• No results found

Alexander Lambert: over de verhouding tussen vriendschap en intimiteit 37

Hoofdstuk  2   Vriend in de huidige samenleving 21

2.3   Het begrip vriend in de digitale wereld 31

2.3.3   Alexander Lambert: over de verhouding tussen vriendschap en intimiteit 37

Alexander  Lambert  is  schrijver  en  onderzoeker  op  het  gebied  van  nieuwe  media  verbonden  aan   de  University  of  Melbourne  in  Australië.206  Zijn  boek  Intimacy  and  Friendship  on  Facebook  is  een   etnograGisch  onderzoek,  dat  gaat  over  de  invloed  van  facebook  op  het  dagelijks  leven.  Begin  2010   heeft  hij  zes  deelnemers  aangetrokken  voor  het  onderzoek.  Hij  werd  vrienden  met  deze  

 Dijck,  J.  van.  2013:  p.  50. 199  Ibidem:  p.  51. 200  Ibidem:  p.  157. 201  Ibidem:  p.  172. 202  Ibidem:  p.  50. 203  http://www.scientias.nl/waarom-­‐facebook-­‐een-­‐deel-­‐van-­‐ons-­‐leven-­‐opeist/82210. 204  Ibidem. 205  http://www.palgravemacmillan.com.au/palgrave/web/articleIDs/153A0B647D766B07CA257B2300837BFA/ 206 $Gile/May%202013%20Review%20Titles%20Newsletter.pdf.

personen  op  facebook,  daarnaast  interviewde  hij  ze,  maakte  buiten  het  web  afspraken  met  ze  en   sprak  ze  via  de  e-­‐mail.207  Tijdens  het  onderzoek  kwam  naar  voren  dat  enerzijds  het  sociale   netwerk  kansen  bood  om  het  persoonlijke  leven  te  bevorderen  en  intimiteit  genereerde,  maar   anderzijds  de  intimiteit  complex  en  problematisch  maakte.208    

Ten  eerste  worden  volgens  Lambert  de  uitdrukkingen  op  facebook  geplaatst  in  afwachting   van  herkenning  door  anderen.  De  wens  voor  een  sociale  dialoog  is  een  belangrijke  factor  voor   het  plaatsen  van  informatie.209  De  nadruk  en  meteen  de  kracht  van  het  netwerk  ligt  in  deze   interactie  met  elkaar.210  Er  wordt  via  facebook  gecommuniceerd  om  aan  derden  de  onderlinge   relatie  te  laten  zien,  zodat  deze  erkend  kan  worden  in  de  vorm  van  externe  bevestiging.211  Bijna   lijkt  het  zo  te  zijn  dat  je  geen  vrienden  bent  met  elkaar  totdat  het  wordt  uitgedragen  dat  je   vrienden  bent  geworden.212  Verder  biedt  het  netwerk  de  mogelijkheid  om  lange  verhalen  te   delen,  waardoor  de  intimiteit  met  de  groep  wordt  vergroot.213  Vriendschap  is  niet  meer  een   relatie  tussen  twee  personen,  maar  een  interactie  tussen  meerdere  leden  van  een  groep.    

Ten  tweede  heeft  Lambert  opgemerkt  dat  facebook  gezien  wordt  als  een  middel  om  

