• No results found

Remko Maar als er iets gebeurt, dan doen we er wat aan

In document Grotere Tegenstellingen? (pagina 38-41)

‘Maar wat VVD-voorman Frits Bolkestein twintig jaar geleden zei – en waarom hij werd verguisd – kan nu in het verkiezingsprogramma van de PvdA staan. We zijn te snel doorgeschoten van een situatie waarin je niets mocht zeggen tot nu, nu we alles mogen zeggen.

Misschien komt er nu ook veel frustratie los hoor, juist omdát we bepaalde meningen zo lang niet mochten uiten. Het is goed dat die ruimte er nu is, en dat mensen de discussie aandurven. Maar dan moet je wel naar elkaar willen luisteren, en dat ontbreekt.’

Remko ‘Het gaat om de verbinding. Om het gesprek. Om delen waar je mee bezig bent. Maar daar kom je niet aan toe. Zou je dat gesprek aangaan, dan vermoed ik dat het met de tegenstellingen nu niet veel anders is dan in het verleden.’

‘Maar in Enschede leidde het voortraject ertoe dat mensen er niét meer voor open stonden. Op zeker moment ontstond er een groep-je dat zei: ‘Wij timmeren erop los’ en bij de wethouder in de tuin ging staan. Zulke dingen zijn beangstigend.’

‘Ik had in Enschede graag een asielzoekerscentrum zien komen, ge-woon om te bewijzen dat de tegenstanders ongelijk hadden. Als het je lukt om daar een jaar lang geen incidenten te laten plaatsvinden, kun je zeggen: zie je wel jongens, het valt mee. Na zo’n jaar mag er best iets gebeuren, want dan heb je inmiddels draagvlak.’

‘Maar er is altijd een groepje - dat kleine Gallische dorpje - dat je nooit ofte nimmer bereikt. Dat is overal tegen, als een way of life. En daar hebben we in Enschede middenin geprikt.’

‘Iedereen daar omheen is bereid om in gesprek te gaan. Mensen mogen tegenstanders blijven, maar je bent wel in gesprek. Dat vind ik geen tegenstelling, maar een verschil van mening of inzicht - en dat is iets heel anders. Het woord ‘tegenstelling’ suggereert dat je er niet meer uitkomt.’

‘Wat ik vermoed, is dat veel weerstand niet eens zozeer is gericht op asielzoekers. Enschede kent veel inwoners die afhankelijk zijn van de sociale bijstand, van de gemeente. Er leeft onvrede over hun situa-tie, over de gemeente, en vluchtelingen vormen een stepping stone om die onvrede te uiten. Dat verzet had zich ook tegen de komst van een groot bedrijf kunnen richten. Er was sowieso sprake van negatief sentiment.’

David ‘Mensen zijn bang voor het onbekende. Wat je vaak ziet, is dat mensen zich verzetten tegen de komst van een asielzoekerscen-trum, maar dat ze óók klagen als het centrum sluit. Want dan zijn de bewoners geen nummers meer, geen onderdeel van de

zoge-naamde asiel-tsunami of testosteronbommen. Dan zijn het mensen:

Mohammed en Achmed die je tegenkomt in de supermarkt, waar ze vriendelijk hallo tegen je zeggen.’

Remko ‘Polarisatie zie je maar af en toe. In het hele proces - van naar Nederland komen tot weer moeten vertrekken of een woning krijgen in Overijssel - zit het probleem eigenlijk alleen aan de voor-kant.’

‘Daar zit wat wrevel. Natuurlijk hoor je het als gemeente wanneer een jongere geen woning kan krijgen omdat er een vluchtelingen-familie onder dak nodig heeft. Logisch ook. Er is schaarste op de huizenmarkt, dus daar bestaat de kans van verdringing. Maar je hoort nergens dat dit mensen met spandoeken de straat op doet gaan. Goed, in ‘Rotterdam’, maar dat was een exces.’

‘En er zit angst, bijvoorbeeld bij ouders. Die stellen zich voor dat in zo’n asielzoekerscentrum een asielzoeker zichzelf in brand steekt en dat hun kinderen dat zien. Dat is niet realistisch. Om te beginnen zou dat centrum redelijk uit het zicht zijn, en bovendien komt het bijna nooit voor dat iemand zich in brand steekt. Maar mensen wilden 2 meter hoge hekken om de school. Ik vraag dan:

waarom niet?’

