• No results found

Haad perang

In document SIGNATUUR MICROVORM (pagina 21-26)

Sabegimana soeda didoega oleh Alberf, kolonel Danglars tida ilangken tempo lagi boeat panggil berkoempoel Raad Perang jang diprenta preksa Albert poenja perkara,

Doea hari sasoedanja kadjadian itoe perkara Albert tjoba tjekek ia poenja officier-pembesar, ia poenja perkara soeda moelai dipreksa oleh Raad-perang, jang doedoek bersidang di kolonel Danglars poenja tempat pondokan.

Raad ini'terdirl dari kapiteinnja masing masing compagnie, hingga Albert tida bisa

menoendioe-ken ,tida senangnja, bahoea ia poenja perkara

dipreksa oleh hakim hakim jang tida bersamaan deradjatnja dengen ia sendiri.

lamengadep di moeka kawan kawannja, jangseka -rang diwadjibken menlmbang la poenjaperkara dan menetapken takerannja ia poenja hoekoeman, de-ngen kapala terangkat dan mata terang, pantesdjoe-ga boeat saorang jang tida merasa dirinja berdosa.

[ang membikin la djadi sedikit kesel, adalah itoepikl -ran, bahoea ia tidaaken dapetkasempetan boeatbe-laken kalakoeannja, jaitoe berhoeboeng dengen ka-pantesan boeatiarasiaken Eugenie poenja oeroesan.

\toe doeabelas officier officier jang mendjadi hakim doedoek di koeliling medja, jang ditaro disatoe podjokan kamar; di tenga-tenga moeka ini media ada berdiri Albert dengen kadoea

ta-ngannia dilakepken di ia poenia dada, sedeng tida djaoe dari ini persakitan ada berdiri kolonel Danglars jang djadi fihak jang mengadoe, diser-taken ill poenja -saksi saksl, [aitoe ia poenja adjudant sendiri bersama brapa soldadoe.

Samentara begitoe di lobang lobang pinloe dan djoega di moeka moekadjendelaada banjak sekali officier officier lain, semoea Alberl poenja sobat-so-bat, [ang ingin saksiken pamereksaan dari perka-ranja marika poenja kawan, dansakalian boeat me-noendjoeken tjinta pada itoe kawan-moeda, jang menoeroet marika poenja pikiran tetap, tida bisa djadi bisa berlakoe sala. .

Maskipoen officier officier ini di dalem batln-nja ada sanget ingin boeat mendesek masoek di dalem kamar pamereksaan, soepaja bisa dapel kalaloeasaan aken berdjabatan tangan dengen Albert dan menoendjang ia-ini poenja hati di moeka pameriksaan, toch marika poenja kainginan ini tida bisa katoeroetan, kerna semoea pinloe pintoe ada d!djaga dengen keras oleh soldadoe soldadoe pendjaga, [ang disendjataken dengen senapan senapan terisi. ,

Katerangan katerangan semoea diambil dengen soempa dan di toelis di proces verbaal. Satoe di anlara itoe officier officier dari madjelis Raad-Perang, jang dipili djadi penoenloen, sedeng ambil orang orang poenja pengakoean,

Kolonel Danglars menerangken dengen soem-pa, bahoea anlara Albert dan ia memang ada

satoe perkara permoesoehan jang soeda lama.

Koetika ia lrima kaangkalan boeat djadi kolonel dari ini barisan, ia tida taoe bahoea Alberl djoes-troe ada djadi kapitein di iloe barisan djoega.

Koetika ia dapet liat namanja Albert antara lain lain officier sabawahannja, ia soeda soeroe pang -gil ini officier jang sekarang djadi pesakitan, boeat minta, sebab marika sekarang teritoeng kawan [ang mempoenjai kawadjiban sama, [aitoe melindoengken Frankrijk poenja kapenlingan di djadjahan asing, soepaja itoe permoesoean jang lama antara marika diloepaken boeat samentara. waktoe. Sabaliknja dari pada menoeroeti ini per-mintaan, jang telah dioetjapkendengen perkataan manis dan dengen hati jang djoedjoer, Albert telah serang padanja, dengen begitoe mendadak, hingga sabelonnja dapet kasempelan boeat belaken dirinja, ia soeda djato tergoeling di alas tanah, dengen Albert poenja kaki menindi di alas dada-nja. Pastl sekali ini officier moeda aken tjekek ia sampe mati, tjoba tida ia poenja adjudant dengen bebrapa soldadoe soldadoenja soeda ka-boeroe dateng sama tengah,

Dengen sabar Albert dengerken ini toedoehan.

Sabentar sabentar matanja melirik di djoeroesannja pintoe pintoe dan djendela djendela, boeat ljari, apa moekanja Eugeniebrangkali bisakaliatan di an-,tara itoe begitoe banjak orang-orang jang menonton, Sadari marika poenja pertemoean di roema tahanan, di mana Hoe gadis soedaboeka resianja

440 Raad p e rang R l\ ad perang 441

ia poenja tjinta, Albert tida berdjoempa lagi den-gen.ini nona.

