• No results found

Hoofdstuk  2   Vriend in de huidige samenleving 21

2.3   Het begrip vriend in de digitale wereld 31

2.3.2   Jose van Dijck en de verbindende media 34

José  van  Dijck  is  geboren  in  Boxtel.180  Na  het  voltooien  van  haar  Bachelor  en  Master  aan  de   Universiteit  van  Utrecht,  ontving  ze  haar  Ph.D.  aan  de  University  of  California,  San  Diego.  Na  het   behalen  van  deze  titel  werd  ze  universitair  docent  Journalistiek  aan  de  Universiteit  van  

Groningen  en  ging  ze  werken  voor  de  Universiteit  van  Maastricht  op  het  gebied  van  media  en   visuele  cultuur.  In  2001  begon  ze  als  hoogleraar  Media  Studies  aan  de  Universiteit  van   Amsterdam.  Daarnaast  was  ze  decaan  van  de  Faculteit  der  Geestwetenschappen.181    

In  maart  2013  heeft  ze  het  boek  The  Culture  of  Connectivity:  A  Critical  History  of  Social  Media   uitgebracht.  In  dit  boek  bestudeert  ze  de  opkomst  van  de  sociale  media  van  het  begin  van  de   twintigste  eeuw  tot  en  met  2012.  Met  een  kritische  en  historische  analyse  geeft  ze  de  opkomst   van  de  grote  online  platformen  weer  binnen  een  context  van  een  snel  veranderende  omgeving  

 Jensen,  S.  2012:  p.  60-­‐62. 175  http://www.libelle.nl/libelle-­‐magazine/stine-­‐jensen-­‐sociale-­‐media-­‐en-­‐vriendschappen.html. 176  Jensen,  S.  2012:  p.  145. 177  Ibidem:  p.  141. 178  Ibidem:  p.  37. 179  http://www.foliaweb.nl/medewerkers/jose-­‐van-­‐dijck-­‐menselijk-­‐maar-­‐griezelig-­‐goed-­‐georganiseerd/. 180  http://www.uva.nl/over-­‐de-­‐uva/organisatie/medewerkers/content/d/i/j.f.t.m.vandijck/j.f.t.m.van-­‐dijck.html. 181

van  de  verbindende  media,  zoals  ze  de  sociale  media  noemt.182  Ze  wil  een  inzicht  bieden  in  hoe   de  netwerken  van  invloed  zijn  op  het  dagelijks  leven  en  wat  de  kansen  en  bedreigingen  ervan   zouden  kunnen  zijn.183  

In  minder  dan  tien  jaar  is  er  een  geheel  nieuwe  infrastructuur  ontstaan  voor  online  

netwerken,  die  diep  is  doorgedrongen  in  onze  hedendaagse  samenleving.  Sociale  media  vormen   een  nieuwe  manier  om  ons  leven  te  organiseren  en  worden  gedeGinieerd  als  a  group  of  

Internetbased  applications  that  build  on  the  ideological  and  technological  foundations  of  Web  2.0,   and  that  allow  the  creation  and  exchange  of  user-­‐generated  content.184  De  groei  van  de  sociale   netwerksites  was  sterk  verbonden  met  de  opkomst  van  Web  2.0.  Web  2.0  platformen  ontstonden   met  het  idee  dat  vrienden  online  konden  communiceren  of  creatieve  inhoud  konden  uitwisselen   met  elkaar.  De  mogelijkheid  van  twee  kanten  op  communiceren  maakte  de  online  media  

democratischer  dan  voorheen.  Het  was  nu  mogelijk  direct  berichten  te  verzenden  naar  anderen,   terwijl  voorheen  alleen  de  media  zelf  de  controle  in  handen  hadden  over  wat  er  gepubliceerd   werd.185  Voor  deze  ontwikkeling  waren  websites  statische  platformen,  nu  werden  het  

platformen  waar  iedereen  zelf  mee  aan  de  slag  kon  gaan.186  

Volgens  Van  Dijck  staat  facebook  bovenaan  de  lijst  als  het  gaat  om  succesvolle  sociale  

netwerken,  vooral  op  de  manier  hoe  het  netwerk  zich  heeft  weten  te  nestelen  in  het  sociale  leven   van  de  mens.187  Door  het  online  sociale  netwerk  te  belichten  op  het  economische,  sociale,  

technische  en  culturele  aspect  wil  ze  aangeven  hoe  de  recente  ontwikkelingen  in  het  

medialandschap  de  beleving  van  de  samenleving  hebben  veranderd188  en  welke  invloed  deze   veranderende  beleving  heeft  gehad  op  het  begrip  vriend.  

