• No results found

Voorbeelden uit de praktijk van Facebookberichten van andere lifestylewebsites

In document Klik je door? (pagina 59-64)

6. Zo doen anderen het

6.1 Voorbeelden uit de praktijk van Facebookberichten van andere lifestylewebsites

Er zijn een aantal vergelijkbare websites als Follow Fashion die ook van de mogelijkheden van Facebook gebruikmaken. Nu we in hoofdstuk 4 de verschillende fenomenen besproken hebben en verklaard hebben aan de hand van persuasieve literatuur, hebben we gekeken naar de Facebookberichten van vergelijkbare websites. Styletoday, Glamour NL, Cosmopolitan NL en Fashionchick zijn websites die zich ook op Facebook begeven om via de Facebookberichten lezers naar nu website te trekken. Na het bekijken van de Facebookpagina’s van deze verschillende websites, is ondervonden dat zij op eenzelfde manier hun Facebookberichten insteken om de lezer aan te spreken en kunnen deze Facebookberichten op dezelfde manier verklaard worden als de Facebookberichten van Follow Fashion. In hoofdstuk 6 zullen deze Facebookberichten belicht worden.

6.1 Voorbeelden uit de praktijk van Facebookberichten van andere

lifestylewebsites

Het is interessant om te zien dat al deze websites ook de verschillende, persuasieve manieren gebruiken om de lezer tot overtuiging te brengen om door te klikken. Deze berichten zijn een toevoeging aan dit onderzoek, omdat we op deze manier zien dat de resultaten uit de analyse generaliseerbaar zijn voor andere organisaties die op eenzelfde manier opereren.

Afbeelding 33 laat een Facebookbericht van Styletoday zien. De tekstopener begint met het schetsen van een mogelijk herkenbare situatie en mogelijk probleem. Als de lezer niet weet hoe zij goed op de foto moet staan, schetst Styletoday de mogelijke situatie: wat moet je doen om er goed uit te zien op een foto? De headline gaat hier vervolgens op door: hiervoor hebben we een aantal make-up tips voor mooie foto’s. Er goed uit zien en mooie foto’s sluiten op elkaar aan en de lead gaat vervolgens door op de headline. Met deze beauty tips hoef jij je geen zorgen te maken als er een foto wordt… Het beletselteken geeft hierbij extra aan dat er wat mist. De rest van het artikel kan gevonden worden op de website. De afbeelding is daarbij een voorbeeld van het resultaat van de make-up tips. Het Facebookbericht heeft als overkoepelend persuasief middel ‘dit is de oplossing’, waarbij Styletoday als expert fungeert (Hoeken, Hornikx en Hustinx, 2012: 154). Styletoday heeft de oplossing om goed er uit te zien op de foto en geeft hiervoor make-up tips. De make-up tips kunnen alleen gevonden worden door verder te lezen op de website.

60

Styletoday speelt ook in op het gevoel van de lezer door de belevingswereld van de lezer aan te spreken. Ze schetst met de tekstopener in afbeelding 34 een situatie die mogelijk van toepassing is voor de lezer. Voel jij je niet zo happy, moe of gestrest? Als de lezer deze ‘vraag’ met ‘ja’ kan beantwoorden, kunnen we hier ‘geldt dit voor jou?’, terugvinden in dit Facebookbericht. Geldt dit voor de lezer, dan is het artikel mogelijk interessant voor de lezer. De tekstopener geeft nog weinig weg, de headline geeft betekenis aan het artikel in combinatie met de lead en de afbeelding. Zij geven hier voedsel dat je humeur een boost kunt geven. Dit sluit aan bij de tekstopener, waarbij de termen happy, moe of gestrest passen bij humeur. In de headline wordt gebruik gemaakt van een getal, zoals we ook bij Follow Fashion zagen. Hierbij geldt “hoe meer, hoe beter”. Het beletselteken zien we ook in deze lead, waarbij gerefereerd wordt aan “deze producten”. Enkel worden de producten niet genoemd, maar aannemelijk is dat deze wel genoemd worden in het gehele artikel. De afbeelding is een elaboratie van de tekst, de afbeelding maakt de tekst specifieker omdat er verschillende soorten voedsel afgebeeld zijn.

