• No results found

Abu-Jughod, Lila. Do Muslim Women Need Saving? Cambridge, Massachusetts & London: Harvard University Press, 2013.

Adriaens, Manu. “Hoe Klein Is Deze Kunst?” In De Komplete Kleinkunstgeschiedenis, 11–21. Gent: Globe, 1998.

Bakhtin, Mikhail. Rabelais and His World. Bloomington en Indianapolis: Indiana University Press, 1968.

Bing, Janet. “Is Feminist Humor an Oxymoron?” Women and Language 27, nr. 1 (2004): 22–33. Bloemen, Karin. Online Voorstellingsfragment. “Survivallen in Stijl.” Uit: Absobloodylutely

Bloemiliciously Fanf*ckintastic, 2012. http://humortv.vara.nl/fragment/survivallen-in-stijl/.

Blok, Hetty. Doe Wat Je Het Liefst Doet. Redactie door Nienke Denekamp. 1e druk. Amsterdam: Uitgeverij Rubinstein i.s.m. Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, 2010.

Blom, Paul. De Carrière van Conny Stuart. Redactie door Hilde Scholten. Amsterdam/Naarden: Theater Instituut Nederland/Strenghold, 2002.

Blommesteijn, Bobbie. “Hij Weet Alleen Nog van de Hond Zegt Waf; Engagement van de Microkosmos in Het Werk van Brigitte Kaandorp.” University of Amsterdam, 2015.

Borst, Jessica. “‘Wat Is Grappig Aan de Naakte Waarheid?’ Woedende Vrouwen: Hester Macrander, Lenette van Dongen en Sanne Wallis de Vries.” In “Wie Zou Ik Zijn Als Ik Zijn Kon”: Vrouw En

Theater 1975-1998, redactie door Mieke Kolk en Jo Radersma, 229–36. Amsterdam: Theater

Instituut Nederland, 1998. hdl.handle.net/11653/book71227.

Braak, Menno ter. “Die Pfeffermühle, Het Uitstekende Cabaret van Erika Mann, In Diligentia.”

Theaterartikelen in Het Vaderland 1933-1940, 2009.

http://www.dbnl.org/tekst/braa002vade01_01/braa002vade01_01_0066.php.

———. “Dorell’s Drie Dames Cabaret , Het Eenjarig Bestaan.” Theaterartikelen in Het Vaderland

1933-1940, 2009.

http://www.dbnl.org/tekst/braa002vade01_01/braa002vade01_01_0231.php.

———. “Warenhuis Kleinkunstensemble Alice Dorell Haagsche Kunstkring.” Theaterartikelen in Het

Vaderland 1933-1940, 2009.

http://www.dbnl.org/tekst/braa002vade01_01/braa002vade01_01_0363.php.

Breemen, Alice. “Vrouwen Om Mee Te Lachen: Een Zoektocht Naar Een Nieuwe Theatertaal Voor Comédiennes.” Lover 38 (2011): 8–9.

Breij, Claudia de. Televisieregistratie. Claudia de Breij: Oudejaarsconference 2016. Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid: BNN-VARA; Breijwerk, 2016.

———. De Oudejaars; En Alle Verhalen Erachter! Amsterdam: Lebowski Publishers, 2017. Broeke, Asha ten. “Mooie Vrouwen Manipuleren.” Nemo Kennislink, 2008.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/mooie-vrouwen-manipuleren.

Butler, Judith. “Bodily Inscriptions, Performative Subversions.” In Gender Trouble, EBook. New York: Routledge, 1999.

———. “Conclusion: From Parody to Politics.” In Gender Trouble, EBook. New York: Routledge, 1999. Case, Charles E. en Cameron D. Lippard. “Humorous Assaults on Patriarchal Ideology.” Sociological

56

Inquiry 79, nr. 2 (2009): 240–55. doi:10.1111/j.1475-682X.2009.00282.x.

Comedytrain. “Lenette van Dongen.” Comedytrain.nl.

