• No results found

In deze bijlage zijn de topics voor de interviews beschreven. De interviews zijn afgenomen voor het

onderzoek naar schoolsurfen als naschoolse activiteit bij verschillende kustgemeenten. Het

onderzoek wordt gedaan voor de Holland Surfing Association (HSA) en de Opleiding Sportkunde aan

de Hogeschool Zeeland

Het onderzoek zoek naar antwoord op de volgende vragen:

Hoe kan het huidige schoolsurfproject in andere Nederlandse kustgemeenten ingezet worden?

Om deze vraag te beantwoorden zijn de onderstaande deelvragen gemaakt:

1. Hoe is het schoolsurfproject in Den Haag vormgegeven?

2. Welke factoren zijn van belang om het schoolsurfproject succesvol in te zetten?

3. Welke gemeenten zijn het meest geschikt voor het schoolsurfproject

Voor deelvraag 1 (Hoe is het schoolsurfproject in Den Haag vormgegeven?)

Worden de huidige betrokkenen bij het Haagse schoolsurfproject geïnterviewd. Dit betreft een

bassischool, de jeugdsport coördinator surfen, voorzitter van de HSA, sportmedewerker gemeente

Den Haag en de stichting Werkgevers Sport Den Haag.

Voor deelvraag 2 (Welke factoren zijn van belang om het schoolsurfproject succesvol in te zetten?)

wordt een focusgroep interview afgenomen met verschillende deskundigen zoals: de jeugdsport

coördinator surfen, voorzitter van de HSA, stichting WSDH, een sportadviseur, en een surfschool uit

een willekeurige kustgemeente

Voor deelvraag 3 (Welke gemeenten zijn het meest geschikt voor het schoolsurfproject?) worden

interviews afgenomen met sportbeleidsmedewerkers van verschillende kustgemeenten.

De Interviews zijn vormgegeven aan de hand van de thema’s Kwaliteit, Organisatie, Faciliteiten, Tijd,

Informatie en Geld/Financiën. Onder deze thema’s zijn de topics van het interview. De

interviewvragen zijn aan de hand van deze topics gemaakt. De thema´s vormen samen de

zogenaamde KOFTIG-beheersaspecten (Verhaar & Eshel, 2014). Deze beheersaspecten worden

gebruikt bij projectmanagement. De thema’s zijn daarom, uitermate geschikt voor dit onderzoek

naar schoolsurfen in Nederland.

Hieronder is kort weergegeven welke onderwerpen onder de KOFTIG- thema’s vallen

Kwaliteit: aan welke eisen moet het schoolsurfen voldoen? Wat zijn doelstellingen en

randvoorwaarden?

Organisatie: welke samenwerkingen zijn nodig? Hoe zien de taakverdeling en functies eruit?

Faciliteiten: welke materialen, omstandigheden en locaties zijn nodig

Tijd: Hoeveel tijd kost het om het project op te zetten? Welke stappen moeten ondernomen

worden? Wanneer moet het project starten,

Informatie: wat is schoolsurfen, wanneer, waarom en wie moeten geïnformeerd worden,

hoe zien de lessen eruit?

Geld/Financiën: wat zijn de kosten en wie gaat het betalen?

Voorafgaand aan het interview wordt gevraagd of het gesprek opgenomen mag worden en of de

naam van de respondent in het onderzoek opgenomen mocht worden.

De onderstaande interviewvragen zijn een leidraad voor het interview en zijn niet in alle gevallen

allemaal gesteld.

Scriptie| Wijbrand Houmes | Golfsurfen met schoolkinderen In Nederlandse Kustgemeenten

76

Interview vragen deelvraag 1: Hoe is het schoolsurfproject in Den Haag vormgegeven?

(respondenten: betrokkenen bij het Haagse schoolsurfproject)

Informatie

1. Wat houdt het schoolsurfproject in?

- Waarom bied je surfen voor basisschoolkinderen aan?

