• No results found

!

Het  begrip  vriend  is  door  de  jaren  heen  gevormd,  uitgebreid  en  aangepast.  Vriendschap  is  van   alle  tijden  en  persoonlijke  relaties  maken  een  persoon  tot  wie  die  is,  alleen  door  de  komst  van   het  sociale  netwerk  facebook  heeft  er  wel  degelijk  een  verandering  plaatsgevonden  binnen  het   vriendschapsdenken.    

De  denkers  uit  de  vroegere  tijden  hadden  allen  een  brede  deGinitie  gevormd  rondom  het   begrip  vriend.  Alleen  spraken  ze  ook  over  een  speciGieke  soort  vriendschap.  Ze  benoemden  deze   als  de  deugdelijke  of  belangrijkste  vorm  van  vriendschap.  Uit  deze  pure  vriendschapsvormen  is   een  conclusie  getrokken:  het  oude  begrip  vriend.  De  vriendschap  wordt  gekenmerkt  door  een   wederzijds  gevoel  en  elkaar  het  beste  toewensen  zonder  daar  zelf  beter  van  te  willen  worden   staat  centraal.  Er  is  in  deze  pure  vorm  geen  sprake  van  eigenbelang.  De  vriendschap  is  zeldzaam,   aangezien  de  opbouw  ervan  tijd  en  vertrouwen  vergt.  Het  kan  gezien  worden  als  een  groeiproces   om  tot  de  perfecte  vorm  van  vriendschap  te  komen.  Als  het  hoogste  doel  is  bereikt,  hoort  er   nooit  een  eind  aan  de  relatie  te  komen;  een  band  voor  het  verdere  leven  is  de  uitkomst.  Mocht   onverhoopt  toch  een  beëindiging  plaatsvinden,  is  er  nooit  sprake  geweest  van  een  echte  band.   Een  vriend  kan  verder  gezien  worden  als  een  andere  zelf,  waar  gezamenlijke  interesses  en   verantwoordelijkheid  voor  de  ander  de  boventoon  voeren.  Een  cruciaal  onderdeel  van  de   vriendschap  is  het  uitwisselen  van  vertrouwelijke  gedachten.  De  deugd  en  het  lot  zorgen  ervoor   dat  vrienden  bij  elkaar  worden  gebracht.  De  vrije  wil  vormt  een  belangrijk  onderdeel  hierbij,   daardoor  kunnen  vriendschappen  met  familieleden  niet  behoren  tot  de  ware  vriendschap.  Net   zoals  vriendschap  tussen  man  en  vrouw  niet  mogelijk  is.  Enerzijds  omdat  de  vrouw  het  niveau   van  de  deugdelijke  gedachten  niet  haalt,  anderzijds  omdat  de  verlangens  van  de  man  in  de  weg   zouden  kunnen  staan  van  een  ware  vriendschap  en  erotische  gevoelens  de  overhand  kunnen   nemen.  Ten  slotte  draait  het  bij  het  begrip  vriend  vooral  om  het  feit,  omdat  hij  het  was,  omdat  ik  

het  was.  Het  dient  een  persoonlijke  relatie  te  zijn,  zonder  opgelegde  regels.  Een  vriendschap  

hoort  te  zijn  zoals  het  is  en  geen  enkele  reden  mag  de  relatie  kracht  bijzetten.  

