• No results found

Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek kan onder meer worden geconcludeerd dat redactiechefs invloed hebben op de werkwijze van redacteuren. Om die reden kan het voor vervolgonderzoek interessant zijn om een kwalitatief onderzoek te doen naar hoe

redactiechefs zelf hun rol zien, toegespitst op de ruimte voor creativiteit. Semigestructureerde interviews met de chefs, aan de hand van de eerdere resultaten uit de interviews met de redacteuren, kunnen inzicht bieden in de wijze waarop er verschillen zijn tussen de perceptie van de ruimte voor creativiteit tussen redacteuren en chefs.

De keuze voor kwalitatief onderzoek in de vorm van semigestructureerde interviews is eerder in deze scriptie al toegelicht. De inzet van die interviews als verzamelmethode voor de

insteek van het interview zorgt er aan de ene kant voor dat de interviewer in staat is om door te vragen op de gegeven antwoorden en bepaalde subonderwerpen kan toevoegen aan het gesprek, wanneer deze relevant lijken, maar aan de andere kant zorgt die vrije insteek ervoor dat door de brede beantwoording de antwoorden van de verschillende interviews niet een op een met elkaar vergeleken kunnen worden. Omdat creativiteit raakt aan de persoonlijkheid en het een individueel fenomeen is, is een interview uiteindelijk de beste manier om inzicht te krijgen in hoe een individu daarover denkt.

Er blijft met interviews altijd een mogelijkheid dat de antwoorden van de

ondervraagden niet overeenkomen met de realiteit. De geïnterviewden wisten – via de e-mail - van tevoren waar het interview over zou gaan en konden zich daardoor voorbereiden op vragen rondom de creativiteit. Daardoor kan het voorkomen dat de antwoorden over hun handelen niet overeenkomt met hun daadwerkelijke handelen. Wel is de geïnterviewden verzekerd dat de interviews anoniem werden afgelegd. Dit geeft hen de kans om vrijuit te spreken.

Het is een bewuste keuze geweest om het hart van de nieuwskrant als corpus te selecteren. En om vervolgens binnen dat hart vier deelredacties te kiezen die wat de

nieuwsweergave betreft (veel) overeenkomsten hebben. De keuze voor een ander corpus, voor bijvoorbeeld een ander deel van de NRC-redactie, had andere antwoorden op de gestelde vragen opgeleverd.

Uit de ervaring met de interviews kan ik opmaken dat de resultaten uit de interviews die later werden gehouden in het onderzoek makkelijker waren in te schatten dan de resultaten uit de eerste paar interviews. Als interviewer kun je na het derde interview beter inschatten wat voor antwoord er ongeveer door de geïnterviewde op de gestelde vraag gaat worden gegeven. Het is de kunst om in de vervolgvraag zo neutraal mogelijk te blijven en je niet door eerdere antwoorden - ook uit vorige interviews - te laten beïnvloeden. Daarnaast ben ik zelf enkele maanden actief geweest op de NRC-redactie. De gedachten die ik zelf heb omtrent de ruimte voor creativiteit, heb ik zoveel mogelijk laten rusten.

Tot slot is vooral omwille van de tijd het onderzoek uitgevoerd aan de hand van acht interviews. Was er meer tijd geweest om het onderzoek uit te voeren, dan was ervoor gekozen om met meer dan twee redacteuren per deelredactie te spreken.

Literatuurlijst

Amabile, T. M. (1997). Motivating creativity in organizations: On doing what you love and loving what you do. California management review, 40(1), 39-58.

Amabile, T. M. (2003). Five Questions About... How Leaders Influence Creativity. Harvard

Management Update, 8(12) 3-3.

Batey, M., & Furnham, A. (2006). Creativity, intelligence, and personality: A critical review of the scattered literature. Genetic, social, and general psychology monographs, 132(4), 355- 429.

Burnard, P. (1991). A method of analysing interview transcripts in qualitative research. Nurse

Education Today, 11(6), 461-466.

Castleberry & Nolen (2018). Thematic analysis of qualitative research data: Is it as easy as it sounds?. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 10.

Claerhout, L. (2012). Het belang van creativiteit in print- en online-journalistiek. Hogeschool – Universiteit Brussel.

Coffee, S. (2011). Exploring creativity through freelance journalism: testing out the systems model. Altitude: An e-journal of Emerging Humanities Work, 9, 1-16.

Coleman, R., & Colbert, J. (2001). Grounding the Teaching of Design in Creativity.

Journalism and Mass Communication Educator, 56(2).

Coleman, R. & Colbert, J. (2009). Influencing creativity in newsrooms: workspace matters to newspaper & web designers. Visual Communication Quarterly, 11(3-4).

Csikszentmihalyi, M. (1997). Finding flow: The psychology of engagement with everyday life. Basic Books.

Denscombe, M. (2010). The Good Research Guide for Small Scale Research Projects (4th ed.). Buckingham: Open University Press.

Deuze, M. (2015). Living as a Zombie in Media is the Only Way to Survive. Journal of the

Fantastic in the Arts, 25(2-3).

Deuze, M. (2019). On creativity. Journalism, 20(1), 130-134.

Dong, L., Jiang, K., Shalley, C.E., Keem, S., & Zhou, J.(2016).Motivational mechanisms of employee creativity: A meta-analytic examination and theoretical extension of the creativity literature. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 10(8).