In het Facebookbericht van Glamour NL zien we “wat vind jij?” en “dit doet de rest” terug op eenzelfde manier als bij Follow Fashion. Middels de tekstopener wordt er gevraagd welke de favoriet is van de lezer. Hierbij wordt nog niet duidelijk waar de lezer uit zou kunnen kiezen en waar de ‘vraag’ betrekking op heeft. De headline maakt dit duidelijk: er zijn nieuwe braid trends gespot in de lente. Hierbij wordt aangehaald dat er nieuwe trends gespot zijn, waarbij Glamour een bepaalde afstand neemt van de uitspraak: we hebben dit echt gespot, dus andere mensen dragen deze trends echt. Follow Fashion maakt in Facebookbericht 7 uit de dataset gebruik van dezelfde overtuigende manier: er wordt gemeld dat er een trend gespot is op het gebied van haar, maar er blijft hier wederom een aspect onduidelijk: er wordt gemeld dat er meerdere trends zijn en de afbeelding laat er mogelijk slechts een zien. De afbeelding is bij de tekst een specificatie en geeft een voorbeeld van de nieuwste braid trends. Afbeelding 34. Facebookbericht van Styletoday Afbeelding 35. Facebookbericht van Glamour NL

In een ander Facebookbericht van Glamour NL maakt zij gebruik van “geldt dit voor jou?” en “angst voor het ‘gewone’ creëren”. Ze schetsen een mogelijk herkenbare situatie met de tekstopener, waarbij ze al aangeven dat het niet zo verstandig is om dit te doen, waarmee de ‘angst’ aangewakkerd wordt. De headline geeft daarna het onderwerp aan: je telefoon ’s nachts in bed opladen is geen goed idee. Hiermee wordt met een onderwerp dat mogelijk veel mensen aanspreekt (vrijwel iedereen heeft een telefoon en waarschijnlijk laden veel mensen deze ’s nachts op), ingespeeld op de belevingswereld van de lezer en de interesse gewekt: waarom is dit geen goed idee? Daarvoor moet de lezer doorklikken. Hiermee wordt geprobeerd om angst bij de lezer op te roepen (fear appeal) De afbeelding hierbij laat een vrouw zien die een telefoon tegen haar oor aanhoudt en mogelijk aan het bellen is. In die zin heeft de afbeelding weinig te maken met het ’s nachts in bed opladen van een telefoon. Enkel de telefoon en de vrouw op de afbeelding hebben te maken met het onderwerp, omdat ook Glamour NL zich op vrouwen richt. De afbeelding zou daarom zelfs als een extensie gezien worden, maar dan als contrast: in de tekst wordt gesproken over een telefoon ’s nachts in bed opladen, op de afbeelding zien we juist een vrouw overdag doordat ze buiten staat. Hierdoor schept de afbeelding twijfel.

Glamour NL plaatst ook over het onderwerp ‘relaties’. Zo wordt er een situatie geschetst, “geldt dit voor jou?” Glamour NL maakt dit expliciet door te benoemen dat de lezer zich er dan vast in verschillende situaties herkent. De dubbele punt laat zien dat ze daarna de verschillende situaties zal benoemen. In de headline wordt echter enkel benoemd dat er vier momenten zijn waarop de lezer zich zou moeten afvragen of hij de ware is. De vier momenten blijven hier onduidelijk. De afbeelding laat een man en een vrouw, een mogelijk stel, zien, passend bij het onderwerp relaties. Glamour NL gebruikt hier ook het “hoe meer, hoe beter” principe dat we kunnen herleiden naar de meer-argumentenvuistregel (Hoeken, Hornikx en Hustinx, 2012: 162). Afbeelding 36. Facebookbericht van Glamour NL Afbeelding 37. Facebookbericht van Glamour NL

62

In de twee Facebookberichten van Cosmopolitan herkennen we “dit is de oplossing”. Er wordt in de tekstopener van het Facebookbericht in afbeelding 38 een onderwerp aangekaart middels een ‘vraag’, waarom is dit zo? De headline geeft aan dat ‘dit de reden is’, maar die reden blijft uit in het Facebookbericht. De afbeelding past bij het onderwerp en laat zien hoe iemand met sproetjes (of vrolijke stipjes, zoals in de tekstopener) eruitziet. De afbeelding is een extensie op de tekst en de content van de illustratie voegt extra informatie toe aan de tekst: want zo zien die stipjes of sproetjes er uit. Dit bericht verschilt van het Facebookbericht in afbeelding 39, omdat daar de focus ligt op iets doen. De tekstopener begint met het schetsen van het doel wat bereikt kan worden met de oplossing die gegeven wordt in het artikel. De headline kondigt vervolgens het onderwerp van het artikel aan: de beste bewaarde geheimen die mensen hebben die ’s morgens altijd vrolijk zijn, zijn te vinden in het