Uit  de  onderzoeken  van  de  hedendaagse  theoretici  is  getracht  een  deGinitie  te  vormen  voor   het  begrip  online  vriend.  De  vriendschap  ontstaat  door  een  wederzijdse  acceptatie  van  een   vriendschapsverzoek,  net  als  bij  het  oude  begrip  vriend.  De  relatie  is  verder  in  tegenstelling  tot   vroeger  gebaseerd  op  het  eigenbelang,  aangezien  de  ander  wordt  gebruikt  als  mal  om  de  zelf   vorm  te  geven.  Online  vriendschap  wordt  gekenmerkt  door  een  grote  hoeveelheid  vrienden,   mede  omdat  de  relatie  sneller  gesloten  kan  worden.  Het  gaat  niet  meer  om  de  kwaliteit,  maar  om   de  kwantiteit.  Daarnaast  is  de  vriendschap  niet  meer  het  resultaat  van  een  lang  proces,  maar  een   onmiddellijk  resultaat  geworden;  met  een  klik  op  de  knop  ben  je  vrienden.  Een  vriend  wordt  niet   gezien  als  een  andere  zelf,  maar  de  vrienden  zijn  nodig  om  de  zelf  beter  te  laten  voelen.  

verantwoordelijkheidsgevoel  voor  de  ander  weggevallen  en  heeft  plaatsgemaakt  voor  het   begluren  van  elkaar.  Persoonlijke  informatie  is  openbaar  en  wordt  vrijuit  gedeeld,  het  delen   neemt  een  prominente  plaats  in  binnen  de  vriendschap.  Intimiteit  en  exclusiviteit  zijn  naar  de   achtergrond  verdwenen.  Vriendschap  hoeft  niet  meer  te  staan  voor  een  vrijwillige  keus,  vanuit   het  netwerk  worden  namelijk  voorstellen  gedaan  om  vrienden  toe  te  voegen.  Een  vriendschap  is   daardoor  manipulatief  te  noemen.  Ook  kunnen  familieleden  tot  de  vriendenkring  gerekend   worden.  Vriendschappen  tussen  mannen  en  vrouwen  zijn  ook  geaccepteerd,  sterker  nog  door  de   vele  datingsites  is  het  begrip  vriendschap  geërotiseerd.  Huidige  vriendschappen  bestaan  verder   uit  diverse  gradaties,  niet  alleen  een  vertrouwensband  hoeft  als  uitgangspunt  te  dienen.  Ook   minder  bekenden  kunnen  als  vriend  worden  geclassiGiceerd.    

 Daarnaast  is  het  nieuwe  begrip  uitgebreid  met  een  aantal  kenmerken.  Internet  is  een   medium  dat  de  mogelijkheid  biedt  om  in  onvoorziene  omstandigheden  in  contact  te  blijven  met   vrienden.  In  de  vroegere  tijd  betekende  reizen  of  verhuizen  het  uit  het  oog  verliezen  van  een   vriend.  Brieven  schrijven  was  niet  efGiciënt,  want  tegen  de  tijd  dat  de  brief  was  aangekomen  was   het  nieuws  achterhaald.  Tegenwoordig  kan  het  contact  altijd  onderhouden  blijven  en  kan   vriendschap  proGiteren  van  de  moderne  technologie.  Ook  is  het  mogelijk  geworden  oude   vriendschappen  nieuw  leven  in  te  blazen  door  elkaar  online  te  benaderen.  Inhoud  en  diepte   worden  meer  losgelaten,  enerzijds  omdat  tegenwoordig  een  groter  aantal  vrienden  

onderhouden  dienen  te  worden,  anderzijds  wordt  er  een  eenzijdig  beeld  geschetst  van  de  zelf.  Er   wordt  als  het  ware  een  fantasie  gecreëerd  door  de  plaatsing  van  positieve  berichten.  Niet  alle   informatie  over  de  ander  wil  de  vriend  te  weten  komen,  delen  van  informatie  worden  

afgeschermd.  Dit  in  tegenstelling  tot  vroeger,  waar  een  vriend  stond  voor  een  echte  zielsverwant.   Verder  zijn  de  relaties  directer  geworden,  informatie  kan  meteen  worden  bekeken  zonder  dit  via   via  te  vernemen.  Als  laatste  heeft  het  bedrijfsleven  zijn  intrede  gedaan,  daardoor  heeft  er  een   economisering  van  het  begrip  vriend  plaatsgevonden.  Kortom  het  nieuwe  begrip  vriend  is   egocentrischer,  populistischer,  directer,  relatiever,  erotischer,  virtueel  en  manipulatief.  Nieuwe   vriendschappen  worden  sneller  gesloten,  zijn  inclusief,  kwantiGiceerbaar,  geëconomiseerd,   emancipatoir  en  voyeuristisch.    