verbinding  te  leggen  met  mensen  die  uit  hun  directe  omgeving  zijn  weggegaan  en  daardoor  op   een  afstand  zijn  geraakt.  Het  kan  gaan  om  verschillende  soorten  afstand.  Te  denken  valt  aan   geograGische  afstand,  de  ander  kan  zich  bevinden  in  een  andere  sociale  omgeving  of  juist  een   afstand  door  tijd.  Om  deze  afstand  tussen  elkaar  op  te  lossen  heeft  Lambert  twee  processen   ontdekt,  namelijk  reclaiming  connections  en  sustaining  connections.  Zodra  een  verre  connectie   wordt  toegevoegd  aan  het  netwerk,  valt  deze  onder  de  eerste  vorm.  Het  gaat  dan  om  iemand  die   vergeten  is  of  wordt  toegevoegd  ter  observatie,  er  hoeft  geen  interactie  tussen  elkaar  plaats  te   vinden.  Bij  de  tweede  vorm  is  de  relatie  meer  emotioneel.  Onder  welke  vorm  een  connectie  valt   heeft  te  maken  met  de  diepte  en  betekenis  van  de  onderlinge  relatie.214  De  verbinding  met  goede   vrienden  die  uit  het  oog  zijn  verloren  heeft  een  positieve  invloed,  want  het  verliezen  van  een   vriend  kan  een  tragische  ervaring  zijn.  Goede  vrienden  en  familie  zijn  zo  verbonden  met  ons   eigen  leven,  dat  een  ontbinding  van  zo  een  vriendschap  tegelijkertijd  een  ontbinding  van  de  zelf   is.215  De  sociale  media  hebben  ervoor  gezorgd  dat  door  de  overbrugging  van  tijd  en  ruimte   vriendschappen  kunnen  worden  voortgezet  ondanks  veranderende  omstandigheden.  

Ten  derde  is  Lambert  gaan  inzien  dat  facebook  wordt  gebruikt  als  middel  van  observatie.   Tegenwoordig  wordt  de  vergelijking  met  anderen  gebruikt  om  de  eigen  identiteit  vorm  te  

kunnen  geven216  en  om  de  zelf  beter  te  kunnen  proGileren.  Hij  heeft  dit  proces  prosthetic  intimacy  

 Lambert,  A.  2013:  p.  50. 207  Ibidem:  p.  1. 208  Ibidem:  p.  58. 209  Ibidem:  p.  60. 210  Ibidem:  p.  61. 211  Ibidem:  p.  67. 212  Ibidem:  p.  59. 213  Ibidem:  p.  77. 214  Ibidem:  p.  80. 215  Ibidem:  p.  106. 216

genoemd.  Lambert  heeft  verschillende  vormen  opgemerkt  binnen  dit  proces.217  De  eerste  vorm   is  de  routine,  het  niet  bewust  zijn  van  het  waarnemen  van  de  ander.  Door  news  feed  wordt  het   leven  van  de  ander  gepresenteerd,  waardoor  iedereen  automatisch  publiek  wordt.  Zo  wordt  

facebook  een  gemakkelijke  manier  om  op  de  hoogte  te  blijven  van  de  ander  zonder  moeite  

ervoor  te  doen.218  De  tweede  vorm  is  de  onbepaalde  visie,  waarvan  sprake  is  als  een   onverwachts  bericht  wordt  gezien.  Bijvoorbeeld  als  een  proGiel  van  een  vriend  nader  wordt   bekeken  kan  het  zijn  dat  hier  onverwachte,  schokkende  of  verrassende  berichten  op  staan.219  De   derde  is  zelGbewuste  observatie  van  de  ander  om  doelbewust  informatie  in  te  winnen.  Van  deze   vorm  is  sprake  als  de  persoon  zelf  geen  deel  uitmaakt  van  de  bekeken  informatie  en  zich  in  die   zin  niet  kan  identiGiceren  met  de  connectie.  Het  is  bewust  van  buiten  de  privé-­‐ruimte  inkijken.220   De  vergelijking  met  anderen  wordt  gebruikt  om  de  zelf  vorm  te  geven.  Vrienden  worden  

gebruikt  als  mal  voor  het  vormen  van  de  zelf  en  dienen  daardoor  het  eigenbelang.  

Ten  vierde  wordt  door  middel  van  facebook  informatie  toegankelijk  die  normaal  gesproken   verborgen  zou  zijn  gebleven.  Voorheen  werd  deze  informatie  via  via  verkregen,  nu  kan  men  zelf   oordelen  over  wat  er  gezien  is.221  Via  facebook  is  het  mogelijk  door  directe  toegang  tot  de  feiten   een  oordeel  te  vellen  over  een  vriend.  Vriendschap  is  directer  geworden.  

