• No results found

In hoeverre is er een vergelijking te maken tot het aspect duurzaamheid tussen een hippisch

3. Resultaten

3.5 In hoeverre is er een vergelijking te maken tot het aspect duurzaamheid tussen een hippisch

Om een duidelijk beeld te kunnen schetsen welke factoren bijdragen aan het versterken van duurzaamheid voor hippische evenementen, is het van belang om een vergelijking te maken met een niet-hippisch evenement. Op deze manier kunnen mogelijke kansen voor de

hippische evenementensector naar voren komen, zowel Nationaal als Internationaal. Het niet-hippische evenement welke nader is onderzocht, is festival Mysteryland. Om de duurzaamheidsaspecten van Mysteryland op een rij te kunnen zetten, is een interview afgenomen met Deborah de Vries – Pinas. Mevrouw de Vries – Pinas is Manager Event Operations bij Mysteryland met een specialisatie in duurzaamheid. Hierdoor heeft ze kennis van de organisatie en de dagelijkse gang van zaken van het evenement rondom

duurzaamheid.

Zoals eerder besproken in dit rapport, lijkt duurzaamheid meer te leven in de festivalsector dan bij de hippische evenementen. De dancewereld roept misschien niet direct associaties op met duurzaamheid, maar juist in deze industrie wordt veel geëxperimenteerd met innovaties rondom verduurzaming. Terwijl in de hippische sector de focus bij evenementen vooral op innovatie ligt maar nog niet bij verduurzaming. Is er hierin wel een vergelijking te maken tussen hippische en niet-hippische evenementen?

3.5.1 Duurzaamheid bij Mysteryland

Bekend is dat festivals koplopers zijn in duurzaamheid (Milan Meyberg, 2016). Hierbij staan muziekfestivals, zoals Mysteryland, ruim op nummer 1 in de rangorde. (Vereniging van EvenementenMakers, 2019) Het is dus geheel niet gek dat Mysteryland zich heeft willen onderscheiden van de rest. Het festival is daarom in 2010 de duurzame weg ingeslagen en is nu één van de groenste festivals ter wereld.

De ecologische voetafdruk is belangrijk, omdat wij natuurlijk voor een korte tijd gebruik maken van een recreatiegebied, wat goed behouden moet blijven. Daarbij moet er natuurlijk

gekeken worden naar onder andere het afvalgebruik, Co2 gebruik e.a. zaken, maar dat nemen wij zoveel mogelijk mee in de productie van het evenement.

(Pinas, 2019)

Duurzaamheid staat bij Mysteryland hoog in het vaandel. De organisatie probeert in zoveel mogelijk facetten van het produceren van het evenement, en waar mogelijk, Mysteryland duurzaam in te richten. Zo is duurzaamheid een onderdeel van één van de drie pijlers van het evenement: Celebrate Nature, Celebrate Unity, Celebrate Talent. Dit wil zeggen dat duurzaamheid voor Mysteryland veel betekent en dat dit als rode lijn aanwezig is op het evenement. (Pinas, 2019)

Omdat het voor Mysteryland van groot belang is dat het festival op een duurzame manier wordt georganiseerd, heeft het festival zelf ook een eigen filosofie ontworpen. Deze ‘festival soul’ noemt men ook wel de ziel van het festival. In deze filosofie staat duurzaamheid

centraal. (ID & T, 2014)

Op het festival zelf, is de implementatie van het begrip duurzaamheid goed te zien. Zo werkt het festival met hergebruikte materialen en staan er op het terrein waterbarren waarmee er wordt gestimuleerd om kraanwater te drinken en hierbij gebruik te maken van waterzakjes die hergebruikt kunnen worden. Er ontstaat hierdoor geen single use plastic. Daarbij werkt Mysteryland met duurzame cateraars. Deze werken met disposables van gerecycled

materiaal. Er worden in contracten duurzaamheidsvoorschriften opgesteld zodat al het eten voor de bezoekers voornamelijk biologisch, vegetarisch en glutenvrij is. Verder zamelt het festival afval gescheiden in (rest, papier, plastic, gft). Hier werkt Mysteryland met speciale afvaleilanden. Daarbij wordt van gesorteerd plastic weer nieuw plastic gemaakt. Met afval wordt zeer bewust omgegaan. Daarnaast is Mysteryland bezig om op het vaste

stroomnetwerk gekoppeld te kunnen worden, zodat het evenement niet meer hoeft te werken met aggregaten. Daarbij kijkt het festival of aggregaten niet onnodig aan staan, zodat het verbruik wordt verminderd. Als laatste heeft Mysteryland verschillende

greenteams rondlopen die zorg dragen voor het schoonhouden van het terrein. Zo blijft het terrein zo schoon mogelijk voor de bezoekers en laat het festival geen vuil achter op het terrein. (Pinas, 2019)

Kortom wordt Mysteryland op een zeer duurzame manier georganiseerd. Alle gemaakte keuzes zijn gebaseerd op wat goed is voor mens, dier, milieu en zorgen ervoor om de negatieve impact op de omgeving te beperken. (Livescope, 2018)

3.5.2 Verschillende doelgroepen

Om een vergelijking te kunnen maken tussen de evenementen is het van belang om de doelgroep duidelijk te kunnen formuleren. Want waarom zijn festivals zo groen maar hippische evenementen veel minder, ligt dit aan de doelgroep?