Veranderingen  gaan  vaak  gepaard  met  negatieve  connotaties.  Zo  ook  bij  de  overgang  van  de   traditionele  vriendschap  naar  de  vrienden  gemaakt  via  de  sociale  netwerksites.  Onzekerheid  ligt   hier  dikwijls  aan  ten  grondslag.  Er  wordt  een  onbekende  weg  ingeslagen  en  niemand  weet  wat   de  uitkomst  zal  zijn.  Eng  is  dat,  maar  zonder  verandering  blijft  alles  hetzelfde.  Zelf  ben  ik  aan   deze  scriptie  begonnen  met  de  nodige  vooroordelen.  Dat  vrienden  een  belangrijke  plaats  

innemen  binnen  het  leven  is  algemeen  bekend,  maar  ik  werd  huiverig  van  de  sceptische  houding   die  theoretici  aannamen  ten  opzichte  van  de  online  vriendschappen.  Aanvankelijk  ging  ik  hierin   mee,  liet  me  leiden  door  de  heersende  tendens.  Alleen  zelf  had  ik  een  ander  gevoel  ervaren.  Een   goed  gevoel.  Het  op  de  hoogte  kunnen  blijven  van  vrienden  aan  de  andere  kant  van  de  wereld  zie   ik  juist  als  positief.    

Net  als  rond  1800  vindt  er  ook  nu  een  structurele  verandering  van  begrippen  plaats.226  De   verandering  van  het  begrip  vriend  in  het  bijzonder  kan  dienen  als  voorbeeld  van  hoe  internet   onze  begrippen  in  het  algemeen  zal  veranderen.  Mijn  onderzoek  heeft  uitgewezen  dat  er  onder   andere  een  anomisering,  versnelling,  popularisering,  kwantiGicering,  economisering,  

virtualisering  en  instrumentalisering  van  het  begrip  vriend  heeft  plaatsgevonden.  Wellicht   hebben  soortgelijke  veranderingen  ook  plaatsgevonden  bij  andere  belangrijke  begrippen.  Te   denken  valt  aan  de  anomisering  van  het  begrip  samenleving,  de  economisering  van  het  begrip   cultuur,  de  instrumentalisering  van  het  begrip  identiteit,  de  virtualisering  van  het  begrip  

werkelijkheid,  de  relativering  van  het  begrip  vrijheid,  de  kwantiGicering  van  het  begrip  onderwijs   en  de  popularisering  van  het  begrip  macht.  De  verschuiving  naar  de  online  omgeving  is  een   bijzondere  ontwikkeling  en  waarvan  de  consequenties  nog  nauwelijks  te  overzien  zijn.    

!

!

!

!

!

!

!

!

!

!

 Volgens  Reinhart  Koselleck  vond  er  rond  1800  een  democratisering,  historisering,  ideologisering  en  politisering  

226

BibliograBie  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

!

Literatuur:  

Beekes,  R.  Etymological  Dictionary  of  Greek:  Volume  1.  Leiden:  2009  

!

Beekes,  R.  Etymological  Dictionary  of  Greek:  Volume  2.  Leiden:  2009  

!

Bombardieri,  M.  'Online  adversaries:  Rivalry  between  college-­‐networking  websites  spawns     lawsuit’.  The  Boston  Globe.  17  september  2004.  

!

Boyd,  D.M.,  N.  Ellison.  ‘Social  Network  Sites:  DeGinition,  History,  and  Scholarship’.  Journal  of    

Computer-­‐Mediated  Communication.  13,  2008.  

!

Broadie,  S.,  C.  Rowe.  Aristotle  Nicomachean  Ethics:  Translation,  Introduction  and  Commentary.   Oxford:  2002  

!