Albert doega, brangkali itoe gadis soeda djadi sakit, lantaran moesti menanggoeng begitoe banjak pikiran di dalem brapa hari jang blakangan.

Tapi ini doegahan tida bikin ia djadi menjesel.

Sebab'sekarang ia bisa lebi tegoeh meneroesken niatnjaaken simpen resianja itoe nonajang ia tjinta, sebab tida merasa toesoekannja ia-ini poenja mata.

Djoega Albert merasa'beroentoeng jangkolonel Danglars soeda karang itoe tjerita tentang per-moesoean jang soeda ada sadarl doeloe doeloe, hingga sekarang ia tida oesa tjari djalan aken bohongken pada hakim hakimnja.

Tadinja ia merasa koeatir, jang itoetoea-bangka tida aken merasa beratakentjeritaken perkaranja ia poenja anak sendiri, soepaja dengen begitoe bisa djadi tjoekoep ia poeasken ia'poenja hati jang djahat:

Sasoedanja itoe kolonel, lantesdateng gilirannja itoe adjudant dan lain lain saksi boeat didenger katerangannja. Semoea marika tetapken penga-kocannja marika poenja pernbesar, bahoea ia-ini pasti soeda djadi binasa di dalem tangannja kapitein de Morcerf, tjoba marika tida kaboeroe dateng sama tenga.

lni katerangan bikin tjoekoep koeat itoe dak..

waan pada Albert poenja dirl. Officier jangdjadi kapala dari itoe pamercksaan laloe panggil AI-bert mengadcp boeat disoeroe membela dirinja

dari itoe dakwaan jang berat. Tapi Albert me-lengken mendjawab dengen soeara dingin:

wAkoe tidaIngin kasi katerangan apa apa."

Mendenger ini oetjapan dari itoe officier moeda, semoea orang jang dateng dengerken djalannja itoe pamereksaan, djadi sama heran dan sama menggrendeng boeat menjataken tida senang ha-tinja. Dengen roepa roepa tjara marika mengasi kentara, jang marika poenja sympathie ada di fihaknja itoe officier moeda dan tida sakali kali di fihaknja kolonel Danglars, Marika tida bisa diilangken doegahannja, bahoea'boeat ia poenja perboeatan pada ia poenja kolonel, kapitein de Morcerf moesti ada mempoenjai satoe alesan jang pantes. Hoekantah kolonel Danglars sendiri di moeka itoe pamereksaan soeda bilang, bahoea antara marika berdoea ada satoe perkara pers e-llsihan jang soeda lama. Pastilah, di itoe perte -moean jang paling blakang kolonel Danglars soeda bitjara tentang itoe perkara dengen tjara [angtida bisa ditrima baek oleh de Morcerf dan lantaran itoe soeda terbit itoe perkara penjerangan.

"Kapitein de Morcerl,' begitoe kadengeran soearanja olficier jang pimpin itoe pamereksaan sekarang ditoedjoeken dengen keren pada itoe pesakitan mbeda, "kaoe poenja perkara ini boe-kannja satoe perkara ketjil. Kaoe soeda tjoekoep lama bekerdja di dalern balatentara, boeat boleh dianggep tida taoe, apa hoekoernannja jang moesti didjatoken boeat satoe perboeatan scperti jang

R a a d p erang 443 Raad pe rang

442

kaoe telah lakoeken. Kita orang semoea, jangtelah dapet kasempetan boeat awasken kaoe poenja kala-koean di medan perklaian, kita orang semoea taoe, bahoea kaoe ada satoe officier jang gagah brani, bahoea kaoe ada satoeofficier jang tida itoeng ka-stametan diri sendiri di dalem kawadjiban membela pada Frankrijk. Dari lantaran itoe kita semoea ada rnerasa sajang padamoe. Maka djanganlah kaoe sekarang bikin kawadjiban kita djadi lebi berat lagi boeat dilakoeken. Boekalah kaoe poenja bibir, dan tjeritakentah apa jang soeda kadjadian antara kaoe dan kolonel Danglars, sebab kita semoea taoe, djikaloetida kapaksa oleh satoe alesan jang patoet, tentoelah kaoe tida aken berb oeat itoe kalakoean menjerang pada kaoe poenja officier saatasan."

"Akoe tetap membantah boeat membri katerangan apa-apa, Djanganlah kaoe sekarang memaksa lebi lama. Di mana akoe soeda ambilsatoe poetoesan, berales atasakoe poenja kahormatan sebagi saorang bangsawan, di sitoelah akoe tida bisa menjingkir lagl."

"Djikaloe begitoe kaoe tida sangkal apa [ang orang soeda toedoeh kaoe berboeat?"

,.Akoe mengakoe jang akoe soeda menjerang."

.Lantaran kaoe kapaksa aken berboeat begitoe, boekan?"

.Kaoe'sendiri denger, tadi kolonel Danglars menerangken bahoea antara kita berdoea ada satoe rasa-perrnoesoean jang berasal soeda dari doeloedoeloe,"

"Tapi kaloe tjoema lantaran itoe rasa permoe-soean sadja, moestahil sakali kaoe lantes bisa loepaken kaoe poenja perhoeboengan dengen kaoe . poenja officier-pembesar ?"

