• No results found

Y O U R C A M E R A C O U R S E

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Y O U R C A M E R A C O U R S E"

Copied!
23
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

E m i l y R o s a l i a F i l m & F o t o g r a f i e

O p d r a c h t e n e n v o o r b e e l d e n

T o e v o e g i n g v a n d e v i d e o c u r s u s D e i n s t e l l i n g e n s a m e n g e v a t

(2)

D E J O N G E S C H R I J V E R

Jong zijn is goed voor veel dingen, zoals flexibel zijn, dagenlang wakker zijn zonder enig effect, geen rimpelige huid en haar hebben. Jong zijn is echter niet zo goed voor het schrijven van goede, originele literatuur.

De meeste tieners beschikken niet over de woordenschat en grammatica om goed te schrijven. Er ontbreekt een zeker perspectief en wijsheid, die door tijd wordt verkregen.

Kortom: je hebt je echte schrijversstem nog niet

ontwikkeld. Als je echt goed bent, kun je echter perspectief en wijsheid faken. Met een stem is het bijna even goed als de echte ervaring. Maar meestal, vroeger of later, komt het gebrek aan ervaring toch tot uiting in je teksten. Dit is vooral het geval wanneer je een fascinerend, emotioneel verhaal hebt, dat het soort controle en schrijfstijl nodig heeft dat je enkel met de tijd leert.

Isabelle

zeker een bepaald soort invloeden, bijvoorbeeld mensen waarvan je houdt en naar wie je opkijkt als model en leraar.

Maar omdat je jong bent en nog niet je eigen stem hebt uitgewerkt, word je waarschijnlijk overweldigd door je invloeden. De teksten van mijn conceptalbum zijn niet alleen slecht omdat ze door een onvolwassen schrijver zijn geschreven, maar het is ook duidelijk voor iedereen die ernaar zoekt dat ik naar heel wat Pink Floyd luisterde toen ik ze schreef. Als je jong bent, is het makkelijker om slim te zijn dan om goed te zijn.

"Als er een boek is dat je wilt lezen, maar het is nog niet geschreven, dan moet je het zelf schrijven."

H E T F O T O G R A F I E W E R K B O E K

Wat fijn dat jij de stap hebt genomen om te investeren in je fotografie skills!

Mijn naam is Emily Rosalia, een enthousiaste fotografe die jou wil helpen om betere foto’s te maken.

Toen ik steeds vaker berichtjes kreeg met vragen over instellingen, camera's en hoe je bepaalde foto's maakt, wist ik het zeker. Ik ga hier een cursus over maken! Een cursus met zowel technische informatie, tips en tricks en op een niet té ingewikkelde manier uitgelegd. Als je net begint met fotografie kan het soms voelen alsof je overspoeld wordt door informatie en technische termen waarvan je misschien geen idee hebt waar het voor staat. Dit vond ik zelf in het begin maar een ingewikkeld verhaal.

Hierdoor zag ik door de bomen het bos niet meer en werden mijn foto's helaas nooit echt zoals ik in gedachte had.

Inleiding

Ook wordt er soms gedacht dat je de allerduurste apparatuur nodig hebt tot je mooie foto’s kan maken.

Goed nieuws, dat is niet waar! Natuurlijk heeft de kwaliteit van je camera/lens invloed op de foto's, maar uiteindelijk ben JIJ het die de foto maakt!

De cursus bestaat uit meerdere video’s met uitleg, voorbeelden en tips en tricks op het gebied van fotografie.

Dit werkboek bestaat uit opdrachtjes om wat jij geleerd hebt in de video's, in de praktijk te brengen.

Succes!

(3)

Z E L F R E F L E C T I E

Op welk punt sta jij nu? Het is handig om een aantal punten op een rijtje te zetten. Vooral om zo jouw groei bij te houden. Waar ben jij al goed in op fotografie gebied en wat zijn eventuele verbeter punten?