Brunner,  O.,  W.  Conze,  R.  Koselleck.  'Einleitung'.  Geschichtliche  Grundbegriffe.  Historisches  Lexikon  

zur  politisch-­‐sozialen  Sprache  in  Deutschland.  7  Bde.  und  1  Registerband  in  zwei  Teilbde.  

(Stuttgart,  1972-­‐1997,  Band  I  und  II  Nachdruck  1979)  Band  I,  xix-­‐xxiv  

!

Bukowski,  W.M.,  e.a.  'Using  Rating  Scale  and  Nomination  Techniques  to  Measure  Friendship  and   Popularity.'  Journal  of  Social  and  Personal  Relationships.  Vol.  11,  No.  485,  1994  

!

Bunting,  J.M.  'New  Facebook  Feature  Could  Out  Students.  Undergrads  may  wish  to  conceal  sexual   orientation  from  high  school  site  users'.  The  Harvard  Crimson.  2  maart  2006  

!

Callaghan,  B.  ‘Aelred  of  Rievaulx.  Way  London  Society  of  Jesus.  Vol.  38,  1998.  (375-­‐387)  

!

Carroll,  P.  ‘Aelred  of  Rievaulx:  On  Spiritual  Friendship’.  Spirituality.  September-­‐October  1996  

!

Chan,  D.K.S.,  G.H.L.  Cheng.  ‘A  comparison  of  ofGline  and  online  friendship  qualities  at  different   stages  of  relationship  development.’  Journal  of  Social  and  Personal  Relationships.  Vol.  3,  No.  21,   2004:  (305-­‐320)  

!

Cooper,  J.  M.  ‘Aristotle  on  the  Forms  of  Friendship’.  The  Review  of  Metaphysics.  Vol.  30,  No.  4,  June   1977  

Dijck,  J.  van.  The  Culture  of  Connectivity:  A  Critical  History  of  Social  Media.  New  York:  2013  

!

Dijck,  J.  van.  ''You  have  one  identity':  performing  the  self  on  Facebook  and  LinkedIn.'  Media    

Culture  Society.  35:199,  2013  

Graaff,  F.  Michel  de  Montaigne:  Over  vriendschap.  Amsterdam:  2010  

!

Grynbaum,  M.M.  'Online  Facebook  Solicits  New  Ads:  With  expansion  in  full  swing,  owner  say  site   is  not  for  sale’.  The  Harvard  Crimson.  7  mei  2004.  

!

Hammond,  N.,  H.  Scullard.  The  Oxford  Classical  Dictionary.  Oxford:  1970  

!

Hupperts,  C.,  B.  Poortman.  Aristoteles:  Ethica  Nicomachea.  2005  

!

Jensen,  S.  Dag  vriend!  Intiem  kapitaal  in  tijden  van  Facebook,  GeenStijl  en  WikiLeaks.  Rotterdam:   2012  

!

Kaplan,  K.A.  'Facemach  Creator  Survives  Ad  Board’.  The  Harvard  Crimson.  19  november  2003  

!

Keith,  A.L.  ‘Cicero’s  Idea  of  Friendship’.  The  Sewanee  Review.  Vol.  37,  No.  1,  januari  1929  

!

Kirkpatrick,  D.  The  Facebook  Effect:  The  Real  Inside  Story  of  Mark  Zuckerberg  and  theWorld's    

Fastest-­‐Growing  Company.  2010  

!

Krug,  L.L.  'Student  Site  Stirs  Controversy’.  The  Harvard  Crimson.  8  augustus  2003  

!

Lackner,  B.K.  ‘On  Spiritual  Friendship  by  Aelred  of  Rievaulx;  Mary  Eugenia  Laker’.  Church  History.   Vol.  44,  No.  4,  december  1975  

!

Lambert,  A.  Intimacy  and  Friendship  on  Facebook.  London:  2013  

!