"Lain dari apa jang akoe soeda oetjapken, akoe tida bisa kasi iain lain katerangan lagl."

"Apatah soeda tetap begitoe kaoe poenja ka-inginan?" .

J "

" a.

Di ini aat di itoe persidangan djadi sepi sa-kali, tida ada satoe soeara jang kadengeran. Dan ini kaseplan menlndes perasaannja semoea orang jang ada di sltoe, seperti kasepiannja satoe koe-boer. Marika semoea merasa, bahoea kapitein de Morcerf ada mempoenjai satoe alesan resia boeat tida maoe belaken dirinja sendiri, maskipoen lan-taran ini ia poenja djiwa sendiri bisa djadi linjap. 'Kotonel Danglars poenja mata jangketjil djadi bersorot, seperti sorot matanja satoe binatang boeas jang dekat maoe menerkam korbannja.

Tjobalah ia brani tentoeJah ia aken menjataken dengen soeara njaring tentang-kaboengahan ha -tinja. Albert poenja kalakoean sendiri bikin ia djadi sanget gampang melakoeken ia poenja ba-gian dari itoe persakoetoean, boeat jang mana memang ia telah dateng di Afrika.

Sasoedanja dikasi satoe tanda oleh pemimpin-nja, semoea officierofficierjang djadi anggotadari itoe madjells pamereksaan bangoendari tem pat doedoeknja. Marika masoek di satoe roeangan

444 Raad p erang Raad peran g 445

lain boeatberempoek tentang vonnis jang moesti didjatoken. Di itoe waktoe soldadoe soldadoe jang ada di itoe karnar-pamereksaan oetjapken kainginannja, . soepaja Albert, sabelonn]a djadi terlaloe kasep, kasi itoe kalerangan jang perloe boeat belaken perboeatannja, soepaja djanganlah ia djadi korban jang begitoe gampang boeat ko-lonel Danglars poenja napsoe menganiaja jang begitoe kedjem. Koetika denger namanja ini ko-lonel diseboet, di antara itoe soldadoe oldadoe ada bebrapa jang lantes kaloearken soeara me-njatji dan memaki pada alamatnja ini kolonel.

Dengen berame marika laloe mendesek ka djoe-roesannja tempat saksisaksi, Marika maoe amoek itoe kolonel sampe mati, dan sakalian toeloeng Albert kaloear dari itoe tempat pengadilan. Tapi soldadoe soldadoe pendjaga toedjoeken marika poenja bajonet pada itoe sarombongan soldadoe, jang saking tjintanja pada marika poenja kapitein, soeda moelai maoe lakoeken perboeatan gila gi..

la, dan dengen begitoe sarombongan itoe kena didesek sampe kaloear.

Djoestroe di ini saat anggola anggola kaloear kombali dari itoe roeangan resia. Marika korn-bali di marika poenja tempal masing masing, lapi tinggal berdiri di samping korsinja. Orang meleng-ken perlue awasmeleng-ken marika poenja paras moeka jang keren, boeatbisa taoe,begimana boenjinja itoe hoekoeman jang sabenlar lagi aken dioetjapken.

Albert, dengen kadoea tangannja ditakep di 446

.::

Raad p er a n g 447

dadanja, memandang pada hakim hakimnja, dengen tjara jang tida "sediklt mengataraken kedernja.

Melengken ia poenja bibir ada gojang sedikit, tapi salainnja itoe 'a tinggal sabarseperti djoega boekan ia poenja njawa jang terantjam bahaja binasa.

"Kapitein de Morcerf," kata itoe president pe-ngadilan dengen soeara jang njata kadengeran sedihnja, "kaoe poenja kawan kawan officier, begitoe djoega akoe, moesti njataken kaoe bersala. dalem apa jang orang telah toedoe padamoe.

Kaoe sendiri tida ada kasi sedikit kasempetan boeat kita bisa timbang perkara perkara jang bisa mengentengken kaoe poenja kasalahan.'

Di sini la brenti bitjara sebentar, dan dengen stangannja oesoet la poenja djidat jang basa

den-gen kringet. .

Kamoedian dengen soeara plahan la menanja:

"Apatah kaoe tida maoe bilang apa apa boeat mengentengken kasalahanmoe?"

"Tida soeatoe apa," rnendjawab Albert dengen soeara tetap. Hoe officier.oesoet tenggorokannja, dan dengen paksa soearanja .boeat bisa kaloear dengen lantjar, ia berkata:

"Poetoesannja ini pengadilan adalah [ang kaoe moesti ditoeroenken dari kaoe poenja pangkat militair. Kaoe poenja perhiasan poendak, kaoe poenja pedang dan semoea tanda tanda dari kaoe poenja pangkat di dalem balatenlara aken dirarn-pas dari dirimoe. Kamoedian kaoe aken dibawa kombali ka dalem pendjara,'dan di sitoe kaoe

Ra-ad perang

Grlatde lIonte Ohrls to

BRGIRN XLII.

In document SIGNATUUR MICROVORM (pagina 21-26)