Corsari, Willy. Liedjes En Herinneringen. ’s-Gravenhage: Leopold, 1972. ———. Nummers. 5e druk. Den Haag: Leopold, 1950.

Dongen, Lenette van. “Lenette van Dongen - Spannend Houden.” Nikè. VARA, 2010. https://www.youtube.com/watch?v=ewhViMc1SCo.

Eenlevenlangtheater.nl. “Cabaret de Dix Heures.” Laatst gezien 9 februari, 2017.

http://www.eenlevenlangtheater.nl/wim sonneveld/repertoire/zelfstandig professioneel artiest/380.html.

———. “Fien de La Mar.” Theater Instituut Nederland, 2017. http://www.eenlevenlangtheater.nl/fien de la mar/. ———. “Volgens Anderen.” Theater Instituut Nederland, 2017.

http://www.eenlevenlangtheater.nl/fien de la mar/Volgens anderen. Evenblij, Frank. “60 Jaar Cabaret - Aflevering 2.” HumorTV: VARA, 2011.

http://humortv.vara.nl/fragment/aflevering-1/. ———. “Geëngageerd Cabaret.” HumorTV: VARA, 2011.

http://humortv.vara.nl/fragment/geengageerd-cabaret/.

Fleuron, Louise. Biografie Met Liedjes En Foto’s van Louise Fleuron; Ter Gelegenheid van Het 20-Jarig

Jubileum van Hollandsche Soubrette En Voordrachtskunstenares Louise Fleuron. Eigen

publicatie, 1918.

Gelder, Henk van. “Hoe Makkelijk Is Het Te Bevelen; De Cabaretteksten van Erika Mann.” NRC, 30 november 1990. https://www.nrc.nl/nieuws/1990/11/30/hoe-makkelijk-is-het-te-bevelen-de- cabaretteksten-6948714-a217137.

Gilbert, Joanne R. “Performing Marginality: Comedy, Identity, and Cultural Critique.” Text and

Performance Quarterly 17, nr. 4 (1997): 317–30.

Goltz, Dustin Bradley. “Ironic Performativity: Amy Schumer’s Big (White) Balls.” Text and

Performance Quarterly 35, nr. 4 (2015): 266–85. doi:10.1080/10462937.2015.1070194.

Gortzak, Ruud. “Een Boodschap Haal Je in de Winkel : Het Succes van de Kleinkunst-Vrouwen.” HN-

Magazine 55, nr. 9 (1999): 32–35.

Groeneboer, Joost. “19 Augustus 1913. Het Nederlandsche Dansonderwijzers Genootschap Neemt de Tango in Het Lesprogramma Op.” In Cultuur En Migratie in Nederland. Kunsten in Beweging

1900-1980, redactie door Rosemarie Buikema en Maaike Meijer, 47–49. Den Haag: SDU

Uitgevers, 2003.

Hanenberg, Patrick van den. De Kleine Komedie: Een Geschiedenis. Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 2012.

Hanenberg, Patrick van den en Frank Verhallen. Het Is Weer Tijd Om Te Bepalen Waar Het Allemaal

Op Staat: Nederlands Cabaret 1970-1995. Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 1996.

Harms, Ingrid en Rudie Kagie. “Vrouwen en Humor : Kampioenen in Zelfspot.” Vrij Nederland 69, nr. 28/29 (2008): 34–45.

57

http://www.hpdetijd.nl/2014-01-31/waarom-mannen-grappiger-zijn-dan-vrouwen/. Heijermans, Herman. “Emilie Culp.” Schetsen. Deel 5 (Onder Pseudoniem Samuel Falkland), 1906.

http://dbnl.nl/tekst/heij011sche05_01/heij011sche05_01_0005.php.

