• No results found

Bewaard in Maria's hart

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Bewaard in Maria's hart"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

nr. 49 | weekkrant | 5 december 2012 | jaargang 73 | www.KerKenleven.be

14 dossier Het einde der tijden eindeloos voorspeld

Mensen overal ter wereld geloven dat op 21 december 2012 de wereld zal vergaan en bereiden zich voor

Bewaard in Maria’s hart

Paus Benedictus XVI wijdt uit over Jezus’ geboorte en kindsheid

Benedictus XVI onderzoekt het kerstverhaal tot in de details. De kribbe, een voederbak, is voor hem een verwijzing naar de Tafel die God voor ons aanricht. © Imageglobe

X

X

Pausboeken over Jezus zijn bestsellers

X

X

Paus leest in verhalen over Jezus’ geboorte

„geconcentreerde geschiedenis”

X

X

Stijl is niet autoritair, maar zoekend en redenerend

Erik DE SmEt

Omtrent Benedictus’ boek over Jezus’ geboorte en kinderjaren benadrukken de populaire media graag dat volgens de paus in de kerststal geen os en de ezel aan- wezig waren, dat de Drie Konin- gen magiërs waren en dat Jezus vier tot zeven jaar vóór onze tijd- rekening werd geboren. Nieuw is dat niet en bovendien is het boek van de paus meer dan dat.

Op 20 november werd in het Va- ticaan het derde Jezusboek van Benedictus XVI voorgesteld. „Ei- genlijk is het niet zozeer een der- de deel, als wel een ‘voorportaal- tje’ van mijn twee vorige werken over de figuur en de persoon van Jezus van Nazareth”, schrijft hij in het voorwoord.

Op 12 december, midden in de advent, zal de 120 bladzijden tel- lende Nederlandse vertaling in de boekhandel liggen. Net zoals de twee vorige Jezusboeken wordt dit deel uitgegeven door Lannoo.

Vertaalster is ook ditmaal de Ne- derlandse Maria ter Steeg, een oud-studente van theoloog Ed- ward Schillebeeckx.

Tussen uitgeverij Lannoo en Joseph Ratzinger bestaan ou- de banden. Al in 1970 gaven de West-Vlamingen De kern van ons geloof (Einführung in das Christen- tum) uit, het eerste grote werk van de toen haast onbekende conci- lietheoloog. Van deel 1 van diens Jezusboek bij Lannoo, dat ver- scheen in 2007 en Jezus’ weg be- schrijft van het doopsel in de Jor- daan tot de intocht in Jeruzalem, gingen 14.000 exemplaren over de toonbank. Van deel 2, over Je- zus’ laatste dagen en verrijzenis, werden zesduizend exempla- ren verkocht. In het Nederlandse taalgebied is een boek vanaf tien- duizend exemplaren een bestsel- ler. Deel 3 wordt in twintig talen vertaald en Lannoo drukte er al- vast een voorzichtige driedui- zend.

Eigenlijk is de Jezustrilogie een gewaagd project. Het idee om Je- zus’ persoon en boodschap theo-

logisch proberen te duiden, da- teert al van lang vóór Ratzingers verkiezing tot paus. Als kardi- naal-prefect kwam hij er echter maar niet toe het toe te vertrou- wen aan het papier. Het is dus een boek van theoloog Ratzinger, niet van paus Benedictus, al verschijnt het onder de dubbele auteurs- naam Joseph Ratzinger/Benedic- tus XVI. En al is er dus discussie mogelijk, dat neemt niet weg dat het werk met gezag is bekleed.

Pater Lombardi, de woordvoer- der van het Vaticaan, legde bij de voorstelling uit dat Joseph Rat- zinger al heel lang de almaar bre- dere kloof tussen de historische Jezus en de Christus van het ge- loof wilde dichten.

