M.,  en  Helmreich,  Anne.  The  rise  of  the  modern  art  market  in  London:    

1850-­‐1939.  Manchester:  Manchester  University  Press,  2011.  

 

Fried,  Alexander.  "'Dada'  Show  Diverting:  Little  of  Permanent  Value  Discovered."  The  San  

Francisco  Examiner,  15  augustus  1937.  

 

Fry,  Roger.  "Art  Now-­‐An  Introduction  to  the  Theory  of  Modern  Painting  and  Sculpture  by   Herbert  Read."  The  Burlington  Magazine,  Vol.  64,  No.  374  (mei,  1934),  242,  245.  

 

German  Painting  and  Sculpture  (1905-­‐1930),  Alfred  H.  Barr  Jr.  New  York:  Museum  of  Modern  Art,  

1931.  Catalogus.    

Goodway,  David.  Herbert  Read  reassessed.  Liverpool:  Liverpool  University  Press,  1998.    

Gray,  Nicolette.  "German  XXth  Century  Art.  London  Sees  The  Pictures  Hitler  Condemns  As   Decadent."  The  Catholic  Herald,  15  july  1938.  

 

Gruyter,  W.  J.  de.  "Internationale  schilderkunst  bij  de  Ploeg,  Groningen."  Elsevier  Geïllustreerd  

Maandblad,  mei  1933.  

 

Gruyter,  Jos  de.  "Twee  tentoonstellingen.  De  zoogen.  ontaarde  kunst  te  Muenchen."    

Het  Vaderland,  7  september  1937.  

 

H.F.,  "Art  Now:  An  Introduction  to  the  Theory  of  Modern  Painting  and  Sculpture."  Apollo,     1  november  1933;  18,  107.  

 

Holz,  Keith.  Modern  German  Art  for  Thirties  Paris,  Prague  and  London:  Resistance  and  

Acquiescence  in  a  Democratic  Public  Sphere.  Ann  Arbor,  Michigan:  University  of  Michigan  Press,  

2004.    

Holz,  Keith.  "Brushwork  thick  and  easy"  or  a  "beauty-­‐parlor  mask  for  murder"?:  Reckoning  with  

the  Great  German  Art  Exhibitions  in  the  Western  Democracies.”  RIHA  Journal,  2012.  geraadpleegd:    

4-­‐2-­‐2020.  URL:  www.riha-­‐journal.org/articles/2012/2012-­‐jul-­‐sep/holz-­‐reckoning      

Imanse,  Geurt.  "Van  Sturm  tot  Branding"  in  Berlijn  -­‐  Amsterdam,  1920-­‐1940:  wisselwerkingen,   red.  Kathinka  Dittrich,  et  al.  251-­‐264.  Amsterdam:  Querido,  1982.  

Jewell,  Edward  Alden.  "Contemporary  German  Art  Shown."  The  New  York  Times,  13  maart,  1931.    

Koopmans,  Ype.  Te  waar  om  mooi  te  zijn:  het  kritische  realisme  van  Dix  &  Co  1920-­‐1940.  Arnhem:   Museum  voor  Moderne  Kunst  Arnhem,  2010.  

 

Langfeld,  Gregor.  "'Hitler  hield  niet  van  groene  luchten':  kentering  in  de  waardering  van  de   Duitse  avant-­‐garde  in  Nederland  na  1945."  Jong  Holland,  18  (2002):  40-­‐49.  

 

Langfeld,  Gregor.  Duitse  kunst  in  Nederland.  Verzamelen,  tentoonstellen,  kritieken:  1919-­‐1964.   Zwolle:  Waanders,  Den  Haag:  Gemeentemuseum  Den  Haag,  2004.  

 

Langfeld,  Gregor.  “Bij  de  Max  Beckmann-­‐tentoonsteling.”  De  Witte  Raaf,  september-­‐oktober   2007.  

 

Langfeld,  Gregor.  German  Art  in  New  York:  The  Canonization  of  Modern  Art,  1904-­‐1957.     Amsterdam:  Amsterdam  University  Press,  2015.  

 

Levi,  Neil.  "Judge  for  Yourselves!"-­‐The  "Degenerate  Art"  Exhibition  as  Political  Spectacle."  

October.  Vol.  85  (zomer  1998),  41-­‐64.  

 

London  1938:  Defending  'Degenerate'  Art  =  mit  Kandinsky,  Liebermann  und  Nolde  gegen  Hitler.  

Lucy  Wasensteiner  en  Martin  Faass.  Wädenswil  am  Zürichsee,  Schweiz:  Nimbus,  2019.   Catalogus.  

 

McComas,  Jennifer.  "The  Politics  of  Display:  Exhibiting  Modern  German  Art  in  America,  1937-­‐ 1957,"  Proefschrift,  Indiana  University,  2014.  

 

New  worlds:  German  and  Austrian  art,  1890-­‐1940.  red.;  Renée  Price.  New  York:  Neue  Galerie,  

Museum  for  German  and  Austrian  Art,  2001.  Catalogus.    

Merlet,  Herluf  van.  "Oude  wijn  in  nieuwe  kannen:  De  onafhankelijken  en  hun  gasten."  De  Tijd,     3  juni  1929.  

 

Meuldijk,  Maarten.  "Ontaarde  kunst.  Kwakzalverij  in  de  kunstcritiek."  Volk  en  Vaderland,  20   augustus  1937.  

 

Mortimer,  Raymond.  “Letters  and  the  Arts:  The  Art  of  Displeasing.”  The  Listener,  augustus  1936.    