Hulleman, Frans. “Van de Planken Naar den Inktpot, Willy Corsari Als Componiste En Schrijfster, Een Cosmopolitische Artieste.” Den Gulden Winckel, 1929.

http://dbnl.nl/tekst/_gul001192901_01/_gul001192901_01_0013.php?q=cabaret#hl1. HumorTV. “Brigitte Kaandorp.” 2017. http://humortv.vara.nl/artiest/brigitte-kaandorp-1/. Hutcheon, Linda. A Theory of Parody. New York en Londen: Methuen, 1985.

———. Irony’s Edge. Abingdon/New York: Routledge, 1995.

———. “The Complex Functions of Irony.” Invierno 16, nr. 2 (1992): 219–34. http://www.jstor.org/stable/27762900.

Ibo, Wim. En Nu de Moraal ... : Geschiedenis van Het Nederlands Cabaret 1895-1936. Alphen aan den Rijn: A.W. Slijthoff, 1981.

———. En Nu de Moraal ... : Geschiedenis van Het Nederlands Cabaret 1936-1981. Alphen aan den Rijn: Sijthoff, 1982.

———. En Nu de Moraal van Dit Lied: Overzicht van 75 Jaar Nederlands Cabaret. Amsterdam-Leiden: Nederlandse Rotogravure Mij N.V. en N.V. Phonogram, 1970.

Kaandorp, Brigitte. Televisieregistratie. Brigitte Kaandorp Grande De Luxe Extra Plus. Videoland, 2014. https://www.videoland.com/films/47138/brigitte-kaandorp-grande-de-luxe-extra-plus. Keiser-Hayne, Helga. Beteiligt Euch, Es Geht Um Eure Erde: Erika Mann Und Ihr Politisches Kabarett

die “Pfeffermühle” 1933-1937. München: Edition Spangenberg, 1990.

Klöters, Jacques. 100 Jaar Amusement in Nederland. Redactie door Paul Blom. ’s-Gravenhage: Staatsuitgeverij, 1987.

Kotthoff, Helga. “Gender and Humor: The State of the Art.” Journal of Pragmatics 38 (2006): 4–25. Kroos, Sara. Televisieregistratie. Van Jewelste. Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid: VARA,

Krooskunst BV, 2015.

Kuipers, Giselinde. “The Humor Divide: Class, Age and Humor Styles.” In Good Humor, Bad Taste: A

Sociology of the Joke, EBook., Boston, Massachusetts: De Gruyter Mouton, 2015.

http://web.a.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=dff4bbcd-598d-43fb-8bcc-

145e303dbf53%40sessionmgr4007&vid=0&hid=4209&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3D %3D#AN=988052&db=nlebk.

Langeveld, Marnix. “De Cabaretier Nader Bekeken.” In Buckler? Proost!, 65–69. Otto Cramwinkel Uitgever, 2004.

Lockyer, Sharon en Michael Pickering. “You Must Be Joking: The Sociological Critique of Humour and Comic Media.” Sociology Compass 2/3 (2008): 808–20.

Lowrey, Lacy, Valerie R. Renegar en Charles E. Goehring. “‘When God Gives You AIDS... Make Lemon- AIDS’: Ironic Persona and Perspective by Incongruity in Sarah Silverman’s Jesus Is Magic.”

Western Journal of Communication 78, nr. 1 (2014): 58–77.

doi:10.1080/10570314.2013.792387.

58

Cultuurgeschiedenis. Maastricht: Maastricht Universiteit, 1999.

Moistra, Merel. Online voorstellingsregistratie. “Mind Fuck Op Wandelgympen 30 Minuten Versie.”

YouTube, 2016. https://www.youtube.com/watch?v=wIo6aLq6uvY&feature=youtu.be.

Okhuijsen, Rob. “Wat Is Er Met Het Nederlandse Cabaret Gebeurd?” Follow the Money, 2017. https://www.ftm.nl/artikelen/wat-is-er-met-het-nederlandse-cabaret-gebeurd?share=1. “Oudejaarsconference Claudia de Breij.” Televisieuitzending. Nederland: VARA/De wereld draait

door, 2017. http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/368697.