Stap 1

Onderwerpen die ik graag fotografeer:

Ik fotografeer momenteel met deze camera:

Na de cursus hoop ik dat ik:

Fotoskills

(4)

M a a k e e n s c h e r p e f o t o v a n e e n b e w e g e n d o n d e r w e r p ( S l u i t e r t i j d )

A u t o m a t i s c h e e n h a n d m a t i g e f o c u s

O e f e n m e t d e w i t b a l a n s M a a k f o t o ' s i n 3 v e r s c h i l l e n d e l i c h t

s i t u a t i e s

M a a k e e n g o e d b e l i c h t e f o t o , m e t z o ' n l a a g

m o g e l i j k e I S O

01 02

04 05 06

07 08

03

M a a k d e z e l f d e f o t o , m e t k l e i n é n g r o o t d i a f r a g m a

M a a k e e n f o t o m e t d e r e g e l v a n d e r d e n

S t y l i n g

09

M a a k g e b r u i k v a n

" P r o m p t s "

10

B e w e r k e e n f o t o m e t L i g h t r o o m ( m o b i l e )

(5)

Bekijk de video met het hoofdstuk "Diafragma"

Samenvatting:

- Bepaalt de lensopening - Getal met de letter F er voor

- Bepaalt hoe wazig of scherp de voor of achtergrond van jouw foto is.

- GROOT diafragma (open) = laag getal, lichtere foto, wazige achtergrond - KLEIN diafragma (dicht) = hoog getal, donkerdere foto, scherpe

achtergrond

Diafragma

S A M E N V A T T I N G

f/22 f/16 f/11 f/8 f/5.6 f/4.0 f/2.8 f/2.0 f/1.0 f/1.4

* Tip: Zorg voor ruimte tussen het onderwerp en de achtergrond voor meer diepte en een wazigere achtergrond

(6)

O P D R A C H T 1

Maak dezelfde foto, met een klein én groot diafragma.

Oftewel: met je onderwerp scherp en de achtergrond wazig en met alles scherp. Zorg dat de foto's er qua belichting ongeveer het zelfde uit komen te zien.

Diafragma

Ik heb een foto gemaakt van:

Het getal dat ik heb gebruikt voor de grote diafragma (klein getal) is:

Het getal dat ik heb gebruikt voor de kleine diafragma (groot getal) is:

Dit vond ik van mijn foto, of dit kon er beter:

Beoordeling:

Klein diafragma:

Wazige achtergrond

Groot diafragma:

Alles scherp

(7)

Bekijk de video met het hoofdstuk "Sluitertijd"

Samenvatting:

-Hoe lang het licht op de sensor valt

- Getal dat lijkt op een breuk (op de meeste camera's) - Bijv. 1/200 (eén tweehonderdste van een seconde) - Lage sluitertijd = bewogen, meer licht

- Hoge sluitertijd = beweging bevroren, minder licht

Sluitertijd

S A M E N V A T T I N G

(8)

O P D R A C H T 2

Maak een scherpe foto van een bewegend onderwerp, bijvoorbeeld een rennende hond, springend kindje of voorbij rijdende auto. (Sluitertijd)

Sluitertijd

Ik heb een foto gemaakt van:

Mijn sluitertijd stond op:

Mijn foto is: scherp/bewogen

Dit vond ik van mijn foto, of dit kon er beter:

Beweging: korte sluitertijd (hooge getal)

vanaf statief, geen beweging:

langere sluitertijd (klein getal)

(9)

Bekijk de video met het hoofdstuk "ISO"

Samenvatting:

- Lichtgevoeligheid van de sensor

- Lage ISO = minder licht, minder ruis (gebruikt je dus bij voldoende aanwezig licht) - Hoge ISO = meer licht, meer ruis (gebruik je dus bij minder aanwezig licht)

ISO

S A M E N V A T T I N G

* Tip: Kijk hoe hoog jouw ISO kan staan tot dat er ruis ontstaat.

Probeer onder dat getal te blijven voor scherpe heldere foto's

(10)

O P D R A C H T 3

Maak een goed belichte foto, met zo'n laag mogelijke ISO.