artikel als de lezer doorklikt. Vrolijk zijn en nooit meer een ochtendhumeur te hebben, wat aangehaald is in de tekstopener, passen bij elkaar, de afbeelding hierbij laat het resultaat zien van de best bewaarde geheimen: een vrouw die met een glimlach zich uitstrekt in bed. In het Facebookbericht van afbeelding 39 ligt de focus op hoe de lezer iets kan veranderen, in tegenstelling tot het eerste bericht. In dat Facebookbericht draait het erom om antwoord te geven op een vraag die mensen wellicht hebben, een leuk nieuwsweetje. Beide Facebookberichten zien we terug in de dataset.

Fashionchick maakt gebruik van de ja/nee-vraag op een vergelijkbare manier als Follow Fashion in Facebookbericht 60 uit de dataset doet. Middels de vraag “yay or nay?” wordt de mening van de lezer gevraagd: wat vind jij?, om op die manier de lezer aan het denken te

Afbeelding 38. Facebookbericht van Cosmopolitan NL Afbeelding 39. Facebookbericht van Cosmopolitan NL

zetten: wat vind ik daar nu van? Idealiter klikt de lezer door om een mening te vormen over gele kleding. De afbeelding hierbij beeldt een gele trui af, een kledingstuk. Fashionchick geeft haar mening over gele kleding in de headline: geel is hot! De lead vormt een introductie op het artikel en is een uitbreiding op de headline, waarin ‘hot’ (het warm hebben) gelinkt kan worden de introductie, omdat de introductie met het weer te maken heeft. Het beletselteken laat ook hier zien dat er tekst ontbreekt.

Fashionchick vraagt ook op een andere, indirectere manier naar de mening van de lezer. Voor welke trend ga jij? Waarbij de mening haar mening moet geven welke trend zij het leukst vindt. De headline is een vervolg op deze tekstopener, daarin wordt verteld om welke trends het gaat: 5 bikinitrends die gespot zijn op Instagram (een ander sociaal mediakanaal). Ook hierbij wordt gebruikgemaakt van het werkwoord “spotten”, zoals Glamour NL dat ook doet, waarmee een bepaalde afstand genomen wordt van de uitspraak: we hebben dit gespot dus het is er echt. De afbeelding zijn hier twee afbeeldingen bij elkaar gevoegd, waarop mogelijk al drie van de vijf bikinitrends op afgebeeld zijn. Fashionchick gebruikt ook hier een beletselteken en het woord is afgebroken, dit zijn twee kenmerken die ook in de Facebookberichten van Follow Fashion zijn teruggevonden.

6.2 Conclusie

Styletoday, Glamour NL, Cosmopolitan NL en Fashionchick zijn eveneens als Follow Fashion lifestylewebsites die via de Facebookberichten, ook vormgegeven als newsbites, de lezer naar hun eigen website willen trekken. Op hun Facebook zien we een vergelijkbare manier van het inzetten van de verschillende mogelijkheden die Facebook biedt om de newsbite tekstueel en beeldend vorm te geven. Ook de persuasieve patronen die ontdekt zijn in de Facebookberichten van Follow Fashion, zijn terug te zien in deze Facebookberichten, vaak vindt een combinatie van twee verschillende overkoepelende, persuasieve middelen plaats.

64

7. Conclusie

Het Facebookbericht als intermediair naar de website, op het eerste oog lijkt het een simpel bericht waar de lezer snel overheen kan scrollen. Wanneer er echter dieper ingegaan wordt op alle aspecten waar het Facebookbericht uit bestaat, worden er verschillende, samenwerkende aspecten aan het licht gebracht die samen ervoor zorgen dat het Facebookbericht de lezer proberen uit te nodigen door te klikken op het Facebookbericht: een lokker naar de website. Een newsbite waar de lezer op een dusdanige manier door overtuigd moet raken, dat zij meer wil lezen. Elke klik van een lezer op een newsbite is een nieuwe adverteermogelijkheid voor de nieuwswebsite (Knox, 2007:27). Met dit onderzoek is er door middel van verschillende analyses getracht een antwoord te geven op de hoofdvraag: Welke persuasieve tekstuele en visuele elementen stimuleren het doorklikken op een zakelijk Facebookbericht?

In document Klik je door? (pagina 59-64)