Fulton, J., & McIntyre, P. (2013). Journalists on Journalism: Print journalists' discussion of their creative process. Journalism Practice, 7(1), 17-32.

Gade, P. (2008). Journalims Guardians in a Time of Great Change. Journalism & Mass

Communication Quarterly, 85(2).

Galton, F. (1869). Hereditary genius: An inquiry into its laws and consequences (Vol. 27). Macmillan.

Geis, G. T. (1988). Making companies creative: an organizational psychology of creativity.

KUHN, RL: Handbook for creative and innovative managers. McGraw-Hill Company, New

Killebrew, K. C. (2003). Culture, Creativity and Convergence: Managing Journalists in a Changing Information Workplace. The International Journal on Media Management, 5(1), 39-46.

Kepplinger, H.M. & Ehmig, S.C. (2006). Predicting news decisions. An empirical test of the two-component theory of news selection. Communications, 31(1), 25-34.

Lampel, J., Lant, T. & Shamsie, J. (2011). Balancing act: learning from organizing practices in cultural industries, Organization Science, 11(3), 263-269.

La Greca, A.M. (1980). Can children remember to be creative? An interview study of children’s thinking processes. Child Development, 572-575.

Lucassen, P.L.B.J. & Olde-Hartman, T.C. (2007). Kwalitatief Onderzoek. Bohn Stafleu van Loghum: Houten.

McFadzean, E. (1998). Enhancing creative thinking within organisations. Management

Decision, 36(5), 309-315.

Montuori A. (2011). Social Psychology. In: Runco MA, and Pritzker SR (eds.), Encyclopedia of Creativity, Second Edition, vol. 2. San Diego: Academic Press.

Napoli, P.M. (2014). On Automation in Media Industries: Integrating Algorithmic Media Production into Media Industries Scholarship. Mediastudies 1(1).

NRC. (2017, 19 oktober). ‘NRC schaft onlineredactie af’. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/19/nrc-schaft-internetredactie-af-a1577874. NRC. (2018, 12 april). ‘Hogere oplage en omzet voor NRC’. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/12/jaarcijfers-hogere-oplage-en-omzet-voor-nrc- a1599136.

Reese, S. D., & Shoemaker, P. J. (2016). A media sociology for the networked public sphere: The hierarchy of influences model. Mass Communication and Society, 19(4), 389-410. Rosten, L. C. (1937). The social composition of Washington correspondents. Journalism

Bulletin, 14(2), 125-132.

Runco, M. A. (2004). Creativity as an extracognitive phenomenon. In Beyond knowledge (pp. 25-32). Routledge.

Runco, M.A. & Jaeger, G.J. (2012). The Standard Definition of Creativity. Creativity

Research Journal, 24(1), 92-96.

Schulz, R. (1976). Effects of control and predictability on the physical and psychological well-being of the institutionalized aged. Journal of Personality and Social Psychology, 33(5), 536.

Schulz, P. J., Hartung, U., & Fiordelli, M. (2012). Do Journalists’ Opinions Affect News Selection in a Low-Key Conflict? Newspaper Coverage of the Discussion of Smoking Bans in Switzerland. Journalism & Mass Communication Quarterly, 89(3), 414-430.

Scratchley, L.S. & Hakstian A.R. (2001). The Measurement and Prediction of Managerial Creativity, Creativity Research Journal, 13(3-4), 367-384.

Staab, J. F. (1990). The role of news factors in news selection: A theoretical reconsideration.

European Journal of communication, 5(4), 423-443.

Stein, M. I. (1974). Stimulating Creativity: volume 1. New York: Academic Press.

Sternberg, R. J. (2006). The Nature of Creativity. Creativity Research Journal, 18(1), 87-98. Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1991). An investment theory of creativity and its

development. Human development, 34(1), 1-31.

Tameling, K. (2015). En wat doen we online? Crossmediale dilemma's op de Nederlandse nieuwsredactie [Groningen]. Rijksuniversiteit Groningen.

Tandoc Jr, E. C., & Thomas, R. J. (2015). The ethics of web analytics: Implications of using audience metrics in news construction. Digital Journalism, 3(2), 243-258.

Torrance, E. P. (1967). Understanding the fourth grade slump in creative thinking. University of Minnesota.

Van den Berg, K. (2011). Bedenk eens wat nieuws: handboek voor journalistieke

ideeontwikkeling. Haystack.

Vandervelde, W. (2012). Ontdek je creativiteit. Geraadpleegd op 26 november 2018, via http://www.bedenk.be/ontdek/

Vu, H.T. (2013). The online audience as gatekeeper: The influence of reader metrics on new editorial selection. Journalism, 10(1).

Wehner, L., Csikszentmihalyi, M., & Magyari‐Beck, I. (1997). Current approaches used in studying creativity: An exploratory investigation. Creativity Research Journal, 4(3), 261-271. Welbers, K., Van Atteveldt, W., Kleinnijenhuis, J., Ruigrok, N., & Schaper, J. (2016). News selection criteria in the digital age: Professional norms versus online audience metrics.

Journalism, 17(8), 1037-1053.

Wendelin, M., Engelmann, I., & Neubarth, J. (2017). User Rankings and Journalistic News Selection: Comparing news values and topics. Journalism Studies, 18(2), 135-153.

Bijlage: vragenlijst semigestructureerde interviews