Extra uitdaging? Probeer dit binnen!

ISO

Ik heb een foto gemaakt van:

Mijn ISO stond op:

Mijn foto heeft: wel/niet veel ruis

Dit vond ik van mijn foto, of dit kon er beter:

Binnenlocatie, weinig aanwezig licht = hoge(re) ISO

Buitenlocatie: veel aanwezig (dag)licht = lage ISO

(11)

Zoals je hoort speelt licht de grootste rol in fotografie. Al deze instellingen, hebben met licht te maken. De reden dat dit samen de belichtingsdriehoek wordt genoemd, is omdat je deze instellingen altijd op elkaar afstemt. De locatie, licht en het moment van de dag spelen hier dus een grote rol in.

Met welk wieltje of knopje je iets aanpast, is afhankelijk van je camera. Bij sommige camera's kan je zelf instellen welk wieltje of knopje een bepaalde functie heeft.

Belichtingsdriehoek

S A M E N V A T T I N G

* Tip: Je camera heeft vaak een metertje in het display. Als deze in het midden staat heb je een 'correcte' belichting. Ook kan je naar het diagram kijken of deze mooi verdeeld is (links donker, rechts licht) te veel links is onderbelicht, te veel rechts is overbelicht

(12)

Bekijk de video met het hoofdstuk "Focus"

Samenvatting:

- AF = autofocus - MF = manualfocus

Ontdek welke focus stand voor jouw het fijnste is.

Focus

Deze stand bevalt mij het best:

Voordelen manual (handmatige) focus:

Voordelen auto (automatische) focus:

O P D R A C H T 4

(13)

Bekijk de video met het hoofdstuk "Witbalans"

Samenvatting:

- Kleurtemperatuur van jouw foto

- Wordt weergegeven als "Graden Kelvin (K)"

- Kelvin in camera hoog = warmere foto - Kelvin in camera laag = koelere foto

- AWB = auto white balance (camera bepaalt de witbalans) - Meerdere voorinstellingen voor verschillende lichtsituaties

Witbalans

S A M E N V A T T I N G

(14)

O P D R A C H T 5

Maak een foto met jouw eigen witbalans instelling (Kelvin) 1 buiten en 1 binnen.

Witbalans

Toen ik foto 1 maakte was het licht:

Mijn binnen foto stond op Kelvin getal of stand:

Dit vond ik van mijn foto, of dit kon er beter:

Bewolkt Zonnig Koel

Mijn buiten foto stond op Kelvin getal of stand:

Warme Witbalans (hoger Kelvin getal)

Koele witbalans (lager Kelvin getal)

Toen ik foto 2 maakte was het licht:

Bewolkt Zonnig Koel

(15)

Bekijk de video met het hoofdstuk "RAW VS. Jpeg"

Samenvatting:

RAW = volledige onbewerkte foto met:

- Alle informatie in de foto

- Meer mogelijkheden in de bewerking - Grotere bestandsgrootte

JPEG = foto met vaak al meer contrast/kleur - Niet alle informatie in de foto

- Minder mogelijkheden in de bewerking - Kleinere bestandsgrootte

Bijbehorende opdracht bij onderdeel "Fotobewerking"

RAW VS. JPEG

S A M E N V A T T I N G

(16)

Studio foto (toegevoegd flitslicht)

Binnenlocatie met deels

aanwezig (dag)licht Binnenlocatie met veel daglicht

Buiten locatie in schaduw/bewolking

Buiten locatie met zon/tegenlicht

tijdens gouden uurtje Buiten locatie met fel zonlicht

L I C H T S I T U A T I E S

(17)

O P D R A C H T 6

Maak foto's in 3 verschillende licht situaties. Bijvoorbeeld:

zonsondergang (golden hour), bewolking en binnen.