David ‘In Almelo maakten ouders van kinderen op een kinderdag-verblijf zich zorgen. Zouden er nu allerlei alleenstaande mannen naar hun kinderen gaan gluren? Dat is oprechte zorg, en die be-grijp ik. Dan gaan we in gesprek, en dan is het voorbij.’

Remko ‘Eigenlijk zien we maar op een paar punten echte tegen-stellingen. Los daarvan zit er op dit moment natuurlijk best wat sentiment in de samenleving. Er komt een grote groep Noord-Afri-kanen binnen en wij krijgen dan de vraag: wil je MarokNoord-Afri-kanen op-vangen? Dat is voor ons ook bijzonder, maar ze zijn er, dus vangen we ze op.’

‘Maar het draagvlak voor de opvang van vluchtelingen verandert er wel door. Aanvankelijk, toen we het vooral over Syriërs hadden, kon alles. Alle deuren stonden op. Maar nu deze groep binnen-komt, beginnen burgemeesters wat te schuiven. Deels terecht, deels gestoeld op een paar incidenten. Kennelijk kan het draagvlak heel snel omslaan. Het gevoel wordt dan: er is altijd wat met het asielzoekerscentrum.’

‘Wij liggen onder een vergrootglas en er zit ook altijd een oordeel bij. Maar of dat per se tot tegenstellingen leidt? Nee. Al gebeurt er in Borne de komende tijd elke week wat, dan nog gaan mensen niet

de straat op. Er is vertrouwen in de burgemeester, de politie en het COA. Mensen weten: het komt wel weer goed.’

David ‘De opvang in Almelo bestaat ruim 25 jaar. Tot vorig jaar woonden er uitgeprocedeerde gezinnen die moeten terugkeren naar hun land van herkomst. Aanvankelijk was er juist veel protest tegen hun vertrek - van de wethouder, van de basisschool, van bedrijven waar asielzoekers stage liepen. ‘Hun’ mensen mochten niet weg. Zo-dra vluchtelingen bekenden zijn, is het zielig om ze weg te sturen.’

Remko ‘Hier in Twente had je de ambtelijke en bestuurlijke regie-tafel. Toen de vluchtelingenstroom kleiner werd, was er al snel de neiging om te zeggen: klaar. Op zo’n moment weet je: ook in de publieke opinie is er minder oog en oor voor de zaak.’

‘Bij ambtenaren zie je nog steeds een sense of urgency. Zij weten: er moet nog veel gebeuren. Er zitten immers nog statushouders in de opvangcentra, er wonen mensen in de stad die moeten gaan partici-peren en integreren.’

David ‘Als asielzoekers bij ons binnenkomen, vragen we zo snel mo-gelijk wat ze kunnen en willen. Dat gaat van schoonmaken in de op-vang zelf tot – voor de vergunninghouders – een werk- of stageplek.

Je wilt mensen zo snel mogelijk laten participeren of integreren. Het is goed als mensen buiten de locatie zijn, al was het maar om bood-schappen te doen in de plaatselijke supermarkt.’

‘We geven ook trainingen waarin we vertellen: zo doen wij dingen in Nederland. We willen ervoor zorgen dat vluchtelingen Nederlanders begrijpen. Waarom nemen zij één koekje bij de koffie? We willen dat mensen die een verblijfstatus krijgen, zo snel mogelijk meedoen in de samenleving. We willen voorkomen dat mensen in de toekomst aangewezen zijn op een uitkering, de taal niet spreken en in een so-ciaal isolement raken, waardoor je later toch weer problemen krijgt.’

Remko ‘Waar je ook vandaan komt, wat er ook met je is gebeurd, als je buiten het centrum komt, heb je je te houden aan de Neder-landse normen en waarden. In die zijn zijn wij de afgelopen paar jaar meer opvoedkundig aan de slag gegaan. Vroeger zeiden we:

zo doen we dat in Nederland. Nu zeggen we: dit verwachten we van jou in Nederland. Het is een andere, scherpere benadering. En dat moet, want anders redden mensen het niet in de samenleving.

David

Zodra vluchtelingen bekenden zijn, is het

In document Grotere Tegenstellingen? (pagina 38-41)