- Waarom wil je het schoolsurfen uitbreiden?

Faciliteiten

1. Wat is nodig om het schoolsurfproject praktisch uit te voeren? (te denken aan locatie, materialen, vergunningen, mankracht) 2. Hoe zijn de lessen ingericht?

(Hoeveel, aantal deelnemers & begeleiders, lengte, leerstof)

3. Hoe wordt het vervoer geregeld? (Van de onderwijsinstelling naar de surfschool) Organisatie

1. Hoe is het schoolsurfproject in de Haag vormgeven?

- Wat is de rol/taak van uw organisatie voor het schoolsurfproject ?

- Welke samenwerkingen zijn nodig om het schoolsurfproject uit te voeren?

o Hoe zou u de verantwoordelijkheden verdeelt?

o Op welke manier wordt er gecommuniceerd met de samenwerkingspartners ?

(surfscholen, onderwijs instellingen en stichting WSDH en HSA?) 2. Wat wil je met het schoolsurfproject bereiken? ]

o Welke doelgroep(en) wil je bereiken met het schoolsurfproject?

3. Hoe kan het schoolsurfen op een andere vorm gegeven worden?

- Voorbeelden: Schoolsurf commissie? of aparte stichting, of via sportservice- jeugdsportpas, zonder de HSA?

Tijd

1. In welke tijd van het jaar worden de lessen gegeven?

2. Hoelang moet het schoolsurf traject duren? (uit hoeveel lessen moet het schoolsurfen bestaan?)

- Hoelang mogen de lessen zijn?

- Hoeveel keer per week?

3. Binnen welke tijd moet is het project ongeveer opgezet?

- Welke stappen zijn genomen om het schoolsurfen op te zetten?

Kwaliteit

1. Wat bepaald de kwaliteit van het schoolsurfproject? (veiligheid, educatief , gezondheid, en begeleiding )

2. Wat zijn essentiële onderdelen van het school surfproject? 3. Wat zijn de randvoorwaarden ?

- en waarom?

4. Hoe wordt de kwaliteit gewaarborgd?

5. Aan welke eisen moet de schoolsurf coördinator voldoen? Geld

1. Welke vorm van financiering wordt gebruikt voor het schoolsurfproject?

- Subsidie: lokaal of landelijk

o Via een stichting (Jeugdsportpas/ via sportservice )

- Sponsoring of donatie?

- inschrijfgeld

2. Welke bijdrage levert uw organisatie voor het school surfproject? 3. Wat voor tegenprestatie krijgt u voor uw bijdrage?

Scriptie| Wijbrand Houmes | Golfsurfen met schoolkinderen In Nederlandse Kustgemeenten

77

Interview vragen deelvraag 2: Welke factoren zijn van belang om het schoolsurfproject

succesvol in te zetten?

(respondenten: van surfscholen, denktank HSA en stichting Sport werkgevers den Haag)

DOEL: Duidelijk beeld krijgen van de gewenste situatie voor een nieuw schoolsurfproject

Korte introductie: het schoolsurfen is een naschoolse activiteit die kosteloos wordt aangeboden aan basisschoolkinderen uit den haag. De HSA werkt samen met de gemeente den haag aan dit project. Zo maken kinderen kennis met de zee en het strand. Ze leren naast golfsurfen hoe de zee werkt, wat stromingen zijn en hoe je, je veilig kan bewegen in de zee.

De gemeente heeft via een stichting een jeugdsport coördinator aangewezen die de schoolsurf lessen geeft en ook coördineert tussen de surfscholen, basisscholen HSA en de stichting (WSDH). Daarnaast is deze schoolsurf coördinator ook het visitekaartje van de HSA en betrokken bij veel activiteiten die de HSA uitvoert en ondersteund.