3.5.2.1 Doelgroep Mysteryland

De millennials zijn verreweg de belangrijkste doelgroep in de festivalsector. Belangrijk voor deze doelgroep is het hechten van grote waarde aan duurzaamheid. Een grote reden voor Mysteryland om afgelopen jaren de focus hierop te leggen, en met succes. (M. Meyberg, 2016)

3.5.2.2 Doelgroep CHIO Rotterdam

“Het evenement heeft echt meerdere doelgroepen. Uiteindelijk is het een sportevenement dus de sport staat voorop.”

(Rozendaal, 2019)

Voor CHIO Rotterdam ligt de doelgroep een stuk breder dan bij Mysteryland. Aan de ene kant is de doelgroep de sportliefhebber. Men wil een mooi feest organiseren rondom de sport. Daarbij is de doelgroep ook de sporter zelf. De beste sporters komen naar dit evenement en hiernaar verlangt de organisatie. Hoe beter de sporters, hoe beter de sport en hoe beter het evenement. Verder kan het evenement niet georganiseerd worden zonder sponsors. Men wil dat er veel sponsors naar het evenement komen, waarbij het evenement ook als netwerkevenement gebruikt wordt. (Rozendaal, 2019)

3.5.2.3 Doelgroep CHIO Aachen

De typische CHIO-bezoeker wordt elk jaar onderzocht door het Instituut voor Sportsociologie van de Duitse Sportuniversiteit Keulen onder leiding van Professor Hans Stollenwerk. Hierbij laat dit onderzoek zien dat dit evenement een echt “familie-evenement” is. Zo is gemiddeld 70 procent van de bezoekers vrouw, is deze gemiddeld 40,9 jaar. Daarbij is 30 procent van de bezoekers man waarbij 44 procent jonger is dan 40 jaar. De algemene bezoeker is vaak eigenaar van een paard (45 procent) of is zelf actieve ruiter (43 procent) en is vooral

geïnteresseerd in sportcompetities. Kortom spreekt het CHIO Aachen een zeer breed publiek aan. Dit is ook te zien aan de toegangsprijzen welke beginnen bij zes euro voor een staplek en kunnen oplopen tot 135 euro voor een zitplaats op de hoofdtribune. (Richter, 2015) (Kasties, 2019)

3.5.3 Doel rondom duurzaamheid

Uit de doelgroep-analyse is gebleken dat de evenementen erg uit elkaar liggen. Toch ligt het uiteindelijke doel rondom duurzaamheid wel hetzelfde. Er moet een goede balans gecreëerd worden bij het implementeren van duurzaamheid. Duurzaamheid is voor alle evenementen erg belangrijk, maar het mag niet ten koste gaan van het proces (Pinas, 2019). Daarbij streven alle evenementen, zowel hippisch als niet-hippisch, ernaar om de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken en te houden. De nadruk ligt dus vooral op de ecologische verduurzaming. (Rozendaal, 2019) (Zifkos, 2015).

3.5.4 Vergelijking maken tussen evenementen

Om een onderzoek te kunnen doen naar welke factoren bijdragen aan het versterken van duurzaamheid voor hippische evenementen, zullen er eerst mogelijke kansen voor de hippische evenementensector naar voren moeten komen. Voor deze kansen is er naar een voorbeeldfunctie als festival Mysteryland gekeken. Maar kan er wel een vergelijking gemaakt worden tussen een festival en een hippisch evenement?

Bovenstaand is te lezen dat één van deze gelijkenissen is te vinden bij de doelen rondom duurzaamheid. Zowel de niet-hippische als de hippische evenementen hebben de focus liggen op duurzaamheid en innovatie. Alleen de mate waarin deze verduurzaming geïmplementeerd wordt, is anders.

Volgens meneer Rozendaal is de vergelijking tussen de evenementen zeker te maken. “Het is een feest, het is een evenement, een terrein en er staat een hek omheen. Het verschil is dat er bij een festival misschien een paar artiesten komen en bij een hippisch evenement komen er ook artiesten, die heten ruiters. Maar die nemen hun paarden mee”. Zo zijn zowel

festivals als hippische evenementen een “feest” waar bezoekers op afkomen. Het zijn daarom beide evenementen. Wel moet het CHIO als niet-losstaand evenement aan allerlei vereisten voldoen omdat deze een serie is van terugkomende evenementen. Aan deze richtlijnen van het CHIO moet voldaan worden. Bij een festival zoals Mysteryland zou dit anders liggen omdat deze niet bij een overkoepelende organisatie hoort. (Rozendaal, 2019) Mevrouw Rood is van mening dat er vele gelijkenissen zijn tussen normale evenementen en hippische evenementen omdat deze in basisstructuur hetzelfde zijn. Alle soorten

evenementen draaien om bezoekers, cateraars en exposanten. Hierom kan er een duidelijke vergelijking gemaakt worden aangezien zowel hippische als niet-hippische evenementen zijn opgebouwd vanuit dezelfde basis. Daarbij is mevrouw Rood ook van mening dat er tussen het Nederlandse CHIO Rotterdam en het Duitse CHIO Aachen geen verschil is op het gebied van duurzaamheid. Indien er kansen liggen voor nationaal Nederland, dan kunnen deze ook geïmplementeerd worden bij Internationaal Duitsland. (Rood, 2020)