Ten  eerste  stelt  Van  Dijck  dat  online  de  term  friend  staat  voor  zowel  intieme  contacten  als   kennissen  of  zelfs  totale  onbekenden,  allen  verwoord  als  één  en  dezelfde.  Als  men  goed  contact   heeft  onderling  in  de  ofGline  wereld,  gaat  het  om  de  kwaliteit  van  de  relatie  in  plaats  van  de   kwantiteit.  Verbondenheid  online  is  een  kwantiGiceerbare  waarde  geworden,  bekend  als  het  

popularity  principle.  Hoe  meer  contacten  of  vrienden  er  online  zijn,  hoe  populairder  de  persoon  

wordt.  Een  kettingreactie  wordt  ontketend,  omdat  door  het  grote  aantal  contacten  de  

populariteit  groeit  en  anderen  ook  contact  met  die  persoon  willen.189  In  vriendschap  zoekt  men   niet  naar  inhoud  of  diepte,  maar  naar  hoeveelheid.  Het  criterium  voor  vriendschap  is  niet  meer   kwaliteit,  maar  kwantiteit.    

Ten  tweede  heeft  ze  opgemerkt  dat  facebook  een  middel  is  geworden  om  het  beeld  van  de  zelf   te  vormen  en  dit  uiteen  te  zetten.  Het  is  een  platform  waar  de  promotie  van  de  zelf  centraal  staat  

 http://www.scientias.nl/waarom-­‐facebook-­‐een-­‐deel-­‐van-­‐ons-­‐leven-­‐opeist/82210. 182  Dijck,  J.  van.  2013:  p.  23. 183  Ibidem:  p.  4. 184  Ibidem:  p.  10.   185  Ibidem:  p.  6. 186  Ibidem:  p.  156. 187  Ibidem:  p.  5. 188  Ibidem:  p.  13. 189

binnen  een  netwerk  van  vrienden.  In  de  online  omgeving  wil  iedereen  vooral  laten  zien  wie  zij   zijn.  Het  gaat  om  het  bouwen  van  de  eigen  identiteit  door  middel  van  het  delen  van  stukjes   informatie.190  Het  netwerk  dient  als  een  podium.  Het  is  belangrijk  om  door  middel  van  berichten   een  positief  beeld  van  de  zelf  te  creëren.  Bij  alles  wat  geplaatst  wordt,  wordt  rekening  gehouden   met  wat  de  ander  daarvan  zou  kunnen  denken.191  Facebook  schetst  een  positief  beeld  van  de  zelf   opgebouwd  uit  stukjes  informatie  gebaseerd  op  de  gedachten  van  een  ander  over  de  zelf.  Kortom   vrienden  dienen  ter  zelGbevestiging.  

Ten  derde  merkt  Van  Dijck  op  dat  via  de  sociale  media  een  verschuiving  heeft  plaatsgevonden   van  informeel  en  intiem  naar  formeel  en  in  het  publieke  domein.  Veel  activiteiten,  zoals  

afspreken  met  vrienden  en  vakantiefoto’s  laten  zien,  waren  aanvankelijk  ofGline  en  werden   gedeeld  met  slechts  een  selecte  groep,  nu  is  dat  verschoven  naar  de  online  omgeving.  Privé  en   publiek  is  één  geworden.192  Het  delen  van  informatie  is  centraal  komen  te  staan.  Delen  heeft   binnen  de  sociale  media  echter  een  dubbele  betekenis.  Enerzijds  verwijst  het  naar  de  gebruikers   die  persoonlijke  informatie  met  elkaar  delen,  maar  aan  de  andere  kant  is  deze  informatie  ook   toegankelijk  voor  derden  en  daarmee  publiekelijk.193  De  betekenis  van  delen  is  dus  veranderd   van  het  uitwisselen  van  informatie  tussen  twee  personen  naar  delen  met  iedereen  op  de  

wereld.194  Delen  is  de  norm  geworden  en  privacy  de  uitzondering.195  Hieruit  blijkt  dat  het  delen   van  informatie  met  een  groep  van  belang  is  geworden.    

Ten  vierde  is  ze  van  mening  dat  de  openheid  van  de  gebruiker  wordt  misbruikt  door  het   bedrijfsleven.  Door  de  overname  is  de  interactieve  sfeer,  die  het  netwerk  groot  heeft  gemaakt,   naar  de  achtergrond  verdwenen.  Van  Dijck  vraagt  zich  af  in  hoeverre  contact  op  de  sociale  media   een  sociale  aangelegenheid  is  als  het  bedrijfsleven  er  zoveel  mee  van  doen  heeft.196  