Informatie

1. Wat is de reden om het schoolsurfen uit te breiden naar andere kustgemeenten? 2. Wat wil je met het nieuwe schoolsurfprojecten bereiken? (promoten/verstevigen)

- Welke doelgroep(en) wil je bereiken met het schoolsurfproject?

(bijvoorbeeld basisschool/ middelbare school) achterstandswijken, brede school)

- welke doelgroepen zijn interessant voor een nieuw surfproject?

- welke gemeenten/surfscholen zijn volgens jullie interessant voor een nieuw surfproject?

- Waar denkt jullie dat kansen en mogelijkheden liggen voor een nieuw surfproject?

Faciliteiten

1. Wat is nodig om het schoolsurfen praktisch uit te kunnen voeren? (te denken aan locatie, materialen, vergunningen, mankracht) 3. Hoe kan het vervoer geregeld worden?

(Van de onderwijsinstelling naar de surfschool)

Hoe zien jullie een nieuw schoolsurfproject eruit qua uitvoering ! Organisatie

1a Hoe zien jullie een nieuw schoolsurfproject eruit qua organisatie? 1b Hoe zou kan een nieuw schoolsurfproject vormgeven worden?

2. welke samenwerkingen zijn benodigd om het schoolsurfen uit te kunnen voeren?

o en waarom?

o Hoe zou u de verantwoordelijkheden verdelen?

3. Op welke manier moet er worden gecommuniceerd met toekomstige samenwerkingspartners ? 4. Wat is de rol/taak/meerwaarde van de HSA

o hoe zou je de rol van de HSA in een nieuw school surf project omschrijven

o hoe zou je de taak van de HSA in een nieuw school surf project omschrijven

o Hoe zou je de meerwaarde van de HSA in een nieuw school surf project omschrijven

o Hoe zou je de meerwaarde voor de HSA in een nieuw school surf project omschrijven

5. Hoe zou het schoolsurfen op een andere manier vormgeven kunnen worden?

- Voorbeelden: Schoolsurf commissie? of aparte stichting, of via sportservice- jeugdsportpas, zonder de HSA?

- Sponsoring en mogelijk andere subsidie. Zonder schoolsurf coördinator?

Tijd

1. In welke tijd van het jaar moeten de lessen gegeven worden?

2. Hoelang moet het schoolsurf traject duren? (uit hoeveel lessen moet het schoolsurfen bestaan?)

- Hoelang moeten/mogen de lessen zijn?

- Hoeveel keer per week?

3. Hoeveel tijd ben je kwijt aan het schoolsurfproject?

- … per groep van 12 personen.

4. Binnen welke tijd kan een nieuw schoolsurfproject opgezet worden?

- Binnen welke tijd kan de HSA beslissen om een of meer nieuwe schoolsurfproject in te zetten?

Scriptie| Wijbrand Houmes | Golfsurfen met schoolkinderen In Nederlandse Kustgemeenten

78

Kwaliteit

1. Wat bepaald de kwaliteit van het schoolsurfproject? (veiligheid, educatief , gezondheid, en begeleiding ) 2. Wat zijn richtlijnen voor een nieuw schoolsurfproject?

3. Wat zijn essentiële onderdelen van het school surfproject, waar ligt de grens?

-

Bijvoorbeeld als een de gemeente een surfproject wil inzetten bij een niet gecertificeerde

surfschool

4. Aan welke eisen moet de schoolsurf coördinator voldoen? 5. Hoe moeten de lessen ingericht worden ?

(Hoeveel, aantal deelnemers & begeleiders, lengte, leerstof) 6. Hoe gaan we je de kwaliteit waarborgen?

Geld

1. Wat moeten de kinderen/bassischolen betalen om mee te doen aan een nieuw schoolsurfproject? 1. Welke vormen van financiering zijn mogelijk voor het schoolsurfproject?

- Subsidie: lokaal of landelijk

o Via een stichting (Jeugdsportpas/ via sportservice )

- Sponsoring of donatie?