In zijn benadering van de kinds- heid herneemt de paus het uit- gangspunt van de vorige delen:

wat hij in de evangelies leest, is voor hem de historische werke- lijkheid. Wat er bij Lucas en Mat- teüs over Jezus’ kinderjaren te lezen staat, is volgens hem „ge- concentreerde geschiedenis”. Het gaat dus niet om constructies van de verbeelding of verhalende in- terpretaties van wat reeds in het Oude Testament stond. Voor de paus lezen de evangelisten de ge- beurtenissen uit Jezus’ vroegste jaren met de ogen van het geloof.

Marcus en Johannes reppen met geen woord over Jezus’ geboorte.

Waar halen Lucas en Matteüs dan hun stof vandaan om over Jezus’

ontvangenis en geboorte te be- richten? Ook de paus-theoloog vraagt het zich af. Zijn antwoord, waarvoor hij zich beroept op een Duitse Schriftuitlegger: de kinds-

heidsverhalen wortelen in wat in Jezus’ familie over Hem werd ge- zegd. Aan het einde van zijn twee- de hoofdstuk zegt Lucas dat Ma- ria „alles in haar hart bewaarde”.

De bron van de evangelist is dus Maria zelf, die aan het einde van haar leven haar geheim deelde met haar familie.

In dezelfde lijn weigert de paus toe te geven aan een stroming die Jezus’ maagdelijke geboor- te relativeert. Hij weigert ook in te stemmen met religieweten- schappers die Jezus’ geboorte vergelijken met die van heiden- se halfgoden. Het kindsheids- evangelie, met het verhaal van de conceptie en de geboorte, is voor hem geen mythe. De geloofsbe-

lijdenis is klaar en duidelijk: Je- zus is waarlijk geboren uit de Maagd Maria.

De stijl van de paus is niet auto- ritair, veeleer zoekend en redene- rend. Hij geeft ook voortdurend zijn (vooral Duitse en uit de jaren 1960 daterende) bronnen prijs. Zo citeert hij de protestantse theo- loog Karl Barth om te stellen dat Jezus’ maagdelijke geboorte, net als zijn verrijzenis, aantoont dat God niet enkel op spirituele wij- ze actief is, maar daadwerkelijk ingrijpt in de materie. Wellicht zijn Benedictus’ Jezusboeken daarom in protestantse kringen zo populair. De paus blijft trouw aan de tekst, maar probeert tege- lijk modern te redeneren.

Benedictus XVI houdt van het Johannesevangelie, maar daarin is niets te vinden over Jezus’ kin- derjaren. Toch vindt hij een sleu- tel om ook dat evangelie te be- trekken in zijn betoog. Het eerste hoofdstuk gaat over de vraag bij Johannes van Pilatus aan de ge- geselde Jezus: „Waar komt U van- daan?” Dat is ook de vraag voor de advent en Kerstmis.

joseph ratzinger/Benedictus XVI, Jezus van Nazareth III. Proloog. De kinderjaren, Lannoo, tielt, 2012, 120 blz., 19,99 euro.

„Verhaal van jezus’

conceptie en maagdelijke

geboorte is geen mythe”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Vers 15-20 De herders twijfelen niet aan de waarheid van het woord van de engel: ‘Laat ons zien het woord dat er geschied is, hetwelk de Heere ons heeft verkondigd.’ Deze woorden van

Dan zou dit Kerstfeest misschien voor u betekenen ook de roep die komt uit de sferen, de geheimzinnige stem die klinkt in elke ziel en geest, die vrij wordend uit haar

Jezus heeft nog veel meer wondertekenen voor zijn leerlingen gedaan, die niet in dit boek staan, maar deze zijn opgeschreven opdat u gelooft dat Jezus de Messias is, de Zoon van

Het decreet betreff ende de bodemsanering en de bodem- bescherming (DBB).. Twee rechtsgronden

Maar ook de continuering van centrale verantwoordelijkheid is belangrijk, omdat er een minimale bodem voor decentrale verschijnselen binnen het systeem dient te zijn, een beeld

[r]

‘Ik maak me zorgen, maar voel me

Toen, na een impasse die resulteerde in een bijna drie jaar durend interregnum, paus Gregorius X in 1271 werd verkozen, kreeg hij meteen de opdracht te bedenken hoe het proces van