Hoofdstuk 2 Vriend in de huidige samenleving 21
2.3 Het begrip vriend in de digitale wereld 31
2.3.1 Stine Jensen en haar kijk op online vriendschapsvorming 31
Stine Jensen werd in 1972 geboren in Denemarken in het plaatsje Hillerød. Op jonge leeftijd emigreerde ze naar Nederland waar ze na de middelbare school literatuurwetenschappen en GilosoGie ging studeren in Groningen. Aan de Universiteit van Maastricht promoveerde ze, waarna
Dijck, J. van. 2013: p. 55.
154
Palfrey, J., U. Gasser. 2008: p. 223.
155 Kirkpatrick, D. 2010: p. 312. 156 Ibidem. 157 www.facebook.com/help/friends/requests. 158 www.facebook.com/communitystandards/ 159 www.facebook.com/friends/requests 160
ze columniste werd voor diverse kranten en tijdschriften. Ook heeft ze een groot aantal
publicaties op haar naam staan.161 Ze heeft in haar boek Dag vriend! onderzocht wat het internet en de sociale media betekenen voor de hedendaagse vriendschappen. Ze is sinds 2007 lid van het bekende netwerk facebook. Aanvankelijk voegde ze alleen personen toe die ze echt kende, maar naarmate het netwerk populariteit vergaarde vervaagde de grens tussen bestaande vrienden en mensen die ze een keertje gezien had. De exclusiviteit die gepaard ging met haar vriendschapsideaal liet ze geheel los.162
Om een verklaring te vinden voor de veranderende gedachten rondom haar kijk op
vriendschappen en verder inzicht te geven in de huidige samenleving, heeft ze de term intiem
kapitaal geı̈ntroduceerd. Met deze term borduurt ze voort op de terminologie van de Franse
socioloog Pierre Bourdieu. Hij onderscheidde in zijn werk drie soorten kapitaal, namelijk economisch kapitaal, cultureel kapitaal en sociaal kapitaal. Onder de eerste verstond hij geld en onroerend goed, in de tweede stonden kennis, vaardigheden en opleiding centraal en netwerk en relaties omvatte de derde.163 Na deze drie soorten kwam hij met een vierde kapitaal, het
symbolische en linguı̈stische kapitaal. Hier vatte hij eer, prestige en het imago onder.164 De eerste twee vormen van kapitaal zijn in de loop der jaren van karakter veranderd. De vanzelfsprekende waarde van het culturele kapitaal is afgenomen en door de Ginanciële crisis heeft het economische kapitaal een deuk opgelopen. Het sociale kapitaal is echter sterk in waarde toegenomen. De huidige samenleving staat in het teken van het netwerk en het onderhouden van contacten. Voor Jensen gaat het niet alleen om het hebben van een netwerk, maar vooral om wat er met dat netwerk gedeeld wordt. In de theorie van Bourdieu ontbrak er dan ook volgens haar een vorm van kapitaal. Eén waarmee niet wordt uitgedrukt waar iemand staat binnen de samenleving, maar die staat voor hoe de grenzen tussen publiek en privé worden geı̈nterpreteerd. Dit noemt ze het intiem kapitaal.165
Intiem kapitaal kan worden opgevat als een overkoepelend begrip dat betrekking heeft op
waardevolle persoonlijke informatie, die niet voor iedereen beschikbaar is. Het gaat Jensen om het feit dat tegenwoordig besloten wordt om het intiem kapitaal te verspreiden en deze
informatie voor iedereen beschikbaar te maken. Het intiem kapitaal is verworden tot
verhandelbare privacy.166 Een handelsplek van intiem kapitaal zijn de sociale netwerksites, hier wordt steeds meer persoonlijke informatie gedeeld en verspreid. Op de netwerken is duidelijk zichtbaar dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden van privé naar publiek.167 De
http://www.stinejensen.nl/biograGie.php. 161 Jensen, S. 2012: p. 22. 162 Ibidem: p. 25. 163 Ibidem: p. 26. 164 http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/FilosoGie/article/detail/1866432/2011/03/28/Intimiteit-‐in-‐tijden-‐van-‐ 165 Facebook-‐en-‐Wikileaks.dhtml. Ibidem. 166 Jensen, S. 2012: p. 25. 167
verschuiving is een relatief nieuwe ontwikkeling, waardoor onduidelijkheid is ontstaan welke informatie privé is en welke informatie tegelijkertijd publiekelijk kan zijn.168
Een belangrijk verschil tussen publiek en privé is volgens Jensen dat er in het publieke domein vaste regels, normen en waarden gelden waar iedereen zich aan dient te houden. Op die manier weet iedereen wat er van hem verwacht wordt. Privé kan iemand zich vrijer gedragen en hier zit volgens Jensen meteen het knelpunt. Het sociale netwerk facebook wordt namelijk gebruikt als privé, maar de mededelingen of nieuwsberichten zijn ook publiekelijk toegankelijk. Hierdoor is het voor de gebruiker nog onduidelijk welke regels gehandhaafd moeten worden.169
Door de opkomst van facebook en de daarmee gepaarde vrijere omgang met persoonlijke informatie vroeg Jensen zich af of de vriendschapsrelaties zijn veranderd en in hoeverre een vriend op facebook kan worden beschouwd als een echte vriend.170
Ten eerste is door de komst van de sociale media volgens Jensen elke vriendschap op zich minder voor gaan stellen, aangezien de persoonlijke informatie tegenwoordig gedeeld wordt binnen de publieke ruimte en toegankelijk is voor iedereen. Het is niet meer bijzonder als een vriend je in vertrouwen neemt. De intimiteit en exclusiviteit, die gepaard gingen met het delen van persoonlijke informatie, is niet meer voorbehouden aan een selecte groep, de vrienden, maar wordt gedeeld met honderden anderen.171 Kortom de intimiteit en exclusiviteit binnen relaties is door de komst van de sociale media afgenomen.