- Inschrijfgeld

2. Welke bijdrage kunnen jullie leveren om het school surfproject te organiseren? 3. Wat voor tegenprestaties kunnen de samenwerkende organisaties verwachten ? (Denk aan gemeente/ gemeentelijke sportinstelling, surfschool, HSA, basisscholen)

Wat verwachten jullie van een nieuw schoolsurfproject?

Wat is het beoogde resultaat van het schoolsurfproject?

Scriptie| Wijbrand Houmes | Golfsurfen met schoolkinderen In Nederlandse Kustgemeenten

79

Interview vragen deelvraag 3: Welke gemeenten zijn het meest geschikt voor het

schoolsurfproject

(respondenten: sportbeleid medewerkers kustgemeenten )

Van te voren korte presentatie van de HSA en het schoolsurfproject presenteren.

Informatie

Wat zou de positie kunnen zijn van [de organisatienaam] m.b.t. het schoolsurfproject? 1. Wat is het beleid op het gebied van:

- Buurtsportcoaches & (Jeugd)sportcoördinator

- Watersport/golfsurfen

o Naschoolse activiteiten ,

Faciliteiten

1. Wat is nodig om het project praktisch uit te voeren (qua faciliteiten)? (te denken aan locatie, materialen, vergunningen, mankracht)

2. Hoe zou u de lessen inrichten ?

(Hoeveel, aantal deelnemers & begeleiders, lengte, leerstof)

- Hoe zou u het vervoer regelen? (Van de onderwijsinstelling naar de surfschool)

Organisatie

1. Hoe zou u het schoolsurfproject in uw gemeente vormgeven?

- Wat is de taakverdeling voor het schoolsurfproject ?

o Wat zou de taak van de gemeente zijn?

- Welke samenwerkingen zijn nodig om het schoolsurfproject uit te voeren?

o Hoe zou u de verantwoordelijkheden verdelen?

o en waarom?

2. Wat zou de gemeente met het schoolsurfproject willen bereiken?

o Welke doelgroep(en) wil je bereiken met het schoolsurfproject?

(bijvoorbeeld basisschool/ middelbare school) achterstandswijken, brede school) 3. Hoe zou het schoolsurfen op een andere manier georganiseerd kunnen worden?

- Voorbeelden: Schoolsurf commissie? of aparte stichting, of via sportservice- jeugdsportpas, zonder de HSA?

Tijd

1. Hoelang moet het schoolsurf traject duren? (uit hoeveel lessen moet het schoolsurfen bestaan?) 2. Binnen welke tijd moet het project opgezet worden?

o Welke stappen moeten genomen worden om het schoolsurfen in te zetten?

o Wat is de procedure voor het opzetten van naschoolse activiteiten?

Kwaliteit

1. Wat bepaald de kwaliteit van het schoolsurfproject? (veiligheid, educatief , gezondheid, en begeleiding )

 Wat zijn essentiële onderdelen van het school surfproject?

 Wat zijn de randvoorwaarden ?

 en waarom?

2. Hoe wordt de kwaliteit gewaarborgd, hoe zou je de kwaliteit waarborgen 3. Aan welke eisen moet de schoolsurf coördinator voldoen?

Geld

1. Welke vorm van financiering is mogelijk voor het schoolsurfproject?

- Subsidie: lokaal of landelijk

o Via een stichting (Jeugdsportpas/ via sportservice )

- Sponsoring of donatie?

- inschrijfgeld

2. Welke bijdrage kan uw organisatie leveren om voor het school surfproject? 3. Wat voor tegenprestatie verwacht u voor uw bijdrage?

4. wat is het verwachte resultaat?

Slotvraag: 1. Is het mogelijk om een schoolsurfproject in uw gemeente te organiseren?

Scriptie| Wijbrand Houmes | Golfsurfen met schoolkinderen In Nederlandse Kustgemeenten

80