Ten  vijfde  is  uit  zijn  onderzoek  gebleken  dat  er  een  viertal  soorten  vriendschappen  zijn   ontstaan  door  de  komst  van  de  sociale  media  met  allen  verschillende  gradaties  van  intimiteit.  De   eerste  en  sterkste  vorm  staat  voor  een  vriendschap  waar  veel  interactie  plaatsvindt  en  waar  het   onderhouden  van  contact  als  prettig  wordt  ervaren,  zowel  online  als  buiten  de  virtuele  wereld.   Verder  is  er  een  hechte  geschiedenis  samen  en  beschikken  de  vrienden  over  dezelfde  interesses   en  waarden.  Het  tweede  niveau  staat  voor  vrienden  die  minder  voor  elkaar  betekenen.  Ze  delen   een  minder  hechte  geschiedenis  samen  en  staan  niet  voor  dezelfde  waarden.  Daarnaast  wordt  er   soms  met  elkaar  gecommuniceerd.  Facebook  wordt  gezien  als  een  goede  manier  om  op  de   hoogte  te  blijven  van  elkaar,  zonder  met  de  informatie  verder  iets  te  doen.  Het  derde  niveau  staat   niet  voor  de  vriendschap  op  een  intieme  manier.  Het  is  een  vriendschap,  gebaseerd  op  vlugge   ontmoetingen  en  een  goede  wil,  maar  er  is  geen  diepe  kennis  over  elkaar.  Er  vindt  bijna  nooit   interactie  plaats  onderling.  De  vierde  vorm  van  vriendschap  is  zo  zwak,  dat  de  twee  bekenden   totaal  geen  betekenis  hebben  voor  elkaar  en  compleet  vergeten  worden.222  Hieruit  blijkt  dat   vriendschap  tot  uiting  komt  in  verschillende  gradaties.  De  relaties  staat  niet  meer  voor  een   permanente,  diepe,  onderlinge  band.  

Ten  zesde  merkt  Lambert  op  dat  facebook  een  aanleiding  is  geweest  voor  een  nieuw  

fenomeen,  namelijk  desire  not  to  see.  Bij  de  opkomst  van  het  netwerk  voegde  iedereen  elkaar  toe,  

 Lambert,  A.  2013:p.  95. 217  Ibidem:  p.  97. 218  Ibidem:p.  98. 219  Ibidem. 220  Ibidem:  p.  114. 221  Ibidem:  p.  116. 222

er  werd  niet  stilgestaan  bij  het  feit  dat  de  persoonlijke  informatie  zichtbaar  zou  zijn  voor  de   minder  bekenden.  Het  gaat  om  het  uitGilteren  van  informatie  die  een  negatief  gevoel  met  zich   meebrengt.223  In  tegenstelling  tot  vroeger,  wil  je  niet  niet  meer  alles  van  en  over  je  vrienden   weten.    

Ten  zevende  heeft  Lambert  opgemerkt  dat  aanwezigheid  op  facebook  kan  leiden  tot  

onzekerheid.  Het  online  netwerk  is  belangrijk  geworden  voor  het  onderhouden  van  het  sociale   leven.  Iedereen  wil  herkend  worden  door  zijn  of  haar  vrienden  online,  maar  het  publiek  is   virtueel.  Dat  houdt  in  dat  het  niet  zeker  is  of  het  publiek  jouw  berichten  opmerkt.224  De   onzekerheid  online  heeft  tot  gevolg  dat  men  continu  berichten blijft  plaatsen.  Er  heerst  een   continue  drang  om  actief  te  blijven.225  Om  de  aandacht  van  vrienden  te  trekken  en  hen  tevreden   te  houden,  blijft  iedereen  berichten  plaatsen.  Vrienden  zorgen  daardoor  voor  een  onzeker   gevoel.  

!