Niehaus,  Kasper.  "De  Onafhankelijken."  De  Telegraaf,  12  februari  1921.    

Niehaus,  Kasper.  "Duitsche  en  'ontaarde'  kunst.  Twee  tentoonstellingen  in  München."    

De  Telegraaf,  3  augustus  1937,  7.  

 

Niehaus,  Kasper.  "'Ontaarde  Kunst'  in  München.  Noodzakelijke    zuivering  van  den  kunsttempel."  

De  Telegraaf,  5  augustus  1937,  7.  

 

Niehaus,  Kasper.  "'Ontaarde  Kunst'  te  München.  Gruwelkamer  van  de  anti-­‐oorlogskunst."    

De  Telegraaf,  7  augustus  1937,  9.  

Niehaus,  Kasper."'Kunstmanifestatie  van  het  Derde  Rijk.  De  plastiek  de  beste  kunstuiting."    

De  Telegraaf,  11  augustus  1937,  9.  

 

Nyson,  Benedict.  "Modernism  is  Now  Verboten."  The  New  York  Times,  25  juli  1937.    

Petropoulos,  Jonathan.  Art  as  Politics  in  the  Third  Reich.  Chapel  Hill,  NC.:  University  of  North   Carolina  Press,  1996.  

 

Potter,  Matthew  C.  The  Inspirational  Genius  of  Germany:  British  Art  and  Germanism,  1850-­‐1939.   Manchester:  Manchester  University  Press,  2016.  

 

Read,  Herbert.  "Post-­‐War  Art  in  Germany."  The  Listener,  5  november  1930,  738    

Read,  Herbert.  "Modern  German  Painting."  The  Listener,  29  oktober  1930,  708.    

Read,  Herbert.  "Paul  Klee.”  The  Listener,  17  januari  1934,  108.    

Read,  Herbert.  "Hitler  on  Art."  The  Listener,  22  september  1937,  605-­‐607.    

Read,  Herbert.  Art  Now.  London:  Faber  and  Faber  Limited,  1948.    

Roodenburg-­‐Schadd,  Caroline.  Expressie  en  ordening:  Het  verzamelbeleid  van  Willem  Sandberg  

voor  het  Stedelijk  Museum,  1945-­‐1962.  Amsterdam:  Stedelijk  Museum,  Rotterdam:  NAi  Uitgevers,  

2004.      

Ruiter,  Peter  de.  Wegwijzers  in  oude  en  moderne  kunst  1918-­‐1965:  Kunstkritiek  van  Niehaus,  

Hammacher,  De  Gruyter  en  Engelman.  Rotterdam:  Nai010  uitgevers,  2017.  

 

Rutter,  Frank.  "Gangster  Art."  The  Sunday  Times,  15  oktober  1933,  12.    

Rijnders,  Mieke.  Realisme  in  Nederland:  Critici  kiezen  positie  1925-­‐1945.  Rotterdam:  Nai010   uitgevers,  2016.  

 

Sanders,  P.F.  “De  kunst  is  geen  partij-­‐politieke  aangelegenheid.”  [Het  Volk]/Vooruit,  2  september   1937.  

 

Thompson,  Dorothy.  "Chromos  over  Germany."  The  New  York  Herald  Tribune,  9  augustus  1937.    

Tolischus,  Otto  D.  "Nine  Muses  Regimented."  The  New  York  Times,  22  augustus  1937.    

Vaughan,  Malcolm.  "Freakisch  Art  on  Display  in  New  York."  The  State  Journal,  Lansing,  Michigan,   3  januari  1937.  

 

Veth,  Cornelis.  "De  Duitschers  bij  de  Onafhankelijken."  Elsevier  Geïllustreerd  Maandblad,  april   1921.  

 

Watson,  Francis.  "Banned  German  Art.  London  exhibition  of  Movements  Condemned  in   Germany."  The  Yorkshire  Post,  4  july  1938.  

 

Wolf,  N.H.  "De  Onafhankelijken."  De  Kunst,  19  februari  1921.    

Weikop,  Christian.  New  perspectives  on  Brücke  Expressionism:  Bridging  History.  Farnham:   Ashgate,  2011.  

 

Zijlmans,  Kitty.  "München  1937.  Entartete  Kunst  en  Deutsche  Kunst  in  de  Nederlandse   kunstkritiek,"  Jong  Holland  jrg.  2  afl.  4  (dec.1986)  46-­‐57.  

 

Websites:    

Website  gedigitaliseerde  teksten  uit  Nederlandse  kranten,  boeken  en  tijdschriften.  "Delpher."   geraadpleegd  5  februari  2020.  https://www.delpher.nl  

 

Website  Gale  Cengage  Learning,  "Gale  Databases."  geraadpleegd  5  februari  2020.  https://find-­‐ gale-­‐com  

 

Website  Britse  kranten  online.  "britishnewspaperarchive."  geraadpleegd  5  februari  2020.   https://www.britishnewspaperarchive.co.uk  

 

Website  Amerikaanse  kranten  online.  "newspapers."  geraadpleegd  5  februari  2020.   https://www.newspapers.com  

 

Website  The  Library  of  Congress.  "chroniclingamerica.loc.gov."  geraadpleegd  5  februari  2020.   https://chroniclingamerica.loc.gov  

 

Website  Museum  of  Modern  Art,  MoMA.  "moma."  geraadpleegd  5  februari   2020.https://www.moma.o