Hoe  meer  een  bedrijf  weet  over  een  gebruiker,  hoe  meer  informatie  kan  worden  doorgespeeld   naar  derden.  Derden  kunnen  deze  informatie  gebruiken  om  advertenties  gericht  op  persoonlijke   behoeften  van  de  gebruiker  op  zijn  of  haar  facebook  pagina  te  zetten.197  Van  Dijck  geeft  als   voorbeeld  het  gebruik  van  de  like-­‐knop,  waar  de  interesses  van  de  gebruiker  uit  kunnen  worden   opgemaakt.  De  advertenties  verschijnen  vervolgens  in  de  vorm  van  aanbevelingen  die  gedaan   zouden  zijn  door  de  vrienden,  maar  die  in  werkelijkheid  voortkomen  uit  het  eigen  like-­‐gedrag.198   Kortom  vriendschappen  worden  uitgebuit  door  het  bedrijfsleven  mede  door  het  accepteren  van   advertenties  in  de  persoonlijke  ruimte.  Zo  heeft  er  een  economisering  van  het  begrip  vriend   plaatsgevonden.    Dijck,  J.  van.  2013:  p.  51. 190  http://www.scientias.nl/waarom-­‐facebook-­‐een-­‐deel-­‐van-­‐ons-­‐leven-­‐opeist/82210. 191  Dijck,  J.  van.  2013:  p.  7. 192  Ibidem:  p.  45. 193  Ibidem:  p.  65. 194  http://www.scientias.nl/waarom-­‐facebook-­‐een-­‐deel-­‐van-­‐ons-­‐leven-­‐opeist/82210. 195  Dijck,  J.  van.  2013:  p.  155. 196  Ibidem:  p.  48. 197  Ibidem:  p.  63. 198

Ten  vijfde  stelt  ze  dat  tegenwoordig  de  focus  ligt  op  het  in  contact  komen  met  mensen  online   en  dit  contact  te  onderhouden  via  de  sociale  media.  Het  netwerk  biedt  een  manier  om  een  brug   tussen  ruimte  en  tijd  te  vormen  en  helpt  mensen  op  de  hoogte  te  blijven  van  het  leven  van  hun   vrienden.199  Vriendschap  wordt  voortdurend  onderhouden  zonder  pijn  en  verlangen  bij   afwezigheid.  

Ten  zesde  vindt  Van  Dijck  dat  vriendschap  niet  alleen  meer  het  resultaat  is  van  spontane   interactie  tussen  mensen,  het  is  ook  een  resultaat  geworden  van  een  geprogrammeerde  

samenleving.  Het  netwerk  is  zo  gecodeerd  dat  keuzes  die  genomen  worden  vrij  lijken,  maar  het   tegendeel  is  waar.  Facebook  hanteert  namelijk  de  methode  'mensen  die  je  misschien  kent'  en   'vrienden  van  vrienden',  die  geprogrammeerd  zijn  vanuit  het  netwerk.200  Het  is  de  technologie   die  het  sociale  contact  tussen  mensen  heeft  gestimuleerd  en  vergroot.201  Vanuit  facebook  worden   berichten  gestuurd  met  de  tekst  I  miss  you  bij  niet  frequent  bezoek  en  ook  vrienden  vragen  zich   af  waarom  je  niet  op  de  hoogte  bent  van  wat  zich  afspeelt  in  de  digitale  omgeving.202  Het  niet   aanwezig  zijn  op  de  sites  zorgt  voor  uitsluiting  en  dat  je  niet  meer  op  de  hoogte  bent  wat  er   gaande  is  in  de  wereld  van  je  vrienden.  Hier  vinden  de  uitnodigingen  plaats  en  hier  lees  je  over   feestjes.  Er  vindt  op  deze  manier  uitsluiting  plaats  van  het  aantrekkelijke,  publieke  leven.203   Kennissen  en  collega's  zijn  lid  van  facebook,  waardoor  de  sociale  druk  enorm  hoog  is  'om  mee  te   doen'.  Dat  een  groot  deel  van  de  communicatie  en  een  groot  deel  van  het  leven  zich  afspeelt  via   sociale  media  komt  doordat  anderen  het  ook  doen.  Dit  wordt  ook  wel  peer  pressure  genoemd,  de   druk  van  mensen  rondom  de  persoon.204  Communicatie  kan  daarnaast  tegenwoordig  altijd  en   overal.  Het  gevolg  is  dat  iedereen  van  elkaar  op  de  hoogte  kan  zijn.  Het  leven  van  veel  mensen   wordt  compleet  geleefd  via  deze  media.205  Het  netwerk  is  zo  doorgedrongen  tot  iemands   persoonlijke  leven,  dat  het  lijkt  dat  de  keuzes  die  gemaakt  worden  vrijwillig  gebeuren.   Vriendschap  is  geen  vrijwillige,  persoonlijke  keus  meer,  maar  wordt  gemanipuleerd  vanuit  

facebook.  

!