Ten tweede is ze van mening dat vriendschap online veel sneller kan ontstaan. Om vrienden te worden is het versturen van een digitaal verzoek voldoende. Even afwachten en na acceptatie van de ander ben je vrienden. Iemand kan naar iedereen, aGhankelijk van de privacyinstellingen, een vriendschapsverzoek sturen, hoe goed of minder goed je bekend bent met elkaar.172 Dus online kan vriendschap sneller gesloten worden.
Ten derde heeft ze opgemerkt dat bij een vriendschap op facebook niets noodzakelijk is. Het wordt gekenmerkt door het vrij zijn van eisen. Er hoeft niet veel tijd samen doorgebracht te worden. Als er een gesprek wordt gevoerd hoeft er niet meteen geluisterd of gereageerd te worden, je kunt op elk moment deelnemen aan het gesprek of het juist aGbreken.173 De vriendschappen online voelen comfortabel, juist omdat er niets geëist wordt.174 Oftewel de relaties online zijn veel vrijblijvender.
Ten vierde vindt Jensen dat op facebook iedereen zich anders voordoet of voor kan doen dan in het dagelijks leven. Veelal wordt er een betere versie van de zelf neergezet. Alleen de positieve berichten of de mooie foto’s verschijnen op het digitale net. De virtuele wereld is belangrijker
Jensen, S. 2012: p. 28. 168 Ibidem: p. 43. 169 Ibidem: p. 55. 170 Ibidem. 171 Ibidem. 172 Ibidem. 173 Ibidem: p. 145. 174
geworden dan de realiteit. Hier wordt de erkenning ontvangen waar iedereen naar hunkert.175 Door alleen de positieve berichten weer te geven als beeld van de zelf leiden de
internetcontacten volgens Jensen tot oppervlakkigheid.176 Anders gezegd wordt er online een fantasie van de zelf neergezet.
Ten vijfde is Jensen van mening dat de sociale technologie ons moderne leven heeft gevormd. Het persoonlijke leven wordt geregeld en ingedeeld met tussenkomst van de technologie.
Facebook staat vooral voor een positieve benadering van elkaar, dit aangemoedigd door de like-‐
knop. Op die manier wordt continu bevestiging gegeven waar iedereen naar verlangt.177 Hieruit blijkt dat facebook manipulatief is, er is geen don't like knop aanwezig waardoor de bevestiging van de zelf wordt aangemoedigd.
Ten zesde blijkt volgens Jensen uit diverse onderzoeken dat het gemiddelde aantal vrienden voor het internettijdperk lag op vier à vijf. Online zijn er veel vrienden bijgekomen. Daar ligt het gemiddelde namelijk rond de tweehonderd vrienden per persoon.178 Kortom door de komst van de sociale netwerksites is het aantal vrienden toegenomen.
Ten slotte heeft Jensen opgemerkt dat men via facebook in contact kan blijven met oude vrienden uit de middelbare schoolperiode. Het is mogelijk overal online te zijn en hierdoor overal contact te onderhouden met de internetvrienden. Ook het contact met familieleden is gemakkelijker via de sociale media, ongeacht waar deze zich bevinden.179 Door de overbrugging van tijd en ruimte is facebook een middel geworden om ten alle tijden vriendschappen in stand te houden.