Polderman, Katinka. Cabaretvoorstelling. Tiert Welig. Bunker Theaterzaken, 2017. Gezien 26 november in de Leidsche Schouwburg te Leiden.

Ribberink, Anneke. Feminisme. Leiden: Stichting Burgerschapskunde, 1987.

Schayk, Margot van, en Rinske Wels. “Van Het Opgeheven Vingertje Naar de Knipoog.” Trouw, 2002. http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/article/detail/2773791/2002/02/20/Van-het-

opgeheven-vingertje-naar-de-knipoog.dhtml.

Scholten, Hilde. “Jean-Louis Pisuisse Zingt Mensch Durf Te Leven.” Theaterencyclopedie.nl, 2009. http://theaterencyclopedie.nl/wiki/Canon:1917.

Schouten, Tineke. Televisieregistratie. LOL Inclusive. SBS 6, 2012. https://www.youtube.com/watch?v=Q0jKK1k7c68.

Sebergts, Sylvia en Bibi Straatman. “Hester Macrander over de Macht van Humor. ‘Het Levert Helemaal Niets Op Dat de Stropdas Hem Zo Leuk Staat.’” Raffia 9, nr. 1 (1997): 9–11.

Shouse, Eric en Patrice Oppliger. “Sarah Is Magic: The (Post-Gendered?) Comedy of Sarah Silverman.”

Comedy Studies 3, nr. 2 (2012): 201–16.

Shugart, Helene. “Parody as Subversive Performace: Denaturalizing Gender and Reconstituting Desire in Ellen.” Text and Performance Quarterly 21, nr. 2 (2001): 95–113.

Verdenius, Martie, Jacques Klöters en Maarten Eilander. “Jacques Klöters Interviewt Martie Verdenius.” Amsterdam: Theater Instituut Nederland, 1995.

Voogd, Nellerike de. “Het Cabaretlied van Martie Verdenius: Een Onderzoek Naar de Dominante Kenmerken in de Cabaretliederen van Martie Verdenius.” Universiteit Utrecht, 1996. “Vrouwengrappen.” Opzij.nl, 2015. Laatst gezien 2 februari 2017.

https://www.opzij.nl/nl/artikel/42293/vrouwengrappen.html.

VSCD. “Historisch Overzicht VSCD Cabaretprijzen,” 2016. http://www.vscd.nl/media/files/historisch- overzicht-vscd-cabaretprijs-winnaars.pdf.

Wallis de Vries, Sanne. Online Voorstellingsfragment. “Moslims.” Kaka Passa, 2011. http://humortv.vara.nl/fragment/moslims-2/.

Wallis de Vries, Sanne en Geert Lageveen. Televisieregistratie. Sanne Wallis de Vries: Kaka Passa. Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid: VARA, 2011.

Wolf, Mariëtte. Een Plek Om Lief Te Hebben: Geschiedenis van Carré. Amsterdam: Boom, 2012. Zalm, Rob van der. “Canon van Het Theater in Nederland.” Theater Instituut Nederland, 2011.

http://theaterencyclopedie.nl/wiki/Canon_van_het_Theater_in_Nederland.

———. “Heerlijk Duurt Het Langst van Het Duo Schmidt En Bannink.” Canon van Het Theater in

59

Zijl, Annejet van der. Anna, Het Leven van Annie M.G. Schmidt. Dertiende druk. Amsterdam/Antwerpen: Em. Querido’s Uitgeverij BV, 2002.

Zijp, Dick. “‘Cabaretiers Zijn Onderdeel van de Nederlandse Consensuscultuur.’” Theaterkrant.nl, 2017. https://www.theaterkrant.nl/nieuws/cabaretiers-onderdeel-nederlandse-

consensuscultuur/.

———. “Re-Thinking Dutch Cabaret: The Conservative Implications of Humour in the Dutch Cabaret.” University of Amsterdam, 2014.

60

Bijlage