Licht

Deze lichtsituatie beviel mij het beste:

Foto 1:

Sluitertijd:

Diafragma:

Sluitertijd:

Lichtsituatie:

Foto 2:

Sluitertijd:

Diafragma:

Sluitertijd:

Lichtsituatie:

Foto 3:

Sluitertijd:

Diafragma:

Sluitertijd:

Lichtsituatie:

(18)

O P D R A C H T 7

Maak een foto met de volgende composities

Opdracht 6

Foto met rechte horizon op deze lijn. Richt de aandacht naar 1 punt

Persoon met blik het kader in (kan ook de andere kant op) Onderwerp in het midden

Speel met lijnen Speel met lijnen

(19)

Beoordeling:

O P D R A C H T 8

Fotografeer een persoon of product die matcht met de omgeving, of met elkaar (of voeg zelf bijpassende elementen toe).

Styling

Ik heb een foto gemaakt van:

Hoe heb jij nagedacht over de setting/kleding of omgeving?

Dit vond ik van mijn foto, of dit kon er beter:

(20)

O P D R A C H T 9

Maak een "spontaan geposeerde" foto d.m.v. prompts (aanwijzingen)

Poses

Idee van de pose:

Aanwijzing die ik heb gegeven:

Bedenk 3 prompts (opdrachtjes) die je kan gebruiken:

Photo prompt: Dans en laat haar een rondje draaien

(21)

O P D R A C H T 1 0

Bewerk een foto en maak jouw eigen voorinstelling (preset) Lightroom mobile = gratis

Bewerking

De stijl die ik wil neerzetten:

De bewerkingen die ik heb toegevoegd:

Ben je tevreden over jouw nabewerking? Of wat zie je graag anders?

BEFORE (RAW)

AFTER (BEWERKT)

(22)

Z E L F R E F L E C T I E

Gefeliciteerd! Je hebt de opdrachten afgerond. Hoe zou jij jouw fotografie nu beoordelen?

You did it!

Het meest interessante vond ik:

Iets nieuws dat ik geleerd heb is:

Wat ga je doen om te blijven door ontwikkelen?

Fotoskills

(23)

Y O U R C A M E R A C O U R S E

G e f e l i c i t e e r d m e t h e t a f r o n d e n v a n d e c u r s u s . O n t z e t t e n d l e u k d a t j i j d e s t a p h e b t g e n o m e n o m b e t e r t e l e r e n f o t o g r a f e r e n ! A l s j e d i t o o k

e e n f i j n e c u r s u s v o n d , z o u i k h e t e r g l e u k v i n d e n a l s j e e e n r e v i e w a c h t e r l a a t o p

F a c e b o o k , G o o g l e o f v i a e e n p e r s o o n l i j k b e r i c h t j e .

O p d e h o o g t e b l i j v e n v a n m i j n w e r k e n a n d e r e n i e u w t j e s ? V o l g m i j d a n o p I n s t a g r a m

@ e m i l y r o s a l i a . n l o f w w w . e m i l y r o s a l i a . n l

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dat wordt de ‘opting

AICOM Is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet volle- dig

Bij een tweede visie komen er fundamentele verschillen tussen de aanpak van Dierendonck en Crepain Binst Architecture aan het licht. Dierendonck compenseert de banaliteit van de

1 elke werkpost waarbij gebruik wordt gemaakt van (gemotoriseerde) arbeidsmiddelen, kranen, rolbruggen, hijstoestellen van welke aard ook of machines die gevaarlijke installaties of

Guido van Amelsfoort, Jan van den Berg, Toon Berghahn, Jeroen Blok, Paul Bogaert, Aquil Copier, Jan Doms, Henk Duijn, Marianne van Hest, Han Klinkhamer, Hanneke Klinkum, Marjolein

Het betreft hier kadastraal perceel: gemeente Texel, sectie A, nummer 5847, groot: 1.75.00 ha (hierna ook te noemen: het object).. Het betreft een perceel grasland met een

[r]

Het College verklaart het beroep van appellant gegrond, vernietigt het bestreden besluit en bepaalt dat appellant uiterlijk op 15 augustus 2020 moet voldoen aan de door