Mews,  C.J.  ‘Cicero  and  the  boundaries  of  friendship  in  the  twelfth  century’.  Medieval  and    

Renaissance  Studies.  Vol.  38  (2),  2007  

!

Neyfakh,  L.  'Columbia  Rebukes  thefacebook.com:  Members  of  Columbia’s  rival  online  site     CUcommunity  launch  "Google  bomb”  at  Harvard’.  The  Harvard  Crimson.  9  maart  2004  

!

O’Reilly,  T.,  J.  Battelle.  ‘Web  Squared:  web  2.0  Give  years  on.’  The  Digitale  Divide:  arguments  for  and  

!

Palfrey,  J.,  U.  Gasser.  Born  Digital:  Understanding  the  Zirst  generation  of  digital  natives.  New  York:   2008  

!

Powell,  J.  Cicero:  On  Friendship  and  The  Dream  of  Scipio.  Wiltshire:  1990  

!

Rheingold,  H.  The  virtual  community:  homesteading  on  the  electronic  frontier.  Boston:  1993  

!

Rigolot,  F.  ‘Friendship  and  Voluntary  Servitude:  Plato,  Fincino,  and  Montaigne’.  Texas  Studies  in  

Literature  and  Language.  Vol.  47,  No.  4,  The  Culture  of  Early  Modern  Friendship:  2005  

!

Rosen,  C.  ‘Virtual  friendship  and  the  new  narcissism’.  The  Digitale  Divide:  arguments  for  and    

Against  Facebook,  Google,  Texting,  and  the  Age  of  Social  Networking.  Londen:  2011  

!

Ross,  D.  The  Nicomachean  Ethics  of  Aristotle:  Translated  with  an  Introduction  by  Sir  David  Ross.   London:  1975  

!

Schneider,  A.P.  'Facebook  Expand  Beyond  Harvard:  Stanford,  Columbia  join  network,  with  Yale   next  in  line.’  The  Harvard  Crimson.  1  maart  2004  

!

Schwartz,  B.M.  'Hot  or  Not?  Website  BrieGly  Judges  Looks’.  The  Harvard  Crimson.  4  november   2003  

!

Solodow,  J.  Latin  Alive:  The  survival  of  Latin  in  English  and  the  Roman  Languages.  New  York:  2010  

!

Sorokin,  E.  'Internet  Boosts  Social  Scene:  Student  Gind  friends  on  new  sites  such  as       thefacebook.com.’  The  Harvard  Crimson.  10  juni  2004  

!

Squire,  A.  Aelred  of  Rievaulx:  A  Study.  Londen:  1981  

!

Tabak,  A.J.  'Hundreds  Register  for  New  Facebook  Website’.  The  Harvard  Crimson.  9  februari  2004  

!

Teller,  S.  'Facebook.com  Gets  Facelift,  New  Features:  Fresh  add-­‐ons  include  high  school  version   and  personal  photo  pages’.  The  Harvard  Crimson.  16  september  2005  

!

Teller,  S.  'Smile!  You're  on  Facebook!  Photo  feature  fuels  trafGic;  Zuckerberg  brainchild  now  most   popular  site  on  net'.  The  Harvard  Crimson.  25  oktober  2005  

Teller,  S.  'Zuckerberg  To  Leave  Harvard  IndeGinitely:  Looking  for  employees,  facebook.com     creator  visits  campus.’  The  Harvard  Crimson.  1  november  2005  

!

Teller,  S.  'Facebook  Open  to  Cubicle  Crowd'.  4  mei  2006  

Tucker,  T.G.  A  Concise  Etymological  Dictionary  of  Latin.  Halle:  1931  

!

Vaan,  M.  de.  Etymological  Dictionary  of  Latin  and  Other  Italic  Languages.  Leiden:  2008  

!

Weller,  B.  ‘The  Retoric  of  Friendship  in  Montaigne’s  Essais’.  New  Literary  History.  Vol.  9,  No.  3.   Rhetoric  I:  Rhetorical  Analyses:  1978  

!

Internet:  

DIGITAL  TRENDS,  geraadpleegd  op  8  augustus  2013,  www.digitaltrends.com/features/the-­‐   history-­‐of-­‐social-­‐networking  

!

ENCYCLOPAEDIA  BRITTANICA,  geraadpleegd  op  8  augustus  2013,  www.brittanica.com/   EBchecked/topic/1235171/The-­‐WELL  

!

ETYMONLINE,  geraadpleegd  op  12  april  2012,  www.etymonline.com  

!

FACEBOOK,  geraadpleegd  op  8  augustus  2013,  www.newsroom.Gb.com/Key-­‐Facts  

!

FACEBOOK,  geraadpleegd  op  15  november  2013,  www.facebook.com/help/friends/requests  

!

FACEBOOK,  geraadpleegd  op  15  november  2013,  www.  facebook.com/communitystandards/  

!

FACEBOOK,  geraadpleegd  op  15  november  2013,  www.facebook.com/friends/requests  

!

FACEBOOK  US,  geraadpleegd  op  2  september  2013,  www.thefacebook.us  

!

FOLIA  WEB,  geraadpleegd  op  10  maart  2014,  http://www.foliaweb.nl/medewerkers/jose-­‐van-­‐ dijck-­‐menselijk-­‐maar-­‐griezelig-­‐goed-­‐georganiseerd/  

!

INL,  geraadpleegd  op  12  april  2012,  www.inl.nl  

!

GBT,  geraadpleegd  op  12  april  2012,  www.gbt.inl.nl  

!

!

LIBELLE,  geraadpleegd  op  10  december  2013,  http://www.libelle.nl/libelle-­‐magazine/stine-­‐ jensen-­‐sociale-­‐media-­‐en-­‐vriendschappen.html  

!

NU,  geraadpleegd  op  14  augustus  2013,  http://nutech.nl/internet/3550207/acht-­‐tien-­‐dagelijks-­‐ facebook.html  

!

PALGRAVE  MACMILLAN,  geraadpleegd  op  21  april  2014,  http://         www.palgravemacmillan.com.au/palgrave/web/articleIDs/           153A0B647D766B07CA257B2300837BFA/$Gile/May%202013%20Review%20Titles   %20Newsletter.pdf  

!

SCIENTIAS,  geraadpleegd  op  10  maart  2014,  http://www.scientias.nl/waarom-­‐facebook-­‐een-­‐ deel-­‐van-­‐ons-­‐leven-­‐opeist/82210  

!

STINE  JENSEN,  geraadpleegd  op  10  december  2013,  http://www.stinejensen.nl/biograGie.php  

!

NU,  geraadpleegd  op  8  augustus  2013,  www.nutech.nl/internet/3550207/acht-­‐tien-­‐dagelijks-­‐ facebook.html  

!

TROUW,  geraadpleegd  op  1  februari  2014,  http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/FilosoGie/article/ detail/1866432/2011/03/28/Intimiteit-­‐in-­‐tijden-­‐van-­‐Facebook-­‐en-­‐Wikileaks.dhtml  

!

UVA,  geraadpleegd  op  10  maart  2014,  http://www.uva.nl/over-­‐de-­‐uva/organisatie/     medewerkers/content/d/i/j.f.t.m.vandijck/j.f.t.m.van-­‐dijck.html.    

!

AZbeelding  voorblad:  

COLLEGE  MAGAZINE,  geraadpleegd  op  dinsdag  15  juli  2014,  http://www.collegemagazine.com/ userFiles/FCK/articles/3803/images/AddFriendFB-­‐300x73.jpg  

!

GIRLTHINKS,  geraadpleegd  op  dinsdag  15  juli  2014,  http://girlthinks.wordpress.com/   2012/09/08/louie-­‐i-­‐think-­‐this-­‐is-­‐the-­‐beginning-­‐of-­‐a-­‐